m Een vijfde discussiepunt van dr. H. Berkhof en ds. G. Boer Puzzel mee Platteland zoekt nieuwe vormen Boek Tunnels Sf.« „Colombia weer katholiek en democratisch" Wij blijven neutraal KANTTEKENING „Ontdekkende prediking99 ■oblei de Gerefoi srde dr. H. B „Woord en Dienst" allerwegen, ook in one blad, met grote belangstelling gevolgd. Velen zullen het op prys stellen, dat de vier tweetallen brie ven, waarin gehandeld werd over kerkpolitiek, belydenie, prediking, bevinding alsmede over apostolaat en levensstyl, thans by Boekencentrum te Den Haag gebundeld verschenen zyn, lerwyl nog een vyfde tweetal is toegevoegd en wel over „ontdek kende prediking". Wanneer t agt, hij schil ziet in de prediking zoals hij die begeert en zoals de z.g. middenorthodoxie die geeft, zal hij antwoorden, dat de laatste te weinig ontdekkend" is. Voor hem wordt de preek pas goed. wan neer de vraag gesteld wordt: hoe staat het met u? „Stelt uzelf op de proef, of gij wel in het geloof zijt, onderzoekt uzelf" (2 Cor. 13:5) is een kern-tekst voor de Bond. Nu merkt dr. Berkhof op, dat Paulus hier opwekt tot zelfonder zoek, opdat zijn lezers zijn apo stolische betrouwbaarheid opnieuw zouden erkennen. Uit deze uitleg concludeert hij dan: 1. Dit zelfonderzoek vindt plaats in een zéér bijzondere situatie, terwijl in de Gereformeerde Bond de oproep meestal dit concrete ka rakter mist en dan (telkens her haald) meer afstompt 'dan ont dekkend werkt. 2. Het is niet bespiegelend doch praktisch van aard. Paulus denkt primair aan ethische, de Gerefor meerde Bond aan mystieke ken merken. 3. Het zelfonderzoek in 2 Cor. 13 gaat uit van de zekerheid van het heil en bedoelt de mens daar in te bevestigen. In de vraag „hoe staat het met u?" hoort de gemeente echter meer de onze kerheid. Vandaar in de praktijk de minieme Avondmaalsgang. Het rechte zelfonderzoek is niet een oproep tot beschouwing, maar tot bekering. Nu wil dr. Berkhof niet zeggen, dat deze bij de Gerefor meerde Bond ontbreekt „wel, dat dit (zelfonderzoek) èn bij u èn bij ons nog veel te weinig fungeert". Wij zijn allen afgeweken! gemeente tegelijk schare tot het geloof moet worden bewo gen (Noordmans). De verobjecti vering van de verkiezing tot een verkiezing in Christus dringt de H. Geest dermate op de achter grond, dat men veelal aan de ware ontdekkende prediking niet meer kan toekomen. Deze visie op de gemeente is zowel in stijd met de H. Schrift als met de werke lijkheid. De vraag is, die met ernst dient te worden gesteld is: wie is Chris tus voor u? De levende ontdekking wijst de mens niet tot zichzelf terug, maar legt hem voor God neer met de vrees: wat moet ik doen om behouden te worden? Ook uit 2 Cor. 13 blijkt, dat het Pau lus gaat om de inwoning van Christus door de H. Geest als een werkelijkheid. Dit inwonen in de gemeente betekent nog niet, dat allen het levend geloof bezitten. Vandaar dat Paulus ook éénmaal een woord voor „beproeven" be zigt, waarvan de uitslag niet te voren als gunstig vaststaat. „Maar dan komt alsnog de vraag aan de orde, of de geeste lijke inhoud van de gemeente van toen. zonder meer is gelijk te stellen met die van onze dagen. Ik meen van niet, temeer omdat elk woord in de H. Schrift bevindelijk geladen is." In zijn betoog wijst ds. Boer verder nog op de drie voudige zelfbeproeving in het avondmaalsformulier, die het gees telijk welzijn van de gemeente over de gehele linie bedoelt. Berk- hofs onderscheiding van bespiege lend en praktisch acht hij niet houdbaar: het avondmaalsformu lier is toch niet bespiegelend, maar wijst op het „wij in Hem en. Hij in ons". Ook het ethische en het mystieke zijn niet te scheiden; dit ware het geloof uiteenscheu- geeft ds. Boer onmiddellijk toe, doch hij vreest, dat het zelfonder zoek bij dr. Berkhof „vooral be trekking heeft op de uitleving, zonder dat voldoende.... het door het geloof tot Christus eekomen zijn in het zicht komt". Wanneer het Woord op de juiste wijze be diend wordt, komen wij niet in de mist. „Het is waar, dat de mist dicht hangt over de Kerk van Nederland", doch ds. Boer wil nog meer en nog eer spreken van de stofwolken van onze zonden, die de glans van het Woord Gods ver duisteren. „Toch kan een bepaal de mist en onzekerheid mij liever zijn dan veler zon, die zij zelf la ten op- en ondergaan." Hoewel hij nooit de mist in het geloofsleven in bescherming wil nemen, omdat het de groei en de blijdschap in de weg staat. Doch voor holheid en vervlakking is hij zeer beducht. Schuchterheid bij wie dicht bij God en Zijn Woord leven is hem liever dan geloof zonder wortel. Uit dit korte resumé kan blij ken, dat beide opponenten de zaken scherp en helder stellen, doch toch op een toon, die wel dadig aandoet. In één woord: een hoogstaande gedachtenwis- seling, die de bedoeling heeft de waarheid te dienen door tot klaarheid tegenover elkaar te komen. PRAKTIJKEXAMEN Boekh, Ned, Fr, Duits, Eng, en Spaans Da kortst# en voordeligst# opleiding RESA-HILVERSUM (Bekende Schriftelijke Cursus) Horizontaal: 2 Granietsoort, 8 slede. 10 tijdperk. 11 manl. dier, 13 nuttige orga nisatie, 14 muil, 16 onderwijs, 17 honingbij, 18 wild zwijn, 19 maat, 20 sneeuwschoen. 22 dagtekening, 24 over, langs, 25 reptiel, "1 onder andere, 29 pret. Verticaal: 1 Beroep. 3 voorzetsel. 4 ra- zerny, 5 zangnoot, 6 deel van een fuik, 7 en dergelijke, 9 oproerling, 12 deel van Amsterdam, 14 vruchtje, 15 steen, 16 mid den, 21 grondsoort, 23 lyrisch gedicht, 25 telwoord, 26 hoeveelheid, 27 zangnoot. Oplossing puzzel no. 28. Horizontaal: 1 Stom, 5 lof, 6 kilo, 9 ton, 10 basis, 11 tijger, 13 S.L., 15 nevel, 17 re, 19 zetel, 21 anjer, 23 log, 24 stal, 25 big, 26 tree. Verticaal: 1 Slot. 2 tonijn, 3 of, 4 vis, 6 karet, 7 lis, 8 Oslo, 10 bever. 12 gezel, 14 kras. 16 lelie, 18 ent. 20 loge, 22 jam, 25 br. Minister Klompé Voor het maatschappelijk werk liggen er belangrijke taken TV/TEN dient zich grondig rekenschap te geven van het ontstaan van nieuwe maatschappelijke behoeften tengevolge van meer recente ontwikke lingen. Kenmerkend voor de huidige situatie is, dat het proces van ver andering versneld en verhevigd is. Het tempo is zelfs niet meer bij te houden. Het platteland schijnt thans definitief de overgang door te maken van een betrekkelijk statische samenleving naar een wezenlijk dynamische. Dit verklaarde de minister van maatschappelijk werk, mej. dr. M. A. M. Klompé, gisteren in een rede voor d« Stichting Friesland voor Maatschappe lijk Werk te Leeuwarden. Minister Klompé meende, dat de anderingen, die zo diep ingrijpen ir leven van de plattelandsmens, zich niel beperken tot de uiterlijke omstandig heden van leven en werken, maar hoe langer hoe meer de levenshouding, de verhouding tot de medemens, de gezins verhoudingen, de waardering van arbeid en de vrije tijd raken. Met blijdschap stelde de minister vast, it er tal van vernieuwingsbewegingen zijn te constateren in de kerken en in de organisaties, waarbij het erom gaat de grondbeginselen te interpreteren voor de nieuwe situatie en. op een zo goed mo gelijke wijze raad, leiding en hulp te geven aan de moderne plattelander. Jk geloof", zo gei dr. Klompé, „dat ook het maatschappelijk werk hier zijn bijdrage kan leveeren. De be volking van het platteland heeft een sterk gemengd karakter gekregen. Bij benadering van het platteland zullen wij hiermee altijd rekening moeten houden. Zou men het werk eenzijdig richten op een bepaalde groep der bevolking, dan zal vroeg of laat het geheel daardoor schade ondervinden." Ook de verhouding van ouders en kinderen verandert. Vooral de opgroeien de kinderen verlangen een grotere vrij heid en onderwerpen zich moeilijk aan autoriteit, die op d e oude wijze wordt uitgeoefend. Anderzijds is de taak der ouders veel groter dan vroeger. Het- gaat nu om het vinden van een gezond evenwicht tussen het gezinsleven en het de minister Een nieuw element voor de bevolking noemde zij het forensisme, dat allerlei veranderingen in de dagelijkse gang van zaken meebiengt. Ook de ingrijpende wijzigingen tengevolge van ruilverkave ling roerde zij aan. Hier dienen juiste voorlichting en maatschappelijk werk activerend op te treden. Dat de beruchte ontvolking van het platteland voor bij zondere problemen stelt, werd vervolgens nader uitgewerkt door mej. Klompé. Wat het maatschappelijk werk als zo danig betreft meende de minister, dat op het platteland nog zeer veel goede wil en energie ongebruikt ligt. Zij wacht slechts op duidelijke doeleinden, goede organisatie en leiding. Het op ruime schaal inschakelen van vrijwillige krach ten geeft het maatschappelijk werk de onmisbare grondslag in de bevolking. Het maakt een veel efficiënter werk- :aamheid van de deskundigen mogelyk. Beroemngswerk NEDERLANDS HERVORMDE KERK Beroepen te Nieuw-Loosdrecht: H. S. J. Kalf te Bennebroek; te Sprang-Capel- le (toez.)G. H. van Kooten te Gene- muiden. GEREFORMEERDE GEMEENTEN BAPTISTEN GEMEENTEN Onder wijsbenoemingen Tot onderwijzer aan de Hervormde school te De Valk bij Lunteren is be roemd de heer G. L Los te Zwijndrecht. .thans werkzaam te Papendrecht. J. Kempff te Zwolle is benoemd tot onder wijzeres aan de Dillenburgschool te Velp (Gld.). Advertentie ZWELLINGEN aan de grote teen Een succesvol middeltje tegen knobbels en zwel lingen aan de grote teen is nu verkrijgbaar onder de naam DALET BALSEM. Dalet Balsem dringt diep in de huid door, verlicht de pijn op wonderbare wijze, heft de ontsteking en opzwelling op. Verkrijgbaar bij apothekers en drogisten. Voorspreker Als u in de krant rechtbank verslagen leest, dan zult u altijd ontdekken, dat de verdachte wordt bijgestaan door een advo caat, die voor hem pleit. Hij is de „voorspreker", die verzach tende omstandigheden aanvoert of vrijspraak vraagt. Wij vinden dat in onze rechtsstaat heel ge woon. Heeft iemand geen geld om de advocaat EEN WOORD VOOR VAN DAAG te betalen, dan f krijgt hij zo'n man zelfs gratis toegewezen! Want iemand die zich heeft misdragen, heeft een ver dediger nodig. Hij kan zich zelf niet helpen. Maar nu deze vraag: gelooft u, dat u en ik ook een „voorspre ker" bij God nodig hebbend Ofvoelen wij ons misschien helemaal niet als overtreders van Gods wet? En als wij daarvan wel overtuigd zijn, roepen wij dan de hulp in van de Grote Advocaat, de Verdediger van zondige en verdorven mensen, Jezus Christus? Hij vraagt niet ons geld, maar ons hart en een kinderlijk vertrouwen. Hij staat dag en nacht klaar om voor, te spreken bij Zijn Vader. Dat is de grote troost in ons leven, als wij het weer eens verknoeid en verprutst hebben. Nog een paar dagen en dan herdenken wij Zijn hemelvaart. Onze Cathechismus vraagt heel nuchter: „Wat nut ons de hemel vaart van Christus?" En dan is het antwoord: „Dat Hij in de hemel voor het aangezicht Zijns Vaders onze Voorspreker is". Wie dat gelooft, vertrouwt zijn ge kneusde leven volledig aan Hem toe. VAN DL DAG Sverre lp Canada, door Magnus Moen Uitg. Ad. M. C. Stok, Zuid-Hollandse Uitg. Mij, Den Haag. Ken spannènd johgénsboek; uit het Deens vertaald door C. W. Utenhove- Romswinckel. Sverre, een Noorse jon gen, die eerst in de Noordelijke IJszee op de robbenvangst is geweest, beleeft door eigen schuld gevaarlijke avonturen op de kabeljauwvisserij bij New Found- iand. Vervolgens trekt hij met een Fransman naar de Canadese wouden. Door onvoorzichtigheid van enige In dianen woedt er een geweldige bos brand. Sverre en zijn kameraad redden een klein Indianenmeisje, dat weggelo pen was. Een boek, waar onze jongens van kunnen genieten. ,bes" petroleumgaskachel zuinig-reukloos-ongevaarlijk mm 33. let op de naam „bes" REESINK zutph en-amsterdam-rotterdam Na de verdrijving van de dictator: BU de afzetting van de Colombiaanse dictator Rojas Pinilla schijnt de R.K. Kerk een belangrijke rol gespeeld te hebben. De Colombiaanse hiërarchie heeft door haar houding waardering verworven bij alle partyen, zelfs bjj de (anticleri- kale) liberalen. De militaire junta, aan wie Rojas zijn gezag op aanraden van kardinaal Luque heeft overgedragen, deelde onmiddellijk na de machtsovername mee, dat alle leden der junta rooms-katholiek waren en dat zij het diepste respect hadden voor de hiërarchie en ten nauwste contact met haar wensten te houden. Toen de junta haar gezag overdroeg aan een kabinet, heeft de kandidaat voor het ambt van president, dr. Guillermo Valencia, namens de regering verklaard: „Colombia is wederom een katholiek en democratisch land". Virtuoso, Soms het is een 1 opnwrking, .die w.ij al J een? meer hebben, ge maakt soms do'et die ontdekkingen voor zijn radiotoestel. Voor ons was die ontdekking gisteravond na het nieuws van 6 uur het en semble Virtuosa onder leiding van Harry de Groot. Het is een accordeonorkest, dat nochtans niets heeft van die specifieke, massale accordeonklank, die velen vaak zo afstoot. Integen deel: een moderne groep met vlotte arrangementen van (en misschien is dat wel de voor naamste verdienste) composities, die als amusementsmuziek be doeld waren. Geen slotkoor uit de negendè symphonie van Beet hoven, bewerkt voor accordeon. U moet beslist eens luisteren, als Virtuosa weer voor de microfoon is, Thema met variaties Dat de BBC-televisieprogram- ma's aardig wat meer kosten dan de onze, weet iedereen. Een voor beeld:. eind juni komt er een pro gramma onder de titel ,,A11 around van Toebosch (19.15 uur) the world", dat zal wórden inge- leid door een nog niet nader be- De Ned. organist-componist ^gemaakte hooggeplaatste auto- Louis Toebosch werd 18 maart Nog bondsdagkaarten Het is gebleken, dat vele gereformeer de jongeren van mening zijn, dat de kaarten voor de gemeenschappelijke bondsdag in het R.A.I.-gebouw uitver kocht zijn. Niettegenstaande velen dat denken, is het niet het geval. Natuur lijk heeft het geen zin meer, de gebrui kelijke weg van girobestellingen te vol gen. Dharom hebben de bondsbesturen besloten de ongebruikelijke methode kaartverkoop voor de bondsdag 's r gens bij de ingang van het RAI-gebouw in te voeren. 23 Nu heeft Ebbing zijn pakhuis bijna vol en wil liever iets anders ter hand nemen. Hij is het geld verdienen zo gewend, dat hij er niet meer buiten kan. Aan de beurs is nog genoeg te doen. Daar gaan allerlei levensmiddelen van hand tot hand. Zo hoorde hij een keer onder handelen over een partijtje maizena, twintig gulden per kist. Hij posteerde zich op een af stand, om de verkoper in 't oog te houden. „Twintig gulden per kist, zegt u? Veel te duur. Ten slotte moet het artikel toch door het publiek gekocht en geconsumeerd worden. Als u nu al een kwartje per pak vraagt!" „Och mijnheer, het publiek betaalt binnenkort graag twéé kwartjes voor een pakje maizena. Het is een artikel, dat buiten de distributie valt!" Na wat praten en onderhandelen wordt de koop gesloten. Een kwartier later ontmoet Ebbing de koper. „Hebt u interesse voor een partijtje maize na?" vraagt hij. „Ook al maizena!" zegt de ander verrast. „Wat vraagt u?" „Ik heb ze niet aan te bieden, maar ik dacht, dat u een partij te koop had". „Ik ben ze al kwijt". „Dus u hebt ze toch gehad?" „Ja, maar dadelijk weer van de hand ge daan. Het is eigenlijk een schandaal. De boel gaat hier maar van de ene hand in de ande re, al hoger en hoger. De regering moest aan die kettinghandel een einde maken!" Hij ver telt niet, dat hij de kisten heeft verkocht te gen twee en twintig gulden en dus vijftig gul den winst nam. Nu zoekt hij zijn koper en door K. Jonkheid wijst op Ebbing. „Daar loopt een reflectant, die maizena zoekt". Een ogenblik later wordt Ebbing aangespro ken „Mijnheer, luister eens. Ik heb een par tijtje maizena te koop. De echte Amerikaanse, prima droog en vers". „Welk merk?" vraagt Ebbing met een air van vakkennis. „Duryea". „De prijs?" „Vier en twintig gulden per kist". „Te duur". „Wat u te duur vindt, moet u niet kopen". De eigenaar groet en loopt een paar passen. Dan keert hij terug en zegt: „Weet u wel, dat tegenwoordig élke prijs nog te goedkoop is?" Daar is Ebbing op ingegaan. En nu staat de maizena in zijn pakhuis te wachten op de dag, waarop hij ze met vier gulden winst per kist zal verkopen, dat wordt honderd gulden. Ebbing scharrelt nog meer. Hij heeft voor zijn gezin een paar mud aardappelen gekocht, beste aardappelen. Waar komen die vandaan? Clandestien achter gehouden en onttrokken aan de distributie. Ze zullen hem worden toegezon den in een wasmand. De schipper komt met de mand, zet hem op de walkant en belt bij Ebbing, want het pak huis is dicht. De vrouw van Ebbing ^veet niets, tekent het ontvangbewijs en gaat weer naar binnen. Die mand staat daar goed. Er slentert een heer voorbij.Hij len hier langs gekomen en heeft naar binnen gekeken, als de pakhuisdeuren open stonden Hij is rechercheur en zijn politieneus ruikt hier iets. Daarom zou hij graag een kijkj. het pakhuis nemen en zoekt gelegenheid daar toe. Die Ebbing doet veel te royaal, daar moet iets achter zitten. Daar staat een mand. Hij bekijkt hem aan alle kanten, tracht hem op te tillen. Veel te zwaar. Veel te zwaar voor een wasmand! Hij tracht door een kier te kijken en ruikt iet?. Niet figuurlijk, maar in volle werkelijkheid. Zijn neus vertelt hem, wat hier aan de hand is. Hij ruikt aardappelen! Hel aardappelen is verboden! Het pakhuis is op slot, hij belt aan het boven- „Juffrouw, is die wasmand van u „Ja, mijnheer". „Wat is daar in?" „Dat weet ik niet, mijnheel". Mijn man is niet „Waar komt die mand vandaan?" „Een schipper heeft hem gebracht". „Wilt u hem even open mhken?" „Open maken?" „Ja, ik moet even kijken wat er in is. Ik ben van de politie". De mand gaat open en de aardappelen komen te voorschijn. i i (Wordt vervolgd) I 1916 in Maastricht geboren en studeerde aan de R.K. Kerk- muziekschool te Utrecht, aan het Sted. Museum te Maastricht (direc tie bij Henri Hermans) en aan het Luikse Conservatorium orgel bij Charles Hens, harmonie bij Louis Lavoye en contrapunt en fuga bij Joseph Leroy. Aan dit conservatorium behaalde hij prijzen voor harmonie, fuga en orgel. In 1940 werd hij organist-directeur van de H. Sacramentskerk te Tilburg, docent aan het conser vatorium der R.K. Leergangen aldaar en dirigent van het Tilburg Sted. Orkest. Toebosch heeft al heel veel werken zowel kerkelijke werken, orgelmuziek ere andere instrumentale composities. Zijn stijl is veelal doorzichtig, nadat hij zich langzaam ontworsteld had aan de romantische Franse school. Zijn „Thema met variaties" voor orkest werd geschreven in 1942 1945 en is bijzonder knap van con structie, transparant en levendig. Het Omroeporkest speelt het werk o.l.v. dr. C. L. Walther Boer. zendt het I.K.O.R. sum .I een zangdienst uit, uitgaan de van de Hervormde Gemeente van Sas van Gent (België) en de Gereformeerde Kerk van Gent. Om vijf over zeven brengt de N.C.R.V. via dezelfde zender een samenzangprogramma, uitgevoerd in de hervormde kerk te Loenen aan de Vecht. 1 9 Om vijf over half twaalf vervolgt Willem Andriessen zijn serie voor drachten van pianosonates van Beethoven (K.R.O.) Program it. a voor morgen Er wordt een praatje gemaakt over de Vesuvius, waarna men deze op hetzelfde moment cp het scherm ziet, via een directe uit zending. Daarna gebeurt datzelfde met de top van de Jurigfrau en ten slotte ziet men nog beelden van de Zuidpool en uit Japan. Het programrr heeft een safety- coverage, een beveiliging: alles is ook nog eens op de film vastge legd, omdat men de atmosferische condities, die een uitzending kun nen torpederen, nu eenmaal niet in de hand heeft. En een 1 oogge plaatst autoriteit kan men niet voor schut laten staan, óók niet met een beroep op de techniek. Maandag Hilversum I. 402 m. NCRV: 7.00 Nws; 7.10 Gewijde muz; 7.30 Gram: 7.45 Een woord voor de dag; 8.00 Nws. en weer- ber; 8.15 Sportuitsl; 8.25 Gram: 9.00 Vd zieken: 9.25 V d vrouw; 9.30 Gram; 9.35 Waterst; 9.40 Mastklimmen; 10.10 Gram; 10.30 Theologische etherleergang; 11.15 14.35 Gra 15.35 Vlei zing: 16.30 F ters; 17.15 V caus; 13.00 Nws; 13.15 Lich- .40 Gram; 14.05 Schoolradio; 14.45 V d vrouw; 15.15 Gram; indig pianospel: 16:00 Bijbelle- J. J. van der Laan: Bevol 1 Nederlands Nieuw-Guinea; ic; 18.20 Gram: 18.30 Sport i Apologie: 12.40 Lichte 7.10 Gym; 7.20 Gram; 8.00 Nws; 8.15 Gram; 8.55 Idem. 9.10 V d vrouw; 9.15 Gram; 9.40 Morgenwijding; 10.00 Gram; 11.00 Hersengym; 11.20 Gram; 11.45 Voor- dr; 12.00 Amus. muz; 12.30 Land- en Westindisch ork; 13.00 Nws; 13.15 Meded. of gram; 13.20 Metropole-ork, 13,55 Beurs- ber; 14.00 V d vrouw; 14.45 Pianoduo; 15.15 Voordr; 15.30 The Rake's Progress, opera. (Ie en 2e bedrijf); 17.00 Orgel en piano: 17.30 V d Jeugd; 17.50 Mil. comm; 18.00 Nws; 18.15 Lichte muz; 18.50 Cur sus Openbaar Kunstbezit; 19.00 Spaanse muz; 19.20 Muz 9.35 Gram; jouwrubr. 1. Schade door ïevaren bij het gebruik v ;trijdlngsmiddelen; 20.00 Nv ichtvc Land- 2. be- 18.25 Overpeiru nee; 18.30 Past Kerkelijk nws: 9.45 Geest-lijk leven. caus. VPRO: 10.00 V d Jeugd. IKOR10.30 Ev. Luth. kerk dienst: 11.30 Vragenbeantw. AVRO- 12.00 Lichte muz; 12.30 Sportspiegel; 12.35 Even afrekenen. Heren!12.45 Orgelspel; 13.00 Nws: 13.05 Med of gram; 13.10 V d strijdkrachten: 14,00 Roekbesnr: 14-20 Pvg- malioon. muziek-toneelspel. VPRO: 15.30 Gesorekken met luisteraars: 15.45 Het platteland nu. AVRO: 16.00 Gram; 16.20 Voetbalwedstr. Oostenrilk—Nederland VARA: 17.30 Idem: 18.20 Nws; 18.35 3.30—23.55 Frontloge. DRAADOMROEP David Oistrach, vi tskapelle Dresden o.l.v 2. Symphonie nr. d Jl. t. mezzo (A jeugd; 19.30 Prom New ^Symphony Ore Televisie MAANDAG |_JET kabinetsbesluit, voorlopig geen rijkssteun te verlenen aan de bouw van IJtunnels, heeft te Amster dam grote teleurstelling gewekt. Wij hebben daar alle begrip voor. Wij kun nen het tot op zekere hoogte ook billijken, dat enkele reacties de in druk maken, enigszins overdreven te zijn. Zo wanneer een enkele Am sterdamse persstem het doet vóórko men, alsof alle Amsterdammers ze ker eenmaal per dag het IJ moeten oversteken. Zelf hebben wij jaren in Amsterdam gewoond en zijn in die tijd slechts één keer over het IJ ge weest. Intussen, het ongerief is er zeker en de tunnels moeten er komen. Ze zullen er stellig ook komen. Maar het huidige tijdstip is nu eenmaal on gunstig. Er moet een kind kan het weten op de bestedingen worden beperkt. Wat nog even kan blijven liggen, moet blijven liggen. Naar het oordeel van het kabinet geldt dit ook de IJtunnels. Men leze het goed: naar het oordeel van het kabinet. Heel het kabinet is voor de ze beslissing verantwoordelijk en daarom behoort wie critiek heeft, deze critiek ook te richten tot het kabinet Tot de antirevolutionaire mi nister van verkeer en waterstaat, maar zeker niet minder tot de socia listische minister van financiën. J^EZE laatste, de socialistische mi nister van financiën, heeft nog dezer dagen, in de Eerste Kamer, een somber schilderij opgehangen over de toestand van 's lands gelden. Hij verkeert dan ook, en met name na het al te optimistische beleid van zijn eveneens socialistische voorganger, in kwaden doen. Er is geen twijfel mo gelijk: op de bestedingen moet worden bezuinigd. Hieraan behoeft men ook niet te twijfelen, dat andere departementen evengoed hun portie zullen hebben op te leveren als dat van verkeer en waterstaat. Zeker zou het voor de bewindsman van laatstgenoemd de- partem'ent aangenamer of minder on aangenaam zijn geweest, wanneer de objecten van bezuiniging bij de an dere departementen tegelijk met het uitstel van de IJtunnels ter tafel wa ren gekomen. Maar men moet aanne- dat ze zullen komen. De kabi netsbeslissing over de IJtunnels kon trouwens niet uitblijven. Amsterdam immers had men van gemeentewege maar alvast de le in de grond gestoken. Men had daar zijn eigen tunnelplannen, men had daar de algemene mededeling, dat de regering de noodzakelijkheid van een tunnelbouw wel inzag, maar méér had men ook niet. Men had geen gemeenschappelijk plan met rijkswa terstaat en men had geen zekerheid, hoeveel in "feite het rijk zou bijdragen. Over dit alles was het Y-Ijk nog met de stad in correspondentie. Intussen echter is Amsterdam met de uitvoe ring van zijn plan begonnen. Hier ligt duidelijk een eigen risico. Mede door de inmiddels onvermijdelijk gebleken bestedingsbeperking is het een ongun stig risico gebleken. Een enkel blad kan het niet laten, de verantwoordelijkheid voor de situ atie toch maar op de hals van de mi nister van verkeer en waterstaat te schuiven. „Het (socialistische) Vrije Volk" is met zijn conclusie al gauw gereed: het heeft geen vertrouwen meer in het beleid van deze bewinds man, die van lichtvaardigheid wordt beschuldigd. Kennelijk is deze uitspraak een zelf al te lichtvaardige poging om voor de zeker even grote verant woordelijkheid van socialistische be windslieden (zowel de minister van financiën als de Amsterdamse wet houder zijn socialist) een nevelgor dijn aan te brengen. ^/)AT blijft, is de zekerheid, dat de tunnels er komen moeten. Daar- r zijn rijk en hoofdstad, daarover zijn alle Nederlanders het eens. Zeker echter ook, dat het hier toch niet .ar alleen een Amsterdamse aange legenheid is. Het rijk zal er zijn be langrijk deel aan moeten bijdragen; het rijk zal dus ook een woordje mee moeten kunnen spreken over de re aliseerbaarheid van de plannen. Op dit laatste heeft Amsterdam blijkbaar ook al niet willen wachten. Er bestond namelijk tussen rijk en ge- meente over de Amsterdamse tunnel plannen geen eenparig oordeel. En het mag worden gezegd, dat de rijkslnge- nieurs van deze zaken toch ook wel enig verstand hebben. Zij zijn bij de i houw van méé»- tunnels betrokken ge weest: voor Amsterdam echter zou den dit de eerste tunnels worden. De opschoning van rijkswege biedt nu aan rijk en gemeente gelegenheid, die n,r»r»»T)stemming na te streven. Wjj honen gaarne, dat die overeen- -'■""'"In» pisno" binnen afzienbare tiid wordt bereikt en dat bovendien 's lands f'nanciën zulk een keer ten roede gaan v»rtonen, dat de uitvoering van de dan gemeenschappelijke nlannen »onder stagnatie voort gang kan krijgen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 2