i
1
CHRISTELIJK
Juist op de kleuterschool
christelijk onderwijs
Puzzel mee
Achterstand in scholen bij
chr. nijverheidsonderwijs
Protestant en r.-katholiek
collecteren voor elkaar
:o;
ZWITSAPLAST
blijven
neutraal
Confrontatie
2
r
Door de ontmoeting met
de ander
*P"E VEEL laten christenen
zich verlegen maken door
het verwijt van apartheid;
door schijnbaar plausibele
opmerkingen over het zoeken
van gemeenschap en chris
telijke naastenliefde. Teveel
nemen zij het verwijt van
„verzuiling" serieus. Hier
tegen heeft de heer T. M.
Gilhuis stelling genomen in
een rede, die hij gisteren voor
de Bond van verenigingen
voor christelijk kleuteronder
wijs gehouden heeft.
„De christelijke kleuterschool
de normale" was de titel van zijn
referaat. Is de nadrukkelijkheid
van deze stelling juist? Indien alles
wat de stroming van de tijd weer
spreekt werkelijk onjuist is, geldt
dit zeker van het „normaal-zijn"
van christelijk onderwijs. Men
hoort thans meer preken over soli
dariteit, naast-de-ander-gaan-staan
Men weigert bijna te geloven,
dat er in de Bijbel naast oproepen
tot solidariteit nog wel iets anders
staat. De heer Gilhuis wees op het
woord uit Ephese: „Maar gij zijt
geheel anders"; anders dan zij die
vervreemd zijn van het leven met
God. Men mag dit bijna niet meer
hardop zeggen. Tegenover dit ge-
heel-anders-zijn heeft men de leuze
der algemeenheid; men wil het
evangelie zonder de wet; een chris
tendom dat ons nergens meer komt
Dit betekent voor de kleuter
sobool, dat de oude oproep „onver
deeld naar de openbare school"
nu een extra-accent krijgt door de
meewarige vraag: „Moeten die peu
ters nu al ln aparte hokken ge
jaagd worden?" En men zoekt het
ln de syntheseschool. Men wil ook
alleen subsidie geven, soms, als niet
aan zulk een synthese wordt mee
gedaan.
ER is veel in de uitwerking van
de solidariteitsgedachte, dat
een onschriftuurlijk vooruitgrijpen
is op de laatste dingen. Men wil de
zonde, die (nog) de Wereld niet uit
is, niet in zijn ware aard erkennen.
Nu is de christen niet beter dan
een ander; hij is wel „geheel an
ders", maar „omdat hij Christus
heeft leren kennen". Ook al loopt
de antithese dwars door zijn eigen
hart, toch wil hij oprecht zijn in
zijn pogingen de band met God te
bewaren.
Men acht het een zegen van
de synthese-school, dat daarin
een ontmoeting mogelijk is mei
anderen. Maar zeker op de kleu
terschool is allereerst plaats voor
de ontmoeting met dè Ander.
Dat is helemaal niet een zo
vroeg al volstoppen met brokjes
dogmatiek, zoals men dat graag
noemt. Het betekent alleen
maar, dat de leidster vantiit het
geloof leeft en dat kinderlijk
geloof de kleuters vóórleeft.
De „neutrale" school, die daar
van niet spreken wil Is abnormaal.
De christelijke school kan niet be
keren, maar zU wil wel ln alle ge
brokenheid en deemoed heenwijzen
naar het normale z(jn, dat Is het
leven met een band aan God in
Christus.
vrede, naastenliefde moeten de
kleuters voorgelééfd worden. Al
deze dingen zijn niet veilig in men
senhanden; alleen in zover ze ge
grond zijn in Christus, zijn ze in
derdaad veiliggesteld: op Goede
Vrijdag.
Dit betekent een geweldige ver
antwoordelijkheid voor de leid
sters. Het wil in deze tijd wel
voorkomen, dat niet-christelijke
ouders hun kinderen naar de chris
telijke kleuterschool zenden. Wan
neer de leidster deze ouders het
gezicht geeft op het anders-zijn van
christenen, dan vinden zij mis
schien ook de weg.
Wat nu de synthese aangaat: In
dien ons als voorwaarde gesteld
wordt dit normale los te laten dan
moeten wij denken aan het woord
van wijlen Mastenbroek: liever
géén school, dan een waardoor de
weg naar Christus wordt gesloten.
Daar is moed voor nodig. En een
offer. Dit is niet hoogmoed, zo
lang het accent ligt op het van-
Christus zijn.
Aan het begin van de vergade
ring heeft de wnd. presidente me
vrouw H. Rosieiy-Markenstein uit
Eindhoven herdacht de overleden
voorzitter van de Bond, de heer
B. Mastenbroek, directeur van de
Koningin Wilhelminakweekschool
te Rotterdam. 692 besturen zijn
thans bij de Bond aangesloten; te
zamen onderhouden zij 862 kleu
terscholen. In het bestuur werden
gekozen mevrouw A. C. ten Cate—
IJzerman uit Eibergen en de he
ren E. van Gils en W. G. Ages uit
Den Haag.
'tjtdenut
illl
OPGAVE PUZZEL NO. 27
Horizontaal: 2 metaal, 5 vogel, 7 stok,
9 pachthoeve, 10 grondtoon, 11 zangnoot,
12 zangnoot, 14 venster, 17 delfstof, 20
opwaarts, 21 klein persoon, 23 bevel, 24
puntdicht, 26 roofdier.
Verticaal; 1 kist van latwerk, 2 vogel,
3 gave, 4 binnenkort, 6 klaar, 8 gemeen
volk, 12 bosgod, 13 dichtbij, 15 rivier, 16
opening in netwerk, 18 dier, 19 brand
stof, 22 wagen, 25 pers. voornaamwoord.
OPLOSSING PUZZEL NO. 26
Horizontaal: 1 velo, 3 gems, 7 N.V., 9
16 ledigheid, 18
1 Ier, 25 te, 2
ooi, 10 set. 11 te, 12
ore, 19 P.K., 21
27 loon.
Verticaal: 1 voorlopig, 2 ons, 4 e.o., 5
mot, 6 sierdegen, 8 vergiet, 13 Ee, 14 Ede,
15 beo, 17 Ir-, 20 kei, 22 tel, 24 re.
Het Berljjnse protestantse zondagsblad
Potsdamer Kirche ls opnieuw ln beslag
genomen door de Oostduitse autoritei
ten. De reden ls het opnemen van de
verklaring der landssynode van Ber-
Hjn-Brandenburg, dat op haar bisschop
Dlbelius leugenachtige aanvallen wor
den gedaan. Met deze verklaring zijn
staatsinrichting en overheid van de
Duitse Democratische Republiek en
de christelijke bevolking ten diepste
beledigd (men begrijpt dat wij cite
ren).
if
(Van een onzer verslaggevers)
P\ E bestedingsbeperking heeft ook voor het nijverheidsonderwijs
U problemen met zich meegebracht en wel in de vorm van
financieringsmoeilijkheden en een veel te klein bouwvolume. Dit
werd nog ééns extra onderstreept op de achtentwintigste jaarver
gadering van de Bond van Verenigingen voor en Instellingen tot
Bevordering van Chr. Nijverheids- en Land- en Tuinbouwonderwijs,
die gisteren onder leiding van de heer J. Schipper in Utrecht
werd gehouden.
Eigen bureau voor
Bond C.N.O.
De heer Schipper vertelde in zijn ope
ningswoord, dat de minister de nadere
uitwerking van de plannen voor 28
landbouwhuishoud-, technische- en huis
houdscholen heeft toegestaan, i
voor 80 andere chr. nijverheidsscholen
worden stopgezet. Op het ogenblik wor
den 19 chr. scholen gebouwd, vernieuwd
of uitgebreid. Voor de neutrale en de
ooms-katholieke scholen liggen de cij-
srs wat gunstiger.
In de afgelopen drie jaren werd
slechts voor negen nieuwe chr. huis
houdscholen subsidie toegezegd. Het njj
verheldsonderwljs voor meisjes vertoont
vrij grote achterstand. Zo bestaan
.v. in plaatsen als Heerenveen, de
Z.O.-hoek van Groningen, Meppel, Zwol
le, Almelo, Nijmegen, Gouda, Schie
dam, Breda, Goes en Zeeuws-Vlaande-
ren nog steeds geen chr. huishoudscho
len.
In zijn jaarverslag uitte de heer P.
Tjeerdsma de teleurstelling van het be
stuur over de oprichting van een vereni
ging van uitgebreid technische scholen.
Volgens de opvattingen van de be
stuursleden moeten naast de christe-
lijk-sociale organisaties èlle besturen
van chr. nijverheidsscholen lid var
Bond C.N.O. zijn.
Internationale conferentie
Bijbelgenootschappen
Een groot aantal stafleden van
Westeuropese Bijbelgenootschappen zal
de conferentie bijwonen, die van 23
tot 27 mei a.s. wordt gehouden in
Amsterdam en Zeist. Op de eerste dag,
Vrijdag a.s., zal men van gedachten
wisselen over „Het beeld van onze
moderne maatschappij en van de ont
wikkeling der Bijbelgenootschappen."
Inleiders zijn dr. W. Huender en de
heer Ivor Crouch uit Londen.
Zaterdag wordt gesproken over „De
uitdaging der mogelijkheden in de
thans sterjc opkomende landen en het
antwoord van de Bijbelgenootschappen
daarop." Sprekers zijn de heren P.
Mahanty uit Londen, L. B. Greaves
uit Engeland en mr. F. L. S. F. baron
van Tuyll van Serooskerken van het
N.B.G. Amsterdam.
De laaL'uS dag is gewijd aan een
bespreking van de mogelijkheden der
Bijbelverspreiding in Zuid-Amerika,
ingeleid door dr. N. P. Cockburn, van
het Brits en Buitenlands Bijbelgenoot
schap. De conferentie zal ook worden
bijgewoond door de voorzitter van de
Verenigde Bijbelgenootschappen, bis
schop Berggrav uit Noorwegen.
In Zwitserland en Italië
Het voorstel van de evangelische
theoloog prof. dr. Oscar Cullmann te
Bazel om eenmaal per jaar een ge
meenschappelijke inzameling te hou
den (waarbij de protestanten voor de
behoeftige katholieken collecteren
de laatsten voor hun behoef
tige protestantse broeders) blijkt
in beide kerken veel instemming te
ontmoeten. Prof. Cullmann vertelt in
het deutsche Pfarrerblatt, dat hij
in Zwitserland na een rede voor en
kele honderden toehoorders, onder
zeer vele roomse geestelijken.
veel sympathie heeft ontvangen. Het
gaat er z.i. nu maar om hoe de ge
dachte het best in de praktijk kan
worden verwezenlijkt. Hij ontving
o.m. een cheque tot een belangrijk
bedrag van een roomse ordegeeste
lijke. Ook de protestantse minderheid i
in Italië staat zeer welwillend tegen
over de collecte. Studenten, die tot de
Waldenzer kerk behoren, hielden een
inzameling, waarvan de opbrengst
aan een Franciskanermonnik ter
hand werd gesteld met het verzoek
het geld door te geven aan behoefti
ge roomskatholieken.
Eigen bureau
In december 1956 heeft de minister
een subsidie goedgekeurd van 160 gul
den per jaar, voor de contributie die
ieder schoolbestuur aan een van de drie
bonden voor nijverheidsonderwijs be
taalt. Op de jaarvergadering in Utrecht
werd besloten, deze gesubsidieerde con
tributie te verhogen met 15 gulden per
100 leerlingen. Hierdoor is het mogelijk
geworden, dat de Bond C.N.O. een eigen
bureau inricht, waarin een bezoldigd
secretaris en een typiste de uitgebrei
de bondswerkzaamheden zullen kunnen
gaan verrichten, die de bestuursleden
en in het bijzonder de heer Tjeerd
sma tot nu toe voor hun rekening
hebben genomen.
Prof dr. J. Sonneveld, ds. J. K. F.
Mantz, de heer C. Steneker en ir. L.
Eringa bedankten dit jaar voor het be
stuurslidmaatschap. Als nieuwe be
stuursleden werden gekozen de heren J.
C. Pellicaan (Amsterdam), C. P. v. d.
Hoeven (Rotterdam) en M. A. Potter
Cs-Gravenhage). De heren G. Bramer
en S. v. d. Broek werden herkozen, ter
wijl de Ned. C. B. T. B. de heer J. Heij
als zijn vertegenwoordiger
Beroepingswerk
GEREFORMEERDE KERKEN
Tweetal te Amersfoort (4e pred. pl.):
Mr. dr. J. Ozinga te Lunteren en R. Ypma
te Emmen.
CHR. GEREFORMEERDE KERKEN
Beroepen te Gouda: M. Vlietstra fc
Eeiyidijk; te Woerden: B. Bijleveld t<
Noordeloos.
BAPTISTEN GEMEENTEN
Nederlanders stichtten
tehuis in Israël
In tegenwoordigheid van de gezant
van Nederland in Israël, jhr. Joh. Q.
Bas Backer, vertegenwoordigers van
de regering van Israël, de burgemees
ter van Haifa, leden van de Neder
landse kolonie in Israël, een deputatie
van de Joodse gemeenschap te Haar
lem, is dinsdag 21 mei te Haifa of
ficieel geopend het Nederlands tehuis
voor ouden van dagen Beth Joles. Dit
tehuis is tot stand gekomen door de
middelen die de bestuurderen van het
voormalige Joodse ziekenhuis te Haar
lem, het Joles-ziekenhuis, hebben ver
strekt. Het tehuis dat onder Neder
landse leiding staat, is sinds 15 juli
1956 in gebruik, doch eerst thans of
ficieel geopend.
IJdelheid
Overkomt het u ook nooit eens,
dat u 's morgens met een zucht
opstaat, omdat het hele leven zo
onzegbaar vermoeiend is en u
zich afvraagt wat voor zin het
eigenlijk heeft weer een hele dag
te zwoegen? U bent geen uitzon
dering; eeuwen geleden hadden
de mensen het er ook al moeilijk
mee. De Bijbel laat zo'n man aan
het woord: Pre-
EEN
WOORD
VOOR
VAN
DAAG
diker, die
haarscherp heeft
weergegeven
wat vaak in het
hart van de
moderne mens
leeft. Hij zegt:
„Ik kreeg een
afkeer van al
mijn zwoegen,
waarmee ik mij had afgetobd
onder de zon, daar ik het moet
achterlaten voor de mens, die na
mij zijn zal. Ook dit is ij delheid
en najagen van wind". Veel pessi
mistischer kan het wel niet. Het
is je reinste nihilisme
Maar gelukkig is het verhaal
niet uit. Er staat nog veel meer.
Prediker, die als weinig mensen
voor en na hem het leven in al zijn
betrekkelijkheid, zijn verdriet èn
zijn vreugden heeft doorzien en
geproefd, weet, dat er een God is.
En dat al ons geploeter van elke
dag alleen maar zin en doel heeft,
als het wordt geplaatst in het
licht van de eeuwigheid. Ja,
inderdaad: al uw en mijn woorden
en daden hebben alles met die
eeuwigheid te maken. Prediker
zegt: „Ik heb ingezien, dat al wat
God doet, voor eeuwig is; daaraan
kan men niet toedoen en daarvan
kan men niet afdoen. En God
doet het, opdat men voor Zijn
aangezicht vreze". Kunt u dit
Prediker nazeggen?
COMMENTAAR
Weg door de nacht
Walther van der Kamp
heeft zich by de Avro-
televisie langzamerhand
het terrein toegeëigend
de thrillers, van de
harde detective-stuk
ken. Hij Heeft er niet
alleen liefhebberij voor, maar ook
een onmiskenbare vaardigheid in
gekregen. Als men daarbij een rol
bezetting weet, die Ellen Vogel,
Jeanne Verstraete en Han Bentz
van den Berg vermeldde, dan zal
iedereen van ons willen aannemen,
dat de voorwaarden voor een uit
stekende televisie-opvoering waren
geschapen.
Is het dat ook? Wij geloven van
wel, niet alleen artistiek, maar ook
voor kijkers, die de gave des on
derscheids hebben moreel. Zij,
die kijkers, zullen de strijd hebben
begrepen van de vrouw (Ellen
Vogel), die zonder het te weten
een man heeft doodgereden in de
auto van een vriend. Die strijd of
zij zichzelf moet aangeven. Wat zij
dan uiteindelijk doet, daarmee de
weg terugvindend naar haar man.
Ellen Vogel gaf een uitnemende,
beheerste vertolking van haar moei
lijke, twijfelachtige rol en Han
Bentz beeldde de tussen hoop en
vrees geslingerde echtgenoot uitste
kend uit. Jeanne Verstraete en Ton
Lensink droegen ertoe bij de in
druk te vestigen van een televisie
avond, die ons lang zal heugen.
Daarbij mogen het politieke com
mentaar van mr. Hilterman, het
extra, aan Zweden gewijde NTS-
journaal en de ballet-uitzending uit
Kopenhagen niet worden vergeten.
Serenade in A-dur
van Brahms (23.20 uur)
Van deze Serenade, die Brahms
op 24-jarige leeftijd schrééf, zei de
componist eens: „Nog nooit heb ik
een stuk geschreven, waarvan ik
zoveel voldoening had." Het instru
mentale apparaat mist de eerste en
tweede violen. Het hoogste strijk
instrument is dus de altviool,
terwijl de blazersbezetting aldus is:
2 fluiten, 2 hobo's, 2 klarinetten, 2
fagotten en 2 hoorns (geen trom
petten en slagwerk). Door deze
bezetting heeft het werk
Regen geen bezwaar
Openluchtspel
voor televisie
Wanneer straks door de televisie
vakanties in de Bussumse studio's
gedurende enige tijd praktisch geen.
grote produkties kunnen worden uit
gezonden en de verschillende omroep-
componenten zich in hoofdzaak bepa
len tot het uitzenden van buitenrepor
tages, zal N.C.R.V.-regisseur Max
Douwes een interessant experiment
verzorgen. Auteur Jan de Koek heeft
namelijk een televisiespel „in de
maak", dat geschreven is met de be
doeling het te doen uitvoeren met als
decor de oude stadswallen van Naar-
den. Het stuk is géén typisch open
luchtspel, maar wordt wel in de open
lucht gespeeld.
-De oude Naardense wallen boden
aparte donkere kleur gekregen, j8n d, Kock volop i„,pir.ue
de betere pleister
21
Maar juist komt de kellner binnen, serveert
de soep en trekt, heengaand, de deur zachtjes
achter zich dicht.
,,De soep is nog te heet", zegt het ambtenaar
tje, „we kunnen wel eerst de stukken wisse
len".
Hij haalt een gele enveloppe te voorschijn en
legt die naast Brouwershofs bord.
Gretig pakt deze het stuk. Het is een wit
papier, waarop druk- en schrijfletters. Een
consent voor uitvoer van een partij rubber.
Alles klopt. De hoeveelheid, de plaats van af
lading en bestemmjng, in orde!
„Is dit voldoende?" vraagt hij zekerheidshal-
„Dit is voldoende".
Brouwershof legt het papier tussen zijn por
tefeuille en neemt er een pak bankbiljetten uit,
dat hij de ander overhandigt.
„Dank u", zegt deze en laat het bundeltje
wegglijden in zijn binnenzak.
„Moet u het niet natellen?"
„Als er een te kort is, kom ik die wel ha
len".
„Hebt u een kwitantie?"
„Kwitanties schrijven kan ik niet. De soep is
afgekoeld, eet smakelijk".
Anderhalf uur later is Brouwershof weer aan
het station en neemt plaats in de trein. Nu
zou hij graag het papier te voorschijn halen en
goed bekijken, maar dat durft hij niet. Als de
zaak maar in orde is! Wat zal er aan te doen
zijn, als dit heertje een bedrieger blijkt? Po
litie en justitie er in betrekken zou niet mee
vallen
door
K. Jonkheid
De collega in Amsterdam is aan het station.
Zijn eerste woord is: „In oyde?"
„Ik heb het stuk", antwoordt Brouwershof.
Ze nemen de tram en komen in collega's
woonhuis. Brouwershof geeft hem het papier en
wacht. De ander kijkt en leest.
„Is alles goed?" vraagt Brouwershof ongedul
dig.
„Ja, het is goed. Toevallig heb ik gisteren
een consent gezien en dat zag er precies uit
als dit".
Het is voor Brouwershof een geruststelling.
„Hoe zullen we nu met de tien mille voor
mijn tussenpersoon?" vraagt hij nu.
„Je hebt toch gezegd, dat hij het volle be
drag ontvangen zal, zodra alles goed en wel
achter de rug is?"
„Ja dat is zo".
„Goed. Daar wachten we dan op. Het is een
kwestie van enige dagen".
De collega zal het geval verder behandelen.
Brouwershof gaat naar huis.
De volgende dag gaat hij een bankgebouw
binnen, papieren geld wisselen voor zilver, dat
hij die dag nodig heeft v<--- kleine betalingen.
Daar ziet hij aan een der loketten de belas
tingambtenaar Dekker. Wat komt die hier doen?
Zeker zaken voor de polder of voor zijn ba
rones. Hij glimlacht meelijdend. Wat is zo'n
ambtenaar een stumperig mannetje!
Maar Dekker doet heel iets anders. Hij koopt
marken en ontdekt tot zijn verrassing, dat ze
goedkoper zijn dan twaalf cent, zodat hij voor
zijn vijf honderd gulden heel wat meer krijgt
dan hij verwachtte.
Een week daarna loopt Brouwershof weer in
de hoofdstraat. Hij kijkt uit naar C&mmeraat.
Deze heeft hem in de verte al gezien en ver
moedt, dat het om hem te doen is, daarom
loopt hij in zijn richting.
„Kom vanavond op mijn kantoor".
„Is i
„Ja, geld".
Cammeraat komt thuis, maar zegt niets. Hij
schaamt zich voor zijn vrouw. Zelfs voor zijn
kinderen.
Na kantoortijd komt hij bij Brouwershof, die
hem ontvangt met een lach en een handdruk.
„Ga zitten. De zaak is voor elkaar".
„Is het voor elkaar?" herhaalt Cammeraat,
hijgend van zenuwen. Zal hij het bedrag nu
krijgen?
„Ik heb hier het geld. Kijk eens". Brou
wer shof telt tien biljetten van duizend gulden
neer.
Cammeraat kijkt zijn ogen uit. Is dat nu
van hem?
Ja, het is van hem.
Voorzichtig pakt hij de papiertjes op.
„Stop ze maar goed weg", zegt Brouwers-'
hof.
wat weemoedig, wat pessimistisch
wellicht. Vredig en ernstig is het
werk, in een zuivere sfeer. Carlo
Zecchi dirigeert vanavond het
werk, dat gespeeld wordt door het
Concertgebouworkest.
0 Tijdens de laatste studio-steravond
van de N.C.R.V. zal Johan Bode
graven nog een keer de aandacht
vragen voor de Ictle Goedzo. Het
zal een laatste appèl zijn.
0 Reportages van het koninklijk
bezoek aan Zweden zijn vanavond
om kwart over zes voor Hilversum
II en tien over tien voor Hilversum
I te horen. Een verslag van het
vertrek van Koningin Juliana en
Prins Bernhard van het vliegveld
wordt mor
n via Hilvei
zonden.
0 Om vijf minuten voor half
twaalf vanavond kunnen we nog
de wereld rond met Les Baxters
koor en orkest (Hilversum II).
Progrommo voor morgen
Hilversum I. 402 m. NCRV: 7.00 Nws:
7.10 Gewijde muz: 7.30 Gram; 7.45 Een
woord voor de dag; 8.00 Nws. en weer-
dat hier een historisch
spel „uit. zou komen" heeft het mis.
Het Wordt namelijk een detective-ver
haal en de regisseur zocht met de
auteur èn de technische dienst naar
stig naar een zodanige spelco'mpositie.
dat eventuele plotselinge weersver
anderingen er een rol in kunnen spe
len. Het spel hoeft dus nooit te „ver
regenen" al gaat de schrijver, ons kli
maat kennende, er in zijn „plots" al
vast maar van uit, dat het regent.
Het experiment zal zich, wanneer
de plannen allemaal doorgaan, afspe
len op 31 juli.
mdwljding. VARA: 23.0i
lenst; 11.00 Gram; 11.30 De jeugd vliegt
ut, hoorsp; 12.00 Pianorecital; 12.30 Land-
n tuinb. meded; 12.33 Lichte muz; 12.50
itaatsiebezoek aan Zweden; 13.00 Nws;
18.00 stemmen van Overzee; 18.15 Fanfa
recorps; 18.35 V d jeugd; 19.00 Nws. en
weerber; 19.10 Regeringsuitz.Rubriek
Verklaring en toelichting: 1. Prof. dr. Ph.
i Luyk; 19.30 Viool
iiokrant; 20.20 Gram:
gt uit, hoorsp; 21.00
V d kleuters;
ooi en piano;
den AVRO:
vijding. VARA:
Amus. muz; 11.20 Vi-
Con. bezoek aan Zwe-
lieaterork. en solist;
i. meded; 12.33 Sport
VARA: 16.00
17.05 Gram; 17.40 Lichte
18.15 Act; 18.20 Ai
16.40 V d jeugd;
19.00 Vd kin<
ezoek bij anderen;
iespr; 20.10 Theate
5or en solist; 20.35
:aus; 20.45 Leven
VARA: 21.00 Dar
TIPS UIT HET BUITENLAND
0 De Duitse omroep (309 en 195
meter) heeft, het aangedurfd om
vanavond het hoorspel „Das
Postamf' van de Bengaalse
Nobelprijswinnaar Rabindranath
Tagore uit te zenden. Een drama
van Tagore moet men niet met
Westeuropese oren beluisteren.
Daarvoor gebeurt er te weinig.
Zijn werken zijn meer filosofi
sche beschouwingen die naar
voren komen in een reeks van
lyrische beelden. Het verhaal
gaat over een zieke jongen, die
vanuit zijn ziekenkamer naar de
wereld buiten ziet. Deze jongen
is het zinnebeeld van de mens,
die binnen zijn eigen grenzen
uitziet naar het onbegrensde en
het eeuwige. (Kwart voor negen).
0 Die Lustige Witwe van Léhar Is
om tien over acht voor België 198
meter te horen.
0 Een concert van hedendaagse ko-
raalmuziek wordt om kwart voor
zeven door Engeland (464 m) uit
gezonden.
aidWiflTM—w
MfvM i
De K.R.O. wijdt vanavond de
■20 gehele zendtijd aan de uitvoering
van de operette „Die Czardas-
fürstin" van Emmerich Kalmin,
onder regie van Helmut Kaehms.
De uitvoering is in handen van het
Stadttheater van Rheydt en komt
uit het Casino te Den Bosch. Hel
is een experiment, ongetwijfeld,
maar ongetwijfeld een, die zeer
veel televisiekijkers veel genoegen
o zal doen. Om 10 uur is er weer
19.50 'let extra N.T.S.-journaal, gewijd
20.05 aan het koninklijk bezoek aan
20bT Zweden. Het is het laatste journaal
ginsel.' 'n deze reeks. Morgen, vrijdag-
o waar avond is er geen uitzending.
KANTTEKENING
'J'OEN vorig jaar de Dr. Wiardi
Beekman-Stichting, het weten
schappelijk partijbureau van de
socialisten, tien jaar bestond, is dit
jubileum op een opmerkelijke wijze
gevierd. Het is namelijk gevierd met
een conferentie, waarbij antirevolu
tionairen, rooms-katholieken en libe
ralen gelegenheid kregen, uiteen te
zetten waarom zij geen socialist
wensten te zijn en waarbij zij van
socialistische kant van antwoord
werden gediend.
Een opmerkelijke conferentie dus
en als zodanig een gelukkig teken
van wat in de Nederlandse demo
cratie en onder het Nederlandse
volk mogelijk is. Het zou niet best
zijn, wanneer wij in politiek opzicht
als landgenoten langs elkaar heen
leven zonder met elkaar over onze
politieke standpunten te spreken.
Toch gebeurt dit nog veel te veel.
De conferentie van de Dr. Wiardi
Beekman-Stichting heeft laten zien,
wat mogelijk is. Het is een geslaagde
conferentie geworden, ook al zijn
er vermoedelijk niet vele bekeerlin
gen gemaakt.
JU is daarom geslaagd, omdat zij
stellig heeft meegewerkt aan het
wekken van beter begrip voor de
politieke tegenstander en aan het
wegwerken van misverstanden.
Thans heeft zij een gelukkige
afsluiting gekregen, doordat vanwege
dezelfde Dr. Wiardi Beekman-Stich
ting de ter conferentie afgestoken
betogen in het licht zijn gegeven
(„Confrontatie", N.V. De Arbeiders
pers, Amsterdam),
Aan politiek geïnteresseerden
mogen het er velen zijn bevelen
wij de lezing van deze betogen graag
aan. Wij leven in een periode, waarin
wij ons hebben te bezinnen op onze
houding ten aanzien van het socia
lisme. Over de mate waarin het
socialisme er in slaagt zich te doen
gelden, kan men van mening ver
schillen dat het zich laat gelden,
is zeker.
Om een persoon, een richting, een
opvatting te kunnen bestrijden, moet
mi;n hem, moet men haar kennen.
Een oppervlakkig sentiment of zelfs
ressentiment is daarvoor niet vol
doende. Wij voor ons zijn van mening,
dat het socialisme bestreden dient
te worden, maar dan een socialisme
zoals het werkelijk is. Eerst dan kan
ons betoog winnen aan zeggings- en
vooral ook aan overtuigingskracht.
^"ANNEER wij de lezing van deze
betogen aanbevelen, is er een,
dat wij toch in het bijzonder willen
noemen. Het ls het eerste: dat van
de hoogleraar in het staatsrecht aan
de Vrije Universiteit, prof. mr. A.
M. Donner. Zijn betoog heeft ons
destijds bij het horen, en thans bij
het lezen, met name toegesproken.
Prof. Donner dan zet uiteen, hoe
een van de wezenskenmerken van
het socialisme is, dat de staatsge-
meenschap sterk wordt overtrokken.
De staat is voor de socialist een soort
van piramide, een supergemeenschap
die alle andere gemeenschappen om
sluit en bevat. Daarmee doet meii
echter aan die andere gemeenschap
pen tekort.
Wij zijn van mening, dat in onze
tijd staatsbemoeiing onvermijdelijk
is. Maar het verschil ligt in de geest,
waarin dit gebeurt. Is het iets onver
mijdelijks, dat dus aan grenzen ge
bonden moet blijven, of is het een
ideaal?
Wat de socialist voorbij dreigt te
zien, is dat de staat niet alleen maar
gemeenschap is en dat de staat ook
dwangorganisatie, die haar wil
oplegt, of dat nu gebeurt door weini-
aan velen of zelfs door een
meerderheid aan een minderheid.
Dit laatste maakt in wezen geen
verschil,
PJIER ligt ook een reden, dat de
staat zichzelf grote reserve moet
opleggen. Deze reserve ontbreekt bij
de socialist. Staatsactiviteit, die im
mers met dwang en uniform wordt
uitgeoefend, houdt naar haar wezen
allerhande gevaren in van onrecht
en willekeur, van bedilzucht en bet
weterij Men zou wel wensen, dat de
socialist over deze zaken innerlijk
wat meer verontrust was.
Het hangt alles toch weer samen
met de wijze waarop de socialist de
mens ziet. Hij ziet hem vooral als
burger. Dat is op zichzelf natuurlijk
al een mensbeeld, maar het is een
verengd mensbeeld, een mensbeeld
dat op niet te verantwoorden wijze
is vereenvoudigd. De mens wordt in
dit mensbeeld een ongecompliceerd
wezen en wordt onttrokken aan de
velerlei verantwoordelijkheden.
Dit zei prof Donner van de socia
listische zienswijze: „Omdat zij te
weinig oog heeft voor de eigen
aardigheden van het niet-statelijke
leven, ziet zij niet de beperktheid
van de machts- en andere middelen
der overheid en de betrekkelijke
machteloosheid op allerlei terrein
de staat. Dat levert het gevaar
op, dat zij ln een staatkundige bij
ziendheid meer schade dan baat
brengt en in haar miskenning doodt
wat nog hoop op leven had".