OHRISTFUJK Hoe ex-rooms-katholieken te henaderen? I Dankbare feestviering van 40-jarige WesthiU Puzzel mee Boek Kqu Schotse Kerk wil beperking van liuwelijksmogelijkheden D SNELPON lijmtderaarstestukkenaaneen Zl Wij blijven neutraal Nogmaals de huren 'I KANTTEKENING Het Protestants Centrum (IV) fJET Centrale Comité van de Wereldraad van Kerken heeft eens gesproken over de proselietenmakerij, het zieltjes winnen, een lelijk woord voor een ook niet altijd even fraaie zaak. Er is toen ongeveer ge concludeerd, dat de kerken de plicht hebben tot elkaar te zeg gen, dat zij afwijken van de bijbelse waarheid, althans dat een facet van die waarheid niet te vinden is in een andere kerk. Men mag dat tegen elkaar zeg gen en het mag ook in de hou- ding tussen de kerken tot uiting komen. Men mag daarbij zich zelf als kerk mooier en de an der niet lelijker voorstellen dan waar is en men moet zich er voor hoeden actief te zijn onder meelevende leden van andere kerken, die toch ook Jezxts Christus als God en Heiland aanvaarden. En ook mag men zich verantwoordelijk weten voor hen die van een andere kerk vervreemd zijn. Het opvangen van deze ver vreemden valt onmogelijk te beschouwen als een actie tegen de Roomse Kerk. Het is niet minder dan christelijke plicht. Op grond van de Roomse kerk opvatting kan men daar geen begrip hebben voor mensen die geheel met de Kerk gebroken hebben. Het pastoraat van Ro me is in wezen onbarmhartig. HET AANTAL van de van Rome vervreemden is hiet gering. Niettemin is er geen grote poging om hen binnen de kring van het christendom te houden of terug te brengen, al geven beoaalde predi kanten. die nok niet ere duidelUk weten, hoe het nu eigenlijk moet, hun wel catechisatie. Er ontbreekt lijn in de zorg voor deze mensen. Men experimenteert maar wat en dat is gevaarlijk, want het gaat Daarom is er een onderzoek taande naar de motieven die tot et afscheid feitelijk of innerlijk) hebben geleld. En ook naar de moeilijkheden, die zij bij hun eventuele Intrede in een reforma torische kerk zullen ondervinden (wat mist men. wat vinden ze vreemd). Begripsverwarring is schering en inslag. ..Genade" bij voorbeeld is een sleutelwoord in alle kerken. Maar wat een ver schil aan inhoud bij Rome en de Reformatie! Nu is men bezig te proberen een methode te vinden waardoor het allemaal duidelijk wordt voor mensen die in roomse begrippen zijn oogevoed. Dit is een heel moeilijk werk, ook al omdat de (ex-» rooms-katholiek geen Inzicht blijkt te hebben in de i het protes- De c-rooms-katholiek heeft in het algemeen wel een vaag gods geloof, maar hij is vreemd aan de persoon van Christus. Zijn intrede in een andere kerk is een klim men over een barrière van niet te onderschatten hoogte. Merkwaardig is in dit verband het verschil in voorkeur, wanneer ze voor de reformatie gekozen hebben. De ambtsgedathte in de Gereformeerde Kerken trekt som migen aan; anderen zoeken het juist wegens het geringe accent op het amb' u:: J- J liturgiscl luthers. In Turijn, in Luxemburg en in de Andes staan radiostations, die blijkbaar de vervreemde rooms- katholiek die als de band aan zijn kerk eenmaal los is, niet ver van het nihilisme afstaat we ten te brengen tot nieuw geloven, althans tot vragen. Er zijn daar zielzorgers die kennelijk wegen niet als protestanten veel bewus ter optreden. Wij denken dat de Romana boeit. Maar in Duitsland is een vereniging van predikanten, die vroeger rooms-katholiek wa ren: zij telt 50 a 75 leden. En in Italië is er een stormloop van voormalige geestelijken naar de theologische Waldenzer-faculteit in Rome en alleen de besten kunnen geplaatst worden. En in Nederland? Jubileum Vereniging voor godsd. opvoeding (Van t redacteuren) De Westhill als pionier niet alleen voor het zondagsschoolwerk, maar ook voor het gehele onderwijs, ja zelfs in de vraag naar een verantwoorde liturgie. In deze geest zijn zaterdag en gisteren bij de viering van het veertig jarig bestaan van Westhill-Nederland vele goede woorden gesproken in het Rotterdamse stadhuis, in het Groothandelsgebouw en in de Prinsekerk. En in grote dankbaarheid zijn telkens weer de namen genoemd van vier der eersten: mejuffrouw M. van Voorst van Beest, mejuffrouw V. van Witte Eechout, mejuffrouw S. M. van Woensel Kooy en dr. P. ten Cate. Alliance-zendingsdag Het Alliance-zendingscentrum „Pa- roi'sia" te Naarden, de Nederlandse af- de! ng van de Christian and Missionary Alliance, zal wederom vier Nederlandse zendelingen, op de vierde Alliance-zen dingsdag, die gehouden zal worden op Hemelvaartsdag in Lommerrijk te Rot terdam. inzegenen voor het zendings- werk in Centraal Nieuw-Guinea. De Christian and Missionary Alliance is een internationaal zendingsgenootschap, met plm. 800 zendelingen op 22 zendingsvel- den. Het heeft destijds de Baliem-vallei met een eigen zendingsvliegtuig open gelegd voor de evangelieverkondiging. VAN DL DAG Dick Dreux: ..Relnler Adriaensz". Uitgave: Gebr Zomer en Keuning, Wa- geningen. DIT is nu weei eens een echte historische roman, die Dick Dreux bij Zomer en Keuning deed uitkomen. Zij voert ons terug naar ouze Gouden Eeuw, toen de grote Tromp de Hollandse leeuw over de zeeën liet brullen. Tussen tal van avonturen, kruitdamp der musketten en Spaanse martelingen bloeit de prille liefde op tussen de vrome, ingetogen Marijke van Brielle en de ongetemde, ruwe huursoldaat Reinier Adriaensz, die op het schilderspalet net zo'n meester is als op het floret Door dit alles heen slingert zich een splonnage-affaire rondom de Armada, die daarginds in Spanje wordt uitgerust, van welke plannen Reinier en Marijke de schetsen uit Cadiz, dwars door Frank rijk heen naar het vaderland weten te brengen. Alles is breed en met felle kleuren geschilderd en Dixk Dreux doet zich ken nen als een knap schrijver. Het werd een bonte historische avonturenroman, zoals OPGAVE PUZZEL No. 25 KRUISWOORDRAADSEL Horizontaal: 1 Het toedienen van een stimulerend middel; 6 wilde haver; 7 telwoord; 9 verwonding; 12 Sevangeniskamer; 14 pluis; 15 knaag- ier; 17 weddenschap; 19 naakt; 21 aanslibbing; 22 plakbriefje; 24 grond toon; 25 bergpas; 27 sierboom. Varticaal: 1 Griekse munt; 2 gezins lid: 3 onwrikbaar; 4 insgelijk; 5 kop pel; 8 dochter van Laban; 10 hoogste Eunt; 11 pracht en Draal; 13 wankel aar; 16 ouderwetse japon; 18 manl. dier; 20 bewijs voor ontvangst; 23 in- sekt; 26 Chin. maat. OPLOSSING PUZZEL No. 24 1. Sabel, 2 chef. 3 olijk, 4 els, 5 ma nier, 6 abt Schol, bliek, baars. "■tem en pijn weg- wrijven met DAMPO De jubileumviering begon met een ontvangst in het stadhuis, waar burge meester Van Walsum gewaagde van de betekenis der Vereniging voor godsdien stige opvoeding voor de vernieuwing van het onderwijs in zijn geheel. Voor zitter P. A. Belger heeft hier de nadruk erop gelegd, dat Westhill niet uitgestu deerd is en steeds opnieuw naar nieuwe wegen zoekt. In het groothandelsgebouw hebben velen het bestuur de hand gedrukt. Hier waren o.a. vertegenwoordigers van de Nederlandse Zondagsschoolvereniging, van de Nederlandse Vereniging van vrij zinnige zondagsscholen, van het Chris telijk Paedagogisoh Studiecentrum, van de hervormde Raad voor de zaken van kerk en school en de hervormde syno dale^ commissie voor het zondagssohool- Namens de leden bood mevrouiw K. SchrootSlikkerveer een jubileumge- chenk aan: een uit giften van mede- i - kers, ouders, kinderen en kerkeraden in -'n fonds van ongeveer tweedui zend gulden voor studie en experiment, zo zeide zij, de Westhill is aan haar navolgers en aan de kinderen ver plicht, een stap voor te blijven. De Vergadering Unie C.B.O. B.L.0.-school niet alleen voor a-socialen onderwijs heeft te Utrecht* haar voorjaarsvergadering gehouden. De voor zitter van de Unie, de heer J. J. Don- dorp uit Hilversum, klaagde dat het werk van de leerkrachten der meer dan 40.000 leerlingen van het B.L.O., waar een zware wissel wordt getrokken op het- incasseringsvermogen, zo weinig op de juiste waarde wordt gewaardeerd. Hij nam stelling tegen de gedachte, dat deze scholen alleen zouden worden, be volkt door a-sociale onhandelbaren. Dat is volgens hem 25 jaar geleden misschien zo geweest, toen de debielen en imbe cielen door elkaar zaten en op deze scholen vrijwel alleen zwaardere geval len zaten. Sinds de verbeterde organi satie van het onderwijs is door de ver schuiving het gehalte van de leerlin gen dezer scholen hoger komen te liggen, de gedachte, dat deze scholen alleen zijn voor kinderen uit de sociaal zwakke gezinnen, is niet alleen voor de propa ganda ongewest, maar de B.L.O.-scholen staan open voor alle kinderen, uit alle lagen der bevolking, aldus de Unievoor zitter. Hij hield een pleidooi ten voordele van het selectie-apparaat voor de scholen t van debielen en imbiecielen. Toch is het naar zijn mening gewenst zo spoedig mo-11 gelijk te komen met overgangsbepalin-1 gen en tot een team van een psyscholoog, medicus en maatschappelijke werker, die samen met de pedagoog het onderzoek 1 ter hand Leidse Westhill „Staalwijk" schonk bij monde van de heer A. Cebol een door de kinderen verzameld bedrag van 25 voor dit fonds (met een voorzittersha mer en een oorkonde in een koker van in Indonesië gekapt bamboe). Er waren ook andere giften. Zo deelde ds. W. S. van Leeuwen namens de Rotterdamse kerkeraad mede, dat hij uit dankbaar heid voor hetgeen Westhill in het voor portaal van de kerk verricht, in plaats van een niet op het rooster te plaatsen collecte, een bedrag ter beschikking Op de noodzaak van al deze giften heeft de voorzitter in zijn openings woord gewezen. De tijd is voorbij, dat vele vooraanstaanden de Westhill door aanzienlijke giften en legaten steunden. Niettemin kan men niet" ophouden met het inslaan van nieuwe wegen. Er moe ten meer instructrices komen. Wanneer men in Nederland de arbeid van West hill zo dankbaar navolgt, dan moet men. ook bereid zijn te steunen. Even feestelijlc en dankbaar als de meer ontspannende viering 's avonds en zondags, was het referaat van dr. L, de Klerk, die de theoretische grondslag van het Westhillwerk, ,,een -nieuwe gods- dienstpedagogiek", uiteenzette. Men kón Heme pinnstverk NEDERLANDSE HERVORMDE KERK Aangenomen naar IJ-mond (wijkge- meente Nieuwerkerk-IJmuiden)G. van Doorn te Terheyde. Beroepen te Bgrendrecht: B C. Bouwen te Erichem. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Rotterdam-Zuidwijk; A. J. inssens te Appingedam; te Zwolle: B. Vogelaar te 's-Gravenhage-Loos- duinen. Aangenomen naar Meliskerke: M. E. van Heesen te Oosthem; naar Rotter- dam-Charlois; A. C. Hofland te Meppel; naar Rotterdam-Kralingen: E. Pijlman te Bandoeng. Bedankt voor Alphen aan den Rijn: C. Ch. Griffioen te Voorthuizen; voor Wijhe: M. E. van Heesen te Oosthem. CHRISTELIJK GEREF KERKEN Beroepen te Ede: M. Vlietstra te Eemdiik. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Bedankt voor Vlissingen: K. de Gier REMONSTR! BROEDERSCHAP Beroepen te Doesburgmejuffrouw A. C, Dorhout Mees, oredikante met bijzon dere oudracht te Utrecht, die dit beroep het kind niet met volwassen categorieën benaderen. Het heeft recht op een eigen aodsdienstie leven, mals het ook eigen denkwijze heeft. In de kerk Noemen wij nog van de feestelijkheden de kerkdienst in de Prinsekerk, waar ds. M. L. W. Schoch preekte over Jozua 4 21, 22. Blijvend zij de herinnering aan hen. die in 1917 gelovig aan het werk gingen: op het droge is Israël hier door de Jor- daan getrokken. Aan het eind van de dienst hebben dsSchoch en twee kinderen beurte lings een paar bijbelgedeelten gespro ken. Zo werd iets van Westhill op treffende wijze in deze dankdienst de kerk ingebracht, die zo vaak vol wassen is. EEN WOORD VOOR VAN- DAAG Wie is de god? Nebukadnezar is een hardleers mens. Daniel heeft hem Gods grootheid doen kennen en diep onder de indruk heeft hij geant woord: „In waarheid, uw God is de. God der goden!" Maar even spontaan als deze belijdenis over zijn lippen is ge komen, even snel is hij het weer vergeten! Men zie het verhaal van de drie mannen in de vurige oven. Daniels vrienden weigerden te bui gen voor het gouden beeld dat Nebukadnezar heeft opgericht en dat ergert de despoot verschrikkelijk. Hij dreigt hen met de verschrikkelijke vuur dood als ze ook de tweede maal niet willen neervallen en het beeld aanbiddenEn wie is de god die u uit mijn hand zou kunnen bevrijden?" Zijn wij, christenen, anders? Be ter? Immers niet! Sms ja, onder de indruk van het een of ander, welt uit ons hart de eerbied op voor God, onze Vader in de he melen. Dan bidden we en zingen we misschien en we zijn gelukkig. Maar danhet volgende ogen blik gebeurt er weer iets anders en we zijn die stemming, dat ver- trouwen-op-God, weer even snel kwijt! Denken we er niet eens aan dat het God is dje ons leven leidt! God zorgde voor de drie mannen. Hun geloof en vertrouwen werd rijk beloond. Geloof het; ook uw vertrouwen op God is nooit ver- Benoemd tot onderwijzer aari Groen van Prlnsterer-u.l.o. te Rotter- dam-Schiebroek: M. Concordia te Maas sluis; aan de Willem de Zwijger-u.l. te Dordrecht C. A. Ponsen te Dordrecht en F. Verhoef te Oud-Alblas. COMMENTAAR Luttelburen Zoals vaker het geval jvjSuri ren getroffen door de overpeinzingen van de dominee uit Luttelburen. We ge loven nog niet direct, dat deze gedachten werkelijk door de do minee uit het dorp worden uit gebroed. Maar de opsteller van deze overpeinzingen heeft wel iets van het dorp begrepen en wat be langrijker is, deze ernstige de strekking. Ook met deze briek verricht het I.K.O.R. belang rijk kerkewerk. Afscheid Buitenlanders trouwen zonder toestemming Het moet nu maar uit zijn met een van Schotlands toeristische aan trekkelijkheden, vindt de (staats-) Kerk van Schotland en zij heeft voor stellen gedaan, waardoor aan een ongewenste maar mensen trekkende toestand een einde kan komen. Meer en meer zijn de kilt (het Schotse rokje), de doeldelzak en de hooglanden verdrongen door de bijzondere huwelijkswetgeving, waardoor talloze buitenlandse trouwlustige maar minder jarige jongelieden zonder toestemming van hun ouders hun doel bereiken. De Kerk van Schotland wil de wet niet veranderen voor Schotten: die mogen vanaf hun 16de jaar trouwen, of hun ouders het nu goed vinden of niet. Maar buitenlandse minderjarigen zouden volgens het voorstel eerst in Schotland zonder toestemming van de ouders kunnen trouwen, wanneer zij de leeftyd bereikt hebben, die in hun vaderland vereist is. Dat is in Engeland 21, in andere landen 25, in Nederland 30 jaar. TELEVT! Het had allemaal een beetje de stemming van „wat kan het ons sche len, het is toch de laatste keer" en misschien is het juist die schijnbare on verschilligheid, die ons met een tikkeltje weemoed aan de laatste „St. Germain des Prés" doet terugdenken. Want Tom Man- ders pionier op televisie-amuse- mentsgebied neemt tot septem ber 1958 afscheid'van het scherm. Piet te Nuyl jr., hoofd van de Vara-televisiesectie, dankte Man- ders in een ernstig toespraakje en Manders deed een beetje gek terug, waardoor juist dat laatste moment een beetje uit de toon viel. Maar daarvóór was iedereen bijzonder goed op dreef. Het stukje komedie aan het be gin van de avond had wel aardige momenten, maar het geheel was ons een beetje té. Daarmee bedoe len we de vooroorlogse Vara-stijl, dat opgelegde volkse. Gelukkig werd alles in de ironische sfeer getrokken. RADIO vanavond Koraalbewerkingen vén Jan Zwart (21.45) Het is 13 juli a.s. 20 jaar geleden dat de bekende organist en compo nist Jan Zwart overleed. Een spe ciaal comité bereidt een landelijke herdenking voor en de NCRV orga niseert onder redactie van Feike Asma orgelconcerten. Het eerste concert heeft hedenavond plaats in de Ronde Luth. Kerk te Amsterdam door Feike Asma. Van Jan* Zwart worden twee werken uitgevoerd, nl. Inleiding en koraal „O Heil'ge Geest, daal op ons neer" en Fanta sie en koraal „Zijn naam moet eeu wig eer ontvangen". Men kan Jan Zwarts koraalkunst in deze tijd niet meer vooruitstrevend noemen, maar in Zwarts tijd heeft ze de aandacht weer op het kerklied gevestigd en op het kerkorgel. Jan Zwart heeft zich daartoe uitgedrukt in een vorm die voor iedereen begrijpelijk was en derhalve geen muzikaal-tech- nische problemen opwierp. In beide koraalbewerkingen zal men dat kunnen constateren. Het ging hier Jan Zwart meer om het lied dan om de muzikale mogelijkheden. Dat lied moest doordringen tot alle luiste- Televisie uit Italië zichtbaar in Nederland In het -noorden van het land em in de randgebieden van-de Lopikzender: werd het televisiebeeld zondagmiddag gestoord door buitenlandse stations. Door het optreden van bijzondere atmosferische omstandigheden, ver oorzaakt door zonnevlekken, waren Italiaanse televisiezenders, die op de zelfde frequentie werken als de Ne derlandse, maar normaal volkomen onzichtbaar zijn, de storingsverwek kers. Het signaal van deze verre zen ders werd door hogere luchtlagen weerkaatst en stoorde op die plaatsen, waar het Nederlandse beeld niet al te sterk wordt ontvangen. Vele televisiekijkers zijn erin ge slaagd zonder gebruik van een bij zondere antenne deze buitenlandse stations op het scherm te krijgen, waarbij de ontvangst van gebrekkig tot vrij redelijk was. snelste VELPON 18 ,,Kijk eens, ik heb een kennis. Niet hier in de stad. Hij heeft een partij goederen, die uitge voerd moet worden naar het buitenland. Daar heeft hij consent voor nodig. En dat vlot niet. Nu heeft hij mij gevraagd, voor hem te zoeken naar een ambtenaar aan het departement, die hem daar aan helpen kan". Brouwershof denkt, dat Cammeraat het geval nu begrijpt, dus hij gaat verder. ,,Hij zou daar een aardig sommetje voor over hebben, want de taak is voor hem heel belangrijk". Nu wordt Cammeraats .belangstelling eens klaps persoonlijk. Zal er voor hem iets te ver dienen zijn? „Hoeveel denkt u?" „Ik geloof, dat hij desnoods zal gaan tot twintig duizend gulden". Twin-tigdui-zend-gul-den?" stamelt Camme raat verbluft. ,,Ik zeg desnóóds", antwoordt Brouwers hof, die ontdekt, dat de ander de situatie nog niet dóór heeft. ,,Wat moet hij daar voor doen?" „Alleen zorgen voor een behoorlijk consent". „En vals consent misschien?" „Vals of echt. Dat komt er niet op aan". „Heeft die kennis van u al pogingen in deze richting gedaan?" „Het departement wil hem geen consent ge ven", ontwijkt Brouwershof. „Nu begrijp ik het", antwoordt Cammeraat en denkt na. ,,lk weet niet of de man, die ik bedoel, daarvoor te vinden zal zijn". „Informeer het eens. Maar voorzichtig en be dekt „Heb ik anders niets te doen?" K. JonkUJ dadelijk het bedrag. Contante betaling". „Kan ik er een paar dagen over denken?" „Zeker! Denken kunt u gerust, maar vooral niet over praten met anderen". „Dat begrijp ik". Zo nemen ze afscheid. Cammeraat verheugt zich in het vooruitzicht. Maar is het wel goed? Mag het wel? Wel zeker. Als het niet mag. zal meneer Brouwershof het niet doen. Het hangt af van toestanden en om standigheden. En ons dagelijks brood hebben we nodig. Deze theorie is glashelder. Er verlopen enige dagen. Dan ontmoeten ze elkaar weer in de hoofdstraat. Ze wisselen maar weinig woorden. „Tweede Paasdag ga ik naar Den Haag". „Prachtig. Goed succes!" Cammeraat heeft zijn Haagse oude bekende geschreven, dat hij komt om de oude vriend schap te vernieuwen. De vriend vermoedt, dat er iets achter zit. Tweede Paasdag breekt aan en de vriend ont dekt, dat zijn vermoeden juist is. Cammeraat heeft iets op zijn hart. Hij zal hem maar handje helpen. „Heb je misschien iets bij; ders te bespreken vandaag?" vraagt hij. Dat overrompelt Cammeraat. Hij draait nuwachtig op zijn stoel. „Ja, ik wou je iets vragen". „Ga gerust je gang". „Ja, zie je, jij bent ambtenaar aan het depar tement van handel, dus jij weet het misschien" „Best mogelijk. Ik weet heel wat, dat anderen niet weten." „Er is iemand, die een consent voor uitvoer nodig heeft". „Is dat te krijgen?" „Het departement verschaft soms consenten" „In dit geval niet". „Dat dacht ik al". „Waarom?" „Anders had je mij niet nodig. Waarover gaat het? Welk artikel?" „Dat weet ik niet". „Hoe groot is de partij? Een wagon? Een scheepslading? Of minder?" „Dat weet ik ook niet". Wat een groene! denkt de ander. Maar hij zegt: „Dus je weet ook niet, Wat de eigenaar er voor over heeft". „Tien duizend gulden". „Tienduizend. Dan is het maar een klein par tijtje. Voor ik je positief kan antwoorden moet ik weten hoe groot de partij is en welk artikel". „Dat zal ik vragen". „Hoe kom ik het te weten?" „Ja, dat is moeilijk. Ik zal het je schrijven". „Nee niet schrijven". (Wordt vervolgd; Jazzmuziek uit België, Zwitser land Frankrijk, Zweden en Enge land wordt vanavond om kwart over elf door de V.A.R.A. uitge zonden. Eerder op de avond brengt deze omroepvereniging Elisabeth Schwarzkopf, die met pianobege leiding van Felix de Nobel zes liederen zingt van Hugo Wolf (10.35). Nico Forgeron schreef het hilster- spel „De leegte", dat om twintig over acht voor de N.C.R.V.-micro- foon is te horen. Morgenochtend om half twaalf zingt de tenor Jussi Björling in de Carnegie Hall te New York liede ren van Beethoven, Schubert, Brahms en Strauss. (A.V.R.O. 11.30) Programma voor morgen 9 35 Waterst; i.OO V d kleut :hoolradio; 10 latsiebezoek aai 12.30 Land- en 12.50 Staatsii Boek 1er ertgebouw e: 21.15- I Gram, VPRO: V d jeugd; 17.20 De dierenwereld en wij. caus; 17.30 Orgelspel; 17.50 Rep; 18.00 Nws; 18.15 Pianospel: 18.30 Fototips; 18.40 Spaanse muz: 18.55 Paris vous par- Ie; 19.00 V d kind; 19.05 Disco-caus; 19.45 Filmpraatje; 20.00 Nws; 20.05 Gevar. pro- gr. v.d. strijdkrachten; 21.05 .Camem bert". stemmingsbeeld over kaas: 21.20 Cabaret; 22.00 West-Indisch ork; 22.15 Kon. bezoek aan Zweden; 22.35 Kamer- ork. en solist; 23.00 Nws: 23.15 Koersen van New York: 23.16 Journ. en New York calling; 23.35—23.55 Gram. TIPS uit het buitenland Een populair Engels programma is „I'll never forget the day". Vanavond om kwart voor negen zal Sir Brian Horrocks ver tellen over de onvergetelijke dag in zijn leven dat hij aan het hoofd van het dertigste legercorps Brussel bevrijdde. „Nog nooit", zal hij vertellen, „heb ik zoveel zien kussen. Ik werd echter alleen maar gekust door mensen boven de zeventig of onder dft vier. Maar dat was een kwestie van leeftijd" (Engeland 1500 meter). Engeland (330 meter) brengt vanavond om kwart over negen als hoorspel een radio bewerking van Molière's „Le Misanthrope". De titel van het luisterspel is „De slaaf van de waarheid." Kamermuziek ter gelegenheid van de eerste werkdag van de Nederlands-Belgische Compö- nistendagen is om 8 uur voor België (324 m) te horen. Het leven van de Duitse com ponist Eduard Künneke wordt om acht uur in een klankbeeld door zijn echtgenote, dochter en enige vrienden van ver schillende kanten belicht. Kün neke is vooral bekend geworden door zijn operetten. (Duitsland 93,6, 93,0 en 88,5 MHz). Morgenwijding: lO.Oi Televisie 3.20^Promem Prftoromit-o voor m«roen NTS: 20.30 Journ. en weeroverz. KRO: 20.4522.30 De weg nasr Damascus film NTS: 22.30—22.40 Kon. bezoek aan Zwe- TTET STAAT NU VAST, dat de Tweede Kamer a.s. woensdag niet in staat zal zijn de huurvoorstellen van de regering te behandelen. Het is zeer twijfelachtig, of de ontwerpen nog vóór 1 juli a.s. in het Staatsblad kun nen worden opgenomen. Van de Eerste Kamer zal weer een uiterste krachtsinspanning worden gevraagd. Is zij daartoe niet bereid dan zullen de voorstellen een maand later het Staatsblad bereiken en dan is er nog geen man over boord. De langdurige voorbereiding van de mondelinge behandeling is reeds een bewijs, dat we hier met voorstellen te maken hebben, die de nodige politieke stof doen opwaaien. De minister-president heeft dezer dagen in een interview aan een bui tenlands dagblad medegedeeld, geen kabinetscrisis te verwachten. Onze minister-president is er van overtuigd, dat de twee grote partijen, de P.v.d.A. en de K.V.P., deze belangrijke wetten in veilige haven zullen weten te loodsen. De tijd zal leren, of zijn optimistisch oordeel wordt bewaarheid. Prof. Romme acht zich moreel gebonden aan het onfraaie huurcompromis, dat tijdens de formatie is gesloten. De huurblokkering niemand is daar enthousiast voor is de prijs die be taald moet worden voor het samen „regeren" met socialisten. Nu kan men gemakkelijk zeggen, dat men dan ver leden jaar de socialisten buiten de oppositie had moeten houden, maar de langste kabinetscrisis uit onze parle mentaire geschiedenis heeft bewezen, dat er op dat moment geen kabinet zonder de socialisten te formeren viel. Dit vier-partijen-kabinet was de enige mogelijkheid. TN DEZE KOLOMMEN hebben wij reeds geschreven, dat de huur blokkering op zichzelf nog niet socia listisch is. Uit deze stelling volgt, dat het onjuist zou zijn, te beweren, dat het kabinet op dit punt een socialis tisch beleid voert. Op die manier zou den bovendien alle niet-socialistische minister in het kabinet principieel wórden gedesavoueerd. Men zegge niet: deze huurblokkering mag niet, omdat zij principieel onaan vaardbaar is. Want dan zou allicht ge antwoord worden: waarom was het compromis tijdens de formatie wèl principieel aanvaardbaar en nu niet meer? Veel liever zien wij het debat over de huurverhoging gaan over de vraag, of het blokkeringsysteem technisch uitvoerbaar is en of de looncompensa- tie voldoende is geregeld. Vooral over dit laatste punt zal de komende dagen het nodige worden gezegd. Naar ons aanvankelijk oordeel doet de regering er verstandig aan, niet definitief te beloven, dat de bijslag per 1 juli 1958 in de lonen zal worden verwerkt. De loonsverhoging, die daar van het gevolg zal zijn, zal 4 a 5 pro cent bedragen. Het is nog altijd de vraag, of onze nationale economie op dat moment zulk een loonsverhoging kan dragen. Juist de zorg voor het prijsbeleid (dat zich zeer gunstig ontwikkelt) maakt het noodzakelijk, een slag om de arm te houden. Dat prijsbeleid is voor de werknemers ongetwijfeld van even groot belang als het loonbeleid. yo KOMEN WE gelukkig steeds meer in de sfeer van de zakelijke kant van de huurvoorstellen. Ook daarover lopen de meningen tussen verschillende fracties en regering uit een. Van de zijde der Kamer zullen on getwijfeld vele amendementen worden ingediend. Naar onze mening moet reëel overleg tussen regering en volks vertegenwoordiging mogelijk zijn. Internationale conferentie van chr. verpleegsters Ruim 150 verpleegsters uit zeventien landen zijn vanaf zaterdag tot vrijdag a.s. bijeen in het conferentie-oord „De Pietersberg'' te Oosterbeek om zich te bezinnen op de geestelijke kant van haar beroep. Zaterdagavond werd deze conferentie geopend door de heer Fran cis Grim uit Zuid-Affrika. Een welkomst woord sprak voorts zuster Dekkers, se cretaresse van de Bond van Protes tants-christelijke verplegenden in Neder- De conferentie is een voortzetting van de verleden jaar in Engeland gehouden bijeenkomst waarvoor het initiatief is genomen door de groep uit Zuid-Affrika. Reeds twee jaar lang heeft men in on geveer zestien Europese landen bijeen komsten voor verpleegsters belegd, waarin de idee gegroeid is tot interna, tionaa] contact op geestelijk gebied te komen. Het doel der conferentie te Oos terbeek is een Internationale Christelijke Verpleegstersbond op te richten, die fe deratief van aard zal zijn. Zakbijbelbond In 't Brandpunt te Doorn houdt de Zakbijbelbond een internationale conferentie over het thema: Gods woord is levend en krachtig. Zater dag 1 en zondag 2 juni spreken o.m. een Amerikaanse Chinees, een Duitser, een Engels zendelinge. Er zijn samenkomsten zaterdag om 3 en 8 uur en zondag om 10.30 en

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 2