VAM MENS TOT MENS
STAD
Aanvragen om vakantiehulpen
nu reeds indienen
zentba
NIEUWE LEIDSCHE COURANT
3
ZATERDAG 18 MEI 1957
Instructie en onts/jonning
voor Chr. auto-bestuurders
De kring Leiden en omstreken van d<
Nederlandse bond van Prot.-Chr. beroeps-
goederenvervoerders hield gisteren in Den
Burcht een familie-avond. Voor de pau;
sprak de heer R. F. S. Voerman, hoofd
wet agent van politie, afdeling verkeer te Lei
lid- den. over Vervoer en verkeer, een prak-
zer- tisch en leerzaam onderwerp dus.
de Na een welkomstwoord van de heer P.
,je de Vrij, vertelde de heer Voerman eerst
iets over de moeilijkheden van de op 2
mei van kracht geworden voetgangers-
regeling. De rijtijdenwet noemde de heer
van Voerman tweeslachtig, aangezien dit ener-
oor züds een verlengstuk is van de arbeids-
wet en aan de andere kant ook van d(
j wegenverkeerswet. Het sociale facet i«
en" het tegengaan van oververmoeidheid var
de- i de bestuurder, waardoor men hoopt het
ja,aantal ongelukken te verminderen,
len Volgens de regeling mag een bestuur
lij der niet langer dan 5 uur achtereen achter
het autostuur zitten, maar over het woord
„werken" wordt door baas en knecht an-
o' ders gedacht. De heer Voerman gaf hier-
j voor dan de juiste methode aan.
dat De Christelijke reciteer- en toneelver-
iUn eniging Demosthenes te Hazerswoude
ine sPeelde het stuk in drie bedrijven „De
firma Havezaath en De Keizer"; een
Amerikaans gegeven, opnieuw door Her-
•st- man Steijlen bewerkt. Bij ons beter be-
het kend als Potasch en Perlemoer.
de De hoofdrollen werden goed gespeeld,
ran publiek vermaakte zich vooral in de
scènes waar de compagnons elkaar in de
haren vliegen, figuurlijk dan, maar door
een verrassende wending wordt dit niet
®r in een letterlijke vechterij omgezet. De
bijrollen zijn er in dit stuk alleen eigenlijk
om reliëf te geven aan de bekvechtende
,u_ en toch aan elkaar gehechte vrienden.
De Stem des Volks gaf mooie
en verzorgde uitvoering
Koor verrichtte in alle geledingen
prachtige prestaties
CGISTERAVOND gaf de Leidse afdeling van „De Stem des Volks" haar
T jaarlijkse grote uitvoering in de Stadsgehoorzaal voor een zeer talrijk
gehoor. Op het programma stonden werken van Mozart, Verdi en C. Orff,
solistische medewerking werd verleend door de sopraan Corry Bijster en
de bariton Herman Schey, terwijl het Noordhollandse Philharmonisch
Orkest voor de orkestrale begeleiding zorgde.
We hebben de laatste jaren al verschei
dene goede concerten van dit koor bijge
woond en onze verwachtingen werden ook
deze avond niet teleurgesteld. Ijet koor
is niet alleen numeriek sterk, het bezit
aantal uitstekende krachten en. wat
belangrijk is, het heeft zich de laat
ste jaren onder de geestdriftige en be
ne leiding van Iskar Aribo een op
merkelijke discipline eigen gemaakt. Met
dit koor kan een dirigent zeker een be
trekkelijk zwaar programma, zoals dat
'an gisteravond in studie nemen. Welis-
vaar betekende de uitvoering van Orffs
,Carmina Burana" een reprise (het werk
werd enige jaren geleden reeds met suc-
uitgevoerd), er zal toch stellig weer
heel wat energie aan besteed zijn. Zoals
te verwachten was. vertoonde het
concert een climax, waarvan het hoogte
punt na de pauze viel.
Mozarts onvolprezen „Ave verum cor
pus" werd wel mooi gezongen, doch men
had enige tijd nodig er geheel in te ko
en daardoor werd de mystieke ver
stilling waaruit dit werk is voortgekomen,
niet gerealiseerd.
Corry Bijster zong het „Fulget amica
dies" uit Mozarts „Exultate Jubilate" over
Werkgelegenheid in Leiden gunstig
OVER DE PERIODE van 6 tot en
met 11 mei daalde het aanbod
j (arbeidsreserve) van 180 tot 160 als
gevolg van normale wrijvingsfac
toren. Een niet onbeduidend aantal
personen kon in het zogenaamde
losse- c.q. gelegenheidswerk worden
geplaatst. De werkgelegenheid is
over de gehele linie uitermate gun
stig, hetgeen duidelijk naar voren
treedt bij een vergelijking met de
standcijfers van het overeenkomstige
tijdstip in 1954 en 1955. De voor-
j delige verschillen bedragen namelijk
820 en 270.
Een nadere analyse van de arbeids
reserve naar vorm van werkloosheid
I levert het volgende beeld op: wrijvings
werkloosheid 100, seizoenwerkloosheid
nihil en andere vormen van werkloos-
heid 60, waarbij 40 minder-validen.
De vraag naar arbeidskrachten onder-
j ging geen wijziging van enige betekenis
en beliep 760 geregistreerde aanvragen,
waarvan er 260 betrekking hadden op
I jeugdigen (15 t/m 18 jaar). De vraag
volwassenen is vooral gericht op arbeids
krachten voor de textielindustrie, de me
taalindustrie, bouwnijverheid en de land-
Nu de vakantietijd nadert, is het
wellicht niet ondienstig te wijzen op
de mogelijkheid om via de afdeling
Jeugdbemiddeling jongelieden aan te
trekken, die zich voor vakantiebezig
heden aanmelden.
In vele bedrijfstakken, vooral
seizoengevoelige, kan men in de
Voordrachtavond van
Albert Vogel
De lntersoholaire contact commissie,
die vorig Jaar met zoveel succes enkele
culturele avonden voor de Leid6e mid
delbare scholen organiseerde, heeft voor
24 mei de bekende voordrachtkunstenaar
Albert Vogel bereid gevonden om in de
foyer van de Stadsgehoorzaal een voor-
drachtavond te houden. Albert Vogel zal
o.a.1 voordragen uit werken van E. A.
Poe, H. Chr. Anderssen en Louis Coupe-
j rus. Aanvankelijk zou Albert Vogel sa-
i men met zijn zuster. Ellen Vogel, zijn
opgetreden. Door een g-astvoorstelling
met de Ned. Comedie, die zij op die dag
moet geven, kan dit echter niet doorgaan.
Landdag in Velsen
Zoals bekend, wordt op de tweede Pink-
J sterdag op het landgoed Beeckestein een
j (landdag gehouden van de Evangelische
Christen-Gemeenschappen in ons land.
Vanuit Leiden gaan vier bussen naar Vel-
sen. Om half 9 is het vertrek bij het ge
bouw Middelstegracht 3. Plaatsbewijzen
zijn bij de heer Dikkes nog verkrijgbaar.
Spreekbeurt
De heer D. M. A. van Teylingen spreekt
donderdagavond om acht uur in gebouw
Centrum, Hooglandse Kerkgracht 44
ingang Moriaansteeg voor de Hervorm-
de bond voor inwendige zending op G.G.
I De bedoeling is meer belangstelling te
i wekken voor de evaneelisatie-arbeid on
der de buitenkerkelijken.
VULPENHOUDERS
Demmeniz
Haarlemmerstraat 169
Een dokter nodig
De doktersdiensten worden morgen
waargenomen door de artsen Pieterse,
Jansen, Langezaal, Den Haan en Ver-
Welke apotheek?
Zaterdagmiddag, 's avonds en 's nachts
zijn geopend voor het klaarmaken van
spoedrecepten: Doeza-apotheek. Doeza-
straat 31, tel. 21313; apotheek Nieuwe
Rijn, Nieuwe Rijn 18. tel. 20523; apotheek
Oegstgeest, Wilhelminapark 8, tel. 26274.
Zondag zijn van 's morgens acht uur
tot 's avonds twaalf uur alleen geopend
Doeza-apotheek en apotheek Oegstgeest
komende maanden extra hulp ge
bruiken. Het is dan ook raadzaam
aanvragen om vakantiehulp thans
reeds in te dienen.
Het aanbod van vrouwelijke arbeids
krachten daalde van 65 tot 50 als gevolg
van een vrij aanzienlijk aantal plaatsin
gen. vooral van personen, aan wie veel
moeite en tijd is besteed en voor wie uit
eindelijk toch nog een arbeidsplaats is
gevonden. De vraag bleef vrijwel gelijk
en bedroeg 250 geregistreerde aanvragen,
waarvan 40 betrekking had op jeugdi-
De behoefte aan vrouwelijk personeel
doet zich in vrijwel alle bedrijfstakken
gevoelen, doch treedt in het bijzonder aan
de dag in de textiel- en confectie-industrie,
in de huishouding en in de winkelbedrij-
het geheel genomen wel fraai, doch bleek
in het Alleluia toch niet tegen de gewel
dige coloratuur-toeren opgewassen, ter
wijl zij ook de vederlichte, instrumentale
virtuositeit mist. Wellicht werd zij ook
wat geremd door het orkest, dat vooral
vóór de pauze onder een moeilijk te over
winnen loomheid gebukt scheen te gaan.
De klankverhouding tussen solisten en
koor enerzijds en het orkest anderzijds
was ook in Verdi's „Stabat Mater" en
.Te Deum" niet altijd gelukkig. Deze wer
ken van de oude Verdi verdienen zeker
de aandacht die er bij deze uitvoering aan
besteed werd: Verdi heeft de moed gehad
traditioneel-liturgische teksten op voor
die tijd zeer moderne wijze en zonder een
zweem van quasi-Palestriniaanse zoetheid
(die in de 19e eeuw zo in de mode was in
rooms-katholieke kringen) te componeren.
Men heeft hem verweten dat hij geeste-
'ijke werken in opera-trant schreef, doeh
dit is een misverstand. Ongelooflijk sterk
van dramatiek en innerlijke spanning zijn
deze werken, doch zij eisen van de uit
voerenden ook zeer veel.
Aribo en zijn koor spanden zich bijzon-
de i
i der i
iziek
doen, de uitvoering was in menig opzicht
heel mooi. doch de volmaaktheid werd
niet bereikt, mede ten gevolge van de
reeds genoemde traagheid waarmee het
orkest reageerde, waardoor sommige ac
centen te zwaar werden.
Bleven er dus vóór de pauze nog en
kele wensen onvervuld, de uitvoering van
de Carmina Burana na de pauze was van
dien aard dat we. evenals de meeste toe
hoorders. met een gevoel van grote geest
drift ten slotte huiswaarts keerden. Carl
Orff behoort zeker tot de belangrijkste
Duitse componisten, met Blacher, Egk en
enige anderen, van de generatie na Hin-
demith. Zijn werk begint de laatste tijd
ook in Nederland steeds meer waardering
te vinden en dit moet toegejuicht u
den, want Orff heeft de hedendaagse i
ziek met enige zeer oorspronkelijke
waardevolle elementen verrijkt. De Car
mina Burana. eigenlijk ook als ballet be
doeld, danken hun onweerstaanbare be
koorlijkheid zowel aan de kostelijke mid
deleeuwse teksten als aan de even koste
lijke, tegelijk simpele en geraffineerde
wijze waarop de componist ze heeft ge
toonzet. Deze studentenliederen der cen
trale middeleeuwen geven ons een onge
meen scherp en fascinerend beeld van
een bepaald aspect dier grillige bescha
vingsperiode; zij spreken van de wissel
valligheid der fortuin, van de verganke
lijkheid der aardse geneugten even onbe
wimpeld als van de overrompelende macht
van lente en liefde, om ten slotte weer
terug te komen op het sombere inzicht dat
alles vergankelijk is.
Orff heeft deze liederen prachtige ge-
enscèneerd en ze gecomponeerd op een
wijze, die zowel modern is als verwant
aan de eenvoud en de diatoniek van het
middeleeuwse wereldlijke lied. waarbij
de ritmiek een heej bijzondere rol speelt
evenals de simpele doch suggestieve
kestratie. De uitvoering was van onw
staanbare kracht, ieder scheen er vreug
de in te vinden, zelfs het orkest was ont-
Natuurlijk viel er nog wel eens iets min
der volmaakt uit, doch de vaart van
geheel werd daardoor niet geschaad.
Een woord van bijzondere lof verdient
onze grote bariton Herman Schey. die
zijn solopartij zichzelf zo mogelijk ov
trof.
Onovertrefbaar was hij in „Ego sum
bas" en „Dies nox et omnia", welk c
gebruik weet hij van het kopregister te
maken! en welk een dramatische expres
sie!
Corry Bijster viel vooral op in „Stetit
puella" en „Intrutina", in „Dulcissimi
tam bibi subdo me", waar haar partij wel
zeer hoog komt, schoot haar overtuigings
kracht wat tekort. Het orkest voldeed zo
als gezegd in dit werk beter, in no. 6 viel
een fluitsolo op evenals in no. 9c. Henk
Brier en Wim Seriier vertolkten hun pia
nopartij voortreffelijk. Het koor verrichtte
in al zijn geledingen prachtige prestaties,
een hoogtepunt vormde het later her
haalde „O Fortuna", monumentale afslui
ting van een geniaal werk. Het is een
heugende gedachte, dat de hedendaagse
muziekliteratuur, naast vele speculatieve
en vaak problematische produkten, ook
nog zulke levensblije en vitale scheppin
gen als deze Carmina Burana heeft voort
gebracht.
Koor en dirigent wensen we met dil
concert van harte geluk.
Dr. J. van der Veen
Verrassingen bij
Voorjaarspuzzel
Het verloop van de Voor
jaarspuzzel brengt ons dage
lijks nieuwe verrassingen. Niet
alleen is de stroom oplossingen
enorm, maar tevens zorgen toe
gewijde abonnees voor de no
dige variatie. Met een flinke
plof rolde vanmorgen een com
pleet telefoonboek de brieven
bus binnen en ook andere vor
men van camouflage worden
gebruikt om de oplossing een
origineel uiterlijk te geven.
Een andere verrassing en
deze is niet zo opwekkend
bestaat uit het opmerkelijk lage
aantal kinder-oplossingen. Nu
hebben we inmiddels al ont
dekt, dat vele kinderen ver
geten zijn hun leeftijd op de
enveloppe te zetten. Deze wor
den natuurlijk wel uit de grote
stapel andere oplossingen te
voorschijn gehaald, maar toch
valt de activiteit van de jonge
puzzelaars een beetje tegen.
Dat wil natuurlijk niet zeg
gen, dat zij het niet meer van
de groten zouden kunnen win
nen. Want tot de volgende week
zaterdag mogen de oplossingen
worden ingestuurd. De naaste
toekomst biedt nog vele moge
lijkheden.
BURGERLIJKE STAND
GEBOREN: Paulus Johannes zn v B J
M Hunck en A Duiveram; Petronella
Anna Maria dr v J v Dijk en P Brama;
Johanna Maria Alida dr v K M A Doovo
en J Zandvliet; Marco an v O M Cupédo
en C J Mulder; Everhard Gerard zn v
A de Neeling en C J Mulder; Eddy zn v
J G v d Boon en G C v d Hoek; Clazina
Johanna dr v B B Langeveld en M v
Walderveen.
ONDERTROUWD: C Develing en C
Slegtenhorst; J J le Bleu en W M E v
Kouwenhove; W K Groen en C J Pijnak
ker; E Velthuijzen en M H Ringelberg;
O A Schafstadler en T C C Leemans;
J H J Mentink en H M Zandvliet; J D
van Roijen en S Bodijn; J H Bouwmees
ter en P Boon; C de Haas en G Wassink;
C B M v d Ende en P M Roefstra; W de
Roode en C S J G Fasel; M Schaap en
W Graafland; J H Wisse en N Amstel
veen; B C Slegtenhorst en C C Develing;
P J M Bik en M T M Juffermans; C
Beijer en G F v d Hoogt; A v Eijgen en
J Hartevelt; P H Bouter en J Beij; S,
Stouten en H de Bruin; M G F van
Lubeck en M v d Heemst; A B v d Hoek
en W J Otgaar; G A Kappée en E Schui-
lenburg.
OVERLEDEN: C J M v Winsen 2 dagen.
Tussen
de
bladzijden
Baby DolL onsmakelijk verhaal met
een negatieve strekking
LIDO. Het verhaal, dat de bekende toneelschrijver Tennessee Williams
de even vermaarde regisseur Elia Kazan met Baby Doll ter verfil
ming heeft aangeboden, moet toch wel op zijn minst ongezond worden ge
noemd. Wat te denken van een kerel van middelbare leeftijd, die met een
meisje van achttien is getrouwd, en zijn stervende schoonvader de idiote
belofte heeft moeten doen zijn vrouw pas op haar twintigste jaar geheel
aan hem te doen toebehoren. De man, die een nietsnut en een bijzonder
slappe figuur is, hangt als een hond om zijn kind-vrouwtje heen ter be
spotting van de omwonenden, die het broeierige, erotische gedoe vol leed
vermaak volgen.
De rolprent wordt nog veel onsmake
lijker als Baby Doll omgang krijgt met
een concurrent van haar man. die
vreemd spelletje met haar speelt,
haar merkwaardig genoeg tóch niet
leidt. Wat er wel gebeurt, krijgen de
Nederlandse bioscoopbezoekers nie
zien tengevolge van een uitknipping, die
slechts aanleiding geeft tot misverstan
den. Het einde van de droevige geschie
denis is evenwel duidelijk genoeg: Baby
Doll en haar oude tante blijven dood
zielig alleen achter.
Men moet toegeven, dat de psychologi
sche uitwerking van de figuren bijzonder
knap is. Het is beklemmend, hoe
dogenloos de verwrongen passies worden
ontleed. Maar de inhoud is zo negatief
mogelijk. De mens doolt maar wat rond
op aarde, bewogen door zijn driften. Hij
heeft geen enkel houvast, geen enkele
richtlijn, hij weet niet waar hij het
zoeken. Het bestaan is zinloos en leeg
en loopt uit op volstrekte eenzaamheid.
Elia Kazan heeft een stuk vakwerk ge
leverd. Ondanks het feit, dat de rol
prent verraadt, dat Tennessee Williams
gewend is voor het toneel te schrijven,
valt filmisch weinig aan te merken. Ge
luid en beeld vormen een eenheid, het
spel wekt bewondering, de sfeertekening
is voortreffelijk en het camerawerk laat
evenmin te wensen over. De spanning
ontlaadt zich echter niet. Het blijft al'li
maai even triest en uitzichtloos.
(Ongezond negavitisme).
Schaduw op het dak
Luxor. André Barret, teleurgesteld
remigrant uit Afrika, raakt na de terug
komst bij zijn vrouw in een kleine Franse
plaats ongewild betrokken in een moord-
affaire tengevolge van het feit. dat hij
op een avond op een huis aan de over
kant een schaduw over het dak ziet glij
den. De volgende morgen blijkt in dat
huis een woekeraar te zijn vermoord.
Een benedenbuurman van Barret wordt
gearresteerd, maar Barret weet, dat die
onschuldig is, omdat de buurman op de
d van de moord thuis was. Wie het
wel heeft gedaan wordt hem duidelijk,
als hij een nieuwe leerling krijgt hij
is leraar die zich verdacht gedraagt,
idra over de moord wordt gesproken.
Hoe Barret zelf later nog wordt ge
arresteerd als de vermoedelijke moorde-
maar toch wordt vrijgelaten wan-
Happy-landing
TTE KAT van de broodjeswinkel
schuin tegenover onze krant zat
reeds twee dagen lang klagelijk mi
auwend op het dak. De lieftallige eige
naresse van het in hoogheid gezeten
dier was al ik weet niet hoeveel keer
naar buiten gelopen, maar alle zoete
woordjes en lokgeluiden ten spijt:
poeslief zag geen kans de begane grond
te bereiken.
De poes was het altijd goed gewend
geweest. Hoe kan het ook anders ais
huisdier in een winkel zo vol met lek
kernijen, die stuk voor stuk niet voor
de poes zijn. Op het dak lagen pan
nen en wat kiezelstenen, een oude
fietsband en een roestig stuk ijzer.
Niet te verteren gewoogweg.
Het vrouwtje leed met haar katje
mee. 's Morgens had ze aan de ach
terkant van de winkel al een vertwij
felde poging en haar leven gewaagd
om haar lievelingspoes te bereiken,
maar aan de goot hangend, ontdekte
ze de steile muur, die scheiding maak
te tussen mens en dier. Zakken dus
De hele buurt leefde mee. Goede
raad was duur, maar hij kwam toch.
De buurvrouw zei: de brandweer moet
gebeld. Iedereen vond het een reuze-
idee en even later groepte men be
langstellend rondom de brandweerlie
den, die de ladder van hun kraanwa
gen langzaam lieten stijgen. Glimmend
gehelmd trokken ze naar boven. Bla
zend blies de kat de aftocht.
Psss, pss, riepen de blussers. En de
halve Beestenmarkt psste mee. De kat
keek schuw rond. Eerst over de goot
naar de halsreikende menigte, toen
naar de indrukwekkende brandblus-
mannen. Bliksemsnel draaide het dier
zich om. En met de moed der wanhoop
stortte het zich in het gras van het
achtertuintje. Happy-landing.
Jeugdig initiatief
TN HOLLAND STAAT EEN HUIS
en hoewel er een paar meer staan
dan één, staan er toch ook weer niet
zoveel, dat er in een speelse bul enkele
kunnen worden gesloopt.
Maar de Leidse jeugd en speciaal dc
jeugd rondom de Warmonderstraat,
denkt daar eventjes anders over.
Aan de Warmonderstraat stond een
fabrieksgebouw, dat vorig jaar zijn
bestemming kwijt raakte en leeg kwam
te staan. De tijd, die verliep, voordat
er belangstellenden naar het gebouw
kwamen kijken, duurde dc jeugd ken
nelijk te lang en zjj besloot zich met
het fabrieksgebouw te bemoeien.
Deze tussenkomst heeft nogal ern
stige sporen nagelaten; de jeugd heeft
het zaakje grondig aangepakt. Eerst
verdwenen alle ruiten uit het fabrieks
gebouw en toen deze arbeid was ver
richt. ondernam men 'n grootse aanval
op het inwendige van dc bedrijfs
ruimte. Deze operatie gelukte volko
men; de deuren werden geforceerd en
nu had de jeugd vrij spel haar slopers-
werkzaamheden tot het bittere einde
voort te zetten. De buurtbewoners
die deze jeugd-activiteit met de
nodige ontzetting gadesloegen Je
weet maar nooit waar zo'n Ini
tiatief eindigt waarschuwden het
gemeentebestuur. Het alarm werd
doorgegeven aan de politie en deze
stuurde twee dienaren om de toestand
in ogenschouw te nemen. Hierop werd
de gemeenterciniging belast met het
opruimen van glas en puin, zodat de
Warmonderstraat iets minder ging lij
ken op een door oorlogsgeweld getrof
fen stadsdeel.
Maar dc jeugd ging onverdroten ver
der. De politie stuurde regelmatig bal
dadigheidspatrouilles zo vernamen
we van inspecteur Verzijden doch
de jeugd bleek voor haar taak be
rekend; onzichtbaar in hun verloop,
maar kenmerkend in de gevolgen gin
gen de sloperswerkzaamheden voort.
Thans is het pand door de gemeente
aangekocht en misschien komen er nu
op politie-advies een bos prikkeldraad
en planken met zesduims draadnagels
voor de ramen.
Maar voor de jeugd in de buurt van
de Warmonderstraat vormen de don
kere gaten en de geforceerde deuren
een blijvende aanklacht.
Men kan nu bespiegelen, dat er te
weinig recreatie-gelegenheid is en dat
de jeugd door de toestand der tijden
in een neurose komt te verkeren. Dit
zijn allemaal mooie woorden, maar
men zou ook kunnen zeggen, dat hier
een stelletje jongens en meisjes op
lummelachtige wijze het goed van een
ander hebben vernield. En lummel
achtigheid is een eigenschap, die in
alle tijden en onder alle omstandig
heden Is voorgekomen niet bij de
JN DE PAR1JSE STRATEN en op de
banken langs de Champs Elysées
plegen de clochards een vaste plaats in
te nemen. Een clochard is een man.
die met de materiële wereld heeft
gebroken, en die met zo min mogelijk
middelen poogt een zo genoeglijk
mogelijk leven te leiden. Hij slaapt
met enkele collega's onder de Seine-
bruggen en inspecteert 's morgens de
vuilnisbakken om daaruit een maaltje
te reddendat op het punt staat aan
de vlammen van de vuilverbranding
te worden prijsgegeven. Hebben de
vuilnisbakken de clochard teleurge
steld, dan gaat hij de Parijse cafeetjes
binnen om een beroep op zijn mede-
Dit leven schijnt enorm prettig en
ongecompliceerd te zijn; toy hebben
clochards gesproken, die al tientallen
jaren onder de Seinebruggen hadden
geslapen en die geen ander leven
meer zouden willen. Toch heeft zelfs
dit zorgeloze leven zijn schaduwzijden.
Maar dan nóg weet de clochard zijn
levenshouding te vinden.
Enkele weken geleden stapte een
clochard een Parijs' kroegje binnen,
omdat de vuilnisbakken hem die mor
gen in de steek hadden gelaten. Een
dikke Parijzenaarin een joviale bui,
riep hem aan zijn tafeltje en bood
hem een glas wijn aan. De ober zag
het gebeuren en begreep zijn plicht.
Hij bereikte het tafeltje nog voordat
het glas de lippen van de clochard
had bereikt en frok de man weg Er
ontstond een zeer levendige discussie,
maar de ober bleef op zijn stuk staan:
in zijn huis geen laving voor een
clochard-
De man, die de nachten doorbrengt
onder de Seine-bruggen, glimlachte
en liep langzaam naar de deur. Daar
keerde h%j zich om, richtte zich hoog
op en riep zó luid, dat iedereen het
moest horen: Leve Frankrijk!
Voordat de cafébezoekers dit sar
casme hadden kunnen wegspoelen,
liep hij alweer fluitend langs de stra
ten van de lichtstad.
Gast-vrijheid
TN ONBEWAAKTE OGENBLIKKEN
hebben wij die zorgeloze clochard
wel eens benijd, maar nu onze wens
droom in de naaste toekomst werke
lijkheid dreigt te worden, beginnen
we ons een beetje bekommerd te ge
voelen. Clochard moet je in Parijs
zijn. Een omgang langs de Leidse
bruggen gaf ons weinig hoop, dat we
onder één van deze een gezeQlige
slaapplaats zullen vinden. Daarbij
komt, dat wij in Leiden de enig©
clochard zouden zijn. En dit leven is
nu eenmaal niet op de eenzaamheid
ingesteld.
In een fataal ogenblik raakten we
onze kamer kwijt. De argeloze buiten
staander zou denken, dat men in een
dergelijk geval gewoon een nieuwe
kamer gaat zoeken, maar zo eenvoudig
ligt deze zaak toch niet- Via een relatie
kregen we een gefluisterde tip over
een kamer in de Leidse Kloksteeg En
omdat er in Leiden feitelijk maar
twee straten zijn het Rapenburg
en de Kloksteeg begon ons hart te
kloppen als van een jongetje, dat na
jaren knikkeren voor het eerst ont
dekt, dat zijn buurmeisje het aan
kijken meer dan waard is.
Zo zaten we 's avonds tegenover de
eigenares van het huis. waarin de
kamer was gelegen.
De inleidende besprekingen vlotten
aardig, maar plotseling vroeg de hos
pita dit is een Grieks woord, dat
„gastvrouwe", afgeleid van „gastvrij
heid" betekent „Maar als ik het
goed begrijp, werkt u?"
Wij wilden het woord „werken"
eerst met valse bescheidenheid ver
werpen, maar het bleek al spoedig,
dat de dame geen enkele belangstel
ling had voor de krachten, die wij
doorgaans plegen aan te wenden ter
verkrijging van het dagelijkse brood
„Dat wil dus zeggen, dat u tijdens de
weekenden hier bent?" zo informeer
de ze gestreng.
We konden slechts beschaamd knik-
Nu
ken. „En u neemt zeker niet meer dan
drie weken vakantie per jaar?". Tot
op dat ogenblik hadden we daarin
nooit iets minderwaardigs kunnen ont
dekken. maar deze dame gaf ons het
besef, dat dit iets is, wat fatsoenlijke
mensen niet plegen te doen.
„Nee", zo sprak ze, alsof ze haar
medewerking tot een moord weigerde,
„dan kunt u die kamer niet krijgen.
De heren, die hier op kamers zijn,
gaan tijdens de weekeinden weg. Eind
mei vertrekken ze met zomervakantie
en ze komen pas half september
„Maar is dat dan niet erg onvoor
delig voor u", zo waagden we. „Dan
staan uw kamers van mei tot septem
ber leeg". „Maar natuurlijk betalen
ze gewoon door!" antwoordde de
dame gedecideerd, alsof we het reken-
stelsel van Bartjes in twijfel hadden
getrokken.
Wij vinden, dat de titel „hospita"
hier niet meer op zijn plaats is. En
als dergelijke dames tóch een Griekse
naam willen hebben, laten ze zich dan
„thesauriere" noemen. Hoewel dit ook
niet helemaal klopt. Want een thesau
rier vergaarde de schattingen van de
noodlijdende bevolking voor zijn heer
en dit soort dames benut de benarde
situatie in Leiden ten eigen bate.
Wantrouwen
\|ET GEMENGDE gevoelens ruimde
1T1 mevrouw Voet. Anthonle Du«ck-
laan 4, in de weken vóór Pasen iedere
morgen dc takjes op, die 's nachts In
haar brievenbus waren verzeild. De
schooljongens, die de schuld kregen,
werden echter gedurende de paas
vakantie van iedere blaam gezuiverd.
Want toen de familie het huis tijdelijk
hal verlaten, nam een klein meesje
zijn kans waar.
Wekenlang waren de fundamenten
van zijn nestje iedere morgen afge
broken, maar nu vorderde de bouw
gestaag en toen dc vader van me
vrouw Voet tijdens dc paasdagen in
het huis kwam kijken of de kraan niet
lekte en het gasspaarbrandertje uit
was, vond hij in de brievenbus een
mezennestje, met daarin tien eitjes.
Het leven moet echter zijn beloop
hebben en zo keerde de familie Voet
weer huiswaarts. De brievenbus werd
ontzien. de familieleden gemaand
sluipend de gang te passeren en de
bakker drukte zo bescheiden mogelijk
op het belletje.
Het meesje, dat zich voor de inrich
ting van z(jn huisje zoveel moeite had
getroost, nam genoegen met het be
perkte lawaai en zijn vrouwtje broed
de 'jverig op haar eitjes. Maar omdat
de post de brieven niet vóór de deur
kon leggen, werd onder de brievenbus
een kistje bevestigd en dit betekende
het einde van de mezenfamilie in op-
Het belletje, het praten en het lopen
van de mensen hadden de meesjes
nog kunnen verdragen, maar dat kist
je onder hun woning gaf hun, een
dreigend gevoel van naderend onheil.
Twaalf uren lang trotseerde de me-
zenmoeder haar angst, maar daarna
was haar moreel gebroken.
Toen mevrouw Voet 's avonds voor
zichtig in de brievenbus keek, lagen
de eitjes koud en eenzaam tussen de
zorgvuldig gevlochten takjes. En door
het tuintje fladderde een bedroefd
meesje. In het mezenhartje was de
strijd tussen angst en liefde nog niet
volledig uitgevochten.
Grote mensen
T\E BRIEVENBUS aan de Anthonie
Duijcklaan ontvangt nu weer
iedere morgen gewoon de post. De
eitjes hebben een voortijdig einde ge
vonden in de vuilnisbak. Het is na
tuurlijk jammer, dat mensen niet in
staat zijn vogeltjes aan hun verstand
te brengen, dat zij het goed met hen
menen. Maar veel erger is het. dat de
mens in het algemeen zo moeilijk
vertrouwen weet te kweken.
Voripe week hebben we geschreven
over kinderen, die bij een ongeluk
onmiddellijk volwassen omwonenden
moeten waarschuwen. Dezer dagen
zijn we dit vraagstuk van een andere
hoek uit gaan bezien. We wandelden
langs de ongelijke stoepjes van de
Nieuwe Rijn en voor ons liepen vier
kleuters. De stoepen waren te hoog
voor de meisjeséén van hen sprong
verkeerd en viel op haar knie.
Een luid gehuil kondigde de schrik
over deze misstap aan en de drie
vriendinnetjes stonden meelevend
rondom het slachtoffertje. Wij bogen
ons over het meisje heen en infor
meerden, of ze zich erg had bezeerd.
Op slap hield het huilen op: twee
kleuters renden vlug weg en de derde
bleef dapper bij haar gevallen vrien
dinnetje, hoewel haar lip trilde van
Daar stonden we nu, als slungelige
volwassene, die moest ervaren dat
kinderen bang voor hem zijn. Dit is
zo geloven we de schrijnende
fout in deze „eeuw van het kind";
een kind krijgt van zijn moeder een
lolly en van zijn vader een reep choco
lade: „en nu verder stil zijn!"
Wij zijn t'roeper nooit volgestopt
met snoepgoed, maar onze vader was
kon rechtstaan. Een vriend, die altijd
voor je klaar stond, als je hem nodig
had. Het is als kind nooit bij ons
opgekomen, dat onze ouders ons be
schouwden als een lastig verschijnsel,
dat je kon sussen met een lolly of een
reep chocolade-
Maar die vier kleine meisjes op de
hope stoepen van de Nicutoe Rijn
voelden zich onbewust wèl een ver
schijnsel, dat geen last mocht ver
oorzaken. Zij likten aan een lolly en
dit was het loon, dat zij voor het niet-
lastig-zijn hadden aanvaard. Dóórom
waarschuwen kleine kinderen mis
schien niet, als er wat gebeurt. Z(j
kunnen nop niet onderscheiden, wan
neer zij wèl en wanneer zij niet lastip
mogen zijn. Maar de ervaring heeft
hun geleerd, dat lastig-zijn iets is.
waaraan grote mensen een verschrik
kelijke hekel hebben.
En die grote mensen zijn wij
neer zijn leerling die door hem zeJf
bij een hem in verwarring brengend©
ontmoeting wordt neergeschoten een
blunder begaat tijdens zijn verblijf in het
ziekenhuis
Het gegeven is verwerkt tot een span
nende film. die echter niet meer kwali
teiten bezit dan die spanning .Hetgeen ons
er niet toe kan brengen deze rolprent
het predikaat „goede film" te verlenen.
(Spannend, maar niet meer dan dat.)
Santa Lucia
Trianon. De Duitsers zijn na de oor
log aan het zoeken gegaan naar een nieuw
karakter voor hun films. In het roman
tische genre en de sprookjes-sfeer van
operetten had men niet zoveel vertrou
wen meer en gezien het succes van de
Amerikaanse show-films, probeerde men
het eens op dit laatste vlak. De eerste
produkten, die zeven jaar geileden Neder
land bereikten, waren niet erg overtui
gend en de jazzband is in de loop der
jaren weer uit de Duitse films verdwenen.
De rolprent die nu in Trianon draait,
zoekt naar een combinatie tussen roman
tiek en spanning. Het is een zingende
detective-story geworden.
Vico Torriani zingt op Alpenweiden en
in Parijse kroegjes Arrivederci Roma en
Santa Lucia, terwijl diamant-smokkelaars
een net om hem heen weven. Al zingende
duikt hij in het avontuur en al zingende
komt hij er weer heelhuids uit te voor
schijn; voor de smokkelaars loopt het ver
haal minder goed af.
De film is geen succes; de romantiek
is te zoet en het detectiveverhaal weinig
boeiend. Vico begint ons na honderd
meter ceflluloid al mateloos te vervelen,
maar dat is natuurlijk slechts een kwestie
van smaak.
(Een ietwat langdradig en toeimip ge
slaagd experiment.)
Vlucht naar Hongkong
Rex. De misdaad op het witte doek
voert deze week in Rex naar Hongkong
en omdat deze reis 12.000 mijlen lang is,
betekent dit voldoende spanning voor het
gehele programma. Mooie vrouwen en ge
wetenloze schurken strijden tegen de wet,
die weer wordt beschermd door enkele
dapperen.
De film wordt gedragen door de nodige
verrassingen, die de spanning aardig op
voeren. maar met het einde hebben de
filmmakers geen raad geweten.
(Inspannende, ontspanning).
Casino. De prettige ontspanningsfilm
Sissl blijkt nogal in de smaak te vallen.
Zijn vijfde week gaat in.
Heropening van zaak
De herenmodezaak van Bert Sohrier aan
de Breestraat is vanmorgen na een uitge
breide verbouwing en modernisering her
opend. Er was veel belangstelling.
AGENDA VOOR LEIDEN
Zaterdag
Foyer gehoorzaal, 8 uur: toneelgroep
Euripides, gezellige avond.
Antonius-clubhuis, 8 uur: ontspannings
vereniging S.R.O., feestavond.
Stadsgehoorzaal, 8 uur: feestavond per
soneelsvereniging ELMI.
Oegstgeest: kasteel Oud Poelgeest,
zesde oecumenische Juristenconferentie,
„Vraagt de moderne wereldsituatie een
ander volkenrecht?", dr. Mohsen Amell
uit Iran over „De bijdrage van Aziatisch©
kant".
Oegstge
zesde oecumenische juristenconferentie.
„Vraagt de moderne wereldsituatie een
ander volkenrecht?", mr. S. C. Graaf van
Randwijck over „Evangelie en internatio
naal ethos", zondagmiddag: „De bijdrage
Evanston 1954" (bespreking in groe-
naar aanleiding van het rapport der
sectie 4 van de bijeenkomst van de We
reldraad van Kerken) en „De bijdrage
in de Jongste geschiedenis" door prof.
r. A. J. P. Tammes te Amsterdam.
Maandag
Levendaal 1, 7.30 uur: commissie voor
huishoudelijke en gezinsvoorlichting,
..Goed licht in huis".
Stadhuis. 8 uur: jaarvergadering Fotu
Den Burcht. 7.30 uur: kinderkoor Ex
Animo
Dinsdag
Den Burcht, 8 uur: consumenten avond
melkhandel.
Gebouw Prediker. 8 uur: afdeling Lei
den Ned. Chr. Grafisohe Bedrijfsbond.
jaarvergadering.
Levendaal 1. 8 uur: commissie huishou
delijke en gezinsvoorlichting, „Van alle©
•at over onze kleding".
Woensdag
De kleine Burcht, 8 uur: Leidse vereni-
ing van Postzegelverzamelaars, lezing
ver de zegels van Israël, met projectie.
Stadsgehoorzaal. 8 uur: London Opera-
Ensemble.
Tentoonstellingen
Prentenkabinet Leidse universiteit, 13
ïei tot 15 juni van 2 tot 5 uur: „Vier gra-