MAURICE HANNA werd student om te kunnen evangeliseren b Zendingskansen in Midden-Oosten Terug naar vrijheid de ZONDAGSBLAD ZATERDAG 18 MEI 1957 q a) oen de grote glazen deur van het hoofdgebouw der universiteit achter zijn rug dichtviel, keken verschillende studenten en profes soren Maurice Hanna na. Ze schudden hun wijze hoofden en één van hen mompelde: „Een avonturier", terwijl een ander tussen zijn tanden fluisterde: „Gek, volslagen gek." Precies hetzelfde hadden zijn ouders gezegd, toen hij hun kwam vertellen, dat hij naar het Midden-Oosten wilde vertrekken om aan de Amerikaanse univer siteit te Beiroet te gaan studeren. Hij had er maar niet bij gezegd: en te evangeliseren, want dat hadden ze helemaal niet begrepen. Na een eva#gelisatiesamenkomst, waar hij had gesproken, praatte een ex-ouderling meer dan een uui met hem, om hem van het gekke plan af te brengen, maar Maurice Hanna, de Syrische Amerikaan wist wat hij ging doen. Hij was negentien jaar oud en het was 1953. Twee jaar later gebeurde er een wonder in Beiroet. Het bestuur van de school stond de universiteitsaula af voor een serie evangelisatie- 1 samenkomsten. Kopten, Armeniërs, Grieks-orthodoxen, evangelischen 1 en moslems vulden de grote zaal met duizend zitplaatsen en luister- den aandachtig naar de evangelieverkondiging. De spreker was de toen éénentwintigjarige Maurice Hanna. .llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll Hanna, die nauwelijks een half jaar geleden als beste stu dent van de universiteit afstu deerde in filosofie, bezocht vori ge week ons land op doortocht naar Amerika, waar hij zijn vrouw en eerste dochtertje aan zijn ouders wil gaan voorstellen. Vrouw noch kind hebben ooit de Nieuwe Wereld gezien. Mevrouw Hanna hoopt niet slechts haar schoonouders te ontmoeten, maar ook haar ouders weer terug te zien. die enkele jaren geleden naar de USA emigreerden. Na tuurlijk konden we het niet na laten te vragen, hoe hij er eigenlijk tere gekomen was om naar het^Midden-Oosten te gaan „Dat is een hele geschiedens", glimlachte Hanna. die meer weg heeft van een goed ontwikkel de Arabier dan van een Ameri kaan. Hij vertelde, dat hij op groeide in een uiterst vrijzinnige kerkgemeenschap, waarvan zijn ouders, die beiden uit Syrië af komstig waren, op de een of andere manier lid geworden waren. Zelf wilde hij graag in de theologie verder gaan. Eens vroeg hij zijn moeder hoe hij het eeuwige leven kon verkrij gen. Ze antwoordde dat hij maar zijn best moest doen een goede jongen te zijn en de geboden moest houden. „Dat heb ik ge probeerd. maar hoe meer ik mijn best deed. hoe slechter het ging, en eindelijk kwam ik tot de conclusie, dat ik een voudig de kracht niet kon opbren gen de tien geboden te houden. Ik begon mijn Bijbel te lezen op zoek naar een antwoord en op een dag toen ik Ro meinen 5:8 las en mijn eigen naam in vulde begon ik het te begrijpen. Een maand later hield Billy Graham één van zijn grote evangelisatiecampagnes in mijn woonplaats, en ik ging er iedere avond heen. Toen begon ik het Evange lie pas helemaal te verstaan." STUDIEBEURS Via zijn kerkgenootschap kon Hanna een beurs voor theologische studie krij gen, maar hij voelde zich in de uiterst wetenschappelijke sterk vrijzinnige sfeer niet thuis. Hij pakte zijn koffers en ver trok naar een Bijbelschool om tenmin ste eerst iets van de Bijbel te weten voor hij echt naar een universiteit gaan. Op de dag van zijn vertrek snap te zijn moeder hem bij het pakken. Ze vroeg waar hij heen wilde. Toen hij zijn plannen vertelde, gebeurde wat hij ge vreesd had: HU werd de deur uitgezet zonder een cent. Vanaf dat ogenblik heeft hij zijn eigen weg moeten vinden en zelf al zijn studies moeten bekosti- Een jaar lang volgde hij de lessen aan de Bijbelschool en toen begon hij aan zijn universitaire studie. Maar slechts een jaar lang studeerde hij aan de Amerikaanse universiteit tot hij zich innerlijk gedrongen voelde om land van herkomst te gaan als student om naast zijn studie te gaan evangeli seren onder zijn medestudenten. Als stu dent zou hij kunnen komen, waar eer zendeling nooit de gelegenheid zou heb ben. Zonder voldoende studiegeld, zon der steun van een zendingsgenootschap, zonder zelfs door de universiteit in Bei roet geaccepteerd te zijn, vertrok hij. Nu hij terug kijkt zegt hij: Het was eigenlijk geen wonder dat iedereen me ARABIË: Eerste zendingsuerk in 1811 begonnen door Henry Martyn, die vertaal werk verrichtte. Het eigenlijk zendingswerk begon door Ion Keith-Falconer, die weldra gevolgd werd door drie studenten tan de Ned. Hervormde Theolo gische Hogeschool van New Brunswick CanadaSamuel Zwemer it 1952) was de beroemdste. Er zijn ongev eer een kleine honderd gedoopte christenen. Slechts het medische werk biedt enige kansen. i de toestand iets r, De Presbyteriaanse kerk werkt hier samen met de Hervormde kt 'merika. Er wordt gewerkt in Bagdad, Mosoel en Kirkoek. Ook r de „Assemblies of God", door middel van nationale krachten. IRAN: Een land, dat itroomd wordt door communist invloed. Er is een ziekenhui togelijk direct evangelisatiewerk gedaan. Er i ngelische kerk, die op eigen benen LIBANON: Het enige land in het Midden-Oosten, dat kan bogen op een kleine protestantse meerderheid. In dit land stroomden de vluchtelingen van alle kanten binnen en er bevinden zich dan ook resten tan allerlei verschillende kerken en seclen Er werken verschillende zendingsgenootschappen. In het „Survey of World Missions" schrijft J. C. Thiessen: Een eeuw protestantse zending in het Midden-Oosten heeft uitgewezen, dat het mogelijk is om leden te winnen, die tot één van de vele oostelijke kerken behoren en hen tot een levend geloofsleven te brengen. Het is tot nu toe evenwel bijna onmogelijk gebleken om onder de Mohammedanen bekeeilingcn te winnen." Zulke plekjes worden meestal alleen maar door het oog van de fotograaf waargenomen. Immers hoevele honderden lopen hier dagelijks in Dordrecht aan voorbij tonder het bewust te zien. En toch steeds tveer dringt de schoonheid van de Dordtse Grootekerk zich in een prachtig lijnenspel naar voren. Op dit ogenblik staat de dominerende toren in de steigers, maar ondanks deze tijdelijke) ontsiering van het oude Godshuis, is er aan dit kerkgebouw nog veel moois te zien. Vooral als men kijkt, zoals onze fofograaf dat deed, met een oog voor het prachtige lijnenspel der middeleeuwse 'lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllir irklaarde. De Amerikaanse universiteit i i Bei .1 zendings- 4de school vol- fedïg geseculariseerd. Zij wordt onder houden door fondsen uit Amerika, leidt hoofdzakelijk studenten op uit Midden-Oosten. De universiteit ligt de Libanon, het enige Arabische land waar een heel kleine christelijke meer derheid is. De Libanon is eeuwenlang het vluchtelingencentrum voor. vrijwel alle vervolgde christenen uit de omtrek ge weest waardoor Armeense, Koptische en Grieks-orthodoxe en zendingskerken zijn ontstaan. OPGEVANGEN Vrijwel onmiddellijk na zijn aankomst werd hij door een paar plaatselijke delingen opgevangen. Hij mocht ook woord spreken in een paar jeugdconfe- renties van nationale kerken en zo Sjoot was de zegen dat zijn naam. onmiddel lijk gevestigd was als spreker. Zijn Arabisch uiterlijk gaf hem ontelbare open deuren in kerken en gemeenschap pen, waar zelfs de zendelingen bijna niet konden komen. In oktober begon hij zijn studie en van het land is uitgezet, omdat hij te veel over Christus sprak. In een zaal waar van de gordijnen potdicht zaten en waar de Armeense christenen (en niet-chris- tenerv) in het geheim kwamen, preekte Hanna, terwijl ieder ogenblik een ste nenregen had kunnen losbarsten als de Turken er lucht van gekregen hadden. IN DE STEDEN Hij hield samenkomsten in Bagdad. Basrah. Beiroet en Cairo. In de grote steden in het zuiden van Egypte werd een tent opgebouwd zonder zijwanden en honderden en nog eens honderden mensen kwamen luisteren. In de kleine re dorpen werden in 1956 nog openlucht samenkomsten gehouden, iets ongekends voor Egypte. Op een avond toen zeker duizend mensen aandachtig luisterden, begonnen kogels te fluiten. Angstig zocht de menigte een heenkomen. Iedereen dacht dat men de samenkomst wilde op breken. Later verontschuldigde de politie zich, die door een hogere ambtenaar, een vriend van Hanna. op de vingers was getikt. Men beweerde, dat men een paar gangsters achtervolgde. Misschien was het waar, waarschijnlijk was al leen het excuus goed. de Bach onder de Duitse dichters MAURICE HANNA het begin af greep hij iedere kans aan /an Christus te getuigen. Wat hem inzien bracht bij zijn medestudenten hoofdzakelijk het feit dat hij scho lastisch iedereen verre de baas was. Het de eerste keer. dat ze een verstan delijke christen ontmoetten. Ze hadden altijd zo het idee gehad, dat christenen domme mensen waren, die in een gods dienst geloofden, die al lang verouderd was. Was Mohammed niet zes honderd jaar later met "een nieuwere (en daar- alleen al betere) godsdienst eeko- i. Het christendom was een overleef de fase in de godsdienstgeschiedenis, nu ontmoetten ze er een, die ver standelijk gesproken iets in zijn mars had. De vakanties bracht Hanna door in conferenties en evangelisatiecampag nes. Hij werd tijdens zijn studie zo nu en dan eens uitgenodigd in een kerk te preken, en al gauw slo ten verschillende kerken mcenschappelijke evan gelisatiecampagne te houden met Maurice Hanna als spreker. Wat tientallen zendelingen niet gelukte volbracht deze jonge student. Over al kwam de Arabische jeugd, zowel christelijke als Mohammedaanse, in drommen naar hem luis teren. overal kwamen tientallen in som mige plaatsen tot twee honderd toe, mensen na afloop van de samenkomsten r.aar voren om te horen hoe ook zij christen konden wor den. Een zendeling, die zijn leven lang an gewerkt had en in al die jaren slechts twee mensen tot Christus zag ko- zei na afloop van een grote evqp- gelisatiecampagne: ,,Ik heb het gevi dat de rots van Gibraltar len is." En intussen ging zijn studie door. Het In 1955 kwam wel het hoogtepunt, was vaak hard werken, vooral omdat toen ln de zomervakantie tientallen stu- hlj ei studiegeld ODk nog moest denten uit de verschillende Arabische - n M zijn reizen werden betaald universiteiten in de Libanon samenkwa- om te bespreken, hoe zij als stu- door de plaatselijke kerken, die hem denten beter een christelijk getuigenis samenkomsten uitnodigden. Een aantal op de universiteit konden geven. De maanden geleden is hij cum laude af- conferentie betekende voor velen een gestudeerd. Onmiddellijk daarna vertrok geestelijke omwenteling. Een meisje ging i hij naar de Soedan voor een tournee terug naar haar universiteit in Cairo b.v.|van spreekbeurten, georganiseerd door en heeft sindsdien de leiding over een verschiHende zendingsgenootschappen, Bijbelstudiegroep waar vijf en zeventig gn nu weg naar hujs Qf zijn studenten wekelijks bij elkaar komen ouders hem nu zullen Op vrijwel alle universiteiten in het Midden-Oosten heeft men min of meer de resultaten van die conferentie ge- Hanna sprak in Istanboel in Turkije, het land waar geen enkele zendeling wordt toegelaten. Hij kreeg zijn uitnodi ging via een zendeling -die Engels was heengegaan Ergens achter in de gezangenbundel van de Ned. Hervormde kerk staat de naam: Paul Gerhardt weggedrukt in de index. Zondag 19 mei zal die naam echter klinken in alle Lutherse kerken in Duits land. Uit duizenden monden zal zijn lied „Befiehl du deine Wege" omhoog klinken. De hele dag en de hele dienst zullen gewijd worden aan de grootste .dichter van het geestelijke lied, die Duitsland ooit bezeten heeft. Het is namelijk 350 jaar geleden dat de dichter in het kleine Graefenhainichen geboren werd als zoon van de burgemeester. de oorlog en hield zich zeker niet afzij- sindsdien weg naar het Midden-Oosten had hij een geologisch ingenieur ontmoet die door zijn getuigenis Innerlijk totaal veranderd was. Deze man slaagde er ln hem uit te nodigen en Hanna sprak tot alle ployé's ongeacht de godsdienstige ach tergrond. hij niet. Wat hij precies zal gaan doen weet hij evenmin, hoewel een organisa tie er bij hem op aangedrongen heeft onder de 30.000 buitenlandse studenten, die in de U.S.A. studeren, te gaan evangeliseren. Wel hoopt hij over jaar weer naar het Midden-Oosten rug te keren, omdat dat zijn nieuwe derland is geworden. De 2500 leden van de godsdiensti ge sekte der Doukhabors. die uit Rusland afkomstig zijn, willen te rug om daar de vrijheid te zoeken'. Ze wonen op het ogenblik in de Canadese provincie van Brits-Co- lumbia. De sekte kwam in 1899 naar Canada om aan de Tsaristische ver-' volgingen te ontkomen. Men is van mening dat de hun toegezegde gods dienstvrijheid niet werd gegeven en men heeft contact opgenomen met de communistische zaakgelas tigde in Ottawa. Of ze in Rusland de vrijheid zullen vinden Engels-Joodse pelgrimstocht naar Nederland (Van een medewerker) De Joods-Historische Vereniging in Engeland is van plan in ok tober een pelgrimstocht naar Nederland te maken, waaraan volgens de verwachting duizenden Engelse Joden zullen deelnemen, om die plaatsen te bezoeken waar Menasse ben Israël heeft gewoond en gewerkt. Het hoofddoel van de tocht is gericht op de Portugees- Israëlitische Begraafplaats te Ouderkerk aan de Amstel waar deze Joodse geleerde begraven ligt. de 300ste sterfdag van Menasse ben Israël. Hij overleed 20 november 1657 te Middelburg, toen hij terugkeerde uit En geland. waar hij bij Cromwell pleitte voor de toelating van de Joden. Inderdaad is op zijn ini tiatief het verbannings- besluit ingetrokken. De Engelse Joden hebben de land."Meer vermaard heid heeft hij nog gekre gen door zijn streven Engeland weer open te zetten voor de Joden en als schrijver en drukker. De eerste Hebreeuwse boeken te Amsterdam kwamen van zijn persen. Bij zijn geschreven Pie- dro Gloriosa maakte Rem brandt, die hem ook schilderde, zijn eerste boek-illustraties. Menas se ben Israël, die tien ta len sprak en grote ken nis bezat van de klassie ken en het Christendom, was bevriend met Hugo de Groot, Barleaus, Vos- sius en tal van buiten landse geleerden. Gerhardt was geen Okke Jager, be kend vóór zijn studie beëindigd was. Het duurde jaren eer hij zijn eerste beroep ontving. Het is wel zeker dat men de oorzaak niet moet zoeken in zijn gaven, maar in de tijdsomstandigheden. De der tigjarige oorlog woedde, tientallen ge meenten waren uit elkaar geslagen en verwoest. Velen waren te arm om een eigen predikant te beroepen en lieten een theologisch student de predikbeur ten opknappen. Gerhardt was al 49 toen hij in zijn eerste gemeente werd beves tigd. Hy heeft in die jaren zeker niet stil gezeten en in zijn levensonder houd voorzien door spreekbeurten en het geven van lessen. Mis schien is nij zelfs ook wel veldprediker ge weest, een gezegde uit één van zijn liederen doet dat tenminste ver moeden. Wanneer Gerhardt be gon te dichten schynt niemand meer te welen. Wel Is het zeker dat hU aan de universiteit van Wittenberg professor Paulus Rober leer de kennen, die een groot vriend van het orgel en het geestelijk lied was en zelf ook gezangen schreef. Werd zijn jonge re naamgenoot en student door deze man beïnvloed? Het is niet onwaar schijnlijk. Gerhardt behoefde niet eeuwen op er kenning te wachten. Reeds enkele jaren voor hU zijn eerste eigen kansel besteeg verscheen de liederenbundel van Johann Grueger (1648) waarin reeds achttien van zijn gezangen waren opgenomen. In die dagen kende men in Duitsland geen gezangenprobleem. Nieuwe liede ren, die uit het hart waren opgeweld en die niet in strijd waren met de geloofs belijdenis vonden al spoedig hun weg via de harten van de gelovigen tot in de kerk en de gemeentesamenkomsten zelf. De keurvorst maakte een wet, waarin het de beide partijen verboden werd el kaar van de kansél te" bestrijden. Vöor- al de lutheranen verzetten zich tegen het edict en Gerhardt weigerde een des betreffende belofte af te leggen. Boven dien moet hij achter zijn rug onrecht vaardig aangeklaagd zijn, want hij zingt in die tijd: ..Das man ihn an hohem Or- ten mit bösen, falschen Worten sehr libel angebracht!" Hij werd afgezet. ONTSTELD De gemeente was ontsteld, zijn mede predikanten bleven hem steunen. Een jaar lang stond hij buiten het ambt en toen de keurvorst na een jaar bakzeil haalde, wilde Gerhardt niet meer beves tigd worden. Zijn vrouw was inmiddels gestorven, vier van zijn vijf kinderen droeg hij in die jaren van strijd en zorg naar het graf en ook zijn schoonzuster, die de huishouding deed, kwam te over lijden. Gerhardt nam een beroep aan naar Luebben. waar hij in 1676 overleed In het jaar dat hij uit het ambt ontzet werd schreef hij „Beveel gerust Uw we- Dc liederen van Gerhardt (hij schreef er 136) zyn alle zeer persooniyk, en we mogen wel het woord „innig" ge bruiken. In prachtige taal en vorm ge tuigt hij van xijn zekerheid van geloof, ondanks nood en strijd. In zekere zin zijn deze liederen een antwoord op de kerk gezangen van de Hervorming. In de lie deren van Luther b.v. belijdt de ge meente haar geloof, in de gezangen van Gerhardt spreekt het individu. Een acht ste van zijn liederen beginnen met „Ik," terwijl van Luther geen enkel lied met dat persoonlijk voornaamwoord begon. Veel is er in ons land over de gesan- genkwestie geschreven. Een ieder zij overtuigd van zijn eigen inzicht, maar zij die ln het Nieuw Testamentlsch lied God eer willen zingen, kunnen noch de stUl van Luther, noch de innigheid van Gerhardt missen. Op het: „Een vaste burcht is onze God" van de ganse ge meente, behoort ieder lid persoonlijk te kunnen antwoorden: „Beveel gerust Uw wegen." Kerksplitsing met applaus Op 29 april, 's avonds om vier minu ten over negen, is in Leeuwerdan het historische besluit gevallen om tot split sing van de kerk over te gaan. 99 pet. van de kerkeraad was vóór de ingedien de voorstellen. Dat alles in de beste har monie is verlopen blijkt wel uit deze passage in het kerkeraadsverslag: „Er is deze avond trouwens veel geapplau disseerd, iets dat anders op kerkeraads- vergaderingen zelden voorkomt.» De stemming was nu eenmaal best". Fi nancieel gaat de splitsing in met terug werkende kracht op 1 januari jl.voor de officiële splitsing is als streefdatum gekozen 1 oktober a.s. De kerk van oost tal de naam Leeuwarden behouden, die van west krijgt de naam Leeuwarden- west. In de loop van deze maand zal de gemeente over de genomen besluiten worden gehoord en voorgelicht Centraal Weekblad) De dorre vlakte Hervormd Amsterdam krijgt een nieu we predikant: ds. J. J. Meuzelaar. Hij heeft negen kinderen. In ..Hervormd Amsterdam" werd dit op de volgende wijze aangekondigd: ..Hij komt met een hele karavaan. Nog wel n'ct als de ka ravaan van Abraham toen deze naar het beloofde land trok. Amsterdam is trou wens het beloofde land ook niet! Hoeveel dominees lieten bij hun intree in Amster dam niet zingen: „De dorre vlakten der woestijnen". Eens hebben drie nieuwe predikanten na elkaar dit lied opgege- in hun intreedienst!" „Geen zonde tegen God kan klein genoemd wordenwant het is een zonde tegen een grote God". John Bunyatu llllllllllltllllinillllllllllti Een slaaf van een godheid In de dagen van Paulus kon een slaaf voor een plechtige ritus worden vrijgekocht door een godheid. De eigenaar kwam met zijn slaaf naar de tempel en verkocht hem daar aan de godheid en ontving het geld uit de tempelkas. De slaaf werd zo het eigendom van de godheid, maar tegenover de we reld was hij vrij- Dit was een prach tige geste van de godheid, ware het niet dat de slaaf van tevoren het bemachtigde geld van zijn spaar penningen in de tempelkas moest deponeren. Uiteindelijk werd de slaaf toch vrij door zijn eigen geld en dus door eigen kracht. illllllllllllllllllllllllllllllir Een slaaf van God Paulus gebruikt dit beeld om ons dui delijk te maken wat Christus voor ons gedaan heeft. Hij brengt er echter een kardinale verandering in aan. Christus heeft ons vrijgekocht toen wij allen „slaven van de zon de" waren. De prijs, die Hij betaalde was het „loon van de zonde" (Rom. 6:23) nl. de dood. Zo werden wij het eigendom van God. Het verschil met het Romeinse beeld is dan het feit dat wij niet eerst onze zuurver diende spaarpenningen van goede werken naar de tempel behoeven te brengen. Zouden wij het enige mogelijke loon brengen, dan was alle hoop voor de toekomst afgesloten. Er is na de dood immers geen nieuw begin. Christus droeg nu de dood. God zelf betaalde de prijs en wij kunnen toch vrij zijn, door met onze „eige naar", Zonde naar Christus te gaan en ons daar vrij te laten kopen. De prijs is reeds betaald in de ge schiedenis. Wij echter moeten ons overgeven en zo „Gods slaaf" wor- iiniiiiniiiiiiniiiiininin Geestelijk aspirientje Men heeft ons van verschillende zij den vragen gesteld over het kerke lijk opleven in de Verenigde Sta ten. We schreven verschillende ma len dat er wel van een kerkelijke opleving, maar zeker lang niet al tijd van een geestelijke opleving sprake is. We schreven eens, dat men met de New Look in de mode ook het kleed der kerk aangetrokken had- Hier is de stem van een bekend pre dikant uit Californië ds. J. E. Burkhardt: „Het overgrote deel van de godsdienstige hoogconjunc tuur is slechte een geestelijk aspi rientje. Het doet niet veel goeds, het doet niet veel kwaads, het kost niet veel en het is niet veel waard." Er is in Nederland tegenwoordig ook veel godsdienstige activiteit. Moge het meer zijn dan slechts een as pirine of een godsdienstige tonic. SNAAR GERAAKT \KARL BARTH OVER ATOOMOORLOG De liederen van Paul Gerhardt raak ten de snaar van het hart aan omdat zij vrijwel allen gebaseerd zijn op zeer per soonlijke levenservaringen. Hij had geen gemakkelijk leven. Hoewel hij op uit stekende aanbevelingen predikant werd in het kleine Mittenwalde. bezorgde één zijner kerkelijke werkers, die zich gepasseerd voelde, hem veel moeilijkhe den. Hij was waarschUnlyk heel dank baar dat hij in 1657 een beroep kon aannemen naar Berlijn. Hij kende die stad en daar had hij reeds het volle ver trouwen van de kerkeraad en de gehele gemeente. Had men vanuit Berlijn hem niet aanbevolen in Mittenwalde als een man. „wiens vlijt en geleerdheid bekend is. die een goed verstand en een onver valste leer bezit en die bovendien een vredelievend mens is en onberispelijk in zijn christelijke levenswandel, zodat hij bij hoog en laag in de stad (Berlijn) ge liefd is...." 3) Bij het voortgaan t genaamde atoomproeven zienbare tijd de radioactieve be zo- lisme! Zij moeten degenen, die in af- het Westen en in het Oosten de ver antwoordelijkheid dragen, een halt „Stimme der Gemeinde" van 1 mei, voortgeschreden, dat overal gev ,Jn de Waagschaal" door. het leven bestaat. HET APPÈL Dr. Albert [)E PUBLICATIE van deze zijn toeroepen, zodat hun de oren tuiten. J-JET MOET UIT zijn met de voor bereiding van een oorlog met wapens, die hem voor allen die er bij betrokken zijn a priori zinloos maken. Het moet uit zijn met de Schweitzer op de mannen van heid is door de hoge politieke de wetenschap: laten zij de mens- autoriteiten en de grote politieke j heid de waarheid zeggen over de pers gekwalificeerd en behandeld wederzijdse bedreiging, van zulke voorbereidingen tot de atoomoorlog als onbevoegde inmenging op een wapens gebruik te zullen maken. gebied, waarop zij zich als de uit- mru,t AnAmlnU -mot sluitend bevoegden beschouwen. de achttien vooraanstaande Duitse pening op het gebied van de a GROTE STRIJD In Berlijn streed Gerhardt zijn grote strijd. Hij was een vredelievend mens. maar juist hij kwam midden in een theo logische gespletenheid terecht, die hem zwaar op de proef stelde. In het begin van de zeventiende eeuw was de keur vorst van Brandenburg. Sigismund van lutheraan, gereformeerd geworden. De strijd tussen de beide kerkgenootschap pen en belijdenissen laaide tegen het midden van de eeuw opnieuw in al zijn felheid op.. De keurvorst Friedrich Wil helm, die zelf gereformeerd was, deed zijn uiterste best de twee groepen bij el kaar te brengen, maar prikkelde de lutheranen daarbij zo, dat slechts de strijd en onrust groter werden. Gerhardt stond midden in deze theologische kou- vertegenwoordigers van deze weten schap hebben ons de waarheid zoals zij die op grond wetenschappelijke kennis zegd. wapens zullen worden voortgezet. Men laat er echter geen twijfel over hun bestaan, dat de voorbereidingen tot een atoomoorlog met insluiting van practische atoomproeven intussen Het moet dadelijk uit zijn met de klaarblijkelijk reeds in vredestijd voor ons allen levensgevaarlijke experimenten! De mensen in het Westen en in het Oosten moeten in opstand komen tegen deze waanzin, die in deze zaak aan de gang is. Zij moeten daarmee een politieke daad van de eerste rang bedrijven, waar- ook de regeringen en de pers Ik vat samen: 1) Wat men tegenwoordig kleine de publieke macht of tactische atoombommen noemt, woord hebben, op de voortgang zullen hebben. Wij kun- rekening rullen moeten hemden. Het nog alleen van hen. die °m Ppnopes. tdeolog,een uitwerking die roepen: Zij moeten zich deze afwij- zijn wapens. van de in 1945 op Hiroshima afge worpen atoombommen gelijk komt. 2) Er zijn geen technische moge- eigen handen lijkheden, grote bevolkingsgroepen hun regering tegen de verdelgende uitwerking middelen te verstaan geven, dat zij zing en deze troost niet laten wel gevallen. Zij moeten de zaak in Zij moeten hun pers met alle kleine wapens afdoende te be- dediging van de vrije wereld, ook schermen. niet ter verdediging van het socia- systemen. Het gaat niet machtsvragen. Het gaat om het leven. Het gaat om de mensen. Zij moeten de zaak van het meest pri mitieve gezonde verstand tot haar recht laten komen. f)AT IS HET, wat ik met het oog op de door de verklaring der atoomfysici in het leven geroepen situatie te zeggen heb. KARL BARTH.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 19