n CHRISTELIJK Problemen der verstrooiing t Puzzel mee Verwarring in Spanje over huwelijkswetgeving Boek BMsBs Een goede pers Gereformeerde Gemeenten bestaan vijftig jaar SPOEL OM die melkfles! a blijven neutraal 2 KANTTEKENING Protestanten in het roomse land Het Protestants Centrum (II) Jn het Limburgse heuvelland staat ergens achteraf een klein kerkje. En alle zondagen komen van heel ver de gemeenteleden naar de kerk. Twintig in de winter, 's Zomers is dat anders. Dan is de kerk overvol van alle toeristen, bewuste protestanten maar ook mensen met een zeer vaag protestants besef. Een hu manistisch historicus zei eens na een bezoek aan zo'n innig- genoeglijk kerkje: In het zuiden voel je je pas solidair met het protestantisme. Maar ondertus sen: er leeft een verdwijnend klein groepje temidden van een grote r-k. meerderheid. En daar mee zijn we aangeland in de problematiek van het diaspora- protestantisme, een van de gro te vraagstukken, waarvoor de directeur van het Protestants Centrum, ds H. B. Meyboom Het meeleven in het boven-Moer- dijkse met de verstrooiden, is veei te weinig gencnt. In Duits- land wordt de gemeenie opgevoed vanaf de zondagsscnool tot en met de evangelische christenen in de diaspora. Men geeft daar ook wer kelijk in ruime mate. Maar dat is ook te begrijpen: er wordt geen gave gevraagd voor de verstrooi- aen-in-net-algeméén, maar voor een concreei doel. Gedurende een bepaalde tijd neemt een gemeen te op zich een diaspora-gemeenie te helpen. Er wordt voor die be kopen bouwmateriaal wenvereniging werkt voor de in richting of voor de vervanging van meubilair, of ze maakt aitaarkle- den ilulhers!). De jeugd doet iets voor een jeugdgebouw. En zo&ia ec.u<»M.i oepéalde diaspora-gemeenten adopteren, zo nemen landskerken op zich, ande re landskerken te nelpen. Het adoptie-systeem heeft ons in Ne der'and veel te leren. Wanneer men iets mag doen in het vage, dan blijft het bij gemakkelijke gif- de adoptie kan er echt meeleven oriënteerd. En het is daarom be- grijpeli, c, dat men vanuit een be paalde visie op de kerk en het rijk Gods eigenlijk automatisch het ge dragspatroon van de R.K. Kerk volgt, ook in de diasporagebie den. In de Nederlandse verstrooi- dengebieden lijkt het ook wel eens, alsof mf zich te veel terugtrekt op het kerkelijk instituut. Dat is begrijpelijk: de zondagse kerk dienst is het bindmiddel bij uitne mendheid. Maar met het strikt- kerkelijke komt men er niet. Daarnaast duiken andere pro blemen op. Ergens wil de gemeen te of de diakonie huizen bouwen om protestanten te trekken. Maar als het een hervormde gemeenie is, wat voor leden moet zij dan trekken? Randbewoners ook, of al leen goed-meelevenden? En welke beroepen moeten ze hebben? Blij ven de kinderen of gaan ze weer terug naar „Holland"? Wat is hier de strategie? Wat voor strategie vraagt de diaspora? Men staat eigenlijk nog maar aan het begin van de bestu dering. die niet strikt-kerkelijk ge richt is. maar rekening moet hou den met allerlei politieke, culture le en sociale aspecten (het mijn- conflict was een sociale botsing: maar kwam het rooms-christelijk karakter va Limburg per on geluk niet om de hoek kijken?). Rome werkt in haé- diaspora (het noorden; bisdom Groningen) met het adoptiesysteem volgens een bewuste methodiek. Het pro- kerkelijk doen. Hoe dan? Ds. Meyboom is bezig te probe ren het onontdekte wit van de gro te landkaart op dit punt te onder zoeken. Hij heeft intensief contact met de evangelischen in België en Luxemburg en zulk contact is ook nodig met internationale kerkelij ke organisaties. Hoe krijgt het protestantisme in de diaspora zijn vorm? De Gustaaf Adolf vereniging is bü dit werk ook zeer geïnteresseerd. Er moet een fundering komen voor het diasporawerk, zodat de mensen daar kunnen gaan doordenken over de eigen moge lijkheden van het protestantisme- in-de-minderheid. Te hooi en te gras werken resulteert ten slot te in het stoppelen vergaren. Er is een goede aanpak nodig en u raadt het strategie. CTRATEGIE ri-s Mpvho woord, dat ds. Meyboom veel gebruikt. Het zal sommigen stoten, omdat zij het niet vinden passen bij zo'n uiterst „geestelijke" zaak. Het is niettemin een bijbelslegi- Meningsverschil tussen kerk en staat Apostolische nuntius wil burgerlijke huwelijken van protestanten verhinderen DE apostolische nuntius in Madrid, Antoniutti, heeft in een rond schrijven aan alle bisschoppen van Spanje een poging onder nomen om de onrust ongedaan te maken, welke was ontstaan, nadat eind oktober van het vorig jaar het Spaanse ministerie van justitie door het afkondigen van een verordening niet-katholieken het slui ten van een huwelijk heeft vergemakkelijkt. Een steen los „De droom is waarachtig en I zijn uitlegging betrouwbaar", zei Daniël tot koning Nebukadnezar j De steen die, zonder toedoen van j mensenhanden, losraakte van de i berg en al rollende het beeld verbrijzelde. Die steen is het Ko- f Horizontaal: 1. Bed vulling; 5. kudde dieren; 8. klap; 10. zarignoot; 12. vreem deling; 13. inhoudsmaat; 15. onderwijs; 17. teken: 19. knol; 20. sarren; 22. lok middel; 23. flauw; 24. kinder groet; 25. telwoord; 26. terrein. Verticaal: 1. afval; 2. rivier in Italië; 3. familielid; 4. gebogen; 5. uitgestrekt; 6. water in Friesland, 7. echtgenoot; 9. vissoort; lil. roofvogel; 14. leemachtig kalkgesteente; 16. vorm van salaris; 17. graafgereedschap; 18. niet grof; 21. peulvrucht; 23. zoek. OPLOSSING PUZZEL NO. 21 VAN DL DAG „De Stroper", door H. E. Bates. Uitgave van Arbeiderspers, ABC, Am sterdam, 271 blz. 1.25. EEN van de mooiste romans van de bekende Engelse schrijver Herbert Bates in goedkope uitgave te brengen is een verdienste van deze uitgever. „De Stroper" is een knap stuk vertelkunst, dat het plattelandsleven in Engeland zo geheel anders dan het onze di zer volkomen doet „ondergaan". De tragiek van de hoofdpersoon, Luke Bishop, wiens gezin op hoger niveau komt, terwijl hij zelf (kind van een stropersgeslacht) de sensatie van het verboden konijnen strikken maar niet missen kan, en daardoor een paria, een uitgestotene wordt, is ontroerend, zuiver, ogenschijnlijk simpel, maar daardoor zo beklemmend goed, weergegeven. Tot genoemd tijdstip waren alle hu welijkskandidaten, waarvan een der partners in de r.k. kerk was gedoopt, wettelijk verplicht het huwelijk door een priester te laten voltrekken. In het concordaat van 1953 was uitdrukkelijk het canonieke recht erkend als uitslui tend geldend voor de huwelijkswetge ving. Daarin lag voor protestantse bruidsparen een grote onbillijkheid, aangezien hierdoor de mogelijkheid van een burgerlijke huwelijksvoltrekking was uitgesloten. Volgens de bovenaangeduide verorde ning behoeven de huwelijkspartners slechts aan te tonen, dat zij niet rooms-katholiek zijn. De kwestie van de doop wordt geheel buiten beschou wing gelaten. Kunnen zij het gevraagde bewijs leveren, dan moet het huweliik door een rechter worden voltrokken. Weliswaar wordt deze de verplichting opgelegd binnen acht dagen na de ambtelijke afkondiging van het huwe lijk de bevoegde bisschop te berichten en eerst dan tot huwelijksvoltrekking over te gaan, wanneer een maand is verstreken, maar de verordening spreekt zich niet uit over wat er dient te geschieden, indien de bisschop in verzet komt. Als „proef op de som" gaf de bissthop van Madrid-Alcala. in de cember j.T. de rechter van Villa- verde, eën voorstad van Madrid ten antwoord, dat het bruidspaar Bustamente-Pereda slechts ingevol ge de bepalingen van het canonieke recht zou kunnen huwen. Zij had den beiden de r.k. kerk de rug toe gekeerd, hoewel zij daar gedoopt waren. De bisschop beriep zich hier bij op een paragraaf van het cano- nieke recht, volgens welke in zaken als deze de Spaanse staat zich heeft te houden aan de bepalingen van het concordaat met hetVaticaan. „Al gévallen' Het rondschrijven zegt nu. dat een huwelijk slethts burgerlijk voltrokken mag worden, wanneer beide partners van het r.k. geloof zijn „afgevallen". Volgens de nuntius kan de verordening niet op andere personen van toepassing zijn. zelfs niet. wanneer deze onver schillig of vijandig staan ten opzichte van de uitoefening van hun godsdien stige plichten. Indien de kerkelijke auto riteiten mededelingen ontvangen van Horizontaal: 2. Groots; 7. alm; 9. oom: 10. uiver; 11. N.H.; 12 wis. 13. nee; 14. as; 16. bijou; 17. gal; 18. mars; 19. kip: 21. degen; 22. fooi; Verticaal: 1. Pluis; 3. roet; 4. oor; 5. om; 6. scheut; 8. mis; 11. neo; 12. warm; 13 nijdig; 15. 'bas; 17. grof; 19.1school kei; 20 pet; 21. do. Benoemd tot onderwijzer aan de Prin ses Beatrix-school te Rotterdam-Centrum: I M. J. Kind te Assen; aan de chr. u.l.o. te I Joure: K. Postma te Heerenveen. i Benoemd tot onderwijzeres aan de Ger. ïool te Daarle: mejuffrouw F. Mulder HolLandscheveld. aanvragen voor burgerlijke huwelijks voltrekkingen. dan dienen zij te onder zoeken. of er inderdaad sprake is van een „afvallen" van het r.k. geloof dan wel, of het alleen maar gaat om een „lichtvaardige verklaring" om zich te onttrekken aan de canonieke huwelijks voltrekking. Wanneer dit laatste zou worden toe gestaan, dan zou naar het oordeel van de nuntius het aantal burgerlijke hu welijken zich verveelvoudigen, met al le heilloze gevolgen van dien.... Men moet nu maar afwachten, hoe zich in de praktijk de verhouding tus- staat en kerk op dit punt zal ont wikkelen. Al lange tijd wachten in Spanje protestantse christenen, die in de r.k. kerk werden gedoopt, maar la ter de rijkdom van het volle Evangelie ontdekten en zich aansloten bij een protestantse kerk, op de mogelijkheid, ongehinderd door de roomse geestelijk heid, voor de burgerlijke rechter een rechtsgeldig huwelijk te sluiten om daarna hun huwelijk in him eigen kerk te laten bevestigen: Hernepineswerk NEDERLANDSE HERVORMDE KERK Beroepen te Woudenberg (vak.-J. H. Cirkel, toez G. H. van Kooten te Gene- muiden; te Sliedrecht (vak.-A. N. Lang- hout): L. Kievit te Woerden. Aangenomen naar Oldenzaal: H. A. Haver te Bi edevoort. GEREFORMEERDE KERKEN Tweetal te 's-Gravenhage-Oost (vak.- wtjlen J. Attema»; J. Thomas te Hilver sum en D. A Zijlstra te Amersfoort. Eerste arts aan de V.U. In een korte publieke plechtigheid heeft gisteren mejuffrouw S. W. van Duynen in handen van prof. dr. L. van der Horst de oude artsen-eed afgelegd. Zij was de eerste arts, die aan de Vrije Universiteit is opgeleid. Daarmee zijn zo zeide prof. Van der Horst het werk en het gebed van velen in den lande bekroond. Hoewel de medische faculteit reeds tal van jaren bestond, is zeven jaar geleden eerst de opleiding goed begonnen. De uitbouw van de faculteit is namelijk in de dertiger jaren weerhouden door de noodzakelijke inrichting van de wis- en natuurkundige faculteit. De plechtigheid werd bijgewoond door vele leden der faculteit, door de rector het directo- EEN WOORD VOOR VAN DAAG rium mr. D. W. O. A. Schut en door de curatoren dr. C. J. Honig en mr. J. Verdam. Advertentie F CAMERAS 1 i ninkrijk dat is opgericht door de God des hemels. Het zal in eeu wigheid niet te gronde gaan en zal alle aardse koninkrijken ver brijzelen en daar aan een einde maken. De uitlegging is betrouwbaar het staat er en we geloven het Maar het valt ons soms zo moei lijk te geloven. De machten dezer wereld worden steeds groter, steeds gigantischer en van Gods koninkrijk merken we hier op aarde zo bitter weinig. Wij heb ben veel meer de indruk dat de steen in het water is gevallen: de beroering is wel heftig geweest én het water is golvend op en neer gegaan. Maar die beroering is weggeëbd in kringen die wel iswaar steeds wijder zijn gewor den maar ook steeds rustiger, welhaast eindigend in het niets! „Gods Koninkrijk heerst over alles klem u aan dat woord, aan Gods Woord vast, als uw ge loof wankelt! Ds. C. P. Boorsma 80 jaar Ds. C. P. Boorsma te Vorden, emeritus predikant der Nederlandse Hervormde Kerk viert maandag 27 mei zijn 80ste verjaardag. Ds. Boorsma werd in 1902 kandidaat in Noordbrabant en in zelfde jaar deed hij zijn intrede i: hervormde gemeente van Molkwerum. Hij diende voorts de gemeenten van Par- rega (1907) en Eibergen (1910). In 1943 ging hij met emeritaat. J.JET CONGRES der internationale organisatie van hoofdredacteuren, deze week te Amsterdam gehouden, mag beschouwd worden als een aan wijzing de zoveelste van de be langrijke plaats, die de pers in het maatschappelijk leven is gaan in nemen. Het heeft, tegen de aanvech tingen, die deze vrijheid nog immer ondergaat, de waarde van de pers vrijheid onderstreept. Het kon dit doen in een land als het onze, dat sinds eeuwen in feite de betekenis van de persvrijheid heeft onderkend. Begrijpelijk is het, dat deze organi satie van leidende persmensen zij telt reeds 850 leden uit 37 landen de vrijheid van de pers een bijzonder warm hart toedraagt. Waar ter wereld ook deze vrijheid in het gedrang komt, wordt dit aan alle leden van deze organisatie overal ter wereld mede gedeeld, zodat hetzij een gemeen schappelijk protest kan volgen hetzij de leden in beschouwende dagblad artikelen uitdrukking kunnen geven aan hun bezorgdheid. JN DIT VERBAND is het dubbel te betreuren, dat laatstelijk nog twee jonge staten, die elk onzer zeker sympathiek gezind is, getoond hebben, met de persvrijheid op min of meer gespannen voet te staan. Daar is Indonesië. In Indonesië zijn in journalisten, zelfs ondanks dat zij de onafhankelijkheid van dat land van ganser harte zijn toegedaan, grote moeilijkheden in de weg gelegd om niet anders dan omdat zij op be denkelijke verschijnselen in het be wind over de jonge staat de vinger hadden gelegd. Daarmee heeft deze jonge staat zijn innerlijke zwakheid duidelijk gedemonstreerd. Zwak im mers is wie geen gerechtvaardigde critiek kan gedogen. Daar is ook de jongste ervaring nit de Antillen, waar een journalist voor door hem uitgebrachte critiek met vervolging is beloond. Ook in dit ge- jonge staat, waarin het grote goed van de persvrijheid blijkbaar nog bevochten moet worden. "\lt jaar zal het vijftig jaar geleden zijn, dat de Gereformeerde Gemeenten in veel eerder kunnen laten beginnen. a In 1840 werd ds. L. G. C. Ledeboer. hervormd predikant te Benthuizen sinds 1838. afgezet omdat hij de bundel Evangelische Gezangen regelementenbundel a j plechtig had begravi de koninklijke i daarna in de pastorietuin t de Afgescheidenen maar de kansel had geworpen IHij heeft in contact gestaan vormde zelfstandige gemeenten. De Afgescheidenen zijn een tijd in twee stromingen verdeeld geweest: de gemeenten die de naam „Afgescheiden" hadden aanvaard en de Gereformeerde Gemeenten onder 'l Kruis. Toen deze beide takken elkaar In 1869 bleef een deel der Kruisgemeenten zelfstandig bestaan. vonden Ds. G. H. Kersten heeft de Ledeboerianen, zelfstandig gebleven Kruisgemeenten en andere later onstane gemeenten samengebracht in het huidige kerkverband. In oktober zal dit feit worden herdacht. Melk Is 't best voor elk (en properheid 't best voor melk) l COMMENTAAR Sublieme avond RADIO VANAVOND De N.C.R.V. televisie sectie weet de laatste tijd bepaald hoogtepun ten te bereiken. Zo'n hoogtepunt was naar onze smaak de uitzen- ïlevisif- ding van gisteren. En daarin stond een su blieme door Peter Koen gere gisseerde éénakter naar een no velle van Tsjechof weer boven aan. Het was Het verhaal van een advocaat (prachtige rol van Guus Hermus) die om een mil joen 'wedt. dat hij tien jaar in eenzame afzondering zal leven. Als hij die weddenschap wint, ziet hij vrijwillig af van het geld omdat hij in die tien jaar daar bovenuit is gegroeid. Zon der een regie die oog had voor de juiste verhoudingen was het gevaar niet denkbeeldig ge weest dat het een praatstuk was geworden. Het werd dat niet en dat is voor een groot deel de verdienste van Peter Koen. Maar ook overigens was de uitzending de moeite waard. Er was een film onder de naam „Kijkje in Canada", die bevatte lijk genoeg, zonder al te veel aan de oppervlakte -te blijven, op de aard van het Canadese volk inging. Onder leiding van Jaap ter Haar werd er gediscussieerd over de functionele roman „Stad", die van de hand van Ben Stroman 25 jaar geleden verscheen. Stroman, die er zelf b\j was, bleek nu toch wel af stand van zijn werk genomen te hebben, zonder het nochtans te verloochenen. De telediscoparada tenslotte zat vlot in elkaar al zouden wij een bekorting van het totaal wel op prijs stellen. Meer tele visieavonden als deze! 16 Nu worden de boeren actief. Rekenen kunnen zij ook. „Hij krijgt geen vier gulden per week, maar twee honderd gulden per jaar. Wat heeft hij daar voor te doen? De aanslagbiljetten voor de polderlasten worden geschreven en verzonden door onze penningmeester, dus daar heeft hij niets aan te doen. Wat blijft er voor hem over? Een paar notulen per jaar, een paar brieven naar gedeputeerden of naar het hoogheemraad schap of de waterstaat. Dat is alles. Hij kan dat doen in zijn vrije tijd. Als hij het werk van een heel jaar achter elkaar kon afdoen, zou hij daarmee hoogstens twee weken bezig zijn. En dat wordt betaald met twee honderd gulden, dat is honderd gulden per week! Is dat niet genoeg? Laten we 't heel ruim nemen en zeggen, dat hij drie weken werk heeft, dan wordt het nog zeventig gulden per week. Dat is voldoende betaald." De voorzitter zou graag antwoorden, dat de heemraden zelf ook een jaarlijkse vergoeding krijgen, waarvoor ze niets hebben te doen dan enige uren per jaar bij elkaar te zitten rondom een groene tafel in een goed verzorgd lokaal onder het genot van gratis verstrekte sigaren ten laste van de polderkas. Hoeveel zal dat zijn per uur? Maar die rekening kan hij niet ma ken, want dan zou hij als dijkgraaf zelf ook in 't gedrang komen. Het kistje sigaren heeft hem meermalen ergernis bezorgd, als hij zag, hoe na de vergadering een tweetal, juist van de rijkste boeren, in het kistje grabbelden en een aantal sigaren bij zich staken „voor onderweg" Ze bedoelden natuurlijk „voor thuis" Een bejaarde man vraagt het woord. „We door K. Jonkkeid moeten nog aan iets anders denken. De stem ming jegens de boeren is niet vriendelijk. We hebben op het ogenblik het bekende proces, ver der is er de kwestie van het afstaan van de graanoogst cn zijn 'er de gevallen van het achterhouden van voorraden door sommige boe ren. Dat zijn allemaal dingen, die kwaad bloed zetten. We zien de tegenstelling groeien. Burge rij en boerenstand tegenover elkaar. Stad contra polder. Er is al genoeg verbittering in de we reld. Is het wel verstandig, het verzoek van de secretaris botweg af te wijzen?" Het mag niet baten. Dé cijfers zeventig en honderd gulden per week gingen er te diep in. Dat is genoeg. Het verzoek wordt afgewezen. Op de voorzitter rust de onaangename plicht de verzoeker hiervan mededeling te doen. De secretaris wordt binnen geroepen. Verwon derd en zichtbaar teleurgesteld neemt hij de boodschap in ontvangst. Hij zwijgt, want een secretaris mag alleen maar luisteren en schrij- De voorzitter sluit de vergadering, de heemra den staan op, de secretaris pakt zijn stukken bij elkaar, groet de dijkgraaf, knikt in de rich ting van de anderen en. vertrekt. Ze kijken hem na tot aan de deur. „Het schijnt hem nogal dwars te zitten!" „Een verstandig besluit is het niet", zegt de dijkgraaf. „Waarom?" „Och, een kinderhand is gauw gevuld. Als we de lui kunnen zoet houden met een kleinigheid, waarom doen we het dan niet?" „Zoet houden?" ,,Ja, zeker. De opmerking van zo even is vol komen juist. De stemming onder de massa wordt er niet beter op. Hebben de heren gehoord, wat er gisteren gebeurd is m de Haarlemmermeer? Daar zijn bij enige boeren grote voorraden door militairen in beslag genomen. Graan en meel, dat achter gehouden is- Alles is in schuiten ge laden en weggevoerd. Ik héb gehoord, dat nu overal huiszoeking zal worden gedaan, dat de burgemeesters reeds aanschrijvingen ontvangen hebben, om in hun gemeente daar toe over te gaan." Hij kijkt de kring rond en ziet verschrikte ge zichten. Daar moet hij in zijn hart om lachen. „Het zijn allemaal...." denkt hij. Dat is overdreven. Allemaal zijn ze 't niet. Maar hij krijgt plezier in het geval. „Het rom melt overal. Wat zal ik daar van zeggen? Ge weld wordt beantwoord met geweld. Het is de geest van de tijd. Er zijn nog andere tegenstellingen dan stad en polder. En ieder krijgt vroeg of laat zijn kans of zijn beurt". Hij heeft er schik in, de lui in de knijper te nemen. Het lukt hem. Maar niet bij allen. „Hij is een stadsman", denken sommigen, „hij kiest hun partij. Dat past niet voor de dijkgraaf v'an| een polder". (Wordt vervolgd) I Symfonie I van Brahms (23.15 uur) De le Symfonie van Brahms ont stond voor het grootste gedeelte (het le deel stamt uit Düsseldorf) in Sasznitz op het eiland Rügen Oostzeein 1876. Op een repetitie 4 november 1876 bleek Brahms, dat hij eens flink het mes moest zetten in dit werk en hij heeft dan ook meerdere dingen totaal gewijzigd. Brahms heeft zich vol komen gehouden aan het klassie ke schema van de symfonie en zich gespiegeld aan Beethoven, zo sterk zelfs dat velen spreken over Brahms' Eerste als Beethoven's Tiende. Het le deel geeft de stem ming van strijd en vertwijfeling weer, een wat patetische tragiek. Het 2e en 3e deel zijn bekoorlijk en licht van toets, rustpunten voor de geladen finale. Hier is de over eenkomst met Beethoven's Negen de Symfonie (Freude schoner Göt- terfunken) frappant, dezelfde hym nische extase, dezelfde ode aan de vreugde. De inleiding van de hoorn is een melodie uit de Zwitserse Alpen, daar geblazen door de alp hoorn. Eduard van Beinum diri geert vanavond het Concertgebouw orkest in dit werk. 9 De Haagse mezzosopraan Meta Bourgonj'en zingt vanavond om kwart over acht (V.P.R.O.) aan de vleugel begeleid door Hans Schou- man, liederen van Hugo Wolf en Gabriel Faure. Dinsdag 21 mei zal het dertig jaar geleden zijn, dat Lindbergh zijn his torische oceaanvlucht volbracht. In alle landen zal dit historische feit herdacht worden. Tot deze herden king behoort ook de première van de onlangs gereed gekomen film „The Spirit of St. Louis" in Amster dam, Den Haag, Rotterdam en Pa rijs. Deze film is gebaseerd op het boek van Charles A. Lindbergh „De brede zee". Dit boek heeft Leon Povel bewerkt tot een luisterspel, dat vanavond om vijf over negen door de K.R.O. wordt uitgezonden. De K.R.O. heeft haar luisteraars een naam gevraagd voor het zan geresjes-duo, dat onlangs in het Springplank-programma optrad. Duizenden inzendingen, ook uit Duitsland en België, zijn binnen gekomen. Vanavond om kwart voor negen zal de uitslag van de wedstrijd worden bekend ge maakt en natuurlijk de naam „Trant" verdwijnt en „Tierelantijnen" blijft Als de K.R.O.-Cabaretgroep „Trant '56" volgende week zaterdag „De on gewone Man" tekent in zijn „Poppe tjes op;de ruit" zal het de laatste maal zijn. dat deze groep zich met het tekenen - bezig houdt. De groep wotdt óntbondén èh verschillende van zijn leden blijven in het nieuwe sei zoen medewerken aan het K.R.O.-pro- gramma. Het succes van deze groep heeft ertoe geleid dat een nieuwe groep wordt samengesteld, die een kleinkunstcursus onder K.R.O-leiding zal gaan volgen. Het K.R.O. amusementsprogramma- „Tielelantijnen" zal deze dag ook voor de laatste maal in dit seizoen worden uitgezonden. In het nieuwe seizoen zal dit programma terugke ren met tal van nieuwe onderdelen naast verschillende rubrieken, welke gehandhaafd blijven. schoonheid van het Gregoriaans; 17.20 Musette ork en soliste; 17.40 Lichte muz: 17.55 Amus muz: 18.15 Journalistiek weekoverz; 18.25 Gram; 18.30 Pari overz; 18.40 Jazzmuz; 19.00 Nws; 19.10 Con 19.15 Brabar... 20.30 Act; 20.45 De g< progr irk; 20.10 Lichtba- De gewone 5.10 Cabaret; man: 20.50 Ge\_. 22-35 Wij lulden de zondag in Aansluitend; avondgebed en liturg kal; 23.00 Nws; 23.15 Nws in Esperanto; 23.22—24.00 Gram Hilversum II 298 m. VARA: 7.00 Nws: 7.10 Gym; 7.20 Gram; 8.00 Nws; 8.18 De Ontbijtclub; 9.00 V d vrouw. VPRO: 10.00 Tijdelijk uitgeschakeld caus; 10.05 Mor genwijding. VARA: 10.20 Wlen bleibt Wlen; 11.10 Buitenl weekoverz; 11.25 Planore cital; 12.00 Lichte kuz; 12.30 Land- en 13.00 Nws; ork; 14.00 v d jeugd; I' -•m; 15.20 Fries 1.45 Kamerork en soliste; 16.35 Is de maat vol? caus; 16.50 Dansmuz; 17.15 Weekjourn; 17.45 Lichte muz; 18.00 Nws; en comm; 18.20 Amus muz; 18.45 Rege- rinesuitz: Atlantisch allerlei. Een en ander de 15 landen aangesloten bij het At lantisch Pi VPRO: 19 Godsdienst voorheen istieke lalka; VARA: 20.00 Nws; 20.05 Gevar progr; 22.00 Soc comm; 22.15 Latijnse klanken; 22.40 Politie Patrouille klankb: 23.00 Nws; 23.15 Sport; 23.20—24.00 Opsporing verzocht. Brussel, 484 m: 12.15 Gram; 12.53 TIPS het duo. 9 Niet minder dan 24 preludes van Chopin zal de bekende Amerikaanse pianiste Eloise Polk morgenochtend om vijf voor half twaalf voor de V.A.R.A. spelen. 9 Het Arnhemse mandoline-orkest Ons Genoegen speelt morgenmiddag om twintig over één voor deze om roepverenigingen werken van Bach en Telemann. Programme voor morgen uit het buitenland 9 Een gala-concert gewijd aan Ri chard Wagner, gegeven in de Ko ninklijke Vlaamse Opera in Antwer pen wordt vanavond om kwart over acht door Belgic (324 m) uitgezon den. Prof Rudolf Moralt, de eerste dirigent van de Weense Staatsopera, dirigeert het orkest van het N.I.R. Verder werken tal van solisten mee, die ook optraden in de Bayreuter Festspiele. 9 Drie kwartier duurt het muzikale zelfportret van Irmgard Seefried, dat om acht uur is te horen voor Duitsland (309 meter). Bruno Walter dirigeert om kwart voor acht het Phllharmonlsch Sym- phonle-orkent van New York, dat Rachmaninof (planoconcert nr 4) en Strawlnsky (La féte populaire) speelt (B.B.C. 434 meter). 9.35—9.40 Watei 10.15 Gram: 10.30 Ben je V d zieken; 11.45 Gram; liturg kal; 8.00 Nws en V d vrouw; V d kleuters: Televisie klok-Noodklok; b meded); 12.55 Zonnewijze mlek vn Letter 'ogromir.o voor morgen kind, NTS: 17.30—18.0 I Vlaamse TV, NTS: 20.00 'erz. VARA: 20.15 Nacht- Imverz. progr; 21.25 Saint Jeugd: 16.50 De Eur N1*: [ET AARZELEN WIJ om de op richting, nu een vijftal jaren ge leden, van deze internationale organi satie op persgebied een uiterst be langrijk gebeuren te noemen in de zo boeiende geschiedenis van pers en voorlichting. Met eerbiediging van eikaars Overtuiging plegen binnen het kader van deze organisatie al dèïe persmensen met elkander te rade te gaan over de vele kanten van hyn mooie en tevens zo verantwoordelijke beroep. Jaarlijkse conferenties, telkens ln een ander land te houden, hetzij voor alle leden hetzij dienend om een ont moeting van journalisten uit twee of drie landen mogelijk te maken, dragen daartoe wezenlijk bij. Wij denken, om een voorbeeld te noemen, aan de be sprekingen, die vorig jaar binnen het raam van deze organisatie hebben plaatsgehad tussen Nederlandse en Indonesische hoofdredacteuren. Die besprekingen, waarvan wij ook in onze krant het voorlopige resultaat hebben meegedeeld, hebben zeker bijr gedragen tot een beter onderling be grip. Soortgelijke besprekingen hebben plaats gehad tussen Duitse en Franse hoofdredacteuren, alsmede tussen hoofdredacteuren uit de landen van het Verre Oosten, en zij zouden ver moedelijk zelfs gevolgd zijn door be sprekingen tussen Amerikaanse en Sowjetrussische hoofdredacteuren, in dien de ellendige gebeurtenissen in Hongarije dit niet en zelfs, voor lopig althans, afdoende onmogelijk hadden gemaakt. J)EZE INTERNATIONALE organisa tie heeft op persgebied vele en belangrijke taken. Zij waakt voor de vrijheid van dè pers. Zij bevordert een behoorlijke en vrije uitwisseling van het nieuws en draagt zo belangrijk bij tot een betere verstandhouding onder de volken. Zij geeft ook ruime aan dacht aan de noodzakelijkheid ener redelijke opleiding in de beoefening van de journalistiek. Dit alles is al van betekenis. Maar het wint nog aan waarde, doordat er de leden van deze organisatie, ver spreid dus over niet minder dan 37 landen, veel aan gelegen is, dat de vrijheid van de pers word* gezien, niet alleen als een op zichzelf al waarde vol goed, maar bovendien als een werk- en leefruimte voor de betrach ting van een diep gevoelde journalis tieke verantwoordelijkheid. Het is deze organisatie niet alleen te doen om de persvrijheid; het is haar ook te doen om een goede pers. Voor ons land was het deze week een zaak m gewicht, dat het aan deze organisatie gastvrijheid mocht verlenen. „Maarten Luther" zijn jaarlijkse algemene gadering te Amsterdam. Vrijdagavond is de begroetingsavond. Op het pro gramma van zaterdag staat een be zoek aan de Augustanakerk, waar ds. C. Pel spreek» over de mogelijkheden het zgn mannenwerk in een gro- te-stadsgemeente.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 2