CHRISTFI.UK
t hér go
Een zit- en preekkerk,
een bid- en daadkerk
Hervormde Kerk niet in staat
kerkbouw te financieren
Puzzel mee
Pro Rege heeft plannen
voor grote actie
Tafelpoten met krassen? Prachtbijts Ceta-Bever!
blijven
neutraal
hoofdpijn
2
Het is onjuist om een
tegenstelling te maken
«lling ARK tchrjjft ds.
H. C. Groene woud in het (confessio
nele) Hervormd Weekblad o.m.:
QEEN zitkerk. geen praatkerk,-
een bidkerk, een daadkerk.'
Ongetwijfeld een sprekend, een
krachtig getuigend motto. Het
klinkt als een leus, een program
ma, ook als een oproep.
De wil beginnen met te zeggen,
dat ik het kan waarderen en met
de positieve strekking ervan ook
geheel instem. De kerk is ook
plaats des gebeds, plaats voor de
aanbidding, en het gebouw moet
daar de stempel van dragen. En
de kerkgemeenschap is geroepen
tot de daad, de daad van het Chris
telijk leven, het leven uit de
menigerlei genade Gods in deze
vergeving, het leven van de
wereld. Voor zover dit in de ker
kelijke gemeenschap wordt verge
ten, en daardoor in de vorm van
het kerkgebouw op de achtergrond
is geraakt, is het nuttig, dat de
nieuwe kerkbouwbeweging ons dit
weer met jeugdig enthousiasme
zegt. Er is hier een eigenaardige
wisselwerking. De noodzaak van de
nieuwe kerkbouw leidt tot bezin
ning over het wezen der kerk; en
deze bezinning leidt tot vernieu
wing van het kerkelijk leven, al
thans tot nieuw accent op bepaal
de zijden daarvan.
Maar ik kan dit rijmpje in z'n
Eeheel toch maar moeilijk verwer
en. Het ,,gif' (ik zet dit woord
tussen aanhalingstekens omdat het
niet zo erg bedoeld is) zit ditmaal
niet in de staart, doch ^n de kop.
„Geen zitkerk, geen praatkerk",
ik val niet over het woord:
„praatkerk". Ik ben het er van
harte mee eens, dat er in de kerk
niet gepraat moet worden, noch
van de preekstoel, noch in de ban
ken. speciaal voor de dienst.
Maar het woord ,,praat"-kerk
staat er natuurlijk ter wille
de rijm. en stellig
„preekkerk".
Zie. dat zit me nu dwars, dat
het zitten in de kerk en het pre
ken bij deze nieuwe kerkbouw zo
maar ineens worden weggeblazen
De begin bij het laatste: Geen
preekkerk. Het eerste hangt er
mee samen. Want een preekkerk
is een zitkerk In een bidkerk heeft
men geen zitgelegenheden nodig,
evenmin in een daadkerk.
bouw; meer: het einde van een
stuk protestants geloven en belij
den. Kenmerkend voor de Refor
matie is juist, dat zij het woord
met zoveel vertrouwen naar voren
NEEor
bedoeld:
Rerorninsswerk
NEDERLANDSE HERVORMDE KERK
Beroepen te Hedel: A. J. Wijnmalen te
Maartensdijk; te Kerkdriel: kand. J. A.
Poelman te Wassenaar.
GEREFORMEERDE KERKEN
Tweetal te Zwolle (vac. G. Lugtig-
heid) J. C. Hagen te Leeuwarden en
J. 3 Vogelaar te 's-Gravenhage-Loos-
duinen.
Beroepen te Enschede (derde predi
kantsplaats): A. J. van Slufjs te Har-
lingen.
Benoemd tot hulpprediker te Koeken-
gen: J. van der Meulen te 's-Hertogen-
b >sch, die binnenkort met emeritaat
gaat.
CHRISTELIJKE GÊREF. KERKEN
Aangenomen naar St. Jansklooster:
A. Zwiep te Schiedam.
Tweetal te Woerden: B. Bijleveld te
Noordeloos en P. Op den Velde te Hil-
versum-Oost.
OUD-GEREF. GEMEENTEN
Tweetal te Kampen: E. du Marchie
van Voorthuysen te Leersum en J. var
der Poel te Ede.
Promotie aan de V.U
In de Woestduinkerk te Amsterdam zal
mejuffrouw W. F. van Stegeren op vrij
dag 31 mei ter verkrijg ng van de graad
van doctor in de geneeskunde een proef
schrift verdedigen handelende over De
betekenis van het klinisch-psychologisch
onderzoek voor een nadere analyse
de zg. genuine epilepsie. Promotor
»renigde faculteiten van letteren
en wijsbegeerte en geneeskunde.
Wij noemen één stelling: De jeugdzorg
valt niet onder maatschappelijk werk,
dient van sociaal-pedagogisch
bracht. Typisch is. dat een kerk,
die zegt „bid- en daadkerk" te wil
len zijn, alle nadruk legt op het
menselijke, de mens, zijn houding
en daad.
Terwijl daarentegen een kerk. die
kerk des Woord* wil zijn, alle na
druk legt op God: Het woord is
Gods Woord, komt van Zijn kant
tot ons. En dit moeten we ons
noch bij de kerkbouw, noch bij ons
kerkelijk denken laten ontnemen
En bij het Woord past het
Stel v
dat v
kerk al niet meer zouden mogen
zitten. In deze altijd voortjagende
wereld is het heerlijk, even te mo
gen zitten. Zitten, met overgave
luisterend naar het Woord van de
andere wereld, dat ons wordt ver
kondigd.
In de kerk tegenover de onrust
wekkende activiteit, ten minste de
rust van het zitten. Belooft God
Zijn volk geen rust? Zat Maria niet
te luisteren aan Jezus' voeten? Is
ons spreken en ons handelen niet
verhindering om naar Gods
"~J ju luisteren?
Woord
T^OGMAALS, de tweede regel
van het rijmpje heeft m'n har
telijke instemming. Maar dan, op
voorwaarde, dat de beide g's uit
de eerste regel worden weggela
ten. Met andere woorden: wèl een
zit- en preekkerk, en dan ook een
bid- en daadkerk. De eenzijdigheid
van alleen de laatste twee. nee. dat
moeten we toch ook niet hebben.
Overigens de nieuwe kerkbouwers
zullen het ook wel goed hebben be
doeld. Ik verwacht tenminste, dat
preekstoel en
Zuidhollandse kerkvoogdijen bijeen
Te geringe belangstelling voor het
kerkelijk grootboek
Vergaderingen
Organisten
De Gereformeerde Organistenvereniging
hou^t haar jaarvergadering te Amers
foort op zaterdag 18 mei. Er komen
huishoudelijke zaken aan de orde en
's middags is er een orgelbespeling op
het Van Vulpen-orgel in de hervormde
Bergkerk
Het Zonnehuis
De vereniging Het Zonnehuis, die drie
tehuizen heeft voor behoeftige chroni
sche zieken (te Beekbergen, te Schie
dam en te Doorn), houdt op zaterdag
25 mei om 2 uur in hotel Smits te
Utrecht haar algemene vergadering.
HDQLrfJ
I M,
OPGAVE PUZZEL No. 20
Horsontaal: 1 nogal zout, 7 mode-
dwaas, 8 titel, 10 voedsel. 12 gedroogde
vrucht, 14 vogel. 16 water in Fries
land, 17 lyrisch gedicht, 18 vogel, 19
pers. voornaamwoord, 20 mager, 21
zangnoot, 22 verblijf. 24 vlijtig.
Verticaal: 2 klaar, 3 eetbaar knol
letje, 4 geheel de uwe. 5 kleur, 6 ka
pitaal. 9 vermoeid, 11 plan tot een
aanslag. 13 scheiding der continenten,
OPLOSSING PUZZEL No. 19
Horizontaal: 1 paroniem, 8 si,
en, 10 af. 12 bas. 14 t.t., 15 rakel. 17
das, 18 os, 19 mak. 20 mot, 22 dessa,
24 es. 25 dot, 26 file, 27 taak. 28 ruit.
Verticaal: 2 as, 3 ribes, 4 nes, 5 in,
6 muts. 7 parement, 11 fa, 13 al. 14
taks, 16 kot, 17 das. 19 meter, 21
22 dol. 23 ambt, 25 dik. 26 fa.
(Van een onzer redacteurs)
DE Nederlandse Hervormde Kerk
weet niet wat offeren is. Niette
min moeten grote kerkbouwprojecten
nu eenmaal uitgevoerd worden. Men
heeft het zg. kerkelijke grootboek inge
steld, waarnaar kerkvoogdijen en dia-
konieën hun belegde gelden zouden
kunnen overbrengen. Maar terwijl
meer dan honderd miljoen gulden aan
kerkgélden is belegd in staatspapie
ren. komt men bij het kerkelijk groot
boek nauwelijks aan de twee miljoen:
te weinig om daarmee afdoende van
wege de gehele kerk de kerkbouw in
de gemeenten te helpen financieren.
Deze zorgwekkende situatie kwam
naar voren in de discussie op de voor
jaarsvergadering van de afdeling
Zuid-Holland der Vereniging van
kerkvoogdijen in de Ned. Herv. Kerk,
die gisteren te Rotterdam gehouden
werd.
Notaris A. Hoogenraad, kerkvoogd te
Overschie, had gesproken over de mo
gelijkheden en de moeilijkheden van
een kerkvoogdij in een groeiende ge
meente; een onderwerp waarover de
Vereniging van kerkvoogdijen onlangs
een speciale bijeenkomst heeft gehou
den. Zijn betoog was erg in mineui
gehouden: wij weten het niet meer.
Er moet in Overschie op zijn minst
een kerk van 500.000 gulden gebouwd
worden. Er komt weinig geld binnen
voor deze nieuwe kerk; met de res
tauratie van de Oudle Kerk daaren
tegen gaat het veel gemakkelijker. De
kerk moet in de nieuwe wijken veel
meer „service" verlenen, maar hoe kan
dat betaald worden?
Er zijn overigens uit Overschie ook
bemoedigende dingen te zeggen: de plan
nen zijn bijna gereed en dan pas kan
de grote financiële actie beginnen.
Wij hebben een bouw-predikant nodig
die de gemeente bezielt en beter toege
ruste kerkvoogden, zei de heer Hoogen
raad. Tegen zo'n bezielende bouwpredi-
kant kwamen enkele bezwaren: als een
zo bijzonder begaafd iemand vertrekt,
zakt alles in, want wij zijn bijna allemaal
middelmatige mensen.
Algemeen was men het er over eens
dat <fe gemeente moet wéten, waarvoor
het offert; de ouderwetse geheimzinnig
heid in beheerszaken (trouwens ook in
bestuurszaken) verhindert het mee
leven. Ook in „meerdere" organen als
Ae «Generale Financiële Raad heerst op
het stuk der openbaarheid een andere
meer open geest dan jarenlang voor
mogelijk is gehouden. Maar deze Raad
kan nu eenmaal niet bijdragen of lenin
gen verstrekken zolang de meeste ge
meenten en diakonieën zich afzijdig
houden.
Hoe zou het tooh komen, dat vele
kerkvoogdijen niet aan het kerkelijk
grootboek willen; men kan het echt
niet wijten aan gebrek aan propaganda.
Of wel?, vroeg men: helpen de cir
culaires wel; is persoonlijk bezoek niet
veel effectiever? Zien de kerkvoogdijen
niet te veel op tegen de rompslomp
die het verplaatsen van beleggingen
als deze nu eenmaal met zich brengt?
Voorzitter A. in 't Veld uit IJssel-
monde zag een diepere oorzaak. Het
onthouden van medewerking aan acties
als die van het kerkelijk grootboek,
zou by de kerkvoogdyen die nog be
leggingen hebben (meestal kleinere, wat
conservatieve gemeenten) berusten op
onbehagen over de gang van zaken in
het geheel der Hervormde Kerk. Daarom
komt zoveel dood kerkegeld niet vrü
om als basis te dienen voor ander ker-
kewerk, waarvan de kerkbouw in vele
plaatsen urgent is.
Belijden en Beleven
Het bekende wèekblad Belijden en
Beleven, dat in verschillende streken
ons land tevens het „binnenwerk'
de gereformeerde kerkbode vormt
en voortzetting is van het Noord
hollands Kerkblad, heeft een wijziging
de redactie ondergaan. Prof. dr.
F. W. Grosheide blijft de meeste hoofd
artikelen en boekbesprekingen leveren,
r heeft zich als eindredacteur terug
getrokken. In zijn plaats komt prof. dr.
R. Schippers. Naast de oude medewer
kers zijn aangezocht mr. F. Boessen-
kool, ds. H. Buitink, ds. J. Firet,
"T. van Krimpen, ds. G. Th. Rothui-
Het blad zal speciale aandacht
schenken aan de ontwikkeling van
gereformeerde sociale werk en de
gen rond de evangelisatie in brede
EEN
WOORD
VOOR
VAN-
DAAG
Gij zult niet
Een moeilijk, ontevreden, altijd
maar morrend volk trok door de
woestijn in de afgelopen dagen
hebben wij het in gedachten een
eindweegs begeleid. En we hebben
de grootste be
wondering gekre- f N
gen voor Mozes,
de remiddelaar
tussen God en het
volk, altijd bereid
zichzelf weg te
cijferen en ook
altijd opkomend
voor Gods eer.
Mozes als afscha
duwing van de Middelaar der
Mensheid, Jezus Christus.
Afschaduwing, meer niet. Want
ook voor Mozes, de qua karakter
driftige mens Mozes, komt de dag
waarop God het tot hem moet
zeggen: „Gij zult niet!" Bij Meri-
ba, als er weer eens gemord wordt
omdat er geen water is en God
Mozes wijst hoe het volk tevreden
gesteld kan worden, komt even die
drift boven. „Hoort toch weder-
spannigen zegt Mozes. Zullen
wij uit deze rots voor u water te
voorschijn doen komen?"
Wij de knecht vereenzelvigt
zich met zijn Heer. Eén ogenblik
van onbedachtzaamheidGods
antwoord: „Gij zult deze gemeente
niet brengen in het land dat Ik
geef, omdat gij Mij niet geheiligd
hebt!"
Mozes, de sympathieke. Maar na
hem kwam Jezus, de heilige en
Hij heeft het werk volbracht. Zon-
De N.C.R.V. zal meehelpen
Er moeten weer zeven militaire
tehuizen worden gebouwd
(Van een onze verslaggevers)
DE Koninklijke Nederlandse Militaire Bond Pro Rege is niet van
gisteren. Deze organisatie, die thans 55.000 leden telt en daarmee
tot de grootste chr. bonden in ons land behoort, is thans reeds 83 jaar
oud. Maar van aftakeling is nog niets te bespeuren. Integendeel, in de
laatste jaren is Pro Rege actiever dan ooit en in dit jaar zal de bond
juist de grootste actie in zijn historie ontketenen. Er zijn nl. nog steeds
garnizoensplaatsen zonder militaire tehuizen en plaatsen, waar de te
huizen te klein en te aftands zijn om onze mannen in uniform een ge
zellig home te kunnen bieden in hun vrije uren. En hier moet wat aan
gedaan worden, vindt Pro Rege.
Er moet wat gedaan worden om goe
de. moderne tehuizen te krijgen in
Schalkhaar, Hilversum, Den Haag, We-
zep, Ede, Enschede en Tilburg. In Til
burg is het huidige tehuis een houten
barak. Er is wel grond, maar nog geen
geld voor een nieuw. In Enschede en
Schalkhaar zijn nog helemaal geen te
huizen. In de residentie staat ook een
tijdelijk tehuis op het terrein van het
ziekenhuis Bronovo. maar dat moet
spoedig worden afgebroken. In Hilver
sum, waar 10 pet. van de marine-man
nen gelegerd is, beschikt de bond slechts
bijna
:t ze
l on~
veel te klem geworden.
Er moeten dus weer zeven tehuizen
komen, net als destijds bij de grote
kampen. Maar nu is van de overheid
heel wat minder subsidie te verwach
ten. Zeker de helft van de kosten moet
door Pro Rege zelf op tafel worden ge
legd. De voorzitter, de kolonel b.d. G.
Wielinga vindt dat niet erg. „Het par
ticuliere initiatief moet voorop blijven
gaan", zo zegt hij. „Waar blijft anders
de eigen verantwoorddlijkheid van pro
testants Nederland
der fouten en zonder zonde. Opdat
gij tot God zoudt kunnen komen,
'in het hemelse land.
Prof. dr. G. C. van Niftrik
25 jaar predikant
Het is vandaag 25 jaar geleden dat'
prof. dr. G. C. van Niftrik, hoogleraar
vanwege de Nederlandse Hervormde
Kerk aan de Universiteit der stad Am
sterdam, als predikant werd bevestigd.
Gerrit Cornelis van Niftrik werd in
1904 te Arnhem geboren. Hij was eerst
enige tijd bij het Gelderse elektriciteits
bedrijf te Arnhem werkzaam. Na zijn
staatsexamen studeerde hij aan de
Utrechtse universiteit. In 1931 werd hij
kandidaat in Utrecht en in 1931 aan-1
vaardde hij het ambt van dienaar des
Woords bij de hervormde gemeente van
Schraard (Fr.). Hij diende voorts de ge-i
meenten van Vollenhove <1934), Rijns
burg (1938) en Zeist (1945). Intussen
was dr. Van Niftrik in 1940 gepromo-,
veerd op een proefschrift over de recht-;
vaardigingsleer bij de nieuwere theolo-i
gen. getiteld Sola Fide.
In 1946 werd dr. Van Niftrik benoemd
tot kerkelijk hoogleraar te Amsterdam,
waar hij dogma'iek, vaderlandse kerk
geschiedenis en zendingswetenschap^en
doceert. In de Christelijk-Historische
Unie en in het kerkelijk leven neemt
prof. Van Niftrik een vooraanstaande
plaats in.
COMMENTAAR
Overleefd
In ons land tellen de
I oorspronkelijke Spaanse
jvolksmuziek, de flamen-
ca's bijvoorbeeld, een
schare toegewijde liefhebbers. De
muziek is te exotisch wellicht
voor onze oren om de radio er
teveel aandacht aan te laten be-
Rosamunde-kwartet van
Schubert (23.20 uur)
Een der meest lyrische strijk
kwartetten van Schubert, een zeld
zaam mooi staaltje van romantische
steden. Geen wonder dan ook, dat kamermuziek, is wel het Strijk
kwartet in a kl.t. Opus 29 uit 1820,
een werk dat de bijnaam ,Jlosa-
munde-kwartet" heeft gekregen.
ontleent het aan het 2e
deel, het middelpunt van het kwar
tet. Het thema van dit 2e deel ken
nen we uit de balletten bij Rosa-
munde en ook de Impromptu Op.
piano. Een bij-
12.00 Middagklok—noodklok; 12.03 Lichte
muz; 12.25 Wij van het land; 12.35 Land
en tuinb meded; 12.38 Lichte muz; 12.55
Zonnewijzer; 13.00 Nws en kath nws;
13.20 Sopr en piano; 13.40 Instr trio. NCRV
14.00 Bondsdag Herv Vrouv—
17.30 Gram; 17.40 Beursber; 17.45 Gram;
18.05 Surinaamse volksmuz; 18.30 Fries
progr; 18.45 Leger des Heilskwartier;
4 d vertent ie
de liefhebbers geen gelegenheid
voorbij zullen laten gaan om er
naar te luisteren, als ze de kans
krijgen. En daarom ook vonden
wij het zo jammer, dat de Avro
ons gisteravond een kwartiertje
voortreffelijke Spaanse volksmu
ziek onaangekondigd voorzette.
Als er een onverwacht kwartier
moet worden gevuld, dan kan zonder schone melodie. Schubert
citeerde zichzelf namelijk nogal
eens en het meest opvallende hier
bij is, dat de vocale vorm vrijwel
altijd primair is en de instrumen
tale versie van later datum is.
Schubert was toch vooral liederen-
componist. Het openings-allegro
van het Rosamunde-kwartet be
paalt al direct de geest van het ge
hele werk: een verrukt natuurlijk
spel, waarbij Schubert wisselt tus
sen mineur en majeur. Het Andante
is van een verfijnde harmoniek en
Menuetto en Finale vertonen Hon
gaarse invloeden. Er is een grote
samenhang tussen de motieven van
de verschillende delen. Het werk
wordt uitgevoerd door het Nieuw
Italiaans Strijkkwartet.
In een Mozartprogramma speelt het
Radio Philharmonisch Orkest van
avond het zg. Adelaide-concert. Het
is echter helemaal niet zeker of
Mozart dit werk werkelijk compo
neerde. De geleerden zyn het er niet
over eens. In ieder geval verschilt
deze compositie opvallend van het
overige oeuvre van de grote compo
nist. (N.C.R.V. 8.20)
Hilversum II 298 m. AVRO: 7.00 Nws;
7.10 Gym. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dag
opening. AVRO: 8
vijding; 10.0
>okp:
2.00 Zaï
ist;K12°r™
inetje: J
9.15 Gram;
im: 10.50 V
11.15 Ka-
en tuinb
_z; 12.50 Uit het
'steven; 13.00 Nws; 13.15 Meded of
13.20 Metropole-ork; 13.55 Beurs-
het toch wel met iets minder
pretentieuze muziek? Die laat
ste moet aangekondigd zijn, daar
hebben de liefhebbers recht op.
En die bonte trein, och ja.
Twintig jaar is een lange tijd,
dachten wij met weemoed. Die
herinneringen hebben we graag
gehoord, maar om een dergelijk
programma ruim twee decennia
vrijwel zonder wijzigingen te la
ten voortbestaan. Het leek ons,
dat Snip en Snap hun omlijsting
ruimschoots hebben overleefd.
de wereld 1. Neder 1:
door W. R. var
1 in de serie Nedei
W. L. de Vries; 18.00 N-
praatje. 18.25 Lichte muz; H
ken brief uit Londen; 19.00
.40 V d ji
nd biedt c
aan. do<
18.15 Spoi
0.05 Radio Philhai
■ofysisch jai
isch ork; 21.50 Gev
22.50 Sportact; 23
Oude dokter iverd
jonge doctor
Aan de Utrechtse universiteit is gisteren
de 64-jarige arts A. H. Bruinsma uit
de bisschopsstad gepromoveerd tot
doctor in de geneeskunde. Promotor
was dr. L. A. HulSt. Deze oude dok
ter. gisteren hardnekkig „jonge doc
tor" genoemd, heeft een methode ont
wikkeld waardoor het mogelyk is
geopereerde magen tot nu toe moei
lijk te benaderen op kanker te on
derzoeken.
14
„Dat geloof ik ook", antwoordt Brouwershof.
„Maar hoe?" tt
„We moeten een consent voor uitvoer hebben.
..Consenten worden niet gegeven voor partijen,
die verzwegen rijn."
„Dat komt er niets op aan. Dat kunnen ze
niet zien. Als we het consent in handen hebben,
zijn we klaar."
„Dat moet uit Den Haag komen."
„Vermoedelijk wel. Wat ons betreft kan het ook
ergens anders vandaan komen."
„Wat bedoel je eigenlijk?"
„Begrijp je me niet?"
„Ik krijg vermoeden. We moeten een consent
hebben, maar we krijgen het niet. Dus moeten
we het zelf maken."
„Juist."
„Kunnen we dat?"
„Neen, dat moet een vakman doen, een des
kundige. iemand die over de vereiste zegels en
handtekeningen beschikt."
„Wordt dat niet te gevaarlijk?"
„Zoals het nu is, wordt het ook gevaarlijk. Als
de partij ontdekt wordt
„Tjazegt Brouwershof en trekt zijn
schouders op.
„Heeft een van ons beiden relaties bij het de
partement in Den Haag? Ik bedoel, met een of
andere departementsambtenaar? Ik heb mijn
kop suf gepeinsd, maar ik weet niemand."
Brouwershof denkt na. „Ik weet ook niemand."
„Ook niet iemand uit de tweede hand?"
„Hoe bedoel je?"
„Iemand, die vrienden of familieleden heeft in
di- Haagse ambtenaarswereld."
Brouwershof laat verschillende personen, die
door
K. «Jonkheid
hij bedenken kan, voor zijn geest passeren. „Mis
schien weet ik er een!" zegt hij plotseling.
De ander kijkt hoopvol. „Dat zou mooi zijn."
„Ja, maar. weifelt Brouwershof. Hij her
innert zich het gesprek met Cammeraat, maar
geeft dit wel voldoende aanleiding....? Wel is
hij afkomstig uit een familie van Haagse ambte
naren en zal hij ook wel kennissen onder hen
hebben. Cammeraat is geboren Hagenaar.
„Kun je hem polsen?"
„Ik moet het voorzichtig aanpakken."
„Natuurlijk. Je noemt geen namen, je zegt niet
dat je zelf eigenaar bent, je doet het voor een
ander. Om een ander een plezier te doen."
„Een soort onbaatzuchtige liefdedienst."
Ze lachen allebei. „Er moet natuurlijk dit
aan te pas komen", antwoordt collega. Hij
maakt het gebaar van bankpapier neertellen.
„Hoeveel zou je denken?"
„Natuurlijk geen fooitje. Als de boel over de
grens komt, kan het lijden."
„Heb je al een reflectant, die kopen wil?"
„Wel meer dan een. Er is geld genoeg. Be
loof hem vijf en twintig duizend gulden. Gelijk
omruilen, wij het consent, hij het geld."
„Laten we het kind zekerheidshalve één keer
bij de ware naam noemen. Het gaat om een
vals consent met valse stempels en valse hand
tekeningen."
„Het gaat om een consent op een écht formu
lier en met échte stempels. De handtekening
mag onecht zijn, als hij maar goed is nage
maakt. Een handtekening is niet altijd eender
maar een stempel wél."
„Maar zal er een ambtenaar te .vinden zijn
Ongetwijfeld. Ik wéét dat ze er zijn. Niet ve
len, natuurlijk. Maar voor ons is één genoeg.
Praat eens voorzichtig met jouw mannetje. Voor
lopig alleen maar peilen. Blijkt hij min of meer
vatbaar dan leggen we hem de vijf en twintig
briefjes van duizend voor zijn ogen en dan be
zwijkt hij wel. Is het een arme vent?"
Hij heeft een baantje als boekhouder."
„Getrouwd?"
„Ja, en een gezin. Dat is wel een bezwaar."
„Wel neen. Waarom? Een klein baantje en een
groot gezin is een combinatie die de mensen vat
baar maakt voor het wagen van een kansje tot
bijverdiensten."
Ze praten nog een poos en dan gaat Brou
wershof terug naar huis. „Hoe vlugger hoe be
ter." Dit is het laatste wat ze zeggen. Maar de
collega voegt er nog gauw achter: „Maar niet
forceren. Voorzichtigheid is de moederGoe
de reis!"
De provinciestad is zijn geboorteplaats. Daardoor
heeft hij zijn baantjes gekregen, ambtenaar bij
de belasting, secretaris van de polder, boekhou
der van de barones. De familie Dekker heeft van
ouds een solide naam en hij zelf is een nauwge
zet cijfer- en penneman, zijn rooie college noemt
hem een inktkoelie. Inmiddels is hij ook pen
ningmeester van het schoolbestuur geworden.
(Wordt vervolgd)
TIPS
zonden door de N.C.R.V. De opna
men zün gemaakt in de Pieterskerk
te Leiden.
Op het orgel van de Haarlemse St.
Bavo geeft Piet Kee om zeven uur
een concert (N.C.R.V
Van kwart over acht tot tien
over negen zendt de V.A.R.A. het
vrolijke programma „Wien bleibt
Wien" uit.
In het V.P.R.O.-programma op
de woensdagavond (twintig voor
acht) zijn vier jazz-programma's
geprojecteerd, waarvan de eerste
twee de klassieke, de laatste
twee de moderne jazz zullen la
ten horen, resp. samengesteld
door Ir. W. A. Eschauzier, Vught
en Ton van der Horst, Hilversum.
De eerste uitzending vanavond
gaat over de intonatie als uit
drukkingsmiddel in de jazz
muziek.
Morgenmiddag geeft de A.V.R.O. in
een radioprogramma in een noten
dop, de laatste episode van „Offen
bach en zün Parijs" een kroniek in
hoorspelvorm, die grote aandacht
heeft getrokken.
Drogromma voor morgen
uit het buitenland
Helmut Walcha speelt vanavond
om vijf voor half negen voor Enge
land Third Programme (464 m)
orgelwerken van Bach (Prelude en
fuga in a. gr. en Toccata en Fuga in
d. kl.)
De Home Service (330 m) zendt
om acht uur de Ouverture Egmond
van Beethoven en werken van
Schubert, Hindemith en Cornelius
uit. gespeeld door het B.B:C. Sym
fonie Orkest onder leiding van Ru-
dolf Kempe.
Een vroiyk improvisatiespel „Ze
ventien en Vier" wordt om negen
uur uitgezonden door Duitsland
(309 meter).
Renato Carosone en zijn orkest zyn
vanavond om kwart over acht te
horen voor Luxemburg (1293 me
ter).
TELEVISIE,
VANAVOND
kal; 8.00 Nw
7.45 Morgengebed en liturg
en weerber; 8.15 Gram;
9.35 Waterst: 9.40 Gram.
ram; 10.30 Morgendienst,
i zieken; 11.45 Mil kapel;
De K.R.O.-televisie brengt van
avond een thriller van de Engelse
toneelschrijver Anthony Armstrong:
„Ten minutes alibi", dat ongeveer
twintig jaar geleden onder Cor v. d.
Lugt-Melsert in Nederland op de
planken is gebracht. In dit spel heeft
een zekere Colin Derwent volop rede
nen om Philip Sevilla, een onder
wereldfiguur, te vermoorden. Maar
voordat hy hiertoe overgaat bouwt hij
zich een alibi op. dat elke verdenking
tegen hem moet uitsluiten. In hoe
verre hy hierin slaagt zal moeten
biyken. Het spel werd vertaald door
Mies Bouwman, Luc van Gent regis-
Programrr.o voor morgen
NTS: 20.00 Journ. en weeroverz. NCRV:
20.15 Teiedlscoparade; 20.25 Kunstkron:
20.55 Kijkje in Canada, film; 2.15 De wed
denschap. éénakter; 21.50 Dagsluiting.
Daarom*zal dit protestants Nederland
ongeveer 400.000 op tafel moeten bren
gen naast de normale contributies en
bijdragen voor de exploitatie van de be
staande ruim 50 tehuizen. Pro Rege zal
trachten om dit bouwkapitaal te ver
krijgen door middel van een renteloze
volkslening, die uitgegeven wordt in cou
pures van 2.50 en groter. Men ver
wacht, dat talloze vrijwilligers bereid
zullen zijn om er op uit te gaan om
deze kleine obligaties aan de man te
brengen. De activiteit van deze verko
pers wordt rijk beloond, want hij of zij
die de meeste obligaties plaatst, zal een
nieuw woonhuis als beloning ontvan
gen. Ook voor de overige succesvolle
verkopers zijn nog verschillende prach
tige prijzen beschikbaar.
De N.C.R.V. zal de actie van Pro
Rege, die loopt van 1 september
t.e.m. 31 december a.s. krachtig
steunen. Deze steun zal culmineren
in een grootse feestavond in het
kader van het donderdagavondpro
gramma, op 26 september a.s. Op
deze avond zal de oude bond en
zijn nieuwe actie eens goed voor het
voetlicht worden gebracht. Hoe, dat
mogen we nog niet verklappen.
Jaarvergadering
Op de heden (woensdag) te Utrecht
gehouden jaarvergadering van Pro Rege
werd van de plannen mededeling gedaan
door de voorzitter, kol. Wielinga en door
secretaris W. Nieuweboer. Geen wonder,
dat er een opgewekte stemming heerste,
ook al door het jaarverslag van de se
cretaris, dat melding maakte van de ope
ning en her-opening van tal van tehuizen
en van een groeiende activiteit op alle
fronten. De voorzitter bracht speciaal
dank aan het C.J.M.V., dat binnenkort
469fe bibliotheek zal schenken aan
het tehuis in De Lier en de 47ste aan
dat in Schoonhoven.
Ds. H. Vollenhoven uit Maassluis sprak
's middags over „Evangelisch comman
do" waarna de vergadering door de oud-
vlootpredikant en 2e voorzitter van de
afd. Rotterdam, ds. G. Julius, gesloten
werd.
Advertentie
die niet wijken wil
"AKKERTJES"
helpen direct
C.H.-vrouwen gaan
vergaderen
De algemene vergadering der Centra
le van C.H.-vrouwengroepen, die op 20
mei a.s. op Woudschoten te Zeist zal
worden gehouden, zal zich moeten uit
spreken over een belangrijke statuten
wijziging. Aangezien er zeer vele leden
van de Centrale zün, die wonen in
plaatsen, waar geen vrouwengroep be
staat. zal volgens de voorstellen der spe
ciaal voor deze materie ingestelde com
missie de nadruk meer worden gelegd
op de leden der centrale dan op groeps
leden. In verband daarmee wordt de
naam veranderd in Vereniging van
C.H.-vrouwen. Door toetreding tot de
vereniging wordt men automatisch lid
der C.H.U. Het bestuur zal alles vol
gens de voorstellen bestaan uit zeven
leden. Daarnaast wordt aan de bestuurs
leden de taak opgedragen met een be
paald deel van het land contact te on
derhouden, zodat een zo breed mogelijk
overleg tussen bestuursleden en groepen
ontstaat.
Aansluitend aan de algemene verga
dering wordt een conferentie gehouden.
Op 21 mei des morgens spreekt luit.-
generaal M. R. H Calmeyer over het
onderwerp „Waar gaat het om in deze
tijd?" Des avonds spreekt mevrouw mr.
J. C. Z. Pelleboer-Beuker uit Wagenin-
gen over het onderwerp „De verant
woordelijkheid van de vrouw in een ver
enigd Europa". Des middags wordt een
excursie gehouden naar het Luvakamp
te Zeist.
Oost-Duitsland wil
nieuw contact
Nu de Kerkendag in
Thüringen niet doorgaat
(Van onze correspondent te Bonn)
Nadat de Evangelische Kerk zich, als
gevolg van de onmogelijke eisen der
Oostduitse regering, genoodzaakt zag de
voorgenomen kerkdag in de Oostduit
se provincie Thüringen af te gelasten,
heeft de nieuwbenoemde „staatssecreta
ris voor kerkelijke aangelegenheden",
de „linientrue" communist Werner Eg-
gerat'n. getracht in Oost-Berlijn een ron-
detafelbespreking met de landelijke bis
schoppen der Evangelische Kerk in
Oost-Berlijn te organiseren.
Hij had hiertoe deze bisschoppen voor
een receptie uitgenodigd Toen evenwel
bleek, dat Bisschop dr. Dibelius, de lei
der der Evangelische Kerk in Oost- en
West-Duitsland beide, tevens bisschop
van Berlijn-Brandenburg (in de oostelij
ke zone gelegen» niet door Eggerath was
uitgenodigd, hebben de overige Oostduitse
bisshoppen geweigerd de receptie te be
zoeken. Inplaats van bisschop Dibelius
had Eggerath diens plaatsvervanger.
Prases Scharf (die niet in West maar
in Oost-Beriijn woont) voor de receptie
gevraagd. Een en ander noopte Egge
rath ertoe, de receptie tot een later tijd
stip te verschuiven. Intussen tracht hij
nu toch weer. met de leiders der Evan
gelische Kerk in contact te komen, ten
einde een agenda op te stellen voor een
bespreking, die hij met hen wil organi-