CHRISTELIJK thergolven Pleidooi voor andere plaats der collecte Uit O.-Europa gevluchte predikanten naar V.S. Puzzel mee Minister Verwoerd dreigt kerken in Znid-Afrika n blijven neutraal Processies het j (tl. togen zeggen 1 van de Hervormde Kerk, gaat ook meer aan dacht besteden aan liturgische vragen. In die rubriek gaat men niet ateeds nieuwigheden bepleiten, maar ter ge legenheid van liet eerste artikel in de reeks wil dr. P. J. Roscam Abbing dat wel doen: hoort de collecte niet na de preek te gebeuren? Hij begint met te betogen, dat schriftlezing en preek eigenlijk bij elkaar horen en dat de collecte tussen beide in een onlogische plaats heeft. En dan is de collecte óók een antwoord der gemeente op wat ambtelijk van Godswege tot haar komt. Zoals ook het ..grote ge bed" in veel gemeenten tot na de preek is verschoven (eigenlijk te rug-geschoven: de vaderen deden het ook zo). Nu citeren we verder letterlijk: argument om er op te wijzen, dat de inhoud van de prediking ook de mate der offervaardigheid in een bepaalde dienst kan bevorde ren. Toch is dit argument princi pieel juist en ter zake. Gods woord wil ons leiden naar de plaats waar wij voor God hebben te staan, na melijk gevend en biddend. Als de prediking b.v. mede over de zen ding gaat, is het vreemd om de zendingscollecte vooraf te houden en niet achteraf. In feite zou me nigeen meer geven als hij die zen- dingsprediking eerst gehoord had dan nu, nu hij hem achteraf hoort. DE STILTE, tijdens welke gecol lecteerd wordt, is weer vrucht baarder na de preek dan vóór de preek. Wij gaan er dus vanuit dat het collecteren gebeurt in stilte, zonder daf er gezongen wordt. Wel nu. deze stilte heeft vóór de preek het karakter van een afwachten: de stilte voor de storm. Deze stil te heeft echter na de preek het karakter van bezinning, van medi teren over het gehoorde. Dit medi teren is uiterst belangrijk. Zozeer, dat in veel gemeenten na de preek een stilte is ingevoerd, waarbij uiteraard het orgelspel de bedoe ling van deze stilte niet schaadt, maar bevordert. Hoe «ezond is het voor de ge meente om na de prediking een behoorlijke tijd met de prediking innerlijk bezig te zijn. Men kan hierbij niet tegenwerpen, dat op die mamer het collecteren toch weer bijzaak wordt van een ande re bezigheid, namelijk van de overdenking van de prediking, want in de kerk is alles afgestemd op meditatie en dit mag op de daarvoor geschikte momenten ge concentreerd worden. Men moet daarom veeleer zeg gen: Hoe langer men na de preek in de kerk is. hoe meer kans er is. dat die prediking doorwerkt en de gemeenteleden er mee bezig zijn. gens de kerkelijke traditie hoori de collecte in te staan tussen pre diking en avondmaal. Dat wil dus zeggen, dat de plaats van de col lecte na de prediking, ook in die diensten, waar het avondmaal als vervolg van de dienst ontbreekt, meer in overeenstemming is met de oud-kerkelijke traditie dan wat wij op het ogenblik traditioneel vinden. Overigens moet ik bekennen dat de vraag naar wat oud-ker kelijk is mij minder boeit dan sommige anderen. Daarom noem ik dit argument het laatst. Tot slot zij hier meegedeeld dat de praktijk in deze ook be vredigend is. Soms kan men be pleiten wat principieel geheel juist is en dat toch om subtiel psychologische redenen niet be valt. In de wijkgemeente, waar ik geregeld mag voorgaan, is de ervaring dat deze volgorde bijzonder goed bevalt. Natuur lijk moet het collecteren een vlot verloop hebben, wat ook heel goed mogelijk is als men veel collectanten dienst laat doen. QOMMIGEN zeggen: na de predi king moeten de mensen zo vlug mogelijk op straat staan. Dan al leen is de prediking een climax in de dienst en neemt men het Woord mee naar huis. M.i. moet men de ze stelling veeleer omkeren. Na de dienst praten de gemeenteleden met elkander, wat zelfs toegejuicht moet worden. De gemeente is een gemeenschap waarvan de leden ook gesprek met elkaar zoeken. Dit gesprek mag ook over gewo ne huiselijke dingen gaan. Na de kerkdienst gevoelen de meesten een natuurlijke behoefte aan ont spanning. Het is dan ook een fic tie te menen dat de gemeente op straat i thuis voort mediteert. Jaarboek Geref. kerken onderh. art. 31 k.o. In het jaarboek van de Geref. Kerken onderh. art. 31 k.o. wordt vermeld, dat het aantal kerken in 1956 door insti- tuering van de gemeente Wageningen met 1 is gestegen en nu 302 bedraagt. Het aantal predikanten klom van 21C op 219. doordat 14 kandidaten werden bevestigd, vier predikanten naar het buitenland vertrokken en een overleed. Het aantal vakatures schommelt in de meeste provincie» rond 9. Alleen Zuid-Holland heeft er 19. Het aantal vakatures daalde van 95 op 86. Het zie lental nam toe van 93.237 -tot 94.339. het aantal belijdende leden van 48.975 tot 49.568. Het aantal studenten te Kampt i be- VAN DL DAG Zie...hier is uw God, door ds. G van Duinen. Uitgave van Sljthoff, Leiden. 208 blz. ƒ5.90. Na de prekenbundel Evenwel ver schijnt van ds. G. van Duinen, predi kant van de Gereformeerde Kerk van Wassenaar-Zuid dit nieuwe geschrift, waarin hij preek-kernen, uie ..aansloe gen" heeft verzameld. Wij zouden kun- herhalen, wat wij van Evenwel Voor tournee van zeven weken Voorlichting over Kerk achter ijzeren gordijn ZWITSAPLAST de betere pleister OPGAVE PUZZEL No. 15 Horizontaal: 1 prima. 3 rei. 6 on bedorven. 8 niet thuis. 9 grondtoon, 10 familie, 13 deel van het gelaat, 14 schrede. 15 gezinslid. 16 pop.bril, 17 zaak, 19 dier. 20 modedwaas. 21 reeds, 22 zangnoot, 23 zangnoot, 25 ronde. tor, 7 D. telwoord. 9 lookplant, 11 hel dendicht, 12 baal, 13 vervoermiddel. 15 driekroon, 16 kiekje, 17 zangnoot, 18 gezinslid, 20 elfenkoningin, 22 rijks munt. 24 voegwoord. OPLOSSING PUZZEL No. 14 Horizontaal: 1 paragraaf, 6 es. 7 lak, 9 N.M., 10 geraas, 12 put, 14 kas. 15 lief, 17 K.M., 18 as. 19 Ee, 21 aai. 22 liter. 23 bits, 24 moe. Verticaal: 1 pal, 2 rek, 3 as. 4 rim ram, 5 facsimile. 8 abuis, 9 nek, 11 as, 12 plat. 13 te., 16 feit. 17 ka, 20 ets. 12 plat, 13 te. 16 feit. 17 ka, 20 ets, 21 arm. 22 li. De Amerikaanse Raad van Chris telijke Kerken heeft een achttal pro testantse geestelijken, oorspronkelijk afkomstig uit landen achter het ijze ren gordijn, uitgenodigd om een tour nee door de Verenigde Staten te maken teneinde de Amerikanen voor te lichten over de toestand van de Kerk. zoals die hun inziens op het ogenblik in de Oosteuropese landen is. Het vorig jaar heeft de Ameri kaanse raad, die aangesloten is bij de Internationaal Council of Chris tian Churches, een soortgelijke tour nee georganiseerd, waarop geestelij ken, die thans nog in de Oosteuro pese landen verblijven, van hun werk kwamen getuigen. De nieuwe tour nee is bedoeld om de protestantse geestelijken, die in de laatste decen nia om diverse redenen hun land hebben verlaten of hebben moeten verlaten, de gelegenheid te geven hun zienswijze kenbaar te maken. Twee van het achttal geestelijken bevonden zich woensdagavond op Schiphol, komende van Londen en op doorreis naar New York. Ds. Roma K. Mazierski van de Poolse Gereformeerde Kerk in Groqt-Britannië deelde mede. dat de tournee niet minder dan zeven weken zou duren. Zijn zever collega's van onderscheidenen protestant se kerken, zijn afkomstig uit verschillen de l»nden. Hij zelf is van Poolse origin? en zijn collega ds. R. J. Slokenbergse (Luthers) komt uit Letland. De gehele tournee staat onder leiding „De Klokkenberg*' Het aantal leerlingen van de christe lijke kweekschool met internaat ..De Klokkenberg" te Nijmegen is gestegen tot over de 200. nadat het instituut te Zetten met dat te Nijmegen was samen gevoegd. Overigens heeft men nog geen oplossing kunnen vinden voor 'de huisvesting van de meisjes van de Zet- school, zodat deze nog dagelijks •n Zetten en Nijmegen heen en weer moeten reizen Een en ander blijkt uit het verslag 1954—56 van ..De K'.'okken- berg", waarin voorts vermeld wordt, dat er sinds 1954. elk jaar groepen An tilliaanse. jongelui, ajïn dit instituut het onderwijzersvak komen leren. In de plannen voor het bouwen van een nieuwe school is nog niet veel schot gekomen, zo zegt het verslag verder, omdat de algemene saneringsplannen voor het stadsdeel, waarin „De Klok kenberg" ligt, veel tijd en geld vragen. Men overweegt nu de kweekschool naar een ander deel van de stad over te brengen. Halve eeuw christelijk onderwijs in Tilburg Het is dezer dagen een halve eeuw ge leden, dat de meest roomse stad van ons land, Tilburg, protestants-christe lijk onderwijs kreeg. Vanzelfsprekend zal dit jubileum worden gevierd. Mor genavond zal in de Herv. kerk aan de Zomerstraat een dankdienst worden ge houden. waarin zullen spreken dr. G. P. van Hterzon uit Den Haag en ds. P. Visser te Tilburg. Het Tilburgs Christe lijk Gemengd Koor zal medewerking verlenen. Op 14 mei a.s. is er een offi ciële receptie van bestuur en perso neelsvertegenwoordiging in Hotel De Lindeboom, des avonds gevolgd door een grote feestelijke samenkomst in Metro de Amerikaanse 1 O' Dell. voorzitter Raad van Kerken. Ds. Mazierski is veldprediker ge weest ui het Poolse leger, werd door de Duitsers, toen hij zich in Roemenië bevond, krijgsgevangen gemaakt werd later door het Amerikaanse leger bevrijd. In de eerste Poolse divisie is hij later nog opgenomen als veldpre diker. Hij heeft als zodanig ook mee geholpen West-Europa te bevrijden. Later heeft hij zich in Londen geves tigd en heeft de zielszorg voor de Pool se vluchtelingen van de Gereformeerde Kerk in geheel Groot Britannië op zich genomen. Ds. Slokenbergs heeft een avontuur lijk leven achter de rug. In 1944 is hij. tezamen met 18 andere Letten, in een vissersboot van een kustplaats in Letland overgestoken naar Stockholm. De boot heeft hij toen kunnen krijgen in ruil voor zijn gouden horloge, een familiestuk. Hij was op de hoogte van de techniek van motoren, maar toen de motor nadat de overtocht voor de helft was afgelegd, het begaf, zag hij geen kans het ding in volle zee te repareren. „Gelukkig maar", vertelde hij. „want toen maakte de boot geen geluid meer en de rest van de afstand heeft men zeilend afgelegd". Ook ds. Slokenbergs heeft zijn gemeen te in Engeland, eigenlijk Groot-Londen Na de tournee in Amerika keren beide geestelijken naar Engeland terug. ReroepinQswerk NEDERLANDS HERVORMDE KERK Berghuis en Tilanus spreken over samen werking A.R.P.-C.H.U. Dinsdag 14 mei a.s. des avonds om 8 uur zullen de voorzitters van de Anti revolutionaire Partij en van de Chris telijk Historische Unie. de heren dr. W. P Berghuis en H. W. Tilanus. in het gebouw voor Kunsten en Weten schappen te Utrecht spreken over het onderwerp ..Mogelijkheden en moei lijkheden voor één protestants-christe lijke volkspartij. Dit gebeurt op Initiatief van de C.H.-jongerengroep in Utrecht. De Utrechtse Arjos is uitgenodigd aan wezig te zijn. De volgende dag zal de N.C.R.V. van deze samenkomst een reportaze uitzenden. Er wordt veel be langstelling verwacht. Toegang kan slechts op vertoon van kaarten worden verleend. Deze zijn verkrijgbaar bij de penningmeester van de Jongerengroep, de heer M. Haasnoot, Schimmelpenninck- plein 41, tel. 17317. Utrecht. Op de twintigste bondsdag van de Bond van Gereformeerde Vrouwenver enigingen. woensdag 15 mei a.s. te Ape'doorn, worden 7000 bezoeksters ver. wacht. Er moet daarom een derde samenkomst worden ingelast, en wel de Brinklaankerk. Daar spreekt 'rouw W. M. Ridderbos-de Rooij te Amsterdam over ..Weest dankbaar" en ds. F. A. Hofman te Arnhem over ..Ons Maranatha". Na de middagvergaderin gen komen alle deelneemsters bijeen in het park ,,Berg en Bos" om met ge meenschappelijk zingen de bondsdag te besluiten. EEN WOORD VOOR VAN DAAG Mozes naderde God sprak. Het gerommel van de donder en bliksemstralen be geleidden Zijn woorden, de wet der tien geboden die Hij Zijn volk voorhield. „Toen het volk het zag, beefde het en bleef van verre staan", zo staat er in Exodus. „En zij zeiden tot Mozes: Spreek f gij met ons, dan zullen wij horen; maar God spreke niet met ons, op dat wij niet ster venHet volk nu bleef van verre staan, maar Mozes na derde tot de donkerheid waarin God was." Het staat er met zoveel woor den: het volk Israël was bang voor de heilige God. Bang om tot Hem te naderen. Alleen Mo zes, middelaar tussen God en het volk, kon naderen voor Gods aan gezicht. Voelt ge ook die angst als ge al die woorden leest en ze u in de kerk worden voorgehouden? Waarom niet? Omdat ze u niet raken, langs uw koude kleren af glijden? Wees dan gewaarschuwd want hoe zult ge bestaan voor Gods heiligheid! Er is maar één reden waarom ge niet beangst behoeft te zijn: de middelaar Je zus Christus heeft de kloof tus sen God en u overbrugd. Hij is voor Gods aangezicht genaderd mèt al uw zonden en Hij heeft de last van Gods toorn gedragen. En kunt gij vrij en zonder angst voor Gods aangezicht ver schijnen! KANTTEKENING De kerken In Zuid-Afrika, die zich hebben verzet tegen de apartheid in jr~% 7 de stadskerken, worden opnieuw bedreigd. Minister H. F. Verwoerd, minister r~\ LC VA IV ni IV *r v.oor ,nlandse aangelegenheden, heeft nl. de kerken,, welke zielzorg ver- VATn Lfh. DAL richten onder de negers, te kennen gegeven, dat hij hun evangelisch werk beperkingen zal opleggen. Zo behoeven zij niet te verwachten, dat zij bouw grond zullen krijgen voor de kerken van waaruit zij hun werk onder de inboorlingen doen. Minister Verwoerd maakte deze opmerking na een storm achtig debat over de apartheidsclausule. Katholieken en vele protestante kerkgenootschappen hebben aangekon digd zich te zullen verzetten, wanneer de nieuwe wet de inboorlingen zou verplichten aan de minister toestemming te vragen, alvorens zij een kerk mogen bezoeken. Twee prominente theologen van de Nederduits Geref. Kerk IP,,HIhebben hun veroordeling uitgesproken over het amendement, dat regerings- sehreven. Sijfhoff zorgde voor de uiter-| autoriteiten machtigt te beslissen of inboorlingen in stadskerken ongewenst lijke aantrekkelijkheid. I zijn. i COMMENTAAR Verdienste Tot ziens in Jeruzalem n Het was ditmaal de fcgfflgggffi I Vara, die een nu draaien- ZYsZ-dZ de film tot hoorspel had bewerict „Three brave men" was het hoorspel „Staats gevaarlijk" geworden, dat -onder de beproefde regie- van S. de Vries Jr. (die het hoorspel- ook op zijn naam had staan) gisteravond werd uitgezonden. De Vries l§ een oude rot in het radiovak en hij had alle radio kwaliteiten, die dit stuk had, dan ook ten volle uitgebuit. Wat de luisteraars hoorden, was een gaaf hoorspel en geen film zonder ge zicht, waartoe de uitstekende be zetting niet weinig bijdroeg. Het gegeven: een Amerikaans geleerde, door vijanden van hem van staatsgevaarlijke activiteit be schuldigd eh pas na veel moeite en persoonlijk ingrijpen van de minister gerehabiliteerd, had deze kwaliteiten in zich. De verhoren, drie kwart van het stuk, hadden de naam zegt het hoor-kwa- liteiten. Niettemin een verdienste voor De Vries. Een der vele. Onder de maat Ook in Europa bestaat een kleurlingen pro bleem: kijkt u maar reageren, als een blank 'ei,f* i'meisje met een neger wil trouwen. AJ die reac ties kregen we gisteravond voor gezet in het door de NCRV op het scherm gebrachte stuk „Een vreemdeling in uw poorten", door Ted Logeman bewerkt van het ori gineel „Father Matthew". De regie van Max Douwes ver mocht van dit weinig sterke ver haal ook niet meer dan een slap discussie-avondje te maken. Jam mer, erg jammer, vooral ook, om dat de NCRV-sectie de laatste tijd zulke hoge verwachtingen heeft gewekt. Maar dit bleef onder de maat. Quiz in bijbelkennis van de N.C.R.V. JN samenwerking met Kol Is raël, de radio-omroep van Israël, zal de N.C.R.V. in het komende winterseizoen een internationale bijbelse quiz-uit zending organiseren. In totaal heeft Kol Israël aan omroepinstanties in vijftien ver schillende landen verzocht aan deze quiz in bijbelkennis deel to nemen. Vragen zullen worden gericht op het gebied van de al gemene bijbelkennis zowel be trekking hebbende op het oude als op het nieuwe testament. De beste bijbelkenner van elk land zal volgend jaar ter gelegen heid van het 10-jarig bestaan van de staat Israël worden uitgeno digd een 14-daags bezoek te brengen aan het heilige land. Vandaar de door de N.C.R.V. gekozen titel „Tot ziens in Jeru zalem Het ligt in haar bedoeling er een wekelijks programmapunt van te maken en onder de leiding van een deskundige jury te be palen wie voor de hoofdprijs in aanmerking zal komen. Verwacht wordt, dat niet alleen uit protestants-christelijke maar ook uit rooms-katholieke en joodse kringen belangstelling voor dit programma zal bestaan. De deelname wordt niet be perkt tot theologen en geologen; ieder die meent zijn bijbel goed Programma voor morgen VRIJDAG 10 MEI .00 Nw te kennen kan voor deelname in schrijven. Mogelijk zal eerst een voor-selectie noodzakelijk zijn. Talenkennis zal niet noodzake lijk zijn omdat voor de eindstrijd in Israël, welke uiteraard een in ternationaal karakter zal dragen, voldoende tolken aanwezig zullen zijn. 0 De fascinerende historie van de ontdekking van de penicilline door Alexander Fleming en Howard Flo- rey is het onderwerp van het twee de hoorspel, dat Rob Geraerds schreef over het leven en werken van grote ontdekkers in de serie „De wereld zonder grenzen". Uit zending vijf voor negen Hilver sum II. Michel Legrand, de jonge Parijse orkestleider en arrangeur heeft een suite „Bonjour Paris" 'ge schreven, samengesteld uit melo dietjes, die uit Parijs hun weg over de wereld hebben gevonden. Om vijf voor half twaalf wordt deze suite door de A.V.R.O. uitgezonden. „Met band en plaat voor u paraat", brengt vanavond om half acht ge wijde muziek o.a. „Wohl mir dass Ich Jesum habe" uit de Cantate 147 van Bach en het door Dé van Oenen wondermooi gezongen ,Hör meln Beten" van Mendelssohn- Bartholdy. MORGEN wordt J. C. Bloem zeventig jaar en ter gelegen heid van deze verjaardag van de grote dichter geeft Clara Eggink haar mening over Bloems werk in een vraagge sprek met Anny Schuitema weer. (Hilversum II 2.30 uur). TIPS De Nederlandse christelijke vereni ging van hoger personeel zal op zater dag 1 juni in Esplanade te Utrecht de zesde, jaarlijkse algemene vergadering houden. Ter vergadering zullen nieuwe leden x>r het hoofdbestuur worden gekozen. De heren W. Koops en mr. G. J. Ooster huis zijn aan de beurt van aftreden. Zij zijn herkiesbaar. Voorts zal worden voorzien in de vacature P. Prins. In diezelfde week komt er een lichte verade ming. De heer Adelsberg heeft besloten, van zijn personeel niemand te ontslaan en voor on bepaalde tijd een duurtetoeslag te geven van tien procent. Hij wil op goede voet blijven met zijn gewe ten. Daarom heeft hij ook Van Welden afgewe zen en weigert hij, zich in te laten met ketting- handel of andere oorlogstransacties. Zijn boekhouder Cammeraat dankt uit naam van het personeel en verzekert, dat de toeslag uitiiemend te stade komt. Ook vertelt hij van zijn zwager Adriaan, die onderwijzer is en wiens gezin weer uitbreidt. Daar zal Adelsberg aan denken. De voorzitter van de school heeft juist een bestuursvergadering uitgeschreven. Een der punten van de agenda is de duurte. „We moeten iets doen voor het personeel", zegt de voorzitter. Het hoofd der school valt hem dadelijk bij en schildert taferelen van benarde toestanden in de gezinnen der gehuwde onderwijzers. „Waarom trouwen die lui zo vroeg?" vraagt Brouwershof. Maar niemand antwoordt. „Penningmeester, hoe staat het met de kas?" „Niet best. De meeste contributies zijn ver laagd of opgezegd. De mensen denken, dat wij door K. Jonkkeid niets meer nodig hebben nu de subsidie ver hoogd is". „Dat is een vergissing. Een toeslag op de salarissen moeten we in elk geval zelf betalen". „Kunnen we de O.W.-ers niet aanklampen?" vraagt een ander. „Dat kunnen we, mits wé zelf het voorbeeld geven", antwoordt de voorzitter. „Ik stel voor, bij de vrienden van het christelijk onderwijs een lijst ter intekening te doen circuleren, daarbij wijzend op de nood van het personeel. De be stuursleden kunnen beginnen, door in te tekenen naar verrpogen. Dan zullen anderen ongetwijfeld volgen". „Er is overvloed van geld", zegt de penning meester. „alleen niet in onze kas". „Die overvloed van geld is maar schijn", ver betert Brouwershof. „Vóór de oorlog lagen alle vemen vol goederen, alle zolders waren zwaar beladen, magazijnen en winkels hadden grote voorraden. Maar nu is alles leeg. Holle lege pakhuizen, alleen bewoond door een paar rond dwalende katten. Het is zeer de vraag, of de- grote voorraad geld wel opweegt tegen het te kort aan goederen. Zal het een het ander wel dekken?" Allen kijken op. Zó hebben ze de toestand nooit bekeken. Vooral Adelsberg wordt getroffen door deze uiting van economisch inzicht. Die Brouwershof is niet dom! Neen, dom is hij niet. En hij maakt de laatste tijd beste zaken. Dat nieuwe handeltje in zak ken is voor hem nog meer winstgevend dan voor Ebbing. Ook heeft hij aandeel in een partij rub ber, die ergens in Amsterdam ligt opgeslagen. Telkens heeft hij iets anders omhanden en alles levert wat op. Maar hij zegt niets, vertelt niets, zelfs niet aan zijn huisgenoten. Aan duurtetoe slag voor zijn personeel heeft hij nooit gedacht. Zijn bedrijf werkt op minder dan halve kracht. De penningmeester heeft op een vel foliopa pier een paar geldlijnen getrokken en daarmee is de intekenlijst gereed. Adelsberg is begaan met het moeilijk lot van de mensen, die nog steeds moeten leven van hun vooroorlogse salarisjes. Hij tekent voor vijftig gulden. Ook de anderen houden zich goed En| Brouwershof verbaast het hele gezelschap, door in te schrijven voor honderd! I W or dl ver volgd? 7.10 Gewijde muz: 7.30 Gr£ woord voor de dag: 8.00 Nws. en w ?:25_ Marinierskapel: Een 13.00 Nws; Concertork: 13.45 Gram; 14.05 School- o; 14.25 Meisjeskoor; 14.45 Gram; Voordr; 15.30 Metropoie-ork; 16.C0 ib. praatje; 16.15 Gram; 16.25 Piano tal; 17.00 Voordr; 17.20 Vocaal ens: I Beursber; 17.45 Tulpenrallye; 18.00 imen van overzee; 18.15 Fanfare-ork. V d jeugd; 19.00 Nws. en weerber; i Regeringsuitz.Industraüsatie (II. riek Verklaring en toelichting; 19.20 srlngsuitz.Emigratierubriek. Het eml- iepraatje van H. A. van Luyk; 19.30 20.20 Gram; 20.30 De jeugd vliegt uit. hoorsp; 21.00 Gram; 22.45 Avondoverden- 23.15 Langs king; 23.00 N :n van k Gram. leid; 23.35— Hilversum II. 298 m. VARA; 7.00 Nws: 7.10 Gym; 7.20 Gram; 8.00 Nws, 8.18 Gram; 8.50 V d huisvr; 9.40 Schoolradio. VPRO: 10.00 Avonturen met kinderen caus; 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Gram: 10.3U Orgel en zang; 10.55 V d kleuters; 11.15 Fluit en piano; 11.35 Gram. uit het buitenland De grote vechter voor de Europese zaak, Paul Henri Spaak, neemt bin nenkort ontslag als Belgisch minis ter van buitenlandse zaken om de functie van secretaris-generaal van de N.A.V.O. te kunnen bekleden. Twaalf jaar heeft Spaak in de in ternationale branding gestaan en ter gelegenheid van het aanvaarden van zijn hoog ambt zendt België (324 m) vanavond om kwart over tien een klankbeeld over hem uit. Carl Orff's „Carmina Burana" wordt vanavond om acht uur uitge zonden in het verzoekprogramma van België (324 meter). Dit werk bestaat uit een liederenrei. ont staan in de tijd dat de troubadours en minnezangers nog langs dc we- gen trokken om hun deuntjes aan de man te brengen. Maar deze lied jes zijn nog niet verouderd, integen deel. ze doen met hun ritme nog zeer levendig aan. Carl Orff vol tooide dit werk in 1935. In het landelijke Engelse dorpje Tilford in Surrey wordt een jaar lijks Bach-festlval gehouden, dat om acht uur door Engeland (464 en 194 meter) wordt uitgezonden. (9.20 Ronde v. Nederland. VPRO- 19.30 Wat geloven Vrijzinnig Protestanten?, eaus; 19.50 Ber; 20.00 Nws; 20.05 De 11 miljoenste Nederlander, caus; 20.10 Film- rubr; 20.2" Voordr. en muz; 20.35 Ronde v. België, caus; 20.45 Leven uit eon be ginsel. caus. VARA: 21.00 Dansmuz- 21.4" Leert uw landgenoten kennen; 2? in °"i .2.40 Zorg om de mens. ciu- - \vondwljding. VARA: 23 00 Nu- Naar traditie zal het V.A.R.A.- irogramma vanavond worden ge opend met de Spiegel der Kunsten, fan Milo Anstadt, en besloten met Wim Ibo's kleinkunstprogramma Het >og wil ook wat. In De Spiegel der kunsten komen o.a. de jonge Neder- 'andse schrijver Harry Mulisch. wiens oman Het Zwarte Licht zojuist be ■roond is. en de decorontwerper Wim /esseur. die dit seizoen zijn honderd ste decorontwerp heeft gemaakt. PJET VALT TE BETREUREN, dat een wetsontwerp voor een vriend schapsverdrag met Amerika gisteren 1 de K.V.P. aanleiding is geworden, Kamerdebat te beginnen over het processieverbod. Te betreuren omdat het verdrag zelf in de verdrukking moest komen, ja zelfs het gevaar om de hoek lag, dat het voor verscheidene landgenoten aan aanlokkelijkheid ging verliezen. Overigens was voor anderen dan de K.V.P.'ers dit debat een ongezochte gelegenheid, nog eens weer te argu menteren hoe zij tegenover het houden m processies staan. Het vriendschapsverdrag met Ame rika heeft duidelijk de strekking, dat beide staten binnen eigen grond gebied de burgers van het land gelijke rechten zullen toestaan als aan de eigen burgers is toegestaan. Wij zien niet in, waarom nu straks aan Ameri kanen op het gebied van de processies en anders zou moeten worden toegestaan dan aan Nederlanders. ^/TAAROM er in ons land, behoudens de bekende op de wet gegronde uitzonderingen, een processieverbod mag bekend heten. Het is ten onzent altijd gezien als een uitvloeisel de plicht, die er op de overheid ligt om de openbare orde te hand haven. Onze Grondwet is ook in dit op zicht duidelijk. Zij erkent het recht binnen gebouwen en besloten plaatsen openbare godsdienstoefenin- houden, met inachtneming overigens van de nodige maatregelen ter verzekering van openbare orde en rust. Ditzelfde geldt, zegt de Grond wet, voor godsdienstoefening buiten de gebouwen en openbare plaatsen, „waar zü thans naar de wetten en reglementen is toegelaten". (Dit laat ste betreft, als bekend, vooral het ge bied beneden de Moerdijk.) Het vriendschapsverdrag met Ame rika staat toe, op eikaars grondgebied besloten en openbare godsdienstoefe ningen te houden, maar ieder van beide staten mag maatregelen toe passen, ter handhaving van de open bare orde. QEEN PROBLEEM dus, naar wij menen, en nu van de kant der K.V.P., die daarin door de liberalen wordt gesteund, het processieverbod ordt aangevochten, kan het zijn nut hebben, wanneer de Tweede Kamer gaat uitspreken, dat het vriendschaps verdrag ook op dit punt niet geacht mag worden met onze Grondwet in strijd te zijn. Ware het anders, dan zou straks aan Amerikanen zijn toegestaan wat aan Nederlanders niet is toe gestaan. Dit is, zoals boven opgemerkt, reeds in tegenspraak met opzet en be doeling van het verdrag. Dat het processieverbod op hand having van de openbare orde is terug behoeft weinig betoog. Een processie is een vorm van godsdienst oefening. Van protestantse kant is tegen processies steeds en terecht als bezwaar aangevoerd, dat hier mede de r.k. cultus op straat wordt gebracht. Daarmee is de openbare orde in het geding gekomen, en wel naar twee zijden. Enerzijds: hoe zal de reactie zijn van niet-rooms-katholie- ken op een processie? Anderzijds: hoe zal de reactie zijn van rooms-katho- lieken, wanneer zij constateren, dat andersdenkenden zich van het bren- eerbetoon onthouden? J^IT LAATSTE is zeer wezenlijk. Een processie is een godsdienstoefe ning, die als zodanig ook van anders denkenden een grote mate van eer betoon zal vergen. Het verwondert i, dat dit punt in rooms-katholieke publicaties veelal wordt verwaarloosd. Waarom houdt men processies? Waar- dan om de godsdienstoefening op straat te brengen? En daarom mede om de niet-geloofsgenoot met deze godsdienstoefening zelf te con fronteren. De afwijzing hiervan met name door de protestanten is niet onzeker. Het enige onderscheid ligt in de mate van kracht, waarmee die afwijzing ge schiedt. Iemand als prof. Miskotte heeft eens gezegd, dat er bij opheffing het processieverbod voor de pro testanten nog slechts een keus zou zijn tussen burgeroorlog en emigreren. Ook zijn de processies beschouwd als strijdig met de democratische burger lijke vrijheid. Merkwaardig is, dat iemand als prof. Oud aan heel deze argumentatie voor bij schijnt te zien. Hij erkent geen verband met de openbare orde. Toen hij vorig jaar zich voor processie vrijheid uitsprak, heeft hij overigens met partijgenoten moeite genoeg ge kregen. In zijn samengaan met de K.V.P. heeft hij echter nu iets van zijn smalle basis gerealiseerd. Het Kamerdebat van gisteren, hoe zeer ongezocht, heeft stellig verhelde rend kunnen werken. Toverballen vliegen iveg Bij de actie „Toverbal" ten bate van Ie Hongaarse jeugd in de Oostenrijkse 'lucht elingenkampen zijn al 350.000 doosjes met toverballen verkocht zo heeft de Nederlandse Jeugdgemeen schap bekendgemaakt. Men hoopt een miljoen doosjes te kunnen verkopen. Eind mei zullen via de radio de prijs- winnaars worden bekendgemaakt. I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 2