1
CHRISTELIJK
n
Brief uit Stockholm
aan ds. Buskes
Puzzel mee
Gering organisatiebesef
bij handelsreizigers
Bisschoppelijk bestuur
de prijs der eenheid?
Knap öp die kale schutting met Ceta Bever Buitenbijts
blijven
neutraal
Sprekende kerk
2
Over de kerkdienst
In Tijd en Taak, waarin ds.
J. J. Buskes zich een voor
stander uan een verantwoorde
liturgie heeft getoond, maar
waarschuwde tegen de ver
wachting, dat de vernieuwing
van de kerk daarvan afhing,
maakte de Amsterdamse predi
kant onlangs een brief bekend,
die hij uit Stockholm heeft
ontvangen. Het gaat er eerst
over, dat de radio de kerk
dienst niet kan vervangen en
dat luisteraars geen kerkgangers
zijn. Ds. Buskes t schrijft dan
verder o.m.:
TK geloof intussen, dat het
geen kwaad kan, dat een ge
wone kerkganger ons eens op
grond van persoonlijke ervarin
gen vertelt, dat het luisteren
naar een preek voor de radio de
kerkgang in de verste verte niet
kan vervangen.
In Stockholm is een Nederlandse
Protestantse Gemeente gesticht,
die om de veertien dagen kerk
dienst houdt. Deze kerkdienst
werd vanaf het begin door mijn
schrijfster bijgewoond. En nu be
seft zij heel sterk, wat zij in de
jaren, dat zij alleen maar naar
een radiopreek luisterde, heeft ge
mist.
Dr. Spelberg heeft zijn disserta
tie gewijd aan de radiogemeente
Mijn schrijfster houdt vol dat
wij al de radioluisteraars te za-
men geen kerk en geen gemeente
mogen noemen. Kerk en gemeente
worden wij alleen door het samen
zingen, het samen bidden, het sa
men danken, het samen naar het
evangelie luisteren, in één woord:
door het samen zijn.
Als ik het met mijn woorden
zeggen mag: gemeente zijn wij
alleen m het beleven van de ver
bondenheid en de gemeenschap.
De radiogemeente blijft de op
telsom van een aantal enkelin
gen. De gemeente, die op zon
dag samenkomt, is meer dan die
optelsom.
IVfU enkele citaten uit de brief:
iy ,,Ik wilde wel, dat men in
Nederland eens iets kon zien en
voelen van het enthousiasme in
het hart van de oude stad, in een
eeuwenoude straat, vlak achter de
Duitse kerk. En als om elf uur de
klokken boven ons beginnen te lui
den, buigen we het hoofd en spreekt
onze jonge dominee het votum
uit. Ik weet. dat ik niet de enige
ben. die barstend vol dankbaar
heid ben over het feit, dat we
sinds ruim twee jaar weer kun
nen spreken van onze gemeente,
onze kerk. Uiteraard is de band
in een zo kleine gemeenschap-in
de-verstrooiing heel sterk. We ko
men uit alle klassen en richtingen,
maar we voelen ons werkelijk
broeders en zusters en hecht ver
bonden met elkaar. Iedereen staat
altijd klaar om de ander te hel
pen en we kunnen met onze grote
en kleine problemen bij onze pre
dikant terecht.
Na de dienst drinken we een kdp
koffie. Een troep jonge meisjes
fiÉÉÉtfvlug in orde.
We zijn
Avondmaal
ie men
worden bevestigd. We houden
zondagsschool met een stuk of vijf
tien kinderen. We hebben een
goedbezochte en geestdriftige bij
belcursus. We hebben grote toe
komstplannen. Ik ben al maanden
lang van plan geweest eens een
stukje over de Nederlandse Pro
testantse Gemeente in Zweden te
schrijven voor Tijd en Taak, maar
het wilde nooit lukken. Uw artikel
lezende- vanavond, kreeg ik op
eens behoefte u er iets over te
vertellen, juist omdat ik zo blij
ben, dat ik niet meer naar radio-
preken behoef te luisteren.
T~)S. BUSKES tekent hierby nog
aan, dat we wel in het oog
moeten houden, dat het over een
kleine kring gaat en verder ook,
dat het een Nederlandse gemeente
in de verstrooiing is. Het tweede
feit draagt geen wezenlijk kerke
lijk karakter.het eerste wel.
In een kleine gemeente ,,onze
kleine kring" - is er meer moge
lijkheid tot het beoefenen van we
zenlijke gemeenschap dan in gro
te stadsgemeenten. Zal er in de
grote stadsgemeenten van kerke
lijke gemeenschap sprake zijn,
dan toch alleen, wanneer wij de
centraliseren.
Een bijzondere kerkdienst voor kunste
naars, die in de Londense St. James,
kerk in Piccadilly werd gehouden,
werd druk bezocht Er waren veel be
kende Britse beeldende kunstenaars en
critici. De bisschop van Coventry hield
de preek.
Christelijke vereniging groeit tegen
de verdrukking in
(Van onze sociale redacteur.)
TV'EDERLAND telt in totaal ongeveer 20.000 handelsreizigers (handelsagen-
ten inbegrepen). Van deze 20.000 zijn er circa 2700 georganiseerd bij de r.k.
vereniging St. Christoffel, 2000 bij Mercurius (N.V.V.), 1500 bij de liberaal ge
tinte Nederlandse Handelsreizigers Vereniging, aangesloten bij de Nederland
se vakcentrale, ongeveer 900 bij de Nederlandse Vereniging van Christelijke
Handelsreizigers en Handelsagenten (C.N.V.) en ca. 750 bij de groep handels
reizigers van de Nederlandse Christelijke Beambtenbond. Dit is zo ongeveer de
kaart van de georganiseerde Nederlandse handelsreizigers. Wie nu een optel
som maakt, ontdekt, dat er van de 20.000 slechts een 8000 zijn georganiseerd,
en het protestants-christelijke volksdeel draagt hiertoe niet meer dan 1500
leden bij. Stellig kan dus gezegd worden, dat de noodzaak tot organisatie
in de handelsreizigerswereld niet duidelijk beseft wordt, en het protestants-
christelijk deel maakt hierop beslist geen uitzondering.
durende 29 jaar en seoretaris van Wijn
gaarden al tijdens 23 jaar voor haar ver-
richt. De jaarvergadering van de verenl-
De" 'handelsreiziger heeft een King wordt zaterdag 11 mei a.s. te Utrecht
meer zelfstandig beroep dan vele andere gehouden,
categorieën werknemers. De handelsrei
ziger heeft sterker het gevoel zelf zijn
zaakjes wel te kunnen opknappen en
dit gaat dan gepaard met een geringe be-
:idheid tot offers.
Daarbij komt nog, dat de grootte van
de inkomens bij de handelsreizigers sterk
gevarieerd is. Er zijn er die werkzaam
de agentuur- en commissiehan-
de autohandel, in de textiel, maar
ook bij grossiers in levensmiddelen ten
plattelande. Naast bijzonder hoge inko
mens treft men inkomens aan, die maar
amper het minimum halen. Deze mensen
naast elkaar te zetten in één organisatie
geeft altijd spanningen, het onderlinge
verkeer wordt hierdoor dikwijls ernstig
bemoeilijkt.
Maar behalve, dat de Vereniging van
Christelijke Handelsreizigers teegen het
grote aantal ongeorganiseerde christelijke
handelsreizigers te vechten heeft (slechts
ongeveer een kwart is georganiseerd)
heeft zU In het bijzonder nog een andere
moeilijkheid. De volijverige secretaris
van de vereniging (die al zijn vrije tijd
vrijwel belangeloos ter beschikking stelt
van de vereniging) de heer W. van Wijn
gaarden te Rotterdam, vertelde ons hier-
Zoals reeds gezegd be
staat er naast de ver
eniging nog een groep
handelsreizigers in de
Nederlandse Christelij
ke Beambtenbond. Na
de oorlog is de christe
lijke vereniging toege
laten als lid van het
C.N.V. op
ONDERWIJSBENOEMINGEN
Benoemd tot leraar aan het Mamix-
college te Ede: J. M. Scheffers te 'g-Gra-
venhage (Engels) en W. J. Wolfers te
Driebergen (Nederlands).
OPGAVE PUZZEL No. 12
Horizontaal: 1 kleur, 6 teken. 8 be
staat. 10 spoedig, 11 kledingstuk, 14
landbouwgereedschap, 15 opeen voj-
Sende reeks, 17 geheel de uwe, 19
ichtbij, 20 tuimeling, 22 draagwerk-
tuig, 24 dier, 26 vuur, 28 god der lief
de. 29 neusklem.
Verticaal: 1 ezel, 2 verouderd geld,
3 boom. 4 gelofte, 5 vreemde munt. 7
spijker, 9 engel, 12 stooms
Rom. ryk, 16 wild zwijn
21 koraaleiland, 23 wag*
tragingstoestel. 27 dichtbij.
OPLOSSING PUZZEL No. 11
Horisontaal: 1 spirit, 5 pan, 6 oir.
8 paskwil, 9 log, 10 dom. 11 estrade,
14 ruw, 15 aai, 16 tijgers.
Verticaal: 1 spa. 2 passement, 3
ink. 4 tollenaar. 7 regime. 8 polder.
12 Rae, 13 dis
Grote opschudding in Schotland
Voorstellen tot vereniging van de Kerk van Schotland met de Kerk van
Engeland hebben vorige week in Schotland grote opschudding verwekt, om
dat als voorwaarde voor vereniging de invoering genoemd wordt van het
bisschopsambt in de presbyteriale Schotse kerk. De commissie die de mogelijk
heden tot éénwording moest bestuderen bestond niet alleen uit vertegen
woordigers van beide staatskerken, maar ook van de presbyteriaanse kerk In
Engeland en van de episcopaalse kerk in Schotland.
De commissie ziet als enige mogelijkheid in Schotland de invoering van
het bisschoppelijk ambt en in Engeland de invoering van het ambt van
ouderling.
Het regent ingezonden stukken in de Schotse en Engelse kranten en dat
is begrijpelijk, wanneer men zich herinnert, dat in vroeger tijd de Engelsen
het bisschoppelijk protestantisme met bloedig geweld hebben trachten in
te voeren in Schotland.
dat I
enwerken met de be-
i streven naar eenheid,
s van de samenwerking ech-
ambtenbond
nog toe HBHHHWi
ter niet. veel gekomen. De vereniging, die
reeds 28 jaar bestaat wil haar zelfstan
digheid behouden: zij vreest dat aanslui
ting;; bij de beambtenbond de handelsrei-
zigersgroep in het geheel zal doen ver
dwijnen.
Van C.N.V.-zijde staat men er echter
op, vooral met het oog op de door te-
voeren bedrijfstaksgewijze organisatie,
dat beide groepen christelijke handels-
iizigers bij elkaar komen.
Het C.N.V. heeft daarom kort geleden
het initiatief genomen tot een voorstel
m te komen tot een federatieve samen-
erking tussen de vereniging en de be
ambtenbond. Een concept-reglement voor
de samenwerking is al opgesteld en hoe
wel de onderhandelingen nog gaande
zijn lijkt het er reeds op, dat dit initia
tief zal slagen.
Wat betreft de actuele zaken, die op
het ogenblik in de handelsreizigerswe
reld in het algemeen spelen, zouden we
de volgende desiderata willen noemen:
vaststelling van minimumlonen voor alle
groepen, een wettelijke regeling voor va-
canties en vacantietoeslag (nog vele han
delsreizigers krijgen slechts een week va-
cantie en in het geheel geen vacantie
toeslag) en het intrekken van de moge
lijkheid af te wijken van art. 75 van het
Wetboek van Koophandel (geen provisie
voor orders van bepaalde relaties, eerst
recht op provisie kanneer een klant heeft
betaald en verkorting van opslagtermijn
bij ontslag)
De Nederlandse Vereniging van Chris
telijke Handelsreizigers en Handelsagen
ten is een frisse en bloeiende vereniging
met een naar verhouding sterk groeiend
ledental: een vereniging, die haar ge
zondheid ongetwijfeld voor een belang
rijk deel te danken heeft aan het vele
werk, dat voorzitter Graafland reeds ge-
UU protest tegen de geringe vorde
ring bij de bouw van het nieuwe
paleis van justitie te Pisa hebben
de advocaten en procureurs in de
hele provincie besloten in staking te
gaan. De eerste steen werd zeven
tien jaar geleden gelegd
Advertentie
Reroe win aswvr h
NEDERLANDSE HERVORMDE KERK
Beroepen te Putten: L. Kievit te Woer
den: te Domburg (toez.) J. van Vliet
te Maasdam.
Bedankt voor Leerbroek: P. J. Dors
man te Staphorst.
GEREFORMEERDE KERKEN
Beroepen te Gouda: J. C. Zeegers te
ga te Vleuten-De Meern, die bedankte
voor Rotterdam-Zuidwijk.
GEREF. KERKEN (ond. art. 31)
Bedankt voor Rotterdam-Charlois: K.
Brüning te Rijnsburg
CHRISTELIJKE GEREF. KERKEN
Bedankt voor Aldergrove (Free Chr.
Ref. Church) G. J. Buijs te Papendrecht.
GEREFORMEERDE GEMEENTEN
Beroepen te Barneveld: W. Hage te
Nunspeet.
Kerk en Wereld
Kerk en Wereld organiseert van 17 tot
21 juni een cacantiecursus voor allen
die in maatschappelijke beroepen
werkzaam zijn. Er worden inleidin
gen gehouden over de verhouding tus
sen persoon en werk, ons persoonlijk
leven (óók vrije tijd, persoonlijke ver
zorging, hobby's enz.), diakonaat, apos
tolaat en gemeente. De middagen en
avonden zijn gewijd aan ontspanning
EEN
WOORD
VOOR
VAN.
DAAG
Nu weet ik
Bevrijdingsdag dag van
terugzien en van blij gedenken.
Gedenken van wat? En met
welk resultaat? Wat vertellen
wij, die het allemaal meegemaakt
hebben, aan onze kinderen en
waarom vertellen we het? Of
vertellen we het
helemaal niet?
Praten we er
maar liever niet
meer over?
Bij de berg
Gods vierde het
volk Israël een
soort bevrij
dingsdag. De
Icnge Egypti
sche jaren van slavernij waren
voorbij de wateren van de
Schelfzee waren het bevrijdings
monument. Jethro komt op be
zoek, Mozes' schoonvader, en hij
brengt Mozes' vrouw en kinde
ren mee. En dan gaat Mozes ver
tellen „al wat de Here Farao en
de Egyptenaren had aangedaan."
De reactie van Jethro: „Nu
weet ik dat de Here groter is dan
alle goden!"
Als ge uw kinderen vertelt van
die bange oorlogsjaren, vertel het
dan zo dat dat de reactie moet
zijn. God is groter dan de goden
van deze tijd. Zelfs groter dan de
dreiging van waterstofbommen.
En hij doet het terwille van ons."
De herdenking
Het korte nationale
programma ter gele-
Oenheid van de her
denking van onze ge
vallenen en de uitzendingen
van de omroepverenigingen
zaterdagavond waren stijlvol.
Tot in de détails waren deze
programma's afgestemd op de
uren, waarin wordt verwijld
in het verschrikkelijke verler
den en gehoopt wordt en ge
béden om een toekomst zonder
oorlog en dood. Er viel geen
wanklank. Of toch wel. Dat
was tijdens de reportage van
de onthulling van het monu
ment van de gevallenen in Rot
terdam dóór Prinses Wilhel-
mina, toen voor én na de twee
minuten stilte geschreeuw, ge
fluit en zelfs gelach uit de
menigte klonk. En de micro
foon gaf deze wanklanken on
barmhartig en schril weer.
Maar niet alleen dit gelukkig.
Daar was ook de koraalmuziek,
het getjilp van vogels; door de
radio was ook de ontroerend-
plechtige sfeer merkbaar, een
sfeer mede gesuggereerd door
de uitstekende toelichting van
de reporter, die zijn moeilijke
taak verstond: slechts het ge
ven van een verslag, door zich
zelf op de achtergrond te plaat
sen en de luisteraars te laten
meeleven met het gebeuren
aan de Coolsingel. Zo was deze
reportage toch het meest in
drukwekkend van wat de radio
deze zaterdagavond bracht.
Het is nu twaalf
jaar geleden, dat wij
bevrijd werden, maar
vergeten doen wij het
nog steeds niet. Daar
om maakte de sobere
plechtigheid, die zater
dag oudergewoonte weer op
de Dam plaatsvond en door de
N.T.S. werd uitgezonden bij
zonder veel HKlruk op ons. Dat
lag voor een niet gering deel
aan de eerlijke beeldregie van
Peter Koen, al past het bij een
dergelijke uitzending nauwe
lijks, in beoordeling te treden
over de technisch-artistieke
kwaliteiten van wat er gebo
den wordt. Daarom ook vonden
wij het zeer wel passend, dat
de gebruikelijke zaterdagavond-
pret deze keer achterwege bleef
en werd uitgesteld naar een
andere avond.
Symfonie III van
Sibelius(23.15 uur)
Men kan de Finse componist
Jean Sibelius, die 8 december 1865
te Tavastehus geboren werd, ge
rust wel de oudste nog in leven
zijnde componist ter wereld noe
men met zijn 91 jaren. Hij heeft
een enorm omvangrijke produktie
gehad: koorwerken, liederen, pia
nostukken, een Vioolconcert, sym
fonische gedichten io.m. de popu
laire „Finlandia")kamermuziek
en 8 symfonieën. In 1908 voltooide
hij zijn Derde Symfonie in C gr.
t. Op. 52, de eerste die driedelig is
geworden. Men zou eventueel de
Finale 'in twee delen kunnen split
sen en het meer opgewekte deel
een Scherzo kunnen noemen Maar
in feite heeft het werk toch maar
drie delen. De muziek werpt geen
problemen op. De beide boekdelen
(Allegro moderato en Allegro
hebben een optimistische sfeer,
met een soms haast hymnische ge
dachte in de finale. Het tweede
deel verraadt een lichte melancho
lie en heeft een romantiek, die
doet denken aan een Venetiaans
gondellied van Mendelssohn. Het
werk wordt gespeeld door het
Londens Symfonie Orkest o.l.v.
Anthony Collins.
Opnamen van de Accordeon Welt-
festspiele 1956 te Biel (Zwitserland)
worden vanavond uitgezonden door
de N.C.R.V. (8.20).
Na het tweede deel van het hoor
spel „Die verrukkelijke aprilmaand"
voert het Nederlands Kamerkoor
onder leiding van Felix de Nobel „In
the Beginning" (tekst Genesis 1 en
2) van Aaron Copland uit.
Liedjes van Annie Schmidt en Cor
Lemaire, die de laatste jaren ge
zongen zijn in het bekende pro
gramma „In Holland staat een huis"
zijn vanavond om kwart voor negen
voor de V.A.R.A. te horen.
Programma voor morgen
2.20 Gram: 12.30
Land- en tuinb meded: 12.33 Musette-ork;
12.55 Zonnewijzer; 13.00 Nws en kath nws:
13.20 Dansmuz; 13.45 Gram; 14.00 School
radio; 14.20 Gram; 14.30 Wij vrouwen van
het land; 14.40 Gram; 16.00 V d zieken;
16.30 Ziekenlof; 17 00 V d jeugd; 17.40
Verlost uit het
televisie-isolement
De provincies Groningen, Friesland
en Drente zullen morgen uit hun
Nederlands televisie-isolement verlost
zijn, wanneer de steunzender in Irn-
sum officieel in gebruik wordt ge
nomen. Prof. Kors, voorzitter van de
Nederlandse Televisiestichting, zal ter
gelegenheid van dit feit morgenavond
een speciaal woord richten tot de kij
kers in het noorden.
12.00 Lie
Weerber; 13.00 Nws; 13,10 Diskusslé; 13.55
Sportuitsl; 14.00 V d scholen; 15.00 Krit-
15.45 Gram; 16.45 Caüs; 17.00 V d kind-
18.00 Nws: 18.15 Stad en
19.00
V d
3.00 Dat
Nw:
Vd kind: 14.0*
ork conc; 15.4:
Mil ork; PI 01.
gelspel; 17.00 Gevar muz: 17.15 Dansmuz;
18.00 Gram: 18.45 Hoorsp; 19.00 Nws en
joum; 19.25 Sport; 19.30 Ccvar progr;
20.00 Verz progr; 20.30 Hoorsp; 21.00 Llch-
te muz; 22.00 Nws; 22.15 Act; 22.20 Lichte
muz; 23.00 Voordr: 23.15 Lichte muz;
23.55—24.00 Nws.
Brussel. 324 m. 12.00 Gram: 12.15 Pia
norecital; 12.30 Weerber; 12.35 Tulnb kron;
12.40 Pianorecital; (Om 12.55 Koersen);
13.00 Nws: 13.11 Gram; 14.00 Schoolradio.
15.45 Gram; 16.00 Koersen; 16.02 Elec-
Nws; 17.10 Pianorecital; 17.40 Zang en pl
ano; 17.45 Boekbespr; 18.00 V d jeugd;
2.55—23.00 Nw:
13.15 Gevar i
16.05 Lichte i
19.30 Nws: 20.00 Symf ork
Nws: 17.10 Gra
TIPS
„Maarretwintig tot vijftig duizend stuks,
zegt u. Daar is geld voor nodig".
„Het behoeft niet ineens. Je hebt twee of drie
duizend stuks in voorraad. Die kun je afleveren
en ik betaal contant. Met dat geld begin Je op
nieuw".
Ebbing ziet wel, dat meneer Brouwershof niet
over één nacht ijs gaat.
„Bovendien", vervolgt Brouwershof, „je krijgt
een kwartje winst op iedere zak, dus je kapi
taal wordt voortdurend groter".
„Ik moet mijn gezin onderhouden".
„Dat kost zo veel niet. Je hebt een zuinige
vrouw". Hij klopt hem familiair op de schouder.
„Kom, kom
Ebbing voelt zich gevleid.
„Pak een rokertje".
„Ik rook nog, meneer".
„Voor onderweg dan".
Ze nemer afscheid.
Om vijf uur verschijnen de kranten. Ze bren
gen de laatste berichten. In de Karpathen wordt
hevig gevochten, zwaar geschutvuur. Van het
westelijk front geen nieuws.
Scholen gaan uit, kantoren sluiten, fabrieks-
fluiten blazen hun vaste signaal, drijfriemen
worden los geworpen, vliegwielen stil gezet. Ru
moer verstomt. De werklui nemen hun jasjes
onder de arm, het is lekker weer, ze verlangen
naar huis. koffie en oorlogsbrood.
's Avonds wordt de politiek besproken, de dis
tributiebonnen worden gereed gelegd, de huis
moeder rekent, de koopman overweegt de-winst-
door
K. Jonkheid
kansen, de smokkelaar maakt zich gereed voor
zijn nachtelijke tocht. Hij moet koffie dragen,
zijn kameraad heeft peper.
„Waar gebruiken ze al die. peper voor?"
„Voor traangas. Wat dacht jij? Voor hazen
peper?"
„Nee, voor rolpens en carbonade".
„Kerel, houd je mond!"
De torenklokken melden het uur van midder
nacht. Weer een oorlogsdag voorbij.
De oorlogshandelaars en zij, die het willen
worden, liggen op hun bed en doen zaken. Ko
per, rubber, koffie, peper, zandzakken, marken,
kronenals razende heksen vliegen ze door
de lucht, spoken in de slaapkamers, gonzen om
de hoofden, lispelen cijfers en rekensommen,
tien duizend, twintig duizend, honderd duizend.
De vermoeide hoofden worden rood en vallen
indelijk in slaap. Maar de spoken blijven in
de weer. bij nacht en overdag
De smokkelaars sluipen, de grenswacht waakt,
een enkele ontrouwe landweerman accepteert
„Moeder, ik lust dit harde brood niet. Ik krijg
er hier zo'n pijn van". Het kleine meisje strijkt
de hand over de maagstreek.
Moeder zucht. „Ik zal er met vader over pra
ten, om voor jou een wittebroodsbriefje aan de
dokter te vragen". Het kind ziet er bleekjes uit.
„Wil je een kopje melk? Er is nog iets".
Het meisje aarzelt.
„Toe, neem het maar".
Langzaam drinkt het kind de melk op. Ze
heet Truusje Cammeraat. Haar vader is boek
houder op het kantoor van de garenspinnerij van
mijnheer Adelsberg. Ze verwacht hem spoedig
thuis. Dan wil ze dadelijk vragen om het witte
broodsbriefje van de dokter.
Ze ziet haar vader naderen en loopt naar 't
venster. Maar hij is zo in gedachten, dat hij
haar niet ziet. Zodra hij binnen komt, roept ze:
„Dag, pappa!" 1
Hij schijnt plotseling ontwaakt, groet zijn
vrouw en kinderen, kijkt glimlachend de kring
rond. zet zich in zijn eenvoudige leuningstoel en
bekijkt zijn schoenen. „Ik geloof, dat de zolen
erg dun worden", zegt hij.
„Ik heb het al gezien. Ze zijn dóór, ze moe
ten naar de schoenmaker".
„Heb je zo lang een paar andere voor me?"
„Wacht nog een paar dagen, dan is de maand
om. Het geld. Alles is zo duur. twee gulden
zestig voor een paar zolen".
(Wordt vervolgd)
19.00 Comm: 19.1:
derland19.40 Gra
Avondgebed e
24.00 Nouveai
l En Gij zult het
i lit kal: 23.00 Nw
AVRO:
■1 VPRO:
Dagopening. VARA: 8.00 Nws; 8.15 Tul-
penrallyc; 8.25 Gram; 9.00 Gym v d
vrouw; 9.10 De groenteman; 9.15 Gram;
9.40 Morgenwijding; 10.00 Gram; 10.50 V
d kleuters; 11.00 Lichte muz; 11.30 Sopr
en orgel; 11.50 Gram; 12.00 Lichte'muz:
12.30 Land- en tuinb meded; 12.33 Gram:
12.50 Tulpenrallye: 13.00 Nws; 13.15 Me
ded of gram: 13.20 Metropole-ork: 13.55
Beursber; 14.00 Gram: 14.40 Schoolradio:
15.00 V d vrouw; 15.30 Fluit en clavecim-
bel: 16.00 Omr ork en radi<*oor; 16.30 V
d jeugd, 17.20 De dierenwereld en wij.
10 Dansmuz; 18.00 Nws; 18.15 Pi
anospel; 18.30 Fototlps: 18.40 Sps
18.55 Pat
s parle; 19.00 V d
Filmpraatje: 20.00 Nws; 20.05 C
uit het buitenland
Flor Peters speelt vanavond om
6.20 op het ongel van de St. Ga
briel's Ohuroh in Londen Koraal
voorspelen en Passacaglia en Fuga
in C. mineur van Bach. (Engeland
464 en 194 meter).
De bekende Vlaamse auteur Wil
lem Elsschot wordt morgen 75
jaar. Lieven Gijpen zal vanavond
via België (198 meter) een uit
zending aan hem wijden (kwart
voor acht).
België (324 meter) zendt vanavond
om elf minuten over elf de Mis in
e van A. Bruckner uit.
Een uitzending ter herdenking
van de sterfdag van Dietrich Bux-
tehude is om vijf over half elf te
beluisteren voor Duitsland (93.6;
93.0; en 88.5 MHz). Het is een pro
gramma van prachtige vocale mu-
Muziek voor iedere smaak en met
commentaar van Peter Kottmann
wordt om tien over tien uitge
zonden door Duitsland (309 en 189
m).
De zonnetrein van de actie Goedzo
stopt vanavond weer aan een tussen-
halte om Johan Bodegraven leuke
voorwerpen te laten zien van de
enthousiasten, die gaven voor de sym
pathieke actie.
Verder staan op het programma de
poppenfilm „Zinzabelle in Parys", een
swerftocht door Amsterdam en „Het
lachen" een schets van Leonid Andre-
jew door Max Croiset. Peter van Cam-
pen verzorgt zijn wekelijkse filmru
briek. De dagsluiting wordt gehouden
door ds. O. Jager uit Almelo.
TELEVISIEPROGRAMMA'S
23.35—24.00 Gram.
i New York calling:
Jaarvergadering der Unie
van Baptistengemeenten
De Unie van Baptistengemeenten komt
dinsdag 21. woensdag 22 en donderdag 23
mei te Haarlem in algemene vergadering
bijeen. De agenda van de zaken-vergade
ring behelst om verkiezing van een
Unie-voorzitter, wadi-voor ds. F. E. Hui-
zinga kandidaat is gesteld, de jaarver-
igeli
leiding, de zending, het blad De Christen
Er zijn enkele voorstellen uit de ge
meenten, waarvan wij noemen: instellln
van een commissie voor visitatie en ziels
zorg aan de voorgangers, instelling va
en st,ichting voor maatschappelijk werk
erhoging van de voorgangers-salai
Voorts ligt ter tafel een voorstel
Rotterdam-Zuid. dat wil, dat de Uni
voortaan afziet van mede-onderteke
ning van boodschappen, die van
Wereldraad van Kerken uitgaan.
JN het altijd lezenswaardige „Wen
ding" heeft nu dr. E. Emmen een
belangwekkende beschouwing gegeven
over „het politieke spreken van de
kerk". (De uitdrukking „het politieke
spreken" lijkt ons minder gelukkig
gekozen.)
Het onderwerp staat de laatste tijd
in de belangstelling. Met name tijdens
de bezetting is de kerk weer tot ons
volk gaan spreken. Daarna hebben
enerzijds het mandement van de bis
schoppen en aan de andere kant bood
schappen en oproepen vanwege de
synode der Nederlandse Hervormde
Kerk het onderwerp actueel gemaakt.
Dat de kerk het recht en de plicht
heeft, tot ons volk te spreken, zal
buiten geding zijn. Zij is de kerk van
het Woord van God. Zij is wij zeg
gen het in de bewoordingen van dr.
Emmen in deze wereld gesteld om
het Woord van God In Zijn opdracht op
alle terreinen te verkondigen. Zij ver
wacht het Koninkrijk Gods en moet
vertolken Gods bedoeling met de
wereld.
Uitnemend ook is de gedachte, dat
de kerk niet allereerst behoort te ge
tuigen tégen iets, maar vóór iets: voor
het komen van het Rijk Gods.
en machten door Paulus in één
adem genoemd die er in de wereld
zijn. Over deze „machten" heeft nu
weer enige tijd geleden dr. H. Berk
hof een boekje geschreven, dat wel in
staat is, op die machten een bijzonder
licht te werpen. Hij schreef onder
meer (en ook dr. Emmen haalt het aan
om de bedoelingen kenbaar te maken)
„De machten van een humanistisch
persoonlijkheidsideaal, van een mens
waardig bestaan, van democratie en
vrijheid, van een zekere aan de Chris
telijkheid ontleende publieke moraal,
van de Mammon, de eros en de tech
niek, begrenzen en veronderstellen
elkaar wederzijds en houden het leven
in een zeker leefbaar evenwicht. Het
is intussen wel gebleken, dat wij hier
met een zeer labiel (wankel) even
wicht hebben te doen. Deze schaal kan
naar twee kanten doorslaan. Het ge-
saeculariseerde leven kan overgaan in
nihilisme, want op de bodem van dit
eigenaardig evenwicht der machten
ligt het ongeloof aan de goddelijkheid
en het bindende gezag van enige
macht. Waar dit ongeloof doorbreekt,
wordt het leven een geestelijke woes
tijn".
7EKER is, dat ook ten overstaan van
overheden en machten de kerk te
spreken heeft. Dit heeft bij ons de
volgende vraag doen rijzen, die wij
eerst willen toelichten.
De kerk zal zich met haar spreken
moeten keren tegen concentraties van
macht, die er toe leiden, dat aan het
menselijk wezen en dus aan de moge
lijkheid tot ontplooiing van de men
selijke verantwoordelijkheid tekort
wordt gedaan.
Daarom zal de kerk ook de vrijheid
van de mens moeten proclameren, de
vrijheid die de voorwaarde is om ge
heel naar de geboden van God te
leven en het leven, in dankbaarheid
voor de geschonken verlossing, te wij
den aan Zijn dienst.
Zo zal de kerk de vrijheid moeten pro
clameren en in rechtstreekse aanslui
ting daarop de menselijke verantwoor
delijkheid voor God, ook jegens onze
medemens die wij moeten liefhebben
als onszelf.
gRENGEN wij dit in verband met de
macht, die in onze tijd is gecon
centreerd binnen de staat, dan stellen
wij voorop, dat het toekennen van
vele taken aan de staat wellicht on
vermijdelijk is. En wanneer dan het
onvermijdelijke overschreden wordt
cn men voor die overschrijding van
het onvermijdelijke de schuldvraag
gaat zoeken, ligt er zeker niet alleen,
en misschien zelfs niet allereerst,
schuld bij de staat.
Indien er ergens immers een vacuum
is, dat gevuld behoort te worden, maar
dat in werkelijkheid niet wórdt ge
vuld, moet men zich niet al te zeer
verbazen, wanneer de staat er in
springt. Daarvan mag men niet alleen
de staat een verwijt maken.
Het gevolg blijft echter concentratie
van macht, voor een deel onvermijde
lijk, maar met beperkingen intussen
de ontplooiing van de menselijke
persoonlijkheid en daarmee van de
menselijke verantwoordelijkheid. Zelfs
bij materiële welstand moet dit neer
komen op verarming van het leven.
Nu heeft de kerk te spreken ten
overstaan van de overheden en de
machten die er zijn. De kerk zal heb
ben toe te zien, dat zij de mens niet
de weg gaan staan in de beleving
i christelijke vrijheid en van chris
telijke verantwoordelijkheid. In dat
geval zal zij vermanend en op zijn
minst waarschuwend hebben te spre
ken.
De vraag, ook onder het lezen van
dr. Emmens beschouwingen bij ons
opgekomen, is. of de kerk ook dit as
pect niet en met name in deze tijd
in de bepaling van haar houding
dient te betrekken.
Van 5 tot 11 augustus wordt in Aberdeen
in Schotland een Kirk-week gehouden,
een op de Duits-* kerkdag geïnspireer
de bijeenkomst van gemeenteleden on.
der auspiciën van de „Teil Scotland
Movement", de beweging „Zeg het
Schotland".