CHRISTELIJK n thergolven Herderloze pastor kerkelijk probleem Geen Griekse invloeden op Paulus en Johannes Pastor houde zich buiten de medische zorg Lagere tarieven mogelijk? kaas blijven neutraal 2 KANTTEKENING Conferentie over de Dode-Zeerollen (Van een medewerker) ER nagedachtenis van prof. E. L. Sukenik, die als een der eersten de be tekenis begreep van de Dode Zee-rollen, is onlangs onder auspiciën van het Israëlische Genootschap voor Bijbel onderzoek te Jeruzalem een conferentie gehouden, waarop tal van geleerden een voor dracht over deze rollen hielden. Dr. Jigal Jadin. de zoon van prof. Sukenik, die de conferentie opende, zei het te betreuren dat de duizenden fragmenten van de rollen die in Jordaanse handen zijn in het geheel niet of uiterst langzaam worden ontcijferd, waar door de geleerden genoodzaakt blijven nog jaren in het duister te tasten over vraagstukken die opge worpen zijn bij de ontcijfering van rollen in Israël en elders; de rol len die in Jordanië zijn geven mo gelijk de oplossing voor die vraag stukken. Zo heeft de onlangs ontcijferde rol die commentaren op Nahum bleek te bevatten de sleutel gele verd op de vraag wie de schrijver van de rollen hebben bedoeld met de Kittieten. Dr. Jadin zei dat de nieuw ontcijferde rol de theorie versterkt dat hiermee de Romei nen zijn bedoeld. Wat betreft de befaamde rol met de romantische naam Strijd tussen de kinderen van het licht en de kinderen der duisternis, waar in het begrip „Kittieten" een belangrijke plaats inneemt, aange zien het „kinderen der duisternis" betekent, zei dr. Jadin dat deze rol in geen geval een aparte plaats inneemt onder de Dode-Zeedocu menten: zij is in dezelfde tijd sa mengesteld. het verband dat gelegd moet wor den tussen de rollen en het Chris tendom Volgens hem bestaat er wel degelijk verband tussen de ideeën van Johannes de Doper, Paulus en Johannes de Evange list enerzijds en de Dode-Zeesekte. Uit dit verband verklaarde hij de interesse voor de rollen in Europa en Amerika: misschien is daarom die belangstelling groter dan in Israël zelf. Dr. Flus se r zei dat de theorie dat Johannes de Evangelist en Paulus hun kenmerkende grondge dachten aan het Hellenisme had den ontleend wel was achterhaald. Zij knoopten aan bij de gedachten die leefden in de Joodse kringen die de rollen hebben geschreven en verbreid. Deze wetenschap maakt de band tussen Jodendom en Christendom nog steviger dan zij al was. Wel verklaarde dr. Flusser dat de denkbeelden van de sekte der Essenen fundamenteel verschillen van die van Jezus: de haat neemt bij de Essenen een belangrijke plaats in, zij kennen niet de ver lossing van de mensen door het lijden van de Messias en over de opstanding is in de rollen niets gevonden. Dr. Flusser zei met nadruk dat de vrij algemeen aanvaarde me ning in protestantse kringen, dat de kern van het Christendom is gelegd door Paulus en Johannes de Evangelist onhoudbaar is; zij knopen aan ondanks het funda mentele onderscheid bij ge dachten die in het Jodendom leef den Prof. H. Rabin besprak in het bijzonder do aangenomen uitleg, dat met de in de rollen genoemde Joodse sekte, die der E6senen wordt bedoeld. Deze Essenen wa ren volgens hem niet anders dan Farizeeërs, die zich van de grote groep afscheidden, om in afzonde- ENIGE dagen voor de conferen tie werd bekend, dat de bij Qumran gevonden rol die ge noemd wordt Het Gebed van Nabonedus is ontcijferd. Deze rol is in het bezit van het Rocke feller Museum dat in het Jor daanse gedeelte van Jeruzalem ligt. Zij is geschreven in het Aramees. Nabonedus (of Nabo- nid) was de laatste Babylonische koning en hij was volgens de rol een weetgierig persoon, een dromer van visioenen en sterre- wichelaar, die trachtte oude vor men van de godsdienst weer in te voeren". Hij stimuleerde on derzoekingen naar de resten van oude gebouwen en heilige plaat sen, waarbij hij zich inspande oude tempels hun functies te hergeven. De rol werpt een ge heel nieuw licht op de Babylo nische tijd. Verrassend is dat een Joodse legende die geacht werd uit veel latere tijd te stammen in de rol is beschre ven als werkelijk gebeurd zijnde 4 H er vormde predika ntenconf erentie (Van een onzer redacteuren) MEER dan vijfhonderd her vormde theologen verga derden gisteren na een begroe ting op woensdagavond in hun traditionele omgeving; de Han delsbeurs in Utrecht. In de mid daguren hebben zij het vraag stuk van de pastor pastorum be sproken, de vraag naar de ziels zorg voor de zielzorgers, die ook de synode reeds geruime tijd be zig houdt. Een forum bestaande uit de predi kantsvrouw mevrouw W. H. de Roos en de predikanten Klein Wassink, Ruiten berg en Poldervaart onder leiding ds. J. R. Wolfensberger heeft met i of minder aarzeling het bestaan van geestelijke verzorger voor predikanten noodzakelijk geacht. Er was geen spra ke van een proclamatie en een eis: eer der van een appèl op leder die ertoe in staat gesteld wordt, pastoraal zijn col- Het domineesbestaan is per slot geen beschut leven mee.r dat een offer van betrekkelijke eenzaamheid niet te zwaar maakt. De predikant voelt zich meer belachelijk dan belangwekkend. Ontmoediging in de pastorie legt vaak een druk op het gezin en op de gemeen te (ontnuchtering van romantische idea listen is natuurlijk iets anders). De centrale oplossing zal toch moe ten zijn, dat de pastores zich verant woordelijk voelen voor het pastoraat aan elkaar. De „herder" is geen ge- zelligerd, die de eenzaamheid en de nood wegpraat, maar hij heeft bij bels gezien een leidende taak. pas toraat is ook een kwestie van gezag. Intussen mag men niet vergeten, dat ui de ministeria de ringen, de classes en vooral door de predikantsvrouw herder lijke zorg wordt gegeven. Men dacht voorts aan visitatoren, de „nazorg" van de universiteit uit. Is het eigenlijk wel gewenst, specialisten aan te wijzen: een provinciale pastor pastorum, zoals iemand wilde, aangewezen door de pre- Convent Lutherse predikan ten „De zorg aan de zieke door arts predikant" staat als onderwerp blijk baar hoog genoteerd de laatste tijd. Werd in Driebergen, vorige week, hier aan een theologenconferentie gewijd, de Lutherse predikanten hadden donderdag dit thema als centraal punt van de be sprekingen op de agenda gezet. De i gadering werd geleid door dr. G. Lindijer. Dr. C. Riemers. predikant-directeur van de Lutherse Diaconessen Inrichting te Amsterdam, als theoloog het onder werp aanpakkend, wees er op hoe in de medische wereld de materialistische, natuurwetenschappelijke visie ten aan zien van de zieke mens hoe langer hoe meer wordt losgelaten. Hij bestreed evenwel de mening als zouden predi kant en arts moeten samenwerken. Het teamwork zij teamwork. De pastor evangelieverkondiger; zijn taak is r om therapeutisch te handelen. Hij mag getuige zijn van het wonder. Sectarisch of kerkelijk isoleren van gebedsgenezing doet schade aan het vertrouwen dat de arts in de pastor moet hébben. kansen op herstel. De predikant mag de zieke mens in zijn ilekzijn bege leiden. De pastor hoede er zich voor een instrument van de arts te worden. Dr. G. Mik. als psychiater het onder werp inleidend, wees er op hoe iedere ziekte zijn eigen problemen meebrengt. Ook de houding van de man is een an dere dan die van de vrouw. In het ziek- zijn voelt de mens zich bedreigd door de dood. Men kan zelf niet meer het heft in handen houden. Iets van ontred' dering vindt plaats. Hij heeft behoefte aan houvast. In die situatie staat de arts met heel zijn technisch apparaat hem bij. De pastor houde zich bulten de me dische zorg. Hij komt o«n het Woord, in welke vorm ook. te brengen, juist ook in die omstandigheden waar schuldgevoelens heersen. Teamwork is noodzakelijk al zullen arts en predi kant elkaar zoveel mogelijk op eikaars terrein hebben te eerbiedigen. Dr. G. Munter hield een exegetische inleiding. Hij werd ook gekozen in de plaats van dr. G. J. Lindijer. die als voorzitter aftrad. dikanten. Alweer een vrijgestelde, klaag de men in de discussie, weer zo'n man. die los van het leven in de pastorie staat. Maar. zo zei ds. Ruitenberg, zo'n ..vrijgestelde" heeft een langdurige er varing en heeft het voordeel, dat hij afstand kan nemen. Niet dat ds. Ruiten berg direct voor zo'n vrijgestelde voel de; de mogelijkheden die er nu al zijn moeten veel meer uitgebuit worden voor het normale pastorale werk aan elkaar. Er zijn concrete gevallen van nood; ds. Poldervaart wilde dat het mode- ramen der classis steeds zich bezon, of in het ressort een pastorie bijzondere hulp nodig heeft. Het kan de meest gekwalificeerde collega, ouderling of mannelijk of vrouwelijk gemeentelld opmerkzaam maken op zijn of haar pastorale plicht. Men is er niet uitge komen, en niemand verwachtte dat eigenlijk. Haastig namen velen afscheid van Utrecht om 's avonds in Amsterdam de moderne theologenvergadering bij te wo nen. De overigen luisterden gisteravond naar de dichter dr. J. Schulte Nordholt. 's Morgens heeft prof. dr. P. A. van Stempvoort gerefereerd over Bultman en de hemelvaart een uitdaging en een antwoord. Aan het begin van de mid dagvergadering heeft ds. P. D. Kuiper lamens de Geref. predikantenvereniging :nige vriendelijke woorden gesproken. RproomnQSwerk NED. HERVORMDE KERK Beroepen te Oldenzaal (toez): H. A. Hauer te Bredevoort; te Kinderdijk: C. Treure te Ederveen. Bedankt voor Middelharnis: G. H. Kooten te Genemuiden. wijlen J. Attema): C. Ch. Griffioen te Voorthuizen en J. Thomas te Hilversum. Beroepen te 's-Gravenhage-Oost (als missionair predikant voor de zending onder de joden): legerpred. J. M. Snoek te Woldendorp; en te 's-Gravenhage-Oost als ziekenhuispred voor classis 's-Gra- venhage: R. A. Flinterman te Goes; te Smilde: L. Ozinga te Lunteren; te Heer Hugowaard: kand. J. Vlaardingerbroek te Loosduinen. De heer J. Vlaardingerbroek verzoekt ons te willen mededelen, dat hij geen nieuwe beroepen meer in over weging kan nemen. CHRISTELIJK GEREF. KERKEN Beroepen te Bussum: M. Holtrop te Leeuwarden. Bedankt voc Papendrecht, te Maassluis. In West-Indonesië zijn Nederlandse predikanten nodig In de hervormde predikantenvergade ring, die gisteren te Utrecht werd ge houden, heeft dr. Stelma, lid van de Raad voor de zending een dringend be roep gedaan op jonge predikanten. De Protestantse Kerk van West-Indo nesië staat voor de onmogelijkheid vijf a zes vakatures in Nederlands-sprekende gemeenten te vervullen. Schrijf dit.... Toen het volk Israël op zijn tocht door de woestijn honger had, gaf God het 's ochtends het manna, het „hemels brood" en 's avonds kwamen de kwakkelen en over dekten de legerplaats. Brood en vlees in overvloed. En bij Massa en Meriba gaf God het water in overvloed. En steeds weer kunt ge het lezen; „En gij zult weten, dat Ik, de Here, uw God ben". En nu dan weer een nieuw ge vaar: de Amale- kieten zien daar dat schijnbaar weerloze volk trekken, rijk voor zien van vee en het (uit Egypte meegekregen) goud. En ze binden de strijd aan met Israël. Ge kent het verhaal: Mozes, staande op de heuveltop, de staf in zijn hand, ondersteund door Aaron en Hur. De opgeheven staf is het teken van de overwinning die God Zijn volk schenkt. En dan komt het weer: „Schrijf dit ter gedachtenis in een boek Het is in de afgelopen jaren anders gezegd: „Opdat wij niet verge ten.." Want dat is het: vergeet toch nooit Gods weldaden en Gods zegeningen in uw leven en in het leven van ons volk. Theodor Heuss, de 73 jaar oude (resident der Westduitse Bondsrepu bliek heeft zijn officiële werkzaam heden hervat nadat hij sinds midden februari wegens ziekte afwezig ge weest was. Donderdag is president Heuss de gastheer aan een lunch voor de Nato-mmisters naar Turkije voor acht dagen. £JET is een bekend feit, dat het levensverzekeringsbedrijf in Ne derland, vooral na de jongste wereld oorlog, een grote vlucht heeft genomen. De jaarlijks stijgende productiecijfers en het door enkele verzekeringsmaat schappijen totaal verzekerd bedrag van een miljard gulden geven hiervan een voldoend duidelijk bewijs. Behalve van de grote belangstelling bij het publiek voor deze verzekerings- vorm profiteert het levensverzeke ringsbedrijf op het ogenblik echter nog van twee andere gunstige omstan digheden, namelijk van de hoge rente stand en van de toenemende gezond heid van het Nederlandse volk, een gezondheid, die blijkt uit de langere levensduur. Ten aanzien van de rentestand kan opgemerkt worden, dat de verzeke ringstarieven zijn gebaseerd op een op de beleggingen te kweken rente ongeveer 3%. Sinds enige tijd is het echter zo, dat in werkelijkheid meer dan 4*4% rente gekweekt kan worden. COMMENTAAR Interessante lezing De fietser wordt door een auto aangereden. Een getuige verklaart, dat de automobilist op de ander is ingereden. De man is fietser. Een andere houdt vol dat het een fietser was die een grote verkeerszonde beging. U raadt hetde man was autorijder. Dit was ongeveer het thema van de gedramatiseerde docu mentaire (over de waarde van onze waarnemingen) van Jan Vrijman, die door de v.p.r.o.- televisie werd uitgezonden. Het bleef naar onze smaak te veel een lezing met lichtbeelden, een zeer interessante lezing welis waar maar met te weinig voor de eigen eisen van televisie. Eerder kon men zien hoe Pete Felleman tegenwoordig zeer fraai Nero-kapsel draagt. Hij commentarieerde een uitzending van het Tony Scott kwartet. De plaatjes van Frits Muller gingen er wat haastig en zonder origi naliteit door. Professor L. J. van Holk be antwoordde brieven van luiste raars op zijn bekende wijze: rustig en vertrouwen wekkend. De heer D. P. M. J. Buitendijk te 's- Gravenhage is benoemd tot onderwijzer aan de Maarten Lutherschool aldaar. Aan de christelijke school te Onstwedde (Holte) is mevr. A. M. Wubs-Homan be noemd tot onderwijzeres. Honger te sterk onder 't werk Geen slecht idee: van KAAS Wat eet je daar? Straf gevaar/ KAAS is zo onweerstaanbaar lekker, dat smul ik mee t letterlijk iedereen.voor de verleiding bezwijkt en mééhapt! Wat een bof dat zó Iets heerlijks in deze dure tijd nog zó voordelig blijft! U kunt daar nooit genoeg van profiteren! Doe méér met Zijn produktie is teruggelopen tot een derde van vroeger, de arbeidstijden zijn ingekort, het personeel moet loonsverhoging hebben wegens de duurte, maar zwijgt, omdat allen vrezen voor ontslag, ziende de sterk verminderde produktie Wat moet hij doen? De helft ontslaan en de andere helft dertig of veertig procent verhoging geven? Neen, dat gaat niet. De hoge prijzen, die hij voor zijn produkten maakt, leveren hem flinke winsten ondanks de verkleinde omzet. Neen, hij mag niemand ontslaan. En loonsver hoging zal hij moeten toestaan aan allen. Hoe doen anderen? Ja, anderen! Behoort een chris tenmens niet een voorbeeld te zijn voor de we reld? Moet hij zich laten leiden door anderen? Of door zijn geweten? Door dat geweten te stel len onder de tucht van het Woord? Er wordt geklopt. „Mijnheer, hier is „Wie?" „Hij zegt, dat hij een oude schoolkennis van u is". „Laat mijnheer binnen". „Hallo, Adelsberg, ken je me nog?" „Dat geloof ik wel. Van Welden, als ik me niet vergis" „Goed gezien. Hoe gaat het jou?" Ze wisselen over en weer nog enige vragen en nemen plaats. Adelsberg begrijpt niet, wat Van Welden komt doen en waarom hij zo opvallend familiair is. Maar hij komt het spoedig te weten.' door K. Jonlckeid i heer, c i u te spreken" „Wat een rare wereld, hé! Het valt niet mee in zaken". „Neen". „Hoe gaat het hier?" ..Nogal, naar omstandigheden". Adelsberg is niet zeer toeschietelijk. Maar de ander laat zich niet weerhouden. Hij zal maar met de deur in huis vallen. „Ik weet verschillende partijtjes koper te zit ten, die te koop zijn. Ik heb trouwens al heel wat gekocht". Adelsberg kijkt afwachtend. „Het koper is duur. Er is heel wat geld voor nodig. Maar ook geweldig mee te verdienen. Aan iedere gulden zit een daalder winst". „Op welke manier?" „Door uitvoer haar buiten. De munitiefabrie ken snakken naar koper". „Heb je consent voor uitvoer?" „Nee, consent krijg je niet. Het moet gesmok keld de grens over" De mond van de ander trekt bedenkelijk. „Dat kan gemakkelijk. Volstrekt geen be zwaar". „Hoe dan?" „Ja, hoe „Dat zeg je liever niet", onderstelt Adelsberg. „Och, waarom niet? Tussen de dubbele bodem van een schip „Dat kunstje is bekend. Daar heb ik een foto van gezien, toen de kommiezen het ontdekt had den". „Er zijn nog honderd andere manieren". „Die ik niet ken en die u ook liever niet schijnt te noemen". „Dat is mogelijk. Alles op zijn tijd. Dat komt wel. Maar nu ter zake. Ik kom vragen of jij met mij meedoet, om samen die partijtjes koper te kopen. Er zal vier of vijf duizend gulden mee gemoeid zijn. De winst bedraagt driemaal zo veel". i „Ik doe niet mee". „Waarom niet? Nu je zo'n prachtige gelegen- heid geboden wordt! Die moet je met beide han den aangrijpen. Zo iets komt niet elke dag voor!" I „Neen, ik doe het niet". „Wat een dwaasheid. Denk eens in. Vijf dui- zend gulden zet je uit, je ontvangt er twintig1 duizend terug. Een volgende keer doen we het I nog iets royaler, dan verdienen we samen een ton. Behalve koper zijn er nog andere waren. Denk eens aan het artikel rubber! Daar is nog meer aan te verdienen!" t Pianoconcert in G van Ravel (23.15 uur) Maurice Ravel schreef 2 Piano concerten. Het ene. gecomponeerd in 19301931, is uitsluitend voor de linkerhand en opgedragen aan de Oostenrijkse oorlogsinvalide, de pianist Paul Wittgenstein, die zijn rechterhand moest missen. Het tweede componeerde Ravel in de zelfde tijd en gaf het aanvankelijk de titel Divertissement(orkest compositie van luchtig karakter). Dit luchtige karakter wijst niet alleen op de invloed, die Ravel in dit werk onderging van Mozart, maar ook van de jazzmuziek. Een opgewekt, krachtig Allegro wordt gevolgd door een meer eenvou dig en breed-uit gezongen Adagio. Als finale schreef Ravel een leven dig Rondo, sprankelend en ge spannenMarguerite Long speelt het werk vanavond met het Parijse Symfonie-orkest o.l.v. Ravel zelf. Vooraf gaan enkele liederen van Ravel. 0 Leon Povel, de bekende luisterspel- regisseur van de K.R.O. trad 25 jaar geleden in dienst van deze omroep vereniging. Om de regisseur te eren wordt om vijf over acht het Chi nese luisterspel „De Wet" van dr. Wilhelm Treichlinger uitgezonden, dat door de jubilaris zelf is ver taald en wordt geregisseerd. Het luisterspel „De Wet" is ge vangen in de fascinerende sfeer van de andere Chinese wereld. Twee verhalen zijn in dit spel op verrassende wijze door elkaar ge vlochten verbonden door de sym bolische stem van een onschuldig kind. Zo lang er mensen leven, zo leren we uit dit spel, zal er onrecht blijven geschieden. Alleen dan zal er recht geschieden als men doet wat volgens zijn geweten recht is, ook al zou dit de dood betekenen. Een spel met veel Chinese wijsheid. Het appèl van dr. Albert Schweitzer over de gevaren ver bonden aan de proefnemingen met atoombommen, dat door de Noorse radio in vijf talen is om geroepen, wordt vanavond om vijf over half negen uitgezonden door de V.P.R.O. Deze bijzondere uitzending wordt ingeleid door ir. KI. Klooy. Exotische klanken van de Cari bische eilanden worden om vijf voor half elf voor de V.A.R.A.-microfoon gebracht door Eugène Brands. Programma voor morgen i lit kal: 8.00 Nw Opdrachten van N.C.R.V. aan componisten De componist Simon Pluister is door de N.C.R.V. uitgenodigd een oratorium te componeren voor koor, orkest en solisten. De tekst hier voor is samengesteld door drs. Jaap Das en draagt als titel: „Een dag des Hells". De opdracht tot het vervaardigen van een werk voor mannenkoor en harmonie-orkest op teksten van Je- remia is inmiddels gereed gekomen. Ook dit werk is van Simon Pluister. Voor orkest zal een licht symfo nische suite worden gecomponeerd, die bestaat uit vier dansen. Elk deel zal door een andere componist ge schreven worden. Henk Badings neemt het eerste deel (een mars) voor zijn rekening. De wals wordt gecomponeerd door Wouter Paap. De polka (deel drie) zal worden vervaardigd door Hugo Godron en de slotgalop door Cor de Groot. Hugo Godron is bovendien uit genodigd een concertant werk te schrijven voor de ongewone bezet ting: vocaliserend gemengd koor met viool, cello en harp. De N.C.R.V. zal verder trachten de verbetering van het niveau der ontspanningsmuziek te activeren en wel in de vorm van compositie opdrachten voor de Shamrock- orkesten, die geregeld voor de N.C.R.V.-microfoon optreden. Er bestaan drie verschillende bezet tingen van deze ensembles, name lijk het Shamrock blaasensemble, het Concert-Orchestra en het Small-Orchestra. Aan de volgende componisten heeft de N.C.R.V. verzocht voor deze ensembles een korte compositie te schrijvenJur- riaan Andriessen. Adriaan Bonset, Jaap Geraedts, Robert Heppener, Jan Masséus en Willem Strietman. TIPS uit het buitenland Het Symfonie-orkest van het N.I.R. voert vanavond (324 meter 8 uur) met de Vlaamse en Franse omroep koren onder leiding van Franz André werken uit van moderne Franse componisten. Van Ch. Koe- chin wordt ten gehore gebracht „Het brandende Braambos", gecom poneerd naar een episode uit Jean- Christophe van Romain Roland: „Na de stilte van de winter komt de verrijzenis van het nieuwe leven". Verder staan op het programma de Symfonie voor Snaren en Te Deum van de in 1900 geboren Henry Barraud. van Turijn 14.40 Boekbespr; 1 <ron pletteren e lal progr; 19.30 Mannenko r: 20.00 Stilte: 20.02 Wilt n Amsterdamse Postharr Rsdlo Phllharm ork en solist. I.d. pauze1 Act: 22.35 Wij lulden de zondag ln. Hier na: Avondgebed en lit kal; 23.00 Nws; 23.15 Nws in Esperanto; 23.22—24.00 Nou- veauté'c VARA: 7.00 Nws; Het Omr.Symf.ork. speelt na negen uur werken Hindemith, Ghedini en Beethoven (Italië 457, 333 en 225 meter). Engeland (1500 en 247 meter) wis selt vanavond om 9 uur met Dene marken een programma van lichte amusementsmuziek uit Een bijzon derheid voor geheel Engeland is dat voor het eerst in het bestaan van de B.B.C. een vrouw zal staan voor een Engelse radio-orkest en wel Grethe Kolbe, dirigente van het Deense staatsradio-orkest. Koorzang; 14.55 Streekuitz; 15.45 C volkszaak, cai 17.10 Weekjourn: 18.45 Regeringsuit 5 landen aangeslo ft•- Artls- 19(30 7.10 Gym m; 8.00 Nw: Ontbljtclub; 9.00 V d vrouw. VPRO: 10.00 Tijdelijk uitgeschakeld, caus: 10.05 Mor genwijding. VARA^ 10.20 Orgelspel; 10.45 ton en plano;' 12.00 Lichte 'mui; 12.30 Land- en tulnb meded: 12.33 Gram: 13.00 Nws; 13.15 VARA-varia; 13.20 Dansmuz; 13.45 Sportpraatje; 14.00 V d jeugd; 14.35 tieke staalka Zie Hilversum I VARA: 20.30 Nws Planorecital: 21.05 Soc comm; 21.20 Gram; 21.30 Het zevende kruis, hoorsp; 23.00 Nws; 23.15—24.00 Gram. TELE VISIE PROGR. 4^30—1L00 Eurovisie: Rep. Cup denking bij het Nationale Mor de Dam te Amsterdam. (Wordt v ulgd) 1 deling in het onlangs uitgekomen jaar verslag van een der grote levensver zekeringsmaatschappijen. Deze maat schappij heeft over 1956 slechts 42,9% van het bedrag, dat nodig geacht werd voor uitkeringen bij overlijden, in werkelijkheid uitgekeerd. In feite be tekende dit, dat van de geraamde 13*4 miljoen gulden nog geen zes miljoen behoefde te worden uitbetaald. Hoewel dit voorbeeld waarschijnlijk niet representatief geacht kan worden de omvang van de uitkeringen bij overlijden in het levensverzeke ringsbedrijf, leek het ons in dit ver band toch juist, dit voorval als symp toom te signaleren. Na van het voorgaande kennis ge nomen te hebben, vragen wij ons af, of een verlaging van de tarieven voor levensverzekeringen niet in overwe ging genomen dient te worden. Het is ons bekend, dat de kwestie van de hoge rentestand in verband met de hoogte van de tarieven inder daad ln levensverzekeringskringen reeds een onderwerp van gesprek is geweest. Wij hebben ook begrip voor de moeilijkheden, die zich hierbij voordoen. Men vraagt zich immers af, hoelang de hoge rentestand nog aan zal houden. Voor de toekomst is alles onzeker en de huidige hoge rente kan geen normaal verschijnsel genoemd worden. 'J'OCH hebben wij tegen deze over wegingen enige bedenkingen. Juist omdat de toekomst volkomen onzeker Is, zou het ook wel eens zo kunnen lopen, dat de hoge rentestand voor lopig gehandhaafd blijft; wanneer zal dan voor de levensverzekeringsmaat schappijen het tijdstip aanbreken, waarop zij menen haar tarieven te kunnen verlagen? Na het gedurende een bepaalde peri ode aanhouden van de hoge rente? Maar na het verstrijken van die pe riode zal men met nog meer klem kunnen betogen, dat de hoge rente stand nu wel gauw tot het verleden zal behoren en een eventuele verlaging de tarieven opnieuw uitstellen. Nee, dit lijkt ons een discutabele ge- dachtengang en de vraag blijft, of een verlaging van de tarieven op dit ogen blik niet juist zou zijn. Het in dit verband ook wel aange voerde argument, dat de verzekerings maatschappijen door vóórbelegging als het ware achter de huidige hoge rentestand aanlopen, kan uiteraard moeilijk een argument tegenover de verzekerden zijn. Het zou onjuist zijn, ongunstige gevolgen van de gekozen beleggingspolitiek niet op de aandeel houder, maar op de geen ondernemings risico dragende verzekerde af te wen telen. Het lijkt ons daarom juist, dat ook de levensverzekeringsmaatschappijen een steentje bijdragen tot het welsla gen van de huidige prijsstabilisatie- politiek. Classis Dordrecht Chr. Geref. kerken contra televisie Ter vergadering van de classis Dordrecht der Chr. Geref. kerken heeft de kerkeraad van Sliedrecht be zwaren kenbaar gemaakt tegen, wat hij noemde, het kwaad van de televisie. De classis heeft daarop uitgesproken zich ernstig bezwaard te gevoelen over de manier, waarop tijdens de generale synode in september 1996 verschillende predikanten en ouderlingen over het kwaad der televisie" spraken. De classis sprak als haar overtuiging uit. dat de televisie in de Dienst des Woords een „godonterend kwaad is", waarvan het gebruik op zg. christelijk terrein zonde is tegen het tweede gebod. Daarom dringt de classis er bij de particuliere synode van het zuiden op aan. dat die er bij de generale synode op zal aan dringen hier een krachtig halt te roepen, want zij vreest, dat het anders met dit kwaad zal gaan zoals het destijds is ge gaan met het uitzenden van kerkdiensten per radio op zondag. Deze zijn volgens de classis ..achter de rug van de synode om door deputaten op onkerkelijke wijze doorgevoerd" De classis besloot een commissie uit haar midden te benoemen, die de materie nader in een rapport zal uitwerken, dat aan meerdere vergaderin gen ter kennis zal worden gebracht.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 2