CHRISTELIJK
Contact leden met bond
dient versterkt
I
Puzzel mee
Merendeel der Engelsen
aelit kerkgang overbodig
Wereld-schoolactie tegen
de tuberculose
SNELPONIijmtderaarstestukkenaaneen
blijven
neutraal
Arbeidszegen
2
Uit de vakpers
"1
(Van onze sociale redacteur)
TTNITAS, het orgaan van de Nederlandse Christelijke Bond van
werknemers in de Textiel- en Kledingbedrijven, heeft een
artikel gewijd aan het belangrijke punt van de verhouding van
leiding en leden in deze bond.
Vele leden zien niet meer het doel van de bond. Het is
daarom uiterst belangrijk, dat hierop gewezen wordt door het
regelmatig houden van kadervergaderingen, scholingsbijeenkom
sten, vormingscursussen, huiskamerbijeenkomsten met de leden,
ondernemingsgewijze personeelsvergaderingen, kortom in allerlei
kleinere verbanden, dient de leden het doel der vakorganisatie
duidelijk te worden gemaakt en dient de band tussen leiding en
leden versterkt te worden.
Dat de leden thans veelal het
doel van de bond ontgaat wordt
aan twee verschijnselen toege
schreven.
In de eerste plaats is het zwaar
tepunt van de bond verplaatst
van de strijdhouding naar het
overlegsstadium De acties wor
den niet zo zeer meer onderne
mingsgewijze. maar veel meer be-
drijfstaksgewijze gevoerd. De over-
legsorganen worden op landelijk
niveau ingesteld en in deze orga
nen kregen de gesalarieerde
hoofdbestuurders, als vertegen
woordigers van de werknemers
zitting. Het gezichtsveld van de
bestuurder werd verruimd en bo
vendien bleef het vakverenigings-
werk niet slechts beperkt tot de
sociale sfeer, maar het breidde
zich in niet onbelangrijke mate ook
tot de economische sfeer uit.
Een tweede verschijnsel dat de
interesse van de leden voor de
bond heeft doen verzwakken, is
het feit dat het overleg niet meer
voornamelijk gevoerd wordt over
de directe materiele belangen,
maar over de menselijke verhou
dingen in het bedrijf, de medezeg
genschap, de p.b.o. etc.
Op grond van deze beide facto
ren krijgen de werknemers het
gevoel niet meer zo nauw bij het
werk van de vakorganisatie betrok
ken te zijn. Men d-eigt met be
danken, of gaat zelfs over te be
danken om het geringst mogelijke
wissewasje.
Voor alles is daarom nodig, dat
de leden op de hoogte gesteld
worden van het werk van hun or
ganisatie. Er dient bij de leden
vertrouwen gekweekt te worden
voor hun bezoldigde bestuurders en
de bezoldigde bestuurders dienen
over de rechtstreekse levering van
fabrikant aan consument. Drs. A.
W. Overwater, want van diens
hand is het artikel, verklaart, dat
het euvel van rechtstreekse leve
ring van textiel niet helemaal in
toom gehouden kan worden, maar
waarop toch steeds gelet moet
worden.
Er zijn voldoende detaillisten,
die grote orders kunnen uitvoeren
en die voor een bepaalde kwaliteit
kunnen instaan. Daarenboven zijn
er voldoende textielhandelaren,
die begrijpen dat men bij grote
leveranties andere prijzen kan ge-
ven dan bij stuks verkoop in de
Bijzonder ernstig acht drs. Over
water het echter, wanneer organi
saties van de handel de gewraak
te leveringen gaan goedkeuren. Zo
heeft de Federatie van Meubile
ringsbonden er in toegestemd dat
de matr assenfabrikanten recht
streeks leveren aan het rijksin-
koopbureau. scheepvaartmaat
schappijen en ziekenhuizen. Na
mens de chr. bond van textielde-
taillisten verklaart drs. Overwater,
dat deze afspraak de textielorgani-
saties in geen enkel opzicht bindt.
De textielorganlsaties zijn in deze
affaire totaal niet gemengd.
DE SCHOENHANDEL, orgaan
van de Christelijke Bond van
Schoenwinkeliers, gaat nader in
op de eventuele consekwenties die
het Veiligheidsbesluit Ioniserende
Stralen voor de schoenhandel zal
hebben. De schoenhandel werkt
immers ook met röntgenappara-
ten, die onder dit besluit vallen.
Het orgaan meent echter, dat de
schoenhandel hier geen moeilijkhe
den zal ontmoeten.
Het thans verschenen besluit,
maakt een einde aan de onzeker
heid, die ten onrechte was gewekt
over de toekomst van de röntgen-
apparaten in de schoenhandel.
De apparaten in de schoenwinkels
worden zelfs nergens met name
genoemd. Van een verbod zoals
men aanvankelijk heeft willen
doen geloven, is dus geen sprake.
Alle röntgenapparaten moeten aan
bepaalde in het veiligheidsbesluit
genoemde voorwaarden voldoen,
maar de röntgenapparaten in de
schoenhandel kunnen zonder enig
bezwaar aan die voorschriften vol
doen. Het is thans de taak van de
importeurs de schoenwinkeliers
goed te informeren. En het publiek
kan met een gerust gevoel gebruik
maken van de röntgenapparaten
in de schoenwinkel.
Resultaten van Gallup-onderzoek
Ontkerstening leidde niet tot atheïsme
maar tot verwarring
DE resultaten van een landelijk onderzoek in Engeland naar de
godsdienstige overtuiging en de praktische beleving daarvan
door de bevolking zijn beslist niet gunstig. Het onderzoek werd inge
steld door het Gallup-instituut en was een van de omvangrijkste
peilingen, die ooit op dit terrein werden gehouden. Bijna 2300 Engel
sen, zorgvuldig geselecteerd teneinde een zo juist mogelijk beeld te
verkrijgen, werden ondervraagd.
Indien gij....
Mozes, Gods knecht en dikwijls
Gods stem en het volk van
Israël, gewone mensen die het
niet gemakkelijk hebben in het
leven en die heel vlug zijn met
het uiten van allerlei beschuldi
gingen en van veel onvriendelijke
woorden. Ze heb-
Conferenties van de
Anti-rev. Partij
Hef centraal-comité van de Anti
revolutionaire Partij zal in de komende
weken verscheidene conferenties met be
paalde groepen organiseren.
Op maandag 13 mei wordt de eerste
gehouden met predikanten. Als referenten
zullen optreden de heren prof. dr. S. van
der Linde, hoogleraar te Utrecht en prof.
dr. H. N. Ridderbos, hoogleraar te
Kampen.
Op zaterdag 13 mei heeft de tweede
conferentie plaats, waarbij een ontmoeting
wordt gehouden met afgestudeerde aca
demici. Hier zal prof. mr. W. F. de Gaay
Fortman het gesprek inleiden. Op 3 juni
is de derde conferentie met een aantal
fiersonen uit de middenstand. Het Kamer-
id H. van Eysden uit Rotterdam zal dan
als referent optreden.
Benoemd tot leraar Duits aan het chris
telijk lyceum te Alphen aan den Rijn:
W. M. Vrielink te Leiden.
Benoemd tot onderwijzeres aan de chr.
school te Katwijk aan Zee (Sluisweg):
mejuffrouw J. B. M. Wielemaker te Wil-
denborek.
Benoemd tot onderwijzer aan de Iden-
burgschool te Amsterdam: J. W. Meijer
te Amsterdam.
Negen procent van de ondervraagden
verklaarde rooms-katholiek te zijn, 55
procent Anglikaan en 7 procent lid van
de Schotse Kerk. Lid van de Vrije Pro
testantse Kerken noemde zich 15 pro
cent, terwijl 5 procent verklaarde tot an.
dere kerkgenootschappen te behoren en
9 procent bij geen enkele kerk te zijn
aangesloten.
Gevraagd naar hun geloof in God
verklaarde zes procent niet in het
bestaan van een God te geloven, ter
wijl 16 procent niet wist wat men
van Hem geloven moest.
Het bleek, dat 85 procent van de ge-
interviewden het voor een christen niet
nodig vond naar de kerk te gaan. Van
de Anglikanen ginig der zondags maar 9
procent naar de kerk. Het percentage
kerkbezoekers onder de leden der Vrije
Protestantse Kerken bedroeg 20, dat der
rooms-katholieken 44. Het uiterst gerin
ge kerkbezoek bij de protestanten
bracht de News Chronicle, die de resul
taten van het onderzoek publiceerde, in
verband met de toenemende negatieve
invloed van de pers. Dit blad noemde
als voorbeeld het weekblad News of the
World, een van de vulgairste Engelse
bladen en een schande voor Engeland.
De hoofdredacteur van dit blad spreekt
elke zondag een menigte toe, .die drie
maal zo groot is als alle kerkgangers
bij elkaar. Het aantal televisiekijkers op
zondag is driemaal zo groot als het aan
tal kerkgangers en het wekelijkse bio
scoopbezoek is tweemaal zo hoog als
het kerkbezoek.
De jongeren
Het onderzoek toonde verder een dui
delijke teruggang van het godsdienstig
leven onder de jongeren aan. Van de
ondervraagden tussen 16 en 30 jaar
bleek sléchts 10 procent geregeld de
kerk te bezoeken. Opvallend u-as ech
ter dat 86 procent der ouderen hun kin
deren een godsdienstige opvoeding wil
de geven, bidden, maar volgens de uit
komsten van het onderzoek waren hel
uitsluitend de rooms-katholieken, die er
alles op zetten om inderdaad het
fesslonele onderwijs te behouden.
Volgens de News Chronicle is een
redenen van de achteruitgang der pro
testantse kerken haar snobisme. Vooral
de Kerk van Engeland trekt nog slechts
de zg. betere kringen. Het contact met
de arbeiders heeft zij verloren. Dit geldt
ook voor de andere kerken, met uitzon
dering van de rooms-katholieke kerk,
die zowel de arbeiders als de beter ge.
situeerden trekt. Maar de Angükaanse
arbeider, die de kerk bezoekt, be
schouwt dit als een bewijs, dat hij tot
de middenstand behoort.
De conclusie, waartoe het Britse
blad komt, is, dat het verloren gegane
contact tussen de kerken de gelo
vigen niet heeft geleid tot atheïsme,
maar eerder tot verwarring. De
meerderheid van hen, die geen gods
dienstige overtuiging bezit, beseft, dat
zij iets in haar leven mist.
OPGAVE PUZZEL No. 9
Horizontaal: 1 angstvalligheid, 6
elpenbeen. 8 uitschot van fruit. 9 voor
zetsel. 11 telwoord, 12 duinvallei, 13
verlaagde toon. 14 zangnoot, 15 flets
en mager. 18 uitheems hoofddeksel, 19
pers. voornaamwoord, 20 troepje artis-
ten, 22 drank. 24 schrander.
Verticaal: 1 binnenkort, 2 kikker
kuit, 3 voorzetsel, 4 bovendien, 5 on
derwijs. 7 staaf, 8 vlug, 10 pret.
12 roeibank, 16 boomschors, 17 vreemd
land, 20 afkondiging 21 zglfkant aan
weefsels, 23 de lezer heil.
7 baskuul, 11 ma, 12 idee, 14 om, 16
in, 17 pose, 19 E.K.. 21 kolonie, 24
gek, 25 lef, 26 kroon.
Verticaal: 1 web, 2 raam, 3 nek, 4
gelei, 6 mud, 8 sabel. 9 uiten, 10 pop,
18 eng. 15 moker, 18 sok, 20 kilo, 22
Batakse „maandagcent" groeide uit tot:
EN TWINTIG jaar geleden begon het hoofd van een school voor
Batakse kinderen op Sumatra op zijn school met een maandag-cent
actieiedere week brachten zij een cent mee voor de bestrijding van de
tuberculose onder de Batakse bevolking. De actie breidde zich uit, eerst
over Sumatra, later over geheel Indonesië.
Toen dat schoolhoofd, de heer C. H. W. van der Ven, repatriëerde, propa
geerde hij zijn actie in ons land, aanvankelijk voor de t.b.c.-bestrijding in
Indonesië, naderhand Voor hetzelfde doel in Suriname en Nieuw-Guinea.
De maandag-cent-actie is thans uitgegroeid tot een wereld-steunfonds, waar
aan wordt meegewerkt door een in Parijs zetelende internationale unie tegen
de tuberculose, waarbij zestig landen zijn aangesloten.
i 10.000 scholen i
land met het
Beroepinsswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Appiagedam (toez.): A.
van der Heij te DrutenLeeuwen.
Aangenomen naar Halle (toez.): S.
D. Molenaar te Musselkanaal.
Bedankt voor St, Maartensdijk: M. J.
Lekkerkerker te Montfoort.
GEREFORMEERDE KERKEN
Aangenomen naar Drijber: kand. H.
Langenburg te Emmercompascuum, die
bedankte voor Bozum (Fr.), Enumatil
en voor Sellimgen.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Steenwijk (vak.-G. de
Vries): W. van Heest te Rozenburg.
Bedankt voor Vlissingen: H. W. Eer-
land te Lisse.
VRIJE EVANG. GEMEENTEN
Aangenomen naar Musselkanaal: H.
P. Huson te H.I.-Ambacht.
Confessionele Vereniging
De Confessionele Vereniging houdt op
woensdag 5 en donderdag 6 juni op
Woudschoten bij Zeist haar jaarlijkse
conferentie. Gesproken wordt door jhr.
L. de Geer uit Zeist (Het kerkelijk
recht der minderheidsgroepen), prof. dr
Th. L. Haitjema uit Groningen (De
Reformatie als toetssteen èn krachtbron
der oecumene) en dr. L. D. Terlaak
Poot uit Callantsoog (Uit de praktijk
van het kerkelijk leven).
EEN
WOORD
VOOR
VAN
DAAG
ben een ideaal
het beloofde land,
en ze weten dat
God hen daar zal
brengen. Maar
wee als het even
niet gaat zoals
zij het zich had
den voorgesteld!
Ze zijn verlost
van de Egyptenaren, de wateren
van de Schelfzee hebben zich over
hun vijanden gesloten. Maar drie
dagen later begint de dorst te
kwellen. En als ze dan water vin
den is het bitter.
God helpt hen er door. Natuur
lijk helpt God hen er door! En
Hij zegt dan: „Indien gij aandach
tig luistert naar de stem van de
Here, uw God en doet wat recht
is in Zijn ogen en uw oor neigt
tot Zijn geboden en al Zijn inzet
tingen onderhoudt, dan zal Ik u
geen enkele van de kwalen opleg
gen, die ik de Egyptenaren heb
opgelegd; want Ik, de Here, ben
uw Heelmeester!"
COMMENTAAR
Koninginnedag
:q
Natuurlijk, ook het te
levisieprogramma van
gisteravond stond in
het teken van Koning
innedag en wij heb-
ELEVisu ben de indruk dat de
televisie het er beter
afbracht dan de radio (wel eens)
pleegt te doen. Het was, met
name geen krampachtige de
monstratie van eensgezindheid:
het was integendeel een pro
gramma dat niet alleen met
deze dertigste april in harmo
nie, maar ook boeiend 'was.
Dat gold zeker voor de moeilijke
hersengymnastiek tussen Leidse
en Utrechtse studenten, door de
laatsten gewonnen. Dat gold
bok voor. het Cadettenbal op
muziek vati' Johan Strauss
(voortreffelijk camerawerk) en
tenslotte eveneens voor het uit
stekende N.T.S.-journaal, dat
een goede doorsnee was van
wat er op deze dag in Neder
land te beleven viel.
Over de Europa-cantate kunnen
we slechts opmerken dat de
beeldvertalers, die het Parijse
iijnenbeeld voor de Nederlandse
schermen pasklaar maakten, het
beter deden dan gebruikelijk.
Ballade van Fauré
(21.30 uur)
De enige Ballade die de Franse
componist Gabriel Fauré (1S45
1924) schreef is het meest bekend
geworden door de versie voor
met P""10 me* orkestbegeleiding. Aan
vankelijk was het werk voor piano
alleen geschreven, doch Fauré heeft
het later Zelf geïnstrumenteerd. Het
fraaie beginthema wordt door
Fauré als 2e thema gebruikt in het
bewogen middendeel. Het werk heeft
drie delen: Andante Cantabile in Fis
gr. t., een Allegro Moderato in es kl.
t. en een Allegro molto Moderato in
Fis gr. t. Het is een echt lyrisch
werk,-een stuk pure poëzie, waar
bij Fauré zich een volgeling toont
van Chopin en Saint Saëns. De uit
voering geschiedt door Marie-
Thérèse Fourneau en net Concert
gebouworkest o.l.v. Henri Arends
toespraak
minister-
zenuwpijn
spit of spierpijn
"AKKERTJES"
helpen direct
Boek
VAN Db DAG
De erfzonde en de oorsprong van
de mens, door M. M. Labourdet-
te O.P. Uitgave van Foreholte,
Voorhout en 't Groeit, Antwer
pen.
Ook in rooms-katholieke kring heb
ben het archeologisch èn geologisch
onderzoek dingen aan het licht ge
bracht, die gevaarlijke aanvallen lij
ken te zijn op de dogmata van de staat
der rechtheid en de zondeval: deze
vondsten tonen immers een ontwikkeling
van de mens van een dierlijk niveau
naar meer kennis en bewustzijn. Dit gaf
de Franse dominicaan pater Labour-
dette aanleiding tot het schrijven van
dit boek over de verhouding van geloof
en wetenschap. De theologen die een
r.k. benadering van het probleem wil
len leren kennen kunnen in dit uit het
Frans vertaalde boek terecht.
De snelste
VELPON
Brouwershof heeft een fabriekje van scheeps
want, trossen en kabels, door hem zelf opge-
I; richt en in korte tijd tot bloei gebracht. Hij is
jong en krachtig, heeft een vierkante energieke
kop, maar zijn ogen hebben iets loerends, dat
|j is niet prettig.
Aan de bestuurstafel zit nog iemand. Hij is
anders dan de anderen. Hij heeft nog niets ge
zegd. spreken is zijn fort niet. Maar hij geniet
de algemene achting, niet alleen om zijn per
soon, doch ook om zijn afkomst en zijn oude
i familie. Het geslacht Adelsberg woont reeds
twee eeuwen in deze oude provinciestad. Hij
treedt nooit naar voren. Waardoor wordt de
j naam Brouwershof genoemd en niet de zijne?
IDoor zijn bescheidenheid.
De stembiljetten worden geteld en de heer
I Dekker blijkt gekozen.
Brouwershof kijkt nadenkend naar Ebbing de
zakkcnhandelaar. Hij broedt op een plan. Zodra
de vergadering gesloten is, neemt hij haastig
afscheid van zijn medebestuurders, groet fa
miliair de hejr Adelsberg met de woorden:
,,Dag, collega" en loopt vlug de gang in. Aan
de buitendeur achterhaalt hij Ebbing.
„Zo, Ebbing, hoe maak jij het?"
j „Goed, mijnheer. Gelukkig goed".
„Ik heb je hier nog nooit gezien".
door
K. JonkkeiJ
„Nee, meneer, mijn oudste jongen is nog
maar kort op school".
„Zo zo, en hoe gaat het in de zaken?"
„Er is nog al vraag, meneer".
„Dat heb ik gehoord".
„Het is overal zo. Meer vraag dan aanbod.
En de prijzen voortdurend hoger".
„Dan valt er wat te verdienen!"
„Ja, meneer, maar er moet geld wezen. Te
genwoordig moet ik voor honderd zakken even
veel geld neerleggen als vroeger voor duizend".
„Weet je wat je doet? Kom morgen eens bij
mij op kantoor. Dan kunnen we daar verder
praten. Het is nu zo laat!"
„Goed, meneer. Op welk uur denkt u?"
„Morgenmiddag om drie uur".
„Afgesproken, meneer".
Ze groeten ert gaan naai huis.
Juffrouw Ebbing heeft haar naaiwerk neerge
legd cn is blijven wachten op haar man.
„Het is laat geworden", zegt ze, als hij de
kamer binnen komt.
„Ik heb even staan praten met meneer Brou
wershof".
„Meneer Brouwershof? Wat had die met jou
te bepraten?"
„Dat weet ik niet".
„Weet je dat niet?"
„Nee, hij vroeg me, of ik morgenmiddag bij
hem op kantoor wil komen. Daar kunnen we
dan praten".
De vrouw blijft peinzend zitten. Dan zegt ze:
„Wees maar voorzichtig met die meneer Brou
wershof".
„Waarom?"
„Het gaat die man zo voorspoedig. Dat ver
trouw ik niet".
Hij haalt zijn schouders op! Stug zwijgend gaat
hij zitten.
de
">ge-
rige stem leest hij het hoofdstuk, dat aan de i
beurt is en zij luistert met neergeslagen ogen.
Hiermee is de dag ten einde. J
(Wordt vervolgd) 1
R.A.-programma geopend. Het
ngt in de bedoeling om daarna be
kende socialistische staatslieden uit
andere landen (Mollet, Ollenhauer
en Gaitskell) het woord te geven.
Verder zal de Ballade van Uilen
spiegel, van Pluimpje, van Baffer
en van de Dikke Poppedijn op het
scherm worden gebracht. De ver
taling is van Han Hoekstra.
Wanneer geheel België de dag
van de arbeid viert, komen de pro
testanten uit het land ln Antwer
pen bijeen om daar hun Bijbeldag
te houden. Tussen twintig over
acht en half tien zendt de NCRV
een gedeelte uit van de massale
avondb ijeenkomst.
Sweet Music wordt om twintig
over elf gebracht door Percy
Faith en zijn orkest (NCRV).
„Doorsnee in doorsnee" is tie ti
tel van een programma, dat de
VARA om kwart over negen uit
zendt. Dit programma bestaat uit
een keuze van liedjes van Annie
M. G. Schmidt en Cor Lemaire,
die van 1952 tot 1957 werden ge
zongen in het „huis dat in Holland
Programma voor morgen
bed en liturg kal; 8.00 Nws
i.lS Gram; 8.50 V d vrouw;
9.40 Gram. NCRV: 10.00
10.30 Morgendienst. KRO:
inb meded; 12.38 Lichte
Amerikaanse radio-
en televisiemede
werksters op Schiphol
Anika Burgard, een Rotterdams
meisje, dat al vier jaar in Amerika
woont, is leidster van de afdeling
vrouwelijke aangelegenheden van de
public relationsdienst KLM New York.
Deze charmante jongedame fungeert
als begeleidster van 18 medewerksters
en nog 2 mannelijke (in dit gezelschag
wat verdwaalde) collega's van diverse
Amerikaanse radio- en televisiestati
ons, die allen te zamen op Schiphol
arriveerden, het begin van een grote
Europese tournee, welke tot eind mei
zal duren. De reis werd een uur op
de Nederlandse luchthaven onderbro
ken. Het eerste doel is Moskou, dat
via Warschau wordt bereikt. Het ini
tiatief van deze tournee is uitgegaan
van mevrouw Bea Johnson, mede
werkster zowel op radio- als televisie
gebied van de Kansas Missouri Broad
casting Cömpany.
Engeland, BBC Home Service, 330 m.
12.00 Orgelspel; 12.25 V d arb; 12.55
Weerber; 13.00 Nws: 13.10 Meded: 13.15
Amus muz; 13,55 Sport; 14.00 Orkestconc;
15.00 Gram; 15.30 Hoorsp; 17.00 V d kind;
17.55 Weerber; 18.00 Nws; 18.15 Stad en
land: 18.40 Sport; 18.45 Onbekend; 18.55
Madame Butterfly, opera. (19.5020.05
Caus; 21.00—21.15 Nws); 21.55 Gevar pro-
gr; 22.25 Caus; 22.45 Pari overz; 23.00
Nws; 23.08—23.13 Koersen.
Engeland, BBC Light Progr, 1500 en 247
2.00 Pari
1) Sport;
14.00
Ameri
Dagb; 16.3
12.15
in filmmuz; 17.30 Klankb; 18.01
18.35 Klankb; 18.45 Hoorsp
7ws; 19.25 Sport; 19.30 Quiz; 20.0i
23.00 Voordr; 23.15 Ja:
Nws.
Ider
22.0'
am; 17.30 Bai
19.30 Nws;
1.00 La Belle de Cadix,
WOENSDAG 1 ME)
1. Het Orkest D
het Dennis Wilson
Bijbelle-
zing; 16.30 Strijkkwart; 17.00 V
17.30 Gram; 17.40 Beursber; 17.4
ens; 18.05 Xnstr Trio; 18.30 Fries progr;
18.45 Leger des Heilskwartier; 19.00 Nws
en weerber; 19.10 Fries progr; 18.45 Le
ger des Heilskwartier; 19.00 Nws en weer
ber; 19.10 Gram; 19.20 Sociaal perspectief,
7.10 Gym; 7.20 Gram. VPRO:
opening. AVRO: 8.00 Nws; 8.15 Gram;
9.00 Gym v d vrouw; 9.15 Gram; 9.40
Morgenwijding; 10.00 Gram; 10.50 V d
kleuters; 11.00 Tussen de wal en het
schip, caus; 11.15 Kamerork en sol; 12.00
Orgel en plano; 12.25 In "t spionnetje;
12.30 Land- en tuinb meded; 12.33 Lichte
muz; 12.50 Uit het bedrijfsleven, caus;
13.00 Nws; 13.15 Meded of gram; 13.20
Lichte muz; 13.55 Beursber; 14.00 Gram;
14.10 De gouden vlinder, hoorsp; 14.45 VI
ooiduo; 15.15 V d zieken; 16.00 Van vier
tot vijf; 17.00 V d jeugd: 17.45 Regerlngs
wereld. Het
aeiijks overzicht van de werkzaamheden
der Verenigde Naties, door mr C W A
Schürmann, NederlanC
genwoordlger bij de
8.15 Sportpraatje; 18.2.
20.10 Groninger
d pauze f21.i
Geofysisch Je a
Lichte muz; 22
23.15 Beursber
buitenlandse
New York; 23.16 Onze
23.55—24.00
0 Wee
ber; 12.34 Gram; 13.00 Nws; 13.11 Or
gelspel. en gram; 11.00 Engelse les; 14.15
Knapenkoor; 14.30 Franse les; 14.45 Duit
se les; 15.00 Knapenkoor; 15.15 Gram;
15.30 Idem; 15.45 Duitse les; 16.00 Koer
sen; 16.02 Cello en piano; 16.40 Balletmuz;
16.45 Gram; 17.00 Nws; 17.10 Gram; 17.15
V d kind; 18.15 Jeugd en muziek; 18.30
00 Nws; 19.40 Gram; 19.45
22.10 Vrije tijd; 22.55
1957 VAN 18—20 UUR
TIPS
uit het buitenland
Het oratorium van Haydn „Die
Schöpfung", uitgevoerd door de
Berliner Philharmoniker, is van
avond van acht tot tien te horen
voor Duitsland (363 en 195 meter).
T Pierre Fournier (cello) en Wil
helm Backhaus (piano) spelen om
8.20 u. voor Engeland (464 en 194
meter) de sonate nr, 1 in e van
Brahms.
9 De wevers in Silezië die van
3 tot 5 juni 1844 een in bloed
gesmoorde opstand pleegden, dat
zijn de mensen, die Gerhart
Hauptmann inspireerden tot het
maken van een toneelstuk, dat
een plaats heeft gekregen onder
de nu nog gespeelde klassieken.
In dit stuk. dat vanavond als
luisterspel wordt uigezonden
voor België (324 mtekent de
Silezische dichter de grauwe
ellende van de massa in die da
gen. De Nederlandse vertaling
van „De wevers" is van Nico
van Suchtelen.
schrijftafel; 20.25 Beeld-
KANTTEKENING
JJIT de geschiedenis van de verbrei
ding van het Evangelie weten wij,
dat de zendelingen gaarne probeer
den, aan de feestdagen die zij in het
land van hun bewerking aantroffen
een inhoud te geven, ontleend aan
het Evangelie zelf.
Wij moeten daaraan denken, nu het
vandaag 1 mei is geworden. Deze dag
is, bijkans zeventig jaren lang, ïhet
voor de socialisten geweest een
socialistische hoogtijdag. Op die dag
werden de socialistische wensen en
eisen met bijzondere klem naar voren
gebracht. In de tijd waarin het socia
lisme nog onverschillig of zelfs afke
rig stond tegenover kerk en gods
dienst, was het bovendien nog de dag
het lenteontwaken, de dag waar
aan men trachtte een noodzakelijk
sober religieus karakter te geven.
Er hebben zich inmiddels te dezen
aanzien wei enige veranderingen vol
trokken. Dat is vooral het geval ge
weest in de socialistische leerstellin
gen. Het aanvankelijk revolutionaire
socialisme heeft plaats moeten maken
voor het revisionistische. In stede van
heil te zoeken in omwenteling van
het maatschappelijk bestel is men
met vele anderen trouwens gaan
zoeken naar herziening van het maat
schappelijk bestel. Van klassenstrijd,
eens een centraal leerstuk in de socia
listische dogmatiek, hoort men allang
niet meer gewagen.
QOK is er meer inzicht gekomen in
de waarde van de arbeid zelf. De
arbeid wordt niet langer onderkend
als een vloek of zelfs maar als een
onvermijdelijke last. De arbeid wordt
meer en meer gewaardeerd als een
positief goed, wil men: als een zegen.
Uitdragen van aan het Evangelie
ontleende gedachten, eerst vaak tegen
de stroom in, is ook hier niet zonder
vrucht gebleven. Met dankbaarheid
mag worden vastgesteld, dat het in
onze dagen ook 'gemakkelijker valt,
de arbeid als een positief goed te
waarderen. Er is een behoorlijk uit
gewerkt recht van de arbeid, de ar
beidsvoorwaarden laten recht weder
varen aan de persoon 'van de arbei-
;n de ogen zijn meer open voor
de enorme betekenis, die niet alleen
de arbeid als zodanig, maar ook de
arbeidsvreugde in het leven heeft.
Onder zulke omstandigheden moest
ook de dag van 1 mei wel zeer van
karakter veranderen. Het is geen
strijddag meer als voorheen. Het is
geen dag meer van de klassenstrijd.
wordt vandaag niet gedemon
streerd of geprotesteerd. Er wordt
vandaag wel gedacht aan de plaats,
die in het mensenleven de arbeid in
neemt en gelukkig mag innemen.
"yDOR deze ontwikkeling mag men
dankbaar zijn. Allerlei gunstige
factoren hebben daarop ingewerkt
iu zij zich voltrokken heeft, een
ontwikkeling waarop ook christenen
zo grote invloed hebben mogen uit
oefenen, is er te minder bezwaar, er
verder op in te haken en de wen
ding, die deze dag in de loop der
jaren allengs .heeft ondergaan, verder
te helpen voltooien. Men denke maar
weer aan de gewoonten die de oude
zendelingen bij hun kerstening van
het leven plachten te volgen.
Er is trouwens in onze tijd tóch
wel reden, de aandacht eens bij het
wezen van de arbeid te bepalen. Ver
geleken met voorheen zijn de omstan
digheden waaronder de arbeid ver
richt moet worden stellig aanzienlijk
verbeterd. Het ontbreekt waarlijk
niet aan waardering voor de arbeid.
Er is echter een „maar".
Dit „maar" is, dat wij ook in onze
tijd, èn als volk èn vaak persoonlijk,
bedreigd worden door materialisme en
door een overmatige accentuering van
het stoffelijke. De materie overheerst
gemakkelijk. Wij beleven een wel
vaartsstaat en daar is veel, waarvoor
wij dankbaar mogen zijn. Mits wij
c oog hebben voor de gevaren,
welke hier liggen.
J^EZE gevaren zagen wij nog eens
weer aangeduid in een belangrijk
artikel van dr. E. Emmen in het al
tijd lezenswaardige blad „Wending",
In de welvaartsstaat, schrijft hij,
schuilen de gevaren, dat de eigen
machtigheid van de mens wordt be
vorderd en dat zo het getuigenis van
de volstrekte genade Gods moeilijk
kan doordringen.
Zo is het inderdaad. Wij beleven
een tijd van „full-employment" en
zelfs van „over-full-employment".
Vandaag is het produktie en produk-
tievermeerdering, wat de klok slaat.
Wij ontkennen de noodzaak daarvan
niet Maar te noodzakelijker is het
dan, dat wij in de arbeid meer blij
ven zien dan dat.
De arbeid is een geestelijk goed,
wezenlijk voor de mens. Zo kan de
arbeid ook echt arbeidsvreugde krij
gen en houden.
Voor heel velen is l mei de dag
van de arbeid. De christen behoeft
daaraan niet het zwijgen toe te doen.
Hij heeft nog altijd een woord voor
de wereld.