t
CHRISTELIJK
De C.H.U.. de A.R.P. en
het vrijheidsbegrip
Landarbeiders gereserveerd
tegenover de integratie
Puzzel mee
Boek
De situatie
;a
Handen met UdffleO-Gelei
Een dromer
op pad
KANTTEKENING
r
Een vraag en een antwoord
in Binding
JN Binding, het leden-contact
blad der C.H.U., w de heer
F. Goudzwaard te Rotterdam
ingegaan op een vraag, die hem
in het maartnummer was ge
steld door de heer D. Schouten.
Deze vroeg de heer Goudzwaard,
een vooraanstaande figuur in
de kring der C.H.U., waarom
deze niet met de A.R. wilde
samenwerken in een politieke
christelijke partij en hoe hij
dat wel kan met de heer
Schouten en zijn geestverwan
ten. Uit het antwoord van de
heer Goudzwaard in deze zaak,
die gelijk de lezer bekend is in
otis blad ook al verschillende
malen de aandacht heeft gehad,
citeren wij:
over een mogelijke protestants-
christelijke partij. „Trouw" zegt:
een onmogelijkheid. Theologische
verschillen spelen een rol. En het
dagblad haalt een artikel aan
van het c.h. Kamerlid de heer
Van de Wetering. Deze had ge
schreven. dat die C.-H.U.-ers, die
niet voelen voor de N.C.R.V. of de
chr. organisaties dèirom nog geen
slappe C.-H.U.-ers zijn. In de
C.-H.U. zijn mensen, die van har
te achter, wat men noemt, de nieu
we koers van de Hervormde Kerk
staan. In dièzelfde Unie zijn te
genstanders van die „nieuwe
koers". „Trouw" zegt: bij de
a.r. is dat anders. C.-H. en A.R.
benaderen al deze dingen anders.
En daarom is die ene partij, be
staande uit vroegere C.-H.U. en
A.R.P. een onmogelijkheid.
TK meen inderdaad, dat in de
l C.-H. Unie verschillende theolo
gische stromingen kunnen samen
leven. Maar dan onder één voor
waarde. En deze is: dat we el
kaar accepteren zoals we zijn.
Dit zie ik juist als het kenmer
kende van onze Unie, dat we bin
nen dit Unieverband als gelijkbe-
rechtigden kunnen leven. Ik kan
met de heer Schouten en zijn
I eestverwanten in Unieverband
even en werken. Maar de boven
genoemde voorwaarde is drin
gende eis. Dat betekent dus, dat
het niet aangaat de voorstanders
van een nieuwe theologie als „zeer
precaire leden der C.-H.U." te be
schouwen. Want dat nemen die
voorstanders van de zgn. nieuwe
theologie niet. Een een dergelijke
kenschetsing van bepaalde leden
van de C.-H.U. is in strijd met
de denkwereld en achtergronden
van onze Unie. Ik reserveer de
C.-H.U. niet voor de zgn. midden-
orthodoxie. Maar evenmin wil ik
de C.-H.U. zien als „een christelij
ke politieke partij, waarin alle or
thodox christelijke mensen hun
thuis kunnen vinden." Dat bete
kent dus, dat de vraag of men de
C.-H.U. wil openstellen in vollen
rechte voor Gereformeerde Bon
ders en confessionelen, van harte
met ja wordt beantwoord. Waar
om dan niet met de A.R. samen in
één partij? Zo vraagt de heer
Schouten. Ik denk,
zegt hij,
op tal van punten zoals de A.R.
in theologisch opzicht.
OOK deze vraag eist een ant
woord. In de A.R. is de mo
gelijkheid, die de C.-H.U. biedt in
alle ruimte, niet aanwezig. Daór,
in de A.R., is alleen ruimte voor
tegenstanders van de „nieuwe
koers" enz. En daarom kan ik met
de A.R. niet samenwerken in één
partijverband. Wel met de heer
Schouten en zijn geestverwanten.
Mits de vrijheid in de Unie ge
handhaafd blijft en de ruimte ge-
5even blijft. Zonder die vrijheid en
ie ruimte is de Unie geen Unie
meer. En achter die beiden, de
vrijheid en de ruimte, zit een stuk
Hervormd besef, dat zijn wortels
vindt in Gunning en de la Saussaye
en Hoedemaker. En zó heeft
Trouw gelijk om te zeggen, dat
deze theologische verschillen zitten
achter de beide protestants-chris
telijke partijen.
VAN een wezenlijke éénwording
der verschillende bestaande
chr. partijen kan pas serieus spra
ke zijn, wanneer niet alleen de
Unie haar vrijheid handhaaft,
maar ook de A.R tot deze vrijheid
komt.
En hier blijkt zonneklaar, hoe
achter de gescheidenheid der bei
de partijen theologisch-kerkelijke
vragen schuilen.
Ook hier krijgt Hoedemaker ge
lijk: de reorganisatie van de kerk
de sleutel van de positie. Wan
neer de kerken In ons land elkan
der vinden, is het niet moeilijk
om de zo zeer gewenste eenheid
der protestants-christelijke partij
en te vieren.
Tweede dag JSCLB-ledenraad
Mr. J. S. Biesheuvel
A dvertentte
baby-verzorging
VAN DL DAG
Augustlnns, leven en werken, door
dr. A. Sizoo. Uitgave van Kok te
Kampen. 352 blz. 13.75.
In de Nederlandse taalkring was tot
heden geen volledige levensbeschrijving
van de kerkvader Augustinus, al zijn
voor en na uitstekende detailstudies
aa bepaalde aspecten van zijn werk
gewijd.
Uit Augustinus' preken, uit zijn ge
schriften, uit zijn brieven, ja zeUs uit
zijn voorzichtig te hanteren belijdenis
sen en uit andere bronnen heeft prof.
Sizoo met de hem eigen zorgvuldigheid
de gegevens voor zijn boek verzameld
en in zijn even zorgvuldige en heldere
stijl het levensverhaal van Hippo's bis
schop geschreven- In een laatste hoofd
stuk geeft prof. Sizoo enig materiaal tot
beter inzicht in Augustinus' persoonlijk
heid. Dit boek is een wezenlijke verrij
king van de Nederlandse litteratuur
STAATSEXAMEN (HBS Gyntn.)
De kortste en voordeligst» opleiding
RESA-H1LVERSUM
(Bekende Schriftelijke Cursus)
OPGAVE PUZZEL No. 7
SPIRAALRAADSEL
Van buiten naar binnen toe gaande
woorden invullen waarop onderstaan
de omschrijving van toepassing is. Elk
woord begint steeds met de laatste
letter van het voorgaande woord.
Tussen haakjes i6 aangegeven uit
hoeveel letters de gevraagde woorden
bestaan. Bij goede oplossing vormen
de letters in de dubbel omlijnde kolom
van boven naar beneden gelezen een
Ned. woord. Hoe luidt dat woord?
Dat wat men doet alsof het in onze
natuur ligt (8). bezitter (8), plant <6),
jaarboekje (6), zoet, prettig <9>, knor
ren, zeuren (8), aard, inborst *6), on
bedorven <4). metaal (6), lokmiddel (6)
stilte in zaken (6), gemoedsaandoening
16). bovenaards wezen (5), warm <4>,
hoofddeksel (4), voedsel (4).
OPLOSSING PUZZEL No. 6
Horizontaal: 2 Os, 4 raar, 6 murik,
8 drempel, 11 Ana, 12 blij, 13 ega, 14
slij. 17 rijkaard, 19 roede. 20 welp, 21
Verticaal: 1 Smal, 2 ordelijk, 3
5 arena. 7 kei. 9 pagadet, 10 la, 12
blijde, 14 Sr., 15 bar, 16 pret. 18 r
sprak over de
Euromarkt
(Van onze sociale redacteur)
OP de tweede dag van de te
Utrecht gehouden ledenver
gadering van de Nederlandse
Christelijke Landarbeidersbond
hebben de afgevaardigden zich in
het bijzonder bezig gehouden met
het onderwerp der Europese eco
nomische integratie.
Mr. J. S. Biesheuvel, de secre
taris van het Landbouwschap en
tevens secretaris van de afdeling
buitenland van dit orgaan, zette
in een uitgebreid betoog op een
voudige maar glasheldere wijze
uiteen, wat het te Rome gepara
feerde ontwerp-verdrag voor een
gemeenschappelijk Europese
markt inhoudt.
Wat betreft de Nederlandse oppo
sitie tegen het vaststellen van mini-
mumimportprijzen door elk der landen
afzonderlijk, verklaarde de heer Bies
heuvel, dat het stellig niet de Neder
landse bedoeling is in het buitenland
de productie van artikelen te versto
ren, die daar een hogere kostprijs
hebben dan hier. Maar de heer Bies
heuvel zou gezamenlijk over deze
kostprijzen willen praten en een ant
woord zoeken op de vraag waarom zij
zoveel hoger moeten zijn in het bui
tenland. Na wederzijds overleg kan
dan tot een regeling komen. Dus
soort internatioftaal landbouw eco
nomisch instituut.
mumimportprijzen door de landen
afzonderlijk vastgesteld zullen mogen
worden; voor de tijd daarna denkt
men in de richting van een centraal
gezagsorgaan, dat door Nederland
wordt voorgestaan en waarin over
leg mogelijk zal zijn.
Buitentarief
Een andere bijzonderheid, die ook
de laatste weken pas duidelijk is ge
worden, zijn de bepalingen ten aanzien
van het gemeenschappelijke buiten
tarief. Nederland heeft door zijn op
positie gedaan gekregen, dat het ar
tikelen, die hier verwerkt en vervol
gens naar derden uitgevoerd worden
mag inkopen tegen wereldmarktprijzen.
gemeenschappelijke buitentarief
iiier dus voor Neaerland niet gel-
Worden de eindprodukten echter
uitgevoerd naar landen van de gemeen
schap, dan geldt het buitentarief voor
te kopen grondstoffen wel.
Hoe men dit in de praktijk zal kun
nen uitwerken, was ook de heer Bies
heuvel nog een raadsel, maar hij toonde
zich toch tevreden met deze concessie.
Het buitlntarief zal echter voor
Nederland over het algemeen hoger
komen te liggen, hetgeen samen met
verplichte voorkeur voor in-en ver-
3p binnen de gemeenzchap een prijs-
'hogende werking zal hebben voor
vlees, eieren, brood en zuivelprodukten.
Op het punt van de sociale harmoni
satie is de 40-urige werkweek nog vier
jaar uitgesteld.
Tenslotte zei de héér Biesheuvel te
hopen, dat bij de behandeling van het
ontwerp in het parlement de regering
nog een uitleg zal kunnen geven van
de vele vage punten, in die zin dat
het winstpunten zullen blijken te zijn.
Tijdens de discussie viel het op.
dat van landarbeiderezijde meer ge
reserveerdheid tegenover
gratie werd getoond dan
net algemeen bij de werkgeversor
ganisaties en bij de andere werk
nemersbonden ontmoet.
Beroevinssiverk
Ned. Hervormde Kerk
Bedankt voor Ouderkerk a.d. IJssel:
G. M. van Dieren tè Ede; voor Ooster-
wolde: J Lekkerkerker te Bergambacht;
oor Meerkerk: J. Koele te Nijkerk.
Aagenomen naar Culemborg: A. K. Ab-
ouwer te Oldenhove.
Gereformeerde Kerken
Aangenomen naar Oostwold: kand. A. t
an Asselt, dié bedankte vóór Lexmond;
aar Rotterdam-Purwokerto (voor de
niss arbeid F. L. Schalkwijk te Hoek
GEREFORMEERDE KERKEN
(Ond. art. 31 K.O.)
Aangenomen naar Pernis: kand. J. G.
Meijer, die bedankte voor Goes, Bui
tenpost, Hijken-Hooghalen, Hoek en
Térneuzen.
BAPTISTEN GEMEENTEN
Beroepen te Zandbulten: J. A. Sóholte
te Musselkanaal.
DOOPSGEZINDE BROEDERSCHAP
Tweetal te Warns: B. K. Homan te
Blokzijl en H. Woelinga te Helium op
Ameland.
De bondsdag van de Bond van Ned.
Herv. Jongelingsverenigingen op Geref.
grondslag zal op Hemelvaartsdag, 3G
mei. te Utrecht worden gehouden. Ds.
G. H. van Kooten, Hervormd predikant
te Genemuiden, zal de Hemelvaart-
meditatie houden.
God zegent ons
Als het oude Joodse volk God
dankte voor de oogst, dan zong
men psalm 67. Een lied, zoals er
boven staat. En de laatste regels
luiden; God zegent ons, opdat
alle einden der aarde Hem vre-
»n.
Een lange periode van kerke
lijke hoogtij is voorbij; de zes lij
densweken die
uitlopen op d(
Goede Vrijdag,
de droefste dag
èn de schoonste
dag van het jaar.
En toen is het
Pasen geworden,
het feest van de
opstanding. De
dood is overwon
nen.
God zegent ons niemand van
u mag er aan twijfelen. En waar
toe? Opdat alle einden der aarde
Hem vrezen. Haal nu niet uw
schouders op. Zeg niet dat er van
die vreze Gods in de wereld wei-
ni gte zien is. Misschien hebt ge
gelijk maar dat doet niets af of
toe aan dat grote feit, het Evan
gelie: God zegent ons. En wie
daarvoor zijn hart openstelt, die
ervaart het dagelijks, bij alles wat
hij doet; God zegent ook mij.
Unie van Baptisten
Gemeenten
De Unie van Baptisten Gemeenten in
Nederland houdt op 21, 22 en 23 mei
de algemene vergadering de 77ste
Haarlem. De tweede dag zal vooral
i de huishoudelijke zaken gewijd wor
den. Voorzien moet worden in vacatures
van verschillende commissies.
Voorts zal worden behandeld een voor
stel van de Unie-commissie om de Bap
tisten-gemeente te Groningen-Noord in
de Unie op te nemen. Deze gemeente
is ontstaan door uitbreiding en organi
satorische splitsing van de gemeente te
Groningen, tot nu toe de grootste
Nederland.
Op de derde dag zal de bijeenkomst
meer een conferentiekarakter dragen.
De morgenbijeenkomst zal staan onder
leiding van de heer Jac Germeraad te
Rotterdam. Ds. J. Broertjes te Utrecht
zal speken over „Leven uit geloof", de
middagvergadering staat onder leiding
van de heer J. W. Zwaan te Staveren.
Ds. S. Zijlstra te Eindhoven zal
dan refereren over het onderwerp „Het
kompas der gemeente".
De serie interviews,
die S. de Vries jr. op
rijdagavon den ver
zorgt, is gisteravond
afgesloten Er kwamen enkele
mensen aan bod, die geen be
roep meer hebben omdat zij te
oud zijn. De Vries geldt als een
van onze beste radiomensen en
dat bewees hij gisteravond weer,
niet alleen door de vorm, waar
in hij de gesprekken bracht,
maar ook door de intelligente
wijze van vragen stellen. Men
maakte van zijri hart geen
moordkuilen: een voor de oor
log zeer bekende orkestleider
vertelde ronduit, dat hij het na
de oorlog nog eens geprobeerd
had, maar dat het niet meer
ging „omdat de smaak van het
publiek zo veranderd was."
Wij hopen van harte op een
volgende serieDit is radio op
haar best.
Peer Gynt
Wat is de verdienste
van een relais, zoals
we gisteravond van
België kregen in een
ruim drie uur durende
opvoering van Ibsens'
Peer Gynt? We heb
ben de indruk dat een Neder
lands gezelschap van een der
gelijke voorstelling zeker meer
gemaakt zou hebben. Was het
Vlaamse peil dan lager? Wij
geloven niet dat deze vraag
zo in zijn algemeenheid mag
gesteld worden, maar conclu
deren dat er zeer grote ver
schillen zijn tussen de Vlaamse
en Nederlandse toneelopvattin
gen. Aan de opvoering was
kennelijk zeer veel zorg be
steedt, hoewel dit aan de bal
letten niet. zo zeer te merken
was. Van de jongste uitzendin
gen uit België was dit niet de
Brandenburgs Concert IV
van Bach (19.15 uur)
Bach schreef 6 Concerten voor
orkest voor Ludwig, Markgraf von
Brandenburg. Vandaar de naam
Brandenburgse ConcertenBach
zond ze de Markgraf in 1721 met
een in het Frans gestelde opdracht.
Ze heten oorspronkelijk „Six con
certs avec plusieurs instruments".
Deze titel duidt op het doorzichtige
karakter van de werken en bij een
uitvoering moet dat in ieder geval
worden gehandhaafd. Het vierde
Brandenburgs Concert, dat van
avond wordt uitgevoerd door het
Omroeporkest o.l.v. Roelof Krol,
heeft de volgende bezetting: solo
viool, 2 fluiten, stijkorkest en cem
balo. Het werk heeft drie delen:
Allegro (met een speels hoofd
thema in de fluiten), Andante (van
een lichte melancholie) en Presto
(met een temperamentvol elan).
Morgenmiddag om twintig over
twee dirigeert Eduard Flipse het
Omroeporkest. In het eerste werk
•Nachten in de tuinen van Spanje)
is zijn broer Marinus Flipse de
piano-solist. Het tweede werk op
het programma is de vijfde symfonie
van Dvorak.
De K.R.O. zendt morgenavond
tussen half tien en kwart over tien
het hoorspel „Het zweet van uw
aanschijn" van Albert Kuyle uit.
Programma voor morgen
Hilversum I. 402 m. NCRV: 8.00 Nws
en weerber; 8.15 Orgelconc; 8.30 Morgen
wijding; 9.15 Vocaal kwart. KEC: 9.30
Nws: 9.45 Gram; 9.50 Pianorecital; 10.25
Hoogmis: 12.05 Gram; 12.20 Voordr; 12.40
Vocaal Dubbelkwart; 12.55 Zonnewijzer;
13.00 Nws en Kath nws; 13.10 Dansmuz;
13.45 Boekbespr; 14.00 Amus muz: plus
minus 14.20 Voetbalrep Nederland-België
plus minus 15.15 Amus muz; plus minus
15.30 Voetbairep. Nederland-Belelë; plus
IKOR:
Regerlngsuitz:
8.00 Nws
8.25 Gram; 9.00 V d zieken; 9.25 V d
vrouw; 9.30 Gram; 9.35 Waterst; 9.40
Mastklimmen; 10.10 Gram; 10.30 Theo
logische etherleergang; 10.50 Gram; 10.55
Theologiscne etherleergang (verv); 11.15
Gram; 11.20 Lichte muz; 12.25 Voor boer
en tuinder; 12.30 Land- en tuinb.meded;
12.33 Zigeunerkwint; 12.45 „Wordt uw
vacantie een succes?, caus; 13.00 Nws;
13.15 Marinierskapel en solist; 14.05
Gram: 14.45 V d vrouw; 15.15 Viool en
orgel; 16.00 Bijbellezing; 16.30 Radio^Fllh
V, 17.40 Beursber; 17.45
Jksdelen Overzee: W A
Kind en taal in Suriname; 18.00
Orgelspel: 18.30 Sport; 18.40 Engelse les;
19.00 Nws en weerber; 19.20 Volkszang-
19.45 Belaardconc; 20.00 Radiokrant:
20.20 Surinaamse volksmuz: 20.40 „Die
groep; 19.30 „Volk
Muz. poëzïe-album; 22.00 Boekbespr; 22.10
Gram; 22.20 Nedcrl muz; 22.45 Avond
overdenking; 23.00 Nws; 23.15 Gram;
23.40—24.00 Evangelisatle-ultz.
Hilversum II. 298 m. AVRO 7.00 Nws
7.10 Gym; 7.20 Gram; 8.00 Nws; 8.15
Gram; 9.00 Idem; 9.10 De groenteman;
9.15 Gram; 9.40 Morgenwijding; 10.00
Gram; 11.00 Hersengym; 11.20 Gram;
11.45 Voordr; 12.00 Metropole ork: 12.30
Land- en tuinb.meded; 12.33 V h plat
teland; 12.43 Lichte muz; 13.00 Nws; 13.15
Meded of gram; 13.20 Lichte muz; 13.55
recital; 15.15 Caus over rlj-e
15.30 Gram;
V d jeugd;
17.30
Mil.comm; 18.00 N<
18.15 Dansmuz; 18.50 Openbaar Kunstbe
zit; 19.00 Kinderkoor: 19.20 Muzikale caus;
19.30 Orgelspel: 19.45 Regeringsuitz:
Landb.rubr: Onkruldbestrljding ln vlas:
20.00 Nws: 20.05 De Radloscoop: 22.40
Volksmuz met comm; 23.00 Nws; 23.15
Beursber v New York; 23.16 Onze bui
tenlandse correspondenten melden; 23.30
—24.00 Frontloge.
slechtste.
verzorgd,worden luxe handen
17.00 Zangdlenst; 17.45 „De kerk i
,e werk" caus; 18.10 Filmrubriek; 18.25
Muz caus; 18.35 Overpeinzingen van een
dorpsdominee; 18.45 Pastorale rubriek.
NCRV: 19.00 Kerkelijk nws: 19.05 Samen
zang; 19.25 Zondagavondgesprek. KRO:
19.45 Nws; 20.00 V d strijdkrachten; 20.30
Act; 20.45 De gewone man; 20.50 Caba-
>k van de partij?
71
Goed geblaft, Bello
En zij is weggelopenzij heeft me te
schande gemaakt.... zij had liever een schoft
dan een man met een toekomst in de wereld
Toen die vent in de gevangenis zat zal zij wel
eens terug gedacht hebben aan alles wat zij in
de steek gelaten heeftik zal me laten schei-
den.
En denk je nooit aan jouw aandeel in de
schuld? vroeg de Dromer ernstig. Eigen schuld..
Gerard zag hem verwonderd aan. Hij w.as toch
goed voor die vrouw geweest? Zij kon alles ko
pen wat haar hart maar mocht begeren en hij
bracht haar in aanraking met mensen van eer
en aanzien. Een dame had zij kunnen zijn, maar
zij verkoos de zwijnerij boven een eervol be
staan.
Heb je wel ooit echt van haar gehouden?
Wis en zekerals zij mijn positie ge
waardeerd had, zouden wij het samen ver ge
bracht hebben.
Een vrouw verlangt ook iets anders van
haar man.
Dat heeft zij nuarmoe en ellende en zij
verdient niet beter.
Beo je heel niet nieuwsgierig hoe het haar
vergaan is nadat zij jou verlaten had?
Hoe kan ik nieuwsgierig zijn naar-iets dat
niet voor mij bestaat. Ik wil niet aan haar den
ken ik heb genoeg aan de zaken die mij voor
ogen staanik zal
Je bent een verachtelijk mens, Gerard
je vrouw zal met haar kind op de boerderij van
haar ouders gelukkiger zijn dan zij met jou ooit
had kunnen worden.
Haar kind hoe oud is dat?
Gaat je niet aan.... zij bestaat voor jou
niet... ik ben moe van je gepraatik zal
liever naar Cornelia &aan. die heeft in haar
pink meer verstand dan jij in je hele grote
lichaam hebt.
Moedeloos slofte de Dromer naar de huiska
mer. Hij wist verslagen te zijn en hij was mis
selijk van Gerard. Die blaaskaak w.as zijn
vriend geweest. IkIkIkanders wist hij
nietJanna kon beter bij haar ouders blij
venGod ging met iedere mens Zijn eigen
wegen en niemand kon die narekenen.
Verloren, zei hij toen Corneliahem vroeg
naar zijn onderhoud met Gerard.
Wist ik wel, antwoordde zij. Ger.ard heeft
niets menselijks aan zich. Ik heb uit medelijden
de zorg voor zijn huishouding op mij genomen,
maar ik heb hem leren kennen als een man
zonder karakter en zonder veerkrachthij is
nooit meer geweest dan een bluffer zonder rug-
gegraat.
Even zweeg zij, toen vervolgde zij nadenkend:
Misschien ben ik door zijn houding de man
nen verkeerd g-aan zienWeer zweeg zij. De
Dromer wachtte in spanning op wat zij nog
meer zou gaan zeggen.
Maar van één man w».et ik zeker, dat hij
een vrouw waard is, besloot zij.
En die man ben ik, Cornelia!, juichte de
Dromer.
De tijd stond stil, twee mensen hadden el
kaar gevonden.
De ernst van het ogenblik overweldigde de
Dromer Hij kon niet zingen zoals hij vroeger
gedaan had in ogenblikken van vervoering-
Met een teer gebaar nam hij de handen van
Cornelia in de zijne en strelend fluisterde hij
haar naam.
En de moederlijke gevoelens, die Cornelia tot
gel; 12.35 Even afrek<
Lichte muz; 13.00 Nv
VPRO:
Strijkcns; 19.00 Disc
nu toe voor hem had gekoesterd, veranderden in
iets geheel anders. Met een blij hart legde zij
de leiding van haar leven in de handen van een
ex-bedelaar.
Toen het begrip voor de dingen om hen heen
weerkeerde, vroegen zij elkaar wat zij voor Ge
rard en diens vrouw zouden kunnen doen.
We gaan samen een bezoek aan Janna
brengen, zei Cornelia. Wij weten niet wat God
met haar voor heeft, misschien zal zij op de
boerderij van haar ouders tensldtte toch nog
gelukkig worden. Vergeet niet, dat zij een kind
heeft waaraan zij zich geven kan. God kastijdt
nooit tot de dood toe en Zijn genade is voor
zondaren en zondaressen.
En ik laat Gerard niet los, antwoordde de
Dromer. God, die de harten der mensen neigt
als waterbeken, kan ook het hart van Gerard
veranderen. We wanhopen niet, want we gelo
ven dat zelfs de korst rond het hart van Gerard
niet bestand is tegen de uitstraling van Gods
liefde. En de tijd is Gods grote dienstknecht.
Zelfs voor Gerard en Janna is er een weg
terug.
Zo is het, beaamde Cornelia.
Een tijdlang zwegen zij in een stil proeven
van eikaars nabijheid.
Afwezig alsof zij uit de verte sprak, begon
Cornelia
Als wij Janna gaan bezoeken wil ik ook je
vrienden leren kennen, we gaan naar Leen de
Turf en Koos Houtebeen, want ik geloof dat zij
waard zijn om de vriendschap met hen aan te
houden. Ik ben zo gelukkig, dat ik al je oude
kennissen om me heen zou willen zien, dan zou
ik hen vertellen dat de Dromer de gave bezit
om dromen in vervulling te doen gaan
En ik zou hen vertellen hoe een dromer. i syïrïf"ork ên"s
die achter de bochten van de wegen het geluk J ï?-39 ?9;
dacht te vinden, nu alles vervuld vindt in jouw
naam -
TIPS
uit het buitenland
Jazzmuziek met commentaar is
vanavond om zes uur te horen voor
België 324 m.
Het Phllharmonla Orkest van
Londen onder leiding van Aram
Katsjatoerian concerteert morgen
avond om tien uur voor Duitsland
(88,4, 94,5 en 89,7 MHz). Gespeeld
worden Vioolconcert van Katsja
toerian (David Oistrach, viool) en
Die Geschichte vom Zaren Saltan
van Rimsky-Korsakoff.
i liturg kal; 23.0'
telijk I
VPRO: 10.00 Geef net
V d kind. IKOR: 10.30
Mis i.e. Oud-Kath. kerk
.30 Sportspie-
Het
amusement
wordt vanavond
13.05 Meded of N.C.R.V. Goos Kamphuis zal
v d striidkracn- programma „Uit en thuis" weer als
11 PiTI °istn leider opdeden in de wedstrijd „Uit
6 30 Sportrevue tegen thuis"- Belangwekkend is het
'theologen ver- debuut in Nederland van drie Israëli-
inttPianH mi sche zangers, het „Trio Aravah".
Eén hunner, Arie Lavi, werd in Duits
land geboren en kwam al op 8-jarige
leeftijd naar Israël. Hij heeft in de
.30 Gram.
muz; 20.55
i; 21.30 Lichte
.20 Act; 22.30 Gram; 23.00 Nws;
Verz progr; 12.10 Hoorsp ln 't Duits;
12.25 Caus; 12.55 Weerber; 13.00 Nws;
13.10 Klankb; 13.40 Gram; 14.00 Tuinb
praatje; 14.30 Symf ork en soliste; 15.30
Filmprogr; 16.00 Quiz; 16.30 Gram; 16.45
Caus; 17.00 V d kind; 17.50 Caus; 17.55
Weerber: 18.00 Nws; 18.15 Concertork,
koor en sol; 19.00 Critieken; 19.45 Dis-
:1e; 20.25 Llefdadigheldsopr; 20.30
23.00—23.08 I>
rogr. 1500 en 247
15.00 Boekbespr; 15.30 Amus muz; 16.30
Gevar progr; 17.00 Interv en gram; 18.00
Gevar progr; 18.30 Amus muz: 19.00 Nws;
19.30 Amus muz; 20.30 Samenzang; 21.00
A P. Herbert-progr; 22.00 Nws; 22.15 Caus:
22.30 Sentimental Journey: 23.00 Gram:
13.15
4.50 Sport;
Sportuitsl:
7.52 Gi
12.15
55 Gra
.00 Gram: 17.15
uram; 17.45 Sportuitsl;
Pianorecital: 18.30 Godsd
Ifuur; 19.00 Nws: 19.45 Gram; 20.00 Ge-
T muz; 22.00 Nws: 22.11 Gram; 23.00
vs; 23.05—24.00 Dansmuz:
Brussel 484 m. 12.15 Gram; 12.20 Ge-
r muz; 13.00 Nws: 13.10 Verz progr;
.20 Sport: 15.15 Gram: 15.25 Sport: 16.20
aftsolist; 17.00 Nws: 17.05 Gr;
leger gediend. Hij speelde
in de film „Heuvel 24 antwoordt
niet". Simon Israeli is een Pool van
geboorte en was veertien jaar, toen hij
in Israël aankwam. Ook hij diende in
het Israëlische leger. In Israël is hij
een bekende radio-zanger, akteur en
declamator. Zvi Borodovski was 19
jaar, toen hij uit zijn geboorteland
Lithuania, naar Israël vertrok. Hij
begeleidt het Trio met zijn guitaar.
Evenals de beide anderen maakte hij
als soldaat de Sinaï-campagne mee.
Zijn liefhebberij gaat in de richting
van de opera. Het Trio Aravah zal
Israëlische volksliederen zingen, of-
Schoon men onder een volkslied
meestal verstaat een lied. dat reeds
vele generaties heeft bekoord, bestaat
het repertoire van het Trio Aravah
uit nieuwe liederen. In het jonge Is
raël hebben deze echter al de beti
teling „Israëlische volksliederen" ge
kregen. De leeftijd van de zangers
varieert tussen de 25 en 29 jaar. De
zangers hebben in samenwerking mei
Israëlische componisten een repertoi
re opgebouwd, waarin zij al hun lie*
de voor Israël kunnen uitzingen
TELEVISIEPROGRAMMA'S
Miu
iterwedstr; 22.00 Nwi
Lich-
Cornelia1
FlEZE WEEK is weer volop een week
van vergaderingen geworden: op
kerkelijk gebied, op het terrein van
het onderwijs en ook voor de politiek.
Wat deze laatste betreft, de C.H.
Unie hield haar algemene vergadering
en vandaag kwam het convent van de
A.R. Partij bijeen. Zoals in deze partij
gebruikelijk, kwam hierbij een sterk
accent te liggen op de uiteenzetting
van de partijvoorzitter.
Van de rede van de nog jeugdige
voorzitter hij is dezer dagen 46 jaar
geworden mag worden gezegd, dat
zij een heldere situatietekening bevat
met een sterk principiële inslag.
Tot zulk een situatietekening be
stond zeker aanleiding. Wij hebben in
Nederland een regeringsbeleid, waar-
vele partijen deelnemen en waar
op door vele partijen invloed wordt
uitgeoefend. Nu eens onderkent men
duidelijker de invloed van de ene
politieke groepering, dan weer die van
een andere. Zulks is onvermijdelijk.
Onder deze omstandigheden is het
voor elke politieke groepering nuttig,
zich de vraag te stellen: waar staan
wij als politieke partij?
FlEZE VRAAG vormde ook het thema
van het betoog, waarmede de voor
zitter van de A.R. Partij vandaag het
convent van zijn partij heeft geopend.
Twee gedachten waren het, die hij
de beantwoording van deze vratj
met nadruk naar voren bracht,
eerste was, dat in onze tijd sterk ln
geding is de partijvorming op de basil
van een godsdienstige belijdenis.
Deze partijvorming wordt, zoali
men weet, door de socialistische partij
en eveneens door de liberale partij
fel aangevochten. Hiertegenover staat
dat de partijen, die zich als zodanig
wèl stellen op de basis van een gods
dienstige belijdenis met elkaar
onderlinge verschillen ten spijt tocb
dit belangrijke uitgangspunt gemeen
hebben.
Wij menen, dat de voorzitter
A.R. Partij er wijs aan gedaan heeft,
dit punt nog eens weer en mei
kracht naar voren te brengen. Hij
zei in dit verband onder meer: „Elke
neiging om zich ten aanzien van dil
centrale punt aan een duidelijke keuie
en positiebepaling te onttrekken,
tekent in feite een verzwakking vai
de positie in de strijd om het behoud
van een georganiseerde invloed in
nationale leven, en een voet geven
de doorbraak en aan de secularisatii
i volksleven".
TS7AS DIT de eerste belangrijke ge
dachte in het betoog van de voor-
zitter der A.R. Partij het tweedi
gedeelte van zijn betoog handelde
name over de invloed van het socii'
lisme in het politieke leven van van
daag.
Al evenzeer een belangrijke kww
tie. Nu moet men, dunkt ons, hie
twee zaken goed onderscheiden,
eerste is, wat het socialisme principle
beoogt, en de tweede is, wat het
de gegeven omstandigheden hiern
feitelijk kan realiseren.
Wat het socialisme beoogt, is b<
kend. Elke politieke partij heeft
haar politieke wensen en idealen,
voorzitter van de A.R. Partij c
schreef het socialistische streven i)
„een geruisloze verstatelijking van
samenleving in socialistische zin, dl
op een gegeven ogenblik zodanig
de structuur van de samenleving
hebben doorgewerkt, dat zij niet mtt
'fan worden tegengehouden of onp
daan gemaakt".
De spreker meende zelfs
moderne socialisme te mogen gewagc
als van een „politieke exponent
de geest dezer eeuw".
J7R LIGT in dit betoog stellig een b»
langrijk element van waarheid
zeker wanneer men wil betogen W
het socialisme principieel beoogt.
Iets anders is, wat het socialist
hiervan in de feitelijke omstandll
heden feitelijk kan realiseren. En di
zijn wij geneigd, de situatie wat mil
der somber te zien dan de voorzlttl
van de A.R. Partij ln zijn openinp
rede deed.
Het socialisme is ook in ons lat
niet zo machtig als wat zijn princij
wel eens suggereert. Het is eei
zins gebonden en geremd socialis»
dat in de samenwerking met
andere partijen heel wat van il)
scherpe punten moet loslaten en
die samenwerking met de andere pf
tijen een steeds duidelijker burgerij)
karakter gaat vertonen. Het zou M
niet moeilijk vallen, dit met tal n
voorbeelden te bewijzen.
Men moet, zoals steeds in het po!
tieke leven, ook dit alles reëel bli
ven bezien. Overdrijft men hier, dl
verkleint men, èn voor zichzelf èn vo
het Nederlandse volk, de invloed i
men zelf op het politieke beweeg f
lukkig nog uitoefent.
Dit neemt natuurlijk niet weg, i
een uiteenzetting van en een
schuwing vóór hetgeen het socialiS
principieel voor ogen staat ei
staan uiterst waardevol Is.
lag voor ons dan ook de grote vl
dienste van des voorzitters rede.