Kerk van China leeft achter het Bamboe Gordijn Gods boodschap voor de Chinezen door de Chinezen Nieuw radiostation op de Philippijnen Het Gezag van Christus en Zijn Woord 28SSS2332Ï :2!8§iro seïss::' ZONDAGSBLAD ZATERDAG 27 APRIL 1957 19 Dr. Andrew Gih, Chinees predikant, bezoekt ons land Het was muisstil in de conversatiezaal van het conferentieoord „DE BRON" te Hummelo, toen de Chinese predikant, Andrew Gih in zijn typisch Chinezen-Engels de bood schap van Pasen verkondigde. Zo nu en dan haperde de tolk even, omdat hij eerst de woor den van het accent moest ontdoen, voor hij ze zelf begreep, maar geen van de toehoorders werd erdoor afgeleid. Niemand zou geraden hébben, dat de spreker de vijftig reeds gepas seerd was. De huid trok nog 6trak over het voorhoofd, en de witte tanden hadden uog niets van hun schittering verloren. Zoals hij daar zat met zijn Chinese en Engelse Bijbel op zijn knieën en een blijde glans in zijn ogen, zou men ook niet licht geloven dat de man als een banneling door de wereld moet gaan, en hij als predikant van zijn eigen gemeente in Sjanghai is afgesneden. Andrew Gih is de sticnter en voorzitter van het Chinese Evangelisatie Genootschap, een zendingsgenootschap, dat geheel door Chinezen wordt geleid. Jarenlang was hij de predikant van een grote ge- mèente in de hoofdstad "an China. Hij was het hoofd van een aantal weeshuizen, de president van een Chinees theologisch seminarium en tevens de stichter van een be- VOLGENS ds. Gih is het Chi nees Evangelisatie genoot schap ontstaan uit een wonder. Jarenlang was ds. Gih als predi kant verbonden geweest aan het werk van een Amerikaans zen dingsgenootschap. Innerlijk voel de hij echter na de Japanse be zetting, dat het tijd werd, dat de Chinezen zelf meer actief gingen worden in het Evangelie. Zonder te weten wat hij precies ging doen, en zonder een garantie voor de toekomst, verliet hij het werk van het Amerikaanse genootschap en werd zelfstandig. Ds. Gih sprak hier en daar in ver schillende kerken, keek uit naar moge lijkheden en hij ge bruikte de tijd van wach ten vooral voor gebed. -Plotseling kwam er een zakenrelatie naar hem toe die hem vertelde, dat hij een stuk grond had en het graag ter beschik king wilde stellen voor het werk van God. Sa men gingen ze het stuk grond, niet al te ver van het hart van Sjanghai bekijken, samen baden ze om Gods wil in de open lucht en zo kreeg ds. Gih zijn grond, maar hij be zat geen cent om te bouwen. De jongere broer van deze zaken man hoorde van het geschenk en nog diezelfde dag bezocht hij ds. Gih om hem ook een stuk grond te geven voor GEEN IDÉÉ „Ik had geen flauw idee waar het geld vandaan moest komen," vertelde ds Gih, „maar ik wist wel waar ik het vragen kon." Weer volgden er dagen van gebed. Op een dag vertelde de di rectrice van een weeshuis hem, dat haar oom hem graag wil'e spreken. Hij had de man nooit ontmoet en schoor voetend ging hij naar hem toe. De man was heel beleefd, informeerde naar zijn werk en zijn plannen en zei ein delijk: „Zou ik u een klein geschenk mogen geven voor uw werk?" Het kleine geschenk was 38.000 gulden, wat ruim voldoende was om de gebouwen van een Chinees weeshuis op te trekken. GROEI Langzaam maar zeker begon het werk te groeien. Een middelbare schooi werd gesticht en niet lang daarna een seminarium. En er was werk in vloed. Na 1946 stroomden Chinezen uit het noorden de stad binnen. Onder de duizenden vluchtelingen bevonden zich honderden christenen, die echter het dialect van Sjanghai niet verstonden en geen enkele kerk vonden, waar zij de boodschap van het Evangelie konden volgen. Na enig zoeken slaagde ds. Gih er in om een grote danszaal te huren die op zondag tot kerk kon worden omgebouwd, waar in het Mandarijn Chinees de boodschap kon worden ge predikt. Iedere zondag opnieuw bezoch ten meer dan duizend mensen de sa menkomst en iedere zondag opnieuw stroomden tientallen naar de bijzaal worden. In 1948 kreeg ds. Gih een uitnodiging orr. op de Foundersweek-conferentie van het Moody Bible Institute te spreken. Het was een grote eer om met de bekend ste orthodoxe predikanten en theologen van de USA op één podium te staan. kende middelbare school. Dat alles is nu verleden tijd geworden sedert de komst de communisten. De weeshuizen zijn door de staat overgenomen even ais de middelbare school, het seminari um is gesloten, slechts in de Chinese kerk gaan de diensten nog door. We vroegen ds. Gih naar de toestand van de kerk in Rood China. Hij vertel de, dat hij betrekkelijk weinig contact met zijn eigen gemeente heeft, omdat men geheel met hem moest breken, toen hij na de machtsovername niet naar China wilde terugkeren. Slechts zo nu dan hoort hij via ondergrondse kana len iets van zijn vroegere gemeentele den. JDe kerk van Sjanghai had het voor deel dat zij een volkomen Chinese kerk was, ontstaan door hét initiatief én de prediking van Chinezen zelf, zodat de communisten de kerk niet konden aan vallen op grond van haar contact met het kapitalistische Amerika. De commu nisten hebben echter alles in het werk gesteld om de kerk onder hun invloed te krijgen. de christenen daar met een duidelijk godsdienstloze regering te maken heb ben." Een groot aantal Chinezen heeft echter in de beweging een groot gevaar gezien, niet omdat haar doelstelling niet goed zou zijn, maar omdat de commu nistische regering deze beweging Drie-maal-zelf Mevrouw Gih was ziek en kon de reis niet meemaken en daarom werd beslo ten dat ds-.Gih naar Amerika zou gaan levrouwGih naar Hongkong om daar in het warmere klimaat op te knappen. Twee maanden later verover- WERK GING DOOR De kerk in Sjanghai had zich echter iet slechts doodgestaard op de taak 1 eigen land, zij had een zendingsge nootschap gesticht om de Chinezen bui len China met de boodschap van het Evangelie te bereiken. Dit werk moest verder worden voortgezet. Op het ogen blik onderhoudt het zendingsgenootschap twee weeshuizen, één in Macau en één op Formosa. Voor veertig gulden per maand kan men één van de kinderen adopteren. Iedere „adoptievader of -moeder" wordt dan regelmatig op de hoogte gehouden van de vorderingen, die het kind maakt. Niet alleen Chine zen maar ook vele blanken hebben een kind „geadopteerd", d.w.z. bekostigen de opvoeding van zo'n kind in het weeshuis. De inhoud van de Pr> 0 Wij prediken geen nieuwe be schaving, merkte ds. Gih op één van zijn toespraken, maar boodschap van verlossing door Jezus Christus. Per slot van reke ning: wat is beschaving? Bestaat zij uit hoge gebouw dergrondse en machtige machines? Dat noemen wij in China geen beschaving maar mechanisatie. Be schaving heeft te maken met houding en kleding en cultuur. Toen Uw voorvaders nog in beren vellen rondliepen, kenden wij in China reeds een zeer hoge bescha ving. Lang voordat U het dynamiet uitvond, hadden wij het al uitge vonden. Wij gebruikten het echter niet om oorlog te voeren en men sen te vernietigen. IS een wij maak- Reeds jaren voor de oorlog begrepen de Chinese christenen dat de kerk in China een nationale kerk moest wor den, onafhankelijk van het buitenland. Langzaam maar zeker werkten de ver schillende zendingsgenootschappen dan ook in die richting. Echter pas na de communistische machtsovername groei de deze beweging uit tot een organisa tie, die de mooie Chinese naam: Drle- Maal-Zelf-Beweging draagt. De bedoe ling is, dat de Chinese kerk zal leren alchzelf bedruipen zichzelf ie i geren èn zichzelf voOrt te planten en dus volkomen onafhankelijk zal worden van buitenlandse hulp. Een aantal van de lei dende figuren was echter niet vrij van communis tische sympathieën, zoals bijv. bisschop Ting, die ook zitting heeft gehad in de Wereldraad van Ker ken en onder meer eens de opmerking maakte: „Toen de revo lutie begon, hebben wij getracht een mogelijkheid van samengaan tot stand te brengen tussen Marxisme en chris tendom. De gevaren hieraan verbon- n ons duidelijk. Maar in China is dat gevaar kleiner dan elders, omdat Hoe vrij de kerk van China is blijkt uit het feit dat volgens ds. Gih vóór en de dienst de predikanten gedwongen werden om rapporten van de commu nistische regering voor te lezen, dat de Chinese predikanten allen stuk voor stuk bepaalde marxistische catechisa tieklassen moesten bezoeken, en in de stad Shanghai moesten de predikanten zélfs een tijd lang hun preken van tevo- geheel uitschrijven en ter controle bij de regering indienen. Sedert enige is er echter èen nieuw hoofd geko- aan het ministerie van kerkelijke zaken die nu gezegd heeft dat hij geen belang stelt in de preken. Toen we de predikant vroegen, wat hij dacht van de toekomst, antwoordde hij met slecht één Engels woordje: Bright! (Schitterend!) We moeten wel enigszins verbaasd gekeken hebben, want onmiddellijk begon hij te vertellen dat volgens zijn idee geen enkele dicta tuur het lang kan uithouden. Diep in het hart van de mens leeft het verlan gen naar vrijheid. Men kan de mens met mooie leugens een tijdlang in een geestelijke roes brengen, maar toch breekt het ogenblik aan, dat de ogen van de mensen open gaan. werk 1 den ons er i Natuurlijk ontstonden er ook gemeen- in in verschillende steden van de delijke archipel. Het genootschap ds. Gih richt zich b.v. op Java direct tot de Import-Chinezen, die tot nu bijna vergeten groep vormden het werk van kerk en zending. In dit verband stichtte ds. Gih dan ook zijn Zuid-Oost-Azië-Bible College in Malang een vijf en twintig theologische studenten zijn, terwijl vier honderd vijftig jonge Chinezen de christelijke iddelbare sdhool bezoeken, die daar ook werd gesticht. OPEN Volgens ds. Gih staan de Chinezen ln Zuid-Oost-Azië open voor de boodschap van het Evangelie. Materieel maken de ze mensen het erg goed, maar de toe-j komst is heel donker voor hen. Op de Philippijnen heeft men zojuist alle klein-1 handel genationaliseerd waardoor een groot aantal Chinezen hun toekomst ver-1 loren. In Indonesië werd de import ge nationaliseerd, waardoor ook daar een groot aantal Chinezen gedwongen wer- ander werk uit te zien. De on zekerheid van het leven in een land als Indonesië, waar men bang is voor de blanken en jaloers op de Chinezen ver-j oorzaakt een vruchtbare bodem de boodschap van vrede. Ds. Gih zal zijn uiterste best doen om te zorgen, dat die boodschap wordt gepredikt, want zegt hij: „Het Evan-j geile kan nooit door buitenlandse krach-! ten alleen verbreid worden. Als de na- j tionalen zelf geen belangstelling tonen j zal al het werk van de buitenlanders uiteindelijk vruchteloos blijken. Oostduits studenten predikant gearresteerd De protestantse studentenpredikant aan de universiteit van Leipzig (Oost- Duitsland), ds. Siegfried Schmutzler, werd begin april in zijn eigen flat woning gearresteerd. Het huis werd grondig doorzocht en boeken en documenten werden in beslag ge nomen. Hangende het onderzoek, wordt de predikant nu gevangen ge houden. Volgens de autoriteiten van de stad wordt dr. Schmutzler verdacht „misdaden tegen de staat" te hebben gepleegd. Wat deze term inhoudt, weet men niet. Het is mogelijk, dat de arrestatie een gevolg is van een evangelisatie campagne, die de predikant onlangs hield in Böhlen, de arbeiderswijk nabij Leipzig. Niet vrij Wie zich verwondert wanneer hij ■ich bezondigt, kent zichzelf niet, en wie vertivijfelt wanneer hij gezondigd heeft, kent God niet. Gunning. Dat was niet de bedoeling Tijdens de opnamen voor de zendings film „Achter de Horizon". (Regions Beyond), die uspiciën De Nederlands Hervormde Kerk te Blokzijl, die eens als Godshuis een grote tissersfamilie een geestelijk onderdak bood, staart nu dromerig over de oude huizen en mijmert over het verleden. In plaats van een vissersdorp, is Blokzijl nu een toegangspoort tot de Noordoost polder. Grote sociale veranderingen hebben zich in de afgelopen jaren rond de toren voltrokken. Ook deze kerk zal zich moeten aanpassen aan een nieuwe toekomst. Christelijk station zonder Christel, boodschap? Optimisme Ds' Öih jvas vooral: heel optimistisch, waar het de toekomst van de orthodoxie betrof. Hij vertelde, dat juist de vrijzin nige kerken de communistische bood schap in hun prediking hebben ver werkt, het gevolg is echter, dat hun in vloed danig begint te tanen, omdat de mensen de buik vol hebben van de po litiek. Zij willen een boodschap horen van God. De orthodoxe kerken hebben zich van de politiek geheel afzijdig ge houden en behandelen in het geheel geen sociale vragen. Ongetwijfeld liggen hier een heleboel vragen en problemen, maar goed of niet goed, het gevolg is dat de orthodoxe kerken steeds voller worden. Deze groei van de kerken heeft con sequenties. Geen van de kerken krijgt staatshulp. Geld uit het buitenland komt reeds sinds lang niet binnen en dus moeten de kerken - zich geheel zelf be druipen. Voor de vrijzinnige kerken, die zich geheel aan het communisme heb ben uitgeleverd, wordt dit met de klei nere opkomsten steeds moeilijker, ter wijl daarentegen de orthodoxe kerken zichzelf gemakkelijker kunnen onder houden. De meer vrijzinnige kerken zul len weldra hun boodschap moeten her zien of ondergaan. Dat het geestelijk leven ln China niet geheel vernietigd is blijkt wel uit het feit dat men juist in Sjanghai een theo logisch seminarium heeft gesticht met toestemming van de rode regering. De ze nieuwe school neemt een zeer ortho doxe positie ln. Al met al behoeven we de toekomst ln het geheel niet somber in te zien. G»d laat zijn kerk niet ln de steek," zei ds. Gih tot slot en op zijn gezicht lag een rust zoals slechts het Evangelie die kan geven Dr. Lloyd-Jones schreef in hei hier onder besproken artikel, dat ue de Bij bel in zijn geheel moeten benaderen. Doen wij dat nog? De Nationale Raad van Kerken in de U.SA.. (afdeling van de Wereldraad) zal een 100.000-watt- radiostation bouwen op de Philip pijnen. Volgens dr. W. Burton Martin, hoofd van de radio-com missie van de Raad zal het station in- verschillende talen uitzendin gen verzorgen. De programma's zullen o.a. bestaan uit muzikale en „bonte" program ma's, nieuwsuitzendingen, opvoed kundige programma's voor boeren, jeugd en kinderen. De Philippijnen hebben reeds een ra diostation in Manilla, dat door zen delingen is gesticht en dat gods dienstige- en evangelisatieuitzen dingen verzorgt. De Amerikaanse Raad van Kerken schijnt zich ech ter afzijdig te willen houden van zijn opdracht no. 1, de verkondi ging van het Evangelie. In het persbericht wordt tenminste met gfeen woord over godsdienstige uit zendingen gesproken. Nederland onder ___rYouth for Christ wordt vertoond, had men twee dragers no dig. Na lang zoeken vond men einde lijk twee geschikte figuren. Het duur de evenwel een hele tijd. eer zij be grepen, wat zij moesten doen. Ze had den nog nimmer een filmcamera ge zien, maar na het tonen van een aan tal foto's hadden ze het toch door en "«or een geringe som gelds, waren bereid hun medewerking te verle- De volgende morgen was het kleine huttendorp in het Noorden van de Congo, waar de opnamen gemaakt zouden worden, al vroeg in rep en roer. Iedereen was uitgelopen om de blanken aan het werk te zien. Dat wil zeggen iedereen, behalve de twee dragers, die gefilmd moesten worden. Eindelijk na lang wachten kwamen ook zij opdagen, maar in plaats van ge kleed te zijn in hun lendengordel, de dagelijkse dracht van de stam, had den ze ergens een broek en een over hemd, plus een paar halfversleten schoenen opgediept en boven op hun hoofd droegen ze een veel te kleine tropenhelm. Het dorp juichte, toen ze er aan kwa men, maar de twee cameramannen, die de lange reis gemaakt hadden voor de opnamen, trokken heel lange gezichten. Dat was nu net niet de be doeling. Men wilde negers in hun hei dense dracht, geen beschaafde figu ren, die ze overal in Leopoldsville hadden kunnen krijgen. Toen Ken Anderson, de producer van de film mij het verhaal vertelde, moest ik denken: „Hoe menselijk". Wij doen het iedere dag zelf. God zegt, dat we tot Hem moeten komen, zoals we zijn, met al onze zonden, fouten en gebreken. Maar wij voelen innerlijk, dat we niet goed genoeg zijn voor God en daarom proberen we onszelf op te poetsen, totdat we juist wel goed genoeg zullen zijn. Wij be grijpen dan vaak niet dat God ons zó juist niet kan gebruiken. Jezus Christus is gestorven om zonda ren zélig te maken, zegt de Bijbel telkens weer, en de boodschap van het Evangelie geldt voor mensen, die weten, dat ze aan het einde van hun Latijn zijn en; geen uitweg meer we ten. Mooi opgepoetst zijn wij niet slechts niét goed genoeg voor een hei lige en volmaakte God, maar boven dien nog onbruikbaar ook. We moeten komen, zoals we zijn. De witte beer De oudere broer van Tolstoy, de latere verteller bij uitnemendheid hield zich als kleine jongen bezig met een hele serie verhalen over de ..Broederschap der Mieren". Op een groene stok. die ergens in het bos begraven moest lig gen, stond een prachtig geheim ge schreven. waardoor alle mensen tot de ..Broederschap der Mieren" zouden gaan behoren en voor altijd gelukkig zouden zijn. De leden van deze ge meenschap moesten drie mystieke eisen vervullenr Ze moesten over een scheur in dé vloer kunnen lopen, zon der-bang te zijn; ze mochten een jaar lang geen konijn zien, hetzij dood of levend: en ze moesten in een hoek kunnen staan zonder aan de witte beer te denken. Dat laatste was natuurlijk onmogelijk, omdat het menselijk denken zich on mogelijk kan ontdoen van dat. waar aan ze niet mag denken. Duizenden echter proberén te leven zonder aan de dood te denken. Hoe meer ze ech ter de gedachte van zich af proberen te zetten, hoe onmogelijker dit wordt. Men kan de dood niet ontlopen door er niet aan te denken. De enige oplossing voor onze problemen is. dat wij eerlijk gaan worden en de feiten onder ogen gaan zien. „Wegden ken" maakt een mens tot een nerveus wrak. Slechts als we de werkelijkheid aanvaarden, maar dan niet alleen de werkelijkheid van de dood, maar ook van het leven in Christus, kunnen we rust vinden. Een artikelenserie die aandacht trekt De studenten, die enkele maan den geleden de drie jaarlijkse con ferentie van de Internationale Gemeenschap van Evangelische Studenten bezochten, vonden de toespraken van dr. Martyn Lloyd- Jönes belangrijk genoeg om ze groter bekendheid te geven. Zowel het blad „His", de spreekbuis .an de sterk missionair ingestelde chris ten studentenbeweging, Inter-varsity en Eternity, het blad van de vroegere pro- In deze naoorlogse t\jd: groeiende belangstelling voor apostolaat of evan- fessor in Aix en Provence, dr. Barnhou- se, nu presbyteriaans predikant in Phi ladelphia, braken alle wetten wat be treft de lengte van artikelen en zijn be gonnen met het publiceren van de reeks van drie toespraken. ..Het gezag van Jezus Christus" en „Het gezag van de Schrift", werden reeds geplaatst; het derde artikel. „Het gezag van de heilige Geest" zal zeer binnenkort verschijnen. De schrijver van die serie dr. Martyn Lloyd-Jones is een arts, die als prediker en exegeet grote bekendheid heeft ver kregen in de Angelsaksische wereld en sedert 1956 predikant is van Westmin ster Chapel. Hij werd de opvolger van Campbell Morgan één van de stichters van de Keswick-conferenties. Dr. Lloyd- Jones trekt iedere zondag het grootste gehoor in Londen, in een dienst, die slechts bestaat uit het zingen van een paar gezangen, gebed, schriftlezing en woordverkondiging. Hij is de invloedrijk ste orthodoxe predikant in Groot-Britan- nië. Het gezag In zijn eerste toespraak en artikel vijdt hij uitvoerige aandacht aan het ge- cag van Jezus Christus. De mensen er kenden, dat Hij met macht sprak, de de monen gehoorzaamden Hem. en zelfs de natuur boog zich voor zijn grootheid. Het artikel brengt weinig of geen nieuwe ge zichtspunten, maar laat sterk doorsche meren, dat ons hedendaags christendom, vergeleken met de „overste Leidsman" toch wel sterk aan gezag heeft inge boet. De serie is geschreven in het licht van de na-oorlogse, groeiende belangstelling voor 'apostolaat of evangelisatie. Ds. Lloyd-Jones zoekt naar het fundament, naar de basis die nodig is bij de ver kondiging van het Evangelie. In zekere zin is het geen zoeken naar. maar een wijzen op bepaalde feiten, die in onze eeuw van nieuwe methoden, nieuwe we gen en een nieuwe boodschap zo licht vergeten worden. De Heilige Schrift Het tweede artikel (10.000 woorden ang) wijst op het gezag van de Heilige Schrift. Dr. Lloyd-Jones wijst erop dat iet noodzakelijk is de Bijbel in zijn ge heel te benaderen en niet zoek te raken m de details. Het gezag van de Schrift is overigens geen werkelijkheid, die be wezen maar geloofd, aanvaard moet worden. Het gevaar van bewijzen en ar gumenteren is dat wij ons onder de drang van de wetenschap laten verlei den tot een compromis. Er is een zeke re angst voor wat wij ,,weten"schap noemen, terwijl wij ons helemaal niet mogen laten verleiden tot concessies. Volgens dr. Jones is het waar, dat de oude vrijzinnigheid wel failliet is, maar de nieuwe orthodoxie aanvaardt de the orieën van het verleden als gezagheb bend: daarin schuilt een enorm gevaar volgens de schrijver. Zeer sterke nadruk legt dr. Jones op het feit, dat de Bijbel als geheel het Woord van God en daarom gezagheb. bend is. Hij keert zich sterk tegen ver standelijke overwegingen, die bepaalde schriftgedeelten afwijst en anderen aan vaardt en ook tegen het subjectivisme van hen die „tot Gods Woord verklaren wat hen aanspreekt'.' Niet los De Bijbel en de theologie van God kan niet losgemaakt worden van de geschie denis. Wie de eerste drie hoofdstukken van Genesis afwijst, wijst daarmee te vens de historische zondeval af en dus ook de noodzakelijkheid van de verzoe ning. Uitvoerig toont de schrijver dan aan dat de Bijbel zichzelf gezag toekent, en dat Christus zowel als de apostelen dit gezag volkomen aanvaarden. Het is daarom onze taak dit gezag te prediken en niet om het te verdedigen. „De keuze die vandaag voor ons ligt, is even eenvoudg als zij was voor de eerste christenen in de beginperiode. Of wij aanvaarden dit gezag (van Gods woord) of wij aanvaarden het gezag van de „moderne wetenschap", mepselijk verstand en menselijk kunnen. Het is het één of het ander. Laten we ons toch vooral niet in de war laten brengen door alle moderne ai^umenten over verander de standpunten. Wij bevinden ons nog altijd, waar de christenen zich altijd be vonden hebben. Het is nog immer: „Christus of de kritiek". Het artikel is een nieuwe positiebepa ling van een oude plaats, maar het komt tn een tijd waarin dit onderwerp op nieuw de aandacht trekt. Het derde artikel over „het gezag van de Heilige Geest" moet nog komen. Reeds overal ter wereld ziet men uit naar dat laatste artikel omdat men in de grote verwarring die er over dat onderwerp heerst, een gezond, nuchter, bijbels woord wel gebruiken kan. De gehele serie zal ln boekvorm ver schijnen. Misschien kan een Nederland se uitgever deze serie ln een Nederland se vertaling uitgeven?

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 17