CHRISTELIJK c therfjolven Christus en de antichrist in de westerse cultuur Puzzel mee mm ill II 11 1 Meer bedrijfsorganisatie in het dagbladbedrijf Spaanse justitie heeft voogdij over protestantse jongen Een dromer op pad Referaat van dr. H. Berkhof I (Van redacteuren) PH; dc openbare vergadering van donderdag de laatate van de drie samenkomsten, die samen de 40ste jaarvergadering der Vereniging van leraren, by hel christelijk voorbe reidend hoger en middelbaar onder wijs vormen heeit dr. H. Berkhof een referaat gehouden, waarin hy zijn visie gegeven heeft op het i kring spelende probleem van tuur. De leraar draagt immers ook cultuur over (al dóel hij meer). En zijn christen-zijn maakt dat moeilijk, want wat móét hy met die cultuur. Noch antithese, noch solidariteit kun nen in hun eenzijdigheid voldoen. Maar hoe dan? Om dit te zien moeten wij de de cultuurwereld vóór en buiten de prediking van Christus' heer schappij beschouwen. De mens is gebonden aan de natuur en aan het gegeven maatschappelijk be stel. geleid door als goden ver eerde machten, een kleine speel ruimte hebbend binnen de enge cirkel van het lot. Dat deze alge hele gebondenheid een grote har monie meebrengt, ligt in de rede. Sinds ongeveer 1000 voor Chris tus onttrok zich een kleine boven laag in Griekenland aan de natuur. Maar hoewel daad en denken het lot willen vervangen, komt er geen wijziging in de positie van de na tuurmachten. Ten slotte wordt óók door deze bovenlaag de wet van de Romeinse staat weer beschouwd als natuurwet; er is bij hen geen breuk in het naturalisme. Wij mogen dit naturalisme niet alleen negatief beoordelen; het heeft voor de chaos bewaard en vrijwording van de natuur is in zichzelf levensgevaarlijk zolang Christus de mens niet vrijmaakt, blijft hij onder voogdij der wereld machten (Galaten 4). MET de komst van de zendings- prediking komt de vrijheid voor de mens èn de mogelijkheid deze vrijheid tegen God te gebrui ken. In het door de natuurmachten gebonden heldendom is deze vrij heid onvoorstelbaar en onmogelijk; ook het verlichte Hellas leeft in „de tijden der onwetendheid',Dc prediking van het Rijk schept een nieuwe levensorde en een nieuw levensgevoel. Het Koninkrijk gaat het leven van de cultuurkring om woelen vóór Constantijn is dat nauwelijks het geval; na hem ge beurt het op enkele punten (de filanthropie) en na 600 nog veel sterker. In de vorige en in deze eeuw is dit omwoelen heel sterk merkbaar op de zendingsvelden. Niet de trotse humaniteit van Hellas, maar de naastenliefde, die mede-lydt heeft haar stempel op onze cultuur gezet; de ziekenauto, waarvoor elk opzijgaat is ondenk baar zonder deze naastenliefde. Door de bevrijding van de natuur machten gaat het leven bestaan uit persoonlijk antwoord geven, dat is: verantwoordelijkheid; dat is: mondigheid. Er komt norm besef, de relatie van de enkeling met een persoonlijk God vindt haar eerste grote vertolker in Augustinus en zonder haar ia ook de moderne literatuur niet denk baar; zonder de christelijke mon digheid is ook het verzet tegen uitbuiting en slavernij, is ook het monogame huwelijk (geen insti tuut maar ook ontmoeting) niet denkbaar. De staat wordt van zijn goddelijke troon gestoten door het „Gode meer gehoorzaam dan de mensen". De tolerantie vindt haar oorsprong in het dringend, maar niet dwingend karakter van de pre diking. De vroeger goddelijke na tuur (wie met een ploeg de aarde wondde diende te offeren om aan de wraak der aarde te ontkomen) wordt ont-goddelijkt; het is niet meer: de god en de natuur samen tegen de mens, maar God en zijn beelddragers heersen over de na tuur. Er ontstaat een nieuw ethos van de arbeid. De eenheid van het menselijk geslacht is geen con ceptie van Hellas (al leefde ze daar in kleine groepen) maar een christelijke gedachte. Al deze zegeningen hebben we te danken aan de prediking der christelijke vrijheid, der mense lijke verantwoordelijkheid en der bevrijding van de heerschappij der machten. Deze secularisatie bedoelt Paulus in Galaten 4 v. Dit is de bekering van het leven, de bevrijding van de in het naturalis me gebonden wil. Iedereen in de Westerse cultuur kring heeft de vruchten ervan geplukt. Men vindt deze dingen vaak gegevenheden; een verblijf in cultuurkringen, waar deze pre diking nog niet voldoende het le ven heeft beivloed, leert weer op nieuw de zegen ervan zien. Dinsdag zullen wij trachten het tweede gedeelte van dr. Berkhofs referaat weer te ge ven, waarin hij tekent hoe de mondig geworden mens, kind der zendingsprediking, zich tegen de moeder keert. Bernepinemverk Smit te Genderen; naar Lisse (toez.)t G. Pettinga te Huizum. Bedankt voor Putten: G. H. v. Kooten te Genemuiden. GEREF. KERKEN Aangenomen naar 's-Gravenhage- Loosduinen (vijfde predikantsplaats): A. W. Meeder te Spijkenisse. Beroepen te Ommen: J. Banga te VleutenDe Meern. Bedankt voor Delft: G. P. Hartvelt GEREF. KERKEN (ond. art. 31) Beroepen te Terneuzen: kand. J. G. Meijer te Oldehove. KEN WOORD VOOR VAN DAAG Brandend hart „De Here is waarlijk opgestaan" „Juicht, o volken, juicht, hand klapt en betuigt onze God uw vreugd!" O, het is niet moeilijk een lange rij van vreugde-uitingen neer te schrijven over het blijde Paas feest. Want dit is immers het feest van de ver zoening met God, van de overwin ning van leven >p dood, van heiligheid op menselijke zonde! De Emmaüsgangers zeiden het weer anders. Toen Jezus zelf hun het Paasevangelie had uitgelegd, toen was hun commentaar onder elkaar. „Was ons hart niet bran dende in ons terwijl Hij onderweg tot ons sprak en ons de Schriften opende??" Een hart dat in brand staat van vreugde over zoveel Goddelijke liefde, dat is niet zo snel weer afgekoeld. In dat hart blijft het Pasen, overwinning, ook als de officiële Paasdagen al lang voor bij zijn. Dat hart blijft branden in Gods dienst en in de gloed van dit vuur wordt de opdracht ver vuld die de opgestane Heiland ons heeft nagelaten. De blijde op dracht om het overal te mogen zeggen: De dood is overwonnen! dier, 14 hooggelegen weide, 16 reeds, 17 bestaat, 19 grappenmaker, 20 mode dwaas, 21 kindergroet, 22 in het jaar omzes Heren, 23 opwaarts, 24 oude vlak te maat, 27 slede, 28 zangnoot, 29 gods dienst, 31 tuin. Verticaal: 2 inhouds maat, 3 beet, 4 keer, 5 rivier in Stier manken, 6 deel van' het jaar, 10' feuVel'. 12 bewoonde planeet, 13 godin van de jacht, 15 meester in de rechten, 18 aan- OPLOSSING PUZZEL No. 99 Horizontaal: 1 ferm, 4 klos, 8 c 9 kolom, 10 te. 12 ma. 13 oliebol, beweren, 18 is, 20 le, 21 lenig, 23 bes. 24 stug, 25 kant. Verticaal: 1 foto, emelt, 3 ra, 4 kolonel, 5 1.1., 6 oom, smak. 11 netelig. 14 telen, 15 pils, 17 nest, 19 set, 22 nu 23 ba. P.C.J.K. te Oosterheek hijeen De economische eisen en het geestelijk karakter van de krant UET ledental van de Prot.-Chr. 11 Journalisten Kring is het laatste jaar opnieuw in belangrijke mate ge stegen. Het bedraagt nu meer dan 210, tegen 186 een jaar geleden en 75 tien jaar geleden bij de oprichting. Dit deelde de voorzitter van de kring, dr. E. Dienver uit Rotterdam, mede tijdens de algemene vergade ring van de PCJK, die donderdag en vrijdag te Oosterbeek werd gehouden en zich wederom in druk bezoek mocht verheugen. Als 1. vorderingen in de verwerkelij king van de bedrijfsorganisatie ei ondernemingsgemeenschap; 2. erkenning van de betekenis der journalistiek en in verband daarmee verwerkelijking van een behoorlijke vakopleiding. Dr. Diemer hoopte in de CAO voor dagbladjournalisten, die op het punt staat gereed te komen, een aanwijzing te mogen zien, dat er een keer ten goe de is gekomen in de waardering Nieuiv ondersoek in zaak van 10-jarige Moses Een maand nadat hij er zijn intrek had genomen is de tienjarige Moses Campes Ferez geruime tijd geleden door de politie verwijderd uit het protestantse internaat te Madrid, dat in hetzelfde gebouw gevestigd is als het bekende seminarie en ook nog steeds gesloten is. De jongen werd opgevoed door zijn protestantse grootmoeder en tante. Na zijn verwijdering uit het internaat werd Moses onder voogdij van de justitie gesteld en naar een r.k. school overgebracht. De bemoeiingen van zijn familie hebben er, naar het Persbureau der Nederl. Hervormde Kerk meedeelt, toe geleid, dat de kinderrechter de zaak opnieuw zal onderzoeken. De familie heeft getracht door het gerecht een wettige voogd te doen benoemen, waardoor zij invloed op de opvoeding zou kunnen oefenen. Tot toe achtte het gerecht de voorgestelde voogd niet geschikt voor zijn taak. de plaats der journalistiek in het maat schappelijk bestel en dus ook van de materiële positie der -journalisten. Samen met de andere journalisten organisaties heeft de PCJK in het af gelopen jaar getoond, strijdbaar te kun nen zijn, wanneer de omstandigheden daartoe nopen. Liever is het ons, aldus de voorzitter, wanneer onderhandelin gen plaats kunnen maken voor een ge sprek. Het feit, dat een nieuwe CAO nu, zy het na spanningen en vooralsnog nagenoeg, is gereedgekomen, opent daartoe nieuwe mogelijkheden. Na afhandeling van huishoudelijke za- en, waaronder het gewijzigd concept erecode, hield WI.C. Scheps uit Den Haag een causerie over veertig jaar jour nalistieke ervaringen, getiteld „Filters, geen trechters". Tevoren had de heer C. v. Mastngt namens het C.N.V. nog een gloedvol be toog gehouden, waarin hij wees op het grote belang van en opriep tot rrouw aan het christelijike sociaal beginsel. Het dagbladbedrijf "\P de vriidae op deze vergadering vol- J gende jaarlijkse conferentie van de P.C.JJt. hield dr mr RL Rooy, hoofdre dacteur van de N.R.C en ere-voorzitter •an de Nederlandse Journalistenkring, ian de hand van zijn dissertatie een in leiding over de economische en sociale aspecten van het dagbladbedrijf ln Ne derland Uitgangspunt in het betoog was de slotconclusie van het boek van dr mr Rooy, dat de krant een geestelijk product s en dat dit bepaalde beperkingen moet aanleggen aan de op zich zelf onvermij delijke economische exploitatie van de dagbladonderneming en de economische functionering van dë bedrijfstak. Deze voortdurende aanraking en soms optredende botsing tussen de eisen van het geestelijke karakter van het pers- produkt en de economische eisen -'an de exploitatie lopen als een rode draad door het boek, aldus dr Rooy. Een renderende exploitatie van de krant ls noodzakelijk om haar financiële zelfstandigheid en daarmede haar journa listieke onafhankelijkheid te verzekeren. Het gevaar dat deze exploitatie te com merciële trekken krijgt, tot schade van het geestelijke karakter van de krant, ls echter steeds aanwezig. Over de mate waarin een te sterke commercialisatie in Nederland is opge treden, kan verschil van inzicht bestaan Dr Rooy meende dat voor een afdoende antwoord op deze vraag té weinig exacte gegevens voorhanden zijn. De inleider wekte de journalisten ook de economische en sociale aspecten van de eigen bedrijfstak te bestuderen, opdat in- journalistieke kringen daarvoor een juist begrip zal ontstaan en de georganiseerde jour nalistiek gereed zal zijn om in de pu bliekrechtelijke ontwikkeling van on- dernefning ondernemingsradenen van de bedrijfstak (P.B.O.) verant woordelijkheden op zich te nemen. Op de inleiding volgde een leven dige gedachtenwisseling waarin de spreker gelegenheid kreeg zijn inzich ten nader toe te lichten. Raak me niet aan, zei hij met onherkenba re stem. Een ogenblik bleef hij zwaar hijgend zittentoen werd hij Klaas Vorster weer.... de maohtige eigenaar van Lommerrijk, de man die aan de omgeving zijn wil oplegde. Vrouw, zei hij bevelend, g.a naar je koke rij en laat ons alleenik zal deze zaak in het reine brengen. Het is geen zaakhet gaat om mijn kind En om mijn eer, vergeet dat met. Omdat je eer op het spel staat, moet je goed overwegen wat je doet, zei de heer Hoeve, die nu de zwakke plaats in het pantser van de harde boer ontdekt had. De eer was voor deze man alles en terwille van zijn eer zou hij zijn gevoelens kunnen ver loochenen. Eer verloren is alles verloren, zei Klaas Vorster, maar zaken van eer moeten buiten de vrouwen om afgehandeld wordentranen zijn slechte raadgeefsters. Zelfverzekerd klonken de woorden. Klaas Vor ster had zich weer geheel hersteld. Een man van ijzer was hij, het leek weer alsof hij geen enkele kwetsbare plek aan zijn wezen had. Zijn vrouw weigerde om te vertrekken en toen Hoeve haar te hulp schoot zei hij berustend: Laat haar blijven. ma.sr zij mag geen mond open doen.. ik weet hoe vrouwen zijn Veel hebben we niet te bespreken, ik zal je alle onkosten vergoede" en ik zal je geld geven om haar terug te zenden naar de plaats waar zij thuishoor'. Zij hoort hier bij ons, zei zijn vrouw. Wat heb ik je gezegd.... zwijg of vertrek! De heer Hoeve had geen remmende overwe gingen meer, vrij en frank gaf hij zijn oordeel. Luister Vorster, zei hij, ik kan me begrij pen dat het gedrag van Janna een harde klap voor je geweest is en daarom heb ik enig be grip voor je houding. Maar soms zijn de om standigheden te sterk voor een mens en dan is het tijd om je zelf te herzien. Voor zulk een ge val staan we nu. Je dochter was op weg naar huis, zij had en heeft berouw en zij is bereid haar fouten te erkennen en vergeving te vragen. Het leven heeft haar hard aangepakt en als christen moet je nu weten wat je plicht is. God moet ons dagelijks honderdmaal vergeven en Hij eist van jou hetzelfde. Jezus heeft ons met een praktisch voorbeeld voorgehouden hoe wij ons hebben te gedragen als een kind berouwvol tot de ouders wederkeert. Begin nu niet over de verloren zoon en over het gemeste kalf, viel Klaas Vorster uit, geen kip zal ik slachten. mijn vader zou zich omkeren in zijn graf als ik het wel deed. Je vader kan je laten rusten, van veel meer belang is wa' God van je -"yt. Of houd jy daar geen rekening mee. Klaas Vorster? Hoe oud ben jij eigenlijk om zo'n toon aan te slaan? vroeg Klaas Vorster uit de hoogte. Veel jonger dan jij. maar de jeugd kan soms de dingen veel zuiverder aanvoelen dan de ouderdom en daarom herhaal ik: bedenk je goed eer je een besluit neemt. Dat heb ik gedaan, zakelijk heb ik het ge val bezien en ik weet wat mij te doen staat. Zelfs zakelijk gezien is je besluit een dwaasheid. Denk om je eer. Het gehele dorp weet van het geval en ik zal haar naam niet kunnen verzwijgen, de politie is al een paar ma len wezen informeren. Dan zal het gehele dorp weten, dat de vrouw die wij verpleegd hebben jouw dochter is en je weet hoe het dan zal gaan. Het volk redeneert niet, het zal jouw mo tieven niet eens willen horen, maar moord en brand gaan schreeuwen over de vader die te gen de zin van de moeder in zijn dochter die in moeilijke omstandigheden verkeert in de steek laat. De eer van je familie en die van Lommer rijk zal dan onherstelbaar getroffen zijn. Zo is het. Klaaszo is het, zei de boerin en smekend vervolgde zij: Laat ons kind thuis komen, dan zal alles weer goed worden. En Lommerrijk zal een erfgenaam hebben, want je dochter heeft een flinke zoon. de Vor- stertrekken zijn al duidelijk herken-baar in de knaap. Welke naam heeft Janna het kind gegeven? vroeg de boerin. Natuurlijk Klaas naar de grootvader. (Wordt vervolgd) COMMENTAAR Waai rom r 'j Jammer was het, I dat op Goede Vrijdag 11 toch een belang rijke dag voor pro testants Nederland de N.C.R.V. en het I.K.O.R. niet aan hod kwamen voor de radio. Is deze dag niet belangrijk genoeg om er zendtijd voor te ruilen? Onze Otto f «y Rotterdammers zul- Y'r- len zeker hebben geno- l J ten van de wijze, waarop het uiterlijk en o o ui in o<Ti het wezen van hun r stad-in-opbouw don- TF'*'F derdagavond door de NCRV op het televisiescherm werd gebracht. Muziek, schilder- en beeld houwkunst, architectuur en foto grafie gaven een artistieke in druk van wat er omgaat in de Maasstad, ook al zeide de ar chitect Fledderus, dat juist het artistieke het nog wel wat te veel moet afleggen tegen het zakelijke. Otto Dicke liet zien, welke aardige actuele tekeningen hij dagelijks maakt in onze bladen, waarvan „De Rotterdammer" op tafel kwam, en hij demon streerde zelfs even, hoe vaardig zijn pen over het papier gaat. Ook voor niet-Rotterdammers had deze uitzending, die mis schien wat rommelig in elkaar zat. toch veel leerrijks en' in teressants. Meneer Kijkus zegt: „Graag nóg een paar tekenin gen van Otto, die de redactie "iet plaatsen wil!" Talks-fantasie van Vangham Williams (19.10 uur) Een der oudste nog levende com ponisten is de Engelsman Ralph Vaughan Williams (geb. 1872), oud- leerling- van Max Bruch en Maurice Ravel. Zijn „Fantasy on a theme by Thomas Tallis" ontstond in 1909, kort nadat Vaughan Williams zijn studieperiode bij Ravel had afge sloten, zonder in dit werk Ravel- invloed te ondergaan. Het stuk is gebaseerd op een thema, dat ook voorkomt in „The English Hymnal" van Thomas Tal lis (15051585), een Engels com ponist in dienst van Queen Eliza beth en in de muziekhistorie als virginalist bekend. Naast vele aar dige stukken voor virginaal (soort spinet) schreef hij a capellakoren, w.o. zelfs een 40-stemmig motet. Vaughan Williams heeft het the ma gebruikt voor een soort- rhapso- dische compositie. De orkestbezet ting is: twee strijkorkesten en een strijkkwartet. De partijen van de vier solostrijkers zijn sterk polyfoon behandeld, die van de beide andere secties zijn overwegend homofoon. De uitvoering geschiedt door het Radio Fïlh. Orkest onder leiding van Bern. Haitink. Het sprookje van Wolfgang Hil- derheimer „Prinses Turandot", de welbespraakte ongenaakbare prinses, wordt vanavond om vijf voor acht door de V.A.R.A. als hoorspel gébracht. Vijf minuten later zendt de K.R.O. het luisterspel van Edzard Scha per ..De gesprekken van Nicode- mus" uit. Twee luisterspelen pre cies op dezelfde tijd. Hoe is 't mo gelijk? Om kwart voor elf spelen Paul Godwin en Isja Rossican voor Hil versum II. TIPS uit het buitenland Om vijf over half negen vanavond speelt het B.B.C. Orchestral Or chestra onder leiding van Rudolf Schwarz de eerste Symfonie van Beethoven en Poème danse van Dukas (464 en 194 m). Negro Spirituals worden om negen uur uitgezonden via Brus sel (324 m). Het symfonisch gedicht van Re- spighi „De fonteinen van Rome", uitgevoerd door het N.B.C.-Symfo- nieorkest onder leiding van Arturo Toscanini, is na half twaalf voor deze zender te horen. De delen van dit werk zijn: 1. De fontein van de Villa Giuli bij dageraad 2. De fontein van de Tritoon 's mor gens. 3. De fontein van Trevi 's middags. 4. De fontein van de Villa Medicic by valavond. Paaspro gr amma,s van de N.C.R.V. Het Paasprogramma van de NCRV begint op Eerste Paasdag met een interkerkelijke zangdienst, die, zo als gebruikelijk is, wordt uitge zonden uit Rijswijk. In de Her vormde kerk aldaar, spreken ds. G. N. Lammens uit Rotterdam en ds. H. S. J. Kalf uit Bennebroek Het motto van deze samenkomst is: „Wees gegroet, gij eerstelingen der dagen". Tegen het middaguur van Eer ste Paasdag een kwartier na dat de kerkdienst is geëindigd zal een meisjeskoor onder lei ding van Mees van Huis een Bach-programma uitvoeren. Aan dit programma werken mee een strijkkwartet en de organist Stoffel van Viegen. In dit pro gramma verdient de koraalcan tate Christ lag in Totesbanden" bijzondere aandacht door haar uitzonderlijk karakter. In de ochtenduren van Tweede Paasdag zullen op de trappen van het Beursgebouw in Rot terdam tweehonderd kinderen aantreden van de Stichting „Clubhuizen De Jeugdhaven". Z[j zingen daar met begeleiding van de afdeling Fanfare van de Geref. Muziekvereniging Rot terdam-Centrum Paasliederen. Om kwart over twaalf zal men deze opnamen kunnen beluiste ren. De titel van dit programma is Dat ons loflied vrolijk rijze". In het middagprogramma van Tweede Paasdag zal men een half uur kunnen luisteren naar een voordracht van Lorenz Schulz, ge titeld „Afrikaanse Gedigte en Ge- dagtes om die Paasfees". Drie kwartier van de Paasmiddag zijn gereserveerd voor een scha- kelprogTamma, waarin de NCRV- verslaggevers in rechtstreekse uit zendingen hun indrukken zullen geven van de sfeer In verschillen de recreatie-oorden, zoals de Hoge Veluwe, Diergaarde Blydorp en de Keukenhof, waar, by goed weer, ongetwijfeld duizenden dagjesmen sen hun vertier zullen zoeken. Van uit de centrale post in de studio zal steeds kontakt worden gezocht met een andere verslaggever. In het avondprogramma wordt een klankbeeld uitgezonden onder de titel „Mensen op onze weg". Hierin zal aandacht worden ge schonken aan een groep in onze samenleving, die we nogal eens dreigen te vergeten: de woon wagenbewoners en de logements- gasten. ...en van de andere omroepverenigingen Zondagmiddag eindigt de eigen Beethoven-cyclus van de AVRO (bestaande uit historische opna men van het Concertgebouworkest o.l.v. Willem Mengelberg) met een uitvoering van de 9e symfonie. De solisten zijn: To van der Sluis, Suze Lugev, Louis van Tulder en Willem Ravelli. Het Paasspel, dat de KRO om half tien uitzendt, werd dit keer ge schreven door Hélène Nolthenius. In dit spel, getiteld: „De Tweede Tocht", zijn de Drie Koningen de hoofdpersonen. Zij ontmoeten el kaar wederom, nu in de dagen van Christus' Kruisdood en Opstanding. Willem Tollenaar regisseert. „De Terugkeer van de verloren Zoon" is dé titel van een spel van André Gide in de vertaling van Jef Last. De regie heeft Coos Mul der en de uitzending vindt plaats op Tweede Paasdag om 10 uur 's morgens door de VPRO. Hoe druk het 's ochtends vroeg op de Tweede Paasdag hier en daar al op de weg is en hoe rustig elders, zal men kunnen horen in een vijftal reportages uit heel verschillende delen van ons land, door de VARA uit te zenden op de ochtend van Twee de Paasdag. Na de nieuwsbe richten, die om half negen dit programma over „drukte en stilte in een dichbevolkt land" zullen onderbreken, volgt een reportage door Bert Garthoff over dc Braakman, de sinds en kele jaren ingedijkte zee-inham in Zeeuws-Vlaanderen. Uit de zelfde vijf plaatsen, waaruit men 's morgens de reportages uit zendt, zullen in de vooravond opnieuw reportages te horen zijn. Dan zullen de verslaggevers, in een uitzending onder de titel Zwerftocht door de Paasdrukte" hun indrukken van de gehele dag weergeven. De grote Hongaarse violiste Jo hanna Martzy zal b(j het Radio Philharmonlsch Orkest soliste zijn ln het vioolconcert van Beetho ven (Concert voor viool en orkest in D op. 61) ln een concert, dat de VARA zal uitzenden op Tweede Paasdag (2.05 unr). Het orkest, dat geleid zal worden door Bernhard Haitink, begint de uitzending met de Symfonie no. 32 in G, K.V. 318 (de ouverture in Italiaanse styl) De radio in het buitenland tijdens de Paasdagen Personeelsleden van de B.B.C en hun gezinsleden werken mee aan de Paasliturgie, die morgen avond wordt gehouden in de stu dio te Londen. Dit programma, dat het karakter heeft van een wijdingsdienst is aangekondigd als „An Easter Festival of nine lessons with hymns and carols" en wordt van half negen tot half tien uitgezonden (1500 m). De cantate's van Bach „Ich weiss. das mein Erlöser lebt" en „Meinse Seele riihmt und preist" worden na 8.05 uitgevoerd in het derde programma van de B.B.C. (464 en 194 m). De schilderijententoonstelling van Moussorgsky-Ravel is om half acht te horen voor Brussel 324 m. Het wordt gespeeld door het Concert gebouworkest onder leiding van Antal Dorati. Stefan Askanase speelt om kwart voor negen het pianoconcert in G gr. van Mozart (Duitsland 93.6; 93 en 88,5 MHz) °roqramir.o voor moroen 8.25 Hoogmis. NCRV: 9.30 Nws. - aterst; 9.45 Geestelijke liederen Brokje Amsterdam naar Bussum Decorbouwers hebben een hele taak voor de televisie-uitzending van de NCRV op maandag 6 mei a.s. Zij moeten nl. een „brokje Amsterdam" als het w-are overbrengen naar de Bussumse studio. Het wordt een hoekje van het bekende „Koffijhuis Scheltema" aan de N.Z. Voorburg wal, dat in de loop van een halve eeuw vrijwel onveranderd is geble ven. Dat hoekje wordt nagemaakt, maar de bekende oude gietijzeren tafeltjes, stoelen en wat andere „echte" attributen worden voor de uitzending naar Bussum gehaald. Het is de bedoeling, dat in dat oude koffiehuis oud-Amsterdam her leeft in een aantal bekende en min der bekende hoofdstedelingen, die er zullen in- en uitlopen. Oude foto's en oud filmmateriaal zullen de sfeer van een halve eeuw geleden nog meer suggereren. Een heel experiment, maar het kan goed worden bij rijke fantasie. ..vv l£.w ölriJKOrk. ^Piegel 12.35 Even afrekenen. net guiaen vlies, hoorsp. 15.05 certgebouwork plm. 16.25 gram. 16.30 h0STS£- 21-10 Lichte' muz. z..m 21.45 Westindisch ork. 22.00 Hei Maandag NCRV: 8.00 Nws. mJ vpo QVn5,,?ram IKOR: 8.30 Kerk- muz. KRO: 9.30 Nws; 9.45 Gram; 9.55 NCRV1 iV «o GW n'50 Kamerork. NCRV. 12.15 Paasliederen; 12.45 „Wordt 13.10 Lichte mu7.;SUlC3C35?Gram;' 14.00 Paas- 15ni5ertN(.at'wa„A°?rd^ 15 00 M"8)«koor: ee- lfi on nmt l eroR.u,t "P°rta- ge 16.00 Omr. ork. en solist; 17.00 V d kleuters; 17.1a V d jeugd; 17.30 Gram; ï&fft ^Seringsuitz.Rijksdelen Overzee: Kapt. Lt. zee Vlieger G. G. Venema: „Ex ploratie van het sterrengebergte in Cen- NïlUnT?rulnea: 18 00 0r8elspel: 18.30 SP0*: 19-°0 Nws. en weerber; 19.10 Mels- u „Volk en Staat", causerie; ?n in Houtblazersens; 20.00 Radiokrant; ^■2°V°caal..en,s; en sol; 21.10 „Mensen op onze weg klankb; 21.50 Gram; 22.00 Promenade ork. en solist; 22.45 Avondover- enking; 23.00 Nws; 23.15 Gram; 23.40— VARA; 8.00 Langs 24.00 Evangelist Kenta, ir.au itamerkoor en t. VARA: 12.00 Metropole ork. ndtrlo; 13.0" soliste; iz.iu nammonatrio; 13.00 Nws; 13.10 Gram 13.16 Strljkens; 13.45 Voordr; 14.05 Radio- philharm. ork. en soliste; 15.00 V d jeugd; 15.25 Idem; 16.10 Thé-dansant; 17.00 Sport- journ; 17.30 Lichte muz. 18.00 Nws; 18.15 Gram; 18.30 Instr. kwint, en soliste; 18.50 Cursus^ Openbaar Kunstbezit; 19.00 Gram; e Familie Doorsnee; 20.35 Hongaar se muz; 21.10 Wat elke vrouw waard Is, hoorsp; 21.45 Instr. kwint; 22.20 Orgelspel; GramJaZZmUZ' Z3'°° NWS' 23-,5~24-00 Dinsdag 10.00 V d kleut Idem; 11.00 V d vrouw; 11.30 Gram; 11.50 Als de ziele luistert, caus; 12.00 Middagkloknoodklok; 12.03 Gram; 12.30 Land- en tuinb.meded; 12.33 Gram; 12.55 Zonnewijzer; 13.00 Nws en Kath.nws: 13.20 Ballroomork; 13.50 Gram; 14.00 Pia norecital; 14.30 Wij vrouwen v h land; 14.40 Gram; 15.20 Rotterdams Fllh.ork; 16.00 V d zieken; 16.30 Ziekenlof; 17.00 V d jeugd; 17.40 Beursber; 17.45 Rege- ringsuitz: Rijksdelen Overzee: mr W M Vriie Joris, die de Leidsman zijt".'toespraken; 20.50 „Wij zijn medearbeiders van God" klankb; 22.45 Avondgebed en llturg.kal; 23.00 Nws; 23.15—24.00 Gram. opening: AVRO; 8.00 Nws; 9.00 Gym v d vrouw; 9.10 De groente man; 9.15 Gram; 9.40 Morgenwijding: 10.00 Gram; 10.50 V d kleuters: 11.00 Lichte muz; 11.30 Alt en piano; 11.50 Gram: 12.00 Mil.ork; 12.30 Land- en tuinb.meded; 12.33 Hammond-orgel en Dia- no; 13.00 Nws; 13.15 Meded of n. fototips; 18.40 Dans is vous parle; 19.00 V d kleuters; 5 Disco-caus 1; 19.45 Filmpraatje; 0 Nws; 20.05 Gevar.progr; 22.15 De woordman; 22.30 Bariton en plano; 22.55 Ik geloof, dat caus; 23.00 Nwi 23.15 1.45 Meis- Strijdkkwart. 12.35 Paasboodschap van Z. H. Paus Pius XII. 13.00 Nws. 13.05 Pro menade ork en sol 13.55 Radio Filh ork en solist. 15.10 Voordr. en zang ln hel Fries en het Nederlands. 15.30 Metropole ork. 15.50 V d. jeugd. 16.30 Vespers. IKOR 17.00 Jeugddienst NCRV: 19.00 Kerkelijk nws. 19.05 Omr koor en -ork. 19.25 Zon dagavondgesprek. KRO: 19.00 Nws. 20.00 ..Pasen", caus 20.20 Lichte muz 21.30 ..De Tweede Tocht" Paasspel. 22.15 Ca- De VARA heeft het niet klaarge speeld, voor deze zaterdagavond uitzending een vrolijk televisiespel op te dissen. Daarom vanavond eerst het gevarieerde programma dat anders het sluitstuk is en later een zigeunerorkest voor de camera's. Paasprogramma voor de televisie Het beeldscherm brengt maar wei nig speciale uitzendingen gedurende de Paasdagen. In een gezamenlijk programma is er zondag van 11.55— 12.20 uur een door alle West-Euro- pese zenders overgenomen Eurovisie uitzending „Pasen in de Eeuwige stad", een reportage uit Rome van de pauselijke zegen. Des middags is er weer Eurovisie: een reportage van een Paasviering bij de Broederge meente in Königsfeld (Schwarzwald). Maandagavond de gewone uitzen- iine. ditmaal verzorgd door de AVRO, met een eenacter over Napoleon in Italië en reportages over de drukte in het land op Tweede Paasdag, dit laatste in samenwerking met de redactie van het NTS-jour- naal. MAANDAG AVRO: 20.30 TV-fllm; 20.50 De man van het lot. eenakter: 21.40—22.00 Reportage- flitsen. DINSDAG

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 2