Woord Evangelisatie krijgt een nieuwe betekenis CWaar eenheid mogelijk is J Moravische Broedergemeente Wat bereikt men in een massasamenkomst ,De Open Deur en het Open Graf ZONDAGSBLAD ZATERDAG 20 APRIL 1957 Rotterdam voor Christus Als U de Rotterdammers zoudt geloven, die we gesproken hebben over de nieuwe grote evangelisatie plannen, dan dommelt Amsterdam inaar zo'n beetje aan zijn grachten, dan gooit Groningen zich op een kerke- week, dan wachten hónderden andere steden rustig af tot iemand ergens iets gaat doen, maar dan bruist Rotterdam vol nieuw evangelisatieleven. Ze zijn mis schien een beetje chauvinistisch, soms een beetje erg zeker van zichzelf, maar niemand zal kunnen ontkennen, dat Rotterdam tot grote dingen in staat is. Er leeft niet slechts een verlangen om de stad te confronteren met de boodschap van Jezus Christus; men wil ook een poging ondernemen om dat te doen. Er is waarschijnlijk in geheel Nederland geen stad, die zo evangelisatie- „minded"is als .de grootste havenstad van ons land. Deze. samenkomst zal een interker kelijk, oecumenisch getuigenis uit dragen, niet omdat de kerken als ge nootschap haar organiseren, maar wel omdat de leden uit de kerken zelf het initiatief hebben genomen. Dit is 'komsten i oecumene van onderaf. In Haar lem is men druk bezig met een gelijk soortige bijeenkomst in het Concert gebouw; welke andere steden zullen volgen? Op zichzelf is het woord ..evangelisa tie" even kleurloos als een kameleon: dus weer afhankelijk van zyn om geving. Qp de Veluwe is een evangelisatie een groep mensen, die het in hun eigen kerk niet konden vinden en hun eigen modaliteit er naast gesticht hebben. In Drente is het een gemeente in wording. Voor velen is het woord identiek met huis-aan- huisbezoek of clubwerk of straatprediking, voor anderen is het zo ouder wets, dat ze het eenvoudig uit het ker kelijk woordenboek hebben geschrapt, om er het woord apostolaat vóór in de plaats te stellen. klaanbaar. Ons gees telijk leven in Ne derland is zeer sterk beïnvloed door de „gezelschapjes" van de vorige eeuw. de kleine huisbijeen- De samenkomst in cijfers Er zijn minstens 4000 zitplaatsen, waarschijnlijk veel Een zangkoor tan duizend stemmen, samengesteld uit verschillende plaatselijke evangelisatieen kerkkoren. Enkele honderden collectanten en medewerkers voor de zaal. Minstens drie geluidswagens, die een week lang iedere dag door Rotterdam zullen rijden. 2000 raambiljetten. Ettelijke tienduizenden strooibiljetten. Twee sprekers, wier namen later bekend gemaakt zullen worden. Duizend medewerkers in de voorbereidingen. Minstens één voorbereidende bidstond. Tientallen comitévergaderingen. Kosten: naar schatting f 4000.—, waarvan ongeveer de heljl via de collecte terug ontvangen zal worden, de rest wordt verwacht van vrienden, die hun bijdrage kunnen storten bjj de Zuid-Hollandse Bank. men echter in de loop der geschiedenis zeer grote sa menkomsten gekend, die van enorme invloed waren op de geschiede nis der. kerk. Eigenlijk hebben wij ook massasamenkomsten gekend in het be gin van onze Nederlandse kerkgeschie denis in de dagen der hagepreken. maar EEN DAAD In Rotterdam bekommert n niet over een woord, daar wil men een daad, een actie, een samenkomst, maar dan een grote. „We moeten niet met klei ne zalen aankomen", vertelde een co mitélid ons „en we moeten het ook niet te vaak doen, maar zo nu en dan willen we gezamenlijk een actie opzettenen een grote massale samenkomst prgani- Opnleuw wil „Rotterdam voor Chris tus" van zich laten spreken. Men heeft de Ahoyhal afgehuurd voor 18 mei en hoopt die te vullen met mensen, die naar de boodschap van het Evangelie willen luisteren. De medewerking is enorm en er is vrijwel geen kerk, die zich afzij dig houdt, terwijl ook de bewegingen die zich reeds op een soortgelijk terrein hebben begeven alle uitgenodigd wer den om hand in hand de samenkomst mogelijk te maken. WEINIG ZIN Jarenlang hebben godsdienstige lei ders beweerd, dat de massale samen komst weinig zin heeft. In de kerk heerst de laatste vijfentwintig jaar de mening, dat een echte doorbraak van Gods Geest alleen kan plaats vinden in een kleine gemeenschap. Historisch is dit wel ver- we waren het wat vergeten. Na de oor log heeft men het middel van grote sa menkomsten weer aangegrepen en in Rotterdam meer dan ergens anders. ACTIE Het waren niet de kerken zelf. die de ze methode volgden, maar wel leden uit de versfchillende kerken. De eerste gro te massaevangelisatiesamenkomst van de oorlog in Rotterdam werd door de Jeugd voor Christusbeweging in de dierentuin belegd. Sindsdien is er veel gebeurd. Het werk van Youth for Christ kreeg vaste voet op de rechter Maas oever, maar het bleef niet alleen. In Charlois ontstond de Interkerkelijke Jeugd Evangelisatie. Na de komst van Billy Graham wilden de ouderen ook niet achter blijven. De actie „Rotterdam voor Chris tus" begon te bloeien onder de enthousiaste leiding van de schip- perspredikant ds. Van der Most. Het was ech ter geen éénmansorga- nisatie, maar een comi té van predikanten en werkers uit vrijwel alle verschillende kerken en geloofsgemeenschappen. Deze actie bestond ■hoofdzakelijk uit men sen van de rechter Maasoever, maar Zuid wilde ook niet achter blijven. Daar vormden mensen uit ze ven verschillende kerken een Interker kelijke Raad voor Evangelisatie, die zich vooral op het terrein van de open- luchtprediking beweegt. Al deze acties, hebben nu op initiatief van Rotterdam de handen ineen gesla gen en de hulp gevraagd van de ver schillende evangelisatiecommissies der kerken om de samenkomst in de Ahoy hal mogelijk te maken. Enorme groei van Amerikaanse Pinkstergemeente Eén van de jongste Amerikaanse kerkgenootschappen, de in 1914 ont stane Assemblies of God (Pinkster gemeente) heeft het miljoen lidmaten overschreden. In dit getal zijn ook de lidmaten buiten de Verenigde Staten op de zendingsvelden begrepen nl. 470.361 belijdende lidmaten in de U.S.A. en 575.811 lidmaten op de zen dingsvelden. De kerk groeide in Amerika vooral door de grote aandacht die zij .besteed de aan haar zondagsschoolwerk. De jaarlijkse zondagsschoolconferentie wordt gewoonlijk door tienduizend leiders en leidsters bezocht. Het genoot schap bezit zijn eigen uitgeverij, die ma teriaal verzorgt vóór klassen van alle leeftijden van de kleuterleeftijd tot aan de dood. Zelfs pasgeboren kinderen worden als de ouders de diensten bij wonen in wiegjes verzorgd en kleuters doen spelletjes onder speciaal toezicht. Bij de andere klassen zijn bijv. een klas van jonggetrouwden, klas van gepensioneerden, klas van mensen van middelbare leeftijd. Voor de jeugd zijn de klassen ingedeeld volgens het systeem van de scholen. Van de leden die belij denis afleggen komt 98 procent via de zondagsschool in de kerk. Het lidmaatschap in dit kerkgenoot schap steeg in de afgelopen tien jaar met 65 pet. Op het ogenblik zijn er 7916 plaatselijke gemeenten, 14000 bevestig de predikanten. 824000 leden gaan regel matig naar de zondagsschool. Door de ze enorme paddestoelachtige groei is de Pinkstergemeente in de V.S. nu tot de negende plaats opgeklommen rangorde van kerkgenootschappen naaf hun grootte. Onder het ..gehoor tot geloof brengen Als straks de duizenden de Ahoyhal in Rotterdam zullen vul len en de geestelijke liederen blij omhoog zullen stijgen, zal het comité dankbaar zijn. Toch bleek het wel uit het vraaggesprek met enkele comitéleden, dat een tot de nok gevulde zaal niet het hoofd doel van de organisatoren is. Evangelisatie is niet slechts amuse ment of ontspanning bieden aan een groot aantal kerkleden, het is een oproep richten aan allen die willen horen. Wie kan wat doen? De predikanten: De samenkomst in het pastoraal gebed gedenken, hun kerkblad aankondigen. De gemeenteleden opwekken te gaan. De catechisanten opwekken te gaan en anderen te brengen. Zeikomen als getuigenis dat zij er achter staan. Helpen in het nazorgwerk. De gemeenteleden Anderen meebrengen. Helpen in het nazorgwe Zingen in het zangkoor. De vergeten brief De Engelse bisschop Phillips Brooks ontving een anonieme brief met slechts een woord er op: „Dwaas." Van de kansel kondigde hij de volgende zondag aan. dat hij de brief had ontvangen. „Ik heb al van heel wat mensen gehoord die een brief vergaten te tekenen, maar dit is de eerste keer dat iemand een brief ondertekende, maar vergat de brief zelf te schrijven." In de eerste plaats hoopt men, dat de- ze samenkomst een stimulans zal zijn voor de gelovigen om aan het werk te gaan en anderen mee te brengen. Heel sterk legden de verschillende comitéle den er de nadruk op dat deze Evange lisatie zich niet slechts tot buitenkerke lijken richt. Te veel heerst deze gedach te nog in de kerken Men meent dat men naar een dergelijke samenkomst niet behoeft te gaan, omdat men al re gelmatig naar de kerk gaat. of omdat men als kerkmens niet „bekeerd" be hoeft te worden. Onder het „gehoor" Juist de leden van de verschillende kerkenhebben zo'n geweldig belangrij ke taak. Zij zijn het, die de mensen moeten trekken, zij moeten getuigen te gen buren en vrienden, zij krijgen een kans om "met hun getuigenis tot een daadwerkelijk resultaat te komen door deze buren of vrienden mee te nemen zodat zij onder het direct gehoor van het Evangelie komen en dus door het Evangelie geroepen kunnen worden. Zegt de Bijbel niet: „Het geloof is uit het gehoor en het gehoor is uit het Woord van God?" Hier is dus de mo gelijkheid dat mensen tot geloof kun nen komen, omdat ze onder het „ge hoor" gebracht werden. Vit alle hoeken op deze manier getuigen kan van de eenheid, die er is in Christus. Onze chris telijke kerk is versplinterd en verbrok keld. daarom is zij zo vaak zwak. maar de directe prediking van het Evangelie verbindt nog steeds. De buitenwereld kan alleen gewonnen worden, als zij ziet, dat het de Christenen ernst is om met alle versohillen elkaar toch lief te hebben en gezamenlijk te doen wat ge- zamenlijk gedaan kan worden. Men wil de samenkomst zo goed adverteren dat ieder, klein en groot, in Rotterdam en verre omgeving, weet dat ook hij of zij is uitgenodigd, rhaar de gelovigen wor den verwacht om te bewijzen, dat de ge meenschap der gelovigen nog steeds wer- werkelijkheid is. Het doel Maar, voegde een comitélid eraan toe, ons doel is niet slechts buitenkerkelij ken te trékken. Ook de kerken zelf heb ben een oproep hard nodig. Meer dan ooit moeten we een reveil hebben, een nieuwe opwekking. „Kijk maar naar mij", zei de spreker. „Ik was altijd een heel trouw lid van de kerk. maar pas toen ik naar de grote samenkomst van Billy Graham ging in Amsterdam, be greep ik. dat het allemaal persoonlijk voor mij was. iDe traditie werd ineens werkelijkheid en de uiterlijke vorm kreeg plotseling inhoud." Sedertdien is hij niet slechts een zeer actieve pen ningmeester voor de actie „Rotterdam voor Christus", maar'hij is van een „zittend" een werkend lid geworden van de kerk. Blijvende vrucht „Maar zal het wel blijvende vrucht dragen?" vraagt menigeen telkens weer. Op zichzelf is de samenkomst alleen niet voldoende maar achter de coulissen werken nu reeds de nazorgers, leden van kerken en gemeenschappen, die weten, hoe ze met iemand over geeste lijke zaken moeten spreken en die klaar en helder het Evangelie van Verlossing kunnen uitleggen. Een ieder, die een ge sprek wil hebben vindt een gespreks partner na afloop van de samenkomst en totaal buitenkerkelijken zullen geholpen worden om een kerkelijk tehuis te vin den. Het organiserend comité wil al het mogelijke doen, opdat deze samenkomst van 18 mei voor velen een blijvende geestelijke oplossing voor de levenspro blemen zal worden. Langzaam beginnen de littekens van de oorlog in Groot-Brilannië te ver dwijnen. Zo werd de Llandaff-kathedraal in Cardiff (Zuid-Wales) opnieuw in gebruik genomen na volledig gerestaureerd te zijn. Tijdens de plechtigheden werd een nieuw kunstwerk van Sir Jacob Epstein onthuld. Het bijna vijf meter hoge aluminium beeld dat de „Christus in glorie" voorstelt staat zeven en een halve meter hoog op een boog in het midden van het schip van de kerk. Het beeld is niet door iedereen even welwillend ontvangen, maar de predikant Bet'. Eryl S. Thomas antwoordde de kritici: Wij hebben geweigerd ons in de een of andere timide, kunstzinnige traditie terug te trekken. Als de kerk de schuts patroon van de kunst wil zijn èn midden in haar tijd wil staan moet ze in de techniek en de stijl van die tijd bouwen, anders is se een anachronisme en een \useumstuk." J De Paasdocumenten Het geloof in de Opstanding berust niet op wensdromen of wijsgerige theo rieën. maar op nuchtere documenten over'het lijden en sterven en de op wekking van Jezus Christus uit de dood zoals die door de vier Evangelisten in het Nieuwe Testament worden be schreven. Men vindt deze berichten tel kens in de laatste hoofdstukken der Evangeliën. Mattheus, een voormalig ontvanger der belastingen, vermeldt nauwkeurig de feiten en omstandigheden rondom en na de opstanding van Jezus Het be gin van zijn laatste hoofdstuk (Matth. 28) vormt het klassieke Paasevangehe, zoals dat sinds eeuwen in alle Chr. Kerken ter wereld op de eerste Paas- morgen gelezen wordt... - de journalist ond beschrijft kort en CI Uu de Paasmorgen gebeurde. Hij meldt er eerlijk bij. dat aanvankelijk vrijwel niemand het verrassende be richt geloofde. Aan Lukas dankt tige verhaal va de Emmaüsgangers (Lukas 24). wijl ten vierde de evangelist Johan nes vertelt op welk een vertroostende en reddende wijze de opgestane Heer omgaat met zijn t%vijfelende en wan hopige discipelen, met de „ongelovige Thomas (Johannes 20) en met Petrus, die Hem verloochend had (Johannes De Apostel Paulus ten slotte wijdt het ■gehele 15e hoofdstuk van zijn eerste brief aan de Corinthiërs aan de bete kenis van de opstanding van Christus. „De Open Deur" Tragiek zonder Pasen Eén van de beroemdste Rooms-Katholie- ke filosofen was ongetwijfeld de in 1952 overleden George Santayana. Hij gaf enkele jaren college aan de uni versiteit van Harvard en was later professor aan de Oxford universiteit. Men achtte hem één van de grootste kenners der klassieken en van de filo sofie van onze tijd. Deze man bestu deerde zijn leven lang de verschillen de levensbeschouwingen en maakte een studie van het waarom van het leven. Zijn laatste getuigenis is ech ter zwanger van tragiek: „Ik heb nimmer iemand willen leiden. De enige moeilijkheid a I viert Pasen op het kerkhof 500 jaar opstandingsverwachting Als zondagochtend de zon haar eerste stralen over de golvende heuvels van Noord-Carolina zal gieten,--zullen de treinen hun fluiten afzetten; de vliegtuigen zullen rustig op het vliegveld blijven staan, wat ook de vertrek- borden mogen zeggen, en de tientallen bussen zullen leeg en verlaten langs de weg staan. Een vervoer- staking? Neen het is Paas morgen in Winston Salem, de stad van de Moravische kerk, en iedereen bevindt zich op het kerkhof. Reeds tweehonderd jaar lang verza melen de gelovigen zich op de begraaf plaats, om daar het opstandingsfeest te vieren. Pasen is niet slechts het feest van de levenden, het is evengoed het feest van de gestorvenen, die op hun op standing wachten. Doden en levenden moeten in die ene hoop samen zijn, me nen de leden van de Moravische kerk, die dit jaar haar vijfhonderdjarig be staan viert en daardoor haar begin moet hébben gehad voor de Hervorming. De ze kerk noemt Jan Hus haar stichter, die in 1415 zijn leven gaf op de brand stapel. Haar leden zijn in de loop der jaren van land tot land vervolgd tot ve len een rustpunt vonden in de heuvels van Noord-Carolina. Daar groeide het gebruik om op het kerkhof Pasen te Het Paasfeest begint reeds op Palm- kon volgen. De levenden hebben mij nimmer getoond, hoe ik kon leven en daarom was ik mijn hele leven alleen. De eenzaamheid was mijn meest na tuurlijkste vriend1. Ik heb geprobeerd over de dingen na te denken en ande ren te helpen in hun denken. Ik kan niet zeggen, dat ik de waarheid ge vonden heb, want in de filosofie kent men geen feiten." Toen men hem in dit laatste onderhoud vroeg, of hij zijn leven op dezelfde manier zou inrichten als hij gedaan had. antwoordde hij: „Als ik de keus had zou ik zeggen: Lieve Heer, laat mij alstublieft niet geboren worden." Zijn laatste raad aan jonge mensen was: „Volg mij alsjeblieft niet." Santayana was een man met een gewel dig verstand, een genie op zijn gebied, iemand, die over het leven had nage dacht. die onder een westerse, chris telijke beschaving leefde, maar blijk baar de werkelijkheid van Pasen nim mer had leren kennen. De filosofie Een rustige voorjaarsmorgen bij het landelijke Gereformeerde kerkje van Hoogmade dit. zondag. Van heinde en ver komen de auto's naar het vriendelijke stadje, dat zijn geloofsgenoten van verre reeds be groet met het: „Welkom Paasgasten". Iedere avond worden er leesdiensten •gehouden in' de kerken waarin de Bij belverhalen gplezen worden, die op die bewuste dag van de lijdensweek slaan. Op donderdagavond is de kerk stampvol. Dan wordt het avondmaal gevierd en op vrijdagavond en zaterdagmiddag komen de gelovigen nog eens bij elkaar voor een liefdemaal, waarbij ieder jaar opnieuw een bepaald paascadetje met koppen gloeiend hete koffie aan de ge meente wordt geserveerd door de diake nen die geheel in het wit zijn gekleed. DRUKTE Dan is het eindelijk zaterdagavond. Om twaalf uur 's nachts is het nog even druk op straat als ovepdag. Mensen ont moeten elkaar. Het is al zondag als ve len zich ter ruste leggen en de nacht zal niet lang duren, want de meeste wek kers staan op half vier. Men heeft ech ter de wekker niet nodig. Om twee uur gaan de eerste voetstappen reeds weer door de straten. De muzikanten van het grote corps zijn op weg naar de kerk om daar nog even een paar liederen door te nemen en even na drieën vertrekken ze weer nu in kleine groepjes om op de verschillende hoeken en pleinen hun: „Staat op gij die slaapt", te spelen. Om vier uur zf}n ze weer terug in de kerk. Daar in de zijzaal staan de tafels reeds overladen met vruchtensap, brood, eieren en spek en spoedig hebben zij weer nieuwe kracht verzameld om sa men met de binnenstromende leden van de kerk het eerste Paaslied in te zetten. Tegen half zes hebben zich reeds een 30.000 mensen op het grote plein ver zameld. Het is er rustig. Vrijwel nie mand spreekt. Allen wachten woordeloos af tot de dienst zal beginnen. Langzaam gaan de deuren van de kerk open. Het grote zangkoor, gekleed in roodbruine toga's komt naar buiten gevolgd door de predikanten van de stad. Dan volgen de burgemeester en de commissaris van politie en daarachter eindelijk de bisschop, die de leiding zal hebben. Naast de ingang van de kerk is een podium gebouwd. De bisschop be klimt langzaam de treden en staat dan zwijgend achter de katheder. De sterren zijn langzaam vervaagd, de hemel kleurt grijs. Ademloos wacht de menig te. Plotseling breekt dan de eerste zon nestraal over de horizon. In triomf juicht de kerkklok haar boodschap. De bis schop roept: „De Heer is opgestaan ja waarlijk opgestaan", en onmiddellijk valt het koor en de menigte in en zingt: „De Heer is waarlijk opgestaan". Weer valt er een stilte. iDe geloofsbelijdenis wordt voorgelezen en de gemeente antwoordt ieder artikel: Waarlijk wij geloven j ORKESTEN Het .orkest stelt zich op; het splitst Zich in tien verschillende orkesten van ieder vijftig instrumenten en langzaam maar zeker beweegt de menigte zich or delijk en rustig door de stad naar de Akker Gods. De zon klimt hoger en giet zijn stralen breeduit over de duizenden mensen. Langzaam maar zeker gaat de stoet onder de grote boog door, die het opschrift draagt: Ik ben de opstanding en het leven De mensen stellen zich op tussen de zerken op de talrijke pa den. Ze staan dicht op elkaar. De orkes ten hebben zich weer tot een geheel mengevoegd en weer zingt de duizend koppige menigte van de hoop der op standing als om degenen die hen zijn voorgegaan toch vooral er aan te herin neren dat in Christus het nieuwe leven is gekomen. Weer klinkt de stem van de bisschop, nu als hij tot besluit zijn zegen uit spreekt en zegt: „De God nu des vre- des, die onze Here Jezus, de grote her der der schapen door het bloed van een eeuwig verbond heeft teruggebracht uit de doden, zal ook Uw sterfelijke licha men levend maken door Zijn Geest in dien de Geest Gods in U woont". Met de gelovigen van alle kerken en alle werelddelen belijdt de Moravische kerk zo het feit dat Christus waarlijk is opgestaan. In de Grieks orthodoxe Kerk ontmoet men morgen elkaar met de groet: „De Heer Is waarlijk opgestaan". In Ede en in tientallen andere plaatsen zal men morgenochtend op de markt samenko men als leden van verschillende kerken om samen te zingen. De grote voetbal stadions van de USA zullen al heel vroeg gevuld zijn voor de grote Paasochtend- dienst, de Moravische kerk zal weer op het kerkhof samenkomen. In vele ton gen en talen zullen morgen de Paaslie- doren gezongen worden, maar hoe mooi dat alles ook ls laten we nimmer het uiterlijk de plaats laten Innemen van het innerlijk. Hoe we ook Pasen vieren, la ten we er aan denken dat de opstanding van Jezus Christus een historisch feit ls, een werkelijkheid en dat Hij nu leeft om ons leven te geven. De. werkelijkheid van Jezus Christus. Leegte zonder Pasen Sommige theologen, die alle wonderen uit de Bijbel wilden wegverklaren, heb ben naar een ingenieuze oplossing ge zocht om de werkelijkheid van de op standing te kunnen loochenen. Geen heeft het gevonden. Als Christus niet lichamelijk is opgestaan, was Hij de grootste bedrieger die ooit geleefd heeft. Telkens weer heeft Hij tot Zijn discipelen van Zijn komende dood en opstanding gesproken. Heeft Hij zich vergist, dan was Hij slechts een men selijk wezen en kan Hij zich in Zijn leer ook vergist hebben. Leed Hij aan hoogmoedswaanzin, zoals sommige ge leerden willen suggereren, dan doen wij beter zijn leer maar direct tot ra zernij te verklaren. Er zijn slechts drie mogelijkheden: Als Christus niet is opgestaan dan was Hij een fanaticus, een bedrieger, of een krankzinnige. Geen van de drie wil ik mijn leven toe vertrouwen. Maar Christus is wel opgestaan. De ge schiedenis heeft meer bewijzen voor de werkelijkheid van de opstanding dan voor het feit dat Shakespeare Romeo en Julia geschreven heeft. Nu Hij is opgestaan is Hij ook levende werke lijkheid, nu kunnen we geloven. Hem volgen. Hem gehoorzamen. Geen leven zonder Pasen Jezus Christus is meer dan een geloofs belijdenis. Jezus Christus ls meer dan een geséhle- denisheld. Jezus Christus is veel meer dan een stopwoordje, dat velen in de mond be storven ligt. Jezus Christus is meer dan een profeet of martelaar. Jezus Christus is degene, die zei: Ik noem U niet meer slavenIk heb U vrienden genoemd. Hij leeft. Hij wil Uw vriend zijn. Door Hem begint U pas te leven. Een jong predikant betrad voor het eerst de kansel. In zijn pastoraal gebed kon Hij geen woorden genoeg vinden om God aan te spreken. Hij zei: O grote. God, alomtegenwoordig, almachtig, transcendentHoe zullen wij U noe men? vervolgde hij met een rethori- sche vraag toen hij geen woorden meer vond. Vanuit de gemeente riep een stem: „Noem Hem Vader, jonge man" Dat is de werkelijkheid van Pasen. Het blad „De Open Deur" dwingt altijd tot bekijken, meest al tot onmiddellijk lezen en heel vaak tot bewaren. Het nieuwe Paasnummer echter, dat, volgens een begeleidend schrijven van ds. G. P. Klijn als collegiale geste aan onze redactie werd toegezon den, wekt bovendien het verlan gen om het aan een ander te la ten zien. En wat zouden we meer van een blad kunnen zeggen? Als altijd schrijft de hoofdredacteur zelf jn sublieme „praatjes by plaatjes". Het schynt, dat ds. Klijn in iedere foto een boodschap kan vinden. De drie foto's met hun doorbrekend licht spreken echter zo'n klare taal, dat de redacteur waarschijnlijk met heel weinig moeite maar wel met heel veel blijdschap zijn tekst zal hebben ge schreven. De bekende vlootpredikant ds. J. H. Sillcvis Smit vertelt van de Paasmor gen, die hy in Jeruzalem doorbracht en de Hongaarse predikant ds. Tüski is het onder werp van een ander artikel. Als het met Pasen regent, bent u bovendien goed af met een reusachtig kruiswoordraadsel. Er staat nog meer in het blad, maar n kunt veel beter zorgen, dat u een exemplaar krygt van de 200.000, die gedrukt worden, en als u er al een hebt doet u er wel aan het by de buren in de bus te doen. Dit is nu echt eens een evangelisatiemiddel, waar mee u voor de dag kunt komen, ook al hadden wjj de inhoud graag nog hier en daar iets persoonlijker willen hebben.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 19