c
C+tRISTFLIJK
n
Waarom zijn we op aarde?
Het eindexamen is een
noodzakelijk goed
Puzzel mee
Organisten protesteren tegen
beleid hoofdbestuur N.O.V.
Knap öp die kale schuur met Ceta-Bever Buitenbiits
DE RADIO
Een dromer
op pad
Accoord I
Accoord II
Krachtproef
2
Kritische r.k. stemmen
Het overzicht „Uit eigen land"
dat iedere veertien dagen in De
Protestant, orgaan van de Evan
gelische Maatschappij, staat, is
altijd interessant (evenals trou-
^OALS bekend is Juidt de eerste
vraag in de Roomse catechis
mus: „Waartoe zijn wij op aar
de?" en het antwoord is dan: „Om
God te dienen en daardoor hier en
hiernamaals gelukkig te zijn".
Dit laatste heeft in de R.K. ge-
loofsonderrichting het zwaarste
accent, echter niet met instem
ming van de enige jaren geleden
van de Ned. Hervormde tot de
R.K. Kerk overgegane dr. Corne
lia de Vogel.
Zij toch schrijft naar aanleiding
hiervan in een der jongste uitga
ven van het Geert Groote-genoot-
schap:
Iedereen vindt dit volkomen in
orde. En is dat dan niet waar? zal
men vragen. En is het soms niet
bijbels? Onze Heer Jezus Christus
spreekt toch dikwijls van het
eeuwige loon, en Paulus ziet toch
het leven als een renbaan, waarin
wij onze uiterste krachten hebben
in te spannen om de prijs die be
staat in de eeuwige zaligheid te
behalen? Dan moeten toch de
priesters de mensen er van over
tuigen. dat het gaat om een zeer
kostbaar goed, dat alleszins waard
is dat men er de gevraagde prijs
een deugdzaam leven voor
betaalt?"
- Het suikerklontje
atwoordt d
krachtig
„En laat ik nu maar eens ronduit
zeggen wat ik van dit alles denk.
Ik wilde dat men de kindertjes
niet leerde, dat wij op aarde zijn
om in de hemel te komen, of om
Selukkig te zijn of te worden. En
at men dit aan de volwassenen i
jeval niet a"
voorhield.
Ik wilde dus dat men niet begon
met de brave lieden een suiker
klontje voor te houden en aldus te
speculeren op hun ongetwijfeld
aanwezige lagere instincten. Ik
wilde dat men hun eenvoudig zei
waar het om gaat: dat God er is
en dat dit een alles-overstralende
heerlijkheid betekent. En dat de
ze God. wiens naam alleen ons
kan doen sidderen van vreugde,
ons liefheeft en tot ons is geko
men. Ik voor mij ben overtuigd
dat het geloofsleven van de Katho
lieken er bij zou winnen wanneer
men dat hele complex van be
schouwingen eens liet varen; wan
neer men werkelijk eens begon
met God en niet met het suiker
klontje; wanneer men in zijn le
ven eens beheerst was door de ge
dachte aan Hem, aan Zijn wil en
Zijn tegenwoordigheid, -in plaats
van de gedachte dat men wil en
moet streven naar zijn „eind
doel", d.i. de zaligheid
Laat men niet vergeten dat die
hele Benadering van „het mense
lijk handelen streeft altijd naar
een doel enz." niet afkomstig Is
van Christus en de H. Schrift,
maar van de filosoof Arlstoteles,
die ten slotte lang niet de meest
religieuze, de meest idealistische,
de hoogst gestemde onder de
Griekse filosofen was."
En de boeman
DAT men in het R.K. godsdienst
onderwijs evenwel niet alleen
met suikerklontjes werkt,
ook met de boeman, leert
ons (o.a.) de volgende openhartige
bekentenis, die wij vonden in Op
voeding, Onderwijs, Gezondheids
zorg, Katholiek Paedagogisch
Tijdschrift van januari 1957:
„Het is werkelijk voor sommi
gen een grote vraag, of de waar
de van het eigen Katholieke onder
wijs werkelijk zo groot is. wan
neer geconstateerd moet worden,
dat juist dit Katholieke onderwijs
nog altijd kinderen* bang maakt
voor God. Wij waarschuwen te
recht voor scholen, waar de kinde
ren niets verteld wordt over God.
Maar er past óók een waarschu
wing ten aanzien van scholen
waar de kinderen wordt verteld
dat godsdienstig leven betekent:
„iets wat je graag doet niet doen
en iets wat Je niet graag doet wél
doen (1956!)". Tot op de dag van
vandaag worden de kinderen van
de laagste klassen bang gemaakt
voor de hel, de doodzonde en voor
God zelf, die dit alles zo heeft ge
wild.
De boeman, zo zegt De Pro
testant, is nu eenmaal de nood
zakelijke pendant of tegenhan
ger van het suikerklontje, en
het gehele van eudaemonisme
en moralisme doortrokken R.K.
systeem is in zyn paedagogiek
zonder beide niet denkbaar.
Vergadering leraren chr. v.h.m.o.
(Van
redacteuren)
Afschaffing van het eindexamen b\) het middelbaar onderwijs zou funest
zijn, aldus de conclusie van de heer G. A. Jansen uit Delft, die over dit onder
werp een inleiding hield in de gisteren te Utrecht gehouden vergadering van
de Vereniging van leraren bij het christelijk v.h.m.o. Methode en inhoud van
dit examep zijn geen onveranderlijke grootheden en het bestuur van C.G.M.O.
zegde dan ook de instelling van een studiecommissie toe, die zich moet bezinnen
op mogelijke rationalisering van het eindexamen, in nauw contact overigens
met een commissie van het Christelijk Paedagogisch Studiecentrum.
Advertentie
Wéér dat schroeiend,
brandend maagzuur.
Tijd foor 'n paar Renniaat
Wéér een avond bedorven waarvan ze
zich zoveel hadden voorgesteld, bij de
eerste hap eten al viel "t verkeerd. Zuur.
branden voor en na. En niet te stillen
Totdat een paar Rennies 'edding brach
ten. Onmiddellijk! 'n Wonder die Ren
nies U gebruikt ze toch ook? In iedere
apotheek en drogisterij verkoopt men
U Rennies gra^g.
HORIZONTAAL:
Oude dame. 9 Zuil, 10
zinslld. 13 Soort gebak,
tstleden, 6 Familie-
15 Drank. 17 Broedplat
Openen, 19 Koel. 20 Eed. 22 R.t., 23 Snood,
VERTIKAAL: 1 Leep, 2 Ev
En. 6 Ulevel, 7 Rat, 9 Geme
Soort, 15 IJs. 17 Pet. 18 Neon,
3 Gelag, 5
n, 10 Al. 13
21 Do. 23 Si.
Er is over het eindexamen en vooral
tégen het eindexamen gesproken en
geschreven. Men kan niet anders dan
groot respect hebben voor de levens
beschouwing, die het eindexamen afge
schaft wil zien. omdat daardoor de
zelfstandige studiezin der leerlingen
gestimuleerd zou worden, aldus de
heer Jansen. Niettemin kan deze opti
mistische visie op de mens niet de
onze zijn. Wie vanuit de Bijbel enige
zelfkennis en daardoor enige mensen
kennis heeft opgedaan, weet. dat noch de
oudere noch de jongere men6 zonder de
..zweep", de niet aflatende drang van een
beloning, van een doel of van het gebod
kan. Zo gezien is het eindexamen geen
noodzakelijk kwaad, doch een noodza
kelijk goed. Van hieruit zijn praktische
opmerkingen te maken. Wij vermelden
er enkele.
Het eindexamen vraagt offers: van
de leerling vanzelfsprekend, van de
leraar, die elk jaar weer opnieuw met
zijn leerlingen het eindexamen mee
doet, van de ouders, die bijvoorbeeld
wat minder naar de radio moeten
luisteren, omdat hun kinderen in de
examenperiode meer werk verzetten
dan heel wat vaders in hun werkkring.
Bij het „jaarlijks terugkerende na
tuurgebeuren. dat eindexamen heet",
hebben de maatschappij en de univer
siteit uiteraard groot belang. Het be
drijfsleven interesseert zich minder
voor de verworven kennis van Frans
of geschiedenis, maar meer voor de
in het einddiploma gelegen garantie,
dat de kandidaat in staat is opdrach
ten op enig niveau te volvoeren.
Op twee nadelige zijden van de hui
dige eindexamenpraktijk ging de heer
Jansen in: vooral op grote lycea, waar
soms vijf soorten examens worden
afgenomen, kost alles te veel tijd ten
Apartheid ook voor
Zuidafrikaanse
verpleegsters
Volgens het Zuidafrikaanse dagblad
Johannesburg Star zal krachtens een
wetsvoorstel op de ziekenverpleging
de raad voor de ziekenverpleging
(controlerend orgaan voor het ver
plegend beroep) alleen uit blanken
bestaan. Iemand, die een blanke ver
pleegster onder een niet-blanke stelt
in een verpleeginrichting, is straf
baar met boeten van 2000 gulden of
meer. Dit is dit jaar de vierde poging
van de regering om de apartheid in
het maatschappelijke leven in te voe-
Bijbels woordenboek, onder redac-j
tie van dr. A. van den Born e.a. Naar aanleiding van een door het hoofdbestuur van de Nederlandse
Uitgave van J. J. Romen Zo- Organistenvereniging aan minister Cals gericht adres, waarin geprotesteerd
wordt tegen de benoeming van dr. H. L. Oussoren te Wassenaar tot rijks
orgeladviseur, hebben achttien organisten een contra-adres aan de minister
Boek
VAN DL DAG
Roermond en Maaaeyk. Af
levering 4.
Deze vierde aflevering van de tweede
druk zou de laatste zijn. Het bleek on
mogelijk de stof in vier delen te com
primeren en nu komt er dus nog een
vijfde deel, waarmee de totale omvang
van dit boek tot ongeveer 926 blz. zal
oplopen. Het is een rooms-kathollek bi-
bliologisch naslagwerk van uitnemend
gehalte, dat geïnteresseerde theologen
op de hoogte brengt van de huidig*
stand der r.k. bijbelwetenschap. F 10.7a
per aflevering moet Romen wel vragen
m igoed uitgevoer-
gezonden. In dit adres distanciëren de organisten zich'van de houding van
het hoofdbestuur, o.m. omdat de leden van de N.O.V. niet zijn geraadpleegd.
Men betoogt, dat het hoofdbestuur bij herhaling eigenmachtig optreedt in
nationale orgelaangelegenheden, waardoor de naam van de N.O.V. ten zeerste
wordt geschaad. De 18 organisten achten het voorts onwelgevoegelijk, dat het
hoofdbestuur met het zenden van een adres niet heeft gewacht totdat de
minister heeft geantwoord op vragen uit de Tweede Kamer inzake het orgel-
beleid. Tot de ondertekenaars behoren o.m. George Stam, oud-voorzitter van
de N.O.V., Adriaan Engels. Lambert Emé, Klaas Bolt, Han Hoogewoud,
Willem Hulsmann en Piet van den Kerkhoff.
Advertentie
is gebrek
wege.
Het gevaar is groot, dat het eind
examen gebruikt wordt nis boeman.
Dat gevaar wordt vaak door
tegenstanders aangevoerd. Nu dreigen
domme moeders wel met: „Pas op
hoor, als vader thuiskomtNiet
temin hoort men geen stemmen tot
afschaffing van het vaderschap. Maar
inderdaad, zo zeide de heer Jansen
mag de leraar niet werken met angst
aanjagende visioenen; dat is veelal
teken van onmacht of gemak
zucht.
Beroepitifiswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Halle (toez.): A. v. d.
Hey te Druten; te Rinsuma geest: G.
D. J Dingeman, kand. te Delft.
Benoemd tot dir. van Kmderzorg in
Noordholland: J. O. Norel te Bever
wijk; tot hulppred. te Yerseke: kand.
N. de Zwart te Nijehaske.
Aangenomen naar Brugge (België)
(toez.): Th. H. L. Beeroitik te Ouden
hoorn.
Bedankt voor De Bilt-O.: W. de Bruyn
te Ermelo; voor de benoeming tot
geestelijke verzorger van 'het zieken
huis te Zwolle: M. N. W. Smit te 's-Gra-
venhage.
GEREF. KERKETN
Beroepen te Rotterdam-Kralingen: E.
Pijlman te Bandung (bij accl.); te Am
sterdam (vak. P. A. Veenhuizen): dr.
A G Luiks te Diever (bij accl.).
Tweetal te Rotterdam-C.: H. van
Benthem .te Wieringerwerf en F. Vroon
te Groningen: te Hardeniberg (vak. J.
van Reven): J. Banga te VleutenDe
Meern en J. van Tuinen te Sehettens
(Fr.).
CHR. GEREF. KERKEN
VRIJE EVANG. GEMEENTEN
Aangenomen naar Veendam: G. v.
In Uwe handen
„En Jezus riep met luider stem:
Vader, in Uwe handen beveel ik
Mijn geest En toen Hij dat ge
zegd had gaf Hij den geest."
Hoe kunt ge nu nog treuren,
mens? Hoe kunt ge nu nog spre
ken over de verschrikking van de
dood? Jezus, de mens Jezus, gaat
sterven maar
in Zijn sterven
een
woord
voor
■Van
daag
geeft Hij zich
over in de han
den van Zijn
Vader. En is men
ergens veiliger
dan in Gods Va
derhanden? Ligt
in dit laatste
kruiswoord niet
al de zekerheid van Pasen, van
de opstanding?
Ga nu maar heen. Laat het kruis
achter u. En in uw hart mag het
stille zijn. Ge zijt getuige geweest
van een drama maar niet de
man van smarten was de dra
matische figuurdat waren
wij, u en ik, de met zonden be
laden mensheid. Als ge wilt we
nen, weent dan over uzelf. Maar
het hoeft niet God heeft uw
leven, uw lot in Zijn handen ge
nomen. Hij zal u dragen over de
vallei des doods, zoals Hij Zijn
Zoon weer tot zich genomen heeft
in heerlijkheid. Ga maar heen
want het is reeds Pasen aan de
voet van het kruis.
COMMENTAAR
Europe no. 1
Radio Europe no 1
is onder de Europese
oJJ-. jf, reclamezenders één der
jongste, een der sterkste
en een der merkwaardigste. Het in
Saarland gevestigde station onder
scheidt zich van de andere nu niet
door cultuurverheffende program
ma's zouden we dat moeten
verwachten van dergelijke omroe
pen? maar wel door een min
der storende indeling van de re
clametekst, en door een grote ac
tiviteit op charitatief gebied. Voorts
hebben we de stellige indruk .dat
leidende geesten zich bijzonder be
ijveren voor de Frans-Duitse toe
nadering. Dat is in kort bestek al
heel wat. Wie het horen wil: 1648
m meestal met weinig storing van
het station, dat officieel recht heeft
op deze golflengte!
Voor altijd Pilatus
Gisteravond wensten
we, dat in elk Neder
lands gezin een .televi
sietoestel stond. Niet
om het indrukwekken
de spel van Joris Diels
de rol van Pilatus,
Televisie-experiment werd
evangelisatie
ALS inleiding op het Paasfeest Robin Hood op het scherm werd ge-
no,- j.„„„l. „li,, bracht.
TELE Visit
noch om de knappe beeldvoering,
waardoor de veelvuldige bewo
genheid op de gezichten de toe
schouwer in de ban van het ge
beuren hield, maar om de bezin
ning welke Jef Heydendael met
zijn stuk „Voor altijd Pilatus"
heeft wakker geroepen.
Pilatus heeft om politieke rede
nen Jezus laten kruisigen en aan
grijpend is zijn wroeging als hij
tijdens de aajdbeving en de duis
ternis moet beseffen dat hij de
Zoon van God heeft laten doden.
Maar als na drie dagen het graf
ledig is en de woedende Joden
een aanhanger van Christus voor
hem slepen, diens dood eisende
staat opnieuw zijn positie als land
voogd op het spel en hij besluit
tot eenzelfde vonnis.
Hiermee heeft de schrijver wil
len aantonen, dat de mens uit zich
zelf niets kan: Pilatus in zijn on
geloof houdt vol dat het lichaam
van Jezus is gestolen en heeft
niets meer aan zijn wroeging, zon
der Gods hulp blijft hij dezelfde.
Een stuk, dat tot ernstige be
zinning noopte.
Meneer Kijkus zegt:
„Recht ta het hart."
heeft de B.B.C. deze week elke
avond, met uitzondering van van
daag, een serie spelen over de
omwandelingen van Christus op
aarde op het televisiescherm ge
bracht. Deze spelen, naar het boek
van Miss Joy Harington, waren
reeds eerder uitgezonden in de kin
deruurtjes van de Britse televisie.
Dat was toen een gewaagd expe
riment geweest.
Maar in plaats van een stroom
van brieven met kritiek ontving de
B.B.C. vele verzoeken de uitzen
dingen te herhalen en dan liefst op
een tijd, dat iedereen in de gele
genheid was ze te zien.
De B.B.C. moest aan deze ver
zoeken voldoen en duizenden in
Engeland hebben deze week weer
gekeken naar de Bijbelse verhalen,
die op sobere maar indrukwekken
de wijze werden uitgebeeld.
Met het brengen van deze spelen
„Jezus van Nazareth" heeft de B.B.C-
belangrijk werk gedaan. Aanvankelijk
durfde de religieuze sectie van de
B.B C. deze spelen niet aan.
En toen de kinderafdeling in febru
ari de spelen aankondigde, brak er
een vuurwerk van kritiek los van
theologen en onderwijzers. Want in
het spel van het Bijbelse verhaal zou
de persoon van Jezus Christus im
mers moeten worden uitgebeeld.
Maar na de uitzending zweeg de
kritiek. Zo eerbiedig, zo overtuigend
was de uitzending geweest.
En meer en meer werd in dit kin
deruurtje gekeken naar deze Bijbelse
geschiedenis, die eindigde met deze
woorden: „En ziet, ik zal met u zijn"
Alleen was het te betreuren, dat via
het andere kanaal het verhaal van
Maar de BUbelse altzendingen in
het kinderuartje zijn Ingeslagen. Deze
week heeft de BJB.C. de spelen her
haald en hebben ook de groten er
naar gekeken. Het experiment van de
B.B.C. is een belangrijk stuk evangeli
satie geworden. Dat is wel gebleken
uit de toenemende vraag naar het
boek van Joy Harington, waarnaar
„Jezus van Nazareth" was geschreven.
Laat in de avond om vijf over half
twaalf is er over Hilversum II nog
echte flamenco-zang te horen com
pleet met zangers; dansers, gitaris
ten en de jaleadores. Dit is een
groepje medewerkers, dat op de
achtergrond de kunstenaars door
handgeklap en enthousiaste uit
roepen tot grotere prestaties
brengt
Goede Vrijdag
In de hierop volgende Beetho
ven-cyclus van de A.V.R.O.
(historische opnamen van Con
certgebouworkest onder leiding
van Willem Mengelberg) wor
den de zevende en achtste sym
fonie uitgevoerd.
Aan Louis Armstrong de be
kende Amerikaanse neger-trom
pettist zal de V.A.R.A.-uitzen-
ding (4 uur) Profiel van
gewijd zijn. Men hoort opnamen
van de trompettist, waarbij een
toelichting zal worden gegeven.
to Max Nord heeft voor de VARA
een vertaling gemaakt van het
oratorium Le rol David (Koning
David) van Arthur Honegger.
Deze symfonische psalm wordt 's
avonds om negen uur uitgezonden
en dat zal dan de eerste uitvoe
ring van dit wem in het Neder
lands zjjn. Dirigent is de Fransman
Albert Wolff, die In de laatste ja
ren ook Faust en Herodiade voor
de VARA leidde. Verteller is Ko-
van Dtjk. In zUn rubriek „Wij en
de muziek" zal Rutger Schoute
's middags om 4.20 de uitvoering
van Koning David inleiden cn toe
lichten.
Beethoven hét in 1801 gecompo- Via Hilversum I zendt de K.R.O.
„Christus am Delberg" van
Beethoven (20.05)
Het enige oratorium dat Beet
hoven schreef is „Christus op de
olijfberg", een werk voor 3 solisten
(sopraan, tenor en bas), koor en
orkest. In 14 dagen tijds heeft
65
ik heb geen mannenzaken, antwóordde de
heer Hoeve ernstig, voor de eerste maal za 1 ik
nu vertellen wat er is met de vrouw die wij ver
pleegd hebben. Daarna zul je zelf kunnen oorde
len hoeveel er waar is van alles wat in het dorp
gezegxi wordt.
Uitvoerig vertelde hij hoe de Dromer de vrouw
gevonden had en hoe zij door zijn vrouw ont
vangen was. Langzaam en met druk sprak hij
over de geboorte van het kind en over de zwak
te van de vrouw die zo veel geleden had.
Het arme kind, zei de boerin telkens en het
was haar aan te zien dat zij hierbij aan haar
eigen dochter dacht.
Klaas Vorster toonde minder mededogen, hij
blies een zware rookwolk naar de zoldering, tip
te de as van zijn sigaar en zei:
De wereld is slecht, maar jij zit met het ge
val lelijk opgescheept.
Even aarzelde de heer Hoeve, dodh hij be
greep. dat het nu de tijd was voor doorbijten,
langer om de zaak heen draaien was niet meer
mogelijk.
Hij voelde zweetdruppels aan zijn voorhoofd
klevenhet was eon zwaarder karwei dan hij
zich voorgesteld haden hij had het toch niet
zo licht opgenomen.
Voorzichtig de woorden zoekend vervolgde hij:
Je noemde daareven de geruchten in het
dorp., dat is natuurlijk zuivere kolder, maar
één ding kan ik niet ontkennen., de vrouw is
een oude kennis van mijik heb met haar ge
ld jk school gegaan
Jongen toch, zei de boerin.
Klaas Vorster zweeg, maar de heer Hoeve
zag hoe er een loerènde blik in zijn ogen kwam.
Hierdoor liet hij zich echter niet afschrikken.
Er was nu geen aarzeling meer in zijn optreden.
Met kalme stem zei hij:
Terwijl zij met de dood worstelde waren
haar ouders op slechts enkele minuten afstand
van haar, maar dat wisten wij toen nog niet.
De boerin veerde op en levendig vroeg zij:
Haar ouders op enkele minuten afstand
Klaas Vorster antwoordde haar bestraffend:
Haal je geen zotte dingen in je hoofd
wat jij denkt is niet waar
En als het toch waar w.as? vroeg de heer
Hoeve.
De boerin sprong op en met door tranen ver
stikte stem vroeg zij:
Is Janna bij jullieik heb het gevoeld
ik was aldoor zo onrustigik ga met je mee..
ik wil mijn kind zienarm meisjemoet
zij zo thuis komen?
Jij gaat niet mee en van thuis komen is
geen sprake, antwoordde Klaas Vorster hard.
Het is mijn eigen kind
Jij hebt geen kind meer.het is beter dat
je naar de keuken gaat, ik zal deze zaak voor
eens en voor altijd met Hoeve bespreken.... die
vrouw kan niet bij hen blijvenzij moet te
rug naar haar manze heeft ons al schande
genoeg aangedaan.
De boerin, die tot nu toe alles van haar man
verdragen had werd opeens flink. Nu het om
haar kind ging werd zij moedig. Zij trotseerde
de wil die haar steeds geregeerd had.
Ik ga mee, zei ze beslist.
Klaas Vorster gooide zijn half opgerookte si
gaar door het geopende raam naar buiten. De
aderen langs zijn slapen liepen dik op en zijn
handen balden zich tot vuisten.
Jij gaat niet mee! bulderde hij, je hebt
niets met die vrouw uit te staan. Toen zij Lom
merrijk verliet sneed zij alle banden die ons
aan haar bonden stuk. Door haar schuld zijn wij
kinderloosvreemden zullen dit prachtige
goed bezitten en dat is haar schuld... haar
schuld, versta je goedhet is haar schuld.
En toch ga ik, hield de boerin vol.
Het gezicht van Klaas Vorster liep zo blauw
aan dat de heer Hoeve voor een beroerte begon
te vrezen. De man was angstwekkend om aan
te zien, hij hapte naar adem en zijn grote
lichaam trilde als een laat blad in de herfst
wind. Zijn borst zwoegde alsof de innerlijke
spanningen naar buiten dreigden te bersten en
met de handen maaide hij zinloos door de
lucht.
Hij valt, stamelde de heer Hoeve terwij]
hij opsprong om het wankelende lichaam op te
vangen.
Als een dronken man zwaaide Klaas Vorster
heen en weer, doch eer de heer Hoeve kon toe
grijpen tag hij hem neervallen in de stoel die
achter hem stond.
Wordt vervolgd)
neerd. te Wenen. De symfonicus
Beethoven heeft het in dit werk
natuurlijk gewonnen van de belij
der. De orkestinleiding bereidt niet
voor op hetgeen er volgt. Het
eigenlijke oratorium wordt ge
opend door recitatief en aria van
de vertolker der Christuspartij, die
Beethoven niet aan een rustige en
waardige bariton toebedeelde, maar
aan een krachtige tenor, onder
steund door het volle orkest. Daar
door heeft het gebed, van Jezus op
de Olijfberg iets dwingends gekre
gen. In het geestelijk lijden zag
Beethoven Christus toch altijd nog
als de held. niet als de Man des
Smarten. De sopraan heeft de
partij van de engel, die volgens
Luc 22-:43 Jezus versterkte. Een
uitzonderlijke mooie partij is het
geworden, waarbij Beethoven de
engel ook beschouwende gedeelten
laat zingen. De rol ran Petrus, die
bij jde gevangenisneming het
zwaard greep, is toebedeeld aan
de baszanger. Elk dezer drie solo
partijen heeft Beethoven een eigen
karakter gegeven op een tekst
van Huber, die het Bijbelverhaal
wel wat aanvulde. In de koorge
deelten maakt Beethoven gebruik
van een engelenkoor, een koor
vai}. discipelen en een koor van
krijgslieden. De uitvoering staat
vanavond o.l.v. Henk Spruit.
V
de andere zender wordt om
half tien de cantate „Ich will den
Krenzstab gerne tragen" voor solo,
koor en kamerorkest gebracht.
Uitvoerenden zijn David Holle-
stelle. bariton, het Radiobarokkoor
en het Barokkoor.
]~}E onderwijzers zijn geluk te wensen
met het accoord over hun salaris-
dat thans alsnog na lange be
sprekingen is bereikt. Het opmer
kelijke is, dat dit resultaat bereikt is
en tijd waarin beperking het
parool is. Een duidelijker bewijs dat
herziening van de onderwijzerssalaris-
n noodzakelijk was is niet te leveren.
De verbetering in de salarissen van
de onderwijzers zal moeten komen uit
de belastingen. Daarbij zal de belas
tingbetaler wijs doen, te overwegen
dat een verbetering in de positie van
de onderwijzer haar uitwerking zal
vinden in een verbetering van het
onderwijs.
JN Duitsland is op nogal spectaculaire
wijze gebleken van overeenstem
ming tussen bondskanselier en de
atoomgeleerden. Deze geleerden, die
uit eigen wetenschap op de hoogte
zijn van de verschrikkelijke mogelijk
heden welke in de atomen schuilen,
hadden, gevolg gevende aan de stem
van hun geweten, uitdrukking ge
geven aan hun diepe bezorgdheid. ZIJ
keerden zich tegen de uitrusting van
hun land met kernwapens.
Aanvankelijk leek het, alsof de ver
klaring van de geleerden de bonds
kanselier weinig welkom was. Met te
groter ijver betuigde de oppositie haar
instemming. Na een bespreking blijkt
dat kanselier en geleerden in feite
dicht bij elkaar staan.
De bezorgdheid is een gemeenschap
pelijke. West-Duitsland zal zelf geen
kernwapens vervaardigen en daarom
zal op de geleerden geen beroep wor
den gedaan.
Wij prijzen de geleerden gelukkig,
dat hun geweten is ontlast. Helaaj
echter blijven de kernwapens zelf
noodzakelijk, ook voor de verdediging
West-Duitsland. Alleen geschiedt
die vervaardiging nu elders en met
behulp van andere geleerden
DE moet de laatste tijd nogal eeni
mededeling worden gedaan van
ontsnapping van gevangenen. De»
ontsnappingen spreken ons bijzonder
toe wanneer het „bekende" gedetineer
den betreft. Het aantal zelf echter
schijnt vrij hoog te liggen. Ons kwam
>re het cijfer duizend sinds 1 janu
ari 1955, wat zou neerkomen op één
per dag.
Het aantal ontsnappingen wordt wel
i verband gebracht met vernieuwin
gen in het gevangeniswezen. Onmoge
lijk lijkt ons dit niet. Daarmee is op
zichzelf niets ten kwade gezegd van dt
vernieuwingen zelf. De vraag kan wil
rijzen, of het tijdstip van invoering er
van bij het bestaande gebrek aan per>
soneel juist gekozen is.
Daarom ondergaat ons gevangenis
wezen op dit ogenblik een kracht
proef. Is onder de huidige omstandig
heden bestendiging van het nieuw»
regiem mogelijk? Moet daarvan, ge
heel of ten dele, worden teruggeko
men? Of kunnen er gelden worden
vrijgemaakt voor een betere outillage
van het gevangeniswezen, opdat, me!
versterking van de veiligheid, het
nieuwe regiem kan worden voort
gezet?
Uit die vrijgekomen gelden zullen
vermoedelijk ook betere personeels
voorzieningen bekostigd moeten wor
den. Het nieuwe regiem vraagt niet
alleen meer personeel; het stelt aan
het personeel ook hoger eisen. De sa
lariëring is thans vaak wel zeer aan
de sobere kant.
Dat er iets gedaan moet worden, li
duidelijk. De zaak blijkt de bijzon
dere belangstelling te genieten van dl
minister. Naar ons oordeel terecht
Het gaat om wezenlijke begrippen all
straf en beveiliging, als recht en
rechtszekerheid. De eerbied voor dei
begrippen mag onder ons volk nle
verloren gaan.
s avonds de volledige Johannes
Passion van Bach uit uitgevoerd
door het Klein Omroepkoor en
het Omroeporkest onder leiding
van Roelof Krol.
to Onder de titel „Christus is Opge-
standen" zal de Muziekkring
Obrecht onder leiding van Hans
van den Hombergh zaterdagmor
gen om half twaalf een program
ma uitvoeren van oude Paasmuziek
voor huisgezin en kerk.
De radio in het
buitenland op
Goede Vrijdag
Een korte, heftige inleiding roept
onmiddellijk een atmosfeer van
wreedheid op Het slot is een
soort apotheose van orgel en
orkest op twee thema's: het ene
goddelijk, het andere mense
lijk. Op dat ogenblik ziet de
componist en bijgevolg dient
ook de luisteraar zich in die
gemoedstoestand te verplaatsen
een reusachtig, schitterend
kruis, dat steeds lichter wordt".
Deze toelichting schreef de be
kende Vlaamse toondichter Rene
Barbier zelf op zUn muziek van
de beroemde „Kruisweg" van Paul
Claudel, dat om drie uur wordt
uitgevoerd door het NJ.R.-symfo-
nleorkest onder leiding van Da
niël Sternefeld. De Nederlandse
tekst is van A. v.d. Velde (Brus
sel 324 m).
's Avonds om elf over tien brengt
deze zender nog een interessant
programma: Kermit Moore, de
jonge Amerikaanse cellist en be
kend musicoloog, houdt een le
zing over de psychologie en de ge
schiedenis van de Negro Spiritu
als. Het muzikale gedeelte wordt
verzorgd door de pianiste Marle-
Louise Chalon.
Het Franse programma van Brus
sel (484 m) zendt 's middags om
2 uur een Duitse uitvoering van
de Johannes Passion uit.
Het op deze dag ook min; of meer
stemmige Britse Light Programme
(1500 m) brengt om negen uur
John Stainer's The Chrusifixlon,
een meditatie over het lijden van
onze Veflosser.
De Messias van Handel wordt
om negen uur uitgevoerd in het
nationale programma van Italië
(457, 333 en 225 m.).
Een klankbeeld ter gelegenheid
va« het 500-jarig bestaan van de
Hernhutters wordt om half vier
uWreznnden vla Duitsland (309 m).
TELEVISIE
VANAVOND
Rotterdamse televisiekijkers zullen
vanavond in het N.C.R.V.-programma
enkele kunstenaars uit hun eigen stad
kunnen zier en tevens beelden van
werxen van overleden kunstenaars.
Het programma wordt besloten met
een korte Leger des Heils-samenkomst
(9.2010 uur)
ProgramiT.a voor morgon
(Voor radio- en televisiepro
gramma zie men pag. 5).