70 Hof van Getsemane bleef 2000 jaar ongerept De mens ging verloren en werd gered in een tuin" iet gevaar in de straat Hongaarse regering vernietigt Nederlandse pootaardappelen ^ee/er deo 3£eUó Nescafé (Van onze rciscorrespondcnt Link van Bruggen) JERUZALEM, april. iffEN KAN de Hof van Getsemane tegenwoordig per auto bereiken, fl Maar wie enig stijlgevoel heeft, doet dit niet, omdat geriefelijkheid en ïjaagdheid wel de laatste dingen zijn, die bij de berg van Jezus' gebeds tijd passen. Neen, men verlaat de oude stad van Jeruzalem te voet door e smalle Stefanuspoort. langs de plaats, waar de eerste Christenmarte- iar wegens geloofsijver gestenigd werd. Geen momenten zijn te zijner agedachtenis opgericht. De poort, die zijn naam draagt, is het enige, hem herinnert, iets wat bijna vreemd aandoet in een land, waar nen de vreemdeling overal „de juiste plekken" kan wijzen. WOENSDAG 17 APRIL 1957 Pelgrimsreis naar Jeruzalem (II) De weg, die de pelgrim naar de Hof Getsemane in 6laat, slingert zioh het Dal van Josafat, de plaats, waar ip de Dag des Oordeels alle volkeren God zullen moeten verschijnen Want zie, in die dagen en te dien tijde." 1 men in Joel 3 vers 2 lezen, „wanneer een keer zal brengen in het lot van ia en Jeruzalem, zal ik alle volkeren -zamelen en afvoeren naar het Dal van osafat', en Ik zal aldaar met hen in het :ht tredenEn in vers 12 wordt *zegd: „Laat de volken opstaan en op- ukken naar het Dal van Josafat. want laar zal Ik zitten om alle volken van mdom te richten lam Josafat slaat niet op een per- naar moet zinnebeeldig worden ipgevat. „De Here spreekt recht," be tekent hij eigenlijk. In de Bijbel zgl men geen plaatsbepaling van dit Dal des Oordeels vinden, doch zolang er ohri6te- vallei. Het stroompje, dat negen maanden van het jaar droog ligt, ziet er onaan zienlijk uit. „De donkere." is de beteke nis van zijn naam en het vermoeden be staat, dat er vroeger dichte cederbossen omheen hebben gestaan. Als men de Hof van Getsemane in icze mondaine én moderne eeuw betreedt, kan men zich. met de Bijbel in de hand. nog steeds het dramatische en vooral ontroe rende verhaal inleven, dat zich hier op Witte Donderdag heeft afgespeeld. „Over dag leerde Hü in de tempel," staat er in Lucas 21. „doch de nachten bracht Hij buiten door op de berg. Olijfberg ge- Na het laatste Avondmaal, vermeldt Johannes, kwam de Heiland eveneens in deze Hof. „En ook Judas. Zijn verrader." verhaalt deze Evangelist in het achttien de hoofdstuk van zijn boek, „wist die plaats, omdat Jezus daar dikwijls was samengekomen met zijn discipelen Men hoeft zich er mijns inziens geen zorgen over te maken, waar nu precies de plaats van Jezus' gebedsstrijd gelegen heeft. Men E BESPREKINGEN, die de Ameri kaanse ambassadeur in Kairo voert mot president Nasser van Egypte*en diens imste medewerkers, hebben nog iteeds niet tot een bevredigend resultaat geleid. Zij werden evenwel ook nog niet afgebroken en zo lang dit laatste nog niet iet geval is, blijft er een .theoretische mogelijkheid dat op een of andere wijze compromis zal worden gevonden. Hoe gering de kans op zelfs maar een gedeel telijk akkoord is. blijkt eohter wel uit het feit, dat de Amerikaanse regering ov veegt de scheepvaartmaatschappijnen dc Verenigde Staten toestemming te v lenen, hun schepen op de door Nasser j stelde voorwaarden door het Suezkanaal laten varen, zij het dan onder protest tegen de Egyptische eisen. Ook hierin zeer tot uiting, hoe de Verenigde Staten er angstvallig voor zorgen, Nasser niet al te zeer voor het hoofd wordt gestoten. Aan de andere kant weet de regering te Washington zich evenwel gedekt door het voorbehoud, dat bij de betaling van tolgelden aan de Egyptische autoriteiten, moet worden gemaakt. E EGYPTISCHE eisen inzake het Suezkanaal, die onlangs nog in zes punten zijn samengevat (wellicht met de bedoeling ze in de I Verklaarde piaats te stellen van uitzicht de zes punten, waar over in oktober van het vorige jaar in de Verenigde Naties ivereenstemming werd bereikt) komen op het volgende neer: 1. Egypte zal de Conventie van Constan- tinopel van 1888 naar letter en geest uit- 2. de besteding van de kanaalgelden zal blijven zoals zij was, toen de overeen komst tussen Egypte en de vroegere Suezkanaalmaatschappij nog van kracht 3. de kwestie der schadevergoeding, die uit de nationalisatie van de maatschappij is voortgevloeid, moet of door een afzon derlijk akkoord, of door een scheidsrech- teiijke uitspraak worden geregeld; de kanaalgelden moeten bij vooruit betaling worden voldaan aan de Egyp tische Suezkanaal-autoritcit of aan haar vertegenwoordigers; 5. Egypte zal een speciaal fonds instel- :n, waarvoor een deel van de kanaalgel den zal worden gebruikt; dit fonds is be stemd om verbeteringen aan het kanaal aan te brengen in verband met het toe nemende verkeer in de waterweg. Petrus, Johannes en Jacobus na. „En Hij begon zeer ontsteld en beangst te wor den," staat er in Marcus 14, „en Hij zei- de tot hen: Mijn ziel i6 zeer bedroefd, tot stervens toe, blijft hier en waakt." Achter zich. op een afstand van misschien twintig meter, kijkt men op naar de plaats, waar Jezus zich alleen naar toe begaf en waar Hij aan Zijn Vader om uitstel van de drink beker vroeg. Hier was het, dat Zijn zweetdroppels tot bloeddroppels wer den. Hier was het ook, waar Hij met een ontstellend gevoel van verlaten heid naar terugkeerde, toen Hij Zijn wachters tot drie maal toe, slapende aantrof. „Waart gij niet bij machte één uur te waken?" vroeg Hij bedroefd aan Petrus. „Waakt en bidt, dat gij niet in verzoeking komt; de geest i6 wel gewillig maar het vlees Als men al deze woorden diep tot zich laat doordringen, krijgen ze op deze plaats een overweldigende betekenis. Waar ter wereld kan men zidh het lijden van de Heiland beter voorstellen dan in de Hof van Getsemane. die 6inds twee duizend jaar zo goed als ongerept i6 ge bleven? Jezus zocht toen de grot weer op waar de rest van Zijn discipelen vertoefde. ..Staat op, laten we gaan," zei Hij tegen Zijn begeieidere. „Zie, die mij overlevert. Vrijwel onmiddellijk daarna kwam Ju das de grot binnen. Hij gaf zijn Heiland de verraderskus, waarna „een schare zwaarden en 6tokken, gezonden vanwege de overprlesters en de schriftgeleerden en de oudsten" de Man van Smarten Church of Agon Na een Gevolg van „vergissing" (Van een onzer redacteuren) Thans is officieel bekend geworden, dat de Hongaarse regering opdracht heeft gegeven de door Nederland en Luxemburg geschonken pootaard appelen te verwerken tot alcohol en veevoeder. In een memorandum, dat ook door het Internationale Rode Kruis is ondertekend, wordt gezegd, dat men ervan overtuigd is, dat de schenkers te goeder trouw zijn ge weest, maar dat desondanks aard appelmoeheid is geconstateerd. Oostenrijkse, Deense en Nederlandse deskundigen hebben inmiddels aange toond, dat de geschonken partijen niet „Toen ging Jezus met hen plaats, genaamd Gelhsemané andere helling gespannen koord zal laten wandelen, waarbij alleen degenen, di door Engelen onderstut worden, er ni< af zullen kunnen vallen. De Kidron, de beek. die David ovei schreed, toen hij voor Absolom moe6t vluchten en die Jezus met zijn discipel doortrok, toen Hij zich naar de Hof v Getsemane begaf, kronkelt in een dorre bedding door het laagste deel var AT DE VRIJE vaart van Israëlische schepen door het Suezkanaal e Straat van Tiran (die toegang geeft tot de •an Akaba) betreft, is Egypte v oordeel, dat het het recht heeft, deze verhinderen. Nasser acht de vaart v Israëlische schepen door beide wati wegen als een bedreiging van de veilig- an Egypte. Bovendien houdt hij vol, iat dc Straat van Tiran en de Golf Akaba geen internationale waterwegen n dat Israël dus ook al uit dien hoofde geen enkel recht op vrije door vaart kan laten gelden. Egypte kan wat de kwestie va Straat van Tiran betreft rekenen op he stenn van Saoedl-Arabië. Samen met hit land kan het deze zeeëngte, die weiyks veertien km breed is, beheers' towel Israëlische als van en naar Israël varende schepen, de doorvaart beletten iet dat er in de nabije toekomst du: gevaren schuilen in dc Straat vai Tiran, dan in het zoveel belangrijker zijn h« gebied van het Suezkanaal. het hier kan, als men er tenminste in wordt toe gelaten, nog 't beste in de bloementuin van de Franciscaanse „Kerk der Folte- Ontelbare graven ring" gaan zitten („Kerk der Ziele-angst" is misschien een betere vertaling voor „Church of Agony"), onder een van de acht oeroude olijfbomen, die volgens de overlevering nog uit de tijd van de Hei land stammen. Men kan dan de wind door de grijs-groene bladeren horen rui- sen en de rust opbrengen, die voor over denking noodzakelijk is. Rechts beneden ziet men dan de grot, waar Jezus Zijn discipelen achterliet, op Ontelbare mensen liggen op de hellin gen begraven. Zover het oog reiken kan. rijen zich witte en gele grafstenen aan een, die het groene gras een gespikkeld aanzien geven. Het ziet er allemaal nogal verwaarloosd uit, maar als men de die pere betekenis van dit kerkhof tot zich laat doordringen, let men er nauwelijks op. Als een grimmig beeld komt dan naar •oren, dat men de doden, die men hier inds de tijd van Christus heeft neerge- 'leid getuige van de Wederkomst des Heren heeft willen doen zijn, alsof alleen de plaats van doorslaggevende bèteke- Merkwaardig is, dat het Dal van Josa- it in de Mohammedaanse religie eer lortgelijke rol speelt. Volgens de Koran zal het daar zijn. dat God de zielen erpeinzing in de Hof Getsemane, moet men vooral niet geten de „Kerk uan alle Naties", zoals de „Church of Agony" ook wel werd ge noemd. te bezichtigen. Zestien landen heb ben aan de bouw van dit bedehuis bij gedragen. In de fagade bevindt zich een schitterend mozaiek, dat Christus voor stelt, die Zijn eigen lijden en dat van de wereld in handen van Zijn Vader legt. Er boven hangt een kruis, waarop de woorden uit Psalm 42 gebeiteld zijn: „Ge lijk een hinde. die naar waterbeken smacht, zo smacht mijn ziel naar U, o God." Men kan dan de Olijfberg verder be klimmen. En op de plaats, waar de Here weende („Dominicu6 Flevit" heet de Do minicaanse kapel, die er naast is ge bouwd) van een onvergetelijk vergezicht op Jeruzalem genieten. „Zij zullen op u geen steen op de andere laten," heeft Jezus volgens Lucas 19 geklaagd. En nog geen veertig jaar later is deze profetie waarheid geworden, want in het jaar 70 hebben de Romeinen Sion totaal ver- Ook daar kan men zich 't beste even op de grond neerzetten. In rust en stilte kan men dan over het uitver koren volk mijmeren, over Jeruzalem, dat in theologisch opzicht het cen trum van de wereld is, doch dat thans als een verscheurde stad aan de over kant ligt. Op de zelfde plaats kan men een goed overzicht van de Hof van Getsemane krijgen, waarvan Pascal in zijn Mystère de Jésus zegt: „De mens ging verloren en werd ge red in een tuin." door de z.g. Nematodeworm zijn aange tast. Een Nederlandse woordvoerder ii Boedapest heeft de vernietiging van di geschenkzending dan ook „een vergissing' genoemd. Daar de Hongaarse regering het Inter nationale Rode Kruis de aarappclen heeft betaald (Nederland had ze geschon ken), zal het Hongaarse Rode Kruis, dat met de opbrengst verder zoti worder holpcn, er geen schade van hebben. Deze instelling zal de opbrengst aan het Hon gaarse volk ten goede kunnen laten ko men, mits het Internationale Rode Kruis de bestemming sanctioneert. DR. SCHWEITZER OVER RADIOACTIVITEIT Dr. Albert Schweitzer zal op 23 april om 19.30 uur (Ned. tijd) een rede uit- spreken voor de Noorse radio, over de gevaren van radio-activiteit. De waar schuwing van 3200 woorden wordt in he Frans, Duits, Engels en Russisch op d< korte golf uitgezonden. Voor landelijk ge bruik zijn afschriften van de rede ge zonden naar radiostations over de gehele wereld. Mr. J. W. Niessink, hoofd van nieuwsdienst van Radio Nederland We reldomroep, is per 1 september benoemd tot hoofdredacteur van het Utrechtsch Nieuwsblad. Conferentie Door de Eeuwen Trouw De stichting Door de Eeuwen Trouw organisëert op 24 en 25 april een jonge- renconferentie in het Gereformeerde jeugdcentrum De Witte Hei te Huis ter Heide. De heer Dronkers zal spreken over de Zuid-Molukken, hun band met Neder land. hun houding tijdens de Japanse be zetting. de na-oorlogse periode, de vrij heidsproclamatie en strijd. De heer Ri- riasa spreekt over de Zuidmolukse jeugd, dr. Bouman uit Stockholm over de ach tergrond van de strijd der republiek Zuid- Molukken, de heer Coenradi over de ge schiedenis der stichting en de plicht van de Nederlandse jeugd. Het Atoom open op 28 juni op Schiphol Prins Bernhard heeft zich bereid ver klaard het voorzitterschap van het ere- comité der internationale tentoonstelling Het Atoom op zich te nemen. De tentoon stelling wordt vrijdag 28 juni geopend. hoest weg hoest! JAAR alle r de e r de BE83BEBEHI SUIKERMOLENS" OP JAVA de Ooi al gebeu Juist enkele jaren opgeheven, gaf doi man een beschrijving van de fabrirage in die tyd, een voorb klaarblijkelijk aanstekelijk h< werkt, want enkele jaren later k' de landheer Andries Teisseire de O.I.C. werd Johannes Hooy- likei heel ingedroogde, klei verwijde gon het loskrabben en het aa van een nieuwe kleilaag opnie neer ook deze tweede kleilaag geheel was ingedroogd, waren de suikerbroder w. Wan- Ook tegenwoordig worder ring vel i - klei r de s bruikt, Üpt men niet, wat de kleilaag op de liker bjj de oude bereidingswijze voor ■n uitwerking kan hebben gehad. Ver- oed wordt, dat de reinheid van de bevorderd werd en een •dedcling in het Tijdschrift van erheid en Landbouw in Ned. Ind. in 1864 wijst ook in die richting. Maai vens komt in diezelfde mededeling een nduiding voor, die er op wyst. dat ook dikte van de kleilaag van betekenis ■s. Bovendien was lang niet alle klei >or het doel gesrhikt en de reeds eer- :r genoemde Teisseire wees er dan ook op, dat het best de klei kon worden genomen uit de zgn. karbouwengaten, dat zijn de modderkuilen op Java, waarin kaï bouwen zich wentelen. De uit werking die de klei op de suiker had, wordt hierdoor niet duidelijker, maar wellicht wordt de reden van dit oude recept door deskundigen t.z.t. nog eens opgehelderd We kunnen dit suikcrv lijk niet besluiten zonder suikerziekte te vertellen. srhaal i Grijp Uw laatste kans op de Nescafé geeft U de laatste kans op zo'n sierlijke, handige Nescafé kan!* De prijswinnaars op de derde limerick advertentie hebben inmiddels ook reeds bericht ontvangen. Zorg dat U nü bij de gelukkigen bent Ziehier Uw laatste kans! Doe als volgt: Maak deze limerick afl Een schuchtere bakker uit Laren, kon geen moed tot zoenen vergaren. „Zij" schonk Nescafé, toen viel het best mee s!) Uw at doet a blok- letters plus de laatste regel van de lir en zend dit aan: Nescafé, Postbus 8043, Amsterdam. In linkerbovenhoek ver melden: PRIJSVRAAG. Laatste datum van inzending 25 april 1957. Alléén prijs winnaars krijgen bericht vóór 15 mei a.s. "l^AN HET DAK van het hoofd kwartier van het Leger te Amsterdam wordt een boodschap de hoofdstad ingezonden, een boodschap, die niemand, zelfs de meest gehaaste reiziger niet kan- ontgaan, en die ook niet kan wor den misverstaan. In de avond vlamt het. een ieder tegen: GOD ROEPT- U. Meer staat er niet. Slechts drie woorden zijn het. God roept u. Er staat niet: God roept alleen de armen en de on fatsoenlijken. Neen: dat be tekent: iedereen. U en mij. Ook de rijken, ook zij, die fatsoen- j lijk zijn, en in de veronderstelling ver- i keren, dat het Leger een weldaad is 1 voor hen. die aan de zelfkant leven, een Bijbelwoord te gebruiken: r tollenaren en zondaars. Een sol- i daat van het Leger vertelde me: „Je j kunt ook geestelijk in de goot liggen, J zelfs met een portefeuille vol met bankbiljetten. En daarom tracht het I Leger, los van de conventie, hoe dan l ook de mens te grijpen", j God roept u. Zeventig jaar heeft het Leger dat nu in Nederland uit- J gedragen. En volgende maand als, zo- j als het Leger is, sober het jubileum I wordt gevierd, zal deze boodschap hef thema zyn van de feestelijke samen- 4 komst. In het Concertgebouw te Am- sterdam komen dan uit heel Nederland 4 soldaten van het Leger bijeen om gc- tuigen te zijn van de inzegening en de 4 uitzendingen van een aantal cadet- ten. die de kweekschool hebben afge- 4 lopen en aan wie de opdracht wordt 1 meegegeven: Ga uit in de straten en J vertel de mensen: God roept n. 4 Handenklappen 44 TN VERBAND met dit jubileum zijn 4 aan de muren van de kazernes en de kwartieren van hét Leger, affiches 4 bevestigd, eenvoudige affiches, waarop 4 staat: Vrijheid, Vreugde, Vrede door 4 Jezus. Ik geloof, dat dit motto van het jubileumjaar het geheim is waardoor 4 de Heilsoldaat altijd opgewekt door 4 het leven kan gaan. Die opgewektheid 4 straalt u tegen als u met hem spreekt, 4 maar vooral als u een van de samen- 4 komsten bijwoont. Het is daar altijd 4 Pasen. Het is daar altijd: Jezus leeft. 4 Halleluja! En uit die vreugde is het 4 handgeklap geboren, waarmee de 4 Heilsoldaten zich begeleiden als zij 4 hun liederen zingen. Ik heb ze ge- vraagd: waarom klappen jullie toch 4 altijd? En ze zeiden: we kunnen het 4 niet laten. Maar, voegden ze er aan 4 toe, wij klappen nog maar met de han- 4 den naar beneden, In de Bijbel wordt 4 met de handen naar boven geklapt. i-n weerwil van alles, moeilijkheden, tegenslagen, tegenwerking enz. toch al tijd de moed kunt opbrengen om ver der te gaan? Hij zei: Wij zien ons als de verspieders, die een grote tros druiven droegen. De eerste zag het land, maar de tweede, die achter hem liep, zag de druiven, anders gezegd, zag de zegeningen. Door alles heen zien wij de zegeningen, door alle te genslagen en moeilijkheden heen, we ten wij dat Jezus leeft. En daarom kun nen wij niet ophouden met de mensen er op te wijzen: God roept ook u. William Booth stichtte The Salva tion Army als internationaal lichaam voor evangelisatie en maatschappelijk De daad staat bij het Leger vooraan. Een Kerstboodschap aan de armen? Gocd, maar ook de pakjes. Daarom i staan in de decembermaand dc kerst- potten in de steden. Daarom worden er inzamelingen gehouden. Kleding en speelgoed. Leer zo'n arme peuter: Er ruist langs de wolken, maar geef hem daarnaast een paardje met een staart en manen of een pop met wimpers en een zakje snoep. En laat hem ervaren, dat het in het leven ook zonder ruzie thuis kan. Loop niet voorbij door H. J. WAALWIJK werk, dat de oude gedachte van Eccle sia militans moest verwezenlijken. Het wou een strijdorganisatie zijn en het is dat geworden. En het heeft zich gehandhaafd. Omdat het „Uwe zaak is Heer, kan zij niet ondergaan". In 1887 wekte het Leger de lachlust op van Nederland. Nu, zeventig jaar later, heeft het honderden officieren in dienst en tientallen employés. Het heeft een 150 posten en korpsen en een veertig inrichtingen en tehuizen. "FN OMDAT HET LEGER dat doet. zonder onderscheid des persoons, omdat het zo op enorme schaal helpt. iedereen, wat hij ook gedaan heeft, y houd ik zo van het Heilsleger, al zijn er verschillen tussen hun opvattingen y en de mijne, al worden we het op vele punten nimmer eens. Maar ik ben er dankbaar voor, dat er onder hen zijn, die ik tot mijn vrienden mag re- kenen. En ik zou zo graag horen, dat y het Leger ter gelegenheid van zijn zeventigjarige arbeid in ons land, wat y ruimer in zijn middelen kwam te zit- ten, om al dat werk te doen, dat er nog te doen valt. Het zou zo prettig zijn al6 het wat voordeel had van de welvaart, waarin ook ons land deelt y Zij bereiken nog zovel en, die in hst duister leven, van wier bestaan wij y niets weten. God roept u, zegt het F Leger. En misschien op een andere manier, dan u en ik denken. Zeventig jaar trekt het Leger door de straten. Een chronisch zieke, die al een paar jaar in een ziekenhuis ver toeft, vertelde me: „Ik heb wel eens een bord door de ramen willen gooien, zo opstandig ben ik geweest. Maar door het Leger weet ik, dat er hoop is voor mij, al moet ik hier misschien nog jaren liggen. Daarom vraag ik altijd of ze voor me willen zingen: „Er zijn geen grenzen aan Jezus' jmacht." :1K HEB EEN HEILSOLDAAT ge raagd: Hoe komt het, dat jullie Het is duizenden tot een zegen ge weest Wekelijks bezoeken 35.000 Ne derlanders de samenkomsten. God roept u. Dat ts de boodschap, die ze brengen aan Jong en oud. Al tijd. Als het moet. ook 's nachts. Bij het Leger kun je altijd terecht. En het Leger steekt altijd de hand uit om te helpen. Een officier van het Leger vertelde me: Van mijn moeder heb ik geleerd, dat al6 er iemand aan de Zegeningen d«ur komt. die honger heeft, moet je beginnen met hem een boterham te geven en niet met te zeggen: God zal je wel helpen. Mannen en vrouwen. Die van veel, wat u en ik aanhangen, afstand heb- y ben gedaan. Eén doel nastreven: J vreugde, vrijheid en vrede door Jezus y in ieders leven te brengen. Misschien dat het Leger dezer dagen langs uw ramen trekt, laat ze dan niet gesloten blijven. Mis- y schien dat u het vandaag of mor- gen op straat ontmoet. Loop het dan niet zonder meer voorbij. Want die wij lieten liggen, heb- ben zij geholpen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 5