L
CHRISTELIJK
Vreemde exclamaties rond
het beroepingswerk
Blindentehuis Sonneheerdt
vraagt geldelijke hulp
Zwitsaletten
Puzzel mee
u mu m
Boek
God wil, dat wij aan het
Avondmaal deelnemen
SNELPON lijmt koppensneller
GEEN KERKDAG IN OOST-'
DUITSLAND
Een dromer
op pad
r
Reformatie gevraagd
In Kerknieuws heeft de heer
W. C. F. Scheps er al eens op
gewezen, dat er verandering
moet komen in de beroepings
praktijken, waarover in bijna
alle protestantse kerken onbe
hagen bestaat. Hij komt er nog
eens op terug:
ons gevoelen schuld
iten, omdat men de
niet kent en de christelijke
nuchterheid niet betracht. Ten be
wijze daarvan geven wjj twee citaten,
die w\j reeds geruime tijd in ons
archief hebben bewaard, opdat
niemand zou kunnen aanwijzen over
wie het hier gaat.
Het gaat niet om bepaalde ker
ken noch om met name te noemen
predikanten.
Het gaat er om, dat we in het
beroepingswerk nuchter zullen
blijven, geen rapporten door hoor-
commissies laten maken, die tot
conclusie hebben: de man. die wij
beluisterd hebben, is het sum-
mum van volmaaktheid, maar an
derzijds ook. dat de predikanten
geen beroepen eerst uitlokken, om
dan met heel veel gewichtigheid
toch te bedanken.
Het gaat er ook om, als een ge
meente een teleurstellend ant
woord krijgt van een beroepen
predikant, dat men dan niet doet
alsof de wereld op een eind gaat
en de beminde gelovigen as op hun
voorhoofd moeten doen.
Anderzijds blijve ook de domi
nee op wiens eerwaardig hoofd
het beroepen regent, omdat de va
cante kerken als een stel jonge
honden achter elkander aanschui
ven, met ootmoedigheid bekleed
en houde hij maar goed voor ogen
de tekst, waarover men zo aan
doenlijk kan spreken. De lezer
weet wel van die schat en dat aar
den vat!
NU de beide citaten: In een be
paalde gemeente zag men een
vacature na enkele teleurstellin
gen weer vervuld. Dit gaf de scri
ba aanleiding tot de volgende ex
clamatie in het kerkblad der ge
meente:
,,We kunnen, broeders en zus
ters, het ons alles nog niet goed
indenken, nu reeds te kunnen
spreken van een eigen herder en
leraar. Boven bidden en denken
hebben wij de begeerte van ons
'nart gekregen en dat niettegen
staande we ons toch allen schul
dig weten aan het gebeurde,
dat nog zo vlak achter ons ligt.
•t Is dan ook Gods genade, en
het niet te verklaren bewijs van
Zijn liefde. Er zou niet veel
j al8 ftet JCQ.
istus afharike-
vorderingen
in het stichten en veroveren van
Zijn Rijk. Neen God dank niet.
Hij ik Koning en toont ook onder
ons Zijn almacht en wijs beleid-
Daarom komt Hem dan ook al
leen de lof en dank toe! God, Die
helpt in nood, is in Sion groot!
Hij balsemt de wonden, geslagen
in veler hart, door het heen
gaan van dsen heelt de
smart, 't Is een wonder in onze
ogen. We leren de geschiedenis
van Eliëzer beter verstaan, als
we lezen: en het geschiedde eer
Eliëzer geëindigd had te spre
ken. verhoorde de Heere zijn ge
bed en ging zijn gebed^
dankzegging
had de predikant, die een be
roep naar een grote stad had en
die in zijn kerkblaadje de opmer
king maakte, dat men hem .lang
zamerhand goed genoeg kende om
te weten, dat hij deze dingen nuch
ter bezag".
Wat niet wegnam, dat hij zozeer
overtuigd was van het geweldige
dat een andere gemeente -hem
porde en daarom veronderstel
de, dat de parochianen lichtelijk
van de kook waren, dat hij zijn
ontboezeming aldus besloot:
„gaat u rustig slapen en vertrouw
op God. Zelf hoop ik dit ook te
doen". Alsof er ook maar één
sterveling was buiten de pastorie,
d^ie erniet rustig van zou kunnen
Zulke dingen zijn alleen maar
belachelijk! En daarom zijn wij
van gevoelen, dat er op het ter
rein waarop wij ons in dit artikel
tje bewegen dringend om refor
matie moet worden gevraagd. Ge
meente en voorganger tot heil en
daardoor ook Gode wat meer tot
God
Abraham, Die. zoals hij het zei:
„Zijn weldadigheid en waarheid
.niet nagelaten had", terwijl
Izaak biddende achtergebleven
was. Wij hebben inonder
vonden. dat God dat kan en wil,
en aan ons gedaan heeft. Want
deze God is onze God. als het ge
loof van Abraham ons geloof
•t gebed van Izaak
is."
9
"LIET is altijd prettig te horen, dat het een instelling goed gaat. En wanneer
zulk een uitspraak het Blindentehuis Sonneheerdt te Ermelo geldt, mag
dit zeker ieder verheugen.
Toch, al mag er goede harmonie in het Tehuis heersen en alles naar
wens verlopen, er is één belangrijke zorg: de rekening van de vereniging
tot Chr. hulpbetoon aan blinden, welke de inrichting in stand houdt, sluit
met een ongedekt tekort van 34.000.
Dat is meer dan ooit voorkwam in het 36-jarig bestaan van Sonneheerdt
en daarom zal de actie tot oontrlbuantenwerving krachtig ter hand worden
genomen.
Bestrijd UW PIJNEN met:
Het contribuantenaantal, de basis,
waarop het werk steunt, is weer geste
gen en telt nu 43.968. Uit de contri
buties ontving de vereniging ruim
64.000, dat is 4000 meer dan in
1955, maar de gelden uit giften en
collecten liepen evenals in 1955 weer
met 12.000 terug.
Toch ligt dit niet aan de ijver van
de correspondenten over het gehele
land, want z\j hebben tussen 1947 en
1956 maar liefst 30.000 nieuwe contri
buanten aangebracht!
Dit hoorden wij gisteren tijdens de
jaarvergadering, in de inrichting ge
houden. De voorzitter, ds. D. A- Zijl
stra uit Amersfoort, lichtte toe, dat dit
tekort is ontstaan door stijging van
algemene kosten en de aflossing van
bouwschuld, welke 150.000 bedraagt
Het bestuur is er niet voor. met
prijsvragen of dergelijke kansspelen
te gaan werken om geld in te zame
len. het acht dit op den duur niet
verheffend voor de geestelijke volks
gezondheid. Daarom wekte de voorzit-
OPGAVE PUZZEL No. 98
pers. voornaamwoord,
Verticaal: 1 slim, 2 titel, 3 gezamen
lijke vertering, 5 voegwoord, 6 snoep
je, 7 knaagdier, 9 laag, 10 tandeloos
zoogdier, 13 ras, 15 verfrissing, 17
hoofddeksel, 18 edelglas, 21 zangnoot,
23 zangnoot
OPLOSSING PUZZEL No. 97
Horizontaal: 1 ooft 3 bad, 6 galop,
8 heus, 11 re, 12 tiras, 13 fa. 14 zet,
15 hit, 16 en, 17 kegel, 19 mi, 20
amen. 22 eland, 24 sta, 25 slag.
Verticaal: 1 och, 2 fluit 3 bars. 4
ale, 5 do. 7 pQat, 9 eten, 10 Sr, 13 file,
14 zege, 15 hemel, 17 kina, 18 ga,
19 mat 21 nog, 23 L.S.
ter de correspondenten op zich
sterker toe te leggen op de contribu
antenwerving: wie voor 1 augustus a.s.
de meeste nieuwe namen aanbrengt,
krijgt een boek als beloning.
In vol vertrouwen op Gods zegen
doet men echter toch ook een beroep
op het protestantse volksdeel, meer bij
te dragen tot het behoud van Sonne
heerdt, dat 58 blinden hulsvestitng
arbeid biedt. Ook 22 blinden uit de om
geving vinden arbeid in de werkplaat-
Wanneer zij nu nog eens extra hun
best doen en protestants Nederland geeft
ook zonder kans op prijzen, dan zal
Sonneheerdt zijn achterstand weer kun-
inhalen, is de mening van bestuur
directie.
Conferentie van Raad
voor de Varende Gem
Op 24 en 25 april wordt in de „Scots
Church", Schiedamschevest 119. te Rot
terdam een internationale conferentie
gehouden, die uitgaat van de Raad voor
de Varende Gemeente der N. H. Kerk,
de Chr. Geref. Kerken en de Geref.
kerken.
De conferentie zal zich bezighouden
met de geestelijke verzorging van de
binnenschippers. De deelnemers zijn al
len als schipperspredikant, maat
schappelijk werkster enz. nauw
dit werk betrokken. Zij komen uit Bel
gië, Duitsland, Frankrijk, Nederland
Zwitserland.
De leiding van de conferentie berust
bij dr. L. J. Cazemier, voorzitter va:
Raad voor de Varende Gemeente.
Tot hoofd van de School met de Bijbel
te Onderdendam is benoemd de heer B.
Pottjewijd te Veendam. De heer M. van
der Meulen te Sneek is benoemd tot
leraar opvoedkunde en Engels aa
Chr. Kweekschool te Leiden. Onder
wijzeressen aan de Chr. Nationale School
te Varsseveld worden de dames
Boessenkool te Utrecht en S. Smid te
Doetinchem. Mej. H. Thieme te Rotter
dam is benoemd tot onderwijzeres aan
de Kon. Wilhelminaschool te Rotterdam-
Overschie.
Beroepingswerk
H. L. Beernink te Oudenhoorn.
Aangenomen naar Huizen N.H.: J.
H. Cirkel te Woudenberg.
Bedankt voor Opheusden: P. J. Dors
man te Staphorst.
CHRISTELIJK GEREF. KERKEN
Tweetal te Bussum: G. Blom te Meer
kerk en M. Holtrop te Leeuwarden.
GEREFORMEERDE GEMEENTEN
Bedankt voor Kalamazoo (Midh. Ver.
Staten) en voor IJsselmonde: H. Rijksen
te Vlaardingen.
VAN Dfc DAG
Rapsodie In majeur. Invallen van
een psychiater door dr. A. J.
van der Graaff. Uitgave W. ten
Have te Amsterdam.
Dit boekje betekent een teleurstelling
voor de mensen, die boekjes van psy
chiaters verslinden en aan de hand van
al dat psychische voor de geestelijke
(lees: zielige) spiegel gaan staan. Er
zijn helaas psychiaters die dit in de
hand werken. Dr Van der Graaff ech
ter heeft een simpel boekje geschreven
met „invallen" die stuk voor stuk aar
dig uitgevallen zijn. Hij wil zijn lezers
iets doorgeven van de blijdschap van
het Evangelie. Aanbevolen vooral aan
hen die zich zelf zo heel erg serieus
nemen.
De predikanten van de Hervormde Gemeenten In de Overbetuwe (ring
Huissen) hebben de gemeenteleden in een oproep opgewekt deel te nemen
aan het Avondmaal, dat deze week gehouden zal worden. „Wij nemen geen
deel daaraan, omdat wij onszelf zulke goede christenen vinden, maar omdat
God het ons opdraagt", zo wordt in het rondschrijven gezegd. De predikan
ten vragen de gemeenteleden met grote klem aan deze opdracht te gehoor
zamen. ook al gevoelen zij zich bezwaard of al weten zij geen raad meer
met dit oude gebruik. „Voeg u in de rij der gelovigen, die de eeuwen door
ootmoedig en dankbaar het heil van Jezus Christus verwacht hebben",
besluit de oproep.
Advertentie
De snelste
VELPON
Het is volbracht
Wie thans met ons in gedachten
aan de voet van het kruis staat,
dat hij zwijge. Want dit is het
ogenblik waarop zelfs de natuur
de adem inhoudt: het ogenblik
van verzoening tussen hemel en
aarde, tussen de
eeuwige en recht
vaardige God en
de in zonden ge
vallen mens. „Het
is volbracht"
het is het enige
werkelijke keer
punt in de ge
schiedenis, want
het zoenoffer is
gebracht en de vrede is getekend.
Maar wat baat het u nu dat ge
dit alles gelooft? Waarom is het
vöor u, juist voor u, meer dan
theorie? De Heidelbergse cate
chismus geeft u een heel duide
lijk antwoord: „Dat ge, door dit
„Hei is volbracht" van Christus,
rechtvaardig zij voor God en dus:
EEN
WOORD
VOOR
VAN-
DAAG
(Van onze correspondent te Bonn)
>E leiders van de Evangelische Kerk van geheel Duitsland heb
ben dinsdag besloten de Kerkdag 1957, die in verschillende ste
den in Thüringen in Oost-Duitsland gehouden zou worden, af te ge
lasten.
In een na hun te Berlijn gehouden bijeenkomst uitgegeven commu
nique zeggen de kerkelijke leiders, dat zij besloten hebben de voor
waarden, die de Oostduitse regering voor de toestemming van het
congres heeft gesteld, niet te aanvaarden.
eenkomsten zouden worden gehouden,
geen woord over de N.A.V.O. zou mo
gen worden gesproken, maar dat de
Oostduitse autoriteiten wel de gelegen
heid moest worden geboden, een uiteen
zetting van hun „vredespolitiek" te ge
ven. Het aldus politiek beïnvloeden van
de Kerkdag hebben de Raad van de
Evangelische Kerk in Duitsland en het
presidium van de Kerkdag van de hand
gewezen.
De starre houding der Oostduitse auto
riteiten vindt haar oorzaak vooral, zo
meent men in kerkelijke kringen, in de
ratificatie (tijdens de recente synode in
Berlijn—Spandau) van het verdrag tus
sen de Evangelische Kerk en de Bonds
regering
de militaire zielszorg in
een erfgenaam van het eeuwige
leven."
Na dit leven, dit moeilijke en
soms zo trieste leven op aarde,
wacht u een eeuwig leven bij God
in de hemel. Want Christus is
voor u gestorven, heeft gena voor
u verworven. Gij zijt van dood en
zónde vrij!
COMMENTAAR
Lichte muziek
Met veel plezier heb-
ben wij gisteravond ge-
tival van lichte amu-
senLt:ut,muziek, dat over BBC's
Light Programme werd uitge
zonden. Er namen vogels van
wel zeer verschillende pluimage
aan deel. Zo hoorde men onder
meer de orkesten van Edmun-
do Ross, die zich in het Zuid-
amerikaanse ritme heeft gespe
cialiseerd en van Louis Arm
strong, die een geladen vertol
king gaf van de classic „Royal
Garden Blues". Er was ook het
orkest van Oscar Rabin, die
voor vele jongeren tijdens de
oorlog „de Engelse gender" be
tekende. Voor deze uitzending
vanuit de Royal Albert Hall
stelde de BBC rustig anderhalf
uur zendtijd ter beschikking;
dat kan, als men de program
ma's naar aard kan verdelen
over diverse zenders.
Melodramatisch
De opzet van de
Franse film „Het huis
der stilte", welke gis
teravond op het tele
visiescherm verscheen,
xcbcio.r s we^ 9°ed> maar een
teveel aan melodrama-
tiek bedierf de indruk nog al.
In „Het huis der stilte" is een
aantal mannen uit het volle
leven voor drie dagen in retraite
gegaan. En met ontwapenende
eerlijkheid wordt dan aange
toond, hoe ieder met zijn maat
schappelijke problemen vecht
en daardoor eigenlijk meer
wordt beheerst dan door de
geestelijke inkeer tot zichzelf.
Jammer van zoveel humbug,
die de ernst in de film over
stemde en daardoor alles eigen
lijk onecht maakte.
Meneer Kijkus zegt:
„Morgen eens met mijn Room
se buurman over die film
praten!"
„Funérailles" van. Litzt
(23.25 uur)
Een van de vrienden van' Liszt
was de dichter Alphonse de Lamar-
tine en op diens gelijknamige ge
dichten-cyclus schreef Liszt zijn
tien pianostukken „Harmonies poé-
tiques et religieuses"waarvan no.
7 heet „Funérailles" (Begrafenis).
In oktober 1849 heeft Liszt dit werk
gecomponeerd naar aanleiding van
de dood van enkele Hongaarse
vrienden, die als vrijheidshelden
gevallen waren. De inleiding (In-
tröduzione: adagio) heeft een grote
dynamische climax. Het hoofdthema
komt eerst in de linker- en daarna
in de rechterhand en heeft een wat
treurend effect, waartegen het
tweede thema in een grote berus
ting contrasteert. Berucht bij alle
pianisten om de technische pro
blemen is het deel met de ostinate
figuren in de linkerhand, welke
figuren uiteindelijk zelfs nog in
octaven moeten worden gespeeld.
Een technisch uiterst zwaar piano-
werk, dat muzikaal echter wat
pathetisch aandoet. Het wordt van
avond gespeeld door Artur Rubin
stein.
Aan het V.A.R.A.-programma
„Wien bleibt Wien" werkt van
avond (8.15) mee de Amerikaanse
sopraan Marilyn Tyler, die te-
Voor hen, die nog niet in de gele
genheid geweest zijn naar een uitvoe
ring van de Matthaus Passion van
Bach te luisteren geven wij hier een
opsomming van de stations en tijden,
waarop dit meesterwerk van Bach te
horen is:
Brussel Vlaams (324 meter), don
derdag 20 u.: Matthaus Passion (eer
ste deel), volgende deel vrijdag de
zelfde tijd. Vrijdag hoort u de Mat
thaus Passion over Duitsland (309
m.) om 18.20 u., over de Hessische
Rundfunk (506 m.) om 18.15 en 20 u.,
over Luxemburg (1293 m.) om 22.15
uur, over Zwitserland-Beromünster
(567 m.) om 19.40 en 22.20 u. en over
Zwitserland-Sottens (393 m.) om 21 u.
Bovendien zijn er ook nog verschil
lende stations, die zoals de KRO
vrijdagavond de Johannes Passion
uitzenden.
Indonesische fabels
De NCRV is vanmiddag in de tele
visie-kinderuitzending begonnen met
het vertellen van Indonesische fa
bels. Zoals Reinsert de Vos in Neder
land is ingeburgerd, kent men in In
donesië de belevenissen van het
dwerghertje Kantjil, dat zich met
slimmigheid overal uitredt.
Voor deze serie vertellingen is een
voor de kinderen aantrekkelijke vorm
gekozen, nl. tekenen bij het gespro
ken woord. Indra Kamadjojo vertelt
en Wim Burger maakt er illustraties
bij, hetgeen veel meer boeit dan
spreken alleen. Aangezien iedere fa
bel een zekere moraal voorstaat, kan
dit wel een geslaagde bijdrage voor
het kinderhalfuur worden.
um; 21.05 Miniaturen: 21.20 Met st
en baarden, caus; 21.35 Amus mui;
De muziek, waarvan wij houden:
2.50 Sportact; 23.01
VERGADERINGEN
Geref. Bond
De algemene vergadering van de Ge
reformeerde Bond in de Nederlandse
Hervormde (Gereformeerde) Kerk
wordt op 2 mei onder presidium van
prof. dr. J. Severijn gehouden in
K. en W. te Utrecht.
64
En toch zeg ik dat het een goede prijs is,
onder buren moest er niet om de laatste cent
gevochten worden.
Juist omdat we buren zijn neem ik geen ge
noegen met je prijs. Het is zo als je zegtdie
huur is een belachelijke geschiedenis.... we
zullen morgen naar de notaris gaan om er een
nd aan te maken.
En je prijs?
Onder buren vecht men niet om de Laatste
centdat stuk grond heeft me nooit iets op
gebracht, ik zal er daarom geen cent voor vra
gen. Als we naar de notaris gaan doen we niets
anders dan een onbillijkheid opruimen. Ik heb
het recht niet om je af te snijden van de pu
blieke weg.
KerelHoevemeen je dat?
—Natuurlijk meen ik het.ik kan het niet
anders zien.
Op die manier van veekopers werd de over
eenkomst met een handslag bezegeld.
Kerei nog aan toe. ws' ben ik daar mee in
mijn schik, zei Klaas Vorster. doch voorzichtig
remde hij zijn geestdrift door te zeggen:
Het is niet omdat je geen geld wilt hebben,
maar om de eerlijke manier waarop je erkent
dat Lommerrijk recht heef' op een verbindng
met de openbare weg. Daar zal mijn vrouw van
opzien en nu we, om zo te zeggen, vrienden ge
worden zijn, moesten we maar naar de hu;.ska-
mer gaan. Mijn vtouw zal de koffie wei brum
hebben.... tjonge, wat een pak heb jij me van
't hart genomenLommerrijk vrij van alle
bezwarende rechten.... mijn vader heeft ervan
gedroomd.
Gaarne volgde de heer Hoeve Klaas Vorster
naar de huiskamer. Hij hoopte daar steun te
zullen vinden bij de moeder van Janna, die on
danks haar positie een eenvoudige boerenvrouw
gebleven was met een goedhartig gezicht.
Tijdens het koffiedrinken vertelde Klaas Vor
ster zijn vrouw welk een vorstelijk gebaar de
heer Hoeve gemaakt had.
Dat is mooi, zei de boerin, dat is mooi
Het was alsof zij mechanisch sprak. Haar stem
was zonder uitdrukking en het leek alsof de zaak
haar maar matig interesseerde.
De heer Hoeve begreep, dat hij van haar
slechts weinig hulp te verwachten had. Deze
vrouw was tot de echo van haar man geworden.
Waarom begon hij nu niet aan hel onderwerp,
dat hem tot boven in de keel zat? Zijn vrouw
zou met een forse afstoot onmiddellijk van wal
gestoken zijn. Maar zijn vrouw was veel flinker
dan hij. in moeilijke gevallen voelde hij zich al
tijd onzeker.
Maar wa.» dit eigenlijk wel een taak voor een
man was alles wat met de zaak samenhing
niet te teer om door een grove mannenmond
uitgezegd te worden?Het werd nu echter tijd om
eens te gaan zeggen wat hem naar Lommerrijk
gevoerd had. Hij voelde zich ais iemand, die met
de ogen gesloten gereed siond voor een sprong
in een donkere diepte.
Hij was eindelijk gereed om de sprong te wa
gen, toen Klaas Vorster zelf het gevreesde on
derwerp aansneed door te vragen: I
Weet je vrouw al wie het is die zij zo edel-
moedig heeft verzorgd?
Sinds gisteren weten wij het, antwoordde I
de heer Hoeve. Terwijl hij zich even bezon op de
juiste woorden, maakte Klaas Vorster een ge
baar van „laat maar".
Ik ben niet nieuwsgierig, verklaarde hij, ik
heb over je moeilijkheden horen mompelen
ik begrijp er alles vanik ben ook jong ge- 1
weest en die Dromer moet wel iemand zijn om
uit de band te springen.
We hebben aan ons eigen kind gezien waar- 1
toe een mens kan komen, vulde de boerin aan. i
Zwijg vrouw.... daarover mag hier in huis
niet gesproken worden.... we hebben geen kind 1
meer
Was dat maar waar, zei de boerin zuchtend
en hoofdschuddend slofferde zij naar het achter
huis.
De heer Hoeve riep haar terug, zonder de
vrouw stonden de kansen om iets te bereiken
al heel slecht, begreep hij.
Veel invloed had zij niet op haar man, maar
zij verlangde naar ha.ar kind en dat was de sti
mulans die hij nodig had om te kunnen vechten
en vol te houden met alle krachten die hij kon
opbrengen.
Maar ik heb geen verstand van mannen
zaken, zei de boerin terwijl zij weer ging zitten.
(Wordt vervolgd)
Verder treden i_ r
op Vindobona Schrammeln, Hans
Grünhut, het Radiokoor en het
Promenadeorkest.
De N.C.R.V. vult een groot deel
van de avond met het oratorium
La Passione op tekst van Abata
Pietro Metastasio. De muziek is
van Niccolo Jommelli. Uitvoe
renden zijn. behalve enkele so
listen, het Vocaal Ensemlble en
het Hollands Strijkorkest. Diri
gent is Marinus Voorberg.
Het wekelijkse orgelconcert op
de woensdagavond om tien over
zeven wordt gegeven door Piet
Post op het orgel van de Grote
Kerk te Leeuwarden.
In het V.P.R.O.-programma Rijp
en Groen (7.308.00) draagt An
ne t Nieuwenhuyzen de gedichten
„Paaschen" van Guido Gezelle
„Psalm" van Michel
Programir.a voor morgen
9.00 Gedachten en gezangen uit de Ilti
8.15 Gram;
uit c"
35 Watei
Gram: 12.00 Idem;
land; lȟ
Lichte i
en kath nxvs; 13.20 Pianorecital; 13.45
Gram; 13.55 „Eenheid en liefde", caus
NCRV: 14.00 Gram; 14.45 V d vrouw;
15.15 Koorzang; 15.35 Gram; 16.00 Bijbel
lezing; 16.30 Vlooi en piano; 17.00 V d
jeugd: 17.30 Gram; 17.40 Beursber; 17.45
Kamerork; 18.30 Fries progr; 18.45 Gram:
19.00 Nws en weerber; 19.10 Gram. 19.20
Sociaal perspectief: 19.30 Gram; 20.00 Ra
diokrant; 20.20 Geestelijke liederen; 20.50
Lijdensoverdenking; 21.20 Gram; 21.30 Ka
merork en solist; 21.50 Buiten! overz:
Tijdschriftenkron; 22.10 Orgelconc,
New Y<
Onze buitenlandse correspondenten mel
den; 23.25 Zestig jaar onderlinge vrouwen
bescherming. caus; 23.35—23.55 Gram.
TIPS
uit het buitenland
Het buitenland biedt twee hoor
spelen, die hier goed te volgen
rijn, over het lijden en sterven
van Christus. Herman Niels be
werkte voor de radio het Paas
spel „Christus" geschreven door
Decraene. In dit luisterspel, dat
vanavond om 8 uur door Brus
sel (324 m) wordt uitgezonden,
wordt het accent gelegd op de
botsing tussen de traditie en de
oude vormen, tussen de ouderen
en de jongeren, of juister gezegd
tussen de oude en nieuwe be
deling, en komt de klemmende
vraag naar voren van het wel of
niet aanvaarden van Christus.
Terence Tiller bewerkte voor het
Engelse derde programma (464
m) het Middeleeuwse spel „The
Passion of our Lord". Hij heeft
getracht dit mirakelspel zo in
modern Engels te schrijven, dat
niet veel van het oorspronkelijke
karakter verloren ging. De woor
den, door Christus gesproken,
worden gezongen in dit spel
(8.30—9.30).
De dood op de straat is'een pro-
pramma, dat bijzondere aandacht
vraagt voor de verkeersveilig
heid in Europa. Het wordt uit
gezonden door Beromünster (567
m) om twintig over acht.
Carlos de Radzitsky presenteert
vanavond voor Brussel (484 m)
moderne jazz 1957 (18.30).
„Bundeswehr". De regering in Pan-
kow (Oost-Berlijn) had krachtig tegen
dit verdrag geageerd en o.m. de syno
deleden uit Oost-Duitsland met represail
les gedreigd. Desondanks heeft het me
rendeel der Oostduitsers op de synode
vóór ratificatie van het verdrag gestemd.
Daarop volgde een felle campagne in
de Oostduitse pers tegen de leider der
Evangelische Kerk in Duitsland, bis
schop Dibelius, aan wie het voortaan
werd verboden Oostduits grondgebied te
betreden. Tegelijkertijd werd de Kerk
dag in Thüringen in het geding gebracht,
waartegen de Oostduitse autoriteiten
obstructie begonnen te voeren.
Nu had de kerkelijke leiding de brief
in minister Maron, waarin de Oost
duitse eisen opnieuw aan het Kerkdag-
presidium (dr. Von ThaddenTrieflaff)
werden voorgelegd, opzettelijk niet gepu
bliceerd, omdat men hoopte, alsnog tot
akkoord te zullen komen. Doch de-
dagen gaf het Sowjetzonale nieuws
agentschap A.D.N. de tekst van die brief
de openbaarheid prijs. En daarme-
vas de laatste hoop op een Oostduit-
Kerkdag verdwenen. Desondanks
zal het presidium Maron op zijn brief
antwoorden, maar nogmaals diens voor
waarden van de hand wijzen.
Gelijk men weet verklaarde destijd6
de waarnemend premier van de Oost
duitse „Demokratische Volksrepublik",
Otto Nuschke, die het vorig jaar namens
zijn regering de Kerkdag in Frank-
furt-am-Main bijwoonde, dat er geen en
kel bezwaar bestond tegen het houden
van een Kerkdag in Thüringen. Hoewel
sommigen hem ervan verdenken een
dubbele rol te hebben gespeeld, houdt
Nuschke vol, dat hij zijn uiterste best
heeft gedaan zijn minister van binnen
landse zaken tot andere gedachten te
brengen. Maar daarmee wordt dan te
vens bewezen, dat de waarnemend pre
mier van Oost-Duitsland, die ook mi-,
nister voor kerkelijke aangelegenheden
is. geen gezag genoeg heeft cm zijn in
zichten met succes tegenover Maron te
verdedigen. Op het ogenblik ligt Nusch
ke met suikerziekte in een ziekenhuis
van Oost-Berlijn.
Ofschoon nu nog zal worden getracht
een grote lekenbijeenkomst in West-
Duitsland te houden is het niet waar
schijnlijk, dat Oostduitse protestanten
van hun „regering" toestemming zullen
krijgep deze Kerkdag in de Bondsrepu
bliek bij te wonen.
9.40 Morgenwijding; 10.00 Gram; 10 50 V
d kleuters; 11.00 Kookkunst; 11.15 Karr.er-
ork; 12.00 Twee plano's; 12.25 In 't spi
onnetje; 12.30 Land- en tuinb meded; 12.33
Spaanse muz: 12.50 Uit het bedrijfsleven.
13.00 Nws; 13.15 Meded of gram; 13.20
Dansmaz; 13.55 Beursber; 14.00 Gram;
14.15 De gouden vlinder, hoorsp; 14.45 Pi
inotrio: 15.15 1
Van
jeugd; 17.45 Regerings-
uiiz: weaeriana en de wereld. Uitwisse-
ling6progr over Zuld-Afrika. In aamenwer
king met Radio Nederland Wereldomroep.
Spreekster Truida Pohl; 18.00 Nws: 18.15
Sportpraatje: 18 25 Lichte muz: 18.55 Ge-
De televisie-toneelavond wordt de
ze week verzorgd door de KRO met
ie opvoering van het spel „Voor al
tijd Pilatus" van Jef Heydendael.
Opnieuw dus een verbeelding van de
achtergronden, waartegen zich Chris
tus' kruisiging heeft afgespeeld.
''rogrammo voor morgen
NCRV: 20.1
In the land of our Lord. film; 21.10 Ne-
Samenkomst v h Le-
gro-splrituaU:
■atorl- ger des 1
Advertentie
beroemde I
geneesmiddelen
in 1 tablet
doen wonderen!
Chefarine „4'
Kerk en loterij
De kerkeraad van de Geref. Kerk van
Arnhem heeft besloten zich tot de ko-
mende generale synode van Assen t<
wenden met het verzoek zich uit te spre
ken over de vraag hoe in verband met
de gevaren van de steeds toenemend
gokzucht de houding van de kerk be
hoort te zijn en of dit niet een dringen
de reden is tot een afwijzende houding
aanzien van het gebruik van loterijen
verschillende vormen van liefdadig-
d. Aan de daarvoor in aanmerking
komende lichamen, zoals het centraal
jeugdverband, zal worden verzocht zich
te onthouden van loterijen en dergelijke.
Oecumenische prijsvraag
voor theologen 2'
De commissie voor studiebeurzen van ge
de Wereldraad van Kerken heeft een
r "he prijsvraag uitgeschreven,
het thema is „De Bijbelse vi
sie op de verhouding tussen de taak
van de kerk en haar eenheid, alsmede de
gevolgen, die deze visie heeft voor d
oecumenische beweging".
De prijsvraag wil jonge theologen e
predikanten aanmoedigen zich bezig 1
houden met de studie van enige centra-
Er worden drie prijzen neschikbaar
gesteld: een le prijs van 1000, een 2e
prijs van 500 en een 3e prijs van 250
Zwitserse francs.
Ondergrondse
mijnwerkers krijgen
12 zaterdagen vrij
De mijnindustrleraad heeft gisteren
met algemene stemmen de verorde
ning vastgesteld waardoor met een
arbeidsverkorting voor het onder
gronds personeel in het Nederlandse
mijnbedrijf een begin wordt gemaakt,
door invoering van een eerste fase-
Dit betekent, dat in twaalf door de
mijnindustrieraad per kalenderjaar
aan te wijzen weken voor het onder
gronds personeel de gewone zater
dagse dienst vervalt.
Als compensatie voor het gemis van
loon op deze dagen ontvangt de onder-
gronder het loon, dat hij verdiend
heeft voor zijn laatste aan de vrije za
terdag voorafgaande gewone dienst. Voor
elke willekeurig verzuimde dienst zal
echter 1/25 deel van de eerstvolgende
compensatieuitkering over een vrije za
terdag worden ingehouden. Voor de bo
vengronders blijft de totale arbeidsduur
dezelfde als de thans bestaande.
ook op de bovengrondse bedrijven
continudiensten en andere noodzakelij
ke werkzaamheden buiten beschouwing
gelaten het normale werk stil liegen.
De op deze zaterdagen wegvallende
werktijd wordt op de overige werkdagen
van de maand ingehaald. Op welke
wijze later een volgende fase van de
arbeidstijdverkorting zal worden inge
voerd, zal t.z.t. worden bezien. De ver
ordening zal, wanneer de vereiste minis
teriële goedkeuring is verleend, in wer
king treden op 1 mei.