C-HRiSTFUJK n Pleidooi voor laiideliike catechisatie-avond Puzzel mee u muum m Trek naar Canada weer het sterkst Mennonieten in Paraguay object van onderzoek Vlekken op meubelen? Prachtbiits Ceta-Bever Een dromer op pad Een verweer, weerlegd ,B°r|y 2 Kerken, vakbonden en r gering moeten samenwerken artikel geschreven, waarin hij de aandacht vraagt voor een lande lijke catechisatie-avond. Hij zegt o.m. het volgende: IJET is opmerkelijk hoe in vele kerkboden openlijk wordt geklaagd over slecht leren en vele absenties ter cate chisatie. Hierbij valt het op dat deze berichten nagenoeg alle uit de grotere plaatsen komen. Het blijki dat er concurrenten van de catechisatie zijn: exa mens, cursussen, vakdiploma's, ploegenstelsel, „avondjes". Daar bij blijkt ook, dat voor tal van ouders het catechisatieuur niet genoeg gezag heeft. Het kerke lijk onderwijs wordt niet zo be langrijk geacht als andere dingen. Er wordt immers met dat gezag gespeeld als men zijn kind thuis laat om op te passen zodat vader en moeder naar een jverjaaraag kunnen en als ouders hun kind bij een jarig vriendinnetje laten eten, juist onder carechisatietijd en als moeder h-iat kind toestaat naar de kappe'- te gaan in verband met een bruiloft, juist onder het middigcatechisatieuur, en als een kind vraagt eerder van catechisatie weg te mogen om kaartjes te kopen voor de schouwburg. niet. Voeg hier nog bij het lammend gebrek aan eenvormig heid op het gebied van leerboek jes waardoor, bij verhuizing van een catechisant naar een andere plaats, de leerstof ook weer ver andert. zodat velen, zeer velen de enige troost als schier enig stuk der ellende immer opnieuw moe ten leren, wat toch weinig tot hun enige troost mag worden gerekend. Zullen we niet alle zeilen moe ten bijzetten om in deze „eeuw van het kind" niet het kind van de catechisatie te verliezen? die een extra-catechisatieuur geven aan hen die op de gewone uren niet kunnen. Hierdoor moet zoveel ander belangrijk werk. als studie, blijven liggen. En deze extra uren behoeven niet aan extra catechisa ties te worden gegeven, als indus- strie- en avondscholen meewerken. trie tegenwoordig niet alles doen voor de jongere arbeiders, voor de ..verloren" groepen, voor de asfaltjeugd? En dient de catechisatie niet bij uitstek voor de mensvorming? En is de industrie er niet bij gebaat dat reeds de jonge arbei ders hun verantwoordelijkheid be seffen? Immers, pas wie geestelijk zijn richting kan bepalen krijgt al meer weet van zdjn taak in de sa menleving. Zijn niet veelal de beste catechi santen de beste arbeiders? Maar helaas juist in industrie plaatsen zit vaak de achilleshiel der catechisatie. En het zal erger worden met deze kwetsbaarheid, als er op dit punt niet genoeg wordt gedaan. Duizenden guldens worden (te recht) aan industrialisatieconferen ties en sociografische rapporten besteed. En ook aan evangelisatie (om de verloren jongeren terug te win- Maar kunnen we In de allereer ste nlaats niet beter door doeltref fende catechisatie voorkómen dat de jeugd al *>sser van de kerk en de leer der kerk komt? Het kost ons anders later meer moeite om ze via de evangelisatie terug te krijgen. We zullen alles moeten doen om de kerkcllike jeugd vast te hou den o.a. door het machtige mid del der catechisatie. Of we verliezen een deel der toekomst. Nu ca op het gebied var catechisatie niet alles te oeteren. Eenvormigheid in de En wat het gezag van het cate- chisatieuur betreft, hangt het o.a. van de ouders af of deze de der de doopbelofte genoeg naar waar de schatten. Als ouders dit niet daen, kunnen catecheten de ge zindheid niet veranderen. Maar wat we wel ter verbete ring van de catechisatie kunnen doen, is te pogen een landelijke ca<cchisatleavond te verkrijgen. Dit zou ook op onverschillige ouders meer Indruk maken. Het catechisatieuur zou meer gezag krijgen, ook bij organen die tot nu toe geen rekening houden met het kerkelijk onderricht ln de avonduren. Maar zo'n landelijke catechisa tieavond zou moeten worden ge regeld in samenwerking met alle kerken, met de regering en met de vakbonden. Wat zouden wij ln dit opzicht veel kunnen hebben aan het Chris telijk Nationaal Vakverbond en de Protestants-Christelijke Werkge- versbond. Deze zouden de indus trieën kunnen bewegen alles ln het werk te stellen om een vaste avond ,.af te staan". Wat zou zulk een vaste avond over het gehele land een zee van tijd uitsparen voor die dominees ii II üfflH II O KI II UB BB IQ KI B Bfll n üHfl BBBB BI B UBü TT 3 BB BB BBB IB OPGAVE PUZZEL No. 96 Horizontaal: 2 woede, 7 bestaat. boom, 11 begerig, 13 te zijner plaatse. 14 U Edele, 16 pijp, 18 kolenemmer, 19 oogopslag. 20 grappenmaker. 21 nachtvogel. 22 slaapziekte, 23 titel, 24 Verticaal: 1 kleur. 4 vogel, 5 hevig, 6 voorzetsel, 8 zeer verheven, 10 werkschuw mens, 12 put, 15 naaldtekening. 17 pers. voornaam- Jaarvergadering C.E.C. Mijn God, (Van c sociale redacteur) Öe Op de jaarvergadering van Christelijke Emigratie Centrale, terdag te Utrecht gehouden, heeft de directeur, de heer T. Cnossen, enige mededelingen gedaan over de aan meldingen voor emigratie tijdens het eerste kwartaal van 1957. Voor Ca nada meldden zich in totaal aar 10968 personen, tegen 3878 in hel eerste kwartaal van 1956, voor Aus tralië 3404 (4951) en voor Amerika 6348 (2533). Van deze aanmeldingen liep ruim 20 pet. via de Christelijke Emigratie Centrale. Wat betreft de C.E.C. blijft Australië een zwak punt. Voor dit land zal meer aandacht gevraagd worden, omdat er toch goede moge lijkheden zijn en er reeds 80 a 90.000 Nederlanders hef trokken na de oorlog. De Canadese immigratie-attaché in is land, mr. A. A. Ewen, sprak over zijn ervaringen met Nederlandse emi granten en nam tevens afscheid van de C.E.C. wegens zijn vertrek naar Cana da. Hij noemde Nederland hej enige land, waar de emigrant met zoveel hulp en voorlichting wordt omringd. De tweede spreker was prof. dr. de Quay, commissaris der Koningin de provincie Noordbrabant en voor zitter van de raad voor de emigratie. Hij vroeg aandacht voor de propagan- n de voorlichting. Propaganda in de cn behoefte wekken en de idee ver spreiden achtte hij niet alleen gerecht vaardigd, maar noodzakelijk in ons dicht bevolkte land. Aan de voorlichting mening van prof. De dan vooral wat psychologische ontbreekt Quay nog het meest, betreft de mentale kant van de zaak. De verschillen volksaard verdienen sterke nadruk de rij van motieven, die de kandidaat emigrant moeten doen beslissen over emigratie. Maar anderzijds moeten ook de achterblijvende familieleden, die dik wijls sterke remmen zijn, lichting worden betrokken. Wat betreft de C.E.C. waagde prof. De Quay de veronderstelling, dat hier de mentale en psychologische kant van de voorlichting wellicht nog het best tot haar recht komen. Hij was er sterk voor, dat juist bij deze kant van de voor lichting aan het particulier initiatief de voorkeur wordt gegeven. Deze kant van de zaak is immers sterk annex met dc levensbeschouwelijke opvattingen. Aan het slot van de jaarvergadering werd de kleurenfilm „Wijder- Horizon", opgenomen door mr- ir, B. W. Have- ïan, vertoond. De bestuursleden T. Cnossen, mr. J. Biesheuvel en ir. L. Troost werden allen herkozen. Heroppingswerk NED. HERVORMDE KERK Beroepen te Hillegom (wijkgem. Noord) toez. J. Veenendaal te Zuidwolde. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Ruinerwold-Koekange (vak.-H. Herder): E. J- Duursma te Vorden. Beroepen te Rotterdam—Zuidwijk: J. Banga te Vieuten-De Meerrt. Aangenomen naar Scherpenzeel (Geld P. W. v. d. Veen te Broek onder Akker- woude. Bedankt voor Rotterdam Charlois: C. Ch. Griffioen te Voorthuizen; voor Am sterdam: H D. Bruggeman te Rotterdam- Schiebroek; voor Drachten (3e pr.pl.): dr. M. Feitsma te Oenkerk; voor Middel- stum: H. Willems te Augustinusga. GEREF. KERKEN (onderh. art. 31 K.O.) Beroepen te Rotterdam-Charlois: K. Bruning te Rijnsburg. CHRISTELIJK GEREF. KERKEN Tweetal te Steenwijk: W. van Heest te Rozenburg en Th. Rutters te Wildervank. Met ingang van heden is door Zwit serland toestemming verleend tot het in beperkte mate invoeren van witte kool en spitskool. De invoer van asper- in Zwitserland mag tot 24 april in onbeperkte mate plaats vinden. Daarna zal het nog slechts beperkt mogen ge beuren. EEN WOORD VOOR VAN DAAG waarom En van het zesde uur af kwam er duisternis over de gehele aarde tot het negende uur. Omstreeks het negende uur riep Jezus met luider stem, zeggende: „Eli, Eli, lama sabachthani?" Dat is: „Mijn God. mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten?" Hoort ge die roep, o mens? Herkent ge die klacht? Hebt ge dat ook toege schreeuwd aan God toen het duister was in uw ziel? Ja, ge kent het! Want dat „God, waarom?" komt ons zo gemakkelijk over de lippen. Jezus daalde af tot in de diepste diep ten der hel wij komen al bij !od met ons „waarom?" bij de minste of geringste tegenslag. iJezus noodkreet hoeft nooitf nooit de onze te zijn. Want Jezus leed aan het kruis „opdat wij tot God zouden genomen en nimmermeer van Hem verlaten zouden worden". Wat ge moet doen? Kniel toch neer bij het kruis en bid. Zeg ja lot uw Heiland en God zal u looit, nooit meer verlaten, Opbrengst der Uniecollecte De opbrengst der 78e Uniecollecte v 'nle „Een School met de Bijbel" was ln de leronder genoemde gemeenten als volgt: Loppersum 355, Nlezljl 600, Oude Fekela 189.50, Scharmer-Harkstede 188.75, Gorredijk 398.27. Le: Wljckel 92.45, Bellen lalfse De Krlm Datum jaarvergadering en nieuw adres C.M.R. De Christelijke Middenstandsbond za z(jn nieuwe bondsbureau aan de Oranje- 32 te Rijswijk op maandag 6 mei ilddags om 3 unr officieel in gebruik De jaarvergadering van de bond wordt dit jaar op 17 juni ln de Dierentuin te s-Gravenhage gebonden. woord, 18 koortswerend middel, 19 blikken trommel, .20 rivier in Italië, 22 maatstaf, 24 vermoeid, 26 slaap, 28 uitroep, 29 lidwoord. OPLOSSING PUZZEL No. 95 Horizontaal: 1 somber, 6 ooi, 7 kooi. 8 plek, 11 stuiter. 12 la, 14 re, 15 in komen, 20 gaaf. 21 Nice, 22 Ede, 23 omelet. Verticaal: 1 soos, 2 ooit. 3 mi, 4 eelt, 5 akelig, 8 pi, 9 eer. 10 krekel. 13 ana. 16 kalm, 17 of, 18 ende, 19 niet, 22 el. Book VAN Dl DAG Begrippen ta de geneesknnde, door dr. G. A. Lindeboom. Uit gave De Erven F. Bohn, Haar lem. In dit kleine, helder geschreven ge schrift bespreekt de hoogleraar worden gebruikt. Na een inleiding begripsvorming behandelt hij de be grippen ziekte, ziekte-oorzaak, ontste king en specificiteit. Het boekje is vooral bedoeld voor studenten; het helpt hen leren denken door de bevor dering van een scherpe formulering. De heer H Hack, sociografisch doctorandus en adjunct-conservator aan het Koninklijk Instituut voor de Tropen, gaat ruim e-»o jaar naar de chaco in Paraguay om daar een onderzoek in te stellen naar de Mennonietenkolo nisaties. In de chaco (het westelijk deei van het land) vestigden zich in 1927 uit Canada de eerste Mennonieten, in 1930 gevolgd door een tweede groep, die Rusland had weten te ontvluchten In 19471943 kwam er een derde groep, die met de terugtrekkende Duitse legers Rusland verlaten had en via Hamburg met het Nederlandse schip Volendam naar Paraguay trok. Het doel van het onderzoek is een beeld te krijgen van het sociale en economi sche leven in de kolonies en daarbij speciaal de factoren te bestuderen, die de resultaten hebben beïnvloed, zoals o.m. de godsdienst en het groeps- karakter. De Mennonieten, nog altijd zeer geïsoleerd levend, beoefenen de landbouw en de veeteelt en gebruiken Indianen als arbeidskrachten. COMMENTAAR Onbevredigend van het Edzard Simon onaan vaardbaar: Simon, die het kruis droeg, komt tot geloof en er kenning van Christus, nadat hij het gelaat van de Gekruisigde in de boek van Veronica heeft gezien. De indruk, die dit hoor spel van de K.R O. naliet, was onbevredigend, ook omdat Jacques Snoek soms met erger lijke pathos de rol van Simon van Cyrene vertolkte. We ets wat ge ziet RADIO VANAVOND Heei lang heeft Joh. Brahm over zijn twee Strijkkwartetten Op. 51 gewerkt en vermoedelijk is hij er al in zyn jeugd mee be gonnen. Voltooid werden ze in 1873, dus toen Brahms 40 jaar was. Het eerste Kwarei in c kl. t. is tamelijk zwaar en vol diepere zin. Het tweede Kwartet in a kl. t. is veel lichter van toets en eerder eigenlijke pessimistische Brahms. Hier heeft kennelijk de Wëense sfeer Brahms een tegenwicht tot zijn zwaarmoedigheid gegeven. Hoe prachtig heeft Brahms in het eerste deel de beide thema's tegen over elkaar gesteld: het eerste thema mild van sfeer door de rust van 2e viool en cello, zacht omspeeld door de triolen van de altviool. Het 2e thema met de klankrijke tertsen der twee violen, ondersteund door de zachte pizzi- de cello, aange won van de alt viool. In het Andante moderato" zingt Brahms een zijner schoonste melodieën u.: gevolgd door een geestig intermezzo, een verrukke lijk menuet cn besloten door een slot-allegro met twee dansthema's: het eerste afgeleid van het eerste of meer Hongaars deel Niet-beminnaars van televisie voeren dikwijls als argument aan, dat zy de uitzendingen zo zij al eens kijken rELFMsiv niet cultureel genoeg vinden. Treffen zij een zaterdagavond-amusementspro gramma, dan is de boot helemaal aan en vragen zij smalend: „Word je daarvan nu zoveel cato-kwarten wijzer?" Afgezien van het feit dat „uld mef d, trMen de televisie in ons land nog heel jong is en nog altijd niet uit de kinderziekten, is zulk een alge meen oordeel toch niet juist. Tele visie is bepaald niet bedoeld als uitsluitend cultureel genot. Men moet de televisie zien als recrea tie: deels verheffend, deels amu sement. deels leerzame verstrooi ing, deels weergeving van en ge sprekken over actuele gebeurte- Wie nimmer een humoristisch boek leest, nooit om dwaasheden lacht, geen luchthartig, zomaar gezellig gesprek kan waarderen, hij kieze uit de televisieprogram ma's datgene, wat hem ernstig en cultureel voorkomt, en beoordele alleen die onderdelen van uitzen dingen. Maar voor het scherm gaan zitten en dan eisen dat er „dus" cultuur wordt aangehoord, is hetzelfde als blindelings een boek uit een bibliotheek nemen en dan nooit meer lezen, wanneer het per ongeluk een detectiverroman n karakter het tweede zacht en innig. Het Hollands Strijkkwartet speelt het Strijkkwartet Op. 51 no 2 in a kl. t. van Brahms van avond voor u De voortreffelijke BB mentator Henk Stam zet vanavond zijn inleiding tot muziekbegrip met serie lezingen „Verandering van j voort (AVro muziek-com- In het programma hiervoor kan men de Wiener Sangerknaben ho- r?.n- ,^e opnamen voor dit concert zijn in februari gemaakt. „Velen heten Kain", is het hoor spel naar een novelle van Alfred twintig voor is Meneer Kijkus zegt: 62 Toen tegen de avond Hoeve en de Dromer thuis kwamen van het veld werden zij verrast door de -raag: En wie denk je dat de vrouw is? De Dromer kon zelfs niet gissen, maar Hoeve antwoordde nadenkend: Zij heeft iets bekends... in haar lopen her innert zij mij aan de dochter van Vorster, maar die is met een grote mijnheer getrouwd en zal niet zo op reis gaan. Zij is Janna Vorster, zei mevrouw Hoe ve, en zij is ongelukkig. De Dromer schrok en verrast liet hij zich ont vallen: Heb ik de vrouw van Ger.ard van de weg opgeraapthet lijkt eén toeval, maar juist voor die vrouw ben ik hier. Zij noemde haar man Gerard, maar zij is van hem weggelopen, bevestigde mevrouw Hoe ve De Dromer vertelde wat hij wist van haar huwelijk en van de omstandigheden waarin Ge rard nu verkeerde en hij besloot: Zij is ook schuldig, maar zij heeft recht op een clement oordeel, haar man heeft haar de verkeerde weg op gedreven... zij moet gehol pen worden. Zij moet geholpen worden, maar hoe? Na een lang overleg werd besloten, dat de heer Hoeve de volgende morgen een bezoek zou gaan brengen aan Klaas Vorster De vader was ten slotte de eerste man. die in staat was haar blijvend te helpen en hij was daartoe verplicht ook. Het was zijn kind en diep in zijn hart zou hij toch nog wel iets voor haar voelen. De moeder zou geen moeilijkheden opleveren, maar Klaas was een harde kerel en veelbelovend zag de onderneming er niet uit. En toch ga ik, niet geschoten is altijd mis, besloot de heer Hoeve. Gerard is er ook nog, maar door het kind is alles veel gecompliceerder geworden, zei de Dromer en hij zuchtte. Zijn taak werd wel heel moeilijk en Cornelia had hem zo eigenaardig aangezien toen hij haar zijn voornemen om Ge rard te helpen vertelde. Een klein kereltje, dat een veel te zware last is opgelegd, voelde de Dromer zich in dit ogen blik, maar hij gaf het nog niet op. Hij behoorde niet tot de mensen, die niet geloofden in het bestaan van wonderen. Integendeelde we reld was er vol vanje moest je ogen maar open houden en geloven Klaas Vorster ontving zijn bezoeker met de gemakkelijke welwillendheid van een grandseig- neur. Hij zocht de mensen niet, maar als hij bezoek kreeg wist hij wat hij aan zijn vorste lijke bezitting verplicht was. Bovendien rekende hij de heer Hoeve tot een hogere stand dan waartoe hij zelf behoorde. De familie Hoeve had heerlijkheidsrechten op de polder en het dorp en dat gaf een aanzien, waarvoor zelfs de eigengeërfde boer ontzag had. De familie Hoeve had zelfs nog enige bijzon dere rechten op Lommerrijk. Volgens een eeu wenoude overeenkomst moest de eigenaar van Lommerrijk elk jaar een gulden aan de familie Hoeve betalen voor een stuk van de oprij dat behoorde aan de Hoeve's. Hierdoor werden de rechten op het stuk weg door de familie Hoeve onverkort gehandhaafd. Deze jaarlijks weerkerende betaling was Klaas Vorster een doorn in het vlees. Het was alsof zijn prachtige bezitting hierdoor geschonden werd. Toch zorgde hij altijd voor prompte betaling. El ke oudejaarsdag zond hij een arbeider met een gulden naar de heer Hoeve. De heer Hoeve tekende een kwitantie voor de betaling en schonk de gulden aan de arbeider. Klaas Vorster had verschillende pogingen ge daan om van deze symbolische huurprijs verlost te worden. lig gebleven voor deze fantastische prijs, rechten op het stuk weg behoorden bij zijn bezit ting en zijn vader had er op gestaan dat dit zo Na de mislukte poging tot afkoop was Klaas Vorster overstag gegaan. Hij deed alsof de oude overeenkomst de glorie van zijn eigendom ver hoogde. Hij distilleerde er het bewijs uit voor de eerbiedwaardige ouderdom van Lommerrijk Met een vertoon van troost toonde hij de ver geelde papieren, die aantoonden dat zijn voor ouders op voet van gelijkheid overeenkomsten sloten met de heren van het dorp. (VVordt vervolgd Eerder op de avond (8.50) zendt de N.C.R.V. het oorspronkelijke luisterspel van Johan de Vaal, „De woekeraar van Jeruzalem" Programma voor morgen kal: 8.00 Nws 8.50 V.d. vrouw; 9.35 Waterst; 9.40 Licht- baken, caus; 10.00 V.d. kleuters; 10.15 Gram; 10.30 Schoolradio; 11.00 V.d. vrouw- 11.50 Als de ziele luistert, 14.20 Gram; 14.30 V.d.' vróu wen v.h. platteland; 14.40 Kamerork. koor ie nfHr 15'?i Schoolradio; 15.30 Gram; 16.00 V.d. zieken; 16.30 Ziekenlof; 17.00 V.d. Jeugd: 17.40 Beursber; 17.45 Rege nngsuitz.Rijksdelen Overzee: Dr. R Kool Marktverkenning voor Tropische produkten; 18.00 Lichte muz; 18.20 Sport praatje; 18.30 Amus muz; 19.00 Nws; 19.10 Uit het Boek der Boeken; 19.20 Brabants ork en solist: 19.45 Act; 20.00 Lijdensmeditatie; 21.00 Pianorecital; 21.30 - 22.00 Concertgebouwork en 23.15—24.00 12.50 Gram.; 23.01 Hilversum II. 298 m. 7.00 Nws: 7.10 G?'m: ■7„2° Gram' VPRO: 7.50 Dagope ning. AVRO: 8.00 Nws; 8.15 Gram; 9^)0 Gym; 9.10 V.d. vrouw; 9.15 Gram; 9.40 Morgenwijding; 10.00 Gram; 10.50 V.d kleuters: 11.00 Orkestconc; 11.30 Bas er piano; 11.50 Gram; 12.00 Lichte muz: 18.30 Land- en tuinb meded; 12.33 Piano en orgel: 13.00 Nws; 13.15 Meded. en Uchte muz: 13.55 Beursber; 14.00 Gram; 14.40 Schoolradio; 15.00 V.d. vrouw; 15.30 Pianoduo: 16.00 Gram; 16.30 V.d. Jeugd: 17.30 Nieuwe gram; 18.00 Nws; 18.15 Fototipe; 18.40 Westin- disch ork: 18.55 Paris vous parle; V.d. kind; 19.05 Viool en piano; Toneelbeschouwing: 20.00 Nws; 20.05 La Fflle de Madame Angot. operette: 21.15 De Antwoordman: 21.30 De trossen los!; 22.30 Kamerkoor; 22.55 Ik geloof, dat... Btmtrsen v New York: York calling: 23.35- 23.00 1 23.16 Jou: 23.55 Gra 23.15 1 Rotierdammers voor In haar rubriek „Maandelijkse ont moetingen in de kunst" zal de NCRV donderdagavond (18 april) Rotterdam se gasten in Studio B ontvangen. Onze tekenaar Otto Dicke zal er zijn (tiet zijn cartoons, de architect R. Fledderus komt ook en Sia Bakema zal machi naal borduurwerk tonen. Tenslotte ontmoeten we op het scherm leden van de Rotterdamse afdeling „Jeugd en Muziek". Er zal ook aandacht" worden be steed aan het werk van twee bekende reeds overleden Rotterdamse kunste naars, nl. de beeldhouwer Leendert Bolle en de schilder-glazenier Marius Richters. Bovendien kunnen we nog kijken naar foto's van Kees Molkenboer en schilderijen van Henk de Vos. Italiaanse passie-muziek Zonder twijfel is Bach's Mattheus Passion onder de passiemuziek het meest bekend geworden. In de loop der eeuwen echter hebben vele com ponisten zich op dit terrein bewogen. Enige tijd geleden kwam de N.C.R.V. in het bezit van een fotokopie van een partituur, die zich bevindt in de Koninklijke Bibliotheek van Brussel. Deze pajrtituur bevat een groot lij densoratorium „La Passione" van de Italiaanse componist Niccolè Jom- meli (1714—1774). De tekst is van de in die dagen zeer beroemde dichter Metastasio, die libretti heeft ge schreven voor vele Napolitaanse opera's en wiens werk ook door Mo zart wel werd gebruikt. Op vele pun ten zijn er grote verschillen tussen deze „Passione" en de werken der meer bekende meesters. Schütz ge bruikte alleen het Bijbelwoord, Bach breidde dit met koralen en persoon lijke getuigenissen uit, doch bij dit werk treft men geen evangeliewoord en koralen aan. Het overgrote deel van de tekst is een gesprek tussen Mana Magdalena, Johannes, Petrus en Josef van Arimathea, waarin ieder op eigen wijze reageert op het lijden en sterven van Jezus. Het is zeker interessant ook eens van deze passiemuziek kennis te nemen. „La Passione" wordt in het N.C.R.V.- programma van woensdag a.s. uit gevoerd door het N.C.K.V.-Vocaal Ensemble het Hollands Kamer Or kest en Gustav Leonhardt, cembalo. Het geheel staat onder leiding van Marinus Voorberg. TIPS uit het buitenland Honderd jaar geleden werd Pol de Mont geboren, de verdediger van Gazelle, de vechter voor de ontvoogding van het Vlaams en de baanbreker van de moderne bloei van de Vlaamse letteren. In de Vlaamse uitzending van Brussel (324 m) wordt deze gro te Belg vanavond om negen uur geëerd in een klankbeeld, ge schreven door Jos de Haes. O Het Concerto Grosso voor vier koren ls vanavond na half acht te horen voor Duitsland (309 en 189 m). Verder brengt deze zender het Klavecimbelconcert in d. klein van Bach en de Ouverture Egmont en de zevende symfonie van Beethoven. De populaire Amerikaanse zan geres Rosemary Clooney is van avond gast van de B.B.C. (15UU en 347 m) ln het lichte programma „The show band show" (9.U0 uur) TELEVISIE VANAVOND Personages, die in het politieke le ven een rol spelen, laat mr. Jan Jerks vanavond optreden in zijn >oppenkast, die hij vanavond voor ie K.R.O.-televisie laat zien. In de filmrubriek van Pieter van ier Valk wordt de aandacht gevraagd voor de Engelse film. Sanders van de centrale 'verwar ming is het tw rie e Programma voor morgen 20.45— JN „BURGERRECHT" bestrijdt A. Zeegers enige uitlatingen in artikel in ons blad van 26 maart i het p.b.o.-rapport van de Teldi stichting. Dr. Zeegers beschuldigt ons er alle liberalen tegenstanders van p.b.o. te noemen, omdat wij in de van het stuk spraken over „de 1 ralen". Niet alle liberalen eek denken over de p.b.o. gelijk. Wij willen dit wel toegeven. M op 26 maart konden ons nog geen rale reacties op het rapport be zijn en bovendien mochten wij i gaan van het standpunt, dat een li raai rapport van een liberale stichbLan uitgebracht door liberale deskundij er! toch wel representatief geacht i worden als liberaal standpunt te tas het tegendeel blijkt. Inderdaad is er inmiddels van t officieus tegendeel gebleken; daarvan hebben wij melding gemaj Dr. A. Zeegers schijnt echter middellijk beter op de hoogte te i ref geweest van de situatie in libei kring. QOK ZOUDEN WE de heer Zegpin als liberaal gedoodverfd hebb»M' omdat we schreven dat hij zich de liberale sfeer van de Teldi stichting wel thuis voelde. We gel overigens, dat beide aanduidingen ^°°l identiek zijn. Wonderlijk doet ook aan de bestip diging, dat we de grens van de tegwooi standers van de p.b.o. te nauw gwp nomen hebben. Al zouden we er uitgegaan zijn, dat alle tegenstanders van de p.b.o. zijn (i i echter niet het geval is), dan bew wij nog niet, dat alle tegenstand^™ liberaal zijn. De vraag, waarom wij de ted^ standers van de p.b.o. ln andere éfeeid liberale groeperingen niet ook in liberale hoek zetten, achten we hlffj mede voldoende beantwoord. Dat dit ln ons artikel ook niet oi bedoeling was ten aanzien van Zeegers, is uit bovenstaande reeds t doende duidelijk. Wat dr. Zeef i zichzelf schrijft ten aanzien de liberalen, laten we dan ook i zijn rekening. JN EEN nader artikel in recht", heeft dr. Zeegers f ""Cm dei gedaan, zijn uitlating, dat de p.lJe „een van huis uit fascistisch kew, lijf" is, te verdedigen. Hij citeert prof. Röpke, hij zegt li over socialisme en economisch toll jJ] tarisme, gaat dan terug naar de jan twintig en voert de Italiaanse fascist^, ten tonele, die hun ideaal zagen een corporatieve staat. Dit ideaal lf Pe ergens ver weg wel op onze p.b.o. daarom permitteerde dr. Zeegers zio de p.b.o. een van huis uit fascistin D keurslijf te noemen. Zelf geeft hlji»'* toe, dat er allerlei verschilpunten mhei de p.b.o. zijn, maar hij zou het mre( diep treurig vinden als die er nt vai waren. gir Een verrassend punt van overec komst zou echter zijn, dat de p.bj organen ook overheidslichamen zij J Dr. Zeegers geeft toe, dat Kuyp«~ Talma en Sikkel, reeds vóórdat »£0' een fascist ln Italië over de corpon„a tieve staat sprak, de publiekrecht) w« Iijke bedrijfsorganisatie aanbevalano In deze gedachtengang stond Kuyp^' dus ook overheidslichamen voor. ^flE NU WEET, hoe sterk Kuyji V zich tegen te sterke overheid)ve bemoeiing heeft verzet, begrijpt, dl j deze redenering niet klopt. Kuypt „i stond geen overheidslichamen, mu te een publiekrechtelijke bedrijfsorgaet bl satie voor. Het is onjuist te zeggen, dat p.b* d< organen overheidsorganen zijn. li vi blijft tegelijk weinig van de p.M als fascistisch keurslijf over. Dat Kuyper de p.b.o. vooral vof het sociale terrein bedoeld zou h< ben, is een veronderstelling, die de lucht gegrepen ls. Wat wij met dr. W. Albeda gesteld hebben als voordeel van p.b.o., namelijk het bevrijden van economisch stelsel van zijn eenzijt kapitalistische trekken, zich uiten te grote nadruk op het winststr onvoldoende verantwoordelijk!» bij de werknemer, komt er bjj dij Zeegers kaal af. Een ondernemer die bij stevip concurrentie behoorlijke winsfci maakt, heeft die verdiend, zo luidt bd antwoord. Van bevordering van de veranlj woordelijkheid bij de werkneni«: maakt dr. Zeegers zich nog gemakke lijker af. Hfj wil eerst eens afwachten of de werknemer bereid is, zelf beter schap te beloven. Na het lezen van dit verweer vat dr. Zeegers zijn wij er nog sterker van overtuigd, dat zijn bewering, ik zou de p.b.o. een fascistisch keurslijf zijn, een enormiteit ls. Israël zal dit Jaar niet minder dW 120.000 Joodse vluchtelingen opnemen Dat is tweemaal zoveel als aanvankelijk werd verwacht. Dit heeft de Israëlische minister-pre sident Ben Goerion zondag verklaard tijdens een Paasboodschap tot de Ame rikaanse Joodse gemeenschap.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 2