i CHRISTELIJK L Kou- en eommissielijders Cefa zal geen slechte kwaliteit copieën meer accepteren ra Meer eenheid tussen de Oostaziatische kerken CETAFLEX lijmt koud alle hout! n Een dromer -op pad Een belangrijke conferentie KANTTEKENING Te weinig en te veel ontmoeting Vandaag twee knipsels. Ds. M. Groenenberg, de predikant van de Parkkerkgemeente schrijft in Hervormd Amsterdam onder het opschrift ,,'t Is er zo koud!": op. Hy de kerk. Hy wist „nergens van**. Hy kende geen kerk en geen dominee. Hy wist dat de Parkkerk (al kende hy de naam niet) geen r.k. kerk was, en informeerde by de koster naar naam en adres van een dominee. Zo kwam hy er toe my te bellen. We hadden bij mijn eerste be- toek dadelijk 'n goed gesprek, M'n tweede bezoek heeft pas na meer dan 'n maand plaatsgevon den. Als ik kon, schikte het hem niet en als hij kon, kon ik niet. Maar toen ik er dan weer was, vertelde hij me, dat hij op de tussen liggende zondagen in al lerlei kerken was geweest. Een paar hervormde. Maar ook bij een kleine kerkgemeenschap. De naam noem ik maar niet, omdat het misschien lijkt alsof ik er iets on vriendelijks mee bedoel. Wat ik niet doe. Hij zei: ik geloof, dat ik het daar gevonden heb, in de her vormde kerken vond ik het zo Dat bedoelde hij niet letterlijk, hoewel ook de temperaturen in de meeste hervormde kerken in de winter niet aanlokkelijk zijn. Hij bedoelde de ontvangst. In zo'n kleinere kring is men veel ver trouwder met elkaar en je wordt er hartelijk ontvangen. Ik weet wel: de eerste stoot om deze din gen te zoeken, was door een fa- mililid gegeven die tot deze ge meenschap behoorde. En dit fami lielid had dadelijk naar de domi nee van deze gemeenschap in Am sterdam geschreven met de vraag hem te bezoeken. Ik houd me overtuigd, dat die do minee niet de bedoeling had „ziel tjes te winnen", maar dat het hem evenals mij ging om de ont moeting van Christus en een mens. Toen ik dit hoorde, heb ik me verblijd, dat een mens zo bezig was te veranderen, en dat de zon dag zo'n bijzondere feestdag voor hem was geworden, waar hij de hele week naar uitzag. Maar toen ik wegfietste, liet de gedachte me niet los: het is ro koud in de kerk. Niemand had in die kleine kerk met een 60 mensen een geestelijk gesprek met hem gehouden, nee, het ging zomaar om doodgewone menselijke hartelijkheid en warm te. Die is er bij ons niet. Zeker, we hebben commissies van ontvangst, die voortreffelijk werk doen. Maar toch zal iemand, die voor het eerst in de kerk komt, niet het gevoel krijgen: hier wordt ik „ontvangen". Men geeft hem een kerkboek, men wijst hem een plaats en verder kijkt nie mand naar hem om. Niemand weet, dat 'hij er was, niemand zal hem missen, wanneer hij er nooit weer komt. Het is er zo koud. Ach ja, ik weet wel, dat kleine gemeenschappen ook hun bezwa ren hebben; dat anderen zich daar weer benauwd voelen en dat klei ne dingen zo belangrijk worden. Maar bij ons hapert er ook iets. Het is de menselijke ontmoeting. In een „Open brief aan com missie-lijders" geeft J. F. de Jongh in het Tijdschrift voor maatschappelijk werk dezulken een zesvoudig advies: 1. Wij weigeren verder deel uit te maken van commissies en be sturen, waarin wij niet een eigen bijdrage kunnen leveren. 2. Wij werken niet mee aan commissies waarvan de omvang zo groot is dat een werkelijke dis cussie niet meer mogelijk is. Wij werken ook niet meer mee aan commissies van 12 leden als de aard van het onderwerp een bestu dering door 3 mensen toelaat. Wij werken zelfs niet meer mee aan een studiegroep van 3 mensen, als het beter en mogelijk zou zijn om 1 mens een opdracht te geven een grondig advies of pre-advies te schrijven. 3. Wij werken in het bijzonder niet meer mee aan commissies wier omvang tengevolge van de Nederlands verzuiling 4 tot 6 maal zo groot is als i.v.m. de aard van het onderwerp nodig zou zijn. Als een teken aan de wand staat ons in dit verband voor ogen het oeeld van de Staatscommissie Her ziening Armenwet, die met 26 le ien in een onnoemelijk aantal ver gaderingen na 7 jaar gekomen is xrt een rapport waarvan het beste lat men ervan zeggen kan daarin oestaat, dat het voor 50 procent de zaken bij het oude laat en voor de andere 50 procent zaken regelt, die zonder een herziening ook geregeld konden worden of die overbodig zijn. 4. Wij maken geen ..afspraken" meer voor zaken die eenvoudig ge noeg zijn om per brief te worden afgedaan. 5. Wij gaan alleen maar naar grote congressen toe wanneer wij er plezier in hebben, om een dag uit te zijn en om nog eens met een aantal collega's te praten. Wij gaan er dus beslist niet meer naar toe wanneer wij alleen maar re feraten moeten aanhoren die wel beter kunnen worden gelezen. Wij gaan er ook niet meer heen om onszelf te vertonen. 6. Ook voor plechtigheden (ope ningen, sluitingen, jubilea, herden kingen. enz.i nemen wij als vas te regel dat wij alleen verschijnen als wij er toevallig plezier in heb- Een beeldje van Bartje (Van een onzer verslaggevers) Na de redevoering van de heer G. H. Hoek, voorzitter van de Chr. Filmactie, tijdens de jaarver gadering van zaterdag in Utrecht, waarover wij reeds vorige week schreven, kwamen nog enkele in teressante punten aan de orde. Heel aardig was de attentie van de afdeling Assen tegenover het hoofdbe stuur. Er werd een beeldje van Bartje aangeboden „om op uw bureau te zetten en voortdurend naar te kijken". Dit natuurlijk in verband met de al enige tijd geleden aangekondigde Cefa-plannen om het boek van Anne de Vries te gaan Uit de financiële cijfers bleek, dat het met de Cefa ook in dit opzicht niet on gunstig eaat. De omzet liep van 152.000 naa- ƒ323 310. twee jaar °eleden en d.t ia op hit olmbliwVóoo.-W uijJrSj'(£ 'noegr S,gsverschil over het besluit, dat personen, die in dienst- Ontstemd was het hoofdbestuur over het feit, dat het ontwerp-reglement niet eerst in het hoofdbestuur was bespro ken, maar direct in de algemene ver gadering was gebracht. Er werd over gestemd en het resultaat was, dat 27 stemmen zich voor directe behandeling werd ei op gewezen, dat in he' komende jaar de post lonen en adminis tratiekosten omhoog zal gaan. w Namens de afdeling Groningen stelde ben. de heer Van Smeden de vraag of de verliezen op lopende films nog kunnen worden ingelopen. De heer Boon ant woordde namens het bestuur: Naar ver schillende films bestaat weinig vraag, omdat we slechte copeën kregen. Veilig heidshalve zijn deze films laag getaxeerd. De heer Hoek kondigde aan, dat het volgend seizoen vier kleurenfilms op t, 16 mm in roulatie zullen worden gebracht. Beroepen te Abcoude: kand. W, A. Hu- Nog enige aWeU„gen klaagden over de slechte kwaliteit van sommige films. Voorzitter Hoek zei in dit verband, dat dit afgelopen is omdat voortaan een copie die niet 100 pet. is. absoluut zal worden geweigerd. BEROEPINGSWERK NEDERL. HERVORMDE KERK Benoemd tot geestelijk verzorger van het protestantse ziekenhuis te Zwolle: M. N. W. Smit te 's-Gravenhage. GEREFORMEERDE KERKEN verband van de Cefa staan of als zakelijk leider van een projectiecentrale optreden, geen lid kunnen zijn van het hoofdbe stuur. De projectiecentrales van Gro ningen en Almelo weigerden medewer- hel besluit ging er toch door Brief aan hervormde synode Kerk en bescherming van dieren In een brief aan de Generale Synode der Nederlandse Hervormde kerk deelt de directeur van de Vereniging tot be scherming van dieren, de heer G. Nieu- wenhuysen, met dankbaarheid mee, dat zijn tef synodevergadering in juli gehou den referaat een goede klankbodem heeft gevonden. Hij heeft toen gesproken over de gehavende verhouding tussen Schep per, mens en dier en over de enige weg tot herstel daarvan. In tal van gemeenten is de heer Nieu- wenhuysen door predikanten en kerkera den uitgenodigd om te komen spreken. Sinds zijn aanwezigheid op de synode heeft hij 36 zondagen ongeveer negentig spreekbeurten vervuld. Hij heeft cate chisaties waargenomen op De Horst voor de studenten, in militaire tehuizen en zelfs voor enkele r.k.-parochievergade ringen gesproken. Aan het einde van het schrijven ver zoekt de heer Nieuwenhuysen de synode o.m. haar instemming te be tuigen met het ontwerp „wet op de dierenbescherming", dat bij de Tweede Kamer is ingediend. Tevens herhaalt hij het verzoek dat de synode een Raad voor kerk en dieren bescherming zal instellen. EEN HOOKD VOOR VAN DAAG Ik ben het De vijanden van Jezus hebben kosten noch moeite gespaard om hem in handen te krijgen: een discipel is omgekocht, soldaten zijn gecharterd, een listig krijgs plan is gemaakt maar als Je zus voer hen staat, zo maar voor het grijpen, ep Hij zegt: „Ik ben het!" dan zo staat er „deinsden zij te rug en vielen ter aarde". En als de mens, als u voor Je zus staat? De mens die wel voelt dat het niet goed is zoals hij leeft, omdat er in hem het con flict is tussen kwaad en goed? Die angst heeft voor de dood om dat hij voelt dat er „in het hier namaals iets is"? Als die mens voor Jezus staat dan deinst ook hij terug. Jezus, die man van smarten die straks geboeid wordt weggeleid door de soldaten en die als een slaaf ter dood gebracht wordt is Hij het die ons vrede en rust kan geven? Ja, Hij is het. En ge behoeft niet anders te doen dan dat aan te nemen! per te Amersfoort: te Amsterdam (vak. P. Veenhuizen): H. D. Bruggeman Schiebroek-Hillegersberg-Centrum. Bedankt voor Opperdoes: B. G. de Valk te Wierum: voor Alphen aan den Rijn (derde predikantsplaats). Leiderdorp (vac.-H. Sweepe», Kralingen (vac.-W der Linden) en voor Zwolle (va< Lugtlgheid): H. van Benthem te Wie- ringerwerf. GEREF. KERKEN (onderh. art. 31) Tweetal te Rotterdam-Charlois: K. Bru- ning te Rijnsburg en E. Koop te Zaan dam. Aangenomen naar Rotterdam-Delfsha- ven (vak.-Herm. Knoop): A. Veldman Enschede-Zuid). Beroepen te Buitenpost: kand. J. Meijer te Oldehove. Puzzel mee A_N^ K A s E N 3-4 OPGAVE PUZZEL No. 84 WOORDVERANDERING Door afwisselend rechts en links een lettergreep te vervangen door een andere zodat steeds goed Ned. woor den ontstaan verkrijgen wij boven staande woordverandering. OPLOSSING PUZZEL No. 83 Horizontaal: 1 jacht. 5 vis. 7 aat, 8 Eva, 10 as. 12 ar. 13 zee, 15 kaf, 17 kwartel, 19 fra, 20 gin, 22 ga. 24 ai, 25 elf. 27 pré, 28 tor, 29 anker. Verticaal: 1 jaar, 2 aas, 3 ct, 4 te, 5 varken, 6 staf. 9 va, 11 Lea, 13 zwager. 14 erg, 16 al, 17 Kr, 18 til, 19 flat, 21 bier. 23 al, 24 are, 26 fa, 27 P.K. 50 jaar mulo-examen Zaterdag is te Utrecht het vijftigjarig bestaan herdacht van het mulo-examen. De voorzitter van het Mulo-verband, de heer J. G. Jansens uit Groningen, gaf een korte schets van het ontstaan en de groei van dit examen, dat ge sticht is door en georganiseerd wordt door de drie verenigingen, die daarvoor rijkssubsidie genieten (de verenigingen voor openbaar, christelijk en r.k. lo). Aan dit in 1907 te Utrecht ingesteld gecoördineerd examen namen in dat eerste jaar 37 kandidaten deel. In 1920 was het aantal deelnemers aan het jaar lijks examen reeds 2050 en verwacht wordt dat in 1957 het aantal deelnemers de drieduizend zal overschrijden De eerste van de velen, die op de bij eenkomst het bestuur kwamen geluk wensen, was de heer B. J. A. Stoopman, die sprak namens de minister, als voor zitter van rijksgecommitteerden en ook namens het college van hoofdinspecteurs van het l.o. De waardering van maat schappelijke zijde is in niet geringe mate het gevolg vande unieke opzet en vormgeving van het muJo-examr- dat noch staats-, noch schoolexamen uitgaande van particuliere verenigin- i een objectiviteit waarborgt, die het mulo-examen zijn algemene aan heeft gegeven, zo zeide hij. D. HeiJ. Breda. ingenieur- C. Roos, Pe Bilt. het ingenieurse: A. H. Gans, 's-< r geodetisch i mljnlnge- ■enhage; G. Ocke- Ds. Th. J. Israel overleden Op 73-jarige leeftijd is te Gorssel overleden ds. Th. J. H. Israel, emeritus predikant der Nederlandse Hervormde Gemeenschappelijke organisatie binnen drie jaar Er komt binnen drie Jaar een gemeenschappelijke organisatie van de Oost aziatische kerken en christelijke raden voor de evangelieverbreiding. Dat is het resultaat van een conferentie van christelijke kerkleiders die in Prapat op Sumatra is gehouden en waaraan werd deelgenomen door afgevaardigden van dertig belangrijke kerken en twintig christelijke raden. Waarnemers van de Europese en de Amerikaanse zending, van de Wereldraad en de Internationale Zendingsraad woonden de conferentie bij. Het plan voor de gemeenschappelijke organisatie zal worden voorgelegd aan de kerken en raden in de betrokken landen. Tevens werd er een interim commissie ingesteld, die de verschillende kerkelijke instellingen zal verenigen. De Wereldraad en de Zendingsraad zullen beide daarbij hun medewerking ver lenen. Deze commissie, die 21 leden telt, staat onder voorzitterschap van bisschop Enrique C. Sobrepena van de Phillippynen. Advertentie knostbanlijm Ceta-Bever COMMENTAAR Te moeilijk -De sprekers die gis- KÜS88S81 teravond in het N.C.R.V.-programma als zondagavondge sprek „de angst in het leven van de mens" bespraken, deden dat onzes inziens in het begin wat te wetenschappelijk. Een zondagavonduitzending is nu eenmaal, zeker waar de chris telijke omroep dan maar over zeer beperkte zendtijd beschikt, voor iedereen bedoeld. Dit ge sprek richtte zich, vooral in de aavang, tot mensen die psycho logisch al een zeker niveau be reikt hebt*zi. Overigens neevif dit onze lüdardering voor dezè voortreffelijke uitzending niet weg. De inleiding vormde een der prachtige Bach cantates: zou dit geen traditie kunnen worden? Compliment Ja, de NCRV heeft een compliment ver diend met het televisie programma van zater- dagavond. De vorige TULE visit rnaal was het herziene programma met ae wedstrijd ,Uit tegen thuis" der mate geslaagd, dat het een hele opgave werd, dat peil te hand haven. Maar het is gelukt: ook deze avond was er een van goed, beschaafd amusement. De opgaven in de wedstrijd waren bijzonder geslaagd. Goos Kamphuis krijgt als quizmaster steeds betere allure en laat zich zelfs niet van de wijs brengen, wanneer zes KLM- mensen bij een verrassende ont moeting in hun enthousiasme zelf de microfoon wel eens even willen exploiteren. MENEER KUKUS ZEGT: VAN HER EN DER Vrijgemaakte mannen De bondsdag van vrijgemaakte gere formeerde mannenverenigingen zal dit jaar op 15 mei te Amersfoort worden gehouden onder presidium van ds. R. H. Bremmer van Zwolle. Na afdoe ning van de huishoudelijke zaken zal als referent optreden ds. K. Deddens van Leerdam, met het onderwerp „Heeft de huidige Liturgische roep ons iets te zeggen?" ,.E1 Amor Brujo" Tan De Falla (23.15 uur) Een muzikaal liefdesverhaal: „de liefde als tovenaar", getoonzet door de Spaanse componist Manuel De Falla (1876—1948). Het is een Andalusische zigeunerimpressie, handelend over de liefde van de mooie, vurige jonge zigeunerin *Candalas voor de jaloerse, losban dige maar toch fascinerende Gitaan. Hij is dood, maar Candalas kan hem niet vergeten. De herinnering wordt tot een obsessie Spookbeelden ver schijnen, demonische machten schij nen haar te bedreigen, maar dan komt de jonge charmante Carmelo, die haar liefd" wint en het spook beeld doet verdwijnen. De Falla schreef dit werk als ballet met or kest en zang. Later maakte hij er een orkestsuite van. De Andalusi sche volksmuziek en de zigeuner- muziek zijn op meesterlijke wijze vermengd. De uitvoering geschiedt door de alt Corinne Vozza met het Lamoureux Orkest onder leiding van Jean Martinon. Het verhaal van Anastasia, de ver meende dochter van Tsaar Nicolaas II, een verhaal vol van twijfel en intrige, vormt het gegeven van het Radioscoop-hoorspel, dat om half tien begint. Rika Hopper speelt de rol van keizerin Maria Feodoravna. De volkszanggroep onder leiding van Wim ter Burg wil de mooie oud- Nederlandse liederen onder onze aandacht brengen. Het repertoire van de zangers staat de weken voor Pasen in het teken van de Hjdens- tijd. Zo wordt vanavond (7.10 N.C. R.V.) onder meer „Ik wil mij gaan vertroosten" gezongen. In het donkere oerwoud van Afrika zijn de vrees en de ter reur nog oppermachtig en het is niet alleen de geheimzinnige Mau-Mau organisatie, die zich met mensenoffers bezig houdt. Een stukje van die verre, vreem de wereld wordt ons geschilderd in het hoorspel „Tam-Tams voor Bokulu", dat vanavond van 8.45 9.25 door de N.C.R.V. wordt uitgezonden. Programma voor morgen Hilversum I, 402 Openbaar Kunstbezit naar andere dag De cursus openbaar kunstbezit die tot nu toe op de vrijdagen over Hil versum werd uitgezonden, zal na de zenderwisseling naar de andere zen der en naar een andere dag verhui zen. Vandaag is er bij wijze van uit zondering geen uitzending, maar met ingang van 8 april kan men de pro gramma's over Hilversum II (298 meter) beluisteren elke maandag van 18.50 tot 19.00 uur. AFSCHEID VAN RADIO-PIONIER De heer R. Visser, waarnemend chef omroep techniek- van de Neder landse Radio Unie cn technisch stu diochef van de AVRO, heeft zaterdag afscheid genomen, omdat hij wegens het bereiken van de. pensioengerech tigde leeftijd de omroep gaat veria- 50 Maar elk mens draagt toch zelf de ver antwoordelijkheid voor zijn leven, mijn zonden kunnen niet van uw hand geëist worden. Dat is zo, maar je kent de gelijkenis van de goede herder en de huurling en als wij allen in Adam schuldig zijn, houdt dat ook in dat we een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor el kaar dragen. Dus volgens u ben ik mede schuldig als een lid van een wilde stam uit koppensnellen gaat? In zekere zin wel, want mede op jouw en mijn schouders rust de taak om het Evangelie te brengen aan alle creaturen. Daarom zal elke koppensneller een aanklacht tegen ons zijn. Wij denken te veel aan ons gerief en te weinig aan onze zendingstaak. Ik leef sober en om comfort bekommer ik mij niet. Dat is ook een fout van je, jij bent als de koekoek, je leeft in het nest van een ander, omdat je geen plichten op je wilt of durft ne men. Maar ik steek de hand uit naar het ver doolde en dat beschouw ik als mijn plicht. En je voelt je daarbij een hele kerel, eigenlijk ben je hoog verheven boven de zwoe gers, die in het zweet huns aanschijns het da gelijks brood eten Je bent op de verkeerde weg jongen, alleen door te werken voldoe je aan de eis die van Godswege aan elk mens gesteld wordt. Door te werken wordt de mens rijk en dankbaar voor de genade om te mogen eten van het brood dat ons gegeven is. De vreugde is niet in het snijden der padi, maar de vreugde is het snijden der padi die we zelf gezaaid heb ben. Nog nooit had de notaris zo gesproken, ge woonlijk beperkten zijn vermaningen zich tot za kelijke raadgevingen. De Dromer staarde verlegen en onthutst voor zich uit Hem besliep een angstig voorgevoel, alsof deze oude vriend bezig was zich te ontdoen van alle aardse bekom meringen, om daarna in volle vrede het hoofd te kunnen neerleggen. Dit maakte hem mee gaand en met een tere klank in zijn stem ant woordde hij: Aan alle verplichtingen, die u tegenover mij op u genomen heeft, is ten volle voldaan, en u kunt me geloven als ik u zeg dat ik niet altijd een zwerver zal blijven. Soms heb ik een gevoel alsof er een vrouw nodig is om van mij een man te maken, die een plaats zal zoeken in het geordende leven van de maatschappelijke burgers. De notaris glimlachte en het was alsof zijn ogen ondeugend fonkelden toen hij vroeg: Je denkt dus wel eens aan een vrouw, dat is een goed teken. En staat je bij dat denken ook een bepaald portret voor ogen? De Dromer voelde zich blozen. Hij aarzelde, maar hij wilde zich tegenover deze oude vriend niet .als een verlegen jongen gedragen en lang zaam sprekend vertelde hij hoe hij in de laatste weken te veel gedacht had aan een vrouw, die de manlijke bijnaam van „de huzaar" droeg. Neen, verliefd was hij niet, maar die vrouw maakte onbekende gevoelens in hem los en pret tig vond hij dat niet. Een flinke vrouw, zei de .notaris waarde rend, ik ken haar en ik heb menig twistgesprek met haar gevoerd over de minderwaardigheid van het mannelijk geslacht. Net de vrouw, die jij nodig hebt om je duidelijk te maken hoe veel gebreken je hebt, maar ook de vrouw die ie zal genezen van je vreemde neigingen om als een bedelaar langs de wegen te gaan. Je hebt toch wel een goede kijk op karakters en ik begin weer vertrouwen in je toekomst te krijgen. Als een jonge man aan een bepaalde vrouw begint te denken is hij goed op weg om verstandig te worden. De Dromer lachte verlegen. Wat kon hij an ders doen? Het speet hem dat hij zich zo ver had laten gaan, want de oude heer genaakte nu pas goed op dreef. Het was alsof hij van een huwelijk voor de Dromer alles verwachtte. Hij sprak opgewekt en voor de eeTste maal in zijn leven hoorde de Dromer een grapje van hem Hij vergat alle vermaningen en toen de Dromer ten slotte toch opstond om te vertrekken klopte de notaris hem welwillend op de schouder en staande in de dear zei hij nog: Nu jongen, die „huzaar" zal van jou nog wel eens een man maken. (Wordt vervolgd) 8.00 1 KRO: 7.00 Nws; ..45 Morgengebed en lit kal: n weerber; 8.15 Gram; 8.50 V v; 9.35 Waterst; 9.40 Lichtba- V d kleuters; 10.15 ken; lo. 10.30 Schoolradio; 11.00 v' d vrouw; 11.30 Gram: 11-50 Als de ziele luistert; 12.00 Middagklok noodklok; 12.03 Gram: 12.15 V d boeren; 12.30 Land- en tuinb meded; 12.33 Gram; 12.55 Zonnewijzer; 13.00 i Grar 14.30 Wij 3.20 14.00 Schoolradio; 14.20 i het land; Uit het Boek Schuuri der Boeken; 19.20 Klarinet Act: 20.00 Lijdensmeditatie: 21.00 La Fin- fca Semplice. opera (1ste acte); 22.00 De kerk van heden en de wereld van mor gen. caus; 22.20 Omr ork; 23.00 Nws: 23.15—24.00 Nouveauté's. HUversum n. 298 m. AVRO: 7.00 Nws; 7.10 Gym; 720 Gram. VPRO: 7.50 Dag opening. AVRO: 8.00 Nws: 8.15 Gram; 9.00 Gym v d vrouw: 9.10 De groenteman: 9.15 Gram: 9.40 Morgenwijding: 10.00 Gram: 10.50 V d kleuters; 11.00 Lichte muz; 11.30 Sopr en plano; 12.00 Lichte muz; 12.30 Land- en tuinb meded; 12.33 Orgel en zang; 13.00 Nws; 13.15 Meded of gram; 1320 Theaterork en solist; 13.55 Beursber; 14.00 Gram: 14.40 Schoolradio: 15.00 V d vrouw; 15.30 Planoduo; 16.00 Gram; 16.30 V d jeugd; 17.30 Nieuwe gram; 18.00 Nws; 18.15 Pianospel; 18.30 Zang. gitaar en bas: 18.40 Amus muz; 18.55 Parts vous parte; 19.00 V d kind; 19.05 Amateursuitz: 19.45 Toneelbeschou wing: 20.00 Nws: 20 05 Gevar progr; 22.15 De Antwoordman: 2220 Experimentele muz; 22.55 Ik geloof, dat....; 23.00 Nws; 23.15 Beursber v New York; 23.16 Act; 23.35-24 00 Gram. eerste die Indië opving, dat was in 1919. Ir. P. A. J. Huydts, hoofd techni sche dienst van de NRU, de heer D. Repko, directeur van de AVRO, de heer Jan Boots, alsmede enkele ver tegenwoordigers van het technisch personeel spraken de scheidende om- roepfunctionaris toe. Samenwerking tussen de Nederlandse en Vlaamse televisie Vrijdag en zaterdag is in Breda een eerste informele samenkomst tussen de programmastaven van de Vlaamse en de Nederlandse televisie gehouden. Deze ontmoeting, die werd geopend door mr. H. J. Reinink, directeur- generaal van de kunsten en buiten landse culturele betrekkingen van het ministerie van onderwijs, kunsten en wetenschappen, stelde de deelnemers in de gelegenheid verscheidene pro gramma's en programma-ideeën uit voerig te bespreken. Besloten werd de wederzijdse in formatie zo groot mogelijk te maken onder andere door uitwisseling van teksten en programma-ideeën. Voorts werd voorgesteld zo spoedig mogelijk enkele Vlaams-Nederlandse werkcom- missies te benoemen ter verwezenlij king van een nauwere concrete pro- grammauitwissenng. TIPS uit het buitenland Kaartje naar de maan is het on derwerp van een causerie dat van avond om kwart voor acht wordt uitgesproken voor Engeland Home Service (330 meter). Een Italiaans operaprogramma van anderhalf uur kunnen we na half tien beluisteren op de golflengten 457, 333 en 225 meter. Voor België (324 meter) speelt het Omroepkamerorkest klassieke mu ziek: Suite in G gr. v.an Handel. De schoolmeester, een komische cantate van Telemann en de Symfonie in D gr. van Boccherini. Brussel 324 m. 12.00 Gram; 12.30 Weer- m; 13.35 Viool 15.45 Gram; Orgelspel: 16.30 am; 17.00 Nws; 17.30 Idem: 18.00 V.d. jeugd; 19.30 Carna- 20.00 TELEVISIE VANAVOND In het eerste volledige maandag avondprogramma van de VPRO kunt u vanavond kijken naar een docu mentair filmpje „Flamingo's tellen tot drie", een reportage over kampe ren en een half uurtje Nigeriaans feest. Programma voor morgen yORIGE week is in Den Haag - een belangrijke conferentie gehou den, zulks op uitnodiging en initiatief van de A.R. Partij. Het was een confe rentie tussen enerzijds het bestuur vat deze partij en aan de andere kant eet aantal mannen uit de christelijk-socia- le beweging, van wie bekend was of kon worden aangenomen, dat zij it hun politieke beschouwingen dezt partij waren toegedaan. De conferentie stond niet alleen. Zij was er een uit een bepaalde reeks. Dit het weekblad van de A.R. Partij li reeds gebleken, dat soortgelijke con ferenties zijn of worden gehouden mei onderscheidene organisaties op ver schillend terrein, vooral op het gebiec van het sociale leven. Dit is begrijpelijk en wij juichen hel toe. Tot het houden van deze bespre kingen zijn zeker twee redenen aat te voeren. J^AAR is in de eerste plaats, dat it deze tijd voor velen aan de ordt is de vraag naar het bestaansrecht, et soms zelfs naar de bestaansmogelijk heid, van christelijke organisatie et christelijke actie. Wij behoeven de problematiek, wel ke hierachter ligt nu niet nader aan te duiden; wij hebben dat reeds vaak ge daan. Het laat zich verstaan, dat bij deze critiek, die zich veelal tot eet aanval op de christelijke organisatie- gedachte ontwikkelt, onderling beraad wenselijk en noodzakelijk is. Een tweede reden voor het houdet van deze besprekingen ligt voor dt A.R. Partij hierin, dat zij, evenals di andere christelijke politieke partijen, een nationale partij, een volkspartij wil zijn, die haar leden en haar aan hangers trekt uit alle geledingen vai ons volk. Welnu, dan ligt ook voor de hani contact met mannen en vrouwen, dii in bepaalde opzichten geacht moget worden te zijn representanten van be paalde groepen uit ons volk. JJET is op de conferentie van vorigi week wel gebleken, dat er de A.B. Partij heel veel aan gelegen is, dat zjj ook op de christelijke arbeiders haar vat houdt. Van grote betekenis daartoa is al dadelijk wat men wel noemt hel klimaat van de partij. De arbeider moet zich in zijn chris- telijke politieke partij thuis gevoelen; beslissend daartoe lijkt ons, dat hij van dag tot dag in zijn partij gevoelt de voorvechtster op politiek terrein voor de christelijk-soclale gedachte. In de verwerkelijking van de chris- telijk-sociale gedachte in het be drijfsleven zowel als in de onderne ming zien wij nog altijd het sterksti verweer tegen de staatsbeschouwini van het socialisme. Met afwijzen vat die staatsgedachte, hoe noodzakelijk op zichzelf, komt men er niet. Wat heefi men hiertegenover te stellen? Welnu de christelijk-sociale beweging zowel als de christelijke politieke partijen hébben er een en ander tegenover ti stellen. Zo moet het klimaat van een chris telijke politieke partij ook voor de arbeider een aantrekkelijk, een wer vend klimaat zijn. Dat moet al dadelijk hierin uitkomen, dat een partij ook in de samenstelling van zijn besturen - landelijk, provinciaal, plaatselijk - bewijst een volkspartij te zijn. pR ging op de conferentie van vorigi week van de mannen der christe lijk-sociale beweging ook wel aanspo ring uit op de christelijke partijen om bepaalde moeilijkheden, die nn noj bestaan, weg te nemen. Daar is bijvoorbeeld het punt van di verscheidenheid in politieke partijfor matie, die thans nog onder de christe nen bestaat en die gemakkelijk kaï worden aangevoeld als verdeeldheid Streef toch vooral de eenheid na, al dus deze mannen uit de christelijk- sociale beweging, en zij konden en mochten het zeggen, omdat onder hen bij kerkelijke en politieke verschei-1 denheid de onderlinge eenheid en soli-' darlteit immers duidelijk aanwe?ig; zijn. Een andere moeilijkheid bleek hier-; in te liggen, dat de voorlichting opj; politiek en sociaal gebied, vooral door' middel van de radio, thans nog te wensen overlaat. Dit is te meer te be treuren, daar deze voorlichting bij an dersdenkenden een sterke ontwikke ling heeft gekregen, waarmee overi gens nog niets ten goede is gezegd wat betreft karakter en inhoud van die voorlichting. Zo werd op deze conferentie een openhartig gesprek bereikt tussen mannen uit de politiek en mannen uit de sociale beweging, een gesprek dat stellig heeft bijgedragen tot verster king van het onderling begrip en waarvan men dan ook zeker winst maf verwachten. Vorig jaar heeft het departement van onderwijs een aardig vlugschriftje ver spreid o.m. op de scholen, waarin onder de titel Piedewiet gevraagd werd het natuurschoon in ons dicht bevolkte land te ontzien. Dat geschriftje heeft ook in het buiten land de aandacht getrokken: er is een verzoek uit Canada om een bewerking dat land te mogen verzorgen en

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 2