CHRISTELIJK
NEUROTONIC
Het gevaar van de
tijdloze liturgie
1
Vergeefse aanval van Poolse
stalinisten op de R.K. kerk
Zwitsaletten
Boek
Geen toestemming meer nodig
voor kerkdiensten
SPOEL OM die melkfles!
ZENUWEN
Remmen
Ook daar
"1
2
KANTTEKENING
r
^Verstening
van het Woord
In Tijd en Taak is al enige
tijd geschreven over het vraag
stuk van de kerkdienst. Ds.
Buskes stelt, dat men de crisis
van de eredienst niet kan oplos
sen door de preek in te korten
en de vrijgekomen tijd te reser
veren voor wat men dan liturgie
noemt. De prediking en alleen
de prediking bewaart de kerk
ervoor een afgesloten heiligdom
buiten het werkelijke leven te
worden. Hij vervolgt:
WAANNEER men de preek weglaat,
is zelfs de meest gestileerde en
geperfectioneerde eredienst een tijd
loos gebeuren. De oud-christelvjke ge
bruiken en handelingen dragen een
tjjdloos karakter. Gregoriaans zingen,
responsies, altaartafels, knielbanken
en kaarsen idem idem.
Ik hoop. dat men begrijpt wat
ik met het woord tijdloos bedoel.
Een kaars brandt in het jaar 325
op precies dezelfde wijze als in het
jaar 1957. Een knielbank en een al
taartafel uit de vijfde eeuw kunnen
ook in de twintigste eeuw dienst
doen. Formulieren en belijdenisge
schriften dragen een jaartal. Als
zodanig zijn ze niet tijdloos. Wan
neer ze na eeuwen worden voorge
lezen. worden zij echter tijdloos.
Daar is geen bezwaar tegen. De
kerk is van alle tijden en dus zal
er in elke eredienst een tijdloos
element zitten, dat ons boven de
tijd uitheft. Er is iets dat blijft,
omdat het in elke tijd hetzelfde is.
Maar de kerk is verloren, wan
neer dit tijdloze niet in de tijd in
gaat. Dat doet het in de prediking
en alleen in de prediking.
ongevaarlijk. Hitier vond het
treffelijk, dat er uit de bijbel werd
voorgelezen, dat er Gregoriaans
werd gezongen, dat er kaarsen
brandden, dat er geknield werd,
dat men in de kerk tot devotie
werd gestemd, dat er gerespon
deerd werd.
Maar de kerk, die preekte, die
de belijdenis en de bijbel niet reci
teerde, maar op de tijd toepaste en
in de tijd deed ingaan, die wilde
dat men in dagen van de week
op deze tijdprediking zou respon
deren met de daad, vond hij staat
gevaarlijk.
Is het in Rusland anders?
TK WEET WEL, de tijdloze kerk
is voor ons allen, als het ons te
veel wordt in de wereld, op een
bepaald ogenblik een verademing.
Laten wij ons goed realiseren, dat
de kerk voor ons dan uitsluitend
functioneert als een vluchtheuvel
in het verkeer, als hét stille en
tijdloze Begijnehof in het roezige
en drukke centrum van Amster-
De kerk, die uitsluitend liturgie
bedrijft en de oplossing van de cri
sis van de eredienst in liturgische
gebruiken en handelingen en niet
in de prediking zoekt, is bezig de
godsdienst tot opium te maken. En
het is nu eenmaal zo, dat wij al
len op onze tijd er behoefte aan
hebben om opium te schuiven, zo
als een zieke, die pijn lijdt, ver
langt r
ter.
r het spuitje
de z
De kerk, die liturgie bedrijft,
heeft nooit reformerend op het le
ven ingewerkt. Integendeel. Zij
heeft altijd het bestaande gesanc
tioneerd. Ze was geen brandstich
ter, maar brandblusser. Maar de
kerk, die preekte, die het Woord
van God sprak tot de wereld en de
tijd, waarin zij leefde, die de bood
schap van Gods beloften en gebo
den toepaste op het leven van el
ke dag het persoonlijke leven
en het leven van de wereld heeft
onrust gewekt, gewetens wakker
geroepen, brand gesticht, verzet
uitgelokt, de mensen gedrongen tot
diep in het leven ingrijpende be
slissingen.
woordig zo sterk propageert,
draagt een vrijblijvend karakter.
Zij verplicht tot niets dan tot tijd
loze algemeenheden. Ook de litur
gische schuldbelijdenissen en ab
solutes in een goed verzorgde ere
dienst verplichten tot niets, omdat
zij tijdloos zijn, abstract, inhoud
loos. Men belijdt zijn schuld: Mea
culpa, mea culpa, mea maxima
culpa! Maar elke concretisering
ontbreekt. De concrete zonden van
de tijd worden niet genoemd. Zul
ke abstracte, tijdloze, inhoudloze
schuldbelijdenissen kosten niets.
Daarom hebben ook de even ab
stracte, tijdloze en inhoudloze ab-
soluties geen effect.
Alle pogen om de crisis van de
eredienst te overwinnen, zal op
niets uitlopen, indien wij niet ver
staan, dat de crisis van de ere
dienst de crisis van de prediking
Is.
„Vrije mededinging tussen kerk en partij
Godsdienstonderwij s
De pogingen van stalinistisch-ge-
oriënteerde topfunctionarissen in de
communistische partij van Polen, om
de voorlopige overeenkomst tussen de
R.K. Kerk en de staat in een voor de
kerk ongunstige zin te veranderen zijn
voorlopig mislukt. De ..Trlbuna Lu-
du", het officiële partijorgaan, heeft
te kennen gegeven, dat de partijleden,
die ageerden tegen de wederinvoering
van het godsdienstonderwijs op de
scholen (vastgesteld bij voorlopige
overeenkomst van 8 december) het
beweerde overwicht van het materia-1
lisme op het geloof moeten bewijzen
door vrije mededinging.
Hiermede heeft dus de politieke
groepering der rooms-katholieken in!
de Poolse landdag, een overwinning
behaald.
De onderhandelingen van het episco
paat met de staat duren inmiddels voort.
Zij betreffen o.a. de eigen seminaries, het
herstel van confessionele organisaties als
de jeugdbeweging, het herstel der kerken
en de positie van de „progressieve"
priesters.
Ook met de heropening der r.k. uni
versiteit van Lublin zijn nog niet alle
vraagstukken opgelost.
Advertentie
ONDERWIJZERSEXAMEN
De kortste en voordeligste opleiding:
RESA - HILVERSUM
Bekende Schriftelijke Cursus)
Bestrijd UW PIJNEN met:
VAN DL DAG
Hellevaart. Een winterreis rond
Kaap Hoorn, door Alan Vllllers. Uit
geverij C. de Boer Jr., Amsterdam.
Dit is een boek van de zeilvaart: een
reis met een driemaster van Australië
naar Queenstown, rond Kaap Hoorn.
Geen gemakkelijke reis. De schrijver
noemt het in de onbevangen zeemans
taal een hellevaart. Men leert in dit
boek de zee wel kennen en de ongeme
ne kracht van de wind en het water.
Een boek, dat wie van de zee houdt, zo
als zij zich in haar ongetemde kracht
aan ons voordoet, niet zal willen mis
sen. Het is ingeleid en vertaald door P.
Verhoog en de tekst wordt door twaalf
illustraties verlucht.
Gereformeerde stichting
voor de emigratie
De Gereformeerde Stichting tot bij
stand van emigranten en geëmigreerden
hield woensdag haar jaarvergadering in
Zwolle, waar de verslagen van secreta
ris en penningmeester werden vastge
steld. Van de gelegenheid om vragen te
stellen over emigratie-problemen werd
ruim gebruik gemaakt, terwijl vanuit
de vergadering erkentelijkheid werd
geuit voor de arbeid en blijdschap over
de gezegende voortgang van het werk.
Des avonds sprak in de Plantagekerk
ds. G. van Dooren over Immigratie en
Integratie. Op grond van zijn jarenlange
arbeid in Ontario, Canada, kon hij dit
onderwerp vanuit de praktijk toelichten.
In de volgende bespreking kon dit wor
den aangevuld op de punten door de
hoorders naar voren gebracht.
Tot besluit van deze goed geslaagde
vergaderingen werd een kleuren-projec-
tie vertoond van de voorbereiding, ver
trek, reis, aankomst, leven, werken,
kerkelijk- en verenigingsleven van de
emigranten, die door bemiddeling van
de Stichting waren vertrokken en in
Nederland leden waren van de Gere
formeerde Kerken (ond. art. 31).
CONFERENTIES
Zendingscentiura
Drie zendingsvakantieweken organiseert
het Zendingscentrum der Gei
meerde Kerken: van 6 tot 13,
13 tot 20 en van 20 tot 27 juli in het
centrum te Baarn.
C.S.B.
De voorjaarsconferentie van de Calvi
nistische Studentenbeweging wordt op
3 en 4 mei gehouden in aula van de
Apeldoomse theologische school. De
gereformeerde gezinte in deze gemeen
te biedt gastvrijheid aan. Het thema
is Wereldgelijkvormigheid; prof. dr.
J. H. Bavinek spreekt over wat de
Bijbel daarvan zegt en dr. F. H.
Meyenfeldt en ds. G. Toornvliet ge
ven korte inleidingen over wereldge
lijkvormigheid in de praktjjk van hel
leven.
Nijverheidsonderwijs
Over menselijke verhoudingen op de
scholen voor christelijk nijverheids
onderwijs houdt het Christelijk Pae-
dagogisch Studiecentrum een conferen
tie voor bestuursleden en directeuren
en directrices, in de chr. nijverheids
school voor meisjes te Arnhem op 13
april, waar dr. D. S. Fokkema, J.
Schipper, mejuffrouw H. M. Uitenbo-
gaard en H. van der Bijl spreken.
Ongevraagde hulp
In de Geref. Kerk van Aalten zamel
de ds. L. J. Goede giften in voor een
geluidsversterker bij de straatprediking.
De jeugd heeft geheel buiten hem om
een^actie ondernomen, die f. 1850 ople-
Met de reeds ingezamelde giften kan
niet alleen een geluidsversterker maar
ook een wagentje om het apparaat te
kunnen verplaatsen, een band-recorder
pick-up worden aangeschaft, zo-
ii de toespraken ook bij zieken
thuis ten gehore kan brengen.
De apparatuur zal in de eerste plaats
Hof in Rome erkent recht der protestanten
Het Italiaanse constitutionele gerechtshof heeft het recht der pro
testanten in dat land erkend tot het houden van kerkdiensten zonder
voorafgaandë toestemming van de politie. Het hof heeft een besluit
van de fascistische regering in 1931, dat deze politiële toestemming
voorschreef, ongrondwettig verklaard.
met de goede
De Romeinse predikant ds. Umberto
Lasco was in eerste instantie tot twee
weken gevangenisstraf veroordeeld, om
dat hij de politie niet op de hoogte ge
bracht had van zijn kerkdiensten.
In hoger beroep stelde het hof nu vast,
dat iedere staatsburger volgens de
grondwet van 1948 het recht op vrije
uitoefening van zijn godsdienst heeft,
Waarnemers in Italië zien hierin de
afsluiting van een tienjarige strijd om
de in de grondwet verankerde vrijheid
en rechten der protestantse kerken. De
oude wet van 1931 werd nog al eens
toegepast tot nu toe.
Advertentie
Melk is 't best voor elk
(en properheid 't best voor melk) I
wordt U volledig de baas met
niet verdovend
maar genezend
het zenuwpreparaat dezer tijden
BEROEPINGSWERK
NEDERL. HERVORMDE KERK
Beroepen te Opheusden: P. J. Dors
man te Staphorst.
Bedankt voor Pietersburen-Wijnaldum:
G. R. Brink te IJsbrechtum; voor Vrie-
zenveen (voorganger evangelisatie): J.
van Woerden, voorganger te Stolwijk.
GEREFORMEERDE KERKEN
Beroepen te Oostwold: kand. A. van
Assélt te Baarn.
Bedankt voor Roosendaal: Jac. Plug.
te Sdhagen; voor Zuidhorn: C. Klapwijk
te Bennebroek.
Tweetal te Delft (vak. E. de Vries):
J. Bijleveld te Rünsburg en G. P. Hart
veld te Assen; te Drachten (derde pre
dikantenplaats); R. Everaars te Ave-
reest en dr. M. Feitsma te Oenkerk.
GEREF. KERKEN (ond. art. 31)
Beroepen te Goes: kand. J. G. Meijer
te Oldenhove.
CHRISTELIJKE GEREF. KERKEN
Beroepen te Rotterdam-West (vak. W.
F. Laman): J. C. van Ravenswaaij te
's-Gravenhage-Scheveningen.
Ondertvijsbenoemingen
Benoemd tot leraar Frans aan het chr.
lyceum te Veentndaal: G. W. Punt litt
rom. drs.
Benoemd tot hoofd van de geref.
lagere school te Zierikzee: A. P. Meulen-
berg te Aalten.
EEN
WOORD
VOOR
VAN
DAAG
Niet alleen
Het alleen-zijn, de eenzaamheid,
is misschien het grootste kwaad
van onze wereld-waarin-we-haast-
nooit-meer alleen zijn. Dat leven
temidden van anderen en zich
toch eenzaam voelen, toch geen
contact hebben
met anderen, dat f
is haast moor
dend voor wie er
gevoelig voor is.
„Zie, de ure is
gekomen dat gij
Mij alleen laat",
zegt Jezus. „En
toch ben ik niet
alleen want de
Vader is met mij". Woorden die
gesproken werden slechts enkele
uren voordat de Heiland het uit
riep aan het kruis; „Mijn God,
Mijn God, waarom hebt Gij Mij
verlaten?"
Dat contact met God is soms
zo los in ons leven maar zijn
de troostwoorden „de christen is
nooit eenzaam want God is bij
hem" daarom goedkoop? Toch im
mers niet! Wie leven wil met
God, die heeft ook zijn naaste
lief. Die wil zichzelf wegcijferen
die liefde. Dat lukt niet altijd
en men kan zich soms duchtig
bezeren maar men komt er
overheen. Omdat Gods liefde ein
deloos is.
In het kort
Gisteravond hebben
geluisterd
Vara-pro-
gramma dat onder de
Suite no. 3 van Bach
(19.10 uur)
titel „Dat wil ik héél graag
horen" opnamen bracht van
o.m. Tom Manders en Maria
Dieke. Wij meenden, dat een
„vereniging tot verdeling van
de smaak des volks" nog wel
reden van bestaan zou hebben.
Maar levenskansen blijkbaar
minder. Helaas.
De Suite, ook wel Partita of
Ouverture genoemd, is een van de
oudste cyclische vormen van de in
strumentale muziek. Ze is een op
eenvolging van enkele instrumen
tale stukken van verschillend
karakter, maar in dezelfde toonaard.
Meestal zijn het gestyleerde dansen.
Reeds in de Middeleeuwen werden
dansliederen voor instrumenten ge-
•zet, in het bijzonder voor de luit.
Een prettig onderdeel (vóór De Italiaanse luitspelers in het be-
ons) in het vrijdagse V.P.R.O.- 0in van de zestiende eeuw waren
programma is de bespreking de eersten die tot de eigenlijke
van de toneelpremières door suite kwamen en in het begin van
Coos Mulder, wier stem de de zeventiende eeuw kwam de suite
tot grote bloei. Het werd de heer
sende muzikale vorm. Het dans-
karakter der stukken werd gehand
haafd, al kwam er zo nu en dan ook
wel eens een niet-dansstuk in voor,
zoals bu. het befaamde uit de derde
Suite van Bach (vaak gespeeld bij
dodenherdenkingen). Naarmate de
suite zich verder ontwikkelde wer
den de meeste dansen gestyleerd.
Alleen Menuet, Passepied, Rigaudon
en Gavotte hebben hun oorspron
kelijk danskarakter bewaard. Bach
schreef vier van zulke suites. De
Suite no. 3 werd in Leipzig gecom
poneerd en heeft in de bezetting
o.m. drie trompetten, twee hobo's
en slagwerk. De suite heeft de vol
gende delen: Ouverture, Air, Ga- xuvv UQt!
votte, Bourree en Gigue. De laatste MÓrgénwijSig. vara* 10.80*0»
drie zijn oud-Franse dansen. U hoort
T oneelpremière
luisteraars naar de Londense
uitzendingen in het Nederlands
nog wel vertrouwd in de oren
zal klinken. Zij kwijt zich op
een oriënterende manier van
haar taak en ondanks een grote
kennis van zaken wordt zij niet
te „high-brow". Dat is een
grote verdienste.
Meneer Kijkus zegt:
Geld vloeit toe
Als tienduizend Nederlanders per
maand een televisietoestel aanschaf
fen, betekent dat tevens, dat er 300.000
gulden meer kijkgeld wordt geïnd,
want men betaalt 30.kijkgeld per
jaar.
lorgende omroepen, zien
bijzonder graag dat die vlotte aan
koop maar doorgaan zal.
De eerste drie maanden van dit jaar
hebben al zo'n slordig miljoen meer
aan jaarlijks kijkgeld beloofd en we
mogen dan van onze kant zeker ver
wachten, dat dit mede aan de pro
gramma-uitvoeringen ten goede zal
komen.
De Ned. Televisiestichting hoopt
dat niettegenstaande de gestimu
leerde bestedingsbeperking, de over-
overheid bij zo toenemende belang
stelling voor televisie, nu langza
merhand toch over de brug zal ko
men met subsidie voor de bouw van
een groot studiocomplex, dat gepro
jecteerd is op de in Hilversum ge
legen terreinen voor de stichting
van een Radio City.
De twee kleine studio's, waarmee
men nu moet werken, bieden veel te
weinig ruimte, vooral, nu er steeds
meer decors en requisieten bij ko-
Wel zal op 1 januari 1958 een
nieuwe studio eigendom worden van
de N.T.S., maar ook dat is maar een
noodvoorziening. Het wijkgebouw
van de Ned Hervormde kerk, ge
legen in de omgeving van de Bus-
sumse studio's Irene en Vitus, „El-
theto" geheten, zal ter beschikking
komen, maar dat duurt nog vele
maanden en biedt bovendien geen
Uniecollecte lijst 27
Van de 78ste Uniecollecte voor de
scholen met de Bijbel is thans lijst 27
verschenen. In totaal is door 675 lo
kale comité's f 338.277.26 bijeenge
bracht, vorig jaar door dezelfde comi
té's f 310.224.68.
Op lijst 27 komen de volgende plaatsen
i bedragen voor:
Heiligerlee f 174.50 (v.j. Thesinge
f 174.25 (170.50); Wildervank f 850 73150);
Zandtange f 301 (»4); Oude Bildtzijl f 422.30
(474.85): Harlingen 750.11 (845.79); Hinde-
loopen f 60.26 Erica f 500 (5G6); Noord-
iostpolder f 4752 4733.90); Vroomshoop
668.60; Daarlerveen f 195.40; Beerzerveld
f 200.50 (vorige drie v. j. samen f 1056.80);
Wijthmen f 50 71 (54.18); Bennekom f 875.25
.50); Bergen f 238 (180); Enkhuizen
>2.37 530); Stroet (St. Maarten) 155
437.55 (420.65); Le:
otterdam
1517.44 (150
urgU£2h00.55 (2100.90).
f 206.10 (275.50); Voor-
43
Toen hij bleef zwijgen vervolgde Koos:
Ik heb jenever gedronken, maar denk niet
dat ik het lekker vond. De drank bleef soms in
mijn keelgat staan. Ik was op de vlucht voor
mezelfbegrijp je dat goed? Binnen in me
zat een duivel die mij opporde om al die glad ge
streken tronies te misvormen. Soms nam ik met
de ene hand een fooi aan terwijl de andere stijf
mijn zakmes vasthield. Dan moest ik me omke
ren en weg vluchten anders zou ik gekorven heb
ben in het gezicht, dat zo zalvend mij aanzag.
De eerste maal nadat ik dit had meegemaakt
was ik zo van streek, dat ik een borrel ging ko
pen om tot mijzelve te komen. Ik had een af
schuw van mijn eigen gedachten en ik was er
bang voor. Ik nam drie borrels en toen merkte
ik dat alles veel lichter voor me werd. Begrijp
je nu waarom ik aan de drank geraakt ben?
Ik begrijp het, fluisterde de Dromer.
Zou je die pijn nu maar niet vergeten, het
geld dat je kwijt was ligt voor je, alles kan nu
weer goed worden, zei de vrouw van Koos.
Goed worden, zeg je. Kan ik vergeten dat
de kinderen achter mijn rug zeiden: Daar gaat
de dief van het geld van mijnheer De Jong? Dat
moeten zij van hun ouders gehoord hebben. Van
dezelfde ouders, die mij straks zullen vertellen:
wij hebben nooit geloofd dat jij het geld geno
men had. De drank is geen moeilijkheid voor me,
als ik vandaag zeg dat ik niet meer drinken zal
kan ik zonder strijd de borrel laten staan. Hier
in het dorp wordt het echter nooit meer goed
voor ons, er is te veel gebeurd dat bij mij de
gal aangezet heeft. En waar moeten wij heen?
Overal zal ons het hetzelfde overkomen omdat
Een dromer
op pad
niemand zien wil dat ik nog heel goed geschikt
ben voor mannenwerk.
Dat zeg je goed, viel de Dromer geestdrif
tig uit, je bent een sterke kerel en voor dat been
is een oplossing te vinden. Ze zijn tegenwoordig
zo knap, dat ze kunstbenen maken die echt lij
ken en waar van alles mee gedaan kan worden.
Ik weet het, zei Koos zuchtend, maar die
benen kosten veel geld, meer dan ik ooit zal kun
nen betalen.
Dat been komt er, ik ga er onmiddellijk
op uit, beloofde de Dromer. Ga jij nu maar
het geld bij mijnheer De Jong brengen en vertel
hem hetzelfde wat je mij gezegd hebt en dan zal
je eens zien hoe gauw je kunstbeen er is.
Een been dat bij elkaar gebedeld moet wor
den, antwoordde Koos bitter. Dan kan elke gever
later zeggen: kijk daar gaat Koos, ik heb ook
nog een stukje been voor hem betaald.
We doen het anders, ik zorg voor het geld
en jij moet dat later terugbetalen. Daartegen
kan je geen bezwaren hebben, zelfs de grootste
zakenlui werken met leningen, vraag dat maar
eens aan mijnheer De Jong.
Koos zweeg, doch overtuigd was hij niet, bo
vendien geloofde hij niet dat een doodgewone
zwerver zo maar het geld bij elkaar zou kunnen
krijgen.
De Dromer was echter geladen met daden
drang. Opgewekt verliet hij het huis van Koos.
Hij had zelf geen cent in zijn zakken, maar blij
moedig betrad hij het pad der vragers,
Hij bezocht de dominee, de burgemeester en
de notaris en overal vertelde hij het verhaal
van Koos en diens ellende. Zijn geestdrift
maakte hem welsprekend en hij ontving toezeg
gingen van steun.
Koos moest geholpen worden, daarover waren
allen het eens. De omstandigheden hadden de
man op een verkeerde weg gevoerd, slecht van
zichzelf was hij niet. De Dromer had een goede
naam in alle dorpen en niemand trok zijn goede
trouw in twijfel. Hij was immers geen gewone
zwerver en dominee, die over hem had horen
fluisteren dat hij meer was, dan hij leek, pro
beerde hem het geheim van zijn afkomst te ont
futselen.
Lachend antwoordde de Dromer:
Dominee, het klinkt gek als ik het zeg, maar
we zijn eigenlijk collega's.
Hè? deed dominee verbaasd.
En toch is het zo, we werken beiden in de
wijngaard van onze Heer. IK maak de grond rijp
en u zorgt dat het onkruid geen kans krijgt.
Zonderlinge kerel, dacht dominee, maar hij be
greep heel goed welk onkruid bedoeld werd.
Van harte werkte dominee aan de pogin
gen om Koos weer een plaats in de maatschap
pij te bezorgen, en ook hij was overtuigd, dat
een kunstbeen de weg daartoe kon openen. Met
de notaris zou hij de uitvoering van het plan
ter hand nemen. De notaris zou het geld behe
ren en dommee zou zorgen dat de dubbeltjes
die ontbraken bijeen kwamen. Bedelen behoort
ook tot ons vak, zei hij lachend.
(Wordt vervolgd)
Lichte muz; 17.50'Mil i.
er. corr.ra; 18.20 Amus
overz; 18.55 Wte
12.38 Roemee
Wie geen zin heeft aan getiere- d middenstar
lantijn of showboat-geshow kunnen
we vanavond alleen nog maar
verwijzen naar Man us Willemsen, 1C,,
die op instructieve wijze klassieke _Dl? Schopfung. o
grammofoonplaten bespreekt (Hil
versum II 11.22) of r.aar de Vara-
schijvenspeurder, die soms ver
rassende plaatjes uit de oude doos f"_^an-°v 9:35 R?ger
laat horen.
De film ,,Het leven van Vincent
van Gogh" bespreekt Wika J. A.
Hes zondag om kwart over zes ~n' Europese' marki
voor het I.K.O.R. De gemeente- 22.10 Omr ork; 23.0v
samenzang in het N.C.R.V. pro- kwartet; 23.35—24.00 Orgel. harp. viool
gramma is opgenomen in de Ned. zang.
Herv. kerk te Maarssen. (Hilver- Hc^r<?uZ" II» ?«8 NCRV: 7.00 N
sum II 19.05). m ST
II. 2. De melkcontrë
Nws; 20.05 De fam
Amus muz; 21.15 V d strijdkra
meenschap, caus:
Nws: 23.15 Inst
Programma voor morgen
r ber; 8.15 Sportultsl;
4.18 V h platteland; 8.30 Weer of geen
VARA: 8.00 Nw;
- 8.30 We
9.45 Geestelijk leven.
violen en c<
mslag; 10.50
10.00 Reportage; 10.20 Gra
etherleergang, oau
progr; 12.2
Theologii
Gram: 11.20 Gei
boer en tuinder; 12.30 Land-
ded; 12.33 Lichte muz; 12.53
13.00 Nws; 13.15 Amus
14.20 K:
Gulden Vlies.
Sportrevue. VARA: 17.00 Zlgeunerork;
17.30 Hoorsp v.d. jeugd; 17.50 Nws en
sportuitsl; 18.50 Sportjourn. VPRO: 18.30
Bijbelovei
V d kleuters; 17.15 V
>1; 15.20 Hel Gram; 17.40 Beursber;
20.35 De Gouden Vlinder,
^"recitab^l.tt H<
21.20 Voordr;
20.20 Instr septet
21.35 I
Gram; 22.35 Journ; 22.45 Liet
23.00 Nws; 23.15 Ga nog niet wegl 23.35
lespr; 22.20
enking; 23.(
.00 Nws; 23.15—24.0C
formeerde kerkd; 11.30 Gram; 11.40
erork. oratoriumver en sol. KRO;
Gram; 12.20 Apologie; 12.40 Lichte
12.55 Zonnewijzer: 13.00 Nw
15.30
koor; 15.45 Muzikale caus; 16.15 Sport;
17.30 Vespers. IKOR: 17.00 Jeugddienst;
18.00 De kerk aan het werk; 18.15 Film
rubr; 18.25 Muzikale caus; 18.30 Overpein
zingen van een dorpsdominee; 18.40 Ra-
dloschlpperscatechlRatle. NCRV: 19.00 Nws
uit de kerken; 19.05 Samenzang; 19.25
Zondagavondgesprek; De Angst ln het le
ven van de mens. KRO: 19.45 Nws;
20.00 Gevar progr v.d. strijdkrachten;
20.30 Act; 20.45 Een monument voor de
kardinaal; 20.50 Cabaret: 21.20 U bent
toch ook van de Partij?, toespr. 21.20 De
witte hel. hoorns; 22.15 Promenade ork
en sol; 22.45 Avondgebed en Ut kal:
23.00 Nws: 23.15—24.00 Gram.
Programma voor maandag
Het zaterdagavondamusement wordt
vandaag verzorgd door de VARA
en heeft als hoofdschotel ,,'t Gaat
.och niet anders", een ontwerp van
Üji Maaren, die verleden jaar
----- de NCRV-
steravonaen regisseerde. Tom van Maa
ren is overgezwaaid naar de televi
sie en vanavond zullen wij zien, hoe
hij spanningen, gedachten en moei
lijkheden rondom de trouwdag van
de vrolijke kant bekijkt.
'■•ent van kerken. Gereformeerde kerkd.
21.25-22.00 Portret
yAN liberale zijde is een rapport
verschenen over de publiekrech
telijke bedrijfsorganisatie. Allerlei
bezwaren worden er in ontwikkeld.
De conclusie luidt: „remmen".
Wij willen voorop stellen, dat de
bezwaren, in dit rapport aangevoerd,
objectief zullen moeten worden over
wogen. Een bezwaar blijft een be
zwaar, van welke kant het ook komt.
Intussen zullen de stellers van het
rapport ons ten goede moeten houden,
dat wij enigszins argwanend gestemd
zijn met betrekking tot hun intenties.
Het is een rapport van liberale
zijde. De verwezenlijking van de ge
dachte der ondernemingsgemeen
schap behoort niet tot de sterkste
kanten van het liberalisme. Wie iets
van de historie afweet, zal dit moe
ten toestemmen. Het liberalisme heeft
lange tijd een uiterst machtige positie
ingenomen, ook in ons land. Maar
het heeft die positie niet benut om
in de ondernemingen de gemeen
schapsgedachte te realiseren.
De huidige regeling moge dan be
paalde bezwaren hebben, bezwaren
die onder het oog moeten worden ge
zien het is alles heel wat beter
dan niets. En eens was er niets.
Vandaar dat wij toch wel enige
argwaan moeten overwinnen, voor
dat we tot een objectieve bestudering
I van de liberale bezwaren tegen de
I publiekrechtelijke bedrijfsorganisatie
kunnen komen. Dit laatste temeer,
omdat de liberale wijsheid ook nu
weer resulteert in het negatieve ad-
1 vies „remmen".
Wat heeft men vanalt de liberale
gedachtewereld zelf aan positieve ge.
dachten tot realisering van de ge
meenschapsgedachte binnen de onder
neming aan te dragen?
J^EZE week is vanuit de Eerste
Kamer aangedrongen op een zuinig
beleid bij de defensie. Er werd zelfs
verzocht om bijzondere controle-maat
regelen. Aan de defensiecommissie uit
het parlement zal nu worden gevraagd,
hoe zij denkt over de mogelijkheid
van verdergaande parlementaire con
trole op de uitgaven.
Naar het antwoord op deze vraag
zijn we benieuwd. Hierover behoeft
geen verschil van mening te bestaan,
dat de defensie behoort te krijgen
wat ze nodig heeft. Dat is, anders dan
in andere landen ln onze omgeving,
bij ons geen punt van discussie. Het
gaat alleen hierom, of het ook effi
ciënter kan en met minder energie en
geld.
Onze indruk is wel eens, dat, wan
neer bij de defensie wordt aangedron
gen op groter efficiency, men daar
nog altijd het gevoel heeft, dat de
vraag zelf van de noodzakelijkheid ln
het geding is. Dit gevoel hadden wij
deze week ook wel bij de wijze waarop
van regeringskant de wensen vanuit
de Kamer nogal koel werden ontvan
gen.
Ten onrechte, menen wij. Alle con
structieve partijen te onzent zijn van
de noodzakelijkheid van een zeer hoog
defensieplafond overtuigd. Het gaat
alleen om de efficiency en om de
vraag, of hetzelfde en bepaald niet
minder dan dat ook gedaan kan
worden voor minder kosten.
Om dit laatste gaat het. Ons volk
moet aan zijn defensie zwaar betalen
en is daartoe bereid. Maar een blijven
de positieve gezindheid van ons volk
jegens de defensie zal mede afhan
kelijk zijn van het gevoel, dat de
bijeengebrachte gelden ook met de
hoogst bereikbare maat van doeltref
fendheid worden besteed. Dat gevoel
is nu niet steeds even sterk.
Puzzel mee
OPGAVE PUZZEL No. 77
Horizontaal: 1 roofdier. 5 oogopslag,
7 boom, 8 Eng. ijs, 10 rolprent, 12 bij
gevolg, 13 elektrisch geladen deeltje,
14 delfstof, 16 sportploeg, 18 plaats
in Gelderland, 19 voorkeur, 20 ste
kelvarken, 21 hoofdpersoon in een
treurspel van Shakespeare.
Vertikaal: 1 paardekracht, 2 pas
voorgevallen, 3 beest, 4 maanstand,
5 dier, 6 flets en mager, 9 insekt. 11
steenvrucht. 15 uitdrukking, 17 be
nauwd, 19 gezinslid, 20 Fr. voegwoord.
OPLOSSING PUZZEL No. 76
Horizontaal: 1 helemaal. 5 oorkonde.
9 mep. 10 esp. 12 re. 14 laip. 16 te.
17 dun, 19 are. 21 verlegen. 23 land
tong.
Verticaal: 2 ego, 3 eikel, 4 leest,
5 oord, 6 R M., 7 r -