Calvin College uit zijn kleren 2000 Jongens naar één school Gaat de verhuizing door? Het is nog maar pas drie jaar geleden dat Calvin College, de be roemde gereformeerde school in Grand Kapids, een nieuw gebouw inwijdde en nu bespreekt men al de mogelijkheid van een alge hele verhuizing! Calvin beleeft, net als vele andere colleges in Ame rika, een groei die alle perken te kuiten gaat. En niemand weet wanneer de wonderboom van hogere studies zal ophouden te groeien. De school is nu bijna tachtig jaar oud en had in 1920, 122 studen ten, tegen 1940 was liet aantal studenten verviervoudigd en sedert dien is het met nog grotere sprongen omhoog gegaan. Calvin heeft op dit ogenblik 1541 studenten. Vorig jaar hield men voor 1960 rekening met een studentengezin van 1786 leden. Nu heeft men alle verwachtingen overhoord gegooid en men rekent op minstens 2000. Tegen 1970 zal Calvin College waarschijnlijk 3000 studenten hebben, en de huidige gebouwen bieden plaats aan niet meer dan vijfhonderd De Christian Reformed Church onder wiens op pertoezicht de school staat, viert dit jaar haar honderdjarig jubileum. Ir. alle kerken wordt het feest heel waardig ge vierd met een program ma, dat de mogelijkheid in zich bergt om de vie ring tot de grootste evan- gehsatieveldtocht te la ten uitgroeien, die de kerk ooit heeft gehouden Tevens wordt er om een dankoffer voor de school gevraagd, en men hoopt minstens het geld bij elkaar te brengen voor seminariegebouw Alleen w« niet waar men het gebouw Vorig jaar echter slaagde de Synode er in, om een prachtig terrein, enkele kilometers buiten Grand Rapids voor 400.000 dollar te kopen. Het beslaat een oppervlakte van bijna 40 hectare, vol doende ruimte dus om de school te her bergen. Het gehele project zal echter waarschijnlijk mee.- dan acht miljoen dollar gaan kosten. Het lijkt een bedrag dat voor een kerkgenootschap met slechts 200.000 belijdende lidmaten haast niet bij elkaar te krijgen is. Sydney Youngsma, de man van de „planning", met wie we een uitvoerig gesprek had- de Nederlander grote voetbalclubs. Ik trof het. Cal speelde in de grootste zaal van Gri Rapids tegen Wheaton College, andere interkerkelijke i rikaanse wintergpoi ndheid: basketball. Calvi den. achtte het verkrijgen van dit bedrag echter helemaal met onmogelijk Men weet reeds zeker, dat het mogelijk zal zijn om tenminste een miljoen dollar van de staat te krijgen tegen een rente van slechts 2% procent. Bovendien oe- zit men een reservefonds, dat langzaam maar zeker is opgelopen tot S '1..1ÜÜ.0ÖÜ. Maar dat is nog niet eens alles. De hui dige gebouwen meent men te kunnen verkopen voor drie en een half a vier miljoen dollar. Blijft een „magere" twee miljoen over. Men hoopt, dat het cen tennial fonds een miljoen zal opbrengen voor het nieuwe seminariumgebouw en dus moet men slechts nog een miljoen dollar bij elkaar zien te krijgen. Aldus ontvouwde ons de heer Youngs ma de mogelijkheid tot financiële ver werkelijking van het plan. Hij is niet voor niets actief zakenman geweest! TWEE INSTELLINGEN Eigenlijk is er geen sprake van een school, er zijn twee verschillende Instel lingen: het college en het theologisch seminarium. Een college is een type ho gere school, dat wij in Nederland niet kennen. In wezen is het een tussenvorm tussen de middelbare school en de uni versiteit. Een college geeft wat men in Nederland in de laatste twee klassen van het voorbereidend hoger onderwijs krijgt plus de eerste twee jaar aan een universiteit. In een college krijgt men de algemene ondergrond die vereist is voor een speciale richting zoals mcdicij- nen, natuurkunde, talen enz. Naast het college heeft men dan het driejarig se minarium aan Calvin waar men wordt opgeleid tot predikant van de Christian Reformed Church. De belde instituten staan volkomen los van elkaar, hebben beide een eigen president en een eigen faculteit maar een gezamenlijk bestuur, dat aangewezen wordt door de Synode van de Christian Reformed Church. Calvin College bevindt zich op het ogenblik in een „wachttijd". De Syno de heeft een speciale studiecommissie ingesteld die moet onderzoeken wat men in de toekomst zal gaan doen. Zal men inderdaad de grote stap nemen en gaan verhuizen naar het prachtige Knoll Crest terrein? Of zal men het besluit nemen voortaan minder studenten te aanvaarden, b.v. alleen studenten die een hoog gemiddelde in hun studies be haalden? De school zelf, en zelfs het bestuur niet, kan geen beslissing nemen. Daar over zal de Synode van de Christian Re formed Church die einde dit jaar bij eenkomt. zich moeten uitspreken. Ik vroeg de heer Youngsma of hij reeds Calvin College is volkomen gefun deerd in de gereformeerde geschiedenis. Het grote doel is om alle vakken, ook de wetenschappelijke, te onderwijzen vanuit het bijbels gereformeerde ge zichtspunt, of zoals dr. Spoelhof, de president het uitdrukte: Wij hebben tot taak een onderzoek in te stellen naar het geheel van Gods openbaring, dit is een door God opgelegde taak, een cul tureel mandaat." En hij vervolgde. een onafscheidelijk lessen. We hebben ervaren, dat de wetenschappelijke vak ken onze kerkelijke leerstelling onder strepen en versterken." Slechts lidma ten van orthodoxe kerken worden als studenten toegelaten en lidmaten van de Christian Reformed Church zelf betalen een veel lager collegegeld dan de lidma ten van andere kerken, omdat zij via hun kerken al regelmatig de school steunen. In een tijd waarin heel veel Amerikaanse scho len Latijn en Grieki schrappen van het les rooster door gebrek aan belangstelling van de kant van de studenten, doet Calvin College juist het omgekeerde In de laatste jaren hebben de klassieke talen een gro tere plaats gekregen in het geheel van de vakken en dat ,.op veelvuldig verzoek". Maar dat wil niet zeggen, dat de we tenschappelijke vakken op de achtergrond ge schoven worden. De scheikundeafdeling heeft zich een bekende naam veroverd en de grote E I. Dupont De Nemours maatschappij verschaft een zeer grote jaarlijkse ondersteuning. De faculteit scheikunde heeft zich een belangrijke plaats veroverd in het Amerikaanse in dustriële leven. KLEINE „HOGESCHOOL" Ondanks de vijftienhonderd studen ten is Calvin een kleine „hogeschool", althans vergeleken met de geweldige staatsuniversiteiten, die elke staat er op na houdt. De universiteit van Illinois bv. heeft ongeveer 20.000 studenten, die geen cent collegegeld betalen, omdat al le staatsonderwijs van de lagere school tot en met de universiteit gratis is. Het is daarom een groot wonder, dat ver schillende kerkgenootschappen er in sla gen hun eige vrije universiteiten te bou wen, die zonder een cent staatssubiside hun werk moeten doen, geheel afhan kelijk van particuliere gitten en die, als de resultaten goed genoeg zijn, er hoogstens in slagen om wat geld los te kloppen uit de grote bedrijven. Veel scholen hebben het op het ogenblik fi nancieel geweldig moeiliik. Sommige staan op het punt om de strijd op te geven, maar .de beste redden het - en Calvin College behoort ongetwijfeld lot die beste. ZATERDAG 23 MAART 1957 RfffKI Zien Het grootste probleem voor de leiding van Calvin College te Grand Rapids in de Verenig de Staten een onoplosbaar probleem is hetzelfde als waarvoor de inmiddels bekende commissaris Kaasjager van Am sterdam zich gesteld ziet: het pa rkeer vraagstuk. En Grand Rapids hzefl geen grachten om te dempen Ik kwam heel optimistisch in mijn (van een rijke oom geleen de) Cadillac aanrijden, maar vond ieder stukje trottoir bezet met auto's; eindelijk na een derde rondje zag ik iemand vertrekken en slaagde ik er in om het lege plaatsje te bemach tigen. Iedere morgen komen on geveer vijftienhonderd studen ten, professoren, en administra tieve krachten in auto's naar de universiteit. Geen wonder dat menige autobezitter diep Het groote hoofdgebouw van Calvin College. Hier bevinden zich de admir verschillende kantoorlokalen, zeventien collegezaleneen boekwinkel en e met '40 zitplaatsen, oorspronkelijk bedoeld als kapel. Dit gebouw werd voor het eerst in gebruik genomen en is nu veel en veel te klein geuor Drie boekjes uit Zürich In Zürich bestaat een uitgeverij onder de naam Zwingli-Verlag, die een alleraardigste serie boekjes het licht doet zien en daarmee een heel gamma van kerkelijke en semi-kerkelijke lectuur in smaak volle bandjes „onder het volk" brengt. We noteren uit de lijst van bijna tachtig „brochures"- een verzameling woorden van Calvijn, toespraken van Kiekegaard, Racine's Athalia, Pestalozzi, Brunner, Bullinger. Uit deze serie, zijn ons drie boekjes ter recensie toegezonden. Het zijn „Was I wissen uhr von Gqtt" .van de Engelse hart hoopt dat de Synode zal bisschop Stephen Neill en „Wie lisst besluiten om de hele school het nieuwe terrein buiten de stad te verhuizen, w lopig voldoende ruimte zal zijn 1 jj®®' te parkeren. Misschien goed om maar meteen een par keerterrein voor een twee dui zend helicopters aan te leggen, zodat men over vijf en twintig jaar niet weer voor dezelfde móéïlijkheden komt tè staan' uumiwjvw limnmum? on instemming duiden. Bibêl heüte" en „Was ist ein Christ" bisschop D. T. Niles van Ceylon. 1 I Het zijn maar eenvoudige brochure- 1 tjes, als gezegd, en dat is ook de bedoe- I ling van de schrijvers geweest. Maar on- I der het lezen door heeft men telkens 1 maar weer streepjes gezet bij een tref- 1 fende zegwijze, een prachtige typering, I een nieuw perspectief in het oude bijbel- I se landschap. Dat gestreep bederft na- I tuurlijk de typografische verzorging van do- -beekjssj -*Maaiv De boekjes zijn uit het Engels 11 Duits vertaald. Dat beperkt helaas het verspreidingsgebied in ons land. Meestal worden zulke gevallen voornamelijk aa- predikanten aanbevolen. Dat willen w; nu ook doen. Maar wij voegen er aan toe: laten de studentenkringen van N.C.S.V. en C.S.B. (Ja. die ook!) voor hun eigen bezinning en in hun werk onder de buitenkerkelij ke collega's nu eens de onvermijdelijke Kafka in de cultuur-kamer laten en he( eens met deze boekjes doen. Ze stimule ren de bijbelstudie en is dat geen dienste? De boekjes kosten per stuk Zw. Fr Dat was belangrijker In een kerk in de stad New York preekte een doihinee over hel on derwerp: ..Herkennen we onze vrienden in de hemel?" De preek werd gehouden op verzoek van één van de gemeenteleden. Enkele dagen later ontving de predikant een brief van de vol gende inhoud: „Geachte mijnheer dominee. Ik zou het zeer op prijs stellen als u de gelegenheid zoudt willen aangrijpen om eens over liet onderwerp: Herkennen wij onze vrienden op aarde te spreken Ik kom al een half jaar regelmatig naar uw kerk en niemand heef* tot i tot diep in de nacht studeren. Of ze na drie uur nog veel opstakenWel licht de uitgedoofde sigaren op de asbak? kon aanvoelen welke beslissing men zou nemen: Een beetje mistroostig haal de hij zijn schouders op en zei: „De uitslag van een Synode is niet te voor spellen." De school staat bekend om zijn ho ge scholastische normen. Enkele jaren geleden stelden twee professoren van een universiteit een onderzoek in naar de scholastische achtergrond van 7000 bekende jonge geleerden die sinds 1946 hun universitaire examens hadden afge- lezd Men maakte een lijst op van de colleges waar deze topgelcerden hun studies hadden gevolgd. Calvin College neemt de 45ste plaats in. Dat schijnt misschien niet goed. maar toch is het een goede positie als men beseft, dat honderden colleges en universiteiten ver meld werden, en slechts twee andere NIEUW SYSTEEM IN LONDEN (Van onze Londense correspondent) JfUNT ge u van de foto's het gebouw der Verenigde Naties in New York nog voorstellen? Dan hebt ge er ook enig idee van hoe de nieuwe „comprehensive school" er uitziet, die door de London County Council gebouwd is in Tulse Hill, een wijk in Zuid-Londen. Hoog en indrukwekkend rijst het acht verdiepingen tellende bouwwerk op boven de lage behuizing van deze dichtbevolkte wijk: een meesterwerk van beton en glas, welks bouw 608.000 kostte, plus 53.000 voor de inrichting. Meer dan 2000 jongens gaan .hier op school, het onderwijs wordt gegeven door 117 onderwijzers, en een staf van 40 man huis houdelijk personeel voorziet hen dagelijks van een middagmaaltijd en zorgt voor het onderhoud der school. „Tulse Hill Comprehensive School" is een magnifiek symbool van de nieuwe onderwijspolitiek, die langza merhand door de London County Council, het gemeentebestuur van Groter Londen, in toepassing wordt gebracht. Op het gebied van voortgezet on derwijs kent Engeland twee syste men: de „public schools" zoals Eton, Harrow, Winchester, Marlborough IN DE WOLKEN „Tulse Hill Comprehensive School", pas enkele maanden geleden geopend, is een van de 12 scholen van dit soort, die de laatste twee jaar door de London County Council gebouwd zijn voor het lieve bedrag van totaal 5 miljoen. Elke school kan 1250 tot leerlingen bevatten. Niet elke il is zo hoog opgetrokken als Tulse Hill, maar in deze dichtbevolk te wijk was er niet genoeg grond be- cu wui Kiaus uu schikbaar om het in de breedte te wórdt. Deze laatste zoeken, dus volgde men het Ameri- de ouders een schoolgeld if1!001 van 300 tot £400 per jaar moeten betalen, en de ..county schools", de provinciale scholen, waar gratis derwijs gegevi onderverdeeld in „gram- mar schools" (een mengsel van HBS en Gymnasium), die opleiden voor de P™cipe ia zo consequent doorgevoerd universiteit, de „secondary modern 3 or schools", gelijkstaande lijk school. overige drie dagen geschiedt dit in de afzonderlijke' klassen. Er mag (en moet) op de Engelse staats scholen (Scnotland hééft een totaal ,„W4. n hele klas van 30 jongens, verschillend onderwijssysteem) Verschillende provinciale besturen, brengen de leerlingen op de gewenste siechts één soort religieus onderwijs „v a. t™-™ r-„„„n verdiepten h«d„„rtPJ|era mn m dc,,oI 'onderwi'jssystëe'mf-dat Plaats zijn. Paard, be»,- slechts op de le, 4e dieping horizontale verbindingsgan- „technical schools", ge- gen bestaan, dit om vlocrruimte te hc- ambachts- ot technische Vier liften, die elk plaats hie- hebben de laatste jaren proeven geno- het Chris- nOOR de nood gedwonget men in Engeland versch gébracht. Het'resultaat: een als een wolkenkrabber de ouders hun kinderen verbieden comprehensive schools". Men kan schooldag met gebed en schriftle- ze vergelijken met onze lycea, doch zing geopend in de grote hal, ter- ze omvatten niet alleen HBS en Gym- w[ji a\{e jongens aanwezig zijn. De nasium. doch ook mulo en ambachts school. Het voordeel is duidelijk: blijkt een jongen, die zich voor de ..gram- mar school" heeft laten inschrijven, niet „mee" te kunnen, dan kan hij gemakkelijk overschakelen naar het ..secondary" of ..technical" order wijs. zonder de school te verlaten En omgekeerd: blijkt een jongen te knap voor de ..secondary" school, dan wordt hij eenvoudig in een andere klas geolaatst en volgt zo de „gram- mar school". De 2000 jongens van „Tulse Hill" ziin waarlijk te benijden, maar niet iedereen is ingenomen met het systeem der „comprehen sive schools". Veie onderwijzers spreken verachtelijk van „onder wijsfabriek" of „lopende-band-op- voeding". Er schuilt wellicht eni ge waarheid in deze verdachtma king. doch gezien de intimiteit van het klassikaal onderwijs is het ge vaar van „massa-nroduktie" niet ernot achten. De toekomst is ongetwijfeld aan de „comprehensi ve schools", zeker in miljoenenste den als Londen, Birmingham e-d En ik kreeg niet de indruk dat df leerlingen er nu bepaald ongeluk- kle uitzaren: het waren dezelfde ondeugende tronies die men op ei ke school (o gouden herinnering!) kan waarnemen. Driemaal .per week wordt de op de beginselen der Anglicaanse Kerk. De meeste denominaties heb ben hiertegen geen bezwaar, doch is dit wel het geval dan kunnen feite neerkomt de -Podjdisrwtosgn Mj te mogen deze de tijd zoekbrengen las is niet groter dan 30 leer lingen. zodat er in de schoollokalen, ondanks de massaliteit van het ge bouw. een vrij intieme sfeer heerst Hoe hoger de klas gelegen is. hoe schoner en wijder het uitzicht over de huizenzee van Londen. De jongens dragen allen hetzelfde schooluniform, en men kan hei) niet aanzien welk soort onderwijs zij vol gen Ook sport en spel worden geza menlijk bedreven, en de middagmaal tijd wordt gezamenlijk in de grote haj genoten VEEL KUNSTLESSEN De school is tal van gespecialiseer de lokalen rijk: zes laboratoria, zes kunststudio's (tekenen, beeldhou wen. pottenbakken behoren tot de meest-geliefde vakken), vijf sportza len. een grote muziekhal en verschil lende muziekklassen, een bibliotheek. ?èn schookwinkel (bediend dooi de jon gens zelf de winst wordt besteed voor de bouw van een zwembad), een druk kerij en zetterij, waar de jongens o.a. hun eigen schoolkrant drukken, en tal van lokalen voor technisch onderwijs als timmeren, metselen, machine- bankwerken e.d. De hoofdonderwijzer staat met alle klassen in verbinding via een luidsprekersysteem, en de on derwijzers kunnen „terugpraten- doör een microfoon. De school is omgeven door welonderhouden speelvelden, af gezet met hoge bomen „O, het v ik heb zei een mei tien toen ik haar vroeg, hoe ze een nieuwe evangelisatiefilm had gevon den. Enthousiast en ongevraagd be gon ze me het hele verhaal van de him te vertellen. Het is merkwaar dig. hoe sterk de mens op „zien" is .ngesteld. Neemt U zelf maar eens de proef op de som. Wat leest u het eerste in Uw krant? Een groot deel van onze lezers kijkt naar de koppen, en draait dan de krant om en zoekt koortsachtig naar Spek kie en Blekkie. De mens wil plaatjes zien. Sommige geleerden hebben zich al zorgen gemaakt over de toekomst van de mens. omdat het plaatje zo'n geweldig grote plaats heeft ingenomen. De televisie heeft het lezen in Ame rika vrijwel onmogelijk gemaakt. En de kinderen raken vrijwel geen boek meer aan, omdat ze zo verwend zijn met de beeldromans. Abraham Kuiper voorzag deze ontwik keling al. maar hij maakte zich er geen ernstige zorgen over. Hij schreef: .jDe macht van het zien hebben we weer hervonden Zelfs de krant be gint hierin ziin kracht te zoeken Op het ogenblik begeleidt het plaatje nog het woord Langzaam aan zullen er meer plaatjes en minder woorden ko men. totdat de overdaad zichzelf zal wreken en een beter gemiddelde her vonden zal worden." Kuiper gaat dan verder en zegt dat de mens geschapen is om te zien, dit is geen gevolg van de zondeval, maar een goddelijk instinct, en drwars door de Bijbel heen laat God ons al tijd weer Zichzelf zien. e Bijbel is een wonderlijk boek. God t$oed een droge dogmatiek had kunnen rangschikken. In plaats daarvan bekleedt hij de theologie met de ervaring van mensen en onderwijst Hij ons door een ketting van goed ver telde verhalen, die spreken tot de ver beelding van de mens. Iemand heeft het Oude Testament eens „Gods pren tenboek" genoemd om de vele cere monieën die ons iets te zeggen hebben. Het Nieuwe Testament geeft ons de vervulling van al die liturgische han delingen en God laat zichzelf in Chris tus zien Onze taak nu is om door on ze woorden en daden de wereld Chris tus te laten zien. Zie het Lam Gods Johannes de Doper onderbreekt zijn theoretische beschouwing over de ko mende Messias plotseling als Christus voorbij wandelt en zegt: Zie het Lam. Gods. Zijn theologie wordt in eens le vende werkelijkheid voor de discipe len en een Oud Testamentisch beeld krijgt vlees en bloed. Johannes, de apostel, was één van de twee discipelen van de Doper, die de ze woorden hoorden en zij moeten een geweldige indruk op hem achtergela ten hebben. In al zijn geschriften komt men telkens weer het beeld van het Paaslam tegen. In zijn Evangelie stelt Hij ons de Hei land reeds in het eerste hoofdstuk voor als het Lam dat Zijn bloed gaat ge ven. Hier wordt Christus niet geschil derd als een machtig redenaar, een godsdienstig leider, die uiteindelijk he laas als een martelaar sterft, maar als een lam dat moet sterven. Chris tus Kruis was geen onverwacht ein de van een vruchtbaar leven. Het was de menswor- óor'Alet TCruis. Zonder bloedstorting is er geen ver geving, regt de Höbreeërbrief en Chris tus kwam om Zijn bloed te storten voor onze zonden. In de eerste brief van Johannes, die gro tendeels gewijd is aan de wandel van de christen, lezen we: „Het 'bk>ed van Jezus Zijn zoon, reinigt ons van alle zonde." Uit de dagen van het grote réveil in Engeland, rond het begin van de negentiende eeuw, stamt een En gels kerklied dat zegt: „Er is een fontein gevuld met het bloed uit de aderen van Emanuel". Het beeld is niet erg aesthetisch volgens onze mo derne begrippen, maar evenmin wa ren de ouo-Testamentische offeran des, en het Nieuwe Testamentisch kruis aesthetiseh. Zonde is ook niet aesthe- tisch. Het antwoord op ons dagelijks zondeprobleem ligt in het bloed van Christus, dat dagelijks gebruikt moet worden om ons rein te wassen. Ook in het eerste hoofdstuk van Open baringen wordt er over het' bloed ge sproken, maar d?n in de venleden tijd: „Die ons gewassen heeft". Het is of we ons hier verplaatst vinden in de eindtijd waarin Christus terugkijkt, op wat Hij voor zijn Kerk heeft gedaan. Al spoedig «preekt Johannes dan over het Lam van God, maar dan over de „wraak van het Lam." Hier zijn twee woorden die schijnbaar niet bij elkaar passen. Een lam spreekt van lente en van liefde. Maar wraak? Hoe kan zo'n klein teer dier wraak uitoefenen? Het boek der Openbaringen geeft ons de wraak van het Lam weer. Wiens ge nade door de wereld was verworpen. Jood en Heiden hebben Christus aan het kruis genageld. Die zonde is nog nimmer gestraft omdat God nog altijd genadig is. Het ogenblik echter zal ko men dat ook die zonde, en de zonde van de verwerping van Gods genade zijn gevolgen zal oproepen, gevolgen die ons in het laatste boek van de Bij bel beschreven worden. Bent U niet blij dat het nog genadetijd is, nog tijd is om ons te buigen voor het Lam, dat in onze plaats stierf? De tekst Keizer Karei de Grote werd in Aix la Chapelle begraven. Zijn lichaam was in zittende houding opgebaard in een marmeren troon, die waarschijnlijk gebruikt was bij zijn kroning. En hij was gekleed in zijn koninklijke kle dij. In zijn linkerhand hield hij zijn staf en op zijn hoofd droeg hij nog steeds de kroon. Zijn rechter hand rustte op een geopende Bijbel die op zijn schoot lag. Eeuwenlang was het graf verzegeld, maar de tijd kwam, dat het voor in spectie werd opengemaakt. De ge schiedenis beweert dat de keizer nog steeds in zijn troon zat al was de staf uit zijn handen gevallen en al waren de klederen vergaan. De vin ger van het skelet rustte nog' steeds op de open Bij-bel en wees naar de tekst: „Want wat zou het een mens baten, als hij de gehele wereld won, maar schade leed aan zijn ziel." Het is uw beurt De in Amerika zo bekende predi kant A. J. Gordon schreef eens: „Ik heb al geruime tijd opgehoudeg te bidden: Heere Jezus, heb medelijden met een verloren wereld. Ik herinner me de dag en het uur, toen het mij toescheen dat ik hoorde hoe de Heer mij over dat gebed berispte. Het was alsof Hij tot mij zeide: Ik heb mede- Üjden gehad met een verloren wereld. Thans is het uw beurt!"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 17