CftRISTFUJK
1
J. C. Gordeau bereikt 1700
jongeren in Enschede
Passagiers Waterman kregen
zelfde hut op Zuiderkruis
De Rijnspoor Predikantenkrans
3ijtsen?... Prachtbijts Ceta-Bever!
Clir. groentenhandelaren
verkeerd georganiseerd
Een dromer
op pad
2
Industriewerk van het C.J.M.V.
Na vier jaar ploeteren kan hij het
werk niet meer alleen aan
correspondent)
✓NNGEVEER zeventienhonderd jongeren tussen 16 en 25 Jaar en een grote groeD
_?UCle,ren4 ulA d,® 'extielwereld rekent de heer J. C. Gordean In Enschede tot zijn
„vaste klanten En dat is dan uiterlijk gezien het resultaat van vier jaren
rnt S?vP,°!.teren' voonJc?Uf taai volhouden van deze secretaris van
het CJJVI.V., die een zware taak op zyn schouders gelegd kreeg toen het verbond
het industriewerk" met als standplaats
Ongeveer vier jaar geleden kwam de
heer uoraeau naar Luscneae. ny wist
dat de piaatselyxe C.j.ivi.v.-aiaeimg en
ook de andere jeugdverenigingen ei mei
in gestaagd waien de ïnausmejeugu in
nun gieep te nouaen; verocr nau hy
enige ervaring met ait soort jeugd opge
daan in Linuuoven en ien siuuc nau .nj
tyaens een tien maanden rang veronji
i gezien noe oaar ae i.m.L.a.
aupaKie, Maar wat in oe ene
•igemy;
praKujK georacm wcfQi
i uiige oreioe
avonden, maar
beïnvloeding va
het werk.
Dit werk ligt geheel in het vlak van de
menselijke verhoudingen. Hij behandelt
er op populaire wijze onderwerpen van
uiteenlopende aard (atoomenergie, vol
wassenheid, het communisme als ver
schijnsel) en dat doet hij dan in een
gezellige sfeer. Bovendien hecht hij
En het resultaat? Reeds nu ka
zeggen, dat bij de zes bedrijven w
erk wordt gedaan, het verloop t
i de maatschappelijke
ie van de heer Gordeau w
iets bereuten, net UJ.M.
stapte mj naar
doen?" Het aanood viel in goede aarde
en zo werd er nier iets nieuws opgeoouwd
en naar piannen samen met ue perso-
neeicnel uitgewerkt.
„Geen bekeringsinstituut, denkt
erom. Alleen diensten
je wilt:
En zo bemiddelde de bondssecretaris
het leren noe je op verantwoorde wyze
je vrije tyd non doormengen en ven
siotte cieea ny ook nog een oeetje aan
vormingswerK.
In het oegin lag het accent op de indi
viduele komaKten, netgeen werd gesti
muleerd door treKtocnten, jeugdavonoen
en weeKeinden. Die KoniaKien groeiden
zo uit, oat op de duur honderden jonge
ren met hun persoonlijke moeiiyKneuen
by de heer Gordeau Kwamen, du werk
gioeide nem ooven het noofd en een
groot deel van dit sociaal-paedagogiscn
werk persoonlijke zielszorg, zegt Gor
deau moest worden afgebroken.
Bj) al het werk heeft de heer Gordeau
nimmer de bedoeling genad de jongens
en meisjes bij elkaar in ciubs ie stoppen,
locn kon hu niet aan clubwerk ontno
men en om de jeugd van de straat te
houden gaf hij iedere zondagavond in het
C.J.M.V.-gebouw aan de H. B. Blyden-
steinlaan te Enschede een ontspannings
avond welke gemiddeld door driehonderd
Jongeren worden bezocht en waarbij
tientallen wegens plaatsgebrek toegang
moet worden geweigerd.
Bazenavonden
Sinds enkele maanden is de heer Gor
deau een wat andere koers gaan varen.
Wat in de afgelopen jaren van de groot
ste waarde is gebleken, heeft hij be
houden: trektochten, ontspanningsavon
den en weekeinden. De rest heeft hij
overboord gegooid. Daarnaast heeft hij
als nieuwe lading ingenomen: speciale
jongerenavonden en de z.g. bazenavon
den, die in de kantines van de bedrijven
worden gehouden en nu een principieel
onderdeel van zijn werk zijn gaan vor
men.
De heer Gordeau meent dat de jeugd
niet alleen gebaat is met ontspannings-
de faorikanten ue»
.^- jongere personeel minder is geworden.
?°k is h^t van Invloed op het werk ge
bleken De andere bedrijven beginnen
nu ook belangstelling voor dit unieke
vormingswerk aan de dag te leggen.
Maar het werk kan niet
meer worden uitgebreid. De
heer Oordeau moet hulp heb
ben. Hij heeft zich al verze
kerd van de hulp van een aan
tal part-timers, maar daarmee
zijn problemen nog niet opge
lost. Een tweede beroeps
kracht zou al veel meer kun
nen doen en het landelijk be
stuur van de C.J.M.V. heeft
hierover reeds de gedachten
laten gaan.
Van her*
.en
der
BEROEPINGSWERK
NED. HERV. KERK
Beroepen te Castricum: J. Papineau
Salm te Colmsohate.
Aangenomen naar Putten: J. H. de
Groot te Eibergen.
GEREFORMEERDE KERKEN
Beroepen te Opperdoes: B. G. de Valk
te Wierum; te Klazienaveen (tweede
predikantsplaats)P. R. Everaars te
Avereest.
Examen. De classis Bentheim heeft
preparatoor geëxamineerd en beroep
baar verklaard de heer H. Alsmeijer,
theol. kand. aan de Vrije Universiteit.
Kand. Alsmeijer, Kabhagen 29, Bent
heim (Duitsland) zal gaarne een beroep
in overweging nemen.
H. Schippers te Hillegom.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Waardenburg: H. v. Gilst
te Dirksland, uit een tweetal met W.
Hage te Nunspeet.
OUD-GEREF. GEMEENTEN
i den IJssel:
Alleen In het jaar 1956 zijn In Colombia
op last van de regering twintig protes
tantse kerken gesloten.
EEN
WOORD
VOOR
VAN
DAAG
Mijn eer
Over dat woord
je „eer" hebben
wij zo onze eigen
gedachten. En
als onze eer
wordt aangetast
hebben we daar
ook onze eigen
metho-den voor.
Want op onze v
eer staan we
daarvoor gaan we door dik en
door dun.
God heeft ook Zijn gedachten
over dat woordje eer. Maar ook
hier geldt; Zijn gedachten zijn
hoger dan onze gedachten en Zijn
wegen hoger dan onze wegen. God
schiep hemel en aarde tot Zijn
eer maar de mens keerde zich
van Hem af Gods eer kwam
op het spel te staan. En daartoe
kwam Jezus, Gods ZoQn, op aar
de, daartoe leek Hij aan het kruis
daartoe stierf Hij.
Laten we het maar erkennen:
dat is een heel andere methode
dan de onze. En laten we daaruit
lering trekken. „Op God rust mijn
heil en mijn eer" zingt David in
psalm 62. Mijn heil dat geloven
we wel. Maar ook: mijn eer. God
te dienen is uw eer niets an
ders. Gelooft ge dat? En handelt
ge daarnaar?
Overgestapt in Brest
Beschadigde schip nu onderweg
naar Rotterdam voor reparatie
"Tk E PASSAGIERS van het regeringsschip Waterman zijn giste-
L' ren in Brest overgestapt op de Zuiderkruis en voor de tweede
maal naar Canada vertrokken. De haven lag vol zodat de schepen
op de rede naast elkaar ligplaats moesten nemen. Via een brug
konden de 312 Hongaarse vluchtelingen, de 450 Nederlandse emi
granten en de 50 gewone passagiers aan boord van de Zuiderkruis
komen, waar ieder dezelfde hut kreeg als op de Waterman. Dit kon
gemakkelijk omdat de Waterman en de Zuiderkruis praktisch zus
terschepen zijn.
Het heeft de zich aan boord bevin
dende Nederlandse emigratie-autoritei
ten vele uren praten gekost om alle
passagiers ertoe te bewegen, hun reis
met de Zuiderkruis voort te zetten.
Vooral onder de Nederlandse emigran
ten waren er nogal wat, die liever per
vliegtuig wilden reizen. Maar tenslotte
legden allen zich neer bU de voor de
hand liggende oplossing.
Met de Zuiderkruis kwamen verte
genwoordigers mee van het Neder
landse directoraat-generaal voor de
scheepvaart om een onderzoek in te stel
len naar de oorzaak en de gevolgen var
de aanvaring", die zich had voorgedaan
tussen de Waterman en het Italiaanse
vrachtschip Merit.
Daarbij had het anker van de Me
rit een gat van vijf meter lengte ge-
Christian Century" geeft de cijfers
het protestantisme in Oost-Azië. In
Honkong zyn 45.000 van de 140.000
christenen protestanten. Het belang
rijkste probleem van deze kerken is
de verzorging van de 667.000 vluchte
lingen uit communistisch China, die
zich in de kroonkolonie ophouden. Van
de 19 miljoen christenen oo de Ph'.lip-
PÜnen zijn maar twee miljoen .protest
tants. Hier moeten zjj weerstand bie
den aan de intolerantie der Roon-s-
katholieken en de grote activiteit
secten. to Indonesië zyn 3,3 miljoen
protestanten van de 4,2 mlUoen chris
tenen. In Siam vormen de 20.000 pro
testanten een vijfde van de christelijke
4 avertent t
Melodie en woord
der Ethergolven
DINSDAG 19 MAART 1957
10.00 Gram; 10.50 V d kleuters; 11.00 Lichte
muz; 11.30 Gram; 12.00 Lichte muz; 12.30
Land- en tulnb meded; 12.33 Orgelspel; 13.00
Nws; 13.15 Meded of gram; 13.20 Metropole-
ork; 13.55 Beurster; 14.00 Gram; 14.40
Schoolradio; 15.00 V d vrouw; 15.30 Orgel-
conc; 16.00 Gram; 16.30 V d jeugd; 17.30
Gram; 18.00 Nws; 18.15 Pianospel;
Puzzel
OPGAVE PUZZEL No. 72
Horizontaal: 1 alleseter; 6 familie
lid, 8 schoof, 9 lidwoord. 10 gehoor
orgaan. 11 dier. 12 strijdperk. 13
lichaam. 15 por. 16 bestaat. 17 tegen,
19 denkbeeld. 20 aanlegsteiger.
Verticaal: l koddig, 2 meisjesnaam,
3 nagaan, 4 uitroep, 5 voegwoord, 7
doodlopende steeg, 8 laatste rustplaats.
9 zangnoot, 11 oosters rechter, 14 ver
frissing. 17 gravin van Holland, 18
boom. 19 te zijner plaatse.
OPLOSSING PUZZEL No. 71
Horizontaal: 1 teerling, 7 doods. 8
KLM. 9 Ama. 11 Em, 13 ka. 14 ver
stolen, 15 en, 16 ut, 17 abt. 19 ore,
20 ereis, 22 stelling.
Verticaal: 1 talmen, 2 e.d., 3 Roa,
4 Lombok. 5 Ida. 6 N.S.. 8 kever.
10 tante. 12 Isabel. 13 keurig, 17 are,
18 til, 20 et, 21 si.
RVU: Langs de puinheuvels van Mesopota
m;é. door prof. dr. A M Beek. Derde le
zing; 19.00 Paris vous parle; 19.05 DJsco
caus: 19;45 Toneelbeschouwing: 20.00 Nws
jttMAMrijMgÈgMÈH-operette; 21.15 D<
Progr
Hoogmis: 10.15 Gn
II, 298 m. KRO: 7.00 Nws; 7.10
Morgengebed en liturg kal; 8.00
8.55 Plechtige
Dominees langs de spoorlijn
Deze week zette de heer
H. de Jong in het Gere
formeerd Weekblad zijn
verhaal over vroegere pre
dikantensamenkomsten
voort. Onder het opschrift
PrediKanten langs de
spoorlijn schrijft hij:
Eenvoudig etentje
die evangelisatie bedry-
onder wegwerkers van de
hier gesproken
'ordt over „predikanten langs
N.S.,
daad bij te staan, en bo- den. Daarom besloot men
venal om gemeenschappe- om steeds aan de ontvan-
lijk te bidden." gende gastheer het eerste
De predikantenkrans referaat op te dragen; deze
moest dus geen vereniging was dan in ieder geval
zijn; het zou een kleine thuis!
kring blijvem Wat het werk Tijdens elke vergadering
werden twee referaten ge-
de kring betreft:
Mat
het i
Misschien
toekomst nog eens gebet
Voorlopig gaan we even naar
het verleden terug, naar 1870,
toen de „Rynspoor Predikan
tenkrans" werd opgericht.
Vandaag'glimlach je om
r Zó'rt -naam. Een predikan
tenkrans wekt de indiuk,
dat enige weleerwaarde he
ren zich op het voetspoor
van de naaivereniging Dor
cas bezig houden met naald
werk:
Ook dat ware mogelijk;
de geleerde dominee Wink-
ier Prins, die in zijn centje
een hele encyclopedie sa
menstelde, was beter bedre
ven in het knopen aanzetten
broeken repareren dan
niets houden. Eén van de leden,
de merkwaardige ds. S. H.
Buytendijk van IJsselstein,
zei eens dat een referaat al
leen deugde wanneer de le
den zaten te schuiven op
Er wordt tegenwoordig
zoveel gepraat over de
„geestelijke verzorging aan uoii taicI1 lc
predikanten omdat er In hun stoeleni de spreker tel-
i bezoeken.
zijn
Maar het woord predikan
tenkrans betekent hier zo
veel als vriendenkring van
predikanten. Het waren
ambtsbroeders uit plaatsen
langs de Rijnspoorweg, de
lijn Amsterdam-Emmerik,
en dan speciaal het traject
Breukelen - Utrecht - Vee-
nendaal. Het voordeel van
deze krans was, dat de le
den elkaar gemakkelijk kon
den bereiken.
UITERAARD waren het
meest hervormde predi
kanten. Ds. H. V. Hogerziel,
die in 1869 van Veenendaal
naar Driebergen was ge
gaan, ontmoette het volgen
de jaar eens zijn beide Zeis-
ter collega's, aan wie hij
het voorstel deed een
„krans" op te richten. ,,In
het drukke Veenendaal", zei
Hcgerzeil, „eiste men zo
veel van mij en ontving ik
rug. Ik heb hielden zich
de,e drukke tijd eigenlijk ken! ln de rede j,nden „„j.
niemand jon rijn, die rorgt len aan het eind ailemaal
voor de zielen van de domi- tegelijk het woord vroegen
nees zelf. Maar in die rusti- d referent aan te val-
ge tijd van 1870 (de oorlog len egcng ziJn gewaag|e
van 70 moest nog begin- stellingen en ketterijen,
nen), hadden de herders zijn eigen referanten be-
toch ook behoefte aan pao- antwoordden meestal aan
torale zorg. dat ideaal",verklaarde na
derhand ds. Th. Nahuys
tenkrans'
Op de eerste samenkomst,
in de pastorie te Drieber- Dezelfde ds. Nahuys ver
gen, verschenen zes predi- telde: „Onze vergaderingen
kanten, onder wie dr. Ph. kregen een heerlijke wijding
J. Hoedemaker en ds. D. P. door de bidstond, die daar-
M. Huet, twee buitenmodel- aan vooraf ging. Door de
figuren, die destijds in Vee- broeders werden onderwer-
r.endaal stonden. Daarna pen genoemd, die men in
kwam men geregeld elke het gebed wilde herdacht
drie maanden bij elkaar. hebben; twee of drie broe-
De club groeide aan tot ders gingen daarop in ge-
zestien man maar er was gebed voor. Ons lievelings
natuurlijk nogal eens een versje werd langzamerhand
afscheid en een verwelko- Gezang 189 vers 4". Dit oude
ming, ofschoon sommige le- evangelische gezang, nu Ge-
den. ook wanneer zij hun zang 226 uit de bundel van
standplaats langs het Rijn- he hervormde kerk. luidde:
spoor verlieten om verder Vorm tot uw dienst ons hart,
weg te gaan. de krans ble-
ENIGE huishoudelijke re-
gelingen werden wel ge- ir
maakt. Zo zou er een secre- En maakt ons vrij
taris zijn, die geregeld de u
broeders aan de vergadering Dan iulchen wlJ ln
herinnerde. Men kwam
bij de leden
o heilig God!
een vuur vap
liefde branden.
huis. Nadrukkelijk
paald. dat de maaltijd
voudig moest zijn.
Daartoe stelde men
volgende menu c
twee groenten.
be-
blijmoedig in
uw handen.
zelden iets
er behoefte a,
broeders in de heilige be
diening samen te komen om
de grote kwesties van de
dag te bespreken, de vra-
i- A LLE mogelijke onder-
tx werpen kwamen bij de
het Rijnspoorkrans aan de orde.
soep, In 1870 startte men al di-
vlee- reet met de onfeilbaarheids-
schen, en iets toe". Maar verklaring van de paus; na-
niet alle domineesvrouwen dien werd gesproken over
t-:_.j d-t mjnj_ de Godheid van Christus,
mum. het doopsformulier, escha-
De praktijk leerde, dat tologische voortekenen enzo-
wel eens een referent ver- voorts,
stek liet gaan omdat hijzelf Toen één der leden, dr.
(of anders het referaat, zo- J. L. Heldring in 1894, sa
men met zijn collega W.
Krayenbelt naar Palestina
was geweest, kreeg men een
uitvoerig verhaal over de op
gravingen daar. En aan ta
fel lieten de broeders zich
de wijn uitnemend smaken,
die ds Krayenbelt uit Jeru
zalem had meegebracht.
Eén keer hield men krans-
vergadering te Kaiserwerth
aan de Rijn. in de diakones-
senstichtingen van ds. Th.
Fliedner. Dat was een drie
daags uitstapje.
De krans bestond uit posi
tief rechtzinnige predikan
ten. Namen als van J. Th.
de Visser, C. H. van Rhijn,
J. H. Bunning, E. Barber,
S. Ulfers en E. H. van
Leeuwen bewijzen dat wel.
DIEZELFDE namen ma
ken ons duidelijk waar
om in het ledenregister van
de Rijnspoorkrans vrijwel
geen personen worden -ge"-'
noemd, die we later bij de
dolerenden zien. De enige,
die zich in de rijen van
Kuyper schaarde was ds.
H. W. van Loon te Amster
dam, die in zijn Bunnikse
tijd deel uitmaakte van de
krans. De anderen waren
voor het merendeel "van die
met hart en ziel aan de
„oude vaderlandse kerk",
gebonden figuren.
De eerder genoemde ds.
Nahuys van Zeist is daarvan
de exponent. Men leze eens
in Ingwersens „Tussen kerk
en hangar" hoe de overigens
zeer beminnelijke Nahuys
reageerde toen J. C. Sik
kel, wiens opleiding hy be
taald had, met de dolean
tie meeging.
De Rijnspoor Predikan
tenkrans is in 1908 opgehe
ven. De belangstelling liep
namelijk voortdurend terug.
Deze krans was een ouder
wets verschijnsel. Vermoe
delijk bestaan er momen
teel niet meer van dergelij
ke kringen. Dit is aan één
kant zeker te betreuren.
„Dat onze krans zo geze
gend gewerkt heeft, schrijf
ik voor een groot deel toe
aan de lieflijke bidstond,
die er altijd aan vooraf
ging", verklaarde een der
oudste leden na opheffing
van de krans.
Predikanten, die met en
voor elkaar bidden en zo
aan elkander pastorale
zorg geven, dat Is iets
moois. Zulke dingen moeten
ln het verborgen geschie
den. Laten we hopen, dat
het ook heden nog gebeurt.
's; 13.20 Dansmua
[radio; 14.2"
i land; 17.4'
wijzer; 13.00 Nw:
boord in het achterschip van de Wa
terman. De huidplaten van het Neder
landse schip waren ter hoogte van dt
timmermans- en loodgieterswerkplaats
opengescheurd, vlak achter het kwets
bare stuurhuis. Door een laatste be
hendige manoeuvre van de Waterman
was voorkomen, dat dit schip mid
scheeps werd geramd.
In ijltempo
De bemanning heeft na de aanva
ring een etmaal in ijltempo gewerkt
om het onbeschadigde stuurhuis en de
schroefschacht met houten binten, ijze
ren platen en zeildoek af te sluiten
te voorkomen dat hier water zou
nendringen. Uit de tanks in het achter
schip liet men water en olie uit om
zo min mogelijk risico te lopen, dat de
Waterman toch nog water zou maken,
hoewel het gat boven de waterlijn
ontstaan.
De Waterman is kort na de Zuider
kruis van Brest vertrokken en heeft
koers gezet naar Rotterdam om te
den gerepareerd.
Advertentie
Advertentie.
Last van zenuwen t
Mijnharde'! Zen uw tablettan
helpen U er overheen.
De kerkelijke oppositie
in Zuid-Afrika
Ook van Diedei l. Geref. Kerk I
Tegenover een front van christelijke
kerken is de regering van Strijdom in
Zuid-Afrika komen te staan met haar j
wetsontwerp, waardoor de rassenschei- j
ding ook in de godsdienstoefening in
acht zou moeten worden genomen.
Woordvoerders van de kerken zijn de
anglicaanse bisschoppen. De bisschop 1
van Natal heeft verklaard, dat zijn
ambtsbroeders en hij rekening houden
met uitwijzing of vrijheidsbeperking.
Maar hun standpunt zullen zij niet ver-
anderen. De apartheid, zo zei hij, is
„duivels maakwerk", dat tot de onder
gang van het land zal voeren. En de
rassenscheiding in de kerkdiensten te
brengen staat gelijk aan „inbreken in de
hemel".
Behalve de Anglicanen hebben de
Rooms-Katholieken, de Presbyterianen
en de Baptisten zich tegen het wets-.
ontwerp verklaard.
Ook de synode der Nederdults-Gerefor-
meerde Kerk in Pretoria zou zich by de
protesterende kerken gevoegd hebben.
Dit zou merkwaardig zijn, omdat de
Afrikaans-sprekende kerken van Neder-.
iandse origine de politiek van de apart
heid steeds hebben gesteund.
Nationale Raad voor
maatschappelij k werk
Op 20 maart zal in de Rolzaal ln Den
Haag de Nationale Raad voor maat
schappelijk werk worden geïnstalleerd.
De plechtigheid zal worden ingeleid door
jhr. dr. C. G. C Quarles van Ufford.
waarna mejuffrouw dr. M. A. M. Klompé,
minister van maatschappelijk werk. een
toespraak zal houden. Voorts zdl me
juffrouw mr. M. Tjeenk Willink een I
overzicht geven van de recente werk- j
zaamheden van de Nederlandse vereni- I
ging van maatschappelijk werk. de
organisatie waaruit de Nationale Raad
is voortgekomen.
De betekenis van deze reorganisatie
ligt voor alles in het feit. dat door de
nieuwe organisatie thans in ons land een
orgaan is geschapen, waarin zowel de
voor een groot deel op levensbeschou
welijke basis geformeerde landelijke
organen van samenwerking voor het
algemeen maatschappelijk werk als de I
landelijke organen van samenwerking op
de verschillende terreinen van gespecia-
liseerd maatschappelijk werk in één
Raad zijn vertegenwoordigd en zich
zowel over de problemen als over het
beleid tèn aanzien van het maatschap
pelijk werk kunnen beraden.
Kort academisch nieuws
Prof. dr. J. ten Cate, hoogleraar in
de fysiologie aan de Universiteit van
Amsterdam, is benoemd tot erelid van de
Accademia medica di Roma.
Wie zijn leiders in neutrale bond
voor merendeel)
(Van onze sociale redacteur)
jyEDERLAND telt ongeveer 16.000 kleinhandelaren in aardappelen, groenten
nA..ir«irUlt' y?*! deoL16'000 is ongeveer de helft georganiseerd: circa 5000
neutraal, een kleine 2000 rooms-katholiek en 1200 in de Chr. Bond van Klein
handelaren in Aardappelen, Groenten en Fruit.
Bij deze cijfers zou men twee vragen kunnen plaatsen. In de eerste plaats,
lijn er onder genoemde kleinhandelaren zo weinig protestants-christelijken?
nr> 7"mt de prot- chr- *roeP dan misschien een belangrijk percentage
van de 8000 ongeorganiseerden? Maar ook dit is niet het geval. Het naar ver
houding zo geringe aantal leden van de chr. bond is te wijten aan het feit, dat
duizenden kleinhandelaren in aardappelen, groenten en fruit wel van prot.
chr, huize zijn, maar toch ingeschreven staan bij de neutrale bond. En het is
bovendien nog juist deze groepering binnen de neutrale bond, die hier de be
stuursfuncties bezet.
Dit is een bijzonder betreurenswaar
dige situatie, maar we kunnen er aar
toe voegen, dat het bestuur van de chr.
bond ook niet stil zit. Men stelt daar
alles in het werk om de geestverwante
vakgenoten te overtuigen van de plicht
tot chr. organisatie.
En we hebben vertrouwen in deze
activiteit van de bond, niet alleen, omdat
men de zaak goed aanpakt, maar vooral
ook, omdat de geest onder de leden uit
stekend is.
Het jaarlijks congres
an de bond, dat dit
maal op 26 en 27 maart
op Houtrust in Den
Haag wordt gehouden,
is daarvan een duide
lijk bewijs. Als we de
opkomst naar de jaar-
lykste congressen als
maatstaf mogen nemen,
dan is dc christelijke bond verreweg
de beste vergeleken bij de neutrale en
rJc. bonden. Laatstgenoemde bonden
tellen op hun jaarvergaderingen niet veel
eer aanwezigen dan resp. 150 en IOC
Het programma van het congres
de christelijke bond, dat volgende week
gehouden wordt, vermeldt een referaat
van de secretaris van de Christelijke
Middenstandsbond, mr. M. G. v. d. Kaa
over Middenstandsproblemen De direc
teur van hét algemeen waarborgfonds,
de middenstand, de heer H. Post,
zal het woord voeren over de krediet
verlening aan middenstanders.
We vermoeden dat de heer v. d. Kaa
in zijn referaat ongetwijfeld ook het pa-
rallellisatievraagstuk aan de orde zal
i Sportpraatj'
i Nws; 19.10
Boek der Boeki
38
les Sortilèges, opera-ballet; 22.40 Voordi
Engeland, BBC Home S
V d scholen; 13 00 Dansm
13.55 Weerber; 14.00 Nw
14.55 Inl
12.00
Critleken; 16.45
arctic expeditie
ber; 19.00 Nws;.
20.00 Ge
Fll
22 45 Ha
i; 18.00 V d kind; 18.55 Weer-
19.15 Stad en land: 19.45 Ork
progr; 20.30 Klankbeeld;
21.30 Fllmmusical. r»i
nle-ork en sol; 23.15 Caus
- 24.00 Nws: 0.08—0.13 Kot
Engeland, BBC Light Prograi
23.45
Maar waar zal je dian blijven? wilde de
vrouw weten.
Ik slaap vannacht bij mijnheer de Jong, die
heeft een groot huis en zal wel een bed voor mij
over hebben.
De "'rouw begreep het niet. De Dromer, die
toch maar een zwerver was, zou zomaar in het
mooie huis van mijnheer de Jong kunnen slapen.
In een hooiberg bij een boer hoorde hij eigenlijk
thuis.
De Dromer zag aan haar ogen hoe zij twijfel
de aan zijn woorden en glimlachend zei hij: Alle
mensen zijn mijn broers en zusters en niemand
weigert aan een familielid een plaatsje onder
zijn dak. Als er iets is met je man, weet je waar
je me vinden kunt.tot morgen dan maar weer
en vertrouw maar dat alles in orde zal komen.
Mijnheer de Jong beschouwde hem niet als een
broer, maar welkom was hij wel in het huis van
de welgestelde meelhandelaar. Hij at mee aan ta
fel en in het avonduur zat hij tegenover de heer
de Jong en samen bespraken zij het geval var
Koos Houtebeen.
De heer de Jong had een eigen mening over
de zaak. Hij geloofde niet dat Koos zijn geld had
opgemaakt of verduisterd. Volgens hem hadden
12.30 Jan Hoofd en Bil met de snurker die bij hem
16 &0j was, Koos uitgeplunderd. Waarom zou Jan anders
18.55| de vertering betaald hebben, zo gul was hij niet
ut nn v a (.'..^"ïr'-w'v'k CoiH-imet zi^n geld- Maar Jan was een lepe vogel, er
Boekbespr. 18.00 v <M*ugd^ 1(|a3u0s.v20d00so}^ was niets uit hem los te krijgen hij wist niets
oo'OmT ork en' sol: 22.00 en daar hield hij zich bij. Te bewijzen viel er
.n.1: 22.55-23^00 Nw«. natuurlijk ook niets en zo bleef het dorpspubliek
"muz. 14 45 Om"™rk 16 05 Lier.' ",an Koos twijfelen en niemand wilde zien welk
oo Nws; 17 10 Gram; 19.30 Nws;. ?en kwaad zij aan het gezin van Koos deden.
;onc; 22.00 Nwi; 22.55 idem. I Nadat de heer De Jong verteld had hoe hij de
12.15 Mrs Dale s
fare; 1300 Par
4.00 Ork muz; 14.4C
13.15 Lichte
14 45 V d kind: 15 00 V
en ork cone; 16.45 Mil ork; 17.15 Mi_
i's dagboek: 17.30 Orgelspel; 18.00 Lich-
nuz. 18.15 Dansmuz: 19.00 Samenzang;
9.45 Hoorcp; 20.00 Nws;
23.00
Veerber: 12.34 Gra
Idem
17.00 Nws; 17.10 Kam
19.00 Nws; 19.40 Gra
20.30 Gra
Planorecital;
13.10 Lichts
20.00 Ork
zaak zag begon de Dromer te combineren.
Hij had Joost Worstindepan bij Jan gezien en
toen reeds had hij vermoedens dat die twee een
of andere boze streek zouden uithalen. Het was
en span dat nergens voor terugschrok.
We zouden Jan eens aan de oren moeten
gaan trekken, zei hij nadenkend.
Of dat helpen zal, ik heb mijn best gedaan,
maar ik ben niet tegen de kerel opgewassen, ant
woordde de heer de Jong.
Maar ik heb een stok waar Jan bang voor is.
De heer de Jong was een man van snelle be
sluiten. Even dacht hij na, toen zei hij; Als dat
zo is gaan we er onmiddellijk op uit, ik heb een
auto en Jan zal nu wel thuis zijn.
Zij troffen Jan en Joost tezamen in het dikbe-
rookte huis genoeglijk rokend en proevend van
een cognac, die te goed was voor twee kerels die
steeds op de voering zaten.*
Kom er in en drink een glas mee, werden zij
joviaal begroet.
Binnen komen we zeker en en stoel nemen
we ook, maar je drank zullen we niet aanraken,
antwoordde de heer de Jong.
Niet goed genoeg voor de heren, grijnsde
Jan. Joost zweeg maar. er was een onrustige blik
in zijn ogen als hij de Dromer aanzag. Hij ver
trouwde die zwerver niet het stiekeme ventje
was hem al dikwijls voor de boeg gekomen als
hij dacht een goede slag te slaan.
Ernstig zat de Dromer op een van de stoelen
van Jan, hij liet voorlopig de heer de Jong het
woord doen.
Je begrijpt wol waarvoor wij hier zijn, be
gon de heer de Jong.
Dat is te zeggïn, deed Jan aarzelend, begrij
pen doe ik het niet. Als een grote mijnheer en
een zwerver samen op pad gaan, is er gewoon
lijk wat loos voor eenvoudige mensen zoals wij
zijn. Je komt toch niet over het akkevietje van
Koos Houtebeen praten, daar weet ik niet meer
van dan je al verteld is
We komen juist nog eens terug op die zaak,
er zijn een paar dingen die we graag willen we
ten en de Dromer vermoedt dat jullie ons alle
inlichtingen kunnen geven die we nodig hebben.
De Dromer vermoedt zoveel, hij kan wel den
ken, dat ik het water van de rivier met mijn
handen kan tegenhouden, hij is er net de man
voor om zulke gekke dingen te denken. Maar als
je er op staat, wil ik je nog wel eens vertellen
hoe wij met Koos gevaren zijn. Ik zeg dat het
onverantwoordelijk is om zo'n arme slokker met
zoveel geld op pad te sturen, dat moet mis lo
pen als je het mij vraagt.
Je praa* teveel Jan, zei de Dromer ernstig.
Ik moet wel praten als jullie me zo rauwe
lings op mijn lijf komt vallen, een mens moet
zorgen dat de dingen goed uit de doeken komen
eer er verkeerde woorden vallen Zeg nu maar
vlug wat je op het hart hebt. want ik heb met
Joost nog een en ander te doen wat geen uitstel
kan lijden.
Vertel dan maar eens wat je met het geld
gedaan hebt, dat je van Koos afgenomen hebt?
zei de heer de Jong bruut.
(Wordt vervolgd
stellen, want als er één vraagstuk Is,
waar de groentenhandelaren op het
ogenblik bij wijze van spreken de hele
dag over spreken dan is het wel de pa-
ralellisatie. Parallellisatie betekent de
verkoop van artikelen in zaken, die
voorheen deze artikelen niet tot haar as
sortiment rekenden.
De groenten-, fruit- en aardappelhan-
delaron hebhon »lch od het standpunt
gesteld, dat tot hun branch deze drie
artikelen behoren, hetzij van binnen
landse afkomst of geïmporteerd, hetzij
ln natuurlijke toestand of ver- en be
werkt.
Dit standpunt heeft men ook vastge-
ontwerp-vestigingsregeling,
legd
dat aan het departement 1
sche zaken is voorgelegd. Bij dit dept..
tement zijn echter nog meer voorstellen
voor vestigingsregelingen binnengekc-
men, met name van de kruideniersorga
nisaties. En deze bleken ten aanzien van
het assortiment een veel ruimer stand
punt te willen innemen. Zo wil men hier
ook de verkoop ter hand nemen van ver
pakte groenten en aardappelen en hard
fruit. Ten aanzien van de verkoop van
verpakte aardappelen door de kruide
nier heeft het hoofdproduktschap vcor
aardappelen kort geleden besloten, dat
eerst de beslissing van de regering met
betrekking tot de ingediende vestigings-
voorstellen moet worden afgewacht.
Dubbele diploma's
Naar aanleiding van de wensen van
de kruideniers stellen de groentenhande
laren, dat indien in de zin van het krui-
deniersvoorstel mocht worden besloten,
zij zich de eis tot verkoop van kruide
niersartikelen voorbehouden.
De groentenhandelaren houden reeds
reëel rekening met deze mogelijkheid.
Zo zijn er op het ogenblik meer groen
tenhandelaren, die het vakdiploma voor
het kruideniersbedrijf halen dan kruide
niers zelf. De kruideniers maken zich
echter in deze richting minder zorgen,
want zij gaan van het standpunt uit, dat
men voor de verkoop van verpakte- en
merkartikelen geen bijzondere vakken
nis nodig heeft, dus ook geen vakdiplo
ma voor verpakte groenten, fruit en
aardappelen.
Alvorens een beslissing te nemen,
heeft de regering enige tijd geleden ad
vies bij de Sociaal Economische Raad
ingewonnen inzake de vestigingsregeling
en de daarin vervatte parallellisatie
kwestie. De S.E.R. adviseerde tot instel
ling van een algemeen levensmiddelen-
bedrijf. Bij het advies was echter een
minderheidsnota, die gesteund werd
door de middenstandsleden van de
E R. Voor economische zaken is zo de
beslissing wel erg moeilijk geworden.
We geloven echter, dat niettegenstaan
de de vele moeiH>'khcdcn het jaarlijkse
congres van de Christelijke Bond van
Kleinhandelaren in Aardappelen, Groen
ten en Fruit er ditmaal niet minder goed
om zal slagen.
ONDEKWIJSBENOEMINGEN
Benoemd tot hoofd der chr. nat. school
te Wijchel: S. Berg te Parrega; van de
-school te Heeg: J. Moraal te AehJum;
de chr nat. school te Blokzijl: J. G.
Hoogduin te Hoorn.
Benoemd tot onderwijzer aan de Kon.
Wilhelminaschool te Lemmer: W. H.
Stegenga te Balk (tijd i; aan de Leer
school met de Bijbel te Groningen: J. J.
Mekel le Groningen aan de school met
de Bijbel te Vianen: A. Vervoorn te
Acquoyi Gld aan de chr. nat. school te
Huinen (Putten): K. Besselsen te De Valk.