KANTTEKENING CHRISTFUJK Zomerprogramma van het Geref. Jeugdcentrum Europese integratie gevaar sociale harmonisatie voor Predikantenvergaderingen naderen weer l SPOEL OM die melkfles! Abul'e"netétotot' Een dromer op pad De keer 2 1800 jongeren hunnen dit jaar terecht 47 kampen in binnen- en buitenland De ruim 1600 jongeren, die het vorig jaar hadden deelgenomen aan een kamp van het Gereformeerd Jeugdcentrum „de Witte Hei", ontvingen één dezer dagen de nieuwe G.J.C.-kampfolder. Even zijn hun gedachten misschien teruggegaan naar de belevenissen in een G.J.C.-kamp ergens in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk of Zwitserland. Niet lang echter, want de keus uit het zojuist verschenen programma voor 1957 moet snel worden gemaakt. Er zijn 47 mogelijkheden. De kampen staan open voor alle jon gens en meisjes van 16 tot 25 jaar, ook voor hen, die geen lid zijn van een gere formeerde jeugdvereniging. Er wordt slechts van allen verwacht, dat ze zich zullen aansluiten aan de kampstijl van de G.J.C.-kampen. Reis en verblijf ge schiedt in „kampverband". Evenals de vorige jaren is het aantal kampen weer gegroeid. Overeenkomstig de trek van de jeugd naar het buiten land, komt die groei met name uit in de buitenlandkampen. Van de kampen in Nederland zijn de zeilkampen uitgebreid. Een experiment is dit jaar een vroeg zeilkamp van 16 tot 23 juni in Oppenhuizen. Dit kamp staat open voor jongeren van 16 tot 30 jaar. Het Gereformeerd Jeugdcentrum hoopt voor dit kamp jongeren, die hun vakan tie niet in juli of augustus kunnen op nemen een dienst te bewijzen. Een aparte plaats onder de binnenland kampen nemen in het natuur-, het cul tuur- en het bijbelkamp. De twee eer ste worden gehouden in Wijk aan Zee. het laatste in de „Wierschuur" op Ter schelling. De leiding van het bijbelkamp zal berusten bij de heer D. N. Wouters, theol. kand. te Amsterdam. In de mor genuren zal een bepaald bijbelboek wor den besproken. Verder worden er kampen gehouden In Grouw, Bennekom, Doornspijk, Aalst en Huis ter Heide (U.). Op de lijst van de buitenlandkampen komen weer kampen voor, die in de G.J.C.-kring een zekere vermaardheid hebben: Ardennen bij Ave et Auffe (6 weken), Bielefeld (4 weken). Weesen (3 weken) en een fietstrektocht Nederland— Vlaanderen. Voor het eerst houdt het G.J.C. dit jaar kampen in Grindelwald (1 week), Gsteigwiler bij Wilderswill (2 Al deze kampen worden door jonge- ;n, die daartoe één of meer weken van hun vakantie opofferen, geleid. Het kampkader is stevig getraind. Onder dit kader bevinden zich weer een aantal jongeren, die het vorig jaar aan een kamp deelnamen. Zo wordt een zekere continuïteit ge vormd in de G.J.C.-kampen, waarin in 1957 ruim 1800 jongeren hun vakantie zul len kunnen doorbrengen. De uitvoerige De onderwijzerssalarissen De bijzondere commissie voor geor ganiseerd overleg voor het onderwijzend personeel bij het lager onderwijs heeft op 15 dezer opnieuw over de regerings voorstellen inzake de onderwijzerssala rissen vergaderd. Naar aanleiding van in de vergade ringen van februari door de organisa ties gemaakte opmerkingen, heeft de regering ten aanzien van enkele pun ten nieuwe voorstellen bij de commis sie aanhangig gemaakt. De commissie zal op 26 maart opnieuw bijeenkomen om over de gewijzigde voorstellen te be raadslagen, zo deelt het ministerie van o., k. en w. mede. Peccavi van In de Waagschaal Tegen de redactionele leiding van het bekende blad In de Waagschaal zijn van de kant van de lezers ernstige bezwaren geuit. Hierbij is niet aan een koerswijzi ging te denken, doch meer aan een té grote gastvrijheid aan schrijvers die ten diepste buiten de bepèalde ruimte van het blad verkeren, zo schrijft de hoofd redacteur dr. K. H. Miskotte. Daardoor is verwarring ontstaan leek het alsof de oude koers (bekendma king van de dialectische theologie in ons land: kritische begeleiding van de nieu we tijd; ruimte voor Israel en het hu manisme) niet meer gevaren werd. Dr. Miskotte verklaart dat de redac tie ernstig gefaald heeft door zich te weinig te distanciëren van katholiseren- de tendenzen, en in zeker zin ook van een radicaal anti-militairisme; de theo logie liet zij te mager en haast verle gen van terzijde meespreken. De redactie is voornemens tot de aan vankelijke doeleinden terug te keren. Ds. G. H. ter Schegget te Vreeland heeft het secretariaat op zich genomen. De film doet haar intrede in het Nederlandse hoger onderwijs als werp van wetenschappelijk onderzoek. Aan de Universiteit van Amsterdam is onlangs dr. J. M, L. Peters uit Den Haag toegelaten als privaat-docent in de film kunde. Dr. Peters is directeur van hel Nederlands filminstituut, secretaris van het instituut Film en Jeugd en cursus leider van het technisch filmcentrum. BEROEPINGSWERK NEDERL. HERVORMDE KERK Beroepen te Veenendaal (vijfde pre dikantsplaats): L. Kievit te Woerden. Bedankt voor Boven-Hardinxveld: J. H. Cirkel te Woudenberg. Beroepbaarstelling: vik. W. R. van der Zee, Utenbroekstraat 33, 's-Gra- GEREFORMEERDE KERKEN Tweetal te Amersfoort (vierde predi kantsplaats): D. Krijger te 's-Graven- hage-West en W. A. Krijger te Schie-. dam. CHRISTELIJKE GEREF. KERKEN GEREF. GEMEENTEN Kort academisch nieuws Dr. W. Glasbergen, benoemd tot buitengewoon hoogleraar aan de Am sterdamse universiteit in de praehisto- ie van West- en Midden-Europa en de rcheologie van Nederland, aanvaardt naandag 25 maart zijn ambt openlijk met het uitspreken van een rede in de aula der universiteit. MULO-DIPLOMA A en B Wilt Gij in 1958 slagen? Sluit U dan zo spoedig mogelijk aan bij HILVERSUM (Beleende schriftelijke cursus) Vraagt ons prospectus uit tal van opleidingen o.a. MIDDENSTANDSDIPLOMA. Cursusadres: Soesldljkerstraatweo 83 - Telefoon 5433 Melodie en woord der Ethergolven MAART 1957 VPRO: 10.00 Geef het door; 10.05 V d kind; 1KOR: Ned Herv kerkd: 11.30 Vragenbeantw; AVRO: 12.00 MU ork; 12.30 Sportsplegel: 12.30 Even afrekenen, Heren! 12.45 Orgelspel; 13.00 Nws; 13.05 Meded of gram: 13.11 Gevar pro- gr v d strijdkrachten; 14.00 Boekbespr 14.20 Gelders ork en aollst; I d pauze: 15.20-15.45: Het gulden vlies, hoorsp; 16.30 Sportrevue; VPRO: 17.00 Gesprekken met luisteraars; 17.15 Het Platteland nu. gesprek; VARA: 17.30 V d jeugd: 17.50 Nws en aportultsl: 16.05 Horizontaal: 1 Dobbelsteen, 7 akelig, 8 luchtvaartmaatschappij, 9 Jap. parel duikster. 11 titel. 13 vogel, 14 heimelijk, 15 voegwoord, 16 grondtoon, 17 klooster voogd. 19 vreemde munt, 20 eens, 22 steigerwerk. Verticaal: Treuzelen. 2 en dergelijke, 3 plaats in Spanje. 4 Eil, in de Ind. Ar- Sportjourn; 18.30 Strljkens: 19.00 Op de kepei beschouwd, discussie: 19.30 Het huls Is t< klein, hoorsp met muz; AVRO: 20.00 Nws 20.05 Lichte muz; 20.45 Act; 20.55 AVRO'i Europees Danstoernool; 21.40 Cabaret; 22 10 Strljkork; 22.30 Gram; 23.00 Nws: 23.15-24.00 Met de Franse slag. 11ste; 12.05 Instr octet; 12.20 Apolo/Oe; 12.40 Lichte muz; 12.55 Zonnewijzer; 13.00 Nws en Kath nws; 13.10 Dansconcours; 13.45 Boekbe spr; 14 00 V d Jeugd: 14.30 Klarinet en pi 14 50 Pianorecital; 15.10 V d Middenstan itrljdkrachten; 20.30 Act; 20.4! MAANDAG 18 MAART 1957 >rsum I, 402 m. AVRO: 7.00 Nw: 7.20 Gram; 8.00 Nws; 8.15 Grarr De Groenteman; 9.15 Gram; 9.35 W< ).40 Morgenwijding; 10.00 Gram; 11.Of iengym; - - Gram; 11.30 Set Nws: 13.15 Meded of gram; 13.20 Lichte muz; 13.55 Beursber; 14.00 V d vrouw; 14.45 Fluit, clavecimbel en piano 15.15^ Het 15.00 Gram; 17.00 Elektronisch mandoline- ens; 17.30 V d Jeugd; 17.50 Mil comm; 18.00 Nws; 18.15 Lichte muz: 18.50 Viool en 19.15 Muzikale caus: 19.30 Orgelspel; 19.45 ReoerinffsuitzLandb rubriek; 1. Het kwe- ■energie in de land- 1)5 De Radloscoop- 23.00 Nws; 23.15 Beursber v New York: 23.16 Onze buitenlandse correspondenten melden; bouw I; 20.00 23.30—24.00 Frontloge. Hilversum II, 298 m. NCRV 7.00 Nwg e SOS-ber; 7.10 Gewijde muz; 7.30 Gram; 7.4 Een woord voor de dag; 8.00 Nws en wee: ber; 8.15 Sportuitsl; 8.25 Gram; 9.00 V d gj 9.25 V d 1- men; 10 0! Etherleergang; gr; 12.25 Voor boer chipel. 5 meisjesnaam. 6 Ned. Spoor- kapel; 14.05 Schoolradio; 14.30 Gram; 14.45 wegen, 8 insekt. 10 familielid, 12 vuil- V d vrouw: 15.15 Pianorecital: 15.45 Gram: gele vogel. 13 net, 17 oppervlaktemaat. OPLOSSING PUZZEL No. 70 derie: De BB v piano; 17.00 17.30 Gram: i; 17.45 RegerlngsultzJan Go- *a buiten: 18 00 •erber; 19.10 Volkszang; 19.30 ,Volk en Staat", caus; 19 45 Carillonmuz; 20 00 Radiokrant; 20.20 Lichte muz; 20 35 Gavston. hoorsp; 21.40 Gram; <nr: 22 00 Kamermuz; 22.45 3.15—24.00 Horizontaal: 1 Groezelig. 2 roos/O.L. Ada. 3 eer/post/is. 4 talent kot, 5 Isar/ „Rui spits. 6 gemak/ik/ei. 7 amen/alk/ra. 2150 8 Ir/etage ia. 9 rij'noteren. Avondoverdenking; 23.00 N' Vertikaal: 1 Gretig/air, 2 roe/asem/ j °r#m- rij. 3 oorlam'een. 4 esperanto, 5 zoon/1 Televl»ieprogr. KRO: 20.30 Poppenkast: skaat, 6 Elst/pil/ge, 7 lat/kikker, 8 ïdio- 21.00 Theaternws; 21.20., Rechter terie, 9 gast/si/aan. I éénacter; 21.55 Epiloog. Zoekt den Here Geref. Maatschappelijk Verbond: EEN WOORD VOOR VAN DAAG Er is maar één weg om tot God te komen: de weg van bekering. Dat woord iS misschien een beet je belast met allerlei sentimenten, maar het is een heel goed woord. Lees maar Jesaja 55, waarin een groots aanbod door God gedaan wordt aan ieder dië~het op aarde ellendig heefti Waarin wijn en melk en brood beloofd wordt aan dorstigen en hongerigen. Hoe de mens van .dat goddelijke aan bod kan profité ren^ „Zoekt den Here terwijl. Hij zich laat vinden, roept Hem aan terwijl Hij nabij is. De goddeloze verlate zijn weg efi de ongerech- tige man zijn gedachten en hij bekere zich tot den Here-dan zal Hij zich over Hem ontfermen. En tot onze God want Hij vergeeft menigvuldig!" Dit is bekering: radicaal breken met allerlei foute levensgewoon ten. Uitbannen zelfs van allerlei foute gedachten. Dat" lijkt moei lijk maar als uw gedachten vol zijn v^n wat God u aanbiedt, dan is het toch niet zo moeilijk als het lijkt! En speciaal vóór dé zondag: die eis van bekering, van terugkeer op uw foute levensweg, geldt on verminderd voor de' kerkganger. Uw wandel riaar de kerk moet Profetisch getuigenis nodig tegen welvaartsverafgoding VAN 14 tot 16 maart is op ,,De Witte Hei" te Huis ter Heide een congres gehouden, dat was georganiseerd door het Geref. Sociaal Economisch Verband en het Geref. Maatschappelijk Verbond, uit de kring van de Geref. kerken (art. 31. De voorzitter van deze twee or ganisaties, de heer P Groen, opende het congres met een beschou wing over de Europese inregratie De heer Groen bracht verschillende bezwaren tegen de komende integratie naar vören, zowel op econo misch als op sociaal gebied. De voorzitter sprak de vrees uit dat de integratie voor ons grond stoffen-arm hvd een economische verslechtering zal betekenen. Zo brengt bijv. de sociale harmonisatie vele problemen met zich mee. Wan neer over vier jaar in alle landen klein-Europa de 40-urige werk week verplicht wordt gesteld, en de ,volgende uren dus als overwerkuren zullen moeten werden uitbetaald, be tekent dat een loonsverhoging van Gemiddeld zullen de lonen ook ongeveer 3% stijgen bij gelijke be loning van mannen en vrouwen. Daarbij komt nog weer eens 8 a 10% de invaliditeitsverzekering, de huurverhogingen en de weduwen- •.wvoorziening. gedekt worden door uw handel in de week! 0VER, In het Gereformeerde Weekblad werpt de heer H. de Jong historisch licht op de predikantenvergade ringen, die straks weer voor de deur staan: li paar weken kun- in de kerkelijke pers de aankondigingen in zake vergaderingen van pre dikanten weer verwachten. Direct na paaen trekken de gereformeerde dominees op naar het Jaarbeursrestaurant in Utrecht, een week later ge volgd door de hervormde predikanten, die aldaar in de Handelsbeurs zetelen. Een dag daarna komen de vrijzinnige dominees op het appèl in Amsterdam, in de vergadering der moderne theologen. Lutherse voorgangers en doopsgezinde leraars vergade ren tweemaal per jaar. Ook de christelijk-gereformeerde, vrijgemaakte, remonstrantse en vrije evangelische pastores hebben hun vergaderingen en zelfs de oud-katholieke pas-. r Historisch licht De predikantenvergadering is nog niet zo'n oud ver schijnsel, althans niet in de vorm zoals we haar nu ken nen. Dominees hebben er altijd behoefte aan gehad om met medebroeders in het ambt van gedachten te wis selen. Dit geldt trouwens evengoed van andere beroe pen en ambten. Natuurlijk bestaat dat domineescon tact ook wel in ongeorgani seerde vorm. In de steden kent men het „ministerie" als de samenkomst van do minees. Op het platteland zoeken predikanten uit burige plaatsen elkaar ge- kkelijk op. Lees de aar dige schets „De Ringbroe ders" uit de Pastorie Mastland nog eens na: dan weet u hoe de dominees in de Hoekse Waard honderd jaar geleden contact onder hielden. Op veel plaatsen kent men tegenwoordig de „coetus" als vergadering van predi kanten. soms uit verschil lende kerken, al of niet in gezelschap van hun dames. Vroeger werd met coetus de coetus van Emden, ge sticht in 1544, waarin Johan nes a Lasco een rol speelde,. Zeeland heeft nog tot 1805 een.coetus gekend, die'om de drie jaar vergaderde en in laatstgenoemd jaar- de naam synode ontving. Er bestond dus wel hier en daar een band tussen de predikanten, maar van een vereniging was niet eerder sprake dan tegen het mid den van de 19e eeuw. Toen stichtte men (in 1845) de Friese predikantenvëreni- ging, die al heel gauw na volging vond in andere pro vincies. In 1852 had elk "ge west zijn eigen organisatie. Vandaag bestaat er .in. gfc, hervormde kerk nog maa'f één, de Gelders-Overijsselse:' vereniging. WELKE bedoeling had men met die predikantenver- - enigingen? Laten we daar voor het woord geven aan ds. J. P. Riedel van Eenrum, voorzitter yan de Groninger predikantenvereniging, die op 9 juni 1840 in het Con certhuis te Groningenwag opgericht. Ds. Riedel zei in zijn openihgswoord voor dè tweede vergadering, septem ber 1846: „De grond van deze talrijke vergadering (er waren 77 dominees) is ge legen in den geest des tijdg, die vereenigingen wil; is~ verder gelegen in den stand van evangeliedienaren, die tot vereeniging bijzonder uitlokt, en is gelegen in de beweging, die er alomme bij hoogere en lagere stan den op het gebied des we tens en des geloofs plaats vindt in verschillende rich tingen. en is tenslotte gé- legen in de verbeterde mid delen van communicatie".. „De oude heer Riedel", zo-, als hij door zijn collega's genoemd werd, wekte de in druk, dat hij het ontstaan der vereniging als een nood-, zakelijk kwaad beschouwde: men wilde nu eenmaal ver enigingen! Een diepe bedoe ling zat er ook niet achter, althans niet in het begin. Men wenste als ambtsbroe ders een dagje gezellig bij- te zijn. Dit blijkt ook geen domineesbijeenkomst aangeduid maar een kerke lijke vergadering uit een bepaalde streek. Bekend is moest: zaalhuur 3—, tabak 1.—, koffij 20.—! Er werd dus op zijn Gronings nogal wat koffie in de wel eerwaarde kelen gegoten! De Groninger predikanten- vereniging telde onder haar leden behalve hervormde predikanten ook leraars der doopsgezinden, luthersen .en zelfs afgescheidenen ofschoon Ulrum nog. maar zo kort achter de rug lag. De do minees der afgescheidenen trokken zich echter terug toen bleek, dat de vereni ging zeer geporteerd was voor de Groninger richting. Prof. Hofstede de Qroot, geestelijke vader van deze richting, woonde de verga ringen-.geregeld bij. De vereniging vergaderde fii -juni èri sèptember. Dé Zuidhollandse vereniging gesticht 1849, die in Rotter dam' samenkwam, begon al vroeger in het jaar. In 1851 vond een dominee, .dat te vroeg. Hij klaagde in de Kerkèlljke Courant: '„Een predikant uit Zuid-Holland, ver van Rotterdam wonen- dé, vraagt, waarom men. de predikantenvereniging in de maand april juist gezet heeft met donkere maan. Voor velen is de reis lang. wordt het 's avonds laat en- wekt men een noodeloos be zwaar, omdat men in de stad niet weet, hoe noodig men ten platten lande het maan licht heeft". richt 1870, het beter beke ken. Deze vereniging van hervormde dominees betrok zijn leden uit de pastorieën gelegen langs het Rijnspoor, de lijn Utrecht-Arnhem. Men was dus van een goede verbinding verzekerd! NADAT eerst de provin ciale predikantenvereni gingen haar kans hadden gekregen, kwamen later de landelijke domineesorgani saties. In 1861 werd dc Ned. Hgrv. Predikantenvereni ging gesticht, aanvankelijk onder de naam „Evange- lisch-Confessionele Predi- kanten-Vereeniging".- Vier jaar later kreeg de vereni ging haar tegenwoordige naam, maar in die oude naam. leest men nog de be doeling van de stichters: men wilde beraadslagen over de vraag wat in de toestand, waai in de her vormde kerk toen verkeer de, te doen stond aan hen, „die op grond van het evan gelie met de belijdenis der kerk instemmen". Het is duidelijk, dat deze vereniging niet ontstond om voet te geven aan een ver gaderhobby van de domi nees, maar dat dit een be- zinningsorganisatie was, uit nood geboren. Er zijn later nog meer predikantenverenigingen in de hervormde kerk ontstaan en ook in andere kerken. Het interkerkelijk karakter verdween, behalve bij de Bond van fred. Predikan ten, die echter geen bezin- ningsorganisatie is maar een vereniging tot bevordering van het materiële welzijn der predikanten. Voor de gereformeerde dominees stichtte men in 1879 de Centrale Pastorale Conferentie. Wie deze naam leest, denkt ogenblikkelijk aan de Centrale Diaconale Conferentie, zoals we die nu nog kennen. Op den duur bleek deze vorm van samen komen niet bevredigend te zijn. Toen ging men (in 1910) over tot stichting van de „Vereniging van Predi kantenvan de Gereformeer de Kerken in Nederland". Haar bedoeling was „bevor derlijk te zijn aan de theo logische studie harer leden en aan de belangen «ran den ambtelijken arbeid der ge meente". Daarnaast wilde men met een tijdschrift be ginnen en prijsvragen uit schrijven. Het Gereformeerd Tijdschrift, voortzetting van een ouder orgaan, heeft steeds een hechte band met de Vereniging van Predi kanten van de Gerefor meerde Kerken gehad. Hoewel de predikanten verenigingen in feite minder redenen van bestaan hebben er zijn veel meer mogelijk heden om elkaar te ontmoe ten, om vervolgcollegea, zelfs via de radio, te horen leiden zij toch een bloeiend heslaan. „De oude heer Riedel" schijnt toch wel gelijk te hebben gehad met zijn be wering, dat „de stand" van evangeliedienaren tot vereni ging bijzonder uitlokt! gaat 't makkelijk en goed I dat het feitelijk alleen rust op een poli tieke doelstelling. Spr. voorzag grote moeilijkheden in de sociale verhouding tussen werkgevers en werknemers, daar b.v. de loonkwesties op internationaal niveau zullen worden beslist door landen, die voor het grootste deel links-georiën teerde vakorganisaties bezitten. Ook vreesde de heer Groen een overwegende invloed van het rooms-katholicisme, daar in België, Frankrijk en Italië de meer derheid der bevolking r.k. is. Spr. kwam tot de conclusie, dat de opstellers van bet project niet voor zichtig genoeg zijn geweest en niet genoeg aandacht hebben besteed aan alle moeilijkheden en problemen, die de uitvoering van het plan met zich mee zal brengen. Volgens de heer Groen zou een veel langzamer proce dure gevolgd moeten worden. Na de inleiding van de voorzitter werd het woord gevoerd door drs. H. W. de Jong over: „Gereformeerd sociaal en economisch denken in historisch pers pectief". Drs. De Jong stond achtereen volgens stil bij Calvijns gedachten over de rente, de opvattingen der 17e eeuwse Nederlandse Gereformeerden t.a.v. be roep en arbeid, Kuyper en het sociale vraagstuk en Colijn en de internationale economische betrekkingen. Drs. De Jong concludeerde, dat deze Gereformeerden meestal duidelijk de de veranderingen in het maatschappe lijk bestel hebben onderkend, evenals hun invloed op het individueel bande len en de overheidstaak. Hun gedach ten misten echter de wetenschappelijke uitwerking en de precisie. Dit is volgens spr. eén van de redenen van de betrekkelijke ineffectiviteit van het gereformeerd maatschappelijk den ken. Hij achtte echter voortgaande be studering van de door deze Gerefor meerden gelegde grondslagen dringend noodzakelijk. Verkeerde achtergrond De derde spreiker op het congres was drs. J. L. J. Lamet, die het onderwerp „Is vandaag een positieve houding in het maatschappelijk leven mogelijk?" behandelde. Hij wees er o.m. op, dat aan vele overheidsmaatregelen een aan tasting van eigendom en gezag ten grondslag ligt én een verkeerd gebruik volgens hem verkeerde achtergrond die uit de instelling van een algemene ouderdomsvoorziening, P.B.O., bezits- spreiding, en vooral ook uit de belas- tingpolitiek spreekt. In deze tijd van toenemende afgodische verering van welvaart en bestaanszekerheid is het nodig een profetisch getuigenis te laten horen. Drs. Lamet wekte op tot een terugkeer naar de schriftuurlijke begin selen die aan het sociaal economisch bestel ten grondslag moeten liggen. Ho. ASTHMA en BRONCHIALE HOEST te verlichten Wat zou U er niet voor over hebben om Uw benauwende hoestaanvallen te kalmeren? Toch bestaat er een middel dat zijn doeltreffendheid bewezen heeft en dat aan duizenden lijders aan asthma en bronchiale hoest verlichting heeft ge bracht. De Adozotabletten zijn zo samen gesteld, dat één tablet de felste aanval in 30 seconden verlicht en de normale, rustige ademhaling in 5-15 minuten her stelt. Neem zelf de proefVerkrijgbaar bij apothekers en drogisten. Geref. stichting voor emigratie De Gereformeerde stichting tot b'ij stand van emigranten en geëmigreer- den in het midden van de Geref. Kerken (ond. art. 31) houdt haar jaarvergadering op woensdagmiddag 20 maart te Zwolle, 's Avonds zal in de Plantagekeric aldaar een openbare bijeenkomst gehouden worden, waarin ds. G. van Dooren van Burlington in Ontario (Canada), voorheen predikant te Enschede, die thans met verlof in ons land vertoeft., zal spreken over: „Immigratie en Integratie". Vrijdag 22 maart zal ds. Van Dooren over hetzelfde onderwerp spreken de Zuiderkerk te Groningen. 37 Niemand heeft oodt openlijk durven zeggen, dat Koos het geld gestolen heeft, maar de ogen waarmee wij worden aangezien spreken duide lijke taal. We werden weer gemeden en Koos kreeg van niemand meer iets te doen. Hij was er kapot van en nu drinkt hij meer dan hij ooit gedaan heeft. Wat zal er van mijn kinderen te recht komenzij groeien in schande op en iedereen spuwt op hen. Zoveel ellende had de Dromer nooit voor zich uitgestald gezien. Hij wist er geen weg mee. Troostwoorden zouden erg goedkoop klinken. Alleen daden zouden hier uit komst kunnen brengen. Maar wat kon hij doen? Moest hij Koos afwachten om hem door elkaar te schudden en dan te vertellen welk een lafaard hij wel was? Doch dan zou hij het paard achter de wagen spannen. Voorzichtig moest hij Koos naderen en met zachte hand aanpakken om hem terug te voeren van zijn verderfelijke weg. Maar hij moest ook iets doen voor de vrouw en kinderen, in dit huis was nood, bittere nood. Waar zijn de kinderen?, vroeg hij. Achter in de tuin, op de weg komen ze zo weinig mogelijk. Hebben zij vandaag al gegeten? De vrouw glimlachte pijnlijk en met een zon derling hese stem antwoordde zij: Rauwe penen uit de tuin. De Dromer doorzocht zijn zakken en alleswat hij aan geld bij zich had wierp hij op de tafel neer. Laat daarvoor brood halen, beval hij. Toen bedacht hij zich. De jongens gingen niet graag de weg op had de vrouw hem verteld en hij kon dat begrijpen. Hij streek het geld weer op en zei: Het is beter dat ik zelf ga. De „Vrouw gebaarde afwerend met haar han den. De blos die naar haar wagen schoot, bewees hoezeer zij zich schaamde. Zij was een nette vrouw, en nog nooit hadden haar kinderen ge kregen brood gegetenHet was toch wel ver met haar gekomen. Zij greep met een hand naar haar hart alsof dat haar pijn deed. De Dromer hield zich echter alsof hij niets zag, resoluut stapte hij naar de deur en met een ver beten trek om zijn mond liep hij naar het dorp. Zo economisch mogelijk besteedde hij het wei nige geld dat hij bezat en hij verbaasde zich over de hoeveelheid voedsel, die hij voor een paar gulden bijeen wist te brengen. Broodpapkosteen stuk leverworst en kaas/.een pakje margarine en nog enkele din gen die hij nodig .oordeelde. Hij merkte niet dat de winkeliers hem prijzen berekenenden die ver beneden de inkoopsprijs lagen, want van prij zen had de Dromer geen begrip. De 'winkeliers waren voorkomend en vriende lijk alsof hij de beste klant van de wereld was, want zij begrepen voor wie. hij zijn inkopen deed. Zij hadden medelijden met de vrouw die nooit iets vroeg en stilzwijgend met haar kinderen honger leed. Zij berekenden -weinig en wogen met gulle hand, maar de Dromer voelde zich een uitzonderlijk goed inkoper en hij begreep niet hoe sommige mensen klagen konden over de dure tijd. Hij bezag zijn inkopen en met een trots hart liep hij terug naai- het huis waarin honger geleden werd. De kinderen zaten vol verwachting rond de ta fel. Zij waren door hun moeder geroepen, want haarliefde was tenslotte sterker dan haar trots. Met begerige ogen zagen zij naar de heerlijk heden, die de Dromer op de tafel neerlegde.... Het waren zaken die zij in lanige tijd niet gezien haddon. De moeder sneed het brood en in dit ogenblik was er in het gehele dorp geen gezin dat geluk kiger was. De feestelijke stemming bleef voortduren tot de vader binnen kwam waggelen. Broodkaas en worst, waar hebben jul lie ingebroken? lalde hij. Hij graaide de worst, van de tafel en verslond die gulzig, Dat is gemeen, siste de oudste jongen. Zijn vader hoorde de opmerking en dronke- mansdriftig haalde hij een arm uit om de jon gen te slaan. Durf jij je vader te veraffronteren, snot aap, zei hij met dubbelslaande tong. De Dromer greep de opgeheven arm en hij drukte de dronkaard op een stoel neer. Te spreken viel er onder deze omstandigheden met, Koos moest eerst zijn roes uitslapen. Met de vrouw bracht hij Koos te bed en toen stond hij voor de vraag waar hij de nacht zou doorbrengen, want voor de volgende morgen zou er met Koos niets aan te vangen zijn. Je kunt hier blijven, bood de vrouw aan, doch dit wilde hij niet. Er werd al genoeg over dit huis gesproken, oordeelde hij. Zelfs de schijn van het kwaad moest vermeden worden. (Wordt vervolgd) WAREN wel zeer belangrijke mededelingen, die minister Zijl stra op een gisteren te Groningen ge houden vergadering kon doen. Het kwam hierop neer, dat we, naar het schijnt, de voornaamste omstan digheden die tot prijsstijgingen heb ben geleid, thans achter de rug heb ben. De minister sprak in dit verband in een prijsstijgingsklimaat, dat we dus als het ware hebben over- De situatie is thans zo, dat de wereldmarkten van grondstoffen en vrachten een daling vertonen. Voor een deel ligt dit ook voor de hand. Het prijsstijgingsklimaat is mede ver oorzaakt door wat wij zijn gaan I noemen de Suez-crisis. Welnu, het Suez-conflict is geregeld, zij het ook min of meer en zeker op een uit sluitend bevredigende manier. Op de daling in de prijzen der j wereldgoederen maken op het ogen blik textiel en suiker nog een uit zondering. Het globale beeld van de prijzen vertoont echter een daling. J^JET SPREEKT VANZELF, dat deze nieuwe ontwikkeling in haar in vloed ook zal hebben op het prijs- beeld in eigen land. Er wachten ons nog de prijsstijgingen voor de melk en voor de tarieven van overheids bedrijven, welke stijgingen een be langrijke functie hebben in het bezui nigingsprogramma dat de regering heeft opgesteld en waarbij de Twee de Kamer zich deze week na lange discussie en niet dan nadat enkele correcties zijn aangebracht heeft geconformeerd. Maar voorlopig zijn we door de problemen, waarvoor de op zichzelf zo waardevolle prijs- stabilisatiepolitiek kwam te staan, heen. Duidelijk is, dat deze keer nau welijks een moment te vroeg is gekomen. Het prijsstijgings klimaat" had ons bijna weer ge bracht in de spiraal van stijgende lonen. Voor ons lag daarin een reden temeer, de noodzaak van deze politiek van stabilisatie in de lonen en de prijzen met te groter nadruk te be pleiten. Wij zagen hier wezenlijke belangen bedreigd, in het bijzonder voor de vergeten groepen, voor de genen die leven moeten van een be scheiden rente, voor de groepen van landarbeiders en anderen die in sala riëring waren achtergebleven, maar behalve voor al dezen ook voor heel ons volk. jYJINISTER ZIJLSTRA is een ener giek man. Hij heeft zijn politiek, die gebaseerd was op een scherp economisch inzicht, steeds met ijver en vuur verdedigd tegen vele op zichzelf vaak weer begrijpelijke weerstanden in. Wij hebben hem er dikwijls om bewonderd. Het ligt in de lijn van zijn energie, dat hij in zijn rede van gisteren ook al voorzichtig repte, niet maar van stabilisatie van de prijzen, maar, in dien het kan, van prijsdalingen. Wij hebben bij meer dan één ge legenheid in de afgelopen maanden beklemtoond, dat een politiek van prijsstabilisatie niet inhoudt een toe stand van onveranderlijkheid. Zo schreven we op 9 februari: „De rege ring heeft nimmer gesteld, dat de prijzen nooit mogen veranderen; zij heeft wel de voorwaarden opgesomd, waaraan voor prijsverhoging moet zijn voldaan. Met andere woorden: de regering is er op uit, de prijzen in de hand te houden". JYJAAR WANNEER stabilisatie hier dan geen toestand van onver anderlijkheid is, dan moet dit ook in houden een daling in de prijzen zo dra dit economisch mogelijk en ver antwoord is. Wij kunnen ons indenken, dat het bedrijfsleven zelf wèl activiteit zal betonen om de minister de noodzake lijkheid van een prijsverhoging onder aandacht te brengen. Maar zal het de zelfde ijver aan de 'dag leggen, wan neer het gaat, nu niet om de nood zakelijkheid van een prijsverhoging, maar om de mogelijkheid van een prijsverlaging? Wij hopen, dat dit zal blijken te kunnen. Wij zijn een gezond volk met een redelijk en verstandig inzicht in wat gebeuren moet. Dat inzicht is in genoegzame mate over ons volk ver deeld. Welnu, dit wettigt dan ook rede lijke verwachtingen, dat men bereid is de keer van de aangebrachte en ondergane prijsstijgingen mee te maken en zelfs te bevorderen. Prof. dr. B. Gemser volgt prof. Vriezen op Als opvolger van prof. dr. Th. C. Vriezen, die in Utrecht de katheder van wijlen prof. dr. A. H. Edelkoort bezette, is aan de Rijksuniversiteit te Groningen benoemd prof dr. B. Gem- thans hoogleraar te Pretoria. Hij :n de faculteit der godgeleerdheid als gewoon hoogleraar onderwijs geven in de Israëlitische letterkunde, de uitlegging van het Oude Testament en de geschiedenis van de Israëlieti- sche godsdienst.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 2