DRAGENDE Z'N SCHOVEN Pianomuziek van Beethoven en Bach 'tTheater in de wereld Cultweel venster ZATERDAG 16 MAART 1957 in de jfrande literatuur0 Domineesromans zijn schaars in de Franse letterkunde. Gezien het ge ringe percentage protestanten op het totaal der bevolking, is dat niet verwonder lijk. Iedere niet-protestant zal immers gevoe len, dat hij te veraf staat van het leven en de arbeid van de predikant om daarover te kunnen schrijven. De bekendste domineesroman is ongetwijfeld „La Symphonie pastorale" van André Gide. De titel is een zinspeling op de dubbele be tekenis van het woord „pastoral". Even is er sprake van de gelijknamige symfonie van Beet hoven, maar Gide doelt op de tweede betekenis, ironisch gebruikt. In het predikantsgezin, dat hij tekent, heerst het tegendeel van pastorale vrede en harmonie. Man en vrouw raken van elkander ver vreemd; de oudste zoon zegt het vaderlijk geloof vaarwel en het pleegkind pleegt zelfmoord. BLIND MEISJE monstreren, dat de heid de vreugde serse Jura. De man. die hij aan is naaf de bedoe- het woord laat, treft bij een ge- ling van zijn meentelid een verwaarloosd, blind Schepper. Het ge- meisje aan. Hij neemt de zorg bod schept de voor haar op zich; besteedt veel zonde en daarmee de dood, spiri- moeite aan haar onderricht en ont- tueel en lichamelijk, wikkeling, ontdekt haar sluimeren de begaafdheid en zuiver karakter en geeft zich er op een bepaald moment rekenschap van, dat zijn zelfmoord van Gertrude. zijn gezin, straalt geen kracht, geen troost uit. Als hij na een uitputtende, uren lange tocht langs onbegaanbare paden een stervende jonge vrouw bezoekt, die in een poging tot zelf moord heeft willen ontkomen aan de haat, die haar omringt, brengt hij haar de vage boodschap van een automatisch-werkende godde lijke genade, die niet vraagt naar berouw of gebed. Maar zijn woord blijft zonder echo. De dag daarop een zon dag wordt zijn prediking tot een persoonlijk getuigenis, waarin de zelfde vaagheid treft. Ze spreekt van „la grace" en „la croix", maar in zulke omsluierde termen, dat de titel van het boek in haar niet tot werkelijkheid kan worden. De lezing van deze roman verwekt weemoed: een mislukt leven, dat ten grave neigt: ware menselijke gemeenschap uitge sloten: een grimmige natuur, vijandin van de mens: nergens een glimlach, een weinig zon. Ook de taal van het boek, in grijze half-tinten, draagt bij tot deze indruk. Welk een verschil met .,La flamme et le vent!" Hier is de vlam van het geloofs- enthousiasme volkomen gedoofd. Dr. M. C. v. d. PANNE en zijn opvoeding A LS u schoolgaande kinderen hebt, die al zo ver gekomen zijn, dat ze de eerste vier klassen van de lagere school achter de rug hebben, dan bent u hoogstwaarschijnlijk al wel eens in aanraking gekomen met het huis werkprobleem. Daarover is al veel geschreven, zowel door vertegen woordigers van het onderwijs als door die der* ouders. Er is ook al veel over gesproken, door de leerlingen zelf, door vader en moeder en in het kamertje van het hoofd der school. Ik durf wel te stellen, dat het maken van huiswerk door schoolkinderen nog steeds veel problemen oproept. ?e tijd t an het loorlezen of het Met behulp van de Unesco geeft het Internationaal Theater Insti tuut een driemaandelijks tijd- Chinese theater t, dat in twee talen Erwin. Piscator schrift Italiaanse theater sedert 1945; een bijdrage over het hedendaagse het passend In „De Schooljaren onzer kinde- houden niet aantreft. In een Ame- ren", het nieuwste boek van prof. rikaans boek over jeugdlectuur Waterink, schrijft deze ervaren las ik: ,,De open haard is ver pedagoog: „Naar mijn overtui- dwenen en het kinderuurtje ook." ging moeten kinderen beneden Zo is het in Nederland nu in het tien jaar niet met huiswerk wor- algemeen nog wel niet en we den lastig gevallen." En even hopen dat het in Amerika toch al- verder lezen we: ,,In de klassen tijd nog iets gunstiger is, dan dat vijf en zes van de lagere school is deze uitspraak doet vermoeden er tegen een weinig huiswerk geen maar dat bij uitstek huislijke en bezwaar, maar wanneer wij zeg- gezinsbezigheden zoals het uurtje gen. dat in de vijfde klas dit huis- voorlezen, het samen lezen om de werk beperkt moet worden tot haard of om de tafel, in steeds een half uur en in de zesde klas minder gezinnen beoefend wor- tot een uur, dan bedoelen wij he- den, mag toch wel gezegd worden, lemaal niet, dat voor kinderen uit zjjn zejfs ouders, die graag n, dat hun kinderen op de hoog- der de titel: „Le Théatre dans le monde" (World Theatre). Het is een indrukwekkend mooi tijd schrift, dat een overzicht biedt, op theatergebied maken toneel. Voorts bevatten beide nummers toneelberichten uit tal van landen. Zo'n blad is eigenlijk voor iede re toneelliefhebber onontbeerlijk, internationale de zesde klas elke dag huiswerk niet te veel is." U ziet £T^omèn~mêt"watdê^Uteratuur hot Jve1, ?at pr.°I Wate,rink nle* der eeuwen ons aan rijkdommen het ,ets bepaald complimenteus wil heeft achtergelaten. vin den hierin de totale Gide die zich geleidelijk heeft losge maakt van zijn streng hugenootse opvoeding en als hoogste doel stel- wat de het geestelijk avontuur, de ont zeg- binding van ieder moreel juk. i •ralisme, dat gemakkelijk door de wind de: >rdt, en ook is geworden, moralisme. t im- aanvankelijk medelijden me sympathie is overgegaan in liefde, die door haar wordt beant woord. Beider liefde is rei Gertrude betreft, kan gen schuldloos. Als de predikant tot zijn ontsteltenis moet vaststel len. dat ook zijn zoon Jacques ver liefd is op het meisje, weert hij hem af en laat zijn vaderlijk ge zag gelden, waaraan de jongen zich onderwerpt. Nu voltrekt zich en dat is de kern van het boek in beiden een geestelijke ontwikkeling, ech ter gaande in tegengestelde rich ting. De vader klemt zich vast aan de woorden van Jezus, meent te le: vreugde in vrijheid en verwerpt, als van mindere waarde, de dog matische uiteenzettingen en de wettische regelen met bedreigin gen en verboden, die Paulus de gelovigen oplegt. De zoon, die in de onderwerping aan het gebod van zijn vader de kracht heeft gevonden zijn liefde te onderdrukken, verwijt hem zijn geestelijke losbandigheid bindende voorschriften hechte basis. Aan het eindpunt boekvorm, vertelt de jonge domi- uitg»> voor samenleven en werken, al te^s' blijven ook de diep-gravende te- |a' genstellingen. Maar de vlam van Htei het idealisme is wel meermalen neergeslagen, doch niet gedoofd l heel de •ereld valt te beleven. De hoofd- SSSÜ ZïïVrTsW Voor ^ons land zit in de redactie jhr. mr. P. J. W. de Brauw. Het zomernummer '56 bevat o.a een inleiding van Armand Sala- grou en een zeer leerzaam artikel over het volkstheater in het te genwoordige Duitsland. Het herfst- zeggen tegen die onderwijl de lagere-schoolkinderen al dikke boekentassen willen 1: sjouwen. '56 Voor Nederland wordt het blad uitgegeven door Elsevier te Am sterdam. Schitterende foto's lich ten het geschrevene toe, terwijl de omslag telkens gesierd eenmaal inter- ter nog al eens ouders aan te tref fen, die komen soebatten om huis werk voor hun kinderen. Laten wind" 6,90). artikel over de decors instructief door een prachtige toneelplaat i het kleuren. Een domineesroman zin des woords is dit boek niet. Het tekent li werk met de ten, maar in zijn persoonlijke er varingen, los van de ambtelijke ar- De taal is, zoals altijd bij Gide, van een klassieke zuiverheid; J dikantenleven biedt „L a f 1 a omstandigheden. Het roman-element neemt in het de volle boek 8een overheersende plaats Vele dagboekbladen zijn gevuld met overpeinzingen over Bijbel, geloof en kerk. Vaak treffen zeei persoonlijke gedachten dl® hun kinderen hiervan te laten ge- "et nieten en van te laten „leren" ten verlaten ze zich op radio, televi sie en film. Hierom is het ge- c™iekmiïdefeenen»tiurWk° Ji0ï!.dtLS.C.ï0.0L^?ja: veroordelen, intesendeel Zel(S. maar rekening met kinderlijke activiteit en initiatief wordt niet voorop stellen, dot deze ouders i ^"t, "f. dat zekeï niet zullen doen om z°nder kntlek laten Seschieden. het hun kinderen een beetje las- MT-,tvto-o u j s. -i tiger te maken. Ouders willen O u d¥ A dat hun kinderen zo veel moge- verschillende malen heb doen lijk leren en dat is een gerecht- ""komen dat het bij het lezen vaardigde eis. Maar hebbei ze zich wal erg belangrijk ,s de kinderen allen al wel eens afgevraagd of gelegenheid te geven zelf initiatief het ook gerechtvaardigd is hun zoontje of dochtertje van een jaar of tien het 's avonds nog eens lasti^te maken met werk waar het per dag al vijf uur mee bezig is „Hij zal met gejuich weder kante uitdrukkingen de lezer; komen, dragende zijn schoven", meermalen ook zal hij een afwij zend gebaar maken. Vooral dogmatische beschouwingen, in de oude be- 1 wijst op Zwit- fan Emil Brun- Getuigenissen uit Russische kampen het slot van Psalm 126, waarin gesproken wordt over de gevangenen Sions". Ook in het boek „Und brin- gen ihre Garben hebben we gen 0mdat het verschrikkelijke getuigenissen van mensen voor eenvoudig niet met woorden kan ons, brieven, gedichten, schet- benaderd worden. Maar nog ande- men waarmee wij, diepa lit tekens uit de laatste strijd nog meedragend, een betere weg naar de toekomst moeten zoe ken. Juisi zo wil het een schoof van dankzegging voor een zwaar, maar niet vruch teloos beleven zijn." Het schrijverstalent van Hatz- feld is onloochenbaar. Hij weet in enkele trekken ontwerpen mee, ic ..„f door Henri 5fX"bSS,.t,iï2 zoekt Hatzfeld. thans studentenpredikant 'J boek al -- te Straatsburg. Eveneen! in dag- tegenspraak, boeiend is het overal. i zijn weg staat het klooster. Gertrude, door een gelukkig-ge slaagde operatie ziende geworden, Stijn pastorale ervaringen in een plattelandsgemeente. Hij strijdt tegen sleur ZONDER VLAM i vrijwillige bijdra- verloren is. In wanhoop, ook c.... ov. .i,jwi..i6ti-.^«- de scheur, die ze trekt door het gen en de liturgie verfrissen. Hij schenen „La Cl predikantsgezin, wil ze zich ver- drinken. Ze wordt gered, maar sterft aan de gevolgen van haar poging. Zo eindigt deze „pastora le" in een schrille dissonant. vertellingen, tekeningen, tensen die zijn teruggeko- spreken. Niet uit Russische gevangen- scherp beeld schap, sommigen na één jaar, zijn personen; anderen na vijf of tien jaar. p'r<ikko'it"tot Z,J" :e me' «c'mch uiederpe- S ViPt nverai komen? En hebben ze schoven thuisgebracht? Heeft het door gestane leed gediend tot opbouw van hun persoonlijkheid, tot loutering, of is er haat en bit- terheid in hun hart gekomen, tê'taïêiü"Hrt behoefte aan vergelding of zelf medelijden te klagen, (hoe ontzettend was niet verschillend. Enkele voorbeelden. het lot van de Russische krijgsge vangenen, die in Duitse kampen zaten!) ook niet ter zelfrechtvaar diging, maar om door hun getui- tenissen onmenselijkheid. door de jongste gebeur- Hongarije daarmee sluitend uit getuigeni: werpt de vraag op of doop kerkelijke begrafenis zin hebben jeugdige schrijver, in een milieu, waar protestant al leen betekent niet-i 1 a (éd. Pion). De nog vrij MOREEL JUK PSYCHOLOGISCH gezien, schiet het boek te kort, zowel wat de vader als wat de zoon betreft. Vooral de laatste is een gedach- tenconstructie gebleven. De lezer is er niet van overtuigd, dat de vrije opvatting van de vader nood wendig uit reactie de zoon er toe moest brengen te vluchten in een autoriteitsgeloof. Het willekeurig hanteren der tal rijke bijbelteksten doet niet alleen dilettantistisch aan. maar wijst er ook op, dat Gide is uitgegaan van een parti pris. Het is immers wel duidelijk, dat hij heeft willen de- preekt tegen de zwarte handel sociaal onrecht. Zo groeit er tegen zijn persoon en werk. Als deze fellere vormen aanneemt en zich een streven openbaart, hem weg te werken, komt Hij Monnier, Frans-Zwitser en gym nasiumleraar te Neuchatel tekent wakkerd het beeld van een predikant, in de chaam uitgeput, 5t3eJZ20Sil\l Zwitserse Jura. oud geworden zijn berggemeente. die eindeloos schijnen- Jean-Pierre d® jaren hun oog uitgedoofd, is er geen vonk meer onder de as, die kan worden aange- hast mich - alleen het li- Nacht"). ze: lar ook de ziel W00rd: dood? Heeft de slavernij, die de mens tot een ding vernederde, be werkt. dat ze hun blik niet zijn losgelaten. Prof. Helmut Gollwitzen, hem (hij heeft ook de soortge- ?rricht, ondanks zijn hart- kunnen opheffen tot de sterre de vele arbeid, die mekeer door de plotselinge ziekte de uitgestrekte parochie vraagt, staren'' alleen op de aarde kunnen dikwijls ondervindt weinig waarde- Dit zal ongetwijfeld bij velen net ring, stuit zelfs op onverschillig- geval zijn geweest e brugt, althans tijdelijk, de kloof heid en vijandschap. Van deze Bij andere zijn de ellende en de i groot geweest, dat ze r kunnen zwijgen. Zwij- „Ons boek vertelt veel Russische me en leven, dat propaganda het beeld i heid dragen lot kennis grip voor die volken tonen, moeten we toch niet geten, dat het kind niet alleen zijn weg door de onafzienbare boe- kenvoorraad zal kunnen vinden, dat het ook niet alleen zal komen tot de grootst mogelijke genie- Ik meen, dat het hoofd der ting va" wa*..bet ^eesl'„IïeA fe" school, de klasseonderwijzer of meenschappelijke van alle kinde- -onderwijzeres deze. zich al te be- ren Is hun kind-zijn, d.w.z. zij zijn zorgd makende ouders het best onvolwassen, in veel opzichten on- van dienst kunnen zijn. door ze te beheerst, zowel m hun handehn- vertellen, dat ze zich heus niet gen als in hun gedachten En het blind moeten staren op die som- klnd:zlin houdt in het leiding no- metjes of lesjes, waarmee zij hun dlg hebben. kinderen 's avonds bezig willen Dat het kind zelfs vaak nog niet zien. Deze ouders moet maar ge- in staat is om b.v. te beoordelen, zegd worden, dat het kind, dat wat hij op een bepaald moment, nog leerling is van de lagere in een bepaalde tijd graag zou le- school in het algemeen huiswerk zen, is de mening van verschil- voldoende zal hebben, als zij er lende opvoeders. Veel kinderen zelf voor zorgen, dat de mogelijk- kunnen hun keuze niet onder heden aanwezig zijn, dat het kind woorden brengen of aanpassen bij hun ontwikke ling en karakter. Ouderen kunnen dat voor de kinde ren dikwijls beter doen. Het is waar schijnlijk zelfs zo, dat wij over de verhouding van het kind en het boek meer weten dan over de verhou ding van ons zelf en het boek. „Het kind laat zich be- eigen believen zich in het ka- ter in de kaart kijken", schrijft van het gezin onledig kan prof. Waterink. houden met, bijvoorbeeld een Maar om die leiding te kunnen geven, zullen we moeten komen lm nrtoion 6d"«i anucic Dan wordt het huiswerk boven- tot een voorlichting of bestudering nun voeten aard. Een troep gevangenen moet dien geen verlenging van het van de redenen, die het kind kan het cliche plat op de grond gaan liggen. Eén leerplan van de school, maar dan hebben om zich tot een bepaald dat }iet boek te wen(jen 0f te wiuen Op eerste kerstdag 1943 moeten aantal gevangenen in een sta in Rusland een nacht wach- lopen gevaar, door e genis te protesteren tegen de geest dende volksmenigte gelyncht te worden Duitse soldaten mers allen Hitlerknechten. Maar een oud vrouwtje redt hen: haar geconfronteerd zijn gewor- kleinzoon is gesneuveld, en deze het misschien goed, dit boek jonge mensen zien er ongeveer zo samengesteld uit- uit jals hij. het toch Advent gewor- die uit Russische kampen den, nog niet de laatste, waarop Christus komen zal één eeuwige vrede te brengen, ma liefde, die, uit e i Advent lijke verzameling uitgegeven: „Du gelovig mensenhart gestroomd, o 2 hoop bracht. Hoop, die c in lange nachten van wachten n meer heeft verlaten". Daarnaast staan raadselachtige leesboek, ervaringen van geheel andere i hen heft t weerskanten hoofd op. Direct trekt sische sergeant klein beetje het is het te-huis-werk, d.v pistool Rus- kind uit eigener beweging, uit den. Elk kind heeft misschien ech- eigen initiatief zich bezig houdt ter wel andere redenen. JN de herfst van het jaar 1604 betrok Beethoven in Wenen het zgn. Pas- qualotische Haus (ge noemd naar de eigenaar Baron Pasqualati) op de Mölkerbastei, het huis dat thans eei Tijdens zijn verblijf in Wenen heeft gewoond, vermoedelijk door het toenmalige prachtige uitzicht tot het Wienerwald toe. Wie thans op de derde etage (de etage waar Beethoven woonde) uit het raam ziet, zal niet veel meer van dat prachtige uitzicht opmerken. Alles is volgebouwd rond de Mölkerbastei. Maar het huis bleef ongerept en al bevat het Beethovenhaus in Bonn (Beethovens geboortehuis) meer waarde volle relikwieën, toch heb ik op de Weense Mölkerbastei ook interessante handschriften kunnen bekijken. werken Bach maakte weinig on derscheid tussen de verschillende toetsinstrumenten. Klavier kon .7i o.- £en 0Ude n syste- prikkeldraad en staart met de uit drukking van hopeloosheid in het niets. Een jong Russisch officier nadert hem vriendelijk. „Waarom jij hier staan in kou? Waarom zo treurig?" ,.Ik ben 68 jaar en zou, voor ik sterf, tenminste nog éénmaal vrouw en kinderen willen zien", zegt de krijgsgevangene zachtjes. „Jij bent oude man, gauw ster ven, is toch 't zelfde of hier of vatting zal ook het Bach-spel op thuis, jij oude toch gauw dood!" VIA NAALD ÉN PIAAI Hij meende het goed, hij el clavecimbel, spinet, clavi- prachtig ik ook de clavecimbal- Beethovenmuseum bevat. ■koven da', het langst gySJ^TSÜSK! enkele gevallen gaf Bach der het instrument aan, zoals b.v. kijken de Goldberg-variaties en het nog losgekomen welke werken gen uit de vorige bestemd zijn voor clavecimbel met ode we twee manualen. Bij de werken met kingen hij doet dat dan op de paalde kinderen op te voeden, te plaats, die voor hem bestemd is, leiden, te vormen, in het gezin, in voor hem eigen is; krachtens mo- een klas, dat elk kind de aan- rele en geestelijke normen is dat dacht verdient, die het krachtens de plaats waar het gezin vertoeft, het zijn van een zelfstandige in- althans behoort te vertoeven. dividuele persoonlijkheid nodig ALS ik zo het lezen door kinde- heeft Wie een opvoeder, maar te ren aan het propageren ben, vens leidende vriend voor de kin- mocht u misschien eens denken, °ere? wü Z1in- zal zich dus naast dat ik het een ideale toestand zou hegrip voor het kind, voor de vinden als alle kinderen in hun leu8d in het algemeen, bezig hou- vrije tijd steeds maar bezig zou- den met het hekend trachten te den zijn met het „verslinden" van worden van de aan hem toever- boeken. Niets is minder waar. trouwde kinderen in het bijzonder. Ten eerste niet omdat allerlei on- Bi) alle bemoeiingen met boek derzoekingen en ervaringen wel en kind, zullen we bovenal liefde duidelijk hebben gemaakt, dat de keuze niet ben- bewerkingen die bij andere of i i puit-virtuoos maken. af- Dit huis lief en toe was Bcethovi ter Aï£-4oQj?*jf- e :he Handtekei ROGIER v. d.WEYDEN In het jaar 1464 werd in de Sint Goedele-kerk te Brussel de bekende Vlaamse kunstschilder Rogier van der Weyden begra ven. Tot dusver werden de be zoekers van de kerk door niets opmerkzaam gemaakt, dat de schilder hier begraven ligt. Op 10 mei a.s. zal nu ter nagedach tenis van de officiële schilder van de stad Brussel in de St. Goedele-kerk vrije dienst woning kreeg in het Theater an der Wien, behield J toch het Pasqualatische Haus. In het Theater ont ving hij zijn bezoek, op de Mölker bastei sloot hij zich op om te wer ken en er rust te vinden. En de natuurliefhebber Beethoven genoot hier met volle teugen van het uitzicht tot Kahlenberg en Leo- poldsberg, tot het groen van Pra- -g- ter en Wienerwald. Hier met deze natuurschoonheid voor zich, schiep hij onvergetelijke werken: het kelende rondo-thema Vioolconcert, het Tripelconcert, de juichtoon van de totale Rasumofsky-kwartetten, delen van de 4e, 5e en 7e symfonie, de 3e Leonore-ouverture. het grootste gaan op de constructie. Overi gens maakt het werkelijk niet zo erg veel verschil, want in Bach's zich hierover ook niet druk. Iets aardigs is bijv. dat Bach's „Clavierübung" de le 2e band geschreven zijn voor toetsinstrument met snaren dus clavecimbel, clavichord of iedere pianist is Duitse krijgsgevangenen, die Van iw oonniH" der bewaküig onderweg zijn iw P»n non. een bog bij be^ sfafjon om bomen te vellen. Een reusachtige kerel, met een ruwe uitdrukking in zijn ogen, stroopt zijn mouwen op: ..Jij officier, ik jou doodslaan". Direct plaatst een spoorwegambte naar zich correct er tussen en keert zich tegen de woesteling. i kind, zullen omoeten bezitten voor degene die door dé Nederlandse jeugd lame- leest e? voor wat zich tot lezen Bach lijk veel gelezen wordt, ten twee- leent. Iemand, die geen boeken de niet omdat het lezen heus niet vriend is zal voor het lezende kind bevorderd zou worden door de moeilijk een kindervriend kunnen te blijven aanspo- ziin- tot lezen. We behoeven ons waarlijk al te zeer bezorgd te maken c Van CAPITOL is nu met een grote Bach-plaat gekomen, waarop Agi Jambor vier klavierwerken Bach speelt, nl. de Chromatische 'ange wachttijd. De gevange- trek vinden npn kuimen in de stad m oa*- Fantasie en Fuga, het Italiaans Concert, Prelude, fuga en allegro gmn," Paar in Es en Prelude en fuga in a- "aar moll. (30 cm langspeelplaat P 8348). En bij dit spel is het hele maal niet erg. dat er een moder- concertvleugel is gebruikt. 'a"i,Tdo'ór"i: ™,\ii ™dk».«™;« kaar. Plotseling plaatst het bedie nende Russische meisje voor de zoeven bedreigde krijgsgevangene een overvloedig maal en een groot •„„""ToT glas goede thee, alles heel duur e" 'ie of van wat men houdt, i ook willen kennen. Ken- de kinderlijke ziel en van de leeslust van "de kinderen. Als wat voor kinderen geschreven is, er in ons land zo'n 700 kinderboe- zal de noodzakelijke eis zijn, die ken per jaar kunnen verschijnen, te stellen is, wil men een bondge- die gemiddeld een behoorlijke af- nootschap tot stand brengen tus- dat alleen J iaus ciavecimDei, ciavicnora of ne concertvleugel is gebruikt. Bltia ee' dlieb neei auui en mii wel Bplperrf hppft Hat spinet) en de 3e band voor orgel Want het instrument wordt zo vol- vo°r de Duitser onbetaalbaar. Die gezinnen zijn, waarin'het jeugd c 00 eerder te Zonder van elke ouder een kin- letten op het beter lezen, dan derpsycholoog of een letterkundi- middelen te verzinnen die het £e willen maken, zal het dui- meer lezen in de hand werken. delijk zijn, dat, nu de mogelijk- Hoewel we ook moeten vaststel- beid bestaat een gedeelte van de- ervaring anderen en ze kennis te verwerven, dit niet te (twee klavieren i elde pedaal) In onze tijd is er nog wel een streven merkbaar geweest de cimbeTof* klavierwerken van Bach op de oorspronkelijke instrumenten (voorzover dit nog mogelijk is, want een moderne clavecimbel klinkt heus weer anders) te spe len. Maar bij een juiste stijlop- komen in Bach's stijl bespeeld, dat de klank even helder en even doorzichtig is als bij een clave- clavic-hord. deel 1 hoven. HIS MASTER'S VOICE heeft dit Vierde Pianoconcert in G- gelooft eerst maar daar wordt een reusachtige zwartbehaarde hand op zijn schou der gelegd: „Jij eten, jij honger, rme krijgsgevangene!" Het de matroos van het station! Een gevangene mag in enkele eenvoudige hutten om eten vragen. De kinderen halen hun moe- der. die aan een halsketting een leerlinge. Agi Jambor maakte 8root crucifix bevestigd had. kennis te veel doen, een tarten is van de toe- het kind de komst der kinderen, zich bezig te F.A. DE LEEUW. Agi Jambor werd in Boedapest geboren, waar ze de Kon. Muziek academie bezocht en later bij Ed win Fischer in Berlijn studeerde. In deze rubriek heb ik vandaag dus opnaipen van een leraar IK ZOU WEL WILLEN i de opera „Fidelio", het dur Op. 58 een muzikaal i Vierde Pianoconcert in G-dur, Is het een wonder dat dit Vier- kunstwerk de Pianoconcert worden aangebracht van de voorgaande en o< hand van de Belg Auguste Vijfde, een zeer poëtische Clnisnpt een relief voorstellend heeft' soms schuchter zelfs als Fischer heeft hier en de pianopar- Gaunet, een reuej voorsieuena wer(J Beethoven OVCrweldigd door tij èn de orkestpartij een wonder- die schone natuur. H'icr spreekt niet de held. niet de tita opname gemaakt, waar bij Edwin Fischer zowel pianoso list als dirigent is bij het Philhar- monia Orchestra. (25 cm. lang- dan het speelplaat BLP 1067). De thans 70-jarige Zwitserse pianist Edwin schoon reliëf gegeven en hij is ...tv deze vertolking tot een bijzondere den heeft namelijk ook deze de dichter Beethoven. Direct al homogeniteit gekomen. Het het hoofd- rijpt voorstelling geschilderd, welk kunstwerk zich bevindt in het thema Museum te Boston. Volgens een legende uit de 6e eeuw zou Lucas ook schilder zijn geweest en naast Rogier van dzr Weyden hebben ook Jan van Eyck, Hans met de piano ook verder in de geniale gaat de poëzie van de Beethoven kestpar- van de Mölkerbastei in Wenen. Memlinc tij. Het 2e deel is een rijke dia loog tussen solist en orkest en hier is het alsof de toch altijd iet- ■vat opstandige Beethoven (orkest partij) in toom wordt gejiouden Technisch is de opname niet hele maal ideaal, daar er een lichte ruis is waar te nemen (althans op de plaat die ik ter bespreking fualsmede een lichte Jan Gossaert de door'de natuur-genictende Beetho- ving van de pianoklank. Muzikaal kan men van Fischer's interpreta tie genieten. evangelist afgebeeld, terwijl hi de maagd Maria schilderde. Men kan zich nu terecht afvragen in hoeverre nu juist Rogier van der Weyden met het boven afge- dé' beelde kunstwerk is geëerd. solopartij) De piano be zweert als het ware het orkest en de dichter Beethoven wijst hier a.h.w. met de vinger uit venster wijzend, de titaan Beethoven •mantische rust het land- de klaviermuziek van Bach is dat schap. Het slotdeel met het spran- niet, met uitzondering 7 grote concertreizen door Europa en is thans Amerikaanse van na tionaliteit. Niemand minder dan „Verheugd vroeg haar Russisch i ik op het kruis een mengeling Duits: „Hebt Bruno Walter heeft zich enthousi- Christus?" En spontaan kwam het haar uitgelaten 1954 speelde zij op het Bach-Festi- val in Bethlehem. Dit spel is inderdaad van een puurheid en een klaarheid, zoals we eigenlijk maar te zelden horen. spel, want haar vertolking is een barokke beweeglijkheid. Er is spanning in haar toucher, er is bewogenheid in haar vertolking. Een uitzonderlijk Bach-spel en een rijk bezit voor de vele Bach-lief- hebbers. De toelichting op de hoes is van de hand van de grote Bach- kenner prof. Karl Geiringer uit Boston, die in Wenen werd gebo ren en studeerde bij Guido Adler en Curt Sachs. Deze thans 57-jari- ge muziekgeleerde heeft prachtige boeken geschreven over Haydn, Brahms en de familie Bach. CORN. BASOSKI. haar lippen: „Ik heb Chris- Ik zei haar: „Thuis in Duitsland hebben zij óók Christus". „Tranen van vreugde liepen over haar wangen en in een zel den beleefde hartelijkheid probeer- Ik had e reldwijde g beleefd, ve stuk van de we- ieente van Christus r.igd door de éne geen land een bij zondere vertaling nodig heeft en over alle gienzen hun een ge meenschap doet leven, die alleen door de liefde Gods kan wor den gevestigd." J. H. SCHOUTEN. DM 12,80. Kre Ik zou wel willen dat ik duizend gulden had dan kon ik alles kopen wat mijn hart begeerde. Ik had geen zorgen meer althans voorlopig niet. Ik wou maar dat er iemand was die mij wat zakenmensenkunstjes leerde lk zou wel willen dat mijn man minister was dan zou een ieder vliegen op ons beider wensen lk had geen zorgen meer althans voorlopig niet. lk wou maar dat er iemand was die hem een beetje ophief boven and're mensen. Ik zou wel willen dat ik een beroemdheid was dan zou een ieder zeggen: „Kijk, ZIJ wist het wel te fiksen. Ik had geen zorgen meer althans voorlopig niet. ik wou maar dat er iemand nee! dan kon ik nooit meer 's lekker rustig niksen. Ik zou wel willen dóódgewóón mezelf te zijn want dót is altijd werklijk! toch nog maar het beste! m'n zorgen gaan wel over nou ja, voorlopig niét maar met TEVREDENHEID ben je toch RIJKER MAAIKE KHYLASH °P 'l l"te--

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 18