CHRISTELIJK
c
Gevaar bedreigt Evangelische
Kerk in Oost-Duitsland
Neü£
DAMPO
Bakkers oneens over ééii,„
of twee bedrijfseliappen zondermeer
Moet er in Nederland anders
worden gepreekt?
CETAFLEX
lijmt kond alle hont!
Een dromer
op pad
2
Bisschop Dihelius mag niet reizen
Na het synodebesluit over de geestelijke
verzorging van Westduitse leger
(Van onze correspondent)
BONN, zondagavond, 10 maart.
T N DE STRIJD, die met name de Evangelische kerk voert tegen de
1 autoriteiten van de (Oost-) Duitse Democratische Republiek
(waar de bevolking in meerderheid protestant is), is een plotse
linge verscherping ingetreden. De regering van de door de Russen
bezette Oostzone van Duitsland heeft aan het hoofd van de Evan
gelische kerk in Duitsland (die evenmin als de Rooms-katholieke
kerk de politieke scheiding van uet land erkent) bisschop dr. Otto
Dibelius, voorzitter van de raao der Evangelische Kerk, een reis
vergunning geweigerd.
Bisschop Dibelius xou vandaag een verdrag, dat de protestantse kerk kor-
preek in Dresden houden. HU kon slch telings met de bondsrepubliek heeft ge-
tot dusverre ongehinderd in de Oostxone sloten over de geestelijke verzorging
bewegen. van de „Bundeswehr").
De weigering van de reisvergunning. Bisschop Dibelius heeft dit verdrag
die niet alleen in kerkelijke kringen krachtig verdedigd. Het werd met grote
groot opzien heeft gebaard, is door Pan- meerderheid door de synode geratifi-
kow gemotiveerd met de gebeurtenissen ceerd. Kort daarna dreigde het
op de generale synode der Evangelische orgaan der „Sozialistische Einheitspartei
Kerk, die in de afgelopen week in Ber- Deutschlands" (de Oostduitse communis-
bjn-Spandau werd gehouden (waarheen tische partij j, dat de protestantse kerk
zij moest worden verlegd van de Oost- de gevolgen van de ratificering van he
duitse stad Halle-aan-de-Saale. omdat verdrag zou moeten dragen,
de Oostduitse autoriteiten de synode wil-
den verbieden te debatteren over het manoeuvre van de regering ir
Pankow is mogelijkerwijze het begin var
nieuwe Oostduitse chicanes tegen de pro-
testantse kerk in OosUDuitsland. Van de
Doek
testantse kerk
.7.», synodeleden uit Oost-Duitsland. die
VA1V Dl DAG |£e synode in West-Berlijn bijwoonden.
hebben er minstens 20 gestemd voor de
Geoffrey Household: ,J>e geheime het sUaVerdrag met de
passagier" Uitgever: J. v. Tuyl Bondsrepubliek.
Men houdt er In kringen der Evan-
Ïelische Kerk rekening mee, dat tegen
en represailles zullen worden geno
men. Als „gespannen zoals nog nimmer
karakteriseren protestantse
N.V. Zaltbommel-Antwerpen
In de Triomfreeks van de uitgever.
tevoren"
1 Tuyl N.V. Zaltbommel-Antwei
verschenen een boek van Geof
frey Household „De geheime passa
gier". een boek dat we het beste
kunnen aanduiden als een avonturenro
man, weinig spectaculair maar zeker
niet van de slechtste soort. Als we een
bezwaar zouden maken tegen dit boek,
dan is het omdat het wat verward is
en de lezer er moeilijk achter komt wat
er nu eigenlijk aan de hand is met Clau- VUU1 R
dio Wolferstan, die beschuldigd wordt, niet alleen
van spionage, omdat hij werd aange- doch laat
troffen in een atoomcentrum zonder dat vrezen,
hij een aannemelijke verklaring voor
zijn aanwezigheid kon geven. Hij bevond
zich daar echter om een kostbare erfe
nis van wijlen zijn vader op te sporen,
die hij daar eens in een schoorsten ver
borg. Claudio weet echter aan zijn be
geleiders te ontkomen en men maakt
zijn spannende pogingen mee om uit de
handen van de politie te blijven. Hij
neemt vier maanden lang telkens een
t het hoogtepunt
andere gedaante
wordt gevormd door zijn tocht op
Russisch schip. Hij weet niet hoe hij
daarop is gekomen en nog wonderlijker
wordt de situatie, als het schip vlak
voor Riga weer naar Engeland terug
keert. Vlak voor de kust weet Claudio
weer te ontvluchten en tenslotte wordt
hij in een Londens hotel gepakt. Echter
nu zijn er mensen die hem kunnen
iïï,.ï."ï" ys de s?™1®™ »»n zUn il-iHongi-ije 'êniï kVrkeUk «mb»
legale^ daad. De ontknoping is weinig oefeien J
-1 de gewekte verwachtin- Het opvolgen van instructies van de
kardinaal staat gelijk aan schending van
I de Hongaarse wetten, zo zei Horvath.
de synode in West-BerlUn.
De benoeming van de beroepsrevolu
tionair Werner Eggerath. oud-premier
van het land Thüringen, tot de nieuw-
gecreëerde functie van „staatssecretaris
kerkelijke aangelegenheden", is
ii ---- affront tegen de kerk.
de toekomst het ergste
Aanval op kardinaal
Mindszenty
Hot blad y..lu
in Hongarije noemde zaterdag kardinaal
Mindszenty „de leidende figuur van de
contra-revolutie".
Ook Janos Horvath, de
het staatsbureau voor kerkelijke aange
legenheden, heeft een scherpe aanval op
de kardinaal die nog steeds in de Ame
rikaanse ambassade vertoeft, gelanceerd
m een radiorede. Horvath deelde m
dat het vonnis van levenslange ge\
genisstraf nog steeds geldt en dat
kardinaal nooit verlof zal krijgen
bevredigend
gen worden niet ingelost.
De uitgave is uitstekend verzorgd.
Melodie en
woord
der Ethergolven
DINSDAG 12 MAART 1957
rsum I. 402 m. AVRO: 7.0<
10.50 V d kleuters; 11.00 Lichte i
Puzzel mee
"1
3
7
5
3
ii
b
y
66
OPGAVE PUZZEL No.
HORIZONTAAL: 1 Te haastig, 2
elpenbeen/ tijdperk, 3 sarren/ huive
rig, 4 baan voor balspel/ spil/ vreem
de munt, 5 raadsel/ koepon stof, 6
aanslibbing/ priem/ soort brood, 7
slotwoord/ dier/ de eerste vrouw, 8
het leggen der vogels/ onhandig per
soon, 9 grappenmaker/ bladader.
VERTIKAAL: 1 Op alle slakjes zout
leggen/ voorzetsel, 2 navolgen, 3 ge
hoororgaan/ verhoogde toon/ echtge
noot, 4 vissoort/ jaarboekje, 5 ope
ning/ afk. middelb. leeftijd/ boven
dien, 6 zich schikken, 7 kettinghond/
mee, 8 lisbloem/ tandeloos zoogdier/
uitgestrekt, 9 snelloop/ jong dier.
OPLOSSING PUZZEL No. 65.
HORIZONTAAL: 1 Poel, 6 otto-
mane 10 do, 11 sol, 12 te, 13 re, 16
stek. 17 murw. 20 te, 21 in, 23 lev, 25
ka. 26 kostelijk. 29 pose.
VERTIKAAL: 1 Poort. 2 O.T., 3 ets,
4 loos. 5 ra. 7 m.l.. 8 N.T.. 9 eeuw. 14
een, 15 fut, 16 snik. 18 rekke, 19 leep,
22 N.O., 23 Lt., 24 vlo, 27 si, 28 ijs.
13.00 Ni
tropole
14.40 Schoolrad»
meded; 12.33 Har
..De die
13.15 Meded -t.
.55 Beursber: 14.00 Gram-
15.00 V d vrouw; 15.30 Ka-
V d Jeugd; 17.
16.20 Gi
iwereli
andoli:
■eld e
18.00 Nw.
17.30 Elek-
anospel; 18.30 R.V.U.
„Langs de puinheuvels van Mesopotamlë-
19 00 V d kind; 19.05 Paris vous pari!-'
19.10 Kamerkoor; 19 45 Filmpraatje: 20.00
progr; 22 15 De antwoord-
22 55 lk geloof, dat...
sber te New York;
2316 Act en New York calling; 23.35—24.00
05 Gevar
ïan. 22.30 Orgel
5.00 Nws: 23.15 Beursber
Hllvei
298 I
Gram; 7.
Nws en weerber; 8 15 Gi
vrouw; 9.40 Lichtbaken; 10.00 V d
KRO: 7.00 Nws; 7.10
ed en lit kal; 8.C'
8.50 V d hui:
Beroepingswerk
XEDERL. HERVORMDE KERK
Beroepen te Hoogkarspel-Lutjebroek
(toez.): kand. S. de Jong te Amsterdam:
te Kethel: vik. J. A. Poelman te Wasse-
Schaafsma te Rotterdam-Delfshaven;
Gouda: P. Robbers te Rotterdam:
Smilde: J. Banga te Vleuten-De Meern;
voor Oude Pekela: H. Hortensius te Eng-
CHRISTELIJKE GEREF. KERKEN
Tweetal te 's-Gravenhage-Oost: W.
Heest te Rozenburg en A. H. Schipper te
Hillegom.
OUD-GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Zundert: G. J. Zwoferink
te Kampen.
Zuid-Afrika
Ook R.-Katholieken zullen
ongehoorzaam zijn
Het kerkelijk verzet tegen de rassen-
wetgeving in Zuid-Afrika blijft niet be
perkt tot de Anglicaanse Kerk. Zondag
heeft de r.k. aartsbisschop van Kaapstad,
mgr. Owen McCann gezegd, dat zijn kerk
open zal blijven voor alle rassen.
EEN
WOORD
VOOR
VAN
DAAG
Artvertentu
verkouden
Dat stom is
Opkomen voor onze rechten,
voor de „rechten van de mens",
dat vinden we toch wel het min
ste wat we mogen doen. Aan ons
recht hoeven we niet te laten
tornen! Dan mogen we proteste
ren!
„Als een schaap dat stom is
voor zijn scheerders, zo deed hij
zijn mond niet
opên", zo profe
teert Jesaja aan
gaande de Man
van Smarten. De
rechten van de
mens Jezus wer
den met voeten
getreden, de on
schuldige werd
gemarteld en ter
dood gebracht maar Hij zweeg.
Moeten wij daaraan een voor
beeld nemen? Moeten we dan
echt ons in de hoek laten druk
ken, onze rechten laten vertrap
pen? Och.... neenmaar we
hebben twee vragen. Wat weegt
bij u zwaarder: Gods recht of uw
mensenrechten? Anders gezegd:
Komt u even fel voor Gods „goe
de naam" op als voor uw eigen
goede naam"? En betekent ons
opkomen voor onze rechten niet
dikwijls dat de naaste schade
lijdt? Materiële schade soms,
geestelijke schade dikwijls; want
hij kan onze felheid-voor-dit-aard-
se soms moeilijk rijmen met onze
hemelverwachting. En dikwijls
nog minder met Gods liefdesge
bod!
.,P.B.O.-ACTUALITEITEN"
Morgen geen stemmen
Kleinbedrijf stelt twee secties voor
binnen één bedrijfschap
(Van onze sociale redacteur)
OVER HET ALGEMEEN gesproken is de ontwikkeling van de
publiekrechtelijke bedrijfsorganisatie bijzonder moeizaam. Stellig
mag echter niet beweerd worden, dat er totaal geen voortgang is
te bespeuren. Bijna over de gehele linie wordt er, zij het dan ook
moeizaam, hard aan gedokterd. Zo is vorige week dinsdag het bedrijf
schap voor de lederwarenindustrie officieel in zee gegaan.
Een voorbeeld van minder goede ontwikkeling is het bakkers
bedrijf, waaraan we hier enige aandacht willen besteden. En dan gaat
het niet om de banketbakkers, want deze beschikken al over een
eigen bedrijfschap, maar om de broodbakkers, die het onderling nog
niet eens hebben kunnen worden.
De moeilijkheden bij het tot standko-
men van een bedrijfschap voor het bak
kersbedrijf lopen ongeveer parallel met
de moeilijkheden rondom de verschillen
tussen groot- en kleinbedrijf in de bak
kerijwereld.
Het bakkerij-grootbedrijf staat n
lijk op het standpunt, dat er voo:
groot- en kleinbedrijf twee afzonderlijke
bedrijfschappen moeten komen. Het
grootbedrijf voert hierbij aan, dat het
grootbedrijf dynamischer- is, het doet
meer aan research, heeft andere gedach
ten over kapitaals aanwending, heeft
vooruitstrevende marktopvattingen er
streeft voor de toekomst naar expansie.
Deze argumentatie wordt mede onder
steund door de opvatting, dat voor groot-
en kleinmetaal waarschijnlijk ook twee
bedrijfschappen in het leven geroepen
zullen worden.
Het kleinbedrijf stelt hier echter niet
minder klemmende argumenten tegen-
10.30 Schoolradio; 10.50 Gra
rouw; 11.30 Gram; 11.50 Als
t; 12.00 Middagklok - noodkl
12 15 V d boeren; 12.30 La
hoolradio; 14 20 Gram;
n het land; 14.40 Gevar
•n; 16.30 Zlekenlof; 17.00
jrsber; 17.45 Regerings
zee. Missiewerk aan de
or frater P Steltenpool
18.20 Sportpraatje;
Toogdag van „In dienst der Kerk" te Apeldoorn
Op 27 maart organiseert
de organisatie van Her
vormde gemeenteleden In
Dienst der Kerk in Apel
doorn een toogdag, waar
gesproken zal worden over
het thema: Moet er in Ne- raken
derland anders worden zijn_
gepreekt? De inleider
prof. dr. E. L. Smelik. Ds.
De reden van dit thema
J
WU willen in Apeldoorn
aan onszelf en anderen to
nen dat het voor Hervorm
den mogelük Is met elkaar
zo te spreken, dat de eenheid
in verscheidenheid beleefd
alle kanten
i te belichten.
Waar voorganger en
meente het als genade er-
volkomen openhartigheid
gevraagd. Indien ons de ga
ve hiertoe geschonken
De Hervormde Kerk
de reden waarom juis
thema gekozen werd:
OET ER in Neder-
W
TAEZE openhartigheid zal
met name ook nodig zijn
bij de beantwoording der
dat de preek met Apeldoorn verzekerd. Deze Y*" j3gj°?r P^^ing
rol a Hon wordt eaat oDenhartieheid geldt voor bedoeldis. Voor de gemeen
te? Natuurlijk! Maar
deze gemeente staat in de
ELE gemeenteleden leven wereld. Wat betekent dit?
in de veronderstelling, dat Moet de prediking ingaan
lijkt, predikanten kribbig worden, op het actueel tijdsgebeu-
in' zodra cr iets wordt gezegd, ren of dit als vanzelfspre-
verondersteld
buiten gerichte ac
tiviteit iets krampachtigs. *•---inwint.*
Daarom is er altijd reden worden opgevat. Er zijn ook brengen jot nieuw inzicht
de preek te praten: predikanten, die van mening betreffende haar plaats
op M fijfi J
loosheid geslagen
Ho t-oHov, h;* neemt het onlustgevoel
de reden waarom juist dit de gemeente toe en krijgt
kend laten rusten? Moet i
kerkeraadsvergaderin- zijn, dat door de gemeente gewijzigde verhoudingen, of
op huisbezoek en in het ge-
werkelijk geluisterd mag zij^
wordt. Het gevolg is weder
zijdse bevreemding.
preekt worden? Dit gem op^ gemeente-avonden, njet^
thema klinkt als een u W°r'
uitdaging. Zo is het ook
bedoeld, waarbij de
vragende vorm gekozen vormden deze vraag ais vreemding weg te
is, opdat ieder zich aan- 1957
gesproken mag weten.
De vraag zelf is uit ver
ontrusting geboren. In een
reformatorische eredienst
de stellen: De vaart
huidig gebeuren, waarin
kerk en theologie mede be
trokken zijn, stelt de pre
diking voor ongedachte op
gaven. Daarbij voelt
de preek een belang- mand zich geheel bevredigd.
Typj^he kenmerken van
de voormalige prediking ver-
vr>" vagen, maar er werd nog
rijk deel. Men kan van
ning verschillen over
vraag in hoeverre onder
ruimte moet komen vooi
diensten, waarin het preek-
element afwezig zou zijn
Buiten discussie staat, dai
de prediking tot een der we
zenskenmerken van de bij
belse eredienst behoort. In-
geen r
r taaleigen geijkt, gen
de goede beteke
nis tijdloos zijn? Zijn hier
tussenmogelijkheden? Zo ja,
welke?
U ziet, dat in Apeldoorn
gesproken zal worden vanuit
het hart der kerk. Op de
la»tste synodevergadering heeft
'eentefêden*"m!t"*'el- praeses het gevoelen der
•er de preek te pra- vergadering vertolkt door te
danken voor het werk, dat
De gemeente Apeldoorn In Dienst der Kerk plaatsver-
vangehd voor de gehele kerk
doet. Wij willen nieU liever
en rekenen er op, dat IDDK
27 maart gastvro
door onszelf duldeiyk te ma-
het ken dat het wel degelUk mo
gelijk is om als predikanten
geeft ter voorbereiding
de toogdag hiertoe het voor
beeld door op dinsdagavond
maart een avond te beleg-
Dat maakt prediking In prediking weerklank?
vele eevall^n nlnrd<r en ge
wild. Indien er voldoende
duidelijkheid bestaat
hetgeen gezegd 1
gesproken wordt
het thema: Vindt de mogen zyn
dragers en gemeenteleden. W\j
achten daar jong en oud,
en vrouw. Het gaat hier
ir- king een grote verscheiden-
dit onderdeel niet tot den geschiedt de woordvor- heid heeft Daar zijn v
zijn recht komt, schrompelt m|ng als vanzelf en zij heeft dankbaar voor.^ Juist bij de
1-1 zeggingskracht.
Nu hoort prediking betekent i
ln de gemeente
het vele en verschillende klach- -
alle tijden ten_ zonder dat hierbij veel heeft zich
De
ontdekken valt.
geldt, in eigen tijd en situa
tie als heil te verstaan. Zon
der de prediking geen groei
tot geestelijke wasdom. De
Here Jezus heeft gepreekt gelegenheid het eigen ker-
wustzijn vastgezet als een
niet meer kunnen horen
naar eikaars prediking. Dat
is een ernstige zaak. Daar-
willen wij ook in Apel-
Apeldooi
schiedt 1
Oostenrijk.
Zijn navolging hebben kelijk leven naar beneden doorn met elkaar sprei
de apostelen als gave
de Heilige Geest niet anders
gedaan. Daarom is het pre-
geweldig gebeuren:
te praten en laten ons daar
door de moed ontnemen.
De bedoeling van o:
samenzijn in Apeldoorn
het menselijk woord wordt allereerst, dat 7
In de samenstelling v
forum is getracht de ver
scheidenheid onzer kerk zo
goed mogelijk weer te ge-
igdag ge
er J. H. P.
•landseweg
14, Apeldoorn, gironummer
167276, door het storten van
1 1 per deelnemer. Als de
storting tijdig geschiedt
ontvangt^ men het program-
begint de openingsdienst in
grote
9
wordt de dag be
over. Functioneel zou het grootbedrijf
niet verschillen van het kleinbedrijf. Of
men nu 400 of 10 baaltjes verbakt, het
blijft bakken. Als voorbeeld wordt het
landbouwschap genoemd, waarin zowel
keuterboeren als herenboeren samenwer-
Het kleinbedrijf heeft het grootbedrijf
het voorstel gedaan, binnen één bedrijf
schap twee secties op te richten, zodat
beide groeperingen hun belangen meer
onbevangen en naar eigen inzicht afzon
derlijk kunnen bespreken. Het grootbe
drijf voert hiertegen evenwel zeer te
recht aan. dat deze secties geen eigen
verordende bevoegdheid kunnen hebben
en ook geen eigen begroting kunnen op
stellen.
De vele tegenstellingen hebben zo ech
ter aan de onderhandelingen over een
p.b.o.-orgaan voor het bakkerijbe-
drijf een bijzonder slepend karakter
gegeven. Voor het kleinbedrijf
dit enige tijd geleden aanleiding
geweest de knoop door te hakken
en bij de organisatie-commissie
de S.E.R. samen met de werkne
mers in het bakkerijbedrijf de op
richting van een bedrijfschap voor
te stellen.
Door de genoemde S.E.R.-*
zijn sindsdien vele hearings ge
houden, maa* het eindresultaat
nog nihil. Partijen zijn geen stap
dichter tot elkaar gekomen. De
voorzitter van de S.E.R.prof. dr.
F. de Vries, is van mening, dat
eerst maar de bakkerij-werktijden
kwestie in de Arbeidswet opnieuw
geregeld moet worden: wanneer de
ze bakkerij-paragraaf is herzien dan
zou ook een oplossing in het kader
van de p.b.o. gemakkelijker te
den zijn.
Thans heeft prof. De Vries aan
T. A. A. Charbo, vice-voorzltter va..
Nationale Coöperatieve Raad, verzocht
als samenroeper te fungeren en de par
tijen, die bij het bakkerijbedrijf betrok
ken zijn nog eens voor een gesprek bij
een te brengen. Dit gesprek beeft nog
niet plaats gehad.
De christeiyke organisaties ln d.e bak
kerswereld zullen op korte termijn sa
men met enige leden van de organisa
tiecommissie van de S.E.R. afzonderlijk
de zaak nog eens doornemen om te pro-
het als christelijke organisaties
e onderhavige materie
worden.
Rijksdelen
Wisselmeren. IV.. door
O.FM; 18.00 Strijkork;
"".30 Mil ork; 19.00 Nwt.
r Boeken; 19.20 Cello en plano; 19 45 Act;
20;0° Lijdensmeditatie; 21.00 Radio Philharm
jrecital; 22.40 Kc
mpet-
4.00 Nou-
kasitharilUm
Ceta-Bever
^"A HET uitvoerige Kamerdebat van
vorige week zal dan morgen de be
slissing vallen over het aanblijven van
het kabinet. Daarop immers komt het
(Advertentie)
Verwaarloos ze niet
die Rhenmatlsehe Pijnen.
Anders kont straks
nist neer op ol neer
Begin morgen die bloedzuiverende
Kruschen-kuur, om zelf te ondervinden
en al spoedig! hoeveel beter ge U
voelt, naar lichaam en geest. Want ook
Uw stemming heeft van Rheumatische
Pijnen zo te lijden. Eigenlijk vergallen
die pijnen Uw hele leven, belemmeren U
in Uw doen en laten. En dat terwijl hulp
voor 't grijpen ligt. Neem toch Kru-
schen. De kleine dagelijkse dosis doet
wonderen. Op Uw hele gestel.
Statistiek Unie van
Baptistengemeenten
Nederland ontlenen wij, dat in 1956 de
gemeenten te Hoogkerk. Den Helder en
Schiedam in Unieverband opgenomen
werden, waardoor het aantal aangesloten
gemeenten klom tot 53.
Op 1 januari van dit jaar telden deze
53 gemeenten totaal 7481 zielen. In 1956
werd aan 374 volwassenen de doop be
diend. 44 personen kwamen uit andere
kerkgemeenschappen naar de Uniege
meenten over, terwijl 86 personen zich
onttrokken. In 1956 waren deze cijfers
resp. 58 en 75.
36 gemeenten gebruiken in de
dienst de aangepaste bundel Lofzangen
en gebeden van ds. H. Hasper; het vorig
jaar werd de bundel door de helft der
gemeenten gebruikt, thans dus door twee
Behalve de bij de unie aangesloten
gemeenten zijn er nog zelfstandige ge
meenten te Almelo, Amsterdam, Hengelo,
32
- Dat zal
Diskussie; 14.00 V d
en; 16 45 Gram;
ind: 18.55 Weerber;
n land; 19.40 Sport
uid, BBC Licht Progt
16.00 N'
Lichte i
Dagb; 17.30 Orgelspel; 18.00 Lie
f 19.00 Koorzang; 19.30 Cross-
16 45 Mil ork; 17.15
18.15 Dar
•ads; 19.45 Ho<
.25 Sport; 20.30 Ha\
"ogr; 2130 Transan
24 00 V<
055—1.00 Nt
sei, 324 m. 12 00 Gram; 12.30 W<
x; 12.34 Gram; 13.00 Nwa; 13.11 Grai
00 Schoolradio; 16.00 K< --- -
gelspel; 16 30 Klarinet en p
18 30 V d sold: 19.00 Nw»; 19.45 Gra
Caus: 20.00 V d vrouw; 21.00 Omr
lol; 22 00 Nw»; 22.11 Pianotrio; 2
Lichte muz: 14 45 Omr ork; 16.05 Lich-
uz; 17.00 Nw»; 17.10 Gr»m; 18.00 V d
sold; 19.30 Nw»; 20.00 Groot Symf-orit en *o-
22.10 Vrije tijd;
list: 21 50 Gram, 22 00 I
Resoluut antwoordde de Dromer:
ik doen!
Zoals zo dikwijls in zijn leven gebeurde, rea
geerde zijn hart sneller dan zijn hoofd. Hij had
de ellende van deze vrouw gepeild en zijn hart
was bewogen. In dit ogenblik zag hij geen moei-
-u «ws, n.iu lijkheden of hij telde ze niet. Alleen het resul-
16 00 'Kritie- taat stond hem duidelijk voor ogen en dat was
s; 18.00 v d een verblindend aanzicht. Dit gezin kon weer
■k: coricf foooi worden wat het geweest wasde ogen van de-
21.00 Hoorsp; j ze geslagen vrouw zouden weer opglanzen in een
12.45 Viool en I hernieuwd geluk en de kinderen zouden weer in
,f de gemeenschap opgenomen worden, die hen nu
terwille van de vader uitgestoten had. Zo zou
het zijnja zo zou het zijn.
Waar kan ik je man vinden? vroeg hij in
zijn ijver.
Waarschijnlijk in „Boerenvreugd".
Een mooie naam voor een gevaarlijk ding,
maar we zullen hem bij je thuis brengen.
Met krachtige stappen liep de Dromer naar
het boerencafé, waar Koos leunend tegen het
buffet een glas jenever keurend tegen het licht
hield.
Het is best spul, maar zo'n borrel moest
zo groot zijn als een emmer, hoorde de Dromer
hem zeggen.
Daarna wipte Koos de drank naar binnen met
Dat ik hem nog maar lang zal mogen krij
gen, lusten zal wel gaan.
Zo is 't maar net, antwoordde de kastelein.
Met pijn in 't hart zag de Dromer hoe onver
schillig Koos zijn glas de kastelein weer toe
schoof met de order:
Maak nog maar eens vol, het zou zonde
zijn als de mot er in kwam.
16.02 Or-
Er staat al een hele lijst van je, zei de
kastelein bedenkelijk.
Dat mag em de pet niet drukken, over
drie dagen beur ik weer geld en dan is de zaak
in een paar minuten opgelost.
Is het weer tijd voor je uitkering? vroeg
de kastelein terwijl hij het glas weer vulde.
Nu trad de Dromer naderbij voor een van zijn
impulsieve daden.
Maar dat is geld van je vrouw en kinderen,
zei hij.
Jij moet me vertellen dat de lucht blauw
ziet, antwoordde Koos met een minachtende
klank in zijn stem.
Op de Dromer werd niemand kwaad, een ieder
behandelde hem met een air van beschermende
meerderheid. Hij werd beschouwd als een groot
kind en een kind moest niet te hard aangepakt
worden.
Na enkele borrels rekende Koos zich weer tot
de mensen die hoog boven de Dromer uitstaken.
Daarom viel hij niet nijdig uit, doch boog hij
zich neer naar de man, die hem op zijn plich
ten durfde te wijzen.
Geef die knaap ook een borrel, gelastte hij
de kastelein.
Afwerend gebaarde de Dromer met zijn han
den. Een trek van afschuw lag op zijn gezicht...
een trek, die door Koos op de juiste manier ver
taald werd.
Lachend voegde hij er aan toe: Ik heb
geen bezwaren tegen als je voor mij betalen wilt
ik ben niet eenkennig.
Even aarzelde de Dromer, toen deed hij eer
gewaagde zet. Hij stapte naar het buffet en be
stelde: Geef Koos een borrel voor mijn reke
ning en breng mij een kop koffie aan de tafel
in de hoek.
Daarna ging hij rustig aan de hoektafel zitten.
Verbaasd zag Koos hem aan. Hij kreeg een bor
rel van de Dromer en nog stortte het huis niet
iner gebeurde tegenwoordig toch wel rar€
dingen in de wereld.
Je bent een toffe knul, zei hij waarderend.
Koos kende de manieren. De man die hem
een borrel gaf had recht op zijn gezelschap. De
vreemde zwerver had misschien behoefte aan
een praatje; elk mens wilde immers wel eens
een woordje kwijt.
Na deze gedachte voelde Koos een warme en
beschermende vriendschap voor de man, die al
tijd in zijn eentje langs de wegen zwierf en
waarschijnlijk nergens een thuis had.
Met het volle glas in zijn hand strompelde hij
naar de tafel waaraan de Dromer zat en staan
de dronk hij een toost: Proost ouwe jongen,
en dat je nog lang en gelukkig mag leven en
dat je kinderen rijke ouders zullen hebben.
Na deze wens uitgesproken te hebben liet hij
zich op een stoel neervallen en begon hij het ge
sprek, dat hem nog meer borrels op zou kunnen
leveren.
Om een praatje verlegen? informeerde hij.
Dat is elk mens wel eens, antwoordde de
Dromer.
(Wordt vervolgd)
Directe aanleiding tot het Kamer
debat is de regeringsnota geweest. Een
nota is geen wetsvoorstel waarover
gestemd pleegt te worden. Zoals ge
meenlijk bij een nota had in dit stuk
de regering haar inzichten kenbaar
gemaakt over de situatie waarin we
zijn beland en had zij haar voor
nemens medegedeeld.
De nota heeft aan de kant van de
Kamerleden aanleiding gegeven tot
enige moties, waarover, tenzij zij als
nog worden ingetrokken, dan morgen
wel zal moeten worden gestemd en
waarin de Kamer bepaalde verlangens
uitspreekt.
Bij twee van deze moties heeft de
regering al doen uitkomen, dat zij ze,
zoals ze daar liggen, onaanvaardbaar
acht. Voor wat betreft één van deze
beide moties heeft de regering daar
nog aan toegevoegd, dat bij aannemen
van de motie het kabinet zal aftreden.
Na de tamelijk onoverzichtelijke
regeringsnota dus nu aan duidelijk
heid geen gebrek.
JJET ZIET er intussen niet naar uit,
dat het morgen tot aftreden komen
zal. De schrik van de jongste, zeer
langdurige kabinetsformatie zit onze
politici nog in de benen. Er zijn ten
slotte niet zoveel mogelijkheden tot
kabinetsformatie en de mogelijkheden
die er zijn zijn bij de jongste formatie
wel geprobeerd. Het is uitgelopen op
dit kabinet, dat naar verwachting niet
erg van- het vorige bleek te ver
schillen.
Wij willen niet zeggen, dat deze
politieke situatie zo bijster bevredi
gend is. Maar het is al niet anders. In
ons land heeft geen enkele politieke
partij het alleen te zeggen. Regering
volksvertegenwoordiging zijn geen
los naast elkaar staande instellingen*
zij zijn op elkaar aangewezen en ook
bij onbevredigde gevoelens is het steeds
deze situatie van harde feiten
waarvoor men komt te staan. Regering
volksvertegenwoordiging zijn op
elkaar aangewezen. Beiden betaamt
ten opzichte van de ander begrip en
reverentie.
]^U IS ONZE INDRUK, dat tot dus
ver bij het debat van de zijde der
regering tegenover de volksvertegen
woordiging van te weinig reverentie
blijk gegeven.
Om te beginnen met de motie-
Janssen, waarin van de regering werd
gevraagd, een vermindering van de
melkprijsverhoging te voldoen uit een
vermindering van de staatsuitgaven:
regeringszijde is deze motie ge
brandmerkt als een harde motie, maar
de afwijzing van de motie was harder
dan de motie zelf.
Is het zo onredelijk, wanneer de
volksvertegenwoordiging aan de rege
ring de wens voorlegt: voortaan wat
kalmer aan doen? Hetzelfde geldt
immers ook het bedrijfsleven en de
consument; hun zal het weinig baten
zij een „onaanvaardbaar" doen
horen. Zij zullen het bijltje er niet bij
neerleggen.
Wanneer bedrijfsleven en consu
ment te horen krijgen, dat ze wat
kalmer aan moeten doen, ligt het ln
het vlak van de redelijkheid, wanneer
van de 'regering hetzelfde wordt ge
vraagd.
Indien niet, dan zouden we moeten
veronderstellen, dat wat de regering
van bedrijfsleven en consument ver
langt door haar in het hart ook on
redelijk wordt beschouwd.
JNTUSSEN heeft in zijn krant prof.
Romme al een eerste poging ge
daan, de motie-Janssen aan te kleden
en een. manier aan te geven waarop
ze ook kan worden gelezen, In een
vorm namelijk dat ze ook voor de
regering acceptabeler moet zijn.
Wat betreft de motie-Biewenga,
tegen de blokkering van de boeren-
gelden: hier is tweeërlei mogelijkheid.
Men kan zijn tegen de blokkering als
zodanig; men kan ook zijn tegen de
blokkering voor zover zij de minister
van landbouw de kans geeft, langs de
weg van sanering een stille socialisa
tie toe te passen.
Het ls al wel gebleken, dat ver-
scheidenen de blokkering als zodanig,
zij het ook zonder geestdrift en er van
itgaande dat het contante geld er
niet is en misschien ook niet komen
kan, willen slikken, mits genoegzaam
wordt gegarandeerd, dat elke angel
mogelijke socialisatie uit het
regeringsvoorstel wordt getrokken.
Op dit punt zal wat morgen nog in
de Kamer wordt bereikt van princi
piële betekenis zijn. Tot stemmen-
zonder-meer zal het morgen zeker
niet komen.
Verenigingen voor chr. v.h.m.o.
De Bond van verenigingen voor chris
telijk middelbaar en voorbereidend hoger
onderwijs zal donderdag 14 maart onder
presidium van prof. mr. A. M. Donner
uit Amsterdam in het Jaarbeursgebouw
te Utrecht in buitengewone algemene
.ergadering bijeenkomen, ter bespreking
noodzakelijke voorzieningen op kor-
n lange termijn in verband met tekort
schoolruimte en van de behandeling
de algemene belangen der scholen.