CHRISTELIJK Wereld-gebedsdag van christen-vrouwen PU ROL Werktijdverkorting besproken in int. arbeidersorganisatie De wederzijdse beïnvloeding film en samenleving "1 van SPOEL OM die melkfles! Een dromer op pad Tegenstrijdig 2 QI'ER de gehele wereld hebben christen-vrou\ zich aaneengesloten in gebed voor de volker laten leiden door de vraag van Paulus: fCie Christus? In hun gebed hebben ze getracht i mede-christenen over de gehele aarde, onder u i dei hebben zij gedacht aan hen, die eille i gisteren de handen gevouwen en •reld. Zij hebben ïich daarbij scheiden van de liefde van ven met de noden van haar :ijn die lijden. Bijzonder Ook in Nederland zijn in de dorpen en in de steden de gebedsdiensten gehou den. In al deze diensten is een orde ge volgd naar richtlijnen die overal in de wereld in ongeveer honderd vijf tig landen dezelfde zijn. In Amerika wonende vluchtelingen heb ben het thema uitgekozen en de grote lijnen aangegeven waarlangs overal de diensten verlopen. Zo hebben zij gebeden: voor de honge- rigen en dorstigen èn voor hen die hongeren en dorsten naar gerechtig heid; ze hebben gebeden om kracht tot overwinning van wantrouwen en liefdeloosheid, kracht ook, om liever ongelijk te lijden dan kwaad met kwaad te vergelden; om vergeving voor hoogmoed en zelfgenoegzaam- Vrouwen baden voor hun kinderen, voor de zieken, voor de gevangenen; vrou wen van elk ras, van elke kleur, vrou wen die anders zo ver van elkaar af staan, als woonden ze op een andere planeet. Veel van hen konden niet eens een ge bedsdienst meemaken. Maar zij ba den! De een gebogen over een ma chine in de fabriek, een ander werkend in een inrichting, een derde onder het verstellen van een oud kledingstuk. In ons land opent de dienst met een ge deelte van Psalm 50: De Heer spreekt en tavertenur. Huidgenezing Huidzuiverheid - Huidgezondheid Houdt de winter uit handen en voeten. Boek VAN DL DAG Buccino. De kleine man met zijn grote avonturen, door Virgilio Somma- ni. Tekeningen van S. Junod. Uitgave Ten Hagen N.V., Den Haag. Dit is de geschiedenis van Buccino, oftewel „Notedop". De naam laat al zien, dat Buccino niet uit de kluiten is gewassen, integendeel, hij is een dwerg je, zoiets als Kleinduimpje of de Kleine Johannes van Frederik van Eeden. in dit boek lezen we wat hij zoal ir maakt in de wereld van dieren en bloemen en van, soms helaas boze slechte, mensen. Geen wonder, dat het een avontuurlijk boek geworden is, zich door de kinderen met smaak zal la ten lezen. De illustraties zijn, evenals het boek, zeer geslaagd. Het is vooral bestemd voor kinderen van 8 tot 12 jaar. i hun geloof lijden. Gisteren hebben de Anglicaans ultimatum Strijdom behoeft niet op gehoorzaamheid te rekenen De Anglicaanse Kerk van Zuid-Afrika heeft premier Johannes Strijdom laten weten, dat deze kerk niet in staat zou zijn te gehoorzamen aan de thans bij het parlement aanhangige naturellen- wet, als die in zijn huidige vorm aanvaard zou worden. Evenmin kan zij haar geestelijkheid opdragen dit te doen. Dit ultimatum is gisteren aan de re gering overhandigd, namens de geza menlijke bisschoppen van de Anglicaan. Kerk van Zuid-Afrika. De brief, .rin het was vervat zal waarschijn lijk te groter indruk maken, omdat hij werd getekend door aartsbisschop van Kaapstad, dr. Geoffrey Clayton, enkele :nuten voor hy donderdag plotseling zijn huis overleed. Clayton was een i de felste tegenstanders van de apartheid. De wet. waartegen het ultimatum is gericht, bepaalt o.m. dat geen kerk, die na 1938 is gebouwd buiten een Afri kaans stadsdistrict of een gemeente van inheemsen, een dienst mag houden, welke toegankelijk is voor inheemsen zonder vooraf toestemming van de mi nister voor inheemsen zaken te hebtien verkregen. Ds. J. Cramer overleden dikant van de Nederlandse Hervormde Kerk. Ds. Cramer werd in 1872 geboren en werd in 1898 kandidaat in Groningen jan. 1899 werd hij te Hoenderloo in het predikambt bevestigd. Vandaar ver trok hij in 1906 naar Maurik, welke standplaats hij in 1916 met Raalte gemeei 1 tot a i hij zich te Soest STAATSEXAMEN (HBS Gymn.) De kortste en voordeligste opleiding: RESA - HILVERSUM (Bekende Schriftelijke Cursus) Melodie en woord der Ethergolven ZONDAG 10 MAART m. VARA: 8.00 Nws; 8.1 platteland; 8.30 Geestelijk le^ 10 20 Met v.d. strljdkrachter estelijk ïoorsp; ij iu6 Sportrevue: VARA: 17.00 Ztgeunerork; 17.30 V d jeugd; 17 50 Nws en sportuitsl; 18.C" Sportjourn; VPRO: 18.30 Ned Herv kerl dienst IKOR: 19.00 V d jeugd: 10.30 Radii zondagsblad; AVRO: 20.00 Nws; 20.05 The; terork en soliste; 2045 „De man in d schaduw", hoorsp; 21 10 Spaanse melodieër 21.30 Voordr; 21 45 Pianospel; 22 00 Hersei gymn; 22.20 Gram; 22.50 Act; 23.00 Nws 23.15 Ga nog niet weg!; 23.35—24.00 Gran HUTI denkt; 10.15 Muziek v.d. zondag; 10.7 kerkdienst; 11.30 Vragenbeantw; 11.4 erz; NCRV: 12 00 Gram; KRO: 12.1 12.20 Apologie: 12.40 Lichte muz Puzzel OPGAVE PUZZEL No. 65 Horizontaal: 1 afgrond, 6 lage sofa zonder leuning. 10 14 30 Strijkkwa: latje; 15.15 Ondes Beroepingswerk NEDERL. HERVORMDE KERK Beroepen te Den Bommel: kand. G. Westland te Huizen (N.H.); te Eext (toez.): kand- S. de Jong te Amsterdam; te Noordlaren-Glimmen (toez.): kand. J. van Woude te Groningen; te Saaxum (toez.): kand J. Straatsma te Almelo. GEREFORMEERDE KERKEN voor Scherpenzeel (Gld.). GEREF. KERKEN (OND. ART. 31) Beroepen te Rotterdam-Delfshaven: A. Veldman te Enschede. Bedankt voor Orangeville (Can. Ref. Church): S. Cnossen te Enumatil. Examen. De classis Grootegast heeft preparatoor geëxamineerd en beroepbaar verklaard de heer J. G. Meijer, theol. kand., die gaarne een beroep in over weging zal nemen. EVANG .-LUTHERSE KERK Drietal te Nijmegen: prop. A. Steifihart, J. P. Boendermaker te Eindhoven en P. Kastelijn te Zeist. DOOPSGEZINDE BROEDERSCHAP Aangenomen naar Leeuwarden: J. T. Vreugde Het kan soms benauwen, dat de vreugde onder ons vaak zo weinig kans krijgt. We zin gen wel van vreugde, morgen ook weer in de kerk; maar wat maken we ervan. Zou het komen doordat we het verschil niet weten tussen de lol en de blijdschap. Misschien is het daaraan te danken, dat al het fleurige, blijde, lichte in het leven dat God ons gaf zaterdagavond om twaalf uur vaak moet plaats maken voor de statige ernst van een vreugdeloze zondags-houding. We vinden de vreugde niet bij Gods dag passen, bewust of on bewust. Daar komt bij, dat niet alleen wij, maar heel veel mensen heb ben afgeleerd blij te zijn, niet lach-gillerig maar „licht-van- binnen". Dit is een kampvuur gemeenplaats, maar daarom nog niet onbruikbaar. En zo zitten velen van ons wat in het slop met de verplichte christelijke vreugde op de zondag. Want het is niet een kwestie van vreugdepsalmen door der vormen tent te laten weergalmen, maar Nederland wil kwestie in 1958 niet behandelen (Van een speciale verslaggever) De 134e zitting van de Raad van Be heer van het Internationaal Arbeidsbu reau, die thans in Genève plaatsvindt, heeft enkele Interessante punten te be handelen De eerste daarvan betreft de arbeidsduur. In de najaarszitting van 1956 heeft de Raad van Beheer een voorstel van ar beiderszijde verworpen om het vraag stuk van de werktijdverkorting te plaat- op de agenda van de Internationale Advertentie In blijde Verwachting Zo heel het Doktersboelc met èlle raad voor Moeder en Baby. Gratis bij de Babyderm Super-Babyset, waarin poe der - zal! - olie - zeep - shampoo, 1 5.90. Weten is gerust zijn. B®Ba?m$EH23I33!IiI3!a het gaat om het beleven van die blijdschap, waartoe wij toch wel alle reden hebben. Uw woord was mij tot vreug de en blijdschap mijns harten, zegt Jeremia (15 16). En waar om? Uw naam is over mij uit geroepen! 18.30 Gr; 19.25 De gesprek: 7 00 Ge ref kerkdie KRO: 19.45 Nws: 20.00 V iten; 20.30 Act: 20.45 De gewor Cabaret; 21.20 U bent toch ook 17. caus: 21.30 De witte hel. Operaconc; 22 45 Avondgebed er MAANDAG 11 MAART 7.10 Gym; 7.23 Gi 8.50 V d vrouw is.»—st 40 10.00 ..Voor de oude dag". VARA: 7.00 Nws; 00 Nws: 8.18 Gram; irst) VPRO: 10.20 Gram; 10.45 muz: 11.10 Pianorecital: 11.30 Schooli 12.00 Filmmuz; 12.30 Land- en tuinb m 1233 V h platteland: 12.38 Lichti 13.15 V d midder kaal recital: 14.30 Vrouw 14.40 Schoolradio; 15.00 „J hoorsp: 15 55 Zestig n de zestig: 18 55 Gram: 17 Mil comm; 18 00 Nws en muz; 18.50 Pari overz; 19 19.15 Viool, cello en con 19 45 Regeringsultz.Land leded: 13.20 Pi. 4.00 Literalr-muzi- koor. dec lam De sociologie heeft op filmgebied iets te zeggen Gezin, arbeid en religie In G.S.I.-nieuws, de kwartaaluitgave var. het Gereformeerd Sociologisch Instituut te Amsterdam, geeft H. J. van Zuthem, worcjt bepaald, maar op beid of het beroep zelden De "reële plaats, du na een inalyse van het zichzelf is dit toch ook weer onderwerp is van het film- ligie in elke samenleving bioscoopbezoek, de bezoe- een abstracte redenering,gegeven. kers en de voorstelling, want huwelijk en ook gezin nomisóhe) is er hier weer sprake van invloed van de samenleving op de film. Er is ook een beïnvloe ding in de andere richting. inneemt, openbaart zich der meer bij het ontladen sociale spanningen belangwekkende be- zijn opgenomen schouwing over de weder- mending" "geheel. Er brengen. Tets'anders" bieden zijds de religie bron kan zijn zijdse beïnvloeding van gaa^ ^us van samen_ dan het leven van elke dag. van spanningen film en samenleving. leving invloed uit op het Maar dit betekent tevens. DE eerste vraae die zich huwelijk en gezin, met an- dat de film ook in dit op- rL m i, deré woorden: huwelijk en zicht een vertekening var wiize waarop men het «ezin worden ook door de de werkelijkheid geeft wijze waarop men oei i i.v.;,... „,„1 enne vraagstuk van de wederzijd se beïnvloeding van film en samenleving moet benade- samenleving structureel be- hier wel Het z Zelden echter merkt 1 dit punt blijkt op de film ten. De bioscoopbezoeker maakt echter kennis met een a-religieuze oplossing van gelijksoortige spannin- bewust. Op gen en conflicten. In de bi- weer de in- oscoop maakt men geen de samenleving kennis met de troost, die de ning zinvol zijn dit te doen met behulp van een struc tuur-analyse. Bij wijze van hypothese zou men dan kunnen stellen, dat er spra- ÓÖÏÏTlïten." ook ln de film, dat er van van elke dag wordt de de samenleving invloed uit- beid ervaren als gaat, ln het bijzonder wan- noodzakelijk kwaad. Opval- het gaat om de op- lend leven godsdienst kan geven, met lossing van problemen wederzijd; invloeding van film en sa- gn dan denk ik hier niet menleving, wanneer er ver- aneen aan de invloed van schillen bestaan tussen de moraal en religie, maar in sociale structuur van de sa- het bijzonder aan die van menleving en die van het de directe omgeving filmgegeven. Wij zullen dit dorp, de buurt, de j. 1 j paar denkring e.d. Om religieus aanvaarding v waardiging ov •dit verband het toestanden. De mogelijkheid t er, dat de geregelde bi- :oopbezoeker filmisch" beeld dat de film oproept, gaat denken, doorsnee afwijkt van de realiteit; er is een zekere voorkeur voor de ho gere kringen. Welke de gaat denken. vloed ien- op de samenleving uitgaat, ior- is moeilijk aan te geven, echtsehei- Aan het feit, dat onze wes- een oplos- terse samenleving ondenk- religie plaats gaat Hoe ontmoet men bijvoor- sjng Van een huwelijkscon- baar is zonder de arbeid beeld huwelijk en gezin in het is niet alleen een en de vele, rijk genuan- het filmgegeven? Het be- handeling tussen twee men- ceerde beroepen, zal de he schoonheid, het geweld, langrijkste lijkt mij merjhet seni het is tevens een ge- film weinig kunnen verande- het bezit etc. Dezi de hand voorbeelden nader toelich- beeld te r ding i In wezen is dan de reli gie als universeel gegeven dit alles niet verdwenen, maar in on- westerse christelijke sa- lenleving betekent een en ander, dat de christelijke at maken de" religie van de fy- rijk genuan- sieke kracht, de lichamelij- feit, dat men in de film beuren in de samenleving, hoogst zelden het normale van dit laatste merict men huwelijk en gezin expliciet in de film dikwijls weinig ziet behandeld. Dit onder- 0f niets. De bioscoopbezoe- werp is voor de film te wei- ker wordt geconfronteerd den tegenover" een filmge- noodwendig (vanwege nig spectaculair. Dit bete- met een abstractie, met een geven, waarin de arbeid als a-rellgieuze) door de film kent, dat wanneer op het in wezen irreëel gegeven, zodanig gemeden is, de ar- witte doek huwelijk en ge- Er kan van dit alles van beidslust en de arbeids zin de aandacht hebben, dit de film invloed uitgaan op vreugde ongunstig beïn- veelal het bijzondere of het de samenleving, wanneer vloedt. teling in religieuze gericht heid, waarop uiteraard tal van andere factoren In vloed uitoefenen, wordt bevorderd. afwijkende betreft. Wij menen met deze drie voorbeelden te mogen volstaan. Onno- kende onderwerpen kunnen en beïeven°in de abstractie letten op de plaats ontleend zijn aan de reali- van de film. dat wil zeg- de godsdienst in het film- ulg te zeggen, dat er teit (invloed van de samen- gen los van de samenleving, gegeven. Er is wel eens op- andere voorbeelden zijn leving op de film), maar waarmee het wezenlijk ver- gemerkt, dat men in de J kunnen ook ontsproten zijn bonden is. film kennis maakt met een toe te iicnien, ln net aan de fantasie van de see- Voor de samenleving als wereld, die a-godsdienstig bijzonder die, welke nario-schrijver. geheel kan dit ontbindend is. waarin het religieuze Niet alleen de oplossing werken, wanneer het ver- element geen reële rol meer op „neutraal ter- die in de film voor de ge- antwoordelijksgevoel, dat speelt. Ook op dit punt is rein liggen, zoals de stelde problemen wordt ge- gestimuleerd wordt door het de film in strijd met de 1j j_ geven, maar reeds het stel- besef met zijn huwelijk en werkelijkheid. De film ht len van deze problemen is gezin opgenomen te zijn ln zich afzijdig gehouden normatief en vormend van een groter geheel vermin- J~ karakter. Doorgaans gaat dert of gaat verdwijnen. mode. Getracht is slechts aan te geven, het i de film om enkele te zeggen kan hebben" op het terrein van de 7 het huwelijk, zoals lief- IL mee de wederzijdse be- ning kan houden met de de en trouw. invloeding van film en sa- le nuanceringen in de goi Nu is het inderdaad juist, menleving nader valt toe te dienst, die dikwijls volko- film Verder onderzoek dat het huwelijk vooral door lichten, is de arbeid. Het men tegenstrijdig zijn. T" deze elementen structureel moet opvallen, dat de ar- zekere zin (nl. via het t :o- is hier nodig. Advertentie sum II, 298 m. NCRV: 7.00 Nws en 7.10 Gewijde muz; 7.30 Gram; 7.45 ird voor de dag; 8.00 Nws: 8.15 Sport- 1.20 Ge\ tuinder; 12.30 Land- e Zigeunerkwintet; 12 54 Nws; 13.15 Vocaal er Schoolradio; 14.35 Gra 15.15 Gram; 15.30 Kar Bijbellezing; 16.30 Mez: Niet zo laten staan - metéén onder de kraan I Arbeidsconferentie van 1958. De werk geversgedelegeerden en een groot aan tal regeringen, waaronder ook de Ne derlandse. waren niet bereid over dit probleem in 1958 te gaan discussiëren. Thans stelde de Directeur-Generaal. David Morse, voor een commissie van vijf deskundigen te benoemen, die in hoofdzaak tot taak zou hebben een overzicht samen te stellen van de si tuatie inzake de arbeidsduur in de verschillende landen. Nu behoeft men voor de samenstelling van een derge lijk overzicht geen commissie in te stellen; daartoe is het Internationaal Arbeidsbureau zelf voldoende geoutil leerd. Bovendien zou de instelling van een zodanige commissie de behande ling van het vraagstuk zelf voor ve le jaren uitstellen. Om begrijpelijke redenen voelde de arbeidersgroep niets voor het voorstel. Zij beoogt na melijk, de Internationale Arbeidscon ferentie van dit jaar een beslissing te laten nemen om het vraagstuk van de arbeidsduur alsnog op de agenda van de Arbeidsconferentie van 1958 te plaatsen. De arbeidsgroep verzette zich dan ook met kracht tegen de instelling Verschillende regeringsgedelegeerden schaarden zich achter het voorstel van de Directeur-Generaal, doch de werkge vers zwegen in alle talen. Van deze si tuatie maakte de Russische regerings afgevaardigde, prof. Arutunian, handig gebruik door voor te stellen, het besluit van de vorige zitting van de Raad van Beheer in te trekken en het punt van de arbeidsduur alsnog op de agenda van de Arbeidsconferentie van 1958 te plaatsen. De Arbeidersgroep had echter geen be hoefte aan Russische propagandastunts. Dit voorstel zou immers toch verworpen worden, waarmede dan de zaak zelve geenszins gediend was. Tot verrassing van de Rus stelde toen de arbeiders groep voor, het voorstel van de Direc teur-Generaal aan te houden tot de no- vember-zitting van de Raad van Beheer, dus tot na de Internationale Arbeidscon ferentie van dit jaar. Dan heeft dus het hoogste orgaan van de Internationale Arbeidsorganisatie beslist of het punt al dan niet op de agenda van de conferen tie van 1958 zal komen. Dit voorstel werd aanvaard. Intussen blijft het standpunt vai Nederlandse regering merkwaardig. Zij is tegenstandster van behandeling deze belangrijke zaak in 1958. Wij kun nen ons begrijpen, dat zij voor de Ne derlandse verhoudingen andere vraag stukken een hogere prioriteit geelt. Te denken valt o.m. aan de lonen, de wo ningbouw en de weduwen- en wezenpen sioenen. Doch daarom behoeft zij nog geen bezwaar te hebben tegen eer handeling van het vraagstuk op interna tionaal niveau, te minder omdat plaatsing op de agenda van de Internationale Ar beidsconferentie van 1958 betekent, dat op z'n vroegst in 1959 een aanbeveling of conventie kan tot stand komen. Een klein land als Nederland heeft ook op sociaal gebied grote Interesse bij inter nationale samenwerking. Groeiende' hervormde gemeenten De Vereniging van Kerkvoordijen i Nederlandse Hervormde Kerk houdt voor de kerkvoogdijen van groeiende gemeenten een samenkomst op dinsdag 19 maart in het Groothandelsgebouw te Rotterdam over de moeilijkheden er de kerkbouwplanning van zulke ge meenten. De vergadering begint om Academici der Gere-f. Gemeenten Het Contact van Academici in de kring der Gereformeerde Gemeenten houdt een vergadering op vrijdag 15 maart in hotel „Centraal", Markt 23 te Gouda. Ds. K. de Gier van Den Haag spreekt over het verbond der genade. I.A.S.-conferentie op Witte Hei Het internationaal algemeen secretariaat voor buitenlands werk van christelijke organisaties in Nederland (het I.A.S.) houdt zijn twaalfde conferentie op vrij dag 15 maart op de Witte Hei te Huis ter Heide. Belangstellende particulie ren zijn, indien zij van hun komst te voren kennis geven, even welkom als de vertegenwoordigers van de organi- Ambtsjubileum ds. C. Brinkerink Ds. C. Brinkerink, hervormd predikant te Oostvoorne, gedenkt maandag zyn 40-jarig ambtsjubileum. Ds. Brinke rink werd in 1892 geboren In 1916 werd hij kandidaat in Noordholland. Hij deed zijn intrede te Sleen in 1917 en dient sinds 1921 de gemeente van Oostvoor- Ds. J. P. van Heest 40 jaar predikant Ds. J. P. van Heest, luthers emeritus predikant te Amsterdam en voorzitter van de synode der Evangelisch-Lutherse Kerk, gedenkt maandag, dat hij veertig jaar geleden te Medemblik het ambt aanvaardde. Ds. Van Heest Is in 1889 geboren werd in 1916 proponent. Na Medemblik diende hij de gemeenten van Groede (1920), Deventer (1923) en Amsterdam, waar hij in 1928 zijn intrede deed. Tot zijn emeritaat in 1954 bleef hij in Amsterdam. Sinds 1936 was ds. Van Heest voorzitter van de synode en als zodanig had hij eert groot aandeel in de hereniging met het Hersteld Evangelisch- Luthers Kerkgenootschap. In 1955 ont ving hij een eredoctoraat van het Wag ner College, de hogeschool van de Ver enigde Lutherse Kerk in Amerika. en solist; 16. r en piano; 17.00 v.d. Jeugd; 17.30 en Staat, caus; 19.45 Hcrutbli Radiokrant: 20.20 Lichte muz; luik. hoorsp: 21. 22.10 Boekbespi erdenking; 23.00 Nw 20 40 Het Drie- 1.56 Pianoduo; iperkwartet; 22.45 uitspruitsel. 17 zacht. 20 voorzetsel, 21 binnen. 23 vreemde munt, 25 vogel, 26 heerlijk. 29 stand van een model. Verticaal: 1 doorgang, 2 deel van de bijbel, 3 naaldtekening, 4 ledig, 5 rondhout. 7 middelbare leeftijd. 8 deel van de bijbel, 9 tijdperk, 14 telwoord. 15 kracht, 16 triest geluid. 18 vrou welijk ree, 19 slim, 22 kompasstreek. 23 luitenant, 24 insekt, 2" 28 verfrissing OPLOSSING PUZZEL No. 64 Horizontaal: 1 graniet, 7 boos. 8 slok. 10 reet, 11 Aga, 12 as. 13 knap. 15 arak. 18 O.T.. 19 ram. 20 zoek. 22 tabé. 24 open. 25 partner. Verticaal: 1 gors. 2 roe. 3 asem. 4 is. 5 eland. 6 toga. 9 kapot. 12 apart, 14 samba. 16 raap, 17 loon, 18 oker, 21 Epe, 23 er. eprogr. NCRV: 20.30 Filmkadei ige sola NTS. 21.00 Eurovisie: Spaanse rijschool 1 11 OUde Wenen: NCRV 21.30 De Rookende Mooi ciergerie. novelle; 22.20 Dagsluitini 31 Zijn vrouw zweeg. Zij hield nog van hem al miste hij een been, maar dit was de Koos niet meer, die haar als een stralende bruidegom te- i gemoet trad op de grote dag van hun huwelijk. L6.0Ó' Van dit ogenblik af begon haar lijdensweg. Haar man groeide van haar weg en de zorgen werden steeds groter. Prompt elk jaar werd het gezin uitgebreid, eenmaal zelfs met een tweeling en al deze monden vroegen om eten. Zij vocht om fatsoenlijk voor den dag te kun nen komen, maar zij vocht voor een verloren zaak. Koos Houtebeen werd een figuur, waarover in het dorp de schouders werden opgehaald. Steeds minder boodschappen werden hem opgedragen en steeds meer ging hij drinken. Het gebeurde zelfs, dat hij zijn uitkering bij de kastelein moest brengen omdat hem niet langer op de lat geschonken zou worden. En drank moest hij hebben, zonder jenever kon hij niet meer leven. Alleen als hij enige borrels op had, kon hij ver geten hoe zwaar zijn lichaam geschonden was en hoe ellendig zijn bestaan was als knechtje van alleman. WalS. Elegit ghêtto elegiaco. Finale (Tema russo zangnoot, Symphonie 0rkest> Berlijn olv. Fcren, ;ay. 2 Concert voor piano en orkest Een schoft voelde hij zicheen minne ke- reld, die terwille van de jenever zijn gezin te kort deed. Meestal eindigde zulk een aanval van berouw in een stroom van tranen en eer. droef zelf medelijden. Dit was er dan van hem terechtge komenhij was de ongelukkigste van alle mensen. Huilend kroop hij in bed, waar hij zich diep onder de dekens verschool voor de ellende, die hem van alle kanten aangrijnsde. Doch als hem op. de weg of in het café min achtend zijn gedrag verweten was, en dat ge beurde dikwijls, kwam hij als een woedende vechthaan zijn huis binnenvallen. Dan verweet hij zijn vrouw dingen, waaraan zij volkomen onschuldig was. Als zij zich verdedigde, sloeg hij haar en als zij zweeg sloeg hij haar ook. Eenmaal gebeurde het, dat hij zittend op een stoel zich het houten been afgespte om daar- nijdige slagen te doen naar zijn huisgeno- gebaar een dubbeltje in de hand te stoppenten. De volgende morgen toen het begrip 1 n. Sergei Ri zelfs een stuiver. En hoe verachtelijk de welgedane burgervrouwen, die hem met AU?®ro onbenullige opdrachten een dienst dachten te Rich«d| bewijzen. Hij haatte de gehele wereld en ook zijn vrouw, die als een dagelijkse aanklacht te- Symphonie nr. 2 gen zijn levenshouding door het huis liep. Adagio Aiiegro*vnva«dephu Als hii er® drogen thuis kwam, gebeurde het, lerkassky. piar Largo Allegro Allegro vivace. 1 Leningrad olv. met gekeerd tranen schap. Nu is het beslist de laatste keer geweest., heus, je kunt me geloven. Een paar dagen bleef hij vriendelijk en behulpzaam, hij werkte wat in de tuin en naar drank taalde hij niet. Deze perioden van herstel werden echter steeds zeldzamer en korter en ten slotte werd hij de erkende dronkelap vam het dorp. De ouderen meden hem en de kinderen joel den hem na als hij in zichzelf mompelend langs de weg laveerde. Zijn-vrouw leed hieronder meer dan zij zeggen kon. Zij zag hoe haar man tot de aanfluiting van het dorp werd en hoe haar kin deren tot verachte paria's opgroeiden. Zelfs in de kerk meende zij op te merken, dat de mensen van haar af schoven als zij zich in een bank neerzette. Zo was de toestand toen de Dromer haar zaak tot de zijne maakte. In het dorp had hij van haar ellende gehoord en impulsief zoals hij was, stapte hij naar het huis van Koos Houtebeen. Instinctief voelde Leentje, dat hij de man was aan wie zij haar zorgen kon toevertrouwen. Al les wat haar gemartelde hart kwelde biechtte zij op aan de mens, die haar begrijpend tege moet trad. Zij kende hem als de onwezenlijke Dromer, die doelloos langs de wegen zwierf op zoek naar het geluk, dat nergens te vinden was. Wonder lijke verhalen had zij over hem horen vertel len, maar nu hij tegenover haar zat dacht zij niet aan al het vreemde, dat deze moest aan kleven. Zij zag slechts de mens, die haar een hand toestak en zonder aarzelen greep zij toe. En hij was vroeger zo'n goede man, be sloot zij het verhaal van haar ellende. Dat is hij nog, antwoordde de Dromer met overtuiging. Toen Leentje hem verwonderd aanzag ver klaarde hij: Hij is als een schip, waarvan het roer stuk Als zijn Levensbeschouwing en politiek COMS HEBBEN WIJ de indruk, dat de socialistische partij ten onzent nog niet genoegzaam met zichzelf in het reine is gekomen over de verhou ding van levensbeschouwing en poli tiek. Men wil daar, om het te zeggen in de woorden van de partijvoorzitter op het partijcongres van deze week, men wil daar in de socialistische partij meer zien dan alleen „een zakelijke overeenkomst tussen mensen, die slechts kunnen denken in politieke termen". De socialistische partijvoorzitter heeft bij deze gelegenheid ook her innerd aan wat het beginselprogram van zijn program hiervan zegt: „De partij erkent het innig verband tussen levensovertuiging en politiek inzicht en waardeert het in haar leden, als zij dit verband ook in hun arbeid voor duidelijk doen blijken." Zó ver ging de partijvoorzitter, dat hij er aan toevoegde: de levens beschouwelijke achtergrond speelt vrijwel altijd een rol. Hij zei dit in een passage, waarin hij de werk gemeenschappen binnen zijn partij zelfs bleek te zien als essentiële elementen van zijn partij. (Indien dit laatste zo is, mag men zich intussen afvragen, of het geen bedenkelijk ver schijnsel is, dat de werkgemeenschap pen zo beperkt blijven in ledental.) MINDER duidelijk was de voorzitter, toen hij, uitgaande van de beteke nis voor de levensbeschouwing voor de politiek, tot de confessionele par tijen het verwijt richtte: Gij probeert alle zakelijk politieke beslissingen te rug te voeren tot levensbeschouwe lijke verschillen. Minder duidelijk; immers, wanneer men stelt: de levensbeschouwelijke achtergrond speelt vrijwel altijd een rol, dan rijst de vraag: zijn er nog „zakelijk politieke beslissingen"? Het ligt, menen wij, ook anders. De confessionele partijen proberen niet „zakelijk politieke beslissingen" terug te voeren tot levensbeschouwelijke verschillen. Het is andersom: verschil in levensbeschouwing, behoorlijk doorleefd en doordacht, blijkt vaak te leiden tot verschil in de „zakelijk politieke beslissingen". Wij mogen de socialisten, ook na wat hun beginselprogram hiervan zegt, wel herinneren aan het feit, dat de levensbeschouwing het uitgangs punt dient te blijven. pjET IS bij de socialistische partij voorzitter blijkbaar nog niet alles doordacht. Deze indruk kregen wij ook nit een andere zinsnede in z^n betoog: „Men heeft ln de kring van de confessionele partijen nog niet ge leerd, dat de vereenzelviging van godsdienst en politiek het geestelijk leven in ons land alleen maar kan schaden". Tot dusver hadden wij begrepen, dat, indien er met betrekking tot ver eenzelviging iets te laken viel, dit was een vereenzelviging van godsdienst en politieke partij, niet echter een ver eenzelviging van godsdienst en poli tiek. Uitgaande van „het innig verhand tussen levensovertuiging en politiek inzicht", zal men bereid moeten zijn tot de erkenning, dat politiek een religieuze werkzaamheid is en dat zij liggen rechtstreeks in eikaars ver lengde. Ook hier al een „vereenzelviging" te laken, lijkt ons misplaatst. Nog misplaatst lijkt het ons, van deze vereenzelviging te menen, dat zij „het geestelijk leven in ons land alleen maar kan schaden". JJET SOCIALISTISCHE partijdag blad bleek deze week van oordeel, dat slechts op bescheiden wijze ge bruik behoort te worden gemaakt van de mogelijkheid, de salarissen van wethouders te verhogen. Niet, 'dat naar het oordeel van het socialistische blad de salarissen van de wethouders in de grote steden thans te hoog liggen. Maar, aldus het blad, het ogenblik is niet welgekozen salarissen op de helling te zetten. Wethouders van grote steden, nog altijd het socialistische blad, hebben geen onmatig hoog salaris, maar hun salaris is toch wel zo hoog, dat zij zonder al te groot ongemak betere tijden kunnen afwachten en het voor beeld van de ministers (die ook van salarisverhoging hebben afgezien) kunnen volgen. De motivering van het socialistische blad is duidelijk: het niet juist voor de hogere salarissen de bestedingsbeperking ongedaan te maken. Dit schreef de socialistische krant. Echter heeft zich een merkwaardig feit voorgedaan. De dag nadat deze beschouwing verschenen was, kwam het Amsterdamse gemeenteraad het voorstel ter tafel omde wethou- drrssalarissen te verhogen tot 20.000. Thans bedragen ze ƒ16.500. En dit voorstel is aangenomen, óók met de steun van de socialisten. Voor ons is dit een bewijs, dat het bezit door een partij van een eigen dagblad nog geen garantie betekent 'oor een gelijklopende politiek. De standpunten van de socialistische krant en van de socialistische raads- gerepareerd is, zal hij koers kunnen houden. Maar wie zal dat roer maken? lieden zijn in dit geval wel bijzonder (Wordt vervolgd)tegenstrijdig.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 2