CHRISTFUJK
„Ark" - tien jaar kerkbouw
29 maart
opent
Boek
Gedachten rondom de
welvaartsstaat
Aan openbare ongerustheid
over prijzen zit luchtje
JUBILEA
Niet in de zon
gaan staan
Verkeerd adres
KANTTEKENING
De expositie van de Van der Leeuucslichting
Na Amsterdam ook
in andere plaatsen
TA E tentoonstelling na-oorlogse
kerkbouw, die gedurende de
maand april onder auspiciën van
de Van der Leeuwstichting in
het Stedelijk Museum te Amster
dam gehouden wordt heeft de
naam „Ark" gekregen, een zin
speling op de „arke Noachs",
vanouds het symbool van de kerk,
die een reddend woonschip moet
wezen. De ark is ook het sym
bool van de oecumene.
Maar d« basis van de Van der Leeuw
stichting en ook de tentoonstelling zijn
breder dan de oecumenische beweging:
de Gereformeerde Kerken zijn eveneens
vertegenwoordigd en op de tentoonstel
ling wordt welbewust ook een synagoge
getoond en een aantal rooms-katholieke
kerken.
De ondertitel van ..Ark" (zoals dat ook
op de affiche van Dick Elffers te zien zal
zijn) is „10 jaar kerkbouw". Want wel is
VAN Dt. DAG
Vergiftigde olijven, door Andrew
Garve. Uitgave Het Spectrum, Utrecht-
Antwerpen.
Dit is een roman, spelend op de re
dactie van een Londens dagblad. De be
weeglijke sfeer aan zulk een redactie is
wel een geschikt raam voor een span
nend verhaal. De typen zijn nogal uit
gesproken en in deze roman wordt er
bovendien maar daarvoor is het een
roman een schepje bovenop gedaan.
Wij volgen in dit boek de inspecteur, zo
als hij vernuftig op zoek is naar de ont
knoping van de misdaad, en het spreekt
ook vanzelf daarvoor is het weer
roman dat dit ontknoping onvermij
delijk komt. Garve is een bekend En
gels detectiveschrijver, wiens boeken
ook buiten Engeland bekendheid verwier
ven. Met „Vergiftigde olijven" heeft hij
aan de rij die reeds op zijn naam staat
een spannende detective toegevoegd.
het merendeel van de getoonde pogingen
protestants, maar niet uitsluitend en ze
ker ook niet altijd traditioneel „protes
tants", wanneer men onder dit bijvoeg
lijk naamwoord zou verstaan „zonder het
geheim van het sacrament". Eén van de
interessantste vraagstukken is juist, hoe
men een eigen plaats heeft gezocht en
gevonden voor de viering van het sacra
ment, zonder aan het eigen karakter van
de Hervorming tekort te doen.
Een ander aspect, waaraan op deze
tentoonstelling aandacht wordt besteed,
is de plaats van de kerk in de omgaving
van dorp of stad .Ook zullen buitenlandse
voorbeelden worden getoond, en boyen
dien op een aantal panelen toelichtingen
van detailkwestieshoe heeft men preek
stoel, doopvont, avondmaalstafel, orgel,
etc. behandeld?
Dat daarbij ook het aandeel van de
beeldende kunst ter sprake komt, ligt
voor de hand; getracht wordt, uitgaande
van een veronderstelde situatie, met me
dewerking van een aantal daartoe uitge
nodigde kunstenaars een mogelijke zin
volle toepassing van beeldende kunst in
overleg-vooraf ter discussie aan te bie-
Er zullen dan ook in de aula van
het Amsterdamse Stedelijk Museum
door de studiekring voor kerkbouw en
eredienst van de Van der Leeuwstichting
enkele „studiedagen" worden belegd (op
3. 10 en 17 april) waar de liturgie, de ar
chitectuur en de ikonografie van het mo
derne kerkgebouw ter sprake zullen ko-
Eén verbetering van het vorige bericht
dient nog te worden aangebracht; de
openingsdatum in het Amsterdamse mu
seum is nl. niet 17, doch 29 maart. Zater
dag 30 maart is de eerste bezoekdatum,
1 mei de laatste. Over de expositie-data
in andere plaatsen zal tijdig worden be
richt.
De uitgever van Kerk en Eredienst, het
orgaan van de Raad voor de eredienst
der Nederlandse Hervormde Kerk.
heeft zich tot de Raad gewend met
het voorstel de abonnementsprijs
tien op twaalf gulden per jaar
brengen. Hoewel het de Raad duide
lijk was, dat zulk een prijsverhoging
niet te vermijden is. gezien de stijging
der lasten, heeft Wj toch het voorne
men te kennen gegeven de abonne
mentsprijs zo lang mogelijk te hand
haven. Het Boekencentrum heeft nu
een actie ondernomen tot verhoging
van het aantal lezers.
Als U keelpijn hebt...
Melodie en
VRIJDAG 8 MAART 1957
Beroe pingsiverk
NEDERL. HERVORMDE KERK
Beroepen te Rinsumageest: vik. J. A.
Poelman te Wassenaar.
Aangenomen naar Tolbert: P. W. B.
Haseloop te Dokkum.
Bedankt voor Haamstede (toez.): H.
Brons te Sleeuwijk.
Benoemd tot geestelijk verzorger van
de Rekkense stichtingen: B. Breek te
Kattendijke.
GEREFORMEERDE KERKEN
Beroepen te Drijber: kand. P. van
Breugel te Amsterdam.
Aangenomen naar Minnertsga (Fr.):
kand. E. Haverkamp te Grootegast, die
bedankte voor Hasselt.
GEREF: KERKEN (OND. ART. 31)
Beroepen te Buitenpost: kand. J. M.
Goedhart te Kampen.
EVANG.-LUTHERSE KERK
Combinaties. De gemeenten, die mej.
juffrouw da. M. E. Monsees te Dor
drecht beroepen hebben, deden dit in de
volgende combinaties: Amersfoort, Kam
pen, Leerdam, en Woerden, Leerdam,
Zierükzee.
Klein verschil
5 nu en dan schijnt de aartsbisschop
van Canterbury boos te worden. In
een kerkelijke vergadering heeft de
Engelse anglicaanse primaat gezegd,
dat hij niets zo afschuwelijk vond als
de eindeloze discussies over predikants
traktementen. Hij vond dat maar een
bijzonder akelige vorm van zuiver ma
terialisme en een doorwoekeren op ker
kelijk treein van een ziekte, waaraan
de hele moderne maatschappij leidt.
Fijntjes voegen verschillende Engelse
bladen aan het bericht over deze uit
lating toe, dat de aartsbisschop een
jaarlijks inkomen van tachtigduizend
gulden heeft en de gemiddelde angli
caanse dominee zevenduizend gulden.
Dat maakt natuurlijk wel enig verschil
al moet de aartsbisschop zijn stand
ook op kunnen houden. Maar dan nog.
Wijs tot kwaad
Paulus heeft dan wel gezegd:
vermijd alle schijn van kwaad (al
thans volgens de Statenverta
ling), maar soms lijkt het wel
alsof wij ervan maken: laat het
vooral goed lijken, ook al is het
j Iniet zo; in plaats van: laat het
niet alleen goed zijn, maar ook
goed lijken.
Hoe vaak pra
ten wij dingen
goed? En hoe
vaak beroepen
wij ons op ons
récht, een recht
dat we meer dan
eens aan de Bij
bel ontlenen, om
een kwade zaak v
te volvoeren? Hoe vaak zitten wij
formeel helemaal correct, maar
bedrijven wij grove onrechtvaar
digheid?
Wanneer God in Jeremia 4 van
zijn ervaringen met zijn volk
vertelt en zijn toorn aankondigt,
dan staat er: wijs zijn zij om
kwaad te doen, maar van goed
weten zij niet.
Politiek-sociale dag Vrije Universiteit
(Va
>rrespondent)
De jaarlijkse politiek-sociale dag van de studenten aan de Vrije Universiteit
te Amsterdam was ook ditmaal goedbesteed. Men had als onderwerp De Wel
vaartsstaat gekozen, een interessant probleem, dat men gisteren van alle zijden
kon benaderen. Sprekers waren prof. mr. A. M. Donner, hoogleraar aan de V.U.
en het Tweede Kamerlid C. P. Hazenbosch; de discussie stond onder leiding
van prof. dr. P. J. Verdam.
Wij zouden bij dat kwaad doen
willen voegen: en het volk weet
het nog slim te doen ook! Want
ze zeggen er nog bij: zo waar de
Here leeft (5:2). En dat klinkt
goed.
Zolang deze dingen gebeuren,
lijkt er weinig plaats voor woor
den van vrede, vrede, terwijl er
geen vrede mogelijk is.
Maar ook voor deze dingen is de
straf samengepakt op een Man,
die ons vrede bracht. Opdat wij
ons zouden bekeren en leven!
De Tweede Wereldoorlog heeft
aldus de heer Hazenbosch, gezegend met
het begrip „welvaartstaat". De Engelse
Labourpartij schijnt de grote promotor
er van te zijn. Slechts weinig van het
begrip staat vast, waardoor het een
heerlijk berip is voor de moderne poli-
tieke-massapropaganda. Kennelijk heeft
het betrekking op de relatie tussen staat
en welvaart.
Dat de overheid iets met de wel
vaart te maken heeft, lichtte spr. his
torisch toe. De welvaartstaat als
nieuwigheid moet iets bijzonders in
houden. Op dit punt begint de ondui
delijkheid. Verbetering van de levens
omstandigheden van alle klassen kan het
niet zijn, want er valt niet meer te
verdelen dan werd voortgebracht. Aan
;de levensomstandigheden van de ene
klasse wordt onttrokken voor de andere
klasse. Terecht, zei spr., heeft prof.
Zuidema dit" standpunt afgewezen.
Vervolgens ging spr. na hoe prof.
Banning over de welvaartstaat denkt.
Hij betoogt, dat de staat zekere mede
verantwoordelijkheid heeft voor de vor
ming en verdeling van de welvaart.
Hiermede kan niet de sociale wetge
ving worden bedoeld, want toen hier
mede een aanvang is gemaakt, was er
geen sprake van constructieve mede
werking der socialisten. Spr. ontwik
kelde enige bezwaren tegen de idee
Advertentie
9.35 Waterst; 9.40
VPRO: 10.00 Thuis,
ding. VARA:
.05 Morgen wij-
10.30 V d kleu-
orgel; 11.10 Het
Partij v d Arbeid.
12.30 Land- en
sn prognose; 12.50
4.00 aOr-
__r progr; 14.45 De sport-
het jaar 1956. VARA: 16.00 Gram:
lchte muz: 17.30 Het
1 Partij v d Arbeid:
18.15 Act; 18.20 Verz progr; 18 50
De puntjes op de i: 19.00 V d jeugd; 19.10
Meisjeskoor. VPRO: 19.30 Wat geloven Vrij
zinnig Protestanten?, caus; 19.50 Ber; 20.00
Nws; 20.05 De nationale inzameling van het
Leger des Heils; 20.10 Boeken; 20.15 Piano
recital; 20.35 Ronde van België, caus; 20.45
Het gezin ais levensceni
woord
der Ethergolven
en weerber: 8.15 Gram: 8.50 V d huisvr; i
9.40 Schoolradio; 10.05 Gram; 10.30 Lichte
muz; 10.55 Gram; 11.00 V d zieken; 11.401
Gram; 12.00 Angelus; 12.03 Klassieke muz;'
12.30 Land- en tuinb meded; 12.33 Neder
landse muz; 12.55 Zonnewijzer; 13.00 Nws en
kath nws; 13.20 Lichte muz; 13.46 V d vrouw;
14.00 Zang en piano: 14.30 Gram; 15.00 School
radio; 15.30 Altviool en plano; 16.00 V d
zieken; 17.00 V d jeugd; 17.15 Kinderkoor;
17.40 Beursber; 17.45 Viool, cello en fluit;
Zorg om de mens. caus; 22.50 Avondwij.
VARA: 23.00 Nws: 23.15—24.00 Gram.
Puzzel
"1
19.20 Rege-
illemaal! Vrijetijdsbesteding in de o
lucht door B. M. Vansgriethuljsen, hoofd
reau Alg Zaken en Vrijetijdsbesteding
het Ministerie van O Ba SS g
ringsuitz: Emigratie r
je van H A van Luyk; 19.30 Verz* progr v d
mil: 20.30 Act; 20 45 De gewone man; 20.50
Amateursuilz. 31 15 Utopia, hoorsp; 22 00 Ka
merkoor en instr ens: 22.45 Avondgebed en
lit kal; 23.00 Nws; 23.15—24."
Vrijdag 8
I. Daniël i
noir" Philha
olv. Fritz Lehm
Gram.
19.30
„Le Domino
Streich. sopraan Symfonie Orkest -
erg olv. Ferdinand Leitner.
III. Charles Gounod uit Faust1
luzlek Phllharmonisch Orkest van
_v. Fritz Lehmann.
IV. Georges Bizet ..Carmen" (3e
drijf) Opera in 4 bedrijven naar e<
deling: Sevilla
nne Juyol. sopraan; Micaëla, een boeren-
jje Janine Micheau, sopraan; Frasquita.
Mercédès. zigeunermeisjes. Denise Boui
an, Jacqueline Cauchi
OPGAVE PUZZEL No. 63
Horizontaal: 1 waarschuwen, 7 zwaar
Brussels bier, 8 glanspunt, 10 speelgoed
voor meisjes, 11 einder. 12 titel, 13
voorzetsel, 16 op dit moment, 18
maanstand, 20 oude munt, 22 dier, 24
flink. 25 snede. 27 groter in aantal of
klaar. 4 drinkschaal. 5 god der liefde.
6 aanzetten. 9 nachtvogel. 14 voor
gaand, 15 buiten-kansje, 17 zaniken, 19
vaartuigje. 21 grondsoort. 23 mede,
26 voegwoord.
OPLOSSING PUZZEL No. 62
Horizontaal: 1 cake, 3 ahoy. 6 pro.
7 prima. 9 eer. 10 Ee. 11 karamel.
15 eb. 17 toe, 18 oever. 20 nel. 22 muts,
23 vlok.
Verticaal: 1 cape. 2 kei. 3 a
hoede. 5 yard, 6 parasol. 8 rek. 12
agent. 13 lee, 14 stom, 16 brok, 19
vol. 21 es.
Antwoord van minister was duidelijk genoeg
Waarom dreigement?
het huidige moment onver
mijdelijke prijs- en kosten
verhogingen niet tot een al-
rubriek „Uit de V*«e.meen proces van prijs-
w ir wiiRHon we stijgingen leiden, dat soci-
vaKpers wijaaen we zondebok toe te wacht_ resp onvermijdelijk aal en economisch noodlot-
deze weeK aan ae moei- bedelen omdat hij er niet was. Zij zijn voortge- tige consequenties zou heb-
lijkheden in de aanne- gesiaagd zou zjjn de vloeid uit de stijging
merswereld rondom net prijzen behoudens dan verscheidene
Belangrijke kosten-
internationa- stijgingen kunnen daarbij
ontwerp Vestigingsbeslult de suikerprijs en nog enige le grondstoffenprijzen, uit echter niet worden verhin-
Bouwpijverheid. Wij me- door minister Hofstra
f met dit
échter een commen- gestelde kleinigheden c
tariërend artikel, dat de- het -oude i
"eek voorkwam in ne ^kst„ddeams» K.A.B.,
acties
ij. j Amsterdamse K
Christelijke Kruidenier, consumentenbond en het schaffing
orgaan van de Christelij- ,,0ngerustheidsbezoek" van
ke Kruideniersbond, onze het consumenten contact
lezers ook niet te mogen orgaan aan het Departe-
onthouden. Dit midden- ment van Economische Za-
standsorgaan neemt de ken konden slechts de m-
-• _:n:e,pr druk wekken, dat de
prijspolitiek van minister
gestegen energiekosten derd hun invloed o,p i
ölen én olie); uit de ver: prijspejl te doen gevoelen
iging dei- loonkosten, Voor De minister1 heeft met
niet gedeeltelijk g'e- antwoord de „hondèrdën"
:ompenseerd door de af- geruisloze prijsverhogin-
Jchaffing van de vereve- gen" naar het rijk der fa-
ningsheffing (bepaalde be- beien verwezen en zich niet
drijven van openbaar nut), verscholen achter de ge-
van de welvaartstaat. Niet hiertegen
dat de staat zich met de welvaart van
het volk inlaat, maar dat men bij de
staat begint en eindigt.
Men dient te onderscheiden tussen
en siaai, die werkgelegenheid zoekt te
evorderen en een behoorlijk levenspeil
oor het voik helpt tot suuid brengen
n een staat die aeze werkgelegenheid
n dat levenspeil garandeert. Deze laat-
te opvatting wees spr. af als onwaar
achtig en levensgevaarlijk.
Intussen zijn wij, zette spr. uiteen,
iet klaar met ons kritisch op te stel
len tegenover de gedachte van de wel
vaartsstaat. Als wy de absolute verant
woordelijkheid van de staat voor de wei.
vaart van ons volk betwisten, dan dient
daarmee gepaard te gaan de bereidheid,
dat wy in het economisch leven mei
die verantwoordelijkheid voor de wei
vaart ernst maken.
De strijd om de vraag wie de ver
antwoordelijkheid voor de welvaart be
hoort te dragen, mag niet tot gevolg
hebben, dat de welvaart uitblijft of zich
ophoopt bij enkelen. Wij zullen ons
inderdaad net welzijn van de brede
massa hebben aan te trekken.
Het terugwijzen van de staat binnen
de grenzen van zijn eigen bevoegdheden
en mogelijkheden houdt in het aanvaar
den van een hoge morele plicht om zich
niet uitsluitend te richten op zichzelf,
op evangelische wijze te bekomme-
m de ander.
Geen radicale afwijzing
Prof. Donner, de tweede spreker, zette
uiteen, dat van de welvaartstaat geen
definitie valt te geven. Daarvoor zijn er
te veel verschillende opvattingen van.
Alle hebben evenwel gemeen, dat zij in
reactie tegen de rechtstaat van de 19de
eeuw een uitbreiding van de bemoeiing
met het sociaal-economisch leven voor
staan. Deze reactie is begrijpelijk en ge
rechtvaardigd.
Het probleem, dat hierdoor rijst, is op
verschillende wijze aangevat.
Het Marxisme wil de oude orde geheel
en al wegruimen.
In de Verenigde Staten heeft men door
de toenemende welvaart veel aan de ont
wikkeling kunnen overlaten en zich kun
nen beperken tot incidentele bemoeiingen.
In West-Europa heeft men een beroep
gedaan op de staatsmacht om een recht
vaardige orde te bewerken.
Dit roept de spanningen op waar
wij midden in zitten. Uit die span
ningen mogen wy niet vluchten door
radicale afwijzing. Dat zou het hoofd
in het zand steken zijn.
W(J moeten, aldus spr., dit streven aan
grijpen daar waar het ook de oude idea
len van de rechtstaat ontmoet, nl. in de
erkenning van de mens als een wezen,
dat eigen leven te leven heeft en daarom
verantwoordelijkheid heeft te dragen.
Waar de gedachte van de welvaartstaat
dit beoogt moeten wij haar steunen.
uit de verhoging vari bruikelijke verwijten je-
accijnzen, resp. afschaf- gens het bedrijfsleven. De-
fing van de subsidies in het ze houding van minister
kader van de bestedings- Zijlstra verdient waardering.
Economische Za- beperking. De ondergete-
Henri Medus. bas; Do
Libero de Luca, tenor
iant Marcel Enot, bariton
;eland, BBC Hoi
scholen: 13.00 Ca
13.55 Weerber; 14.00 Nv
Serv, 330 i
12.00
...30 Gevai
vs; 14.10 The Laughtei
5.00 V d scholen; 16.00
Kestconc; 17.30 Hoorsp
Weerber; 19.00 Nws;
1.40 Sport; 20.00 Geval
1 progr; 22.(K
22.15 Caus: 22.45 Viool
23.45 Pi
[eland, BBC Light Progr 1500
4.00 Nw.
piano;
12.30 Dansmua
uz; 13.45 Oi
.00 V d vroi
15 Mrs Dale's Dagb;
iw; 16.00 Nws en MU ork; 18.45
17.15 Mr6 Dale's Dagb;
Orgelspel; i8.00 Dansmuz; 18.45 _Kooi
19.00 Ge\
19.45 Hoorsp; 20.00 Nw
.30 Ge var
sie; 22.00 Lichte
.34 Gram; 13.00 Nws;
20.24 Sport:
sie; 22.00 L
23.20 Dansi
muz; 0.50
Brussel,
ber; 12.34
14 00 School:
16.02 Gram;
17.45 Duitse les: 18.00 Pianorecital: 18.30 V
de sold: 19.00 Nws; 19 40 Gram: 20.00 Ork
conc. 20 40 Kunstkaleidoscoop; 20 55 Ork
conc; 21.25 Orgelrecital; 22.00 Nws; 22 '1
Volksmuz; 22.55—23.00 Nws.
Brussel, 484 m. 12.00 Gram: 13.00
13.10 Ork conc; 14.00 Gram; 15.30 en
Gram; 17.00 Nws; 17.10 Gram; 1838 I<
19 30 Nws: 20 30 Kamermuz; 22.00 Nws;
Discographie; 22 35—22.55 Chansons.
0mogen stellen, dat de
de veelal unfaire kritiek, het lage prijspeil. Ook het hoging van het prijspeil
die op dit beleid wordt signaleren van de zgn. - -
uitgeoefend. Het blad geruisloze prijsverhogingen
„cfrijf. h«t volgende^T^oem™"- b3£
ONDANKS de bedenkingen, kende in feite een aanval
welke wy tegen het be- op het beleid van de minis-
loid van minister Zijlstra ter van Economische Za-
hebben geuit, waarderen wij ken, die niet hard genoeg binnenland hebben plaats-
de wijze, waarop de minis- tegen handel en midden- gevonden
ter zonder omwegen rea- stand zou optreden,
geert op de klachten van
hen, die het veMchijnsel Waar het Op Staat
Lt g^ëfvgèbT,.
binnen de grenzen, ge- H
I door de stiieine van duidelijke verklaring over
de oorzaak der prijsverho
gingen. de voorzitter van
de grootste vakcentrale
toch maar weer zijn be
zorgdheid uitsprak over de
die ook vol- ln P*11* z,3nde prljsontwik-
desbetreffende ke,,nS' w«raan "i het
S.E.R.*advies voor doorbe- Je2S±J?4-ï
rekening in het prijspeil
aanmerking kwamen.
steld door de stijging
het internationale prijspeil
en de lastenverhogingen,
die mede in het kader der
bestedingsbeperking in het
gens
vakbeweging wederom
loonsverhoging aan de orde
zal stellen, indien in deze
gang van zaken niet spoe
dig een gunstige wending
Bovendien heeft de mi-
13- Gelukkig werd er aan
heren, die nu al toegevoegd, dat het gebruik
ongerust zijn, duidelijk van dit middel in deze om-
ken, dat er nog veel standigheden niet werd be-
op komst is. En ook, geerd. omdat men er zich
de prijsstïj- dat de oorzaak daarvan niet te goed van bewust was,
bij het bedrijfsleven ge- Am*
hogingen neDDen ornaeKi. totij prHZen het daarom in r gan
Hoewel de bestedingsbe- de m|n|steri dat hij in Er komt IVOg meer dig
perking zonder twijfel ka- l(jn antwoord op de vragen HÜl
mX a"
dat de minister van Eco- gciejsu ZIJ UJ |IKIHUW
nomische Zaken nauwelijks wat dipiornatieker dan wij
'«i- nvpcr; behoeven te doen dat te maken, dat
al die openbare onge-
andere taak
gebleven dan voor de (prijs- aj
verhogende) gevolgen der rustbe|d
bestedingsbeperking op te Ringen een Jachtje "xit, -
draaien. In de discussies dat gros der prijsver- zocht behoeft te worden,
over de prijzen worden de hoglllgen overduidelijk was x
namen der minister, die Sereen seker "rbi"?d.
in eerste instantie betrok- Tweede Kamerleden tekort °P de betalingsba- bijzonder
ken zijn bij de maatrege- vakbondsbestuurders. bei noodzakelijke
len, welke tot verhogmg stu,irders van de Huishoud- g| If
van de prijzen hebben ge- raad e d kon worden
leid en nog leiden, nauwe- verwacht.
lijks genoemd.
ij dan eerst recht
loon- en prijsspiraal
tuden belanden, waardoor
verband met het de moeilijkheden in het
ngsba- bijzonder voor de vergeten
beper- groepen nog groter zou-
king der bestedingen, als- den worden. Men erkent
mede de noodzaak tot her- dus dat met een nieuwe
ziening van bepaalde land- loonsverhoging de moeilijk
bouwprijzen zal nog tot héden niet worden opge-
In het politieke spel. dat Hij vestigt er echter de verschillende verdere prijs- lost,
rond de bestedingsbeper- aandacht op. dat het me
king wordt gespeeld, vielen rendeel der tot nu toe
duidelijke pogingen waar plaatsgevonden verhogin-
te nemen minister Zijlstra gen moest worden ver
integendeel
Wat
verhogingen aanleiding ge- groot zullen worden,
ven. Het is de functie heeft het dan voor zin om
van het prijsbeleid ervoor toch met looneisen te drei-
zorg te dragen, dat de op gen?
Ds. A. Dercksen
Harderwijk, zijn 60ste verjaardag.
Ds. Dercksen werd in 1925 predikant te
Pijnacker-Nootdorp en diende vervol
gens de kerken van Klundert (1927),
Feijenoord (1931), Rijsoord (1943)
staat sinds 1948 te Harderwijk, w
hij tevens met de geestelijke ver:
ging van Lelystad is belast.
Ds. K van Ruijtenberg
Kerk, viert zondag te Grollo zijn 70ste
verjaardag.
Ds. Van Ruijtenberg werd in 1904 kan
didaat in Noordbrabant en diende de
gemeenten van Westerbork, Oostburg,
Pingjum, Warfhuizen, Veendam en
Grollo. In 1952 ging hij met emeritaat,
maar hij bleef de gemeente Grollo die
nen als bijstand in het pastoraat.
Ds. J. Gillebaard
Zondag viert ds. J. Gillebaard, predi
kant van de gereformeerde kerk
Zeist, zijn 60ste verjaardag.
Ds. Gillebaard werd in 1922 predikant te
Noord-Scharwoude en dient sinds 1926
de kerk van Zeist.
Ds. J. C. C. Karres
Zondag zal het vijfenveertig jaar gele
den zijn, dat ds. J. J. C. Karres, eme
ritus predikant der Nederlands Her
vormde Kerk, te Oudemirdum het pre
dikambt aanvaardde.
Ds. Karres werd in 1887 geboren. In 1911
werd hij kandidaat in Zeeland.
diende verder de gemeenten van
zerswoude (1916), Oosthem (1920
Apeldoorn (1928). In 1953 ging ds, Kar
res met emeritaat.
29
In het dorp schrok hij op uit zijn gedachten.
Op het schoolplein waren enige jongens aan het
bakkeleien. Toen de jongens hem zagen, verga
ten zij hun twist en gezamenlijk juichen zij: Ha
die Dromer!
Met een korte groet wilde hij doorlopen, doch
dit was niet naar de zin van de jongens. Zdj slo
ten hem in en met één stem bedelden zij om een
verhaal. De Dromer kon moeilijk aan kinderen
weigeren en na een korte aarzeling vertelde hij
de aandachtig luisterende jongens een verhaal vol
met spannende avonturen.
Het was een kort verhaal; veel te kort oordeel
den de jongens, die de smaak te pakken hadden.
Zdj grepen naar zijn handen en hingen aan zijn
isnog zo'n verhaal en zij zouden hem la
ten gaaneerlijk.
De Dromer bezweek voor de aandranghij
fantaseerde een verhaal, zo spannend als de jon
gens maar wensen konden.
Met open monden stonden zij te luisteren en zij
zagen niet dat een volwassen man zich bij hen
gevoegd had. Zij bemerkten het pas toen hij
aan het einde van het verhaal met harde stem
zei:
Tjonge Dromer, daar voelt een mens zich
de koude rillingen van over de rug lopenwaar
haal je 't vandaan? zou ik als eerlijk man je
willen vragen.
Verrast antwoordde De Dromer: Dirk, jon
gen, ik ben blij dat ik je weer eens zie.
De stem van de ruige maar eerlijke Dirk klonk
hem als muziek in de oren na het onderhoud
dat hij met Jan en Joost gehad had. Dirk bete
kende voor hem een hernieuwd contact met een
Een dromer
op pad
bewogen doch prettige tijd van spanningen en
De herinnering bracht een lach rond zijn mond
en opeens wist hij waarheen de weg, die als een
zwerverspad voor hem lag, voorlopig voeren zou.
Hartelijk zei hij: - Ik loop met je mee Dirk.,
je moet me veel vertellen.
Wat zou ik te vertellen hebben., een mens
die eerlijk aan de kost wil komen wordt in de
hoek gedrukt en het gajes loopt met glimmend
gepoetste schoenen.daar heb je nou Joost
Worstindepan.
Ik heb Joost vanmorgen ontmoet en hij zag
er niet erg florieant uit, hij zit lelijk op de voe
ring.
Voor een paar dagen, let op mijn woorden.
het duurt niet langer dan een paar dagen.
Dirk mopperde altijd, maar DeDromer wist
dat hij al mopperende een lieve spaarcent bij
elkaar gehandeld had.vooral in het laatste jaar
was het hem voor de wind gegaan.
Je bent nog steeds dezelfde brompot, zei
de Dromer lachend.
Wie zou er niet brommen., het is geen tijd
om te lachen en gekheid te makende kleine
man zit te veel in de verdrukking., dat zeg ik
en dat meen ik.
Kom Dirk, niet zo somber., ik heb zin in
een kop koffie.
Het is een slechte tijd, waarschuwde Dirk.
Begrijp ik en daarom zal ik betalen.
Onder het koffie drinken kwam Dirk los. Hij
had wel wat te vertellen en het was voor de Dro
mer triest nieuws. Het was met Koos Houtebeen
weer helemaal mis.
Koos was een invalide, die van een klein pen
sioen moest leven en een gezin van vier perso
nen onderhouden.
Het is met Koos zwaar mis, vertelde Dirk,
in twee weken tijd is hij al drie maal door de
politie in zijn kraag gegrepen omdat hij zo dron
ken als een kanonnier door de straat liep te zwie
ren.
En zijn vrouw en kinderen? vroeg de Dro
mer.
Bittere armoe natuurlijk, de muizen liggen
dood voor de broodtrommel. Het mensje zit dag
aan dag in zwaar weer, geloof dat maar gerust.
Na deze onthulling werd de Dromer onrustig.
Hij gaf Dirk korte antwoorden en het was hem
aan te zien dat hij ongemakkelijk op zijn stoel
J_JET Kamerdebat van gisteren heeft,
na wat er dinsdag al gezegd was,
wel bijgedragen tot het bewijs, dat de
opponerende heer Oud en de ministers
in elkaar gewaagd zijn.
Het blijft voor iemand als de heer
Oud dan ook een zeer gevaarlijke
zaak, zich bloot te geven. Dinsdag al
had minister Zijlstra hem toegevoegd:
Verleden week is noch de staatsman
Oud noch de politicus Oud aan het
woord geweest, maar de op zich zelf
zeer onderhoudende en zeer amusan
te conferencier van een politiek caba
ret, waarvan men zich alleen moet
afvragen, of het wel thuishoort in
lands vergaderzaal.
Gisteren heeft met name de minis
ter-president er nog een schepje bo
venop gedaan, bijvoorbeeld toen hij de
nieuwe minister voor zaken over-
tegen de heer Oud in bescherming
Minister Helders, aldus de heer
Drees. weet beter wat hij doet dan de
heer Oud, toen deze meehielp de Par
tij van de Arbeid op te richten.
t was duidelijke taal. Het is en
blijft een vreemde zaak, dat de libe
rale partij zich tot voorzitter koos de
i, die destijds dezelfde partij in het
leven riep (inclusief het beginselpro
gram van die partij), waartegen zij
zich thans met zoveel voorkeur richt.
MAUWELLJKS minder duidelijk was
gisteren een ander minister. Hof
narren, zei hij, hadden destijds het
recht, tussen grollen door kritiek uit
te oefenen, maar de heer Oud is geen
hofnar; van hem mag verwacht wor
den, dat hij beschuldigingen met be
trekking tot het politiek fatsoen der
ministers terugneemt.
Toen wij dat lazen van die hofnar-
in, moesten wij denken aan hetgeen
Churchill eens schreef over de grote
Britse schrijver Shaw, die door Chur
chill wel degelijk met een hofnar wordt
vergeleken:
„Indien de waarheid moet gezegd
worden, dan heeft ons Britse eiland in
zijn moeilijkheden niet veel hulp on1-
dervonden van Bernard Shaw. Toen
de naties streden om het leven, toen
'het paleis, waarin de nar zich behaag
lijk nestelde, zelf werd aangevallen en
iedereen, van prins tot bediende, op de
kantelen streed, klonken de narren
grappen slechts door verlaten hallen
zijn geestigheden en loftuitingen,
gelijkelijk verdeeld over vriend en
vijand, prikkelden de oren van haasti
ge boodschappers, van treurende vrou
wen en gewonde mannen".
We zeggen niet, evenmin als de mi
nister zulks deed, dat de heer Oud een
is. We menen, dat hij zich wel eens
narrengrappen veroorlooft. Wij van
onze kant mogen ons wel veroorloven
hem te waarschuwen, dat er tussen de
narrengrappen en de nar zelf uitein
delijk wel eens minder kan zijn dan
stap. Het is ook, als zo vaak, een
kwestie van boter-op-het-hoofd.
jQEZE WEEK ontvingen wij van
lezers gedrukte kaartjes, waarin
ons verzocht wordt ruimere bekend
heid te geven aan de vervolgingen in
Spanje, Colombia en andere roomse
landen.
Het blijkt ons nu, dat de Spaanse
Evangelische Zending deze kaartjes
als bijlage in het laatste nummer van
haar Zendingsbode heeft gelegd en de
abonnees opwekt, door het verzenden
van deze drukwerkjes de krant te
brengen tot meer aandacht voor de
treurige toestand van de protestanten
In die landen.
Wij zijn ons er niet van bewust, in
onze berichtgeving ten deze te kort
te schieten. En we worden in deze ge
dachte gesterkt door de inhoud van de
Zendingsbode zelf. Daarin immers
komt nauwelijks een bericht over de
vervolgingen voor, dat al niet geruime
tijd geleden in ons blad heeft gestaan;
één artikel konden wij zonder
veel moeite constateren, dat het uit
krant geknipt en enigszins be
werkt (zonder bronvermelding) in de
Zendingsbode is opgenomen.
Daarom danken wij de inzenders
.n de kaartjes hartelijk voor hun
belangstelling, maar blijven wij niet
temin van oordeel, dat deze kaartjes
niet aan het juiste adres gericht zijn.
Het leven is geen krentebol, waar je
in te happen hebt, zei Dirk op zijn bromtoon,
En het zit met jou ook niet richtig, vervolg
de hij toen hij geen antwoord kreeg.
Deze opmerking was een schot in de roos, ver
deelde gevoelens trokken de Dromer naar twee
richtingen.
Koos Houtebeen, de man waaraan hy zoveel
tijd en woorden besteed had, was weer terugge
vallen in zijn oude zonde.
De Dromer voelde zich verslagen. Telkens
weer moest hij erkennen, dat de kracht van de
verleiding groter was dan de goede wil die hij
had trachten in te gieten.
(Wordt vervolgd)
Advertentie
t itifc txut.