CHRISTFUJK 1 Feestelijke herdenking in Broedergemeente Bezinning op de toekomst van het jeugdwerk in Randstad Alleen als we zelf branden, kan de vonk overspringen In Indonesië rammelt het Meubels opknappen?... Prachtbiits Ceta-Bever! 2 KANTTEKENING In de Witte Kerk van Zeist: Ministers Helders veel bewondering voor volharding in de evangelieverbreiding Tijdens een liefdemaal ln de Witte Kerk op het Zusterplein te Zeist heeft de Evangelische Broedergemeente aldaar gistermiddag het vijfhonderdjarig bestaan van de Broederuniteit herdacht, samen met talloze vertegenwoordigers van andere gemeenten en kerken en vele autoriteiten. Er zijn vele goede woorden gesproken van hulde en dankbaarheid voor de arbeid van de Broedergemeente en eerbied voor het geloofsleven ln de gehele kerk der Boheemse en Moravische broeders. Overdreven Beroepingswerk GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Utrecht-Zuid (derde pre dikantenplaats): J. van Reeven te Har- denberg. Aangenomen naar Amersfoort (gevan genispredikant): W. 'van der Zwaan te Emmercompascuum. Bedankt voor 's-Gravenhage-Loosdui- ;n (vijfde predikantenplaats): W. A. Krijger te Schiedam; voor Workum: J. Banga te Vleuten-De Meern. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Huizen (N.H.): H. van Gilst te Dirksland. uit een tweetal met W. Hage te Nunspeet. De minister voor Zaken Overzee, mr. G. Ph. Helders, was de eerste spreker. Wie broedergemeente zegt in ons land, denk daarbij onmiddellijk aan Suriname, waar de Broedergemeente ruim zeventig procent van de bevolking uitmaakt. De volharding, waarmee de broeders steeds hebben geijverd voor de verbreiding van het Evangelie, stemt tot bewondering. In het belijden en beleven van de Broedergemeente herkent iedere ware christen zijn broeder, aldus dr. A. L. L. Rutgers, de oud-goeverneur van Suri name, die thans vice-president van de Raad van State is. Hierdoor geniet de Broedergemeente warme belangstelling en sympathie. Dr. A. A. Koolhaas, de praeses van de Generale Synode der Nederlandse Her vormde Kerk. sprak over het beschamen de voorbeeld, dat de gemeente zendingswerk aan andere kerken heeft gegeven- De verwachting van "Christus' spoedige komst verhinderde hem de uniteit een lang bestaan, misschien wel duizend jaar, toe te wensen. Voorts werd nog het woord gevoerd door burgemeester Korthals Altes Haarlemse Broedergemeente, de heer W. Juglall die Surinaamse felici taties aanbood Slowakije, de moedergemeente van de Boheemse Broeders; ook de Broederkerk uit Amerika, de gemeente van Suriname en de Congregationalistische Kerk van Engeland zonden brieven. Ze werden voorgelezen door dr. J. M. van der Linde, voorzitter van het Zeister Zendings genootschap. In zijn dankwoord heeft de voorganger der Zeister gemeente, ds. W. Lutjeharms, naast vele anderen bijzondere dank ge bracht aan de kring van vrienden van Broedergemeente, de oudersvereniging de leerlingen van de Broederscholen vc de nieuwe koperen kroon in de kerk. Zij brandde gistermiddag voor het eerst. Onder de aanwezigen waren de gezant van Tsjechoslowakije, de H|| Koningin in Utrecht, de gevolmachtigde minister van Suriname, dr. R. H. Pos, vertegenwoordigers van de synodale ie der Evangelisch-Lutherse Kerk, de Algemene Doopsgezinde Sociëteit, de Remonstrantse Broederschap, van episcopaat der Oud-Katholieke Kerk, de Unie van Baptistengemeenten, w het Leger des Heils m verder rendings-1 koo'rdzTe deputaten der Gereformeerde Kerken. De Duitse Fischerei Sohutrboote. zodat Duitsers vallen in voor De Hoop I Zo opeens bekruipt ons het gevoel, dat" wij helemaal geen christelijke natie zijn en dat het jmet de christelijkheid van ons kerkmensen ook wel meevalt. Wij komen daar zó op, nu ons loog bij het zoeken van een onder werp valt op I. Petrus 2 13; onderwerpt u aan alle menselijke instellingen, om des Heren wil enz. Hier willen wij voorop stellen, dat in Petrus' tijd het met dit soort dingen wel wat moeilijker dan nu: er was enige reden een anti christelijke staat te spreken. Niet temin geeft de apostel dit voor schrift. Wij daarentegen leven in een christelijke (om nu maar niet te zeggen: protestantse) natie en zouden dus maar weinig moeite met Petrus' woorden moeten hebben. Gedurende de afwezigheid van het hospitaal-kerkschip De Hoop, dat vrij dagmiddag voor drie weken van IJmui- den naar de Lofoten is vertrokken, is de Nederlandse vissers op de regeling getroffen met de C.J.M.V.'Stedenvergadering in Gouda (Van onze correspondent) Zaterdagmiddag waren in het hervormd centrum De Haven te Gouda bijeen gekomen de bestuursleden van de C.J.M.V.'s in de steden van Zuid-Holland, die deel uitmaken van de Provinciale Commissie Zuid-Holland in het C.J.M.V. Hel Is usantie geworden, dat in het voorjaar een vergadering door deze commissie wordt gehouden. Deze maal heette de bijeenkomst „Stedenvergadering", zodat voornamelijk leden uit de steden waren gekomen, om het probleem van de Randstad Holland onder de loupe te nemen. Ir. W. Mulder uit Den Haag, die vertoond, die de titel droeg Vrij Buiten, werkzaam is bij de Provinciale Plano- Deze film, die _ter beschikking logische dienst, belichtte de practische - - - - technische zijde van het grote pro ject, dat men pleegt te betitelen met de naam' Randstad Holland. De algemene secretaris van het C.J.M.V., de heer H. J. Jansen Klomp uit Amsterdam belichtte de problemen en de mogelijkheden, die zich voor het C.J.M.V. in dit verband zullen gaan oordoen. Het werk van de C.J.M.V. :al voor geheel andere moeilijkheden komen te staan. Een oproep tot het beseffen van de verantwoordelijkheid hier wel op zijn plaats, aansluiting vooral aan het referaat ir. Mulder werd een kleurenfilm De leiding van de middelbare school faculteit der godgeleerdheid Utrechtse Universiteit deed zich tegenwoordigen. Verder waren er afge vaardigden van de Oecumenische Jeugd raad, van het Idenburgfonds (waarin de Gereformeerde Kerken financieel het Surinaamse zendingswerk steunen) an Kerk en Wereld. De Wereldomroep zond deze sam komst uit. Hij was niet alleen in zijn estuui technici maar ook door afvaardiging ;elijke aanwezig evenals de N.C.R.V. IKOR. RECTIFICATIE nnaspeurlljke redenen 1 in ons bericht omtrent c wisseling in de Protes Hulst. Geref. contactkring „Kerk en Kunst" Naar aanleiding van de tentoonstelling Na-oorlogse kerkbouw, die onder auspi ciën van de Van der Leeuwstichting van 29 maart tot 2 mei in het Stedelijk Museum te Amsterdam gehouden wordt, belegt de (onofficiële) Gereformeerde Contactkring „Kerk en Kunst" bijeenkomst in het Parkhotel, waa heer Meindert Zaalberg sm eekt Dienende of toegepaste kunst in protes tantse kerken en de heer J. Overduin enkele opmerkingen over kerkbouw maakt. De contactkring acht het gewenst, dat kerkelijk-gereformeerde kringen meer aandacht schenken aan het gehele onder werp „Kunst", met name in verband met de beeldende kunst en de architectuur. Aanmeldingen kunnen gezonden wor den aan mevrouw Jatie Schmidt-van Melle, Lessinglaan 68, Utrecht. Leden van de contactkring zijn- prof. dr. J. T. Bakker. Kampen; Leo de Jonge, archi- Boek VAN DL DAG Vlissinger Michiel, door dr. J. Roelink. Tekeningen van Jan Lutz. Uitgave G. F. Callenbach N.V., Nijkerk. Het jaar 1057 is het jaar van de De Ruyter-herdenking. Het is dit jaar im mers 350 jaar geleden, dat Michiel de Ruyter werd geboren. Een reden om de ze opmerkelijke figuur uit onze landshis- torie ook onder de aandacht van onze jeugd te brengen. Daarbij kan dit boek je van dr. Roelink voortreffelijk helpen. Te Vlissingen wordt het straks aan al le leerlingen van het lager onderwijs" uitgereikt. Maar net boekje verdient, dat het ook buiten Vlissingen zal worden ge lezen. Dr. Roelink was wel de aange wezen man om dit boekje te schrijven. Hij is leraar in de geschiedenis en bo vendien heeft hij al diverse kinderboe ken op zijn naam staan. De inhoud van dit boekje is volkomen betrouwbaar, ook in historisch opzicht en laat zich bovendien smakelijk lezen. kanL pen; prof. dr. C. A. gen; prof. dr. K. J. Rijnsdorp/ letterkundig» seland Koning. redi- K. J. Fopma, Advertentie Maar let u nu eens op:, een agent houdt ons aan, omdat we door een stoplicht reden (want we wisten niet dat er een agent stond) Wat zeggen we thuis? Heel wat, maar beslist niet: we hebben een apostolisch voorschrift overtreden. Nog iets: 'hoe motiveren we bijvoorbeeld het gehoorzamen aan bepaalde maatregelen? Voorname lijk op grond van hun nuttigheid. Dat doet u en wij zijn niets anders. Maar hier zit toch iets scheef: er staat „om des Heren wil", niet: reau ten behoeve contactcommissie voor het v.h.m.o. var het Christelijk Paedagogisch Studiecen trum, beleggen voor de rectoren en direc teuren van alle scholen (onverschillig welke richting) voor v.h.m.o. en bijeen komst in Esplanade te Utrecht op v dag 27 maart des middags half drie, de inspecteur dr. J. P. C. de Boer zal spreken over de teak en de functie de leider van een middelbare school. omdat het anders een chaos wordt of zoiets. Is dit nu overdreven? Stijf en Stram? No hier dan daar? Neem Kruschen - •n üw pijnen verdwijnen In vele gevallen van rheumatische pijnen krijgt ons wisselvallig klimaat de schuld. Maar veeleer is de oorzaak ook: onzuiver bloed. Menigeen die een bloedzuiverende kuur met Kruschen begint, ondervindt al na korte tijd de weldadige gevolgen daar van. Naarmate Kruschen de wat traag geworden bloedzuiverende organen weer op normale kracht brengt, gaat het bloed sneller stromen. Onzuiverheden daarin krijgen geen kans meer, want ze worden langs natuurlijke weg afgevoerd. En daarmede de oorzaak van Uw rheuma tische pijn. Melodie en woord der Ethergolven dinsdag Hllversu m; 7.20 Gram. I—ae. avi 9.00 Gym im; 9. Gram; !ls P Kerling. Eerste 50 Gram; 12.00 tuinb meded; s; Me ded of gram: 13.20 Theaterork en solist; 13.55 m: 14.40Schoolradio; Brazi- 8.15 Gra vrouw; 9.15 Gra gen wijding; 10.0( 11.00 RVU: Schimmels door mej prof dr L C P zing; 1L30 Fluit en plano; 11.50 Gra Orgel en zang; 12.30 Land- e 12.33 Zang en piano; 13.00 4.40 Schoolradio; V d vrouw; 15.30 Ci se comp Heitor Villa-Lobos; 16.00 Lichte 16.30 V d jeugd; 17.30 Nieuwe gram; "'inospel; 18.30 RVU: Langs i Mesopotamië, door prof gebed en lit kal; 23.00 Nw: Door viermaal een letter te vervan gen door een andere zodat steeds goede Ned. woorden ontstaan wordt boven staande woordverandering verkregen. OPLOSSING PUZZEL No. 59 Horizontaal; 1 blijk. 4 aker, 8 aas, 9 Era to. 10 af, 12 poliep, 15 spit, 17 drop. 19 pralen. 21 ka. 22 kraai, 25 man. 26 iets. 27 cent. Verticaal: 1 baars, 2 laf. 3 ijs, - 5 katern. 6 et, 7 ros. 11 nota, 12 pi raat. 13 idee, 14 Po. 16 p.p., 18 plant, 20 ski, 21 kan, 23 re. 24 as, 25 dr M A Beek; 19.00 V d kind; 19.05 Paris ateursprogr; 19.45 To- 20.05 De sport- neelbeschouwing; 2Ö~Ö0 Ni 1956; 22.15 De Antwoord- het j; 22..-" dat. ork; I 23.35—24.00 Gri 22.30 Pianore 33.( ork; 23.16 :ital; 22.55 Ik geloof. 9.« techYbaki 8.15 Gn lis; 10.00 V ihoolradio; 11.00 V .15 Gn 11.30 Gi js; 12.00 Angelus; 12.03 G V d boeren; 12.30 Land- en tuin' 12.33 Inatr octet; 12.55 Zonnewij: De jeugdherinneringen aan de christelijke school Nabeschouwing I Enige tijd geleden heb ben wij uit Ad F o nt es, het culturele maandblad voor het christelijk onder- wijs, het resultaat over- veien die aangeschreven bU het beantwoorden van genomen van een enquête, zjjn> hebben er vier geant- onze enquête-vragen, die de redactie van dat woord: dr. Marmelstein, ds. Bijbel wordt behandeld door lui die je als kind veracht, het kwaad dat ze stichten, heel groot kan zijn, groter dan de absentie van de be handeling." Dat is een veel zeggende uitspraak waaruit jeugdherinneringen de christelijke school. Omdat ons grote belang- ig voi kelen ook de consequentie getrok- K wil nu enkele opmer- ken zou kunnen worden BÜskës"'Al de anderen 1 kingen maken naar aan- dr.s het°er hebben verstek laten gaan. leiding van de vier antwoor- getwyfeld nmt Als J1 Ik kan dat begrijpen. Er zijn den die zijn binnengekomen, aan mee swn er die van het enquêtefor- eigenlijk alleen maar een we bet risico met en aan muiier geen notitie hebben paar kanttekeningen geven. maar genomen. Je kunt eenvoudig In de eerste plaats moet ik de godsdienstige_ opvpemng gebleken is, nemen genomen, je Kunt eenvouoig in ae eersie piaais moei ik .■'---"i."handen van wv nu ook de nabeschou- niet ingaan op al de post- mijn teleurstelling mtspre- gaat. vree Maar deze xj t T ana- stukken, op al de formulie- ken over de waarderings- trekken we tuing die dr H. J Lang- reili die je toegezonden wor- oordelen die wij hier nu consequentie WHM w« man namens de redactie den Zo zyn er ongetwijfeld hebben over de christelijke nuet. ijs buiten het van Ad Fontes aan de ve]e Van onze formulieren school: de antwoorden van l^^ ^^neeliik worden enquête wijdt in het jong- na amper of niet gelezen te ds. Buskes en mr. Schok- gezin onm ste nummer, vandaag en zijn in de prullemand be- king zijn het meest positief, gemaaKt. morgen onverkort over. land- dat van ds Mulder het W J t h t ons dat het minst, terwijl dat van dr. we* ZC|y. kp,«wp. Maar dat is toch niet met Marmelstein ook weinig zegt. van de allergro J; alle gebeurd. Er zijn ook da- En dat, terwijl dr. Marmel- Dr. Langman schrijft: jeeft; 13.00 13.20 Dansmuz; 13.50 londorgel; 14.! progi Rijksdel. 18.00 Gr solist. 19.15 Uit het Boek 20 Sportpraatje; 18.30 Metro- "10 Gi aus: 19.30 >.00 Nwl. r Boeken, alsprogr; 2141 dank. hoorsp: 22 45 Ave NTS: 20.30 Interland Nederland—Engeland; 21 12.20 Filmdocum. irb; 13.55 Weerber; 14.00 Ni Discussie: 14.55 Intermei__. I. 16.00 Critleken; 16.45 Gram; 17.45 Cal -k; 13.25 s: 14.10 15.00 V d scho- 20.20 Klankb; 21.0 Caus; - Pari Caus; 22.45 Kamerr Hoorsp; 22.00 Nw: 23.15 Caus 24.00 Nws; 0.03-0.13 Koe ■land, BBC Light Progr 1500 en 12.00 Nws en voordr; 12.15 Mrs Dale": boek; 12.30 Mijnwerker Pianospi V d kk_ en orkestconc: 16.45 Mil ork; 17.15 Mrs Dale's Dagb; 17.30 Sport; land; 18.15 Dansmuz; 19.00 Koorzang; 19.30 V d jeugd; 19.45 Hoorsp; 20.00 Nws; Sport; 20.30 Have a Go! 21.00 Lichte the spot; 22.00 Lichte muz: 16 Sport; 23.C0 20 Dansmuz; 24.00 Voordr; 0.15 Gram; 0.50 Progr ovei !l3.00 14.00 Schoolradio; 15.45 irmuz; 16 00 Koersen; 16.02 Orgel 16.30 Ki 17.00 Nws; 17.10 Ka- 17.45 Boekbespr; 18.00 V d jeugd; 16.30 V d sold; 19.00 N' 19.50 Syndicale ussel 484 m. 12.00 Gi i Gram; 14.00 Idem; 14.45 Ork Lichte muz: 17.00 Nws; 17.10 19.40 22755— 13.00 N\ leden, dat de secretaris wel ernstig van de vraag van het christelijk onderwijs van onze redactieraad het hebben kennis genomen en was. Het was hem als le- plan opperde een enquête te dje toch aan geen beant- raar aan de chr. h.b.s. eer houden onder verschillende woording zijn toegekomen, voorrecht om ook gods- komt het »ok goos- do "allereerste plaats op aan. personen, die in hun jeugd dienstonderwijs te geven. De christelijke o de christelijke school hadden TK geloof dat wijlen dr. Hij deed het met vuur en kan het kind, ook al be«ett bezocht, om zo hun mening 1 Marmelstein de spijker bij al zijn onderwijs straal- het dat niet en ook al her- i te horen over het christelijk op de kop geslagen heeft, de zjjn Christen-zijn, inneTt het zich dat later niet, onderwijs, zoals zij dit vroe- toen hij antwoordde dat het blijmoedig, diep-overtuigd tot een _rote zegen zijn door ger hadden ontvangen. Een niet gemakkelijk valt de christen-zijn door alles heen. „^Ajenstonderwijs en \!SS£SStiSS% rkkd7 zodat6de^ecretarüf teruïotte ënderwlfs^eke^d. pSS en ^n,V f^hlf hefovl^zijn keerde "is' helaas ook moge- moest zeggen: zo is het ge- actief, en kan daarom niet Wel heeft hy net J door de persoon wel wat ik vergelijken''^ Dat^ is het Ik BHbel maar van de onderwijzer onverschil- ligheid of misschien afkeer de eenvoudige zon- van de godsdienst wordt aan- dezeïfde dagsschool niet hetzelfde gekweekt Dit "J' i ook Oost- gesteld door de Provinciale Waterstaat, handelt over de recreatieoorden in Zuid Holland. Voorzitter H. Meijers uit Rotterdam heeft in zijn openingswoord deze verga dering van bestuursleden, geen massale bijeenkomst dus getypeerd als een goede gelegenheid, om zich als besturende leden eens te bezinnen op de toekomstmogelijkheden van het jeugdwerd in deze streek. Baptistencentrum in Zeister buiten de Nederlandse Baptistenjeugdbeweging (N.B.J.B.) en de Nederlandse Baptisten vrouwenbeweging „Zusterhulp" (N.B V.B.). aangekocht het buitengoed „De Vinkenhof", onder de gemeente Zeist. Het landgoed omvat ongeveer 6,5 hectare bos plus opstallen en ligt op de rand van het recreatiegebied Panbos Biltse duinen. Op dit landgoed zal het Nederlandse Baptistencentrum gevestigd worden, enerzijds het nieuwe seminarium v de opleiding van predikanten 2^1 vatten en dat anderzijds vormings conferentieoord zal worden voor gezamenlijke Baptistenorganisaties. Ook het buitenwerk van de N.B.J.B. zal hier verricht worden. Met geven van de algemene vergadering der Unie. der N.B.J.B. en N.B.V.B., in 1956 ge nomen. Na verkregen goedkeuring van gemeentelijke en provinciale overheids instanties, waarmee reeds vooroverleg is geweest, zal de definitieve vestiging geschieden. noeg; ik weet nu wel wat ik vergelijken". Dat is het. Ik zeer solide en uitgeb te doen heb. heb mijzelf namelijk ook de kennis van de Bijoei. Nhtuurlijk stond het van vraag gesteld, hoe ik op de voegt hij er dan dadelijk moeilijkheid; je hebt het zo hebben bereikt? En Ms hij die ieder die g^sdienston- aiiiwuuiucii uamcA»™, vanzelfsprekend gevonden, een woord van waardering derwyB geeft wel heel ern- Dat achtten wij ons ver- dat je christelijk onderwys uitspreekt, dan is bet uit ter hartc moct nemen. plicht aan de geënquêteerde kreeg. dïïwii's Cd^'vlrgcwS Alleen d. we ,elf beenden. Je dacht er niet aan dat met dat op de openbare kan de vonk overspringen; het anders kon, al ging ik op school kan doorstaan, on- alleen als we zelf leven en de"verschiiiendë meningén mUn weg dc permanente geld- getuigen uit de overtuigins mochten geven. ®en openbare school voorbtf. nood waarin men verkeerde. geloof, kan het ge- We -waren zeer benieuwd en daarom, omdat Je name. Maar dat raakt m de grond u ,»„nd ^n en andere hoe de uitslag van de en- lijk niet vergelyken kunt. der zaak n et het eigenlijke E i ng quête zou zijn. W,e zouden kun je ook zo moeilijk een van de christelijke school. o^hf oJderleken op de uitnodiging ingaan en oordeel geven ™et vrAN groot belang is het dan a. hoe zouden de antwoorden de mond vol tanden zou Hat dr Marmelstein i zijn? Eerlijk moeten we staan als je ^.oordeel P.S datd^Manuelstem dtn „j d, bekennen, dat we. vooral moest geven over de - voee*. jk heb het gevoel wat het eerste betreft, erg de van het eten van brood. voe7^. ü'daa,_7 teleurgesteld zijn. Van de xo is het nu ook ongeveer - zegt hy daar worden geplaatst 5 dames en heren, aan de lezers die wij niet geselecteerd beeld :n goede komen gehele onderwys. (Wordt vervolgd). Twintig jaar Horizon ook twintig jaar geleden werd opgericht; het bestaat al langer, maar in de oor- logs- en bezettingsjaren is zijn bestaan noodgedwongen enkele jaren onderbro ken. Gaf „Horizon" aanvankelijk meei uitvoerige artikelen, geleidelijk aan is dit karakter er aan ontnomen. Thans zijn het vooral korte artikelen van direct getuige'nde aard, en .dat op een zoveel mogelijk gevarieerd gebied. Het tijdschrift is vooral bedoeld evangelisatie onder de meer onl keiden. Begrafenis van drs. G. Tonkens Een groot aantel vrienden en collega's alsmede hoge functionarissen onder wie de minister van economische zaken prof. dr. J, Zijlstra en de secretaris-generaal van maatschappelijk werk mr. Ph. H. M. Werner, heeft zaterdagmiddag drs. G. Tonkens, hoofd van de afdeling voorlich ting en documentatie van het ministe rie van maatschappelijk werk, de laatste eer bewezen. In de aula van de be graafplaats Zorgvlied te Amsterdam schetste de staatssecretaris de verdien sten van de overledene, die lid is ge weest van de gemeenteraad van Arn hem en de provinciale staten van noord- holland. In beide colleges vertegenwoordigde hij de A.R. Partij. Hij was sinds no vember 1955 werkzaam bij het ministe- an maatschappelijk werk. Vergaderingen De Evangelische Maatschappij houdt op 3 april in Utrecht haar jaarlijkse al gemene vergadering. bare gedeelte op 26 april spreekt dr. J. Ozinga, gereformeerd predikant te Lunteren, over het onderwerp De tij den veranderen en wij met hen. Dit gedeelte van de vergadering wordt in het evangelisatiegebouw Irene gehou- De hervormde Raad voor de zaken van ^"dt op 26 april zij 15de jaarvergadering in Esplanade te Utrecht. Welk perspectief bieden wij de jeugd? vraagt ds. G. van Leeuwen, studentenpredikant te Amsterdam, in de morgenvergadering, die om half elf begint. Des middags bespreekt eer forum (dr. Vf. Banning, da. W. H. Buys uit Bentveld, P. W. J. Steinz uit Rotterdam en ds. Van Leeuwen zelf) dit onderwerp nader onder leiding van de heer C. Kleywegt te Nijmegen. De toegang is vrij. 26 Kinderen mishandelen mag je nergens. De snotaap heeft het verdiendga naar huis jong en jank niet alsof je vermoord wordt. De jongen begreep dat hij vrij was. Hij sprong op en holde de deur uit. Buiten de deur drong het tot hem door, dat hij dn de Dromer een machtig bondgenoot had. Dit gaf hem een over moedig gevoel van veiligheid en met een stem, waarin de laatste snik nog doorklonk, nep hij Je bent een lelijke Hoofd en Bil! Om zijn wraak yolkomen te maken zong hij het lied dat de dorpsjongens ter ere van Jan ge componeerd hadden; Hoofd en BilHoofd en Bil, Sta nu toch eens even stil, Wie een kalfje kopen wil, Gaat naar Jantje Hoofd en Bil. Dit spotliedje klonk Jan telkens dn de oren als de herinnering aan de diefstal van een kalf uit de wei van zijn buurman. Hij dacht zo een be lediging te wreken, vertelde hdj zelf, maar hij was een pechvogel. De buurman spoorde het kalf weer op en Jan werd zijn leven lang achter volgd door de spottende stemmen van de school jongens. Nou hoor je het, zei hij de Dromer. Heb ik geen recht om zulke snotapen op d'r falie te ge ven? Dit was mishandeling, hield de Dromer vol. Jij bemoeit je te veel met zaken, dde je niet aan gaan. Dit is nu al de tweede maal dat je me een spaak tussen de benen steekt. Je bent een grappenmaker Jan, ik zal je eens een verhaaltje vertellen. Afwerend hief Jan zijn armen op en minach tend zei hij: Die verhalen van jou kennen we, ik ben er Een dromer op pad misselijk vapik wil niks horen. Jantje, wat ben je toch dom, nou kan je een goed rokertje krijgen en toch rook je liever een kwaje sigaar. Het werd spottend gezegd, maar Jan verstond de dreigende ondertoon van de woorden. Er wa ren vele dingen, waardoor hij zich bedreigd kon gevoelen, en de Dromer wist meer dan de mees te mensen. Het was alsof de Dromer een vat vol geheimen was van mensen, die zich niet veilig voelden. Domme mensen waren het, die rond zwierven in streken waar de Dromer zioh dik wijls vertoonde. En waar kwam die bemoeial niet? Jan voelde zich niet lekker in de nabijheid van de Dromer, want er waren veel duistere za ken waarin hij een rol had gespeeld. Hij haatte de Dromer met de haat van de machteloze, die erkennen moet zijn meerdere gevonden te hebben. Hij wist niet hoever de Dromer door gedrongen was in zijn verleden en dat maakte hem nog onzekerder dan hij al was. Met een ti mide glimlach zei hij: Dan wil ik wel eens zien hoe jij een goede sigaar in elkaar draait. Nog steeds spottend ant woordde de Dromer: Jantje, jongen, ik win op je; als je zo door gaat zal je nog eens een verstandig mens wor den. Ga nu maar eens rustig zitten en zet je oren wijd open. Jan grinnikte: Ik hoor wel eens graag een dwaas praten, ze vertellen soms grappige dingen, waarvan je zeggen moet: hoe krijgen ze 't in derlui kop. Maar je moet even geduld hebben tot ik een pijp heb gestopt. Doe dat jongen, als je rookt zal de schok minder hard aankomen. Tergend langzaam stop te Jan een pijp. Glimlachend zei de Dromer: Haast je maar niet, we hebben de tijd. Als je nu nog voor koffie zorgt, kunnen we een ge zellig praatje hebben. Als ik zeker wist dat je in de koffie zou stikken Hoho Jantje, je moet niet gaan dromen, houd je positieven bij elkaar, want ik ga be ginnen. Jan blies een grote rookwolk uit en hdj legde zijn benen op een tweede stoel. Onverschillig zei hij: Ik ben gereed om naar je onzin te luisteren Ernstig begon de Dromer: Toen ik nog een jongen was kwam ik in kennis met een man, die scharrelde in alles wat hdj te pakken kon krijgen. Onrustig hees Jan zich rechter op zijn stoel. Dit begin zinde hem niet. Hij was zelf zo'n scharrelaar in alles en hij kende de streken van de Dromer. Schrik maar niet, zei De Dromer geruststel lend, het wordt een gewoon verhaal, waarvan jij je niets behoeft aan te trekken. De man die ik kende was een buitengewoon uitgeslapen mens en juist dat deed hem de das om. Alle dagen zat hij op de weg, waar hij meer hoorde en zag dan iemand die minder uitgeslapen is. (Wordt vervolgd) |UA SUMATRA i Indonesië in beweging gekomen. De eerste berichten geven de indruk, dat men daar zelfs nog verder is gegaan dan op Sumatra. Misschien is daarop van invloed geweest het feit, dat Soekarno inmiddels voor de dag is gekomen met zijn wonderlijke „conceptie", die onder meer dit in hield, dat ook de communisten in de regering behoorden te worden opge nomen. Voor het overige zijn de motieven waarop Oost-Indonesië in beweging is gekomen dezelfde als die, welke ook Sumatra actief hadden gemaakt, at is wel niet name het centralisme in Djakarta. Men weet, hoe, gelet op land en volkerenwereld daar, voor Indonesië een ontwikkeling in federale richting voor de hand scheen te liggen. Men weet, hoe de zelfstandige staat Indo nesië aanvankelijk ook een duidelijk federaal karakter vertoonde. Men weet echter ook, hoe door de Repu- blik Indonesia, met Djakarta en Djokja als kernen, de ene federale ,deelstaat" na de andere werd opge rold, totdat uiteindelijk een zuiver centralistisch staatsbewind uit de bus kwam. 0IE ene centralistische eenheids staat werd met name in de vroe gere deelstaten als een knellende band gevoeld. Hij druiste ook te zeer in tegen het wezen van Indonesië zelf. En toen steeds klaarder bleek, dat die eenheidsstaat in wezen een zwak ke zaak was met een slappe regering, toen aan de dag kwam, dat er in feite bitter weinig aan ontwikkeling ontplooiing werd getoond, maar dat, omgekeerd, wèl de corruptie hoogtij ging vieren welnu, toen was, eerst voor Sumatra en thans ook voor Oost-Indonesië, het ogenblik aangebroken om tegenover Djakarta een openhartig en zelfstandig geluid te laten horen. De jongste gebeurtenissen zijn min der verrassend dan belangwekkend. Ook nu is bewezen, dat het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Indo nesië men kon het weten Is geen land, dat een streng centrale rege ringsvorm gedoogt. Daarvoor Is het te zeer verscheiden in zijn karakter en in zijn bevolkingsopbouw. Een fe derale regeringsvorm is nog altijd de aangewezene. Na de „conceptie" van Soekarno moet overigens worden betwijfeld, of deze ook nu bereid is dit te erkennen. Hoe langer echter getalmd wordt, des te krachtiger zal in de buitengebieden het streven naar zelfstandigheid wor den en des te moeilijker zal het zijn, een vorm te vinden die deze buiten gebieden alsnog bevredigt. De ervaring met Sumatra heeft ge leerd, hoe Djakarta vermoedelijk zal trachten, met Oost-Indonesië tot een vergelijk te komen. Men zal de be proefde weg inslaan van het gesprek. Oost-Indonesië heeft tronwens zich tot onderhandelen reeds bereid verklaard. Dit is de Indonesische gewoonte, die overigens reeds bogen ban op eeuwen oude traditie en zo volkomen past in de volkaard: zijn er moeilijkheden, zijn er spanningen, dan is het laatste wat men wil een beslissing te for ceren. Men gaat dan praten en nog eens praten. Men is bevreesd elkaar los te l&n. Men Is geducht voor een oplos sing, die het karakter zou dragen van meerderheidsoplossing, die de min derheid niet zon kunnen bevredigen. Men praat liever en praat. Zo is het bij Sumatra gegaan en zo zal het stellig ook gaan bij Oost-Indo nesië. Het is de gewoonte, stammend uit de oude dorpsgemeenschap en die daar zeker tot opmerkelijke resultaten heeft geleid. Zal echter deze methode nog doel treffend zijn ln de hevige spanningen, welke inmiddels zijn ontstaan binnen de staatsgemeenschap zelf? Is de Indonesische staat zelf wel een gemeenschap, zoals het Indonesische dorp een gemeenschap was en is? Straks hangt Indonesië alleen nog in praten aan elkaar. Het mag ech ter worden betwijfeld, of deze band van woorden sterk genoeg ls om het gebied bijeen te houden. Er zal heel wat wijsheid voor nodig jn om de steeds hoger rijzende pro blemen de baas te kunnen. Men moet zich afvTagen, gelet op de nog jonge historie van de jonge staat, of deze wijsheid in voldoende mate aanwezig is. Geref. Synode van Assen begint 27 augustus De Gereformeerde Kerk van Assen, als roepende kerk aangewezen door de ge nerale synode te Leeuwarden, roept de Gereformeerde Kerken Ir synode samen tegen dinsdag 27 augustus 1957, des voor middags te 10 uur te Assen ln de Zui- derkerk, Zuidersingel 39. Punten voor het agendum moeten vóór 15 juli ingezonden worden bij het A.K.B., Wilhelminapark 2, Utrecht. De bidstond zal gehouden worden in de Noorderkerk op 26 augustus des avonds 7.30 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 2