CHRISTELIJK
KANTTEKENING
Broederkerk bestaal
vijfhonderd jaar
D
ZENUWRUST
Nationale en internationale
viering van tien jaar ÏFAP
1
Ds. O. Jager in Hervormd Almelo:
Zoete, zwevende oecumenische glimlach
staat de oecumene in de wèg
ï™-- jsss"s s r de
Onze taak jegens
Nieuw-Guinea
Een dromer
op pad
2 GEBEURTENISSEN, waar
door vijfhonderd jaar geleden i de gemeente;
Bohemen een Evangelische Kerk Ze noemen zich
is ontstaan, zijn niet wereldschok
kend geweest en liggen trouwens ge
deeltelijk in het duister. In 1445
een mensenleeftijd vóór Maarten
Luther trekt een groep jonge
mensen door het land: broeder Gre-
gorius en zijn vrienden. Ze zoeken
een christendom, dat belééfd wordt,
broederschap, een echte gemeente.
Naar de Roomse kerk willen ze niet
terug, omdat ze in hun ogen de rijke
verwereldlijkte priesterkerk is ge
bleven en van de bloedige Hussieten-
oorlogen niets geleerd heeft.
Het duurde jaren voordat ze hem gevon
den hebben die hun de armoede van
Christus voorleeft: het is de priester
Michael in het Oostboheemse berg
dorpje Kunwald. Daar vestigen ij zich.
En anderen volgden hen. Dat moet ge
beurd zijn in maart 1457, in alle stilte.
In het onderlinge verkeer gebruiken ze
de namen .broeders'' en .zusters",
want van alle eer. die de wereld geeft,
zien ze af. De Bijbel lezen ze in de
landstaal.
Al gauw worden groepen gevormd. De
•broeders trekken twee aan twee over
de wegen van het Boheemse land. Ze
prediken boete en navolging, armoede
en weerloosheid. Velen worden ge
hoond. gevangen genomen, gegeseld,
verbrand. En zij lijden dapper. De zus
ters gaan zieken verplegen in de om
geving. Zo ontstaat de eerste protes-
tanse diakonie.
In de gemeente worden onvermoeid lie
deren gedicht, geleerd en gezongen
De koralen van de Boheemse broeders
Boek
VAN DL, DAG
Dostojewski is geweest een van d
grootste Russische schrijvers en tegelijk
een van de grootste schrijvers van de
vorige eeuw. Men mag zich gelukkig
prijzen, dat vele van zijn meesterwer
ken in onze tijd zo gemakkelijk bereik
baar zijn. Zo is nu in de Prismaserie
(uitgeverij Het Spectrum. Utrecht-Ant-
werpen! ook ,,De speler" uitgekomen
(in een goede vertaling van A. C. Nie-
meijer). -Als in de andere werken var.
Dostojewski leren wij in dit boek de
mens kennen, de mens in het algemeen,
maar de Russische mens toch wel in het
bijzonder, de mens in zijn zwakheid, in i
zijn onevenwichtigheid. Maar Dosto-|
jewski laat ons niet in het onzekere, dat
hij van deze mens houdt en dat zijn
sympathie aan zijn zijde is.
uniteit, in het latijn: Unitas fra-
t r u m. Dat betekent tegelijk: gemeen
te en enigheid des geloofs, broeder
liefde èn de hoop: ,,dat zij allen één
TN HET BEGIN moge veel de enge
-1 ruimte van de secte schijnen, de
Broederuniteit zoekt de ruimte. Onder
de leerlingen van Maarten Luther in
Wittenberg zitten ook jonge broeders
uit Bohemen, die later leiders en bis
schoppen van de Uniteit zullen worden.
Met verbazing hebben zij gemerkt, dat
niet de letterlijke volvoering van de
„wet van Christus" (de bergrede! recht
vaardigt, maar het geloof: het hele evan
gelie gaat over hen op. Luther, Zwingli,
bleef.
De Boheemse katholieke kerk heeft
de broeders steeds weer vervolgd. Vaak
konden ze geholpen worden dor de hoge
adel van het land. Maar wanneer in
1619 de adel vernietigd is, dan heeft
iedere protestant in Bohemen en Mora-
te kiezen tussen onmiddellijke vlucht
zonder have en goed of levenslange ge
vangenis, zelfs de dood.
'Een derde van de bevolking kiest het
vluchtelingschap en de meesten daarvan
worden trouwe leden van de protes
tantse kerken in Duitsand.
Maar onder de laatsten. die het land
heimelijk verlaten, komt de lekeprediker
Christian David ruim een eeuw na
de katastrofe van 1619 bij de graaf
van Zinzendorf en sticht op diens land
goed de nederzetting Herrnhut, onder
's Heren hoede.
Daar krügt de broederkerk haar nieu
we opdracht, een door de kerken verge
ten opdracht: de diakonia van de zen
ding onder de heidenen. En daarnaast
is de schoonste erfenis van de oude
broederunitet haar liederenschat, die de
kerk met vreugde zingt.
Zeist
In de morgenuren van zondag wordt
het vijfhonderdjarig bestaan var
Broederuniteit in Zeist, waar sinds
1746 een broedergemeente is, in
kerkdienst gevierd. Het IKOR zendt
des middags om vijf uur opnamen
deze dienst uit.
Ter gelegenheid van (het jubileum
zijn de predikant van de Zeister ge
meente. dr. W. Lutjjeharms en haar
rentmeester, de heer H. H.: Rapparlié
benoemd td't officier in de Orde
Oranje-Nassau.
MIDDENSTANDSDIPLOMA
Wilt Gij in 1958 slagen?
Sluit U dan zo spoedig mogelijk aan bij
HILVERSUM (B,k ende schriftelijke cursus)
Vraagt ons prospectus
t tal van opleidingen o.a. MULO-DIPLOMA A en B.
tursusedres: SoestdIJkerstreatweg 83 - Telefoon 5432
Beroepingsuierk
NEDERL. HERVORMDE KERK
Beroepen te Mechelen en te 's Heer
Abtskerke (toez.): vik. Th. F. Warffenius
i Eindhoven.
CHRISTELIJKE GEREF. KERKEN
Ds. H. Drost overleden
In de ouderdom van 69 jaar is in het
ziekènhuis te Groningen overleden ds. H.
Drost, emeritus predikant van de ge
reformeerde kerk (ond. art. 31) van
Nieuw-Buinen.
Ds. Drost werd in 1887 geboren en aan
vaardde in 1920 het jredikambt bij de
Gereformeerde Kerk van Knjjpe (Fr.).
In 1924 vertrok hij naar Nieuw-Buinen,
waar hij zich in 1945 vrijmaakte. Hij werd
predikant bij de Gereformeerde Kerk
(ond. art. 31) aldaar en diende deze ge
meente tot aan zijn emeritaat dat hem
verleden jaar werd verleend.
De begrafenis zal maandagmiddag, na
afloop van een rouwdienst in het her
vormde gemeentegebouw te Nieuw-Bui-
i, geschieden.
Advertentie
Zwaarmoedige gedachten, tobberijen
en angstgevoel worden verdreven door
MIJNHARDT'S ZENUWTABLETTEN
Versterken het zelfvertrouwen en
stemmen U weer moedig en rustig.
Handreiking
en de armen christelijke
handreiking te doen."
Bij deze zinsnede uit de belijde
nis van de Zondag als Gods dag
in de catechismus geeft onze uit
gave als bewijsplaats I Cor. 16 2.
Daar legt Paulus al verband tus
sen de zondag en het offer (naar
vermogen). Op dat punt gaan we
nu niet in (en ook niet op het feit,
dat hier direkt al van collectes
sprake is, die niet
voor eigen armen
en gemeente be
stemd zijn, maar
voor heiligen ver
weg).
Iets anders trof
ons: het overleg
bij het „afzonde
ren van de gave" x
zoals dat heet.
De collecten in de kerk liggen
op een ander plan dan de straat
bus en de bio-bus, die men (voor
een goed doel) onverwacht onder
de neus krijgt. Nee, men ziet ze
aankomen en legt al tijden van te
voren elke zondag wat opzij. Als
er dan een bijzondere collecte is,
dan komt dat niet ongelegen.
Zegt u het tegen uw zoon, als hij
zijn maandelijkse zakgeld krijgt;
en rekent u er zelf mee?
Dit apostolische overleg hóórt
bij de christelijke handreiking.
Want deze is niet een zaak van
het gevoel alleen, maar evengoed
van het verstand.
EEN
WOORD
VOOR
VAN
DAAG
Alle boeren uit alle vrije landen
Sir James Turner naar Den Haag.
en drie C.L.O.'s naar Amerika
(Van onze sociale redacteur)
DE IF AP bestaat binnenkort tien jaar. Met Ifap wordt bedoeld de
International Federation of Agricultural Producers, of op z'n
Hollands gezegd, de Internationale Federatie van Agrarische
Producenten.
Nu de Ifap tien jaar bestaat is het de moeite waard aan deze boe-
renorganisatie speciale aandacht te besteden. Niet alleen omdat de
wieg van de Ifap op Nederlandse bodem heeft gestaan (in april 1947
werd deze wereldorganisatie in Nederland opgericht), maar ook om
dat de Ifap de afgelopen tien jaren bewezen heeft de landbouw over
de gehele wereld van grote dienst te kunnen zijn.
Bij de Ifap zijn vrijwel alle vrije boerenorganisaties uit alle vrije
landen terwereld aangesloten.
Aanvankelijk werd Nederland hierin
door de Stichting van de Landbouw ver
tegenwoordigd, maar bij de overgang
naar het Landbouwschap bleek er be
zwaar te bestaan tegen het lidmaatschap
van dit p.b.o.-orgaan, omdat men vooral
Advertentie
Melodie en woord
der Ethergolven
ZONDAG 3 MAART
•sum I, 402 m. VARA: 8.00 Nws:
r; 9.45 Geestelijk 1
V d Jeugd; IKOl
11.30 Vragenbeant'
AVRO: 12.00 Lichte muz; 12.30 Sportspiegel:
12.35 Even afrekenen, HerenI 12.45 Carnaval
liedjes: 13.00 Nws; 13.05 Meded of gram;
13.10 V d strijdkrachten: 14.00 Boekbcspr;
14.20 Omr ork en sol: 15.15 Het Gulden
Vlies, hoorsp; 15.40 Hammondorgelspel; 18 00
Dansmuz; 16.30 Sportrevue; VPRO: 17.00 Ge
sprekken met luisteraars; 17.15 Het platte
land nu: VARA: 17.30 Hoorsp v d jeugd;
17.50 Nws en sportuitsl: 18.05 Sportjourn:
18.30 Strijkens: 19.00 Discussie: 19.30 Het
huis is te klein.hoorsp m muz: AVRO:
20.00 Nws; 20.05 Lichte i
de schaduw
hillen: 21.50 Lichte
j: 22 20 Journ: 22.3
23.15—24.00 Met de Fra
Puzzel mee
OPGAVE PUZZEL NO. 59
KRUISWOORDRAADSEL
HORIZONTAAL: 1 Bewijs, teken.
4 putemmer, 8 lokmiddel, 9 een der
muzen 10 klaar, 12 straaldier, 15 spade-
vc„ 17 hoestmiddel. 19 pronken, 21 vo
gel. 22 vogel, 25 persoon, 26 onibep.
hoeveelheid, 27 munt.
VERTICAAL: 1 Vissoort, 2 zouteloos,
3 verfrissing. 4 slede, 5 boekje van 6
blaadjes schrijfpapier, 6 Fr. voegwoord,
7 paard. 11 rekening, 12 zeerover, 13
denkbeeld. 14 rivier in Italië. 16^ per
post 18 ge
houdsmaat,
voornaamwoord.
OPLOSSING PUZZEL NO. 58
HORIZONTAAL: 1 Karbies, 7 baal.
8 loge. 9 t.k.. 11 nek. 12 totaal, 15 tabel,
19 ratiné, 20 mop, 22 S.S., 23 aera, 25
erts. 27 kropsla.
VERTICAAL:: 1 Ka, 2 altaar, 3 B.L.,
4 Ion, 5 egel, 6 sek, 7 bots, 10 kabas,
13 t.t. 14 letsel, 16 li. 17 pels, 18 boer,
20 mak, 21 pro, 24 A.P., 26 r;
.55 Hoogm
12.20 Apologi
KRO: 9.30 Nw!
11.30
12.40 In:
13.00 Nws en k
13.45 Boekbespi
.00 V d kind
Brabants halfuur;
16.15 Sport
Als. inleiding tot een
gesprek tussen hervorm
den en gereformeerden in
Almelo zullen in beider
kerkbodes artikelen ver
schijnen, .de ene keer ge
schreven door een her
vormde, de andere keer
door een gereformeerde
predikant.
Vergaderen en
vergaderen
Jager schrijft:
formeerd als zij meeleven
en meebidden met de her
vormde kerk.
Wij zijn er van overtuigd,
dat onze „vaderen" niet een
secte hebben willen vormen,
de kerk hebben willen
terugroepen naar haar éigen
belijdenis. De gereformeer-
en gemeente af, wa
puinhopen bleven
omdat, er. geen geld
liegen,
geven en na het zingen van heid oecumenische stroop
„Eén naam is onze hope" om de mond te ucii ucilia
met een ruime glimlach zetten de puntjes op de i. Jtamogmto "hoorenden
F Utrecht brandde onlangs weer ieder ons eigen smal- behalve op de 1 van onze niet iosiaten. zij mogen niet
de Silokerk van de bap- le pad mslaan- kllle eigenwilligheid. meewarig glimlachen als er
Lis er iets de oecume- /-xNLANGS stond er in de biï .d,e, AfH
in de weg staat dan is Uf ieuedhoek van Hervormd ••IIUS 6aaJ. zij mogen niet
het die zoete en zweven*: Almelo''^n artikeT^er alles wa in andere kerken
oecumenische glimlach van: .jeügd en oecumene", waar- gebeurt vourWt met
er ie.s aan .e uur,,. wc horen toch blj eikaar» }n k|rt maar krachtig werd wantrouwen benaderen. Wij
hebben vyftien jongeren van en >>we komen bij één God" aangetoond, hoever „theorie" 2*)n bllJ dat W1] m onze da"
hervormde, gereformeerde, en „ze zullen in de hemel en „praktijk" als het over kunnen zeggen: er leeft
lutherse en oud-katholieke je niet vragen bij welke de oecumene gaat van onder het gereformeerde
verenininzen vier zaterdag- kerk je hebt behoord". elkaar afstaan. De volgende kerkvolk een oprecht ver-
middazen samen eewerkt om Als wij werkelijk elkaaf citaten zeggen genoeg: langen naar een open ge-
nnddagen samen willen dienen, moeten wij pL. -_ze sprek met de hervormden.
het puin te ruimen, deia - weten. waarom wij gerefor- u_»Een Al staat het
ren af te bikken, het cemen- meerd of waaron
ten doopvont te slopen en vormd xjjn. Met een paar
het vernielde houtwerk af te slagzinnen en algemeenhe- Zeg, mo
breken. Een lutherse aanne- den helpen wij elkaar niet zien, je kunt
nier gaf leiding aan het werk. verder.
Na het werk at men e.rst KERKERADEN
gezamenlijk de meegebrachte jj ten samenspreken. maar
boterhammen op en luister- ook op gemeenteavonden en
de daarna naar een oriëntc- in de familiekring moet het vind dat
rende inleiding over een van gesprék beginnen tussen moe(gn zijn: samenwerking
de deelnemende kerken. hervormden en gerefor- dje andere gemeente
meerden en christelijke ge- nu wei erE mooi,
Het is te begrijpen dat reformeerden en vrij ge- maaaar
men tot de conclusie kwam: maakten een gesprek dat j_
zo moet het eigenlijk! Wij in de meeste gevallen nog „Een bede vouwt ae
weten als kerken zo weinig beginnen moet. handen, éen zegen breekt
van elkaar af. 45, lniejdlng tot dit ge- brooi
Wij leven ook in deze sprek zullen in de hervorm- „moeten wij u tot
j- -- J- ie spyt berichten, dat wij-
r- principiële redenen niet op ook daar want God heeft
r- uw verzoek tot samenspre- alle dingen in Zijn hand,
e- king kunnen ingaan...." kerkelijk leven en staatsle-
:g, moet je die vent nog altijd de woorden uit
kunt aan z'n gezicht de vorige eeuw, van ds. H.
n, dat ieis. Hoekstra:
„Ve-> gaard uit alle stre- „Uit naam van de saam-
)e* ken, in heel de wereld gevloeide Scheiding en Do-
- leantie zeggen wij, met zelf-
JSS&5 S7SBS W5?=
Verlangend zien wij uit
naar hetgeen het God beha
gen mag nog te verwekken
in die oude kerkmuren en
naar hetgeen daar voorvalt.
Hoe beter het daar wordt
in prediking en onderwijs
en zielszorg, des te liever...
eenmaal
de gereformeerde spijt berichten, dat wij
zo"vaak"langs" elkaar heen. kerkbode van Almelo -
Wij lezen soms nog wel de schillende artikelen
rapporten van de Wereld- schijnen, beurtelings ge-
raad maar wij ontdekken schreven door een hervormd
pas na een half jaar dat en een gereformeerd predi-
onze collega op kantoor die kant.
rapporten óók gelezen heeft. De predikanten praten
Wij bestuderen op een ver- wel eens met elkaar, maar
gadermg de toestand der de gemeente moet de gele-
kerken in Azië, maar wij genheid krijgen om mee te
bepraten nooit met onze luisteren en mee te spre-
1 te
rede te
d Evangeli-1
:atechis<
1 Filmrubr; 18.20
e caus: 18.33 Overpeinzingen
psdominee; 18.40 Rad lose hipper:
NCRV: 19.00 Nws uit de ker
im; 19.25 De angst in het leven van de
ns, gesprek; KRO: 19.45 Nws; 20.00 Ge-
progr v d strijdkrachten; 20.30 Act;
15 De gewone man; 20.50 Cabaret; 21.20
U bent toch ook van de parij?, ca
hel. hoorsp; 22.15 Prom.
22.45 Avondgebed en lit I
Nws; 23.15—24.00 Brabants ork en
Gym; 7.20 Gra
402
9.15 Gra
MAART 1957
AVRO; 7.00 Nw:
8.00 Nws: 8.15 C
faterst; 9.40
Morgenwijding;
gym; 11.20 Gram; 11.30 Schooiraöio; ïz.u
Promenade-ork en soliste: 12.30 Land- c
meded; 12.33 V h platteland; 12.43 Pr.
de-ork en soliste; 13 00 Nws; 13.15 M<
•n gram; 13 25 Lichte muz; 13.55 Beurs-
14.00 V d vrouw; 14.45 Pianorecital;
15.15 Voordr; 15.30 Gram; 17.00 Elektronisch
andoline-ens; 17.30 V d Jeugd; 17.50 Mil
.mm; 18.00 Nws; 18.15 Amus.muz; 18.50
§r, mezzo-sopr en piano; 19.15
0 Orgelspel; 19.45 Regeringsui
ibr; 1. De beplanting van wegei
landbouwgebieden. 2. De boer
II
20.05 Radioscoop;
NCRV: 7.00 Nw
10.05 Gram
2.25Uveoorebóer
Hilv:
O.S.-1
-eerber" 8"l5"sportuitsl; 8.25 Gram; 9.00 V d
zieken: 9.25 Waar voor uw geld; 9.30 Piar'-
spel; 9.35 Mastklimmei
Theologische etherleergi
Gram* 11.20 Lichte muz, -
tuinder; 12.30 Land- en tulnb.meded; 12.33
Lichte muz; 12.50 Gram of act; 13.00 N'
13.15 Kamermuz; 13.40 Gram; 14.05 Scho
radio: 14.30 Gram; 14 45 V vrouw; IJ
Lichte muz; 15 45 Gram: 163)0 Bijbelov
denking; 16.30 Kamermuz: 17.00 V d kleute
1715 V d jeugd; 17.30 Gram: 17.40 Bei
ber: 17.45 Regerlngsuitz.Rijksdelen
zee: Wat vertellen postzegels
Engelse les: 19.00 Nws
Volkszang: 19.30 Pari.
19.45 Beiaard-
20.20 Instr septet:
20.'40'ciïèque aan toonder, hoorsp: 21.10 Gram;
21.45 Boekbespr; 21 55 Lil
ïerkoor; 22.4.
23.40—24.00
Evangelie in Esperanto,
levisienroeramma's. VARA 20.30 Film-
De ring. éénacter: 21.25
waagt, 1
woordspel.
fragmenten:
EVEN VERDER in die dan 00k eenmaal daar het
jeugdhoek: juk der zondige kerkrege-
„Ja maar, moeten wij ringt die geloof en onge-
dan niet samen praten, wij loof samenkoppelt, gebro-
en die „anderen"? ken wordt, en de dageraad
Nou, we zijn eerlijk ge- der vrijheid op gaat, dan,
zegd nog steeds geneigd al zal men daar niet tot ons
„nee" te antwoorden. willen komen, zullen wij tot
Maar, als we de b ij b e 1 hen komen, met pak en
lieten praten, en wij zak, opdat de stammen 1
luisterden, écht gen opgaan, de
stammen
buurman de situatie in ken,
z ij n kerk. vallen desnoods.
Onze „oecumenische ge- Het mag natuurlijk niet
S t wider*partij om de bwrt we dan komen te staan, als Heren te danken
creet inleven fn de vragen ..hup Jen" roepen, of ..die weden^k „oj^
van de kerken vlak naast zit"
°"wti h.hben nol niet veel Het pal er niet om el- Miar^ook: wérken, dat de
bereikt! als w?j elkaar zo kaar vU.,» af JjJ-y-. .tukken er af vhegen
nu en dan eens een collfc- «et gaa1,
giaal klopje op de schouder kaar'een
zover ds. Jagers
gingen dóén! citaat van dr. Hoekstra.
Bidden, ja. natuurlijk. steUen ons voor DOk
>n" a e verder aandacht te schen-
Ën tenslotte kort maar ken aan de Almelose dis-
bepaalde hoeveel- krachtig: cussie.
het buitenland een dergelijk orgaan
toch sterk ziet als een overheidslichaam.
Zo zijn in 1955 de drie centrale land
bouworganisaties in Nederland als lid
toegetreden.
Ter gelegenheid van het tien-jarig be
staan zal nu op 25 april in Den Haag
(hotel De Wittebrug) door de drie C.L.O.s
speciale herdenkingsdag worden ge
houden, waar de voorzitter van het
landbouwschap de heer H. D. Louwes
de betekenis van het Ifap voor Neder
land uiteen zal zetten en waar de i
:itter van de Britse boerenbond,
James Turner, die indertijd het initia-
aam tot oprichting van de Ifap, de
hstorische kant zal belichten.
Behalve deze nationale viering is
ook nog een internationale herdenking
wel op het Ifap-congres, dat dit jaar
in Amerika (Indiana) zal worden ge
houden. Op dit congres, dat van 18 tot
mei zal duren, wordt Nederland
tegenwoordigd door mr. B. W. Biesheu-
(C.B.T.B.), ir. C. S. Knottnerus
(KN.L.C.) en (waarschijnlijk) drs Kriel-
laars (K.N.B.T.B.)
De doelstelling van de Ifap is drie
erlei, zij fungeert namelijk als ontmoe
tingscentrum, als gesprekscentrum
als internationaal adviesorgaan.
Doelstelling
Na tde ellende van de landbouw-crisis-
jaren bestond er algemeen in de wereld
de behoefte, te komen tot een geleide
politiek voor overschotten van landbouw
producten en voor de afzet daarvan. Uit
deze behoefte is ook de Ifap geboren.
Zij stelde zich ten doel de nationale re
geringen te steunen bij haar activiteiten
op landbouwgebied. Maar hierbij is het
niet gebleven,- de Ifap heeft zich als
adviesorgaan ook een belangrijke plaats
veroverd bij de Verschillende VJT.-or-
ganen, bij de O.EjE.C. en F.a.O.
Bovendien leerden de leiders van de
boerenorganisaties der aangesloten lan
den elkaar beter kennen; men kreeg
begrip voor eikaars problemen en voor
de onderlinge invloed van nationale im
portmaatregelen. Voor de specifiek Euro
pese landbouwbelangen stelde men een
regionale Europese commissie in; deze
commissie heeft op het ogenblik sterke
bemoeienis met de in oprichting- zijnde
Euromarkt.
een belangrijk concreet resultaat
het werk van de Ifap moeten de
internationale goederenovereenkomsten
gezien worden, met name de internatio
nale tarwe-overeenkomst, die in 1949 i
Canada werd geratificeerd.
De internationale conferenties van t
Ifap werden de afgelopen tien jaren ge
houden in Scheveningen (1947), Parijs
(1948), Canada (1949), Zweden (1950),
Mexico (1951), Rome (1953), Kenya
(1954) en nog eens Rome in 1955. Op al
deze conferenties werd de Nederlandse
C.B.T.B. vertegenwoordigd door m
W. Biesheuvel.
Onderwijsbenoemingen
W llh e lm tn aschool te Groningen:
te Dordrecht.
Velde
lmina-
Oud-
F)E RESOLUTIE binnen de Verenig-
de Naties om voor Nieuw-Guinea
te komen tot een „commissie van
goede diensten" heeft wel een meer
derheid behaald, doch niet de meer
derheid van twee-derden, nodig om
m kracht te worden.
Het behoeft geen betoog, dat wij
over dit uiteindelijk resultaat voldaan
zijn. Ons betaamt ook een woord van
erkentelijkheid om de bekwame wijze,
waarop van Nederlandse zijde binnen
de Verenigde Naties het eigen stand
punt is verdedigd.
Het gevoel van voldaanheid is in
tussen niet onvermengd. Het aantal
stemmen, vóór de resolutie uitge
bracht, ligt aan de hoge kant; het
vormt als zodanig een meerderheid.
Het feit, dat bij veruit de meeste
leden van de Verenigde Naties de be
paling van de stem uitsluitend door
politieke motieven wordt ingegeven,
doet hieraan niet af.
Dat Amerika zich bij de stemming
onthield en zich dus over de voor
gestelde resolutie niet wilde uitspre
ken, betekent voor Nederland een te
leurstelling, temeer nu in de Ameri
kaanse pers Indonesië hard doende is
aan goodwill te verliezen.
Dat Griekenland, in andere opzich
ten zo met Nederland verbonden, vóór
de revolutie stemde, was weer geheel
met politieke overwegingen in ver
band te brengen; hier stond duidelijk
de zaak-Cyprus op een nog niet eens
verre achtergrond.
TJET IS dus een feit, dat de resolutie
niet de voorgeschreven meerder
heid heeft kunnen halen. Men heeft
aan Nederland geen commissie van
goede diensten willen opdringen.
Daarmee is Nederland ook ontheven
van de plicht, zulk een commissie
van de hand te wijzen.
Dit is de negatieve kant van het
niet aanvaarden dezer resolutie. De
positieve kant is, dat Nieuw-Guinea
eens te meer een Nederlandse aan
gelegenheid is geworden, een taak en
roeping van Nederland en voor
lopig van Nederland alleen.
het immers ook onzerzijds
gesteld; ook door ons is de verhouding
van Nederland tot Nieuw-Guinea bij
voortduur verdedigd als een kwestie
van verantwoordelijkheid.
De huidige generatie van Nederland
heeft niet om Nienw-Guinea gevraagd.
Het heeft Nieuw-Guinea wel aange
troffen als een land, dat, misschien
uit nieet altijd even edele motieven,
aan Nederland gebonden was.
Voor de huidige generatie van Ne
derland is Nieuw-Guinea geen winst
gevend gebied en het is de vraag, of
het dat ooit zal worden. Het kost ons
meer dan het ons oplevert. Maar dat
is gelukkig ook niet het beslissende.
Nederland heeft, de band eenmaal be
staande, verplichtingen jegens Nienw-
Guinea en het heeft die in het bij
zonder jegens de bevolking van dat
land.
Er is voor ons geen reden, aan dit
Nederlandse standpunt gevoelens te
ontlenen van een zekere zelfvoldaan
heid. Het is genoeg, wanneer wij het
bestaan van die verantwoordelijkheid
rustig en nuchter constateren en ook
aanvaarden.
Vragen staat vrij.
Steeds méér huisvrouwen zien in,
dat het haar eigen belang is b\j
het kopen van een bindmiddel
MAÏZENA DÜRYEA tevragen.
En haar winkelier geeft het haar
graag, want het is ook z\jn belang
dathaarmaaltijdenslagen.Hijweet
door jarenlange ei^yaring dat er
voor groenten, soepen en sausen
geen beter bindmiddel bestaat dan
juist MAÏZENA DURYEA. B\j
het gebruik daarvan z\)n misluk
kingen bij voorbaat uitgesloten.
Hij zou morgen deze wereld, die vol met las
tige vragen was, verlaten: hij moest dat doen
terwille van zichzelf en de levensstaat die hij
zich verkozen had.
Dit kloeke besluit schonk hem bevrediging, de
kamer doezelde in een mat licht, dat de om
trekken der dingen vervaagde en de Dromer
vergat de vragen in een slaap, die niet door
dromen verontrust werd.
Met een gevoel van bevrijding verliet de Dro
mer het huis van Gerard Verbree. De wegen la
gen weer voor hem open en achter de horizon
was een land van ongekende schoonheid, daar
lag het dorp waar hij vele vrienden had, die be
grepen dat een mens verlangen had naar een le
ven zonder banden.
In dit dorp had hij eens een beroemd gewor
den twistgesprek gevoerd en na dde tijd was hij
de held van het dorp geworden.
De oorzaak tot dit gesprek was vervaagd tot
een herinnering, die slechts aamgëduid werd met
de woorden:
Weet je nog wel hoe de Dromer, een jaar
of wat terug, Berend de wagenmaker van katoen
gegeven heeft....? Dat was me een feest, het
hele dorp stond er van overeind.
Niemand vroeg dan nader naar het gesprek,
want onwetendheid met het dorpsgebeuren werd
beschouwd als een bewijs van minderwaardig
heid. Door deze houding van de oudere mensen
was het gebeuren aangegroeid tot een legenda
risch feit en in de ogen van de jeugd was de
Dromer een ridder, die de wereld doortrok ojn
overal draken te verslaan. De jeugd van het dorp
las nog avontuurlijke boeken en kende nog ro
mantische dromen Zij schiep zich nog een ideaal
en de Dromer werd hun grote voorbeelddat
was nog eens een kerel, die wist hoe een mens
behoorde te leven...'. heerli:k zwervenzich
niet stóren aan wetten, die alles verboden wat
waard was beleefd te worden.
Alleen in hun dromen konden zij gelukkig zijn
als de Dromer altijd was.... de drommelse ke
rel wist de mooiste dromen tot werkelijkheid te
maken. Natuurlijk had hij in dit dorp ook vijan
den en onder die was Jan Hoofd en Bil de kwaad
aardigste.
Niemand wist hoe Jan aan zijn zonderlinge bij
naam gekomen was. Slechts enkelen wisten, dat
Jan ook nog een echte familienaam droeg. De
jongeren kenden hem echter niet anders dan als
Jan Hoofd en Bil.
Zo kon het gebeuren, dat het goed opgevoede
zoontje van dominee de Laat bij Jan aan de deur
kwam met de boodschap:
Mijnheer Hoofd en Bil, mijn vader vraagt
of u vanmiddag even aan de pastorie wilt komen.
„Wawat zeg je daar? vroeg Jan.
Of u aan de pastorie wilt komen, zei het
ventje argeloos
Dat heb ik wél verstaan, maar hoe noemde
je me eigenlijk?
Mijnheer Hoofd en Bilgekke naam
eigenlijk.
Smerig jong, viel Jan uit, ik zal je Hoofd
en Biller een nette opvoeding geeft je va
der je en dat is nog wel een dominee.. ..ik zal
je eens betere manieren bijbrengen.
Kom jij er maar eens in, zei hij met kalme
stem. De jongen hoorde er echter de dreiging
in doorklinken en hij begon te gillen:
Ik wil nietik zal het nooit weer doen
Je wist het dus, bromde Jan. Hij trok de jon
gen met zich mee en in de achterkamer van zijn
huis gaf hij de knaap een daverend pak slaag.
Dominee de Laat was bekend om zijn machtig
stemgeluid en zijn zoon toonde, dat hij bij zijn
vader niet achterstond. Hij brulde de pannen
van het dak en hij had geluk. Zijn jammerkreten
werden door de juist passerende Dromer gehoord
De Dromer kende Jan als een kwaadaardig
wezen en hij begreep dat een kind zijn hulp nodig
had. Zonder te aarzelen stapte hij naar binnen
en daar zag hij hoe hardhandig een kleine jon
gen afgestiaft werd.
Bij voorkeur loste de Dromer elk geschil op
met een spotwoord en van handtastelijkheden
had hij een afkeer, maar nu begonnen hem de
vingers te jeuken.
En nu is het genoeg, zei hij bars.
Jan schrok, zijn hand, die juist opgeheven was
voor een nieuwe slag, bleef een ogenblik doelloos
in de lucht zweven.
Hè, zei hij, hè?
Toen hij zag wie hem durfde storen wierp hij
de jongen van zich af en. woedend sprong hij
op de Dromer toe. Bevend van nijd blafte hij:
Natuurlijk jij weer.waar bemoei je je
meeik zal in mijn eigen huds doen wat ik
wil...,
(Wordt vervolgd)
JJIER LIGT dan onze taak. Dat die
taak er is, heeft na de jongste
stemming in de Verenigde Naties een
extra accent gekregen. Een minder
heid, groot genoeg intussen om de
voorgestelde resolutie te verwetpen,
heeft duidelijk gemaakt, met dit Ne
derlandse standpunt te willen in
stemmen. Een meerderheid, hoewel
voor de resolutie niet groot genoeg,
heeft door de wijze waarop zij haar
stem heeft uitgebracht thans reeds
laten merken, dat zij met enige arg
waan zal blijven toezien, hoe Neder
land, dat zegt tegenover Nieuw-
Guinea een taak te hebben, deze taak
gaat vervullen.
Wij behoeven ons niet te verhelent
wij blijven met Nieuw-Guinea in
brandpunt staan van velerlei be
schouwing. Daarvoor zal de rege
ring van Indonesië wel zorgen.
Van Indonesische kant is reeds voor
het komende jaar op nieuwe activi
teiten binnen de Verenigde Naties
aankondiging gedaan.
Voor Nederland moge dit een aan
sporing ten overvloede zijn, met de
naleving van zijn taak ook op korte
termijn bijzondere ernst te maken.
J. W. van Duist treedt af
Op de met Pinksteren te Enschede
te houden algemene vergadering der
Protestants-christelijke Onderwijzersver
eniging zal de heer J. W. van Hulst,
directeur van de hervormde kweek
school te Amsterdam, zijn voorzitter
schap neerleggen.
Het hoofdbestuur heeft besloten, dat
de voorzitter der vereniging voortaan
geheel vrijgesteld zal zijn van alle an
dere arbeid. De heer D. H. Duutmer,
thans penningmeester, is kandidaat ge
steld voor de functie van de heer Van
Duist.
Het hoofdbestuur stelt tevens voor
een vierde vrijgestelde aan te stellen.