MMockl
Propagandalectuur in 1956
was misleidend
Rendier-eskimo's leven onder
primitieve omstandigheden
Zijn beide Prob Chr. partijen
een vergissing?
Opvoeding van inlander moetj
passen in volkseigen
Geref. J.V. herdacht het
70-jarig bestaan
NIEUWE LEÏDSCHE COURANT
4
Jaarvergadering C.H.U., afd. Leiden
Geestelijke weerbaarheid van volk
gaat achteruit
TYE CHRISTELIJK HISTORISCHE UNIE, afdeling Leiden, hield gisteren
in het wijkgebouw aan het Levendaal de jaarvergadering. De voor
zitter, de heer D. v. d. Kwaak, verdeelde bij de terugblik op 1956 dit jaar
in twee gedeelten: vóór en na de verkiezingen. Voor de verkiezingen was
de economische toestand van ons land goed, daarna bleek ze danig verstoord
te zijn. De propagandistische verkiezingslectuur was dus misleidend! Dat
er maatregelen getroffen moesten worden, begreep men toen, maar dat
deze zo drastisch zouden zijn als ze de laatste tijd zijn gepubliceerd, had
men niet verwacht. Dit deed spreker de vraag stellen, of de regering vóór
de verkiezingen wel met de economische situatie van ons land op de hoogte
waé?
In de jacht van deze tijd krijgt men,
aldus spr., niet behoorlijk de gelegenheid
zich op de zeer verontrustende econo
mische toestand te bezinnen, wat spre
ker voor land en volk zeer gevaarlijk
achtte. Wij moeten geen schone leuzen
gaan aanheffen en ons niet mooier willen
voordoen dan het in werkelijkheid is; we
moeten bezuinigenl
Mocht de regering tot uitvoering van
de drastische maatregelen komen, dan
zal dit in de gemeenten gaan ten koste
van de woningbouw, wat spreker in deze
tijd het meest funest achtte.
De geestelijke weerbaarheid van ons
volk gaat bovendien achteruit. De
pastorale zielszorg wordt ten achter
gesteld bij het apostolaat. Spreker zei
volkomen achter de mening te staan
dat de christenenen niet alleen in de
kerk een gemeenschap moeten vor
men, maar ook in het politieke leven;
het samen zingen, samen bidden.
r—R.R.Rï-n
samen Schriftlezen is een verleng
stuk van de christelijke gemeenschap.
Ds. Jongeboer zei, dat men de reactie
op de doorbraak niet moet verwachten
anderen, maar van uit de eigen kring.
Spreker protesteerde tegen de in chris
telijke kringen opgeld doende redene
ring over het bestaansrecht van een chris
telijke partij. Deze komt voort uit de
verkeerde houding: zich generen in een
christelijke partij zijn tehuis te vinden
Eén grote politieke partij in ons land is
het ideaal van velen. Men suggereert ons
we niet met de tijd zijn meegegaan,
brengt dit door middel van gering
schattende radiopraatjes over die achter
lijke confessionele partijen tot uitdruk
king om ons te imponeren. Menigeen
heeft een blinddoek voor en gelooft wel-
ar in een Voorzienigheid, ma<
gericht op aardse idealen alleen. De tijd
de christenen is echter niet i
•n zal niet voorbij gaan zolang de
wereld bestaat: een wereld van bloed
tranen, waarin het mogelijk is dat
mens tot Christus getrokken wordt
DE BORSTEL VOOR DE
SCHOENZOLEN
Direct besteld bij R.R.R.
Volgens toegezonden
maat, mal of tekening
R.R.R. WIJCHEN mwm
denkt dat wij voor zijn kamp zijn ge
wonnen. maar wij moeten hem. staande
in de gelederen waarin wij thuis horen,
tot Christus terugbrengen. Het christelijk
handelen moet niet worden gedragen
door een zwevende ethiek, waarmee men
over de mensen heen spreekt. Vooral
sommige aankomende theologen doen het
theologisch denken ontaarden in psycho-
logieën, die meer psychologismen zijn
Niet gaan zweven, aldus spr., maar de
ware leer verkondigen! Leven vanuit een
geestelijk denken dat zich ook bewust
is van de belijdenis van de kerk. Dan
verdwijnt de neerslachtigheid in de chris
telijke kringen, en het tragische besef dat
ons wil bijbrengen dat wij partijen
zijn die langzaam aan uitsterven. In het
openbaar moeten wij er voor uitkomen
dat wij christenen zijn. Dat er geen sprake
n achterlijkheid, maar van een op
roep tot de overheid
volk om samen God
Zijn geboden te leve
mend dat ons volk ni
dig volk is gegroeid
tachtigjarige oorlog. Het beginsel, dat it
veler harten is overwoekerd, moet weet
tot leven worden geroepen
In de vacatures van de heren N. Ver-
aeven en F. Voorzaat, die beiden nie
herkiesbaar waren, werden benoemd de
heren H. J. Mattheus en G. v. d. Vliet.
De bestuursleden D. v. d. Kwaak
P. Breedijk werden door de vergadering
Strijden
We moeten daarom niet met een vaai
del gaan zwaaien, maar ons bepalen l
beginsel: het Woord van God a
persoonlijk richtsnoer. In onze ti
zullen we daarbij veel hebben te ove
winnen, want het materialistisch strevi
neemt hand over hand toe. Wie het mee
geeft, heeft de stemmen van de mense
Maar de mens kan bij brood alleen ni
leven We zullen moeten strijden vo,
de gedevalueerde waarden, die deel uit
maken van het menselijk leven We mo<
ten de mensen duidelijk maken dat ht
uitgangspunt niet kan zijn een historisc
materialisme of een personalistisch socis
lisme, begrippen waarmee men tegen
woordig graag schermt, maar het levend
geloof uit Jezus Christus.
Ontmaskeren
Daarbij moet worden ontmaskerd w;
niet uit Christus is. Dat grote „ideaal'
solidariteit met alle mensen van deze
tijd. dat men als een soort super-chri
tendom wil zien. bijvoorbeeld. Dan is
er het huidige apostolaat, dat zijn doel
voorbij is geschoten, en een romantische
hersenschim werd. We moeten de ander
niet opzoeken op zijn terrein, zodat hij
in het Nederlandse
daarbij inachtne-
t tot een volwaar-
Morgen in Luxor: Geef
me de ruimte
Ieder mens is zijn vrijheid waard. Dat
klinkt wellicht te algemeen. Mischien zelfs
riskant. Want: kan iedereen de vrijheid
op allerlei gebied aan?
Het bijzonder Kerkewerk van de Her
vormde Gemeente té gewend om in
zondagmorgenprogramma's de dingen z
der al te veel omhaal of restricties
zeggen. Omdat de Bijbel, zoals dr. P. L
Schoonheim telkens betoogt, geen halve
antwoorden en oplossingen aan de hand
Voor zondagmorgen half elf wordt als
hoofdprogramma voor alle leeftijden
aangekondigd: Geef me de ruimte! In e
soort reportage zal dit onderwerp, via
luidspreker en aangevuld met reacties
opmerkingen uit de zaal, gespreksrijp wc
den gemaakt. De „lens" van de aandacht
zal naar vele kanten worden gericht:
ruimte en woningnood, morele vrijheid,
sexuele vrijheid, persoonlijke keuze t.a.v
godsdienst en Kerk enz.
De Leidse dirigent Henk Akse heeft zijn
bekende Haagse kerkkoor, van zestig
zangers, bereid gevonden door het zingen
van bevrijdende geestelijke liederen
dit programma van „Geef me de ruin
Ongeluk in stadhuis
De ambtenares me}. A. Stikkelorum
van de afdeling onderwijs gleed gisteren
in het stadhuis uit. Vermoedelijk brak zij
een pols. Ze werd per E.H.D. naar het
academisch ziekenhuis overgebracht.
oooooooooooooooooo
O O O O O O
Waaraan dankt
Aspirin
zijn reputatie!
U zult zien dat een ASPIRIN*)-tablet on
middellijk in een glas water uiteenvalt.
De kleine Aspirin'l-deeltjes. die onontleed
de maag passeren, beginnen eerst vanuit
de darm hun heilzame werking. De maag
wand wordt dus niet aangetast. Dit snelle
uiteenvallen Is één van de kenmerken van
Aspirin*). Neem daarom tegen hoofdpijn,
griep, verkoudheid en reumatische pijnen
het beproefde onschadelijke Aspirin*).
Elk buisje en elk tablet is voorzien van het
Banerkruls. het garantlemerk voor hoog
waardige en betrouwbare geneesmiddelen.
/b\
wettig gedeponeerd. [bayer]
OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO O
Filmlezing voor K. en 0.
TN DE BUURT van de Canadese Hudsorvbaai leven een goede vijfhonderd
Eskimo's, die praktisch nooit aan de kust komen en bijna uitsluitend
van de rendierenjacht leven. In de foyer van de Stadsgehoorzaal ver
toonde mr, G. van den Steenhoven gisteravond voor de leden van K. en O.
een serie kleurenfoto's, die hij in 1955 gedurende zijn verblijf bij deze be
volkingsgroep heeft gemaakt. Uit de toelichting bleek, dat de Rendier-
eskimo's nog onder zeer primitieve omstandigheden leven en 's winters
vaak gebrek lijden.
Mr. Van den Steenhoven vertelde on
der meer bijzonderheden over de roem
ruchte Canadese politie, waarvan één
enkele agent soms heeft te waken over
een gebied, dat enkele malen zo groot
is als ons gehele land.
Interessant was ook zijn uiteenzetting
van de wijze, waarop de Eskimo's hun
jacht uitoefenen. Zij doen dit door op
bepaalde afstanden stenen neer te leg
gen. waarmee de rendieren naar een
rivier worden gelokt. Daar worden de
beesten dan een prooi van de jagers, die.
met hun snelle kajaks toeschietend, de
zwemmende dieren doden.
Dit rendier Is voor de Eskimo's on
misbaar. Het vlees is hun voedsel,
de huid gebruiken z(j voor hun ten
ten, kleding, schoenen, boten en ook
als ruilmiddel. Wanneer de jacht door
ongunstige omstandigheden echter
minder goed verloopt, gebeurt het
Geveilde percelen
Ten overstaan van notaris A. H. J.
Lohman te Oude-Wetering: hui6 met erf
en tuin Buys Ballotetraat 62, in bod f 7.300,
koper M. van der Hoogt te Leiden voor
f 7.300; huis met erf en tuin Buys Ballot-
straat 64, in bod f 7.100, koper D. Later-
veer te Leiden voor f 7.100; huis met erf
en tuin Stieltjesstraat 51, in bod f 8.800,
koper W Vogels te 's-Gravenhage q.q.
voor f 9.200.
Jaarvergadering VOLA
In de koffiekamer van het Antonius-
ciubhuis heeft de V.O.L-A. gisteravond
haar jaarvergadering gehouden. De voor
zitter, de heer J. P. Zwanenburg, opende.
Spreker zei, dat hij een jaarvergadering
bij uitstek de gelegenheid vindt om het
stevigen. De V.O.L.A. is de oudste vere
niging op dit gebied in Nederland. Nu
kwam men samen om de 29ste jaarverga
dering te houden. Het is volgend jaar
75 jaar geleden, dat de Leidse ambachts
school met haar cursuseen startte.
In zijn jaarverelag memoreerde de
secretaris, de heer G. R. E. Kuyntjes
enige hoogtepunten. Een excursie naar de
universiteit en de Hortus had zeer veel
belangstelling getrokken Het bezoek aan
de lezing-filmavonden was dit jaar goed
geweest, até gevolg van het besluit om de
patroons van de desbetreffende bedrijven
uitnodigingen te 6ruren. Hieraan werd
meestal goed gehoor gegeven. Helaas
moest de secretaris meedelen, dat het
ledental iets was teruggelopen. De pen
ningmeester had echter de verheugende
mededeling, dat het financieel een goed
jaar i6 geweest. Voorts deed het bestuur
enkele mededelingen betreffende de grote
feestavond, die 23 maart zal worden ge-
Lustrumfeest Leids
theologisch dispuut
Op 25 en 26 februari zal het dispuut van
de Leidse theologische faculteit het Col
legium Theologicum „Tandem Fit Surcu-
lus Arbor" zijn tweede lustrum vieren
De feestelijkheden hebben grotendeels
plaats in het „Prytaneum", Rapenburg 6.
Het bestuur zal op 26 februari recipiëren
in „Royal", Doezastraat, van 1617.3"
Burgerlijke stand van
Leiden
GEBOREN: Ivo Theodorus Maria zn
h J Dirks en A D W Steenhof; Gerardus
Johannes zn v V Weber en L Zonneveld;
Wilhelmina Jacqueline Petronella Bertha
drvJP Smit en E Zuidhoek; Jacobus zn
v P Eradus en S Stikkelorum.
OVERLEDEN: W van der Plas 75 jaar
weduwe v: A Kort.
PROF. MR. I. A. DIEPENHORST VROEG ZICH AF
Centr. A.R, kiesvereniging hoorde
ontkennend antwoord
IK DURF TE STELLEN, dat de strijd tegen de revolutie uit de kracht
van het Evangelie geen eigenmachtig gegrepen ideaal, maar, on
danks het vele kleinburgerlijke, een heilige worsteling, het volk ten baat,
aldus prof. mr. I. A. Diepenhorst op de derde vergadering van de
centrale kiesvereniging van de A.R.P. te Leiden in het gebouw Rehoboth.
De A.R.P. wenst het Evangelie op staatkundig terrein te dienen, wil de
problemen binden aan de Goddelijke bestemming. Zij wil volkspartij zijn,
maar verwerpt de volkssouvereiniteit, omdat die souvereiniteit ae gehoor
zaamheid aan God in de weg staat. Die gehoorzaamheid aan God verbiedt
het ook de beginselen te verzelfstandigen. Toetsing aan Gods woord blijft
steeds nodig.
Na he<t openingswoord van de voorzit
ter, de heer Chr. van den Heuvel, toonde
de hooggeleerde spreker allereerst aan.
het beeld van de stand van zaken
ln de politiek niet opgewekt is. Door het
;peculeren op de volkssenti menten ont
aardt de politiek. Niet alleen de uitwen
dige stand is weinig verheffend, aldus
spreker, ook de inwendige stand roept
vragen op. want als we letten op de zin
van de politiek, maakt deze een doelloze
Op welk punten bijvoorbeeld
verschilt de visie van het kabinet-Beel
de visie van het tegerAvoordige vierde
kabinet-Drees. Er is sleohts sprake van
nuanceijverschil. Door het uitblijven
diepgaande verschillen vermindert de
publieke belangstelling. Politieke bladen
slecht en de kiesverenigingen van
elke partij hebben met besfcaansmoeilijk-
heden te kampen. De tegenwoordige pro
blemen maken ons volk politiek niet mo
biel. Politiek is specialistenwerk ge
worden.
Moeilijk
Dat de Christelijke staatkunde het in
zo'n tijd moeilijk heeft, mag geen verwon
dering wekken. Tegen de Christelijke po
litiek wordt aangevoerd, dat er in het ver
leden mi et onhandig is gemanoeuvreerd,
maar dat de Christelijke partijen voor de
moderne vragen geen antwoord hebben,
dat de Christelijke politiek geen oplos
sing heeft gegeven voor de hongersnood
en kindersterfte in grote delen van de
wereld, dat de Christelijke staatkunde
niet kan bezweren de gevaren van de
voortschrijdende techniek, die nu atoom
bommen kan produceren met een vernie
tigende werking van kosmische afmetin
gen. De geringe activiteit van de leden
de onvoldoende beheersing van pers en
radio waren oorzaken van de nederlaae
van de A.R.P., bovengenoemde houding L
de achtergrond ervan, aldus prof. Die
penhorst.
De duisternis van het politieke ta
fereel wordt nog vergroot, doordat
men zich opmaakt de Christelijke par
tijen de genadestoot te geven. Zelfs
geloofsgenoten stellen, dat het hoog
moed is een eigen politiek te voeren.
Bovendien zou men zich door een
eigen politiek buiten de stroom van
het nationale leven plaatsen, daarmee
gedoemd in te schrompelen tot onbe-
tckenendheid. Sindt 't begin van deze
eeuw is het Protestantisme één-derde
in politieke aanhang teruggelopen.
Daarbij komt, dat men een prooi is
van innerlijke verdeeldheid. Theolo
gisch is de gedachtengang van de
Christelijke staatkunde niet te hand
haven. Het Christen-zijn is niet op
alle terrein te belijden. Is er één
Christelijke visie op de problemen?
Waar zijn de Christelijke beginselen
te vinden in de broederhaat, die zich
uit en heeft geuit onder de voorman
nen van de Christelijke partijen? Als
men zich deze vragen stelt moet de
slotsom dan niet zijn: men heeft zich
vergist, de belde Protestants-Christe
lijke partijen zijn vergissingen?
Tegen deze conclusie nam prof. Die
penhorst krachtig stelling. Reeds TTior-
becke zei: „Bederf met uw bijbelteksten
de politiek niet". Was het bederf, dat de
Christelijke politici als eersten de sociale
problemen aan de orde stelden, zodat
de toevlucht niet behoefde te zoeken bij
anarchisme en marxistisch-socialisme?
Was het bederf, dat Kuyper. een mensen
leeftijd voor anderen erover begonnen
sprak over onze zedelijke roeping ten op-
z'chte van Indië? De verbreking van de
nationale eenheid werd naar voren ge
bracht toen men ging strijden voor de
Christelijke school, maar heeft de Cbriste-
'ijke school niet velen bij het Evangelie
zwaard? Durft men het aan de vakver
enigingen, de bonden, de radio op prin-
piële grondslag, te schrappen? Men kan
i deze noch Groen, noch Kuyper, noch
Slotemaker de Bruine, noch De Visser een
heersen over de Schrift, een geestelijk Im
perialisme vei wijten. Zij hebben zich in
gezet voor het belang van het volk, aldu!
spreker.
Nog zin
Maar heeft de Christelijke politiek ni'
nog zin? Heeft Hitier niet een hele volks-
leenschap meegekregen, omdat d«
Lutheranen het leven van alle dag had
den prijsgeven? Hadden zij niet tegen-
het Evangelie van de macht, hèt
Evangelie moeten stellen? Moet tegen-
ver het Russische evangelie van de wei-
aart, dat over de hele wereld verbreid
zordt, dit Evangelie met geplaatst
worden?
De A.R.P. ontwikkelt een program ter
bate van het nageslacht. Zij is er var
doordrongen, dat we leven in een tijc
van overgang, een tijd met ingewikkelder
geworden sociale vragen, een tijd diie eer
andere benadering eist. Het Deltaplan
zal de structuur van Zeeland veranderen,
de strook grond tussen 't IJ en de Bies
bos zal in 1980 5.000.000 bewoners tellen,
in hetzelfde jaar zai ons land 2.500.000 be
jaarden moeten verzorgen. De problemen
die deze veranderingen met zich brengen,
is de A.R.P. aan het bestuderen en zij pro
beert voor de grote moeilijkheden een op
lossing te vinden. Het gezinswerk, de kleu
ter- en bejaardenverzorging het vrije-
tijdsprobleem (bij een werkweek van vijf
dagen nog groter) dienen, nog afgezien
van zedelijkheid en evangelische benade
ring. als zelfverdediging tegen het com
munisme. de grootste aandacht te hebben
Een verwaarlozing van radio, televisie,
bibliotheken, ziekenverzorging kan di
toch al zwakke positie van het Protes
tantisme ten opzichte van de r.k. kerk, die
zich organisatorisch naar alle kanten uit
breidt, nog meer verzwakken. Durft mer
het aan d-ie positie door verwerping var
Christelijke politiek nog meer te onder
mijnen? Alleen de Protestants-Christe
lijke partijen komen op voor de Christe
lijke organisaties.
Einddoel
Maar, aldus prof. Diepenhorst, al heb
ben we overal voor gezorgd, al is de wel
vaart verhoogd, dan kunnen we toch
voorbijgeschoten zijn aan het finale doel:
God. Dan zullen we toch ten onder gaan
m de storm die nu in Azië woedt
ook boven Europa gaat woeden. Daarom
mag het de A R.P. niet in de eerste plaat:
te doen zijn om een machtige fractie tn de
kamers, om krachtprestaties van 1
voormannen, dan moet he* de R.P.
ioen zijn om God bij Wie het v
Uitgebreide taak
Onder de Rendier-eskimo's werkt een
Canadese priester, die al jarenlang in dit
afgelegen en koude gebied woont. Even
als de politie daar heeft hij een zeer uit
gebreide taak, die varieert van vissen
jagen tot het toedienen van injecties.
De aloude Hudsonbaai Company blijkt
zich nog steeds verdienstelijk te maken
uilstation. De maatschappij' wordt
beheerd door karaktervaste mensen, die
de Eskimo's goede waar voor hun hui
den geven.
aardige bijzonderheid vestigde mr
Van der Steenhoven verder de aandacht
op het feit, dat in dit deel van Canada
enkele jaren geleden een Nederlands
kustvaartuig in gebruik is genomen. Dit
chip schijnt zo goed te bevallen, dat
meerdere bestellingen zullen volgen.
Ten slotte werden nog twee films ver
toond, die een grote indruk van dit kou-
i onherbergzame gebied gaven.
Prof. Brausch over Centraal Afrika
Vrouwenclubjes eindigden vaak op
politiebureau L
DOOR ALLE EEUWEN HEEN hebben de koloniserende mogendhedeij"
van Europa gepoogd hun kolonies een Europees stempel te geveri
Wanneer men eenmaal zover was, dat men de kolonies ook iets wildJ
geven in ruil voor de rijkdommen, die naar het moederland stroomden,
begon men de inlanders „op te voeden". Het resultaat is nergens bijzondel
oemoedigend geweest. Het Belgische gouvernement, dat thans nog het bel
stuur voert over Centraal Afrika, poogt het momenteel anders te doen[|L
Men streeft daar naar een aanpassing van de bevolking aan de
eisen, die een modern economisch leven eist, maar dit tracht men te bel
reiken in het kader van de stijl en gewoonten, die het volk van de Cong^'
eigen zijn.
Over de problematiek, die daarmee sa
menhangt, sprak gisteravond prof. dr. G
E. J. B. Brausch, hoogleraar aan het uni
versitair instituut voor de overzeese ge
bieden te Antwerpen, in het museum voor
Volkenkunde te Leiden.
De hoogleraar, die jarenlang bestuurs
ambtenaar in de Congo is geweest en de
moeilijkheden van nabij heeft leren ken
nen, bepaalde zich tot de taak, die maat
schappelijke werkere in de Congo te ver
vullen hebben. Deze taak verschilt op het
platte land totaal van die in de grote
steden. Maar voor beide geldt het grond
principe. dat de Afrikaan een gemeen
schapsmens is. dat hij zich veilig voelt in
een groep en dat het individualistische
streven van de Westerling hem vreemd is
Daarom heeft men in de dorpen land-
bouwgemeenschappen gesticht en organi
saties. die de technische hulpmiddelen
beproeven en propageren. Dit werk kan
het beste gebeuren door de inlanders zelf.
waarbij enkele intelligenten de leiding
moeten hebben. De Europeaan dient zich
daarbij zoveel mogelijk op de achtergrond
te houden.
Vrouwen in de stad
In de grote steden scfieppen vooral de
Afrikaanse vrouwen grote problemen
Deze mensen zijn uit de vertrouwelijke
beslotenheid van hun dorpje gehaald,
waar zij iedereen kenden en waar alle
problemen met het gewoonterecht werden
opgelost.
Wanneer de mannen naar de grote stad
trekken, komen de vrouwen op kleine
kamers terecht, waar hun de mogelijk
heid ontbreekt om een stukje land te be
bouwen, waar zij niet meer in de zon kun
nen gaan vissen, en waar zij het roddel
praatje met de buurvrouw missen.
Jaren geleden heeft men er naar ge
streefd, de vrouwen te organiseren, ver
deeld naar hun plaats van afkomst. Dit
vond algemene bijval en in Leopoldville
bestaan momenteel 65 van dergelijke
wenorganisaties. Maar de bedoeling
dat de vrouwen elkaar zouden bijstaan d
geval van nood en zorgen; de praktijk
echter geworden, dat de dames veelal i)
café's bijeenkomen, over mode en elkaaPP
praten, ettelijke glaasjes likeur drink»
en ten slotte met de politie in aanraking
komen, omdat ze te luidruchtig i
kibbelen zijn gegaan.
Maatschappelijke werksters pogen det
verenigingen, waar zij gestrand zijn, v
in goede banen te leiden. Voor alles houd
men echter voor ogen, dat iedere actl^,
die ondernomen wordt, in het kader i
het volkseigen moet passen, wil zij sue
hebben.
Prof. Brausch. die na deze boeiende iJ*
leiding vele vragen te beantwoordqf
kreeg, besloot de avond met enkele i
ressante films.
(Advertentie) Lj
WANNEER U '/f\,
ZIEK BENT GEWEEST.
en Uw oude krachten nog
maar niet willen terugkeren.
gebruik dan eens Sarco-glo-
bine. Dit KRACHT-TONI-
CUM bevat alle stoffen die
voor herstel en versterking fu
L nodig zijn. J
Haagse politierechter
Onder Invloed op de bromfiets
De officier van justitie bij de Haagse
politierechter eiste 40 boete of tien da
gen tegen een loswerkman uit Nieuwkoop
Deze had op 24 november jl. te Alphen
aan den Rijn een bromfiets bereden, ter
wijl hij onder invloed van sterke drank
verkeerde. Hij slingerde zo. dat hij bij
Samsom bijna wachtende busp;
giers aanreed. Verdachte had vier a
glaasjes cognac gedronken. Hij wist zich
later niets meer te herinneren. Het v<~
nis luidtje: 25 boete of tien dagen.
soeks ol standing
ER WAS bij de viering van het ?0-jarige jubileum van de Geref. jonge-
lingsvereniging ,,Eben Haëzer" te Leiderdorp gisteren in het gebouw
Irene een persoon, die sterk naar voren trad en die met de wijsheid van de
grijsaard de jongemannen een lesje in geschiedenis gaf, dat velen met ver
bazing vervulde. Het was de 87-jarige ere-voorzitter van „Eben Haëzer",
de heer W. Samson, die als pionier van deze vereniging met zijn aanwezig
heid luister bijzette aan de stijlvolle jubileumavond.
Nadat de voorzitter van Eben Haëzer,
Jan Meerburg een gedeelte uit Rom. 8
had voorgelezen, sprak hij een woord van
bijzonder welkom tot de beide predikan
ten, ds. Dijk en ds. Sweepe, de vele afge
vaardigden en de ereleden. Hij legde er
de nadruk op, dat het jubileum slechts
een rustpunt is en dat onmiddellijk
met volle kracht vooruit gestoomd moet
Geschiedenis
De heer Samson, die een woord sprak
over de oprichting in 1887 gaf een
nauwkeurige beschrijving van de begin
periode van de vereniging. Hij vertelde,
dat 1887 een bewogen jaar is geweest in
de geschiedenis; er waren vele twisten,
die zelfs tot in de gezinnen doordrongen
en daar aanleiding gaven tot scheuring.
Ook de toen bestaande jongelingsvereni
ging spatte als een zeepbel uit elkaar en
dit was voor een Leidenaar. de heer Bur
ger, die nogal in het jeugdwerk zat, de
aanleiding om in Leiderdorp een vereni
ging op te richten, die de naam „Eben
Haëzer" zou dragen. Reeds in 1898 was
het de heer Samson die voorzitter van de
vereniging werd.
Tal van bijzonderheden wist hij over
„zijn periode" te vertellen. De strijd bij
voorbeeld tegen het christen-socialisme
en de gevolgen hiervan. Ten slotte stak
iij het huidige bestuur nog een hart on
der de riem en hij eindigde met de woor
den van de Prediker: Gedenk fiw Schep-
oer tn de dagen uwer jongelingsschap.
Na het speien van enkele geesteiijki
.iederen door Piet Rodenburg, klarinet
en Co Grims, orgel, sprak ds. P. J. O. de
Bruyne uit Zaandam een feestrede uit
Richtsnoer
Bouwkas Gemeenten o,<
had recordjaar p«
I lei
De Bouwkas Nederlandse Gemeentasti
heeft in 1956 het recordjaar 1955 overtrojmi
fen. Op 31 december waren er 14.250 (v.Jge
13 300) deelnemers, waarvan 7.160 spaai lit
ders en 7.090 aflossers. De spaard«iWc
brachten 10,7 (8,5) min bijeen, waiarvi
ƒ.2 (1,7) min verplichte en 8,7 (6,8) m|vo
extra-stortingen; aan rente en aflossing
1 5,5 (3.6) min ontvangen, waarvé0IT
3 min verplichte en 2,5 min ext»jlg
aflossingen (v. j. gezamenlijke aflossing#
1,8 min). Ten behoeve van bouwen}
deelnemers werd 31 (26) min aan aann»
betaald. Er kwamen 2.004 nieuiL,
woningen in aanbouw (1768), waardoor hi f
totaal gebouwd, of in aanbouw opliep tl
8-337' Jak,
Van Cauwelaert voorzittefeke
van de Beneluxraad (er
Op voorstel van de Nederlandse af(
vaardigde mr. E. M. J A. Sassi
Belgische minister van staat F. v
■claert gisteren in Brussel bü
kandidaatstelling gekozen als v
van de raadgevende interparlementai
Beneluxraad. Deze raad kwam gistel
voor het eerst bijeen. De benoeming
de heer Van Cauwelaert werd algemi
opviel, wa:
Gelukkig
breedte w;
gens scher
dat de toon iets veranderde
verlgens. Vroeger was het rv
larin men werkte, streng vJe
s. Natuurlijk r
1st:
schematische werken niet verkei
maar men ging vaak al te gemakkelteen
over de problemen heen. Op grond s^ht
de Schrift ging men formele princidhrij
vormen die in het geheel niet bestaset,
God geeft ons een richtsnoer in handt w
en daarmee wil Hij onze hulpbehoevend di
heid aantonen. Onder Zijn richtsns de
vallen wij allen te pletter. Maar wie eq®..
maal Jezus ontmoet heeft, is vrij.
Spr. haalde nog de schrijver Thijs B
aan, die een algemene verschuiving
ln het tegenwoordige Gereformeerde
ven. Men gaat er zich steeds
bewust worden, dat men afhankelijk
van de hulp van God. Het komt
aan, dat wij onze handen in di
Christus leggen.
Na het pianospel van dc gebr. Gr
kregen de afgevaardigden geh
hun felicitaties over te brengen,
tweede deel van de avond bestond
enkele aardige sketches, muziek en
sengymnastiek, verzorgd door de h
Zij toonden hiermee aan, dat „Eben
is, goed en plezierig
vieren.
De oude heer Samson, die nog zoveel over de tijd van de opnchtivË
van de Leiderdorpse J.V. weet te vertellen, biedt hier zijn gelukwensen
aan aan voorzitter Meerburg. Vriendschap overbrugt de generatie*1
Foto N. van der Hof