Zondagsschool in Djakarta Al r maakte grootse groei door Psychiater en Theoloog Landgenotenin \e(|er|f|n(|s student verdient _e. vre*'mde collegegeld als koster in Chicago s mannen f, God vaa alen k n vrouw ge trui kt Brieven van Boerhaave in Nederlandse vertaling INNERLIJK EN UITERLIJK zaterdag 23 februari 1957 Het begon met een wedstrijd Djakarta stond plotseling in het middelpunt van de be langstelling bij de redactie van een Amerikaans, geestelijk maandblad. Op het bureau, waarom de redactieleden stonden geschaard, lag een album. Dit album bewees, dat wonderen de wereld nog niet uit zijn. In talloze foto's en enkele pagina's tekst werd de geschiedenis verteld van een wonderboom on der de zondagsscholen die niet verdorde. In zes weken tijds groeide deze school die door een kleine Chinese Baptisten- gemeente met 81 leden werd gesticht, van 89 tot 1426 bezoekers. Dc gemeente zelf is nauwelijks vier jaar oud en de zondagsschool werd pas in het begin van 1955 opgericht. In het begin waren er alleen klassen voor kinderen onder de twaalf, zoals wij dat in Nederland gewoon zijn, maar al spoedig werd besloten om het Ameri kaanse voorbeeld te vol gen en ook een klas voor volwassenen en éón voor jonge mensen te vormen. Groot was de belangstel ling niet, zelfs de leiders kwamen soms te laat en de leden van de gemeente toonden maar heel weinig belangstelling voor de kin deren. Die zouden vanzelf wel lid van de kerk worden, daar hoefde je geen zondagsschool voor te organiseren, dach ten ze. Toen dan ook de leidster van de school bij de jonge Chinese predikant Loong kwam en hem vroeg, of zij de school mocht laten meedingen in een wedstrijd met andere zondagsscholen de gehele wereld, schudde hy zijn 1 dat het geen zin had. waren moe, en ze hadden lichamelijk en financieel gedaan, wat zij doen konden. Ds Loong werd aangeieden en zijn auto stond een week lang in de garage voor reparatie, bovendien kreeg hij een zweer in zijn neus en de dokter moest er aan te pas komen. De leidster stond op het punt om bij de pakken te gaan neerzit- Daar was het probleem van len. Er was geen geld om n stoelen of banken te kopen of Wat te doen? Plotseling stond re vrouw op en zei: ..Waaroir we niet allemaal de planken bed mee, dan kunnen we die over stoelen leggen en vastbinden." Haar originele suggestie bracht een lach en bovenal nieuwe moed. ..Operatie beddcplank" begon en het stoelen- probleem was opgelost. de zondag die aangekondigd was als de „Dubbelzondag" werd de opkomst in derdaad verdubbeld, 1426 kinderen en volwassenen vulden de kerk en zijn omgeving, de Indonesische klas was verreweg de grootste en wat belang rijker was: een groot aantal Moslems waarde De vierde zondag bracht 573 mensen en de vijfde zondag wa ren er zelfs 792 kinde- wedstrijd op de tafel in de consistoriekamer. Moest men nu voor drie honderd mensen stoe len hebben? Maar ze kwamen immers toch niet allemaal. Eén gemeentelid stond op en zei: Ik geef het geld voor vijftig stoelen. Dankbaar werd het ge schenk aanvaard en men meende vol doende gezorgd te hebben. Toen de eer ste zondag van de wedstrijd daagde, kwamen er 389 mensen. Men stond met een al voor een geweldig probleem: de taal. Tot nu toe had men steeds twee talen gebruikt, het Keh-Chinees voor de ouderen en het Mandarijn-Chinees voor de kinderen. Nu kwamen er echter niet alleen Chinezen, maar ook Indonesiërs en in allerijl moest er een derde ..taal gebied" bijgevoegd worden. De kleine kerk bqod niet voldoende één krachtige zou ondernomen Ieder kreeg ce kaart met zijn naam er op. Gevraagd werd om de volgende zondag iemand mee te brengen en de naam op de an dere kant van de kaart te schrijven. Op de zes- e huren. Heeft een dergelijke poging waarde, en oude- vraagt u? Was het niet allemaal te mas- brengen saa| en daarom te weinig voorbereid? Inderdaad, ds. Loong zal dat heus niet ontkennen, maar hij Is blij met de re sultaten, want er ontstonden vier nieu we zondagsscholen in andere wijken van Djakarta waar veel kinderen vandaan kwamen en een zondagsschool in Indo nesië is de „pootaardappel" voor de ko mende kerk. De leden van zijn kerk zelf, die zich tot het uiterste hebben Inge spannen en de voldoening smaakten om een heleboel buren en bekenden mee naar de kerk te nemen, hebben nu le ren praten n'er hun geloof en kregen een vrijmoedigheid die zij nimmer nog bezaten. De „Baptist Wei Dau Tang", de Baptistenkerk van het Woord, Is dank baar en deze wedstrijd, uitgeschreven door een buitenlands blad, zal nog lang in de herinnering blijven voortleven. Won de zondagsschool de begeerde autobus? Nog zijn alle uitslagen niet be kend, maar een ereprijs krijgt ze, dat is zeker. i. Nog poging morden. ruimte, zelfs als men de garage ge bruikte. en de studeerkamer van de do minee en zijn woonkamer en d« toriekamer i niet. Er moest i ge ruimte was buiten. Hals koel(ië) systeem bestond uit een map die de zondag 509 r i aanwezig lege kas De wedstrijd was uitgeschreven door het Amerikaanse maandblad ..Christian Life" dat in de afgelopen jaren veel heeft gedaan om het werk van zondags school en kerk te stimuleren. Reeds eer der werden onderlinge wedstrijden tus sen verschillende zondagsscholen gehou den, maar ditmaal dongen ook buiten landse scholen mee en in Alaska cn Uganda, in Formosa en de Congo span den zondagsschoolleiders en leidsters zich in om hun opkomst te vergroten en om de hoofdprijs: een autobus in de wacht te slepen. Ds. Loong had de leid ster in Djakarta niet ontmoedigd. Bui ten zijn medeweten, schreef zij een brief naar de redactie in Chicago en vroeg om de vereiste papieren voor de aan melding. Voor haar gold „Ora et la- bora". Ze bad en bewerkte haar predi kant, tot hij eindelijk toestemming gaf. De eerste berg was verplaatst. Maar er waren nog heel wat bergen aanwezig. De gemeente was eerst niet warm te krijgen. Per slot van rekening, wat kon men verwachten van zo'n kleine groep mensen in een heidens land, wat kon men verwachten van een zondagsschool die nog niet eens honderd leden had, en dan te denken, dat ze het zouden moeten opnemen tegen die grote, goed geoutil- anderen te kritiseren. Zij leerde, Amerikaanse scholen, die ge-| ture niet zo kritisch ingesteld, bouwen hadden met air-conditioning en die prachtig materiaal gebruikten. Een i( kleine koevoet kan echter een grote trein in beweging brengen en de leidster kreeg de gemeente aan het rollen, zo zelfs, dat ze op eigen kracht begon te stomen en uiteindelijk warm liep voor het plan. De predikant wekte alle leden op om mee te helpen. Geld voor een grote ad vertentiecampagne was er niet. de leden moesten zelf er op uit gaan. Zijn predi king begon uitwerking te vertonen en de boodschap ging branden in verschillen de harten. Vlak voor het begin van de wedstrijd, die zes weken zou duren, werd een avondmaal gehouden. Toen was er geen sprake meer van sleur, vóór de vie ring van de gemeenschap, kwamen ver schillende leden in tranen bij hun domi nee om zonden te belijden. De gemeente was klaar: uiterlijk en innerlijk. Eén week vóór de eerste zondag moest ieder gemeentelid een lijst met namen inleveren van mensen, die hij zou uit nodigen. Na de ochtenddienst lagen er lijsten met precies drie honderd namen TER OVERDENKING Een moordenaar heeft tegenwoordig de mogelijkheid zijn straf te ontlopen, als hij kans ziet zich „niet toereken baar" te laten verklaren. Psychiaters rijzen als paddestoelen uit de grond en het zenuwslopende tempo van onze tijd zorgt er wel voor dat ze niet brodeloos blijven. Als ze tenminste zelf niet in handen van een collega psychiater val len. Een psychiater is een zieledokter, dat zegt h?t woord, maar hoe kan een psychiater ooit een blijvend, vrucht baar werk voor de ziel doen, als hij niet zelf de weg van de ziel tot God kent, een weg die alleen via Jezus Christus loopt? Zo'n zieledokter constateert, maar kan niet genezen, hij legt zonden bloot, maar kan ze niet wegwassen, hij opent de wonde van het hart, maar kan geen balsem toebrengen, als hij zelf geen gelovir christen is. Het legioen van naoorlogse psychiaters heeft een ruim arbeidsveld gevonden in de ge rechtshoven en dank zij hen. lezen we krantenverslagen tegenwoordig: In iedere tram en bus van Chicago hangen grote biljetten met de woor den: „Maak Chicago de schoonste stad", maar veel effect heeft deze op roep nog niet gesorteerd. Deze metro pool van Al Capone is nog altijd een van de smerigste steden op het loeste- •ndeenf-l'yk halfrond. De eeuwige wind jaagt over kop'kct st0J 'n wolken omhoog, de grauwe werdeji tênten gehuürd. tSitdaken eigen-1 trottoirs van cement zijn grauwer nog ike_«j_rk_kclóen lijk, zonder zijwanden. Het was broeiend I door de laag vuiligheid die onder het zeil en het enige kleeft. En nog altijd, zelfs reiden op hun zendelingswerk in Bra- n „avontuur" I beiden drïik bezet door kerkelijk en evangelisatiewerk. Met al hun christelij- leefden ze heel rustig in één oi iooiste delen van ons land, tot-! r h n «inn hit,in rfLii nu hpi latTïk 'da* hun hart de mnerlijke overtuiging X tn noj nip, ZOJJ «u «ft 'JJ beg0J te groe,en. dat zij zich geheel.™ onder de nul ineenkrimpt, ",ndt,aan het werk van het Evangelie moesten j RühPivArhooi hoon on «,oon met alcohol doordrenkte lichamen geven Adriaans vooropleiding maakte: van het Bijbelverhaal heen en wee. j ;r goot j)e prohibitiebonzen zijn 1 het onmogelijk aan een Nederlandse uni-1 ?werffzo?d\g0tre?erg4°ol'd'Dd°Pdet" verdwenen, maa? hebben zich veilig i ÏSsrtSS tteologiete'Sudeten en na veel genesteld in de vakverbonden. Op het navraag en nog meer brieven viel zijn aandacht op 's werelds grootste zen dingsinstituut, het Moody Bijbel Insti tuut te Chicago, waar meer dan duizend studenten zich voorbereiden op een taak in het grote werk van God ergens ter wereld Als de beide "Jonge mensen terug den- alle kracht ar de weg opende zich. Hun huisraad andere bezittingen werden verkocht len op een goede dag bevonden ze zich Ad en Tineke Kooymans hadden Ne- heel onverwacht nog aan boord van een derland niet behoeven te verlaten om j schip, een gemakkelijker leven te hebben. Zij hadden een eigen huis; Ad had de baan als chemisch analyst en_ Deiaen| ^ys 2g geweten hadden ag. waren ze misschien nooit aan hun avontuur" begonnen. Het valt niet mee m naar de schoolbanken te gaan als aen al dertig is; het valt helemaal niet :e om een goede toekomst op te ge- i, maar dit alles telt dubbel, als men Chicago komt. Tineke was nog maar een week of wat in die grote stad, toen in de hal van de school iemand met een verheel lijkt gezicht op haai afstormde ogenblik huivert het woord „moord" door de koude stad. Nauwelijks een jaar geleden werden de naakte licha men van drie jongens langs de weg 'enteleden. De i gevonden, enkele weken geleden pnt- de zondagsschool was leeg, er dekte een voorbijganger de eveneens moesten Jpanken komen en nog meer j naakte lichamen van twee meisjes in tentzeil. Er moesten lessen gestencild j een $neeuwh0op. Van de daders geen worden en de mimeograaf begaf het. De Frnens in een '•nile wiik van wMkT"hIdd?nn' tagmnSTh*1werij vanmillioeneastad met al zijn droesem hun vertrek uit Nederland, het ongeloof in de gezichten van hun vrienden., toen ze hun vertelden dat ze terug gingen naar de schoolbanken, moeten ze nog altijd glimlachen. Onmo gelijk leek het. men noemde hen dwaas; DE BIJBEL IS NIET DOR Had Kaleb téveel van zijn krachten gevergd bij de ver overing van Kirjath Arba? Hij was im mers al oud, ouder dan wie ook onder de mannen. Toch was hij nog lang bankje^ïn zon. Als iemand Achsa als vrouw/' Deze moorden hem vroeg, of het geen tijd werd ta de zich wat uit het actieve leven adjudanten, die zljn oorlogsplan- terug te trekken, antwoordde hy: nen uitvoerden. Eindelijk brak Ka- „Ik ben heden vijf en tachtig ieb dan de wachtperiode, maar jaar oud: ik ben thans nog even hoe De mannen zullen elkaar sterk, als toen Mozes mij uitzond: ,lk zal nog wel eens zien de kracht die ik nu bezit dezelfde, als die ik toen had, kracht om te strijden en om in en uit te gaan." Niettemin was het, of hij iets van zijn oude veerkracht kwijt was. Kirjath Arba was veroverd; Kirjath Sefer was aan de beurt. De adjudanten van Kaleb hadden er al een paar groeide" maal bij hem op aangedrongen densagendië gende blikken hebben aangekeken. Enkele getrouwden onder hen hebben misschien wel een zucht van verlichting geslaakt. Zij konden ten minste eens lekker thuis blijven en het aan de jongeren over- De geschiedenis, die in Richteren 1:12-15 staat opgetekend, is een ro mantisch verhaal, ongetwijfeld tot één der vele hel- later jaren door oude kunnen besluiten. echter is van alle romantiek bloot. In enkele zinnen wordt het ge geven voor een roman verhaald. Het dat hij zich wonderlijke is, dat de geschiedenis zijn enige doch- vrijwel gelijkluidend ook in het boek hij op haar, Jozua wordt verteld. Het J" Of hield iets anders hem bezig Men fluisterde wel zorgen maakte ove ter Achsa. Trots trots als een pauw. Als ze met hem Bijbelschrij door het leger reed. straalde zijn de blijkbaar niet om noch om de sfeer van n de verheer- die eenvoudig -goed God gehoorzaamde. God had - gezegd dat de steden veroverd WAT DOEN WIJ DAGELIJKS? het blad „Ons Orgaa Evangelische Gemccnien wc de berekening aangehaald, die i l nadenken mag brengen: een leeftyd van 70 jaar heeft genoeg voor haar. Maar misschien durfde daarom niemand te dingen moesten %vorden naar haar hand. Kaleb was een held en niemand minder dan een held zou zijn schoonzoon worden Maar helden zijn niet rijk gezaaid en een echte held heeft altijd iets van een minderwaardigheidscomplex. vijf woorden „Othniel nu nam het in." In vijf woorden verslaat de Bijbel een veld slag. die misschien vele dagen duurde. Van Othniels geloof wordt niet gesproken, van zijn innerlijke onrust over, en zijn heldendaden tijdens de slag evenmin. Alle ge bruikte woorden dienen om het de aandacht te laten bruid, die met Kir- dat het eens een boeken Jath Sefer als bruidschat geen ge- de kleitafeltjes in noegen neemt. „Een dor land" onge\ jeslaper 3 jaren gewacht op tram, bus 3 jaren zich gewassen en gekar 2 jaren mei wachten in winkelt Kirjath Sefer moest veroverd w den. De geleerden zijn het er r over eens, waar het stadje pree lag. Het Debir van de Bijbel verdwenen onder het stof van ec«- wen en de ruines van Kirjath Se- zoeklicht fer dienden om Debir te bouwen Y?jJ.erV stad een tempelbibliotheek bewaard den. De tempel van Kirjath was reeds een ruine in het jonge huwelijksgeluk niet gebouwd kan Debir en de brokken droge klei »u-«— maar was of te trots, om zijn veel oudere broer een gunst te vragen, of hij, die ste den innam was bang, als het om een beleefd verzoek ging. Zou hij. die zojuist een stad veroverd had (al was het dan een stad met dorre akkers) bij zijn broer gaan smeken om een stukje bouwland? Misschien heeft Othniel het allemaal niet zo letterlijk ge dacht, maar diep achter dit verhaal moet toch deze gedachte verscholen liggen Waarschijnlijk zei Othniel te gen zijn bruid, wat door de eeuwen heen de vrouwen altijd weer woest gemaakt heeft: „Ik zal nog wel eens zien!" Achsa kende Othniel mis schien nog niet zo heel erg goed, maar het is niet onwaarschijnlijk, dat zij haar vader, de grote Kaleb, dezelfde woorden hoorde bezigen te gen haar eigen moeder, als hij in werkelijkheid wilde zeggen: „Ik heb er geen zin in." zelf Achsa ging er zelf op uit en va der Kaleb, die zijn dochter nog nooit iets had geweigerd, kon ook toen geen „neen" zeggen. Achsa en Oth niel kregen niet alleen een stuk bouwland, maar hoge en lage bron nen om al het dorre land te irrige- ren. Heldenmoed trouwde met ge zond verstand en daardoor werd Othniel een bruikbaar mens. Zonder deze vrouw was hij misschien een héld geworden, waarover de wijze oudsten van het volk zich in de na oorlogse vredesperiode zorgen had den moeten maken, omdat hij niet meer in het gewone leven paste. Nu wordt hij een evenwichtig mens. Hij werd jaren later een richter onder Israël. Hij trad m de voetsporen van zijn oudste broer, maar hij kon dat doen. omdat hij de juiste vrouw trouwde, een vrouw die op de klein tjes lette en die vooruit zag, die bij ieder „Ik zal nog wel eens zien," haar eigen gewicht in de weeg schaal wierp. Othniel, de oneven wichtige, in zeker opzicht misschien zelfs wat slappe held werd een man, Gods man, omdat hij in Achsa dé juiste vrouw vond. haar vroeg hoe zé het wel vond Amerika. Uit de grond van haar hart antwoordde ze „verschrikkelijk" en ze zag toen pas (tot haar grote schrik) de microfoon in zijn hand. Duizenden in Amerika hoorden haar eerlijk antwoord, zoals zoveel Nederlanders kende ze de huizen van Amerika slechts uit de foto pagina's van Life of de Saturday Eve ning Post, met de hypermoderne keu kens, de aantrekkelijke stoelen, de rui me centraal verwarmde huizen. Deze foto's werden echter niet in Chicago ge nomen en zeker niet in de buurt, waar zij twee kamers hadden gevonden. Ka mers waren het niet, ze hadden meer weg van een dubbel hol in de grond, smerig en met ouderwetse stoelen en dat alles voor twee honderd en veertig gulden in de maand, zonder kost. financiën „op" De financiën begaven het al spoedig op die manier en Ad moest op zoek naar een baan. Vloeren schrobben, ra men wassen, een tijdje helpen in de verpakkingsafdeling van een groot wa renhuis, behoorden tot zijn nieuwe er varingen. Een baan als chemisch ana lyst vlak bij de school bracht hem te rug in zijn oude beroep en leverde een heel goed inkomen op: één dollar veer tig per uur. Plotseling opende zich een nieuwe mogelijkheid. Ergens in het zui den van de stad. ongeveer vijf of zes kilometer van de school was ccn kerk. die een koster zocht. Er waren twee kleine kamers met keuken aanwezig om te wonen, voor vrije inwoning en de kos ter zou bovendien nog vijf dollar per week verdienen. Ad en Tineke verhuis den en voor ze naar de collegezaal gingen, stoften ze, zogen ze en wreven ze de banken en vloeren. De kerk was niet zo heel groot. Slechts vijf en twin- ïen de ochtenddienst bij de avonddienst wordt maar eens per maand gehouden. Een vergane glorie schijnt door de gebrandschilderde ra- naar binnen. Eens kwamen daar honderd mensen naar de ochtend dienst, zes honderd Bohemiërs, die in hun eigen taal hun lofliederen zongen. Langzaam aan echter zijn de Bohemiërs weggetrokken, toen de eerste negers zich in de wijk gingen vestigen. Het ka rakter van dc buurt begon nog sneller te veranderen toen er zich een grote fa briek vestigde en de kerk schakelde niet op tijd over naar een ander publiek. Waar eens een schare kwam luistert nu een enkeling en de koster heeft niet veel werk om alles netjes te houden. drie jaar Drie jaar zijn ze nu reeds op school Nog enkele maanden en Ad zal afstu deren. Tineke volgde avondlessen als haar man op hun zoontje kon passen en ging enkele middagen naar school als ze de jongen mee kon nemen die dan door medestudenten werd bezig gehou den. De vijfjarige Erik gaat nu 's mor gens naar de kleuterschool en heeft zijn Nederlands verleerd. Hij spreekt En gels met het accent van de straatjeugd, heeft cowboyschoenen en een grote in- dianenhoed met veren en in Chicago voelt hij zich thuis. Zijn vader en der echter snakken naar een groene wei en naar een teerblauwe hemel met witte wolken en Tineke vooral verlangt naar Holland. Haar heimwee is al lang over, maar Holland blijft haar thuis, ook al spreekt ze nu haar eigen taal met een accent en doorspekt met Engelse uitdrukkingen. wat Wat voor hen ligt? Ze weten het zelf nog niet. Het liefst zouden ze zo i mogelijk naar Brazilië gaan, maai zendingsgenootschap heeft nog geen beslissing genomen. Het geloof echter, dat hen naar Amerika bracht, leeft even sterk in hen als vroeger en met vertrouwen zien ze de toekomst tege moet, zelfs als ze naar Nederland zou den moeten terugkeren, zonder ooit het zendingsveld gezien te hebben. „God heeft ons geroepen", zeiden ze. „Wie zijn wy dat wij aan zo iets heiligs en per- Jijks zouden tornen?" Als zij ooit in de toekomst een kerk zullen dienen, kei :ij in ieder geval het werk van d koster uit eigen ervaring en wat veel be langrijker is: Zij kennen het woord „of- heel nabij. Hermannus Boerhpave, de Leidse hoogleraar, die leefde van 1668 tot 1738, is in zijn tijd stellig een der grootste geleerden ge weest. Het loont thint, nog de moeite, zijn studies na te pluizen. Men komt zo op de hoogte van de stand van de geneeskundige, plantkundige en scheikundige wetenschappen in zijn dagen, men komt zo bovendien in aanraking met een gave en aantrekkelijke persoonlijkheid. Deze persoonlijkheid spreekt tot ons wel bijzonder duidelijk in zijn brie ven, en dan weer speciaal in die brieven die hij zond aan zijn vrien den en vakgenoten. Onder hen neemt Bassand de lijfarts van kei zer Karei van Oostenrijk een voor aanstaande plaats in. Met Bassand heeft Boerhaave een kwart eeuw lang in hartelijke correspondentie gestaan. Wij achten het een gelukkig gebeu ren, dat van ie brieven van Boer haave aan Bassand thans een voor treffelijke vertaling in het Neder lands is ver sen enen. De oorspron kelijke taal immers is het Latijn. Deze vertaling ianken wij aan prof. dr. G. A. Linieboom. „Boerhaave's brieven aan Bassand" uitgave De I jaar 44 jaren samen! Van de 70 jaren blyvei 26 jaren over. waarin nalui werd. Maar daar zit ook v heel stuk „verloren tyd" i reeds lang verpulverd. Misschien ^^ersw,8 heeft de veertienjarige Manasse een brok naar een vogelnestje gegooid en werd de rest door zijn vriendjes gebruikt om een hut te bouwen. stilte zich niet laten vullen met een epos van weleer. „Een dor land" heeft bronnen nodig om vruchtbaar te zijn wist Achsa en die bronnen moest ze hebben. „Zij haalde hem (Othniel) over _>m van haar vader een stuk bouw land te vragen," maar de bruide gom bleef zwijgen. Hij was een held Het weekblad Time beschreef onlangs in een anekdote, die op dit ogenblik de van België verleden jaar de stad Warscl departement van buitenlandse zaken baai hem of hy ook Rooms-Kalholiek was. antwoordde hy verlegen. „O, natuurlijk", i een communist." „Uiterlyk, majesteit, niet de verhouding tussen kerk en staat in Poli ronde doet. Toen koningin-moeder Elisabe nu belucht, begeleidde een officier van h naar een Hoorns-Katholieke kerk. Zy vroi Innerlyk, majesteit, maar niet uiterlyk", rrvolgdc de koningin-moeder, „u bent im innerlijk", was het antwoord van de off Erven F. Bohn N.V., Haarlem (275 blz., gebonden f 15. Van prof. Lindeboom, de hoogleraar aan de Vrije Universiteit, was reeds bekend, dat hij een voorliefde had voor de figuur van Boerhaave dat hij zijn onderzoekingen naar Boerhaave zelfs hao uitgestrekt tot in Rusland Weinu, het schijnt ons toe, dat hij met deze nieuwe uitgave de Boerhaave-lueratuur in ons land belangrijk heeft verrijkt. Wij hebben deze correspondentie Boerhaave aan Bassand de •dere helft: de brieven van Bassand aan Boerhaave is helaas nin meer gevonden met grote be langstelling gelezen. Zij bevestigt de wetenschap dat Boerhaave uitermate knup medicus en groot kenner van de natuur is weest. Zijn adviezen waren wijd zijd gezocht. Met name met B sand heeft zich een allerhartelijkst contact ontwikkeld ev beide ge leerden zijn 'aar tot grote steun en hulp geweest i'reffend blijkt wel uit deze bru. hoe de grote geleerde Boerhaave zich onvoorwaardelijk placht te geven aan Góds wil en leiding in zyn leven. Niet verant woordelijk cember werden herhaaldelijk schoten gelost op voorbijgangers. Een meisje werd in de rug getroffen, een ander kreeg een schampschot langs haar wang, zestien personen ontsnapten aan een snelle dood, maar maakten de schrik van hun leven door. fu is de dader gepakt. Er zal een psy chiatrisch onderzoek worden ingesteld. De schutter zelf heeft al verklaard: „Het spijt me, dat ik zoveel moeilijk heden veroorzaakt heb. Ik heb echt be rouw. Maar het komt van tijd tot tijd over me en dan doe ik dingen die ik me later niet kan herinneren. Ik ben niet verantwoordelijk." iDe vraag die bij mij opkomt is: „Wie is dan wel verantwoordelijk?" Het woord „bezetenheid" is tegenwoordig nogal in de mode, al of niet in zijn Bijbelse betekenis. Maar als het een vorm van bezetenheid is, dan moet er een overgave geweest zijn, aan die geest, die zonde, die idee fixe is. Een Veluws boertje verscheen jaren gele den eens voor de rechter wegens dief stal. Hij verklaarde, dat hij onschuldig was, hoewel hij op heterdaad was be trapt. Toen de rechter om een ver klaring vroeg antwoordde hij: „Niet ik, edelachtbare, was de schuldige, „maar de zonde die in mij woont, mijn oude mens." De rechter hield er een betere theologie op na, maar ik ben bang dat heel wat moderne psychia ters in de voetstappen van het Ve luws boertje treden. Dat betekent niet, dat er geen enkele vorm van „niet toe rekeningsvatbaarheid" zou zijn, maa- in menig geval hebben we niet allee- een psychiater, maar ook een theoloog nodig om een uitspraak te kunnen God stelt de mens verantwoordelijk In het boek Jozua lezen we van Achan, die met zijn kinderen gestenigd wordt. In heel wat meditaties wordt God in dit verband beschouwd als een Oud Testamentische wraakgod, die zich in het Nieuwe Testament bekeerd heeft. Niets is minder waar. De God van het oude Testament is de God van het Nieuwe Testament. Achan had een mantel, wat goud en een handvol zil ver gestolen. Hij werd veroordeeld als een moorde naar, volgens de Mozaïsche wetten. Achans straf was geen wreedheid, maar volkomen overeenkomstig Gods wet. Hij. zowel als zijn kinderen, die van het gestolenen geweten hebben, bracht de ban op het leger, zodat Is raël verslagen werd bij Ai. Achan was meer dan een dief; hij was een zes- endertigvoudige moordenaar. Hij en zijn kinderen hadden de dood van deze mannen kunnen voorkomen. Achan had geen psychiater, die kon verklaren dat de begeerte zo sterk werd in hem, dat hij zich wel overge ven moest. God zou waarschijnlijk niet eens naar de psychiater geluisterd hebben. Achan werd verantwoordelijk apte een Israëliet doodde. lacune in onze wetgeving, die man zijn moeilijk te vullen buurman in het gezicht slaat, komt hij voor de rechter terecht en de klap kost hem een behoorlijke boete. Als diezelfde man, die buurman met heel zijn hart haat, kan geen rechter er iets aan doen. Toch kan diezelfde intense haat uitgroeien tot een bezetenheid die tot moord kan leiden. De man kan dan verminderd toerekenbaar ver klaard worden, omdat hij het in een vlaag van waanzin deed. Niet de ha mer of de bijl was echter het wapen, maar de haat. Terecht schrijft Johan nes: „Een ieder die zijn broeder haat is een mensenmoordenaar." Ons Nederlands wetboek heeft een aan tal paragrafen over overspel, maar kan weinig uitrichten. De Nederland se geest ziet nog altijd neer op een man en vrouw die zich aan overspel overgeven, en terecht. Wat echter ach ter de gesloten deuren van de geest gebeurt, weet alleen de eigenaar van die geest en toch is overspel daar be gonnen. Zonde groeit, zonde overvalt een mens niet, maar neemt hem stuk je bij beetje in bezit. Daarom als Christus over overspel spreekt, gaat Hij naar de wortel en zegt: „Een ieder, die een vrouw aan ziet om haar te begeren, heeft in zijn hart reeds echtbreuk met haar ge pleegd". De wortel moet geraakt worden Christus blijft niet bij de daad zelf staan en constateert, dat haat, lust, begeer te of wat dan ook, zo ontzaglijk sterk was dat de dader wel meegesleurd moest worden. Hij gaat terug naar het begin, naar de plaats waar de mens zich overgat Hij spreekt Zijn ..schuldig" uit, hoewel Hij weet dat er krachten zijn die de mens niet kan beheersen; omdat die mens speelde met machten, die hij niet in toom kon houden; machten, waaraan hij zich echter niet behoefde over te geven, heef?* ^"^lr's^us d'e machten verslagen Zolang een psychiater bij de gevolgen blijft stilstaan of de werkelijke oorzaak over het hoofd ziet. zal hij altijd tot verkeerde conclusies komen. Eigenlijk is een psychiater een gevaar voor on ze geestelijke volksgezondheid, als hij niet tevens een theoloog is, niet alleen een theoloog van professie met een heleboel theoretische kennis, maar een theoloog van hart, die in gemeenschap met de hemel leeft.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 13