CHRISTELIJK Kerkelijk vormingswerk of kerkelijk jeugdwerk? Vervolging in Colombia geen verzinsel Nieuwe C.A.O. voor het bouwbedrijf SNELPON lijmt koppensneller Een dromer op pad 2 fclj Argentijnse methodistenbisschop Hiërarchie slaat waarschuwingen van de paus in de wind De Argentijnse methodistenbisschop Santé Uberto Barbier), die in verband met de vergadering van het uitvoerende comité van de Wereldraad van Kerken Europa bezocht, heeft verklaard, dat de berichten over vervolgingen in Columbië allerminst overdreven zijn. Bisschop Barbier! is een van de zes presidenten van de Wereldraad; hij vertegenwoordigt in de Raad de protestantse minderheid in de landen van Zuid-Amefika. In Columbië zijn scholen, zendingsposten en kerken gesloten. Kerkdiensten moesten worden afgebroken, gelovigen kwamen in de gevangenis. Mishandeling van predikanten en gemeenteleden en verwoesting van gebouwen zijn niet verzonnen door oproerkraaiers. Bisschop Barbieri zocht de oorzaak van j de R.K. Kerk zijn omgekomen. Maar, zo dit alles niet zoals van rooms-katho-1 zeide bisschop Barbieri, buiten die onge- lieke zijde wel eens wordt gedaan in regeldheden om leden de protestanten een politieke strijd tussen conservatieven ook verliezen niet door de officiële ver- i liberalen. Inderdaad _is de macht van j volging van tegenstanders van de rege- Citaten wel degelijk door vervolging de militaire junta in Columbië in het I ring, maai wc binnenland eigenlijk gering. Dat schept om het geloof, conflicten, waaraan slechts door een De bewering, dat in Columbië de zui- regeringswisseling een einde zou kunnen I verheid van het christelijke geloof tegen komen. I Noordamerikaanse sekten verdedigd moet ,r - worden, klinkt mooi, maar deze sekten Maar de rooms-kathoheke hiërarchiezijn er niet alleen in Columbië. Boven- buit deze politieke onrust uit om het dien doen de „oude" protestantse kerken voor haar uiterst lastige protestantisme het grootste deel van de kerkelijke arbeid; uit de weg te ruimen. Daarbtf heeft zij de Gereformeerde (hervormde) Kerk de op matiging aandringende boodschap- heeft een traditie van ruim honderd jaar. pen van de paus in de wind geslagen. Men heeft van rooms-katholieke zijde Het gebrek aan eenheid kan de r.k. gezegd, dat bij de politieke ongeregeld- hiërarchie in Columbië de protestanten tiernepingswerk NFDERL. HERVORMDE KERK Beroepen te Westerhaar (toez.): vik. H. van Dijk te Bruinisse; te Kerkdriel (toez.): vik. J. A. Poelman te Wassenaar; te Boven-Hardinxveld: J. H. Cirkel te Woudenberg; te Waarder: J. C. Stelwa- :n te Hillegersberg. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Oude Pekela: H. Horten- us te Engwierum; te Brulnlsse: kand. C A. Wielemaker te Silvolde. Tweetal te Dokkum: J. Banga te Vleuten-De Meern en G. Oppedijk te Appelscha. GEREF. KERKEN (OND. ART. 31) Beroepen te Bussum: K. Büning te Rijnsburg. GEREF. GEM. IN NEDERLAND Bedankt voor Nieuwerkerk aan den IJssel: H. Ligtenberg te Rotterdam-C. De Staatscourant van heden bevat een besluit van de minister van land bouw, visserij en voedselvoorziening, houdende ontheffing van het verbod om te vissen met ankerkuil in het Hol- landsch Diep boven de Moerdijk en in de Amer. In het gekrakeel tussen de gene- jraties komt soms onheilig vuur op 'het altaar. Bepaalde teksten wor den mishandeld ter tafel gebracht, voorzien van een eigen (de spre ker gunstige) exegese. Dat zijn van die teksten, die mits op het goede moment gebruikt een verder gesprek onmogelijk maken. Hier rijzen toch wel enkele vragen. Is het juist vaak uit het verband losgebroken schriftwoor den als kanonskogels tè gebruiken? Als we zeggen; heden in de laatste jaren ook leden Boek moeilijk verwijten. Zijzelf bestrijdt niet alleen de protestantse zending, maar evengoed de r.k. zendingsorganen, die vanuit de Verenigde Staten naar het land komen. In Zuid-Amerika is de kerkelijke situatie verder niet ongunstig voor de protestan ten, zo deelde bisschop Barbieri mee openlijke vervolging komt niet voor. Ir. Mexico, Peru en Venezuela zijn enkele beperkende bepalingen. Men kan ook elders geen toegang tot de radio krijgen. In Argentinië wil de R.K. Kerk de scho len weer rooms maken. De Wereldraad dient de bij hem H -1 blijft, ook daarom omdat het niet gesloten kerken te verdedigen. in zonder meer mogelijk blijkt oplossingen Evanston is dat nadrukkelijk gezegd, te geven die steeds en allen bevredigen. Men heeft daar aan de kerken gevraagd Dan vooral is elke positieve bijdragehun invloed te laten gelden. In Geneve welkom. De schrijver geeft steeds eenheeft het uitvoerend comité zich deze overwogen oordeel en zijn ervaring stelt maand opnieuw in deze zin uitgesproken, hem in staat, de verschillende aspecten Het Madrileense seminarie VAN DL, DAG Politie, vormen voor haar maat schappelijke taak, de opleiding, een centraal advies-orgaan, door A. J. van den Berg. Uitgave N.V. Dubbelde- man's Boekhandel, Leiden. Gaarne vestigen wij op bovenstaande studie de aandacht. De schrijver kent zijn materie, een materie die boei- EEN WOORD VOOR VAN DAAG Optrekking lonen, minder grove indeling en functie-omschrijving (Van onze sociale redacteur) Het hoogste officiële uurloon voor een volwassen werknemer in de eerste ge- meenteklasse is gestegen van f 1.34 tot f 1.63. En het laagste officiële uurloon in de vijfde gemeenteklasse steeg van de Bijbel heeft bij ons altijd het laatste woord, be tekent dat dan, dat een gesprek afgebroken dient te worden omdat iemand met een bijbelvast gebaar een citaat op tafel werpt? Of moest dan eigenlijk het gesprek pas goed beginnen, namelijk over de vraag: waar staat dat, wat be tekent het, wat is het verband? En dan niet met losse citaten uit het hoofd, maar rondom een open Bijbel. Is het zindelijk, het kerkelijk vraagstuk op te lossen met het losjes (doch devoot) zeggen van: „dat zij allen een zijn"? Of met een tekst, waaraan men een tegenover-1 jong (een twist die natuurlijk de gesteld betoog kan ophangen? Is j zede betreft) dat bekende, maar het juist hetzij „het verterende al te vaak misverstane woord van vuur", hetzij „God is liefde" tejPaulus zien opduiken: Beproeft verabsoluteren? alle dingen en behoudt het goede. Deze vragen rijzen ook, wan- Dit stukje is al te lang; morgen neer we in de twist van oud en verder. ria Vrijheid van beroej MEN HOORT iemand nog wel zeggen: We leven toch land! Dat wil dan zeggen: binnen grenzen van de strafwet mag ik di wat ik wil. Als ik geen wet of ordening overtreedt, laten de Pol^*mid< en de justitie mij met rust. Zulks is juist. In een dictatuui is men van leven en vrijheid zeker, al overtreedt men geen aan de almachtige overhei 4 ND! Ie VOOR HET BOUWBEDRIJF is een nieuwe collectieve arbeids overeenkomst ontworpen. De delegaties van de werknemers en werkgevers zijn het eens geworden over nieuwe arbeidsvoorwaar den. Naar verwacht mag worden, zullen hoogstwaarschijnlijk ook - de binnenkort te houden ledenvergaderingen van de werkgevers- n(m behaag, ka„ selll organ.sat.es ach gunst.ge zin over het ontwerp uitspreken. h (jn iechtetail Daarna kan de ontworpen c.a.o. ter goedkeuring en algemene ver- t h bindend verklaring aan het coilege van rijksbennddelaars -orden voorgelegd. In het nieuwe ontwerp zijn de ionen gemiddeld met circa Nederlani| ,hans een „aarh(,id 15 pet. verhoogd, vergeleken by de vorige c.a.o. Dit geldt ook voor de uurlonen van de jeugdige werknemers. ref. hetgeen hij te berde brengt centraal advies-orgaan. Wij Het protestantse seminarie in Madrid hetgeen h«, .opmerkt j_ een1'ja„ Eeleden door de politle gc. sloten heeft de opleiding van predi kanten nog niet ter hand genomen Weliswaar zijn de zegels door de autori teiten verwijderd, maar de leiding van het seminarie wil eerst schriftelijke toestemming hebben, voor zij haar taak voortzet. Zonder zulk een toestemming loopt men immers het gevaar, dat het seminarie weer door een willekeurige actie zijn arbeid zou moeten staken. Bisschop Barbieri gaat deze maand Madrid om deze zaak met de Spaanse denken ook over het systeem van betaalde schuwingen, een systeem waartegen wij zelf destijds bepaalde bedenkingen heb ben geopperd, waaraan de schrijver ook een grote mate van gegrondheid toe kent. Wij onderschrijven gaarne wat de schrijver in zijn woord ter inleiding stelt: „Moge dit werkje er ook toe bij dragen, dat meer belangstelling voor de politietaak ontstaat bij jonge mannen die zich geroepen voelen mee te werken aan de handhaving van de rechtsorde" autoriteiten te bespreken. n Kwaliteitsproduct van de Wybart-Fabrleken. 70 an 90 ct. alléén bij Apothekers en Drogisten Melodie en woord der Ethergolven DONDERDAG 21 FEBRUARI 1957 Hilversum I. Gym: 7.20 Gra AVRO: 8.00 Nws; 8.15 Gram; 9.00 Gym d vrouw; 9.10 Vd hulsvr; 9.15 Gram; 9.35 V\ terst; 9.40 Morgenwijding; 10.00 Gram; 10 V d kleuters; 11.00 Tussen de wal en i schip, caus: 11.15 Omr ork en sol: 12 fsa.'s, s; 13.15 - 13.55 Beursber; 14.00 Gram; 14.20 De man in de schaduw, hoorsp; 14.45 Kamermuz; 15.15 V d zieken: 16.00 Van vier tot vijf; 17.00 V d jeugd: 17,45 Regeringsuitz: Nederland den: 19.00 V d kleuters De peperklip; Dirk Schafer-herdenking.' I.d.Pi o, «o. - "-■:hrijving; 22.20 ct; 23.00 N< io; 12.25 spionnetje; 12.30 Llch*" .00 N' reld: al Verkeersbeleid jraat-generaal van Scheep- 18.15 Sportproblemen; 18.25 Puzzel mee "1 17.00 17.40 Beursber; 17.45 Vo< cordeonspel op de kepei progi Horizontaal. 1 In het oog springend, 5 zwemvogel, 7 muiterij, 10 delfstof, 12 scheiding der continenten, 13 wagen, 17 opmaken, 20 bergplaats, 21 batterij. Verticaal. 1 Zacht, 2 dier, 3 troef kaart. 4 metalen bak, 6 naar beneden, 8 insekt, 9 lichaamsgestalte, 11 vulka nisch produkt, 14 verstand, 15 bijwoord, 16 vogel, 18 oploopje, 19 rivier in Utrecht. OPLOSSING PUZZEL NO. 49 Horizontaal. 1 Stoomboot, 2 loom-a de. 3 ark-N.T.-S.E.- ik, 4 aspirines, pal - bus - fut, 6 klauw - kast, 7 log - somber, 8 arend - zege, 9 pensee - Verticaal. 1 Slaap - klap, 2 tors ore. 3 ook - plagen. 4 omnibus - N.S., 5 mat - rus - ode, 6 basis - K.M. - ze, 7 oren - fabel, 8 odieus - ego, 9 tekst - tres. .38 Lichtemuz; 12.55 Zo kath nws; 13.20 Twi .00 Promen ijzer; 13.00 Ni o's; 13.40 Gram. NCRV rk en sol; 14.45 V 15 45 Gram; 16.00 Bijbellezing: 18.45 Gi JHHH ■ram; 19.20 Sociaal perspe progr; 19 55 Een artikel toespr: 20.00 Radiokrant: 20.20 21.45 Gram: 22 00 Periodiek. 22.35 Gram; 22.45 Nws: 23.15 Sport- 13.20—24.00 Gra «var progr: 21.50 Dagsluiting. Engeland, BBC Home Service 330 m. 12.00 d scholen; 13.00 Orgelspel; 13.25 V d art 13.55 Weerber: 14.00 Nws; 14,10 Meded; 14.1 Gevar muz; 15.00 V d scholen; 16.00 Grarr 16.30 Hoorsp; 18.00 V d kind; 18.55 Weerbei 19.00 Nw: 20.00 Wetensch, ;ital21.15 Caus 22.15 Town for 23.45 Pari ov nd; 19.45 Plano- ppelljk overz; 20.15 Fia- 21.30 Gevar progr; 22.00 im; 23.00 Ork conc; 23.30 rz; 24.00 Nws; 0.08—0.13 eland, BBC Light Programme 1500 er i. 12.00 Nws en voordr: 12.15 Mrs Dale' dagboek; 12.20 Ork Conc; 13.00 Pari kind; 15.00 V d boek; i: 19.00 G xmj KmfÊKKÊfUÊtÊÊÊ Hoorsp met muz; 21.30 Bi Gevar progr; 22 30 Gev; 14.45 V d v; 16.00 Nws en lichte 17.15 Mrs. Dale's dag- 20.25 Sport; 20.30 Qulzprogr; 23.00 Ni 23.15 Act caus: 23.20 Dansmuz: 24.00 Voor 0;15 Orgelspel: 0.50 Progr-overz; 0.551.00 4. 324 m. 12.00 Amus ork: 12.30 ber; 12.34 Gram; 13.00 Nws; 13.11 spel: 14 00 Eng les: 14.15 Gram; 14.30 F les: 14.45 Gram; 15.00 Schoolradio; 15.30 Gram 15.45 Duitse les; 16.00 Koersen; 16.02 PU norecital; 16.45 Cello en plano; 17.00 Nwi 17.10 Gram; 17.15 V d kind; 18.15 Knapenkooi 18.30 V d sold; 19.00 Nws; 19.40 Gram: 19 50 Vrije politieke tribune; 20.00 Gram; 20.10 derne tijden; 20.40 Verz progr; 21.30 De V doop; 22.00 Nws; 22.11 Internat Radio- versitelt; 22.30 Gram; 22.55—23.00 Nws. Brussel 484 m. 12.00 Gram: 12.30 Idem; 13.00 Nws; 14.15 en 15.30 Gram; 16.05 Lichte muz; 17.00 Nws; 17.10 Gram; 17.30 Z; en piano; 17.50 Gram; 19.30 Nws; 20.00 Hoorsp; 22.00 Nws; 22.10 Vrije tijd: 22.55 Nws. De moeilijke situatie van de Jonge Kerk r Op het kruispunt De Hervormde Kerk, het weekblad voor her vormd Nederland, schrijft over de organisatie de Jonae Kerk er wat daar- niet: we zljn bi;)na VD41160 in de werkelijk bewust mee- ta, c„v,r,Wa„a^aa i3ar verder. Jongeren heb- levende jongeren elkaar mtrent ter synodeverga- ben andere 2aken die boei- kunnen vinden. En daar- aering is Gesproken: en het massale trekt niet mee overeenstemmend veel van het revolu- werkprogramma tien jaar gele- telijke training. het afleggen van belijdenis gaat op steeds later leeftijd geschieden. Ter vergadering bleek wel. dat lijke leiding. 'PWEE afgevaardigden de sectie „Jonge Kerk" den is nu algemeen van de hervormde jeugdraad vaard. Het jeugdwerk in Dat alles vond zijn kwamen ter synode. De ont- het algemeen heeft het ting in de vraag va moetine heeft'enkele uren in moeilijk en in de kerk zien Landman. wat wi u..i._ we ook het ebben van het „jonge kerk" nit eigenlijk tij. Dus ook in de „jonge zijn: kerkelijk - vormings- kerk", die kerk en jeugd- werk, of een. vorm van werk beide heeft willen jeugdwerk, speciaal gericht in opdracht der synode ge- zjjn £r zjjn nog ruim zes- op de jonge leden der kerk dane werk onder de jonge honderd groepen van de en dus thuishorend onder de lidmaten. Het rapport, dat ter Jonge Kerk, maar het is hervormde jeugdraad, afel lag, was openhartig, ook geen beweging die het ge- i daar diep- de lande- de sectie, de kern-binding toe had gewild, maar dat 8ees" juist de jongeren zelf daar beslist nog niet toe bereid nfclui- zijn- 0ok bleek men irï ,de n ds „jonge kerk" een ontwikke- de' ling te zien, waarbij men 'meer jóngeren, die (nog) niet belijdenis doen. erbij gaat betrekken, mits en voor zoverre zij de gericht heid op het gemeente-zijn aanvaarden willen. daar under -uitat AL het bovenstaande raakt hPlT n n e pronk ader onder VVTIJ staan op het kruispunt", zA vorm en doel van het W daar kwam het antwoord ook daar waar eigenlijk vooral de practische vragen aan de De synode bleek begrip en medeleven te hebben; ook in de kritiek kwam de belang stelling door. zijn beslag heeft gekregen. Wat zit daarachter? Wat vai moet men doen ter verbe- op tering' de „jonge op neer ten zy wetuc. - bespreking: welke daarin gesteund door ds. positie neemt de jonge kerK -hoe staat zij theologisch het geheel der kerk? De ..aag kwam uit de synode. Het antwoord was eigenlijk: T TIT de synode kwamen sug- de synode namens ae ner- Unties. EnkeUmMen werd SXÏ niet mee schuld? Is genoeg aandacht de bespreking tot het lidmaatschap der wei vee' a^n vorming tot dr. Bartels anoacni be- gemeentelid gedaan: woord over de voorbereiding d. longer» vragen daar- Mjo* Want zij willen zelf de schrijven zeide, richtte het herderlijk .christen band met de kerk de kerk, de „jonge kerk" ren, de koen orde zjjn ge- kerk wel op de beste Z."Skt Sr^ïaa^fv^io?- SyWate vastbonden de ge kerk" werk niet iets de Nederlandse met de plaatse- menleving". Maar ook daar vasthouden, waar groepen zijn, die zich de plaatse- niet geheel in dit schrijven onder de jonge- van nei wer* Daarnaast vroeg o meer aandacht voor de ont- „jonge kerk" arbeid een reld Tot de vruchten van de spanning der kerkelijke jon- sterk op de vorming gericht bezettingstijd behoorde een geren; men wilde de jonge karakter, bloeiende organisatie voor kerk graag langs deze weg de „jonge kerk" Het zijn van de kerk ligt Aan'de andere kant wil menselijkerwljze gespro- de jonge leden der gemeen- jongeren aan zich laten bin- men heel duidelijk iets van "entezU Is de kerk te. stoelend op het werk den; zo werd verteld over het jeugdbewegingselement ge Semeen was van de vereniging van jong- avonden met moderne dan- bewaren. Dan is de „jonge synode, en hervormden; er waren vier sen. Ook werd er gevraagd kerk" ontmoetingspunt voor £e^ goefl^ y bezoldigde secretarissen, er nn-, aan nieuw revolutionair innueren van dezelfde leef- naar e,¥.cn org Ook werd er gevraagd kerk" ontmoetingspunt een nieuw revolutionair jongeren van dezelfde leef- maandblad met élan. een nieuwe boeiende tijd, met dezelfde interes- twintigduizend abonné's; gedachte. .Maar anderzijds sen en vragen;zij zijn i*~- toogdag bracht J" 1 ge kerk" samen dit gesprek ■hadden. Opdat de Jonge Kerk wete, dat zij in haar werk niet alleen staat, de kerk in haar Am- zei men: is dat wel de be- mers allen in het voorpor- stërdaïn tienduizend jonge- doeling van de „jonge taal of net over de drem- m naar ren bijeen. kerk"? Moet men niet veel- pel der volwassenheid (en m wordt Q Rapport en bespreking er- eer juist de aandacht rich- der kerk). d k *k h r geheel van hebben duidelijk ge- ten op dc vorming van het alles doe wat In haa"ver maakt: dat is zonder meer jonge gemeentelid en moet Door deze piaats op het a ,.'t h t k on„ verleden tijd. De getallen het dan niet juist gaan om kruispunt vast te houden mogen ligt om ente,c. zijn kleiner geworden, het de weinigen uit de toplaag? maakt de „jonge kerk het J 8 s maandblad ging over in de In dat geval zal er een zich niet gemakkelijk. En den, zoals^dat doOT de sec pagina in „De Hervormde straffere organisatie moe- men kan zich afvragen, «e ..jonge KerK ,mp Kerk", het eerste vuur is ten komen, een kerngroep wat daar In de toekomst stimuTeren verdwenen. Vreemd is dat of werkgemeenschap, waar- van blijven kan. Immers gedaan, te stimuleren. f 0.99 tot f 1.10 Een ander belangrijk voordeel is de in dit ontwerp verder uitgewerkte werkclassificatie. Zo zijn er voor de volwassen werknemers niet meer drie maar vijf groepen, de indeling is daardoor aanzienlijk minder grof ge worden. Voor de jeugdigen is de in deling van drie op vier groepen ge- Het aantal vermelde functies is voor de burgerlijke en utiliteitsbouw van 15 op 40 gebracht en bovendien zijn hier aan thans voor het eerst ook functie omschrijvingen toegevoegd. Hetzelfde geldt voor de water-, spoor- en wegen bouw met dien verstande, dat hier het aantal vermelde functies van 27 op 70 is gebracht. Een ander novum In deze c.a.o. is, dat aan de Bedrijfsraad voor het Bouw bedrijf de bevoegdheid wordt gegeven een werkgever en/of werknemer, die zich schuldig maakt aan overtreding van het bij deze c.a.o. bepaalde, een boete op te leggen van f 25 voor elke dag, waarop en voor elk geval afzonderlijk, waarin deze overtreding is begaan. Daar de voorgeschreven lonen verplicht z|jn, stelt men zich dus b|j het afwijken van deze lonen (l.c. het uitbetalen of ontvangen van zwarte lonen) bloot aan deze straf. Ten aanzien van de prestatiebeloning is bepaald, dat indien op een object niet in tarief wordt gewerkt, de werkgever bevoegd is een bedrag gelijk aan ten hoogste 15 pet. van het voor de werk nemer geldende uurloon als extra be loning uit te betalen. Indien in tarief wordt gewerkt op basis van ervarings normen zal de beloning geschieden vol gens de zgn. 60/100 lijn, met dien ver stande dat bij 100 pet. prestatie 125 pet. van het uurloon wordt uitbetaald. Bij tariefwerk met normstelling óp basis van gemeten tijden, zal de 80/100 lijn worden aangehouden, met eveneens een uitkering van 125 pet. van het uurloon bij 100 pet. prestatie. Bijzondere bepalingen zijn nog opge nomen voor de arbeiders in het rijs- werkers- en steenzettersbedrijf en voor chauffeurs in het bouwbedrijf. Voor de eerstgenoemden bewegen de lonen zich tussen f 59,04 en f 78,58 en voor de chauffeurs tussen f 75 en f 80 per week. Eerste gereformeerde televisiekerkdienst Vanuit de Westerkerk te Hilversum zal op zondag 17maart de eerste gere formeerde televisie-kerkdienst worden uitgezonden. Ds. J.oh. C. BrussaaTd, emeritus pre dikant van de Gereformeerde Kerk van Oegstgeest, zal in een deel van de kerk dienst voorgaan. De preek het andere deel van de liturgie wordt gehouden door ds. G. N. Lammens te Rotterdam- Kralingen. Tweede Hongaarse Lutherse bisschop in ambt hersteld Vertegenwoordigers van de regering in de kerkdienst De tweede bisschop van de Hongaarse Lutherse Kerk is in zijn ambt her steld. Bisschop Turoczy, die gedwongen werd af te treden, bisschop Ordasz tot zijn ambt ingeleid te Györ. In Boedapest is het derde lid van de kerkleiding in zijn ambt beves tigd. Deze kerk heeft twee bisschoppen, die samen met een leek het bestuur voeren. Opvallend was de aanwezigheid in de feestelijke kerkdienst van twee vertegen woordigers der regering. Bisschop Turoczy wees in zijn preek op de plicht tot gehoorzaamheid en schotels ook De snelste VELPON Maar hoe ruim of hoe eng zijn grenzen van de strafwet? Daar hangt af de mate van vrijheid, de vang daarvan. Vandaag willen wij niet schrijvi aver de vrijheid van godsdienst, vrijheid van vereniging en vergad ring, de vrijheid van drukpers. Va daag willen we het hebben over vrijheid van beroep. Hoe is het da^ mede gesteld? ir jÏÏe imafbest de overheid. Maar wanneer de overheid zich tegen God keert, moet men Hem meer gehoorzaam zijn dan de mensen. Kerk en jeugd in Rusland Radio-Moskou heeft bericht dat een Sowjet-Russisch jeugdblad dinsdag een brief heeft gepubliceerd, waarin gezegd wordt dat de toenemende irfvloed van de kerk op de jeugd „niet toegestaan kan worden". De schrijver van het be trokken artikel klaagt erover dat de priesters „hun strijd om hart en geest van de jonge mannén en vrouwen op steeds grotere schaal voortzetten door op geraffineerde wijze hun werk passen aan de omstandigheden a ogenblik". In de brief wordt toegegeven dat de kerk haar houding tegenover de staat gewijzigd heeft. Hier voegt de schrijver echter aan toe, dat „religieuze ideologie in wezen vijandig is aan de gehele structuur van ons leven en.dat de Rus sische jeugdorganisaties zich erop moe ten toeleggen dat verspreiding van deze ideologie verhinderd wordt". JN HET BEGIN van deze eeuw, k(. iedere Nederlander het beroep ujlUl oefenen, dat hij wilde, op sleci d| enkele uitzonderingen na. De wet bepaalde b.v. dat, om aifcger tandarts, veearts, advocaat, ondeny w) aan een lagere school of leraar a middelbare school te zijn, iemaf een diploma moest hebben. Gemeenl lijke verordeningen bonden vaak 1 venten of opkopen van afval e.d. een vergunning van burgemeester f wethouders. Maar de meeste beroep! waren vrij. Iedereen kon slager, baje ker, kruidenier, kapper en wat meer zij worden. Heel anders is thans de toestand. Voor hele reeksen van beroepjj stellen de vestigingswet kleinbediiibur en haar uitvoeringsbesluiten eisen vakbekwaamheid, handelskennis credietwaardigheid. Organisaties van belanghebbend^ vragen vaak ten eigen bate of bate van het publiek om zulke van vakbekwaamheid. De gewone wetgever is bevoegd tv beroepsvrijheid in te perken, tenru de Grondwet hem zulks zou verbieda Doet de Grondwet zulks ten aanzij van een of ander beroep? Siste tie: C^LECHTS één beroep vinden waarvan de Grondwet bepaalt, tyceei de gewone wetgever voor de uitoejr9ta ning daarvan geen eisen mag stelkr w Dat is het beroep van onderwijs geve|. Echter met uitzondering van het gevl van algemeen vormend lager en m!|Ior| delbaar onderwijs, waarvoor de wet U® dus niet een gemeentelijke verordjriel ning eisen van bekwaamheid m|Ma stellen. Fs g Het geven van hoger onderwijs, W geven van onderwijs in een vak (bjA schilderen) of tot het bijbrengen vl een bepaalde vaardigheid (b.v. schë men) staat volgens de Grondwet e( ieder vrij. De gewone wetgever m5istf .Ijhier geen eisen stellen. fe Waarom brengen wij dit naar vorefceh Omdat uit de kringen van de rjDe schoolhouders voor automobielen F1®, motorrijtuigen aangedrongen wordt j het stellen van eisen van val bekwaamheid, handelskennis en ci h dietwaardigheid. i ee Wij nemen aan, dat de ministejj d' van economische zaken en van verke en waterstaat zich niet zullen lattde verleiden tot een maatregel, die naleen onze stellige overtuiging in strijd mnetl de Grondwet ware. r Wij vertrouwen, dat de minister vi waterstaat ook niet clandestien Grondwet zal schenden door onder t motto van bescherming van de veilig heid van het verkeer een apart bewijs te gaan eisen voor hen, die e£fi ander autorijden willen leren. Duizenden vaders leren hun kindf' ren autorijden, duizenden jonge nen leren hun zusters en vriend^1 autorijden. Bij dit lesgeven in dorpen of de buitenwegen gebeurd helemaal geen bijzondere ongelukkei die tot ingrijpen nopen. 16 Deze laatste veronderstelling was dichter bij de waarheid dan de buurt kon vermoeden. Er was iets geheimzinnigs aan Gerard Verbree. De sfeer van de door leed geknakte mens was rond om en aan hem en hij vreesde het goedkope me delijden van belangstellende vrienden en kennis sen. Hij droeg een wond, waaraan ruwe vingers niet mochten tasten. Eigenlijk was hij geheel en al wond, doch de pijnen wilde hij alleen dragen. Daarom was hij ontvlucht aan zijn oude omge ving om neer te strijken in de straat der bur- gelijke deugden. Temidden van emotieloze men sen wilde hij wonen om in de gelijk'»e:d aller dagen te leven als een man, die neege mallen was langs de weg en te gebroken was om weer op te staan. Onopgemerkt wilde hij leven achter de muren, die hij opgetrokken had tussen zichzelf en de harde wereld. Hij wilde vergeten wat niet te ver geten was.. ..het was te veel en te erg. Hoe haatte hdj de wereld en de vrienden, die welwil lend gezegd hadden: Het is toch wel erg hij was altijd zo'n aardige kerel Een aardige kerel was hij geweest, nu was hij verworden t.ot een triest wezen, dat verteerd werd door wraak gevoelens, die nooit bevredigd zouden worden Hij bezon zich op moord of doodslag, doch hij zou nooit moorden want in hem resonneerde nog altijd het gebod: Gij zult niet doodslaan Met een gif gedoopte pen schreef hij brieven, die nooit verzonden werden, omdat bij nader inzien de woorden te mat gebleven waren om uit te beelden wat zijn verscheurde ziel ontsteeg. Geen enkele daad kon hem vrij maken van de ver schrikking, waarin zijn leven was ten onder ge gaan. Dadenloos slofferde hij de dagen door. De avonden waren zwaar van schrijnende gedachten en de nachten beklemmend van grievende herin neringen. Hij kende geen zonlicht en geen open- bloeien der getijden, er was voor hem niets dan een verleden, dat als en stormwind over hem heen was geraasd. Verbijsterd zag hij de puin hopen en hij durfde niet vooruitzien. Alles was voorbijer was geen toekomstgeen vreugdegeen geluk... er was niets dan de pijniging der gedachten. Er waren geen uren en geen dagen, geen weken en geen maanden. Hon derd jaar oud was hij want eindeloos was de weg waarop hij na de ramp gelopen had. Hij was twintig jaar, want kort was zijn leven ge weest. - het was als een zucht die de mond uii ^eblazen werd. Volgen= het geboort»r<»®ister was bi) on de dag van zijn vlucht udt de wereld zes en dertig ja ren en een paar maanden oud. Waarom voelde de Dromer zich in het bijzonder tot deze 1 aangetrokken? De vrolijke zwerver en de som bere wereldverzaker waren geestelijk eikaars te genvoeters en toch waren zij vrienden in de bes te betekenis van het woord. In de nabijheid van de Dromer kon Gerard Verbree een ogenblik vergeten welk een geslage ne hij wel was. Dan had hij een gevoel alsof c voor hem een nieuw openbloeien van leven nog mogelijk was. De aanstekelijke lach van de Dro mer was als de zeldzame zonnestraal, die ii winter de donkerste dag en ogenblik een fees telijk aanzien weet te geven. Lang duurden deze perioden van licht niet, ma-ar zij waren voldoende om de Dromer te to- nen, dat niet alle levenslust in zijn vriend was j uitgedoofd. Na voor Piet de kastjesman zijn ver koopkunst gedemonstreerd te hebben, toog de 1 Dromer naar de nette stad, waar dn een nette straat Gerard Verbree woonde. Zelf wist hij niet te verklaren waarom hij tel kens weer onderdook in de trieste omgeving de man, die zich te zwaar geslagen achtte v- een normale omgang met mensen die nog geluk- 1 kig wisten te zijn. Wilde hdj helpen waar te helpen was, of dacht hij bij Gerard het won der te ontmoeten waarnaar hij zo hardnekkig 1 zocht? (Wordt vervolgd) (zou zijn met de Grondwet. S 1 f

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 2