ZONDAGSBLAD Vt op het „Kerkbal" Amerikaans meisje speelt de rol van kost een sclirijfmacliine f5.000 MIEBEL BIJ DE MASSAJEUGD Televisie ZATERDAG 16 FEBRUARI 1957, (Van onze Londense correspondent) „Komen jullie a.s. zaterdag ook op het kerkbal?" vroeg een .E;.gelse vriend, na afloop van de dienst in de „Presbyterian Church" te Cheam. M'n vrouw en ik keken elkaar een tikkeltje verbijsterd aan: kerkbal? We waren er, sinds wij waren toegetreden tot de Presbyterian Church (zij staat, wat belijdenis en eredienst betreft, van alle Engelse kei ken het dichtst bij onze Ned.- Herv. of Geref. Kerk, zodat wij ons direct „thuis" voelden), wel aan gewend geraakt dal het kerkleven in Engeland in verschillende opzichten verschilde van dat in het gcede vaderland, maar dat de kerk ook nog dansavonden organiseerde, kwam ons toch een beetje apocrief voor. ,,Je zei toch „kerkbal", niet?" kringen in Nederland dansen „ta- vroeg ik mijn Engelse vriend, „zo n avond waar je de foxtrot, de samba en de rumba danst, en misschien ook nog aan „rock 'n roll" doet?" Hij lachte geamu seerd: „Precies, en je zult zien wat een plezier je hebt. Avondkle ding is niet verplicht, maar zal wel op prijs worden gesteld". ,Maar", zei hij ernstig, „mogen wij ons dan niet, zoals de Prediker zegt, „al de dagen onzes ijdelen levens verblijden"? De mens heeft van God toch ritmege voel gekregen? Israël danste zijn reidansen, een dansvorm die wij niet kennen, omdat wij ons ge meenschapsgevoel op een andere i erg nieuwsgierig hoe manier uiten. Als ik mijn kinderen het op dit kerkbal toe zou gaan. verbood aap dansen te doen, dan omdat wij maar al te zeer ver- zou ik hen óf in een harnas wrin- trouwd waren met de (vaak felle) gen, zodat zij hun persoonlijkheid discussie die over het onderwerp niet tot ontplooiing kunnen bren- „dansen" sinds jaar en dag gaan- gen, óf zij zouden hun vertier in de is. In „onze" kringen „doet" wereldse kringen zoeken, waar het men immers niet aan dansen, laat dansen maar al te vaak ontaard is staan aan dansen in het kader van tot een zwoel, ongezond uitleven een door de kerk georganiseerd der seksuele instincten, bal. En dus hulde mijn vrouw zich e^t„v^[g%vrdrteve0nd!.c'? Aantrekkingskracht te ik mijn smoking af en samen Zeker is de aantrekkingskracht met onze buren (die eveneens tot tussen de beide seksen een belang de Presbyterian Church behoren) rijk element van de paardans, zo- begaven wij ons op weg naar dit als wij die kennen. Goddank dat „dansfestijn op calvinistische deze aantrekkingskracht bestaat, grondslag". want de wereld zou een heel wat Dnminpp danst s°mberder plaats zijn als het an- uuminee uunsi ders was Maar ,aten wlj in ,g De „social hall", die naast de melsnaam die aantrekkingskracht 1 kerk gebouwd Is, was feestelijk in- niet verdoezelen en verdonkerema- gericht met leuk-versierde tafel- nen, als was er sprake van iets on- tjes en stoelen. In het midden was eerbaars. En trouwens: we zouden een grote, vierkante ruimte open- het verschijnsel van de dans schro- gehouden voor de danslustlgen, en melijk tekort doen als wij het lou- I op het podium zat een uit drie ter schoven op rekening van de man bestaande band lustig te syn- wisselwerking tussen de beide sek- 1 coperen. Iedereen was in avond- sen Er is ook nog zoiets als de kleding (in Engeland is avondkle- vreugde der ritmische beweging, ding veel meer gebruikelijk dan en de gelegenheid tot het uiten bij ons), en het gezelschap omvat- van onze levensblijheid, die de te zowel echtparen van omstreeks dans ons biedt. Ik hoop van harte 60 als jonge mannen en meisjes dat ook de kerkmensen in uw van 16, 17 jaar. eigen land de vreugde van de dans leren kennen!" I Een ceremoniemeester zorgde zijn woorden geef ik bij dezen voor de goede gang van zaken, ter overdenking door. Telkens kondigde hij aan wat de volgende dans zou zijn, en altijd waren er genoeg liefhebbers. De UW Mill lllllll INI IIIM llllll Mill fllll jongeren voelden kennelijk meer voor de moderne dansen als sam ba. mambo. foxtrot en shimmy, maar de ouderen kwamen vooral Awwwwwtre los als er een „Viennese waltz" of een „waltz" werd aangekondigd -a (wat wij „Engelse wals" noemen heet hier gewoon „wals"). Ook de dominee was van de par tij en was, evenals alle andere he ren, gekleed in een smoking, alleen droeg hij, inplaats van boord en zwart strikje, de dog-collar", de priesterboord, die in Engeland zo wel door de katholieke als door de protestantse geestelijkheid gedra gen wordt. Vrolijk zwierde hij rond, nu eens met zijn vrouw, dan weer met andere dames. De pauze gaf ons gelegenheid op adem te komen: koffie, ijs en door de dames bereid gebak werden on der genoeglijke kout genoten, maar sterke drank was niet be schikbaar. (Van onze Londense corres pondent) Bernard Shaw's beroemde „Saint Joan" is talloze malen als toneelstuk opgevoerd, maar werd nimmer verfilmd, mis schien wel omdat, soals de Am sterdamse hoogleraar prof. Brugmans eens iel, „Shaw' Jeanne d'Arc niet aan zichzelf geloofde. ZIJ gelooft niet, omdat Shaw, de moderne scepticus, zelf niet geloofde". Maar toch, als men maar diep graaft, straalt er door Shaw's stuk de warmte van het grootse visioen en de bovenmenselijke zelfver loochening, en het is deze warm te en grootsheid die de Ameri kaanse regisseur Otto Premlnger in de eindelij door hem onder nomen verfilming van Sbaw's „Saint Joan" tot vertolking wil brengen. De opnamen voor deze film zijn sinds enkele maanden aan de gang in de Shepperton Studios, 30 km ten zuidoosten van Londen. Voor de bezetting der hoofdrol len heeft Preminger een „stai cast" uitgekozen, want niemand minder dan Sir John Gielgud, na Sir Laurence Olivier Engelands grootste en beroemdste acteur, vervult de rol van de Graaf van Warwick, gouverneur van het door de Engelsen bezette kasteel van Rouaan, die Jeanne d'Arc voor 16.000 pond van de Boergon- diërs „kocht", om door een pro ces haar dood te bewerkstelli gen. Richard Widmark speelt de Dauphin, later Koning Karei VII, en Richard Todd speelt Dunois, bevelhebber der Franse troepen Grahame Green heeft Shaw's meesterwerk tot een voor film geschikte tekst omgewerkt en verkort. Centrale figuur Maar de allerbelangrijkste rol bleef toch die van Jeanne d'Arc, de centrale figuur. Om haar te vinden heeft Preminger heel Amerika en tal van Europese landen afgereisd, en in vele ste den hield hij audities, tijdens welke in totaal 18.000 meisjes een toneeltest doorstonden. Ein delijk ontdekte hij wat hij zocht: de 18-jarige Jean Seberg, doch ter van een eenvoudige drogist uit Marshalltown, Iowa. Ik ontmoette haar tijdens do repetities in de Shepperton stu dio's: een klein ding, niet groter dan 1.60 m, met levendige, grijs groene ogen in een beweeglijk, van alle opmaak verstoken ge zicht, haar lichtbruine haren ter- wille van haar filmrol jongens achtig kortgeknipt. Het succes, plotseling in de welk een - ng: van on bekend schoolmeisje tot een door miljoenen over de hele wereld gadegeslagen filmster is haar niet naar het hoofd gestegen. Zij blijft het eenvoudige dorpsmeis je uit Iowa, die geen moeite doet om haar „Midwestern English"- accent te verdoezelen. In haar onbevangen gepraat wisselen ernst en verrukkende humor el kaar af. In het begin maakten journalisten haar met hun niets ontziende. indringende vragen bang en verlegen, tot Preminger haar de raad gaf: „Vertel hun de waarheid, wees nooit bang voor 't zijn^stuk voor stuk aardige zichzelf, Harnas Of het 30 pond wegende harnas haar hinderde in haar bewegin gen? „In 't begin moest ik er wel aan wennen, maar je past je bewegingen verwonderlijk snel aan aan de beperkingen van het harnas Alleen: laatst moest ik een vrij intieme scène spelen, waarin een Engelse boogschutter „O God, die deze schone aarde gemaakt hebt, wanneer zal ze gereed zyn om Uw heiligen te ontvangen? Hoe lang, o Heer, hoe lang?" (Jeanne d'Arc, in de epiloog van Shaw's „Saint Joan"). avances op Jeanne d'Arc maak te. Ik verzeker u dat het luid- kletterende harnas een uitste kend verweermiddel is tegen on gewenste amoureuze toenade ring!" Het harnas heeft overi gens een merkwaardige historie achter zich. Het werd in 1910 door een beroemd wapensmid vervaardigd voor de gouvernan te van de kinderen van een En gelse edelman. Gekleed in het middeleeuws pantser werd zij in een reusachtige cake verborgen, die het „pièce de milieu" dat c Hard werken Wat is het geheim tastbaar-etherische, spirituele, in de vertolking van een psycho logisch zo zware rol als die van Jeanne d'Arc? Is het louter een acteergave, of is het een mecha nisch opzeggen van uit het hoofd geleerde zinnetjes en het mecha nisch nabootsen van zorgvuldig ingestudeerde gebaren? Is het in hoofdzaak de persoonlijkheid van de acteur, of die van de regis seur. die de kwaliteit van het soel bepaalt? Jean heeft het ant woord, hoe kort haar film carrière ook is: „Ik geloof dat het" allereerst in je moet zit ten. Toen ik twaalf jaar was zei ik al hele stukken uit Shaw's „Saint Joan" op, 's avonds voor het slapen gaan. en ik vond dat ik het fantastisch deed. Maar toen ik in Premingers handen kwam. werd me pas aan het verstand gebracht hoe slecht ik het deed. U begrijpt hoe trots ik was dat ik uit 18 000 meisjes uitverkoren Ik begreep er dan ook niets van toen Premin tijdens de repetities hevig- tegen me tekeer ging. en me uitschold voor alles wat r '"as- ...Te bent een nietsnut, eigenwijs nest. nooit zul je het leren, wat heb iv <*eda»n met jou uit te kiezen!" Tien- en tien tallen keren moest ik zinnetjes o«*inni«e gebaa»-t)°c overdoen. En almaar schold minger me uit. tot ik een instor' - --bii.V^oe'ie^atTk was toen eindelijk de filmop- nen van Jeanne in de kerker begonnen, en ik was zo moe dat i'iwelijks m'n rol kon zeg- Heel goed Na afloop kwam Preminger naar me toe. legde z'n arm om mijn schouder, en zei: „Enorm! Very good! Now you are a good girl!" En ineens begreep ik wat hij al die tijd had trachten te bereiken: hij wilde mij in die zelfde toestand van geestelijke eenzaamheid en radeloosheid brengen, waarin Jeanne verkeer de, toen zij in haar missie cheen te falen, en de woede van de adel, de geestelijkheid en het gepeupel tegen zich gekeerd zag. Pas toen kon ik Jeanne spelen, zoals zij gespeeld moest worden, en het was Preminger die mij deed inzien hoe ik het moest doen!" De kleine, dappere Jean heeft het niet gemakkelijk, 's Morgens om half 6 staat zij op in haar kamer in het dure Dorchester Hotel, om half 8 is zij in de stu dio, waar met slechts een kleine onderbreking tot half 6 's avonds gerepeteerd wordt. Vijf-, tien-, vijftien-, twintig-, vijfentwintig maal moet de scène worden overgedaan, en steeds heeft Pre minger iets aan te merken, tot eindelijk het woord klinkt: „Good, very good! Cut! Print!" Zo gaat het nu al maanden ach tereen door, en nog is het eind ,Ik ben heel wat deze maanden". afgevallen in lacht Jean. Het is haar ster zijn. het i 25 pet. leiding an te zien. Film- 5 pet. inspiratie, de regisseur, gesloten by ÖRAAienÖ Asn öe RAöioknop TOEGEGEVEN 9 Het is dan eindelijk toegegeven. Het dinsdagavondprogramnia van de A.V.R.O. is niet zo best. De Bonte Trein kan niet in de scha duw staan van de amusementspro gramma's van de andere omroep verenigingen. Dat wil de A.V.R.O.- leiding veranderen. Want te lang heeft deze omroepvereniging ge teerd op de oude roem. Ja, ze dreigde zelfs ingeslapen te raken. En dat is een kwaad ding nu de omroepverenigingen in Nederland zich tot het uiterste inspannen het lantal leden te vergroten en de Indrukken van een Nederlands adviseur voor de Unesco ZO LANGZAMERHAND behoort het tot de uitzonde- ringen, wanneer men niet in een der onontwikkelde gebieden van onze aarde Nederlanders tegenkomt, die daar voor langere of kortere tijd als adviseurs of rappor teurs werkzaam zijn. Gewoonlijk denkt men daarbij aan Azië, maar veel dichter bij huis liggen net zo goed onder ontwikkelde gebieden. Eén ervan is Joegoslavië, dat onlangs bezocht werd door ir G Veenstra, inspecteur van het landbouwonderwijs. Deze was nl. door de Unesco uitge nodigd een aoor Joegoslavië gewenst onderzoek in te stellen naar het landbouwonderwijs in dat land. Op zichzelf is dit al een unicum, selorganisatie van de V.N. spe- daar op landbouwgebied gewoon- cialisten uitzendt. Joegoslavië had lijk de F.A.O.-landbouw- en voed- echter een heel verlanglijstje op onderwijsgebied, zodat de Unesco, in overleg met de FA.O, ook het landbouw-onderwijs voor haar re kening nam. „Ik kan natuurlijk niet vooruit lopen op het rapport, dat ik aan de Unesco moet uitbrengen", al- dus de heer Veenstra, „maar slryd is de grote iemand heeft eens van Joegosla- die niet zyn aan- vië gezegd: „Het is één federa- omroepvereniging tieve staat met twee schrifturen junsten allen din- (Cyrillisch en Latijns), drie gods gendiensten, vier talen, vijf volken en zes republieken". KOOPWAAR Met dit citaat wilde de heer Dat zei de A.V.R.O.-direcleur Rep- Y""st" r. geven van de problemen. Z.0 is ko. Daar geen woord Fran, bp. bijvoorbeeld Macedonië sterk oos- Openhartiger had liet niet gekund. ters van karakter, terwijl Kroatië Wat ik vermoedde, is maar al te en Slovenië meer westers zijn in- waar. Ons wordt alleen maar koop- gesteld. Niettemin is een van de waar aangeboden. De radio, die meest opvallende dingen de sterke belangrijke taak heeft vriendschapsband tussen de Zo kost de populairste ball point toch altijd nog zes gul den en voor een schrijfma chine moet men vijfduizend gulden neertellen. Dergelijke dingen kan de gewone man zich dan ook maar zelden aanschaffen. Welvaart heeft Joegoslavië eigenlijk nooit gekend. Daarom wordt elke verbetering met dankbaar heid aanvaard. De vier eeu wen strijd, o.a. die met de Turken, en later de parti- sanenstrijd in de tweede we reldoorlog, drukten n-og altijd zwaar op het. volk. Het is een land dat nooit rust heeft gehad. Van kunstmest wil men niets weten Hoewel overal wordt gewerkt doet toch nog veel denken aan ons land vlak na de oorlog. Waar je in een hotelkamer een belknop- je verwacht, vind je een gat. In op het culturele gebied, die takt... teeds 5 opgang OM DE MASSA.... i In de herrie, die in de radiostad Hilversum is ontstaan rond de be noeming van Karei Prior, weer die Karei Prior, is deze bekentenis los gekomen. Maar het is een beken tenis, die de zaak nog veel erger maakt en waaruit duidelijk blijkt hoe verfoeilijk het amusements systeem in Hilversum is. Lees maar wat, als we de De Telegraaf kun nen geloven, de A.V.R.O.-directeur Repko -c- en waarom zou De Te legraaf de mening van de A.V.R.O. niet juist weergeven? ervan heeft gezegd: „Goede scherpe con currentie zal heilzaam werken op het algemene peil van de uitzen dingenHierdoor zal de strijd om de luisteraar in een nieuwe fase treden. Evenals dat gebeurt, wanneer een warenhuis of een autofabrikant met nieuwe betere produkten komt, daardoor een greep doet naar een grotere omzet en dus naar een groter publiek en zijn concurrenten dwingt mee te gaan of hem te overtreffen. En de si. Ze zijn niet uitbundig of jovi- .„.woordelijk U voor te«dijk C.HPAnAtf'X en moreel welzyn van het Neder- stateren. werkelijk in elkaar ge- landse volk, maakt er een handel- interesseerd. Sterker dan bij ons. tje van. Zy voelt zich, volgens Er bestaat een echt innige band deze autoriteit in Hilversum, als tussen de mensen, een autofabrikant, die op het zelf- De twee maanden in Joegosla- gemak van dc mensen uit is, als v'ë hebben Ir. Veenstra in alle de- cen exploitant van een warenhuis len van bet land gebracht, maar: dip nllppn mnnr dpnLi non n,ntp' van zÜn toeristische aantrek- I. kelijkheden heb ik niet veel nota rieie verlangens van zyn Klanten. kunnen nemen. jfc kreeg wej de En het zyn juist de amusements- jndruk. dat het aan de Adriati- programma s, die uiteraard het sche kust heel prettig moet zijn. verst tegemoet komen aan deze Het had daar iets weg van een verlangens. Directeur Repko laat (rustige) Riviera." er geen twyfel meer over bestaan. Overigens is de samenleving Hy zegt: „Een belangrijke troef n°Sal sober van aard- Doch de hierbij i. natuurlijk het wekelijk, mensen zijn zich die soberheid v v niet bewust. Bij ons zou zij echter stellig tot ontevredenheid leiden. «11111 iiiiii mm «mm min minimi iiihi min unit uui< min limn Mini iiiil min iiimi min iiiip iiiii mui uiiii Vraag eer6t belet! LS GESPREKKEN verkeerd lopen, is dat vast niet al leen de schuld van de bezochte: de bezoekster heeft daar ook haar aandeel in. Kijk eens: het u j -v is nu eenmaal mijn job om protestantse geestelijkheid gedra- tenminste tien ae- dhh urnrrH Vrnliilr Twierde hii v» eiKe lenr.insie uen ge zinnen een visite te brengen. Ik waag het niet om met min der rapporten bij mijn baas aan te komen, die halsstarrig overtuigd is, dat de kracht van heel ons werk rust in het per soonlijke contact. Die stellige schap: hij heeft in het grijze verleden met veel schade en schande huisbezoek leren doen en hij zweert daarbij. Ik voel me er soms rebels onder: ik kan tientallen cluburen ver werken onder de moeilijkste omstandigheden, maar daar vraagt hij nauwelijks naar. Hij vraagt bezoeken als een mo loch levende kindertjes. Maar anderzijds moet ik die hard nekkigheid ook weer prijzen, want aan de ene kant betekent die, dat hij de jeugdwerkers en werksters volledig ruim baan laat in hun eigen activiteiten en aan de andere kant ontdek ik zelf ook, dat al die visites een spoor van verdieping en begrip nalaten. Zodat ik uit eindelijk, rebels of niet, maar weer door de straten kuier om her en der aan te bellen. Met het benauwende gevoel, dat het óók van mij zal af- Tijdens de pauze geraakten wij hangen of ik straks met 'n te- eesDrek met een ..elder", een Het hoogtepunt van de avond kwam toen een jonge kerel, ge- X kleed in de Schotse „kilt", op het podium sprong met een doedelzak -K onder de arm. Geen Engelsman of geen Schot, of hij wordt een ander mens, zodra de schrille bag- -5 pipe-toner, klinken en niemand bleef achter toen de „Scottish Reels" werden aangekondigd: de „Gay Gordons", de „Highland -5 Swing", de „Palace Glide", over- g eenkomend met onze boerendan- sen of volksdansen En de vreug-. de steeg ten top toen de ceremo- niemeester aankondigde: ..Ladies and gentlemen, liefhebbers voor rock 'n roll!" Om kwart voor 12 zette de band het aloude „Auld Lang Syne" in: -ft de aanwezigen schaarden zich in g een grote kring, gaven elkaar r kruislings de hand en zongen uit volle borst mee. Het „God Save The Queen" besloot de avond, een v avond, die wij niet licht vergeten zullen. Waarom niet -s ln gesprek mi vreden hart weer zal wandelen. Nog eens: onze bezoeken kunnen mislukken dank zij onze fouten. De allereerste fout is, dat je het gewicht er van onderschat en je dus niet voorbereidt op het komende gesprek. Het klinkt me te stichtelijk om te schrijven: je biddend voorbereidt, maar in wezen kun je dit werk alleen maar aan, als je de dingen vooraf met God overlegd hebt. Eerstens ben je dan meteen minder gespannen en minder schuw. Tweedens neem je dan de moeite om je volledig op dp hoogte te stellen van al le gezinsver houdingen tot in het zoveel- ste geslacht en wandel je niet blijmoedig lachend een vertrek binnen, waar juist de diepste rouw heerst. En derdens k~ijg je dan vaak een zekere vrijmoedigheid, die je bijzonder nodig hebt Waarbij ik nog opmerk, dat mijn baas beweert, dat je ah je eenmaal aar die grote voor waarde voldaan hebt, ook nop ontdekken zult, dat je „toeval lig" telkens als geroepen blijkt te kgmen. Maar niet altijd geef je die noodzakelijke voorbereiding het volle pond. Soms dwarrel je zo maar ergens terloops binnen. Omdat je nog eventjes vrij hebt. Omdat je je tiental bezoeken op 'n holletje wilt buiten volmaken. En dan kan er iets mis gaan. Die ene keer ging het da verend mis. Uit de VOLKSWIJK JK HAD nog net even tijd om bij de moeder van Sjaan Poppel op te draven. Een nieuw clubkind, waarvan ik niets maar dan ook niets wist 'n blauwe maandag in dt groep. Goed, ik bel aan en hol de trap op. Ik klop op de deur en ik stort me meteen de ka mer binnen. Maar die kamer is leeg: er staan wel stoelen en een tafel, zij maakt wel vol komen de in druk bewoond er is geen mens. Ik sta even verstomd rond te kijkeji en weet niet precies wat ik doen moet. Kun je zoiets als Vollukroepen in zo'n geval? Of zal ik me maar omdraaien en weg we- Op dat moment klinkt uit een aangrenzend vertrek een stem. Een mannenstem. En die zegt bijzonder onwellevende en ook onchristelijke dingen. Hij vloekt namelijk. Hij doet dat met een grondigheid en uit voerigheid, die me tegelijk kwetst en nijdig maakt. Zo nijdig, dat ik alle voorzorgen laat varen en verontwaardigd in de richting van die neven kamer stap. Vast van plan om deze ongelikte beer eens danig van weerwoord te dienen. Ik krijg niet kans hem te aanschouwen. Als een soorte- ment furie springt me een vrouwspersoon tegemoet en kwakt achter zich de tussen- deur toe „Wat mot je hier?" g snauwt ze. „Hoe kom je hier binnen?" Ze verdenkt me kennelijk van iets als een in- 5 braak, of althans van oordeel- 1* kundig gebruik van lopers om gesloten deuren te openen. Hel ij- is géén aantrekkelijk vrouws- persoon. Het is evenmin een vrouwspersoon, dat veel aan- «- getrokken heeft. „Ik kom wel eens terug", s zeg ik en voel, dat het vrij idioot moet klinken. Ik reti- u- reer ijlings naar de deur: ik g begin iets te begrijpen, ik begin echt te snappen, dat ik niet j* het juiste moment voor een 1 huisbezoek heb gekozen. „D'r uit!" zegt de vrouw. 1} Ik sta al buiten en hoor de deur dichtsmakken en een sleutel fors omgedraaid wor- 0 den. Als ik de volgende dag verslag doe van mijn bevin- g dingen, knikt mijn baas wijs als een grijze kater ,Ja" zegt hij „Beter om eerst de g gezinskaarten te bekijken, eer je ergens naar toe stapt. Die vrouw Poppel is niet zo best, die leeft nu laai me eens S tellen met haar zesde man. g Daar moet je van tevoren belet vragen Hij grinnikt even J Maar ik voel i..e een mal kalf op wiebelpoten. MIEBEL. r> OVER BOORD 9 Zo is het by de A.V.R.O. gesteld. De eigen verantwoordelykheid is over boord gegooid. Het aanlal en percentage van de ingekomen brief jes en van de telefoontjes bepalen het radioprogramma. Voor ieder wat. Een beetje serieuze muziek daar wordt ook nog om gevraagd dat hoort cr by en de bclang- rykstc troef is liet commerciële amusement. Dat zyn de „zegenin gen" van de Hilversumse concur- rentiestryd. En niet alleen de pro gramma's van de A.V.R.O. worden slechter door het geknok om de GELUKKIG 9 Er wordt wel eens gescholden op al die omroepverenigingen in over dreven yver voor één Nederlandse radio. Daar is nl veel over gezegd. Alleen dit nog: zolang er nog een omroepvereniging is, die er niet alleen een handeltje van maakt cn nog roeping heeft om op te roe- De eerste levensbehoeften zijn goedkoop, kleren al duurder, schoenen nóg duur der en de Westeuropese ge makken zijn er onbetaalbaar. 1 Sieg- avond brengt de V.A.R.A. huiskamer „Hoeveel kan ee vergeven", een hoorspel va fried Lenz. „En daarom schreef ik geen hoorspel" is het luister spel, dat dc K.R.O. vrijdagavond uitzendt. 1 Bruckner selt hel Hel 'olk 1 Rt, dal hel allee iële dingen gaat. Gelukkig! EEN OVER TWEE 9 ln deze Hilversumse roncurren tie-sfeer nadert dc herdenking var het 10-jarig bestaan van de Neder landse Radio Unie. Er wordt eer nationaal programma verzorgd, dal hoofdzaak wordt uitgezonder r Hilvc Hilv 1 zenders zyn! 1 maart is de dag. Voorzit ter van de N.R.U., prof. Kors, houdt een toespraak (over beide zenders) en verder worden werken uitgevoerd van Nederlandse com ponisten, die een speciale opdraclil hebben gekregen ter gelegenheid van het jubileum. DE KOMENDE WEEK 9 Aangemoedigd door het succes mei jeugdlioorspelcn over het leven van Schubert en Chopin start de N.C.R.V. donderdag inet een serie van vyf afleveringen over het le ven van Felix Mendelssohn Bar- tholdy. De meest dankbare luis- leraartjes zyn die jongens en meis jes, die zelf muziekles krygen. 9 Maandagavond zendt de N.C.R.V. hel eerste deel van het hoorspel „De jacht naar roem en fortuin" uit van C. J. Heeck. Woensdag- tie Orkest morgenmiddag voor Hilversum II. Vooral het adagio en scherzo zyn wondermooi. Een muziekprogramma ter herdenking van Toscanini \yordt maandagmid dag via Hilversum I uitgezonden. Dc Dirk Schaffer herdenking in de kleine zaal van het Concertgebouw wordt donderdagavond door de A.V.R.O. in de huiskamers ge bracht. 9 Dc K.R.O.-schoolradio bestaat vrij dagmiddag uit een wedstryd tus sen leerlingen uit Amsterdam, Den Haag en Rotterdam. 9 Donderdagavond zendt de N.C.R.V. een jcugdsamenkomst van het Le ger des Heils in Rotterdam uit. 9 Het zal niet alleen het „Goedzo- feest" zyn, dat de N.C.R.V.-tele- visie donderdag brengt. Want voor dat de verbinding met Hilversum tot stand komt, wordt eerst op liet scherm een documentaire ver toond over liet werk voor de doof stomme kinderen op „Effatha". Deze ontroerende film zal een die- geven aan het daa ;endc progra mdat beeld geeft van de doelstelling waarvoor de actie „Goedzo" in hel leven is geroepen. De vorige keer dat „Goedzo" per televisie werd uitgezonden was een groot succes. Jolian Bodegraven heeft voor don derdagavond een maand lang aar dige voorwerpen gespaard, wa re kunststukjes van huisvlyt die hy donderdagavond de kykers zal laten zien. 9 Dinsdag vertoont de televisie de film „De macht van de duivel". Woensdag verzorgt de K.R.O. hel blijspel „'t Konijn en ik". Vrydag wordt het televisiespel „De stad is vol geheimen" van Curt Johannes Braun, verzorgd door de N.I.R., gerelayeerd. Aan zulke dingen maar zij vinden ze gewoon. Hos tels zijn veelal in handen van co- operaties van belanghebbenden. Zij maken dus geen deel uit van het staatsbezit. Trouwens, ook de landbouw is maar voor 10 pet. ge collectiviseerd 90 pet. is m han den van zelfstandige boeren. Doch de werkmethoden zijn vnftig jaar ten achter bij de onze. 't Wan trouwen tegen kunstmest in Joego slavië is nog algemeen, al zijn er enkele boeren, die moderne me thoden volgen en trots zijn op de resultaten. Ik heb een oner ent. moet, die op advies va bouwconsulente hybrid 1 ten ging verbouwen ei resultaten anderen wis tuigen. Dezelfde ook de Zweedse droogmethode door te voeren in haar district. De arbeidsefficiëntie per man is geringer dan bij ons. Men telt de tijd niet zoals wij. Als ik tijdens een bespreking of een bezoek eens op mijn horloge keek öang dat het programma in de war zou lo pen zeiden ze: „Je Kunt wel zien, dat u West-Europeaan bent." Het erf van de boerderijen is een samenleving van mensen, die ren en rommel, zoals wij die in de meeste streken van ons land niet kennen. De mensen zijn niet gereserveerd, ze zijn hartelijk en in al hun armoede gastvrij en roy aal. Het eten was altijd overvloe dig en dat zeker niet alleen ter gelegenheid van ons bezoek". „Een van de problemen in de -landbouw is, dat dit land in de afgelopen jaren in de eerste plaats zijn aandacht heeft gericht op de uitbouw van de industrie. Pas nu begint men aan de landbouwvak- ontwikkeling. Voor het hele onder wijs geldt trouwens, dat er een grote achterstand is in te halen. Er is een tekort aan gebouwen en het is heel normaal, dat op één lagere school door dezelfde onderwijzersstaf driemaal een groep leerlingen hetzelfde wordt onderwezen op één dag. In een gebouw voor 600 kinderen kunnen immers geen 1600 kinderen tege lijk! Dit is een van de moeilijkheden. Het hoger landbouwonderwijs is niet slecht, maar het wordt onvol doende naar beneden verbreid." Ir. Veenstra maakt een verge lijking met ons land. Ons onder wijs is als een pyramide: aan de top de wetenschap, daaronder een brede middelbare laag en aan de voet zeer uitgebreid lager onder wijs. In Joegoslavië staat die py ramide op zijn punt. Onder het hoger onderwijs is te weinig mid delbaar en daaronder nog minder lager onderwijs. Daar waar men tot mechanisa tie is overgegaan, is de technische kennis vaak onvoldoende, al is ze op de gecollectiviseerde bedrijven overigens beter dan bij de zelf standige boeren. Een grote handicap is, naast de oosterse mentaliteit, de onkunde, die men alleen kan wegnemen, door de boeren landbouwkundig te leren denken. Als gevolg van die onkunde heeft men in bepaalde ge vallen de pogingen tot mechanisa tie or kleine bedrijven moeten af- Misschien is de belangrijkste conclusie van ir. Veenstra naast zuiver technische conclusies uiter aard wel deze: „Wij mogen in ons land niet top zwaar worden tengevolge van on ze hoogconjunctuur. Wij moeten ons bewust zijn. dat er nog zove le gebieden zijn. waar wij wel eens iets mogen brengen van on ze geestelijke en materiële wel vaart. Dit is onze morele plicht!"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 10