CHRISTELIJK Roeping tot internationale christelijke vakbeweging KANTTEKENING Ds. A. van den End te Utrecht gepromoveerd Bestaansrecht Federatie van diakonieën gehandhaafd Va Een dromer op pad Flauw antwoorfr Senaatszaal kon belangstellenden niet bergen (Van i medewerker) Zoals wij gisteren reeds vermeld hebben is de Benschopse hervormde predikant ds. A. van den End aan de Rijksuniversiteit te Utrecht gepromoveerd tot doctor in de theologie op een studie over Gisbertus Bonnet. Voor deze plechtigheid bestond n ,*5^ nit de f«me«nten die de promovendus gediend beeft (Menssant, Zeist, Werkhoven), dat de stijlvolle senaatskamer (van welker wanden ook de beeltenis van Gisbertus Bonnet met vele andere op de aanwezigen neer ziet) de belangstellenden niet kon bevatten. Het is wel spijtig, wanneer bij ao'n gelegenheid mensen moeten worden teruggestuurd. De vraag rijst of bü promoties, waarvoor meer dan gewone belangstelling kan worden verwacht, niet naar een ruimere zaal kan worden omgezien, ook om redenen van akoestische aard. Na de proefschriften over Witsius. Lampe en Doedes. die allen de Utrechtse theologische faculteit hebben gediend, dan nu een dissertatie verschenen os Bonnet, die het grootste gedeelte zijn lange leven in de Domstad heeft gedoceerd en ook gepredikt. Geboren in 1723 te Naarden werd hij na acht jaren de gemeenten van Amersfoort, Rotter dam en 's-Gravenhage te hebben ge diend, hoogleraar academie-prediker in 1761 te Utrecht, waar hij in 1804 overleed na een zeer werkzaam leven. Reeds bij zijn intrede te Utrecht als academieprediker doet Bonnet zich ken nen als een vurig verdediger van de leer der Vaderen tegenover het steeds meer opdringend rationalisme. Maar tegelijk blijkt hier ook, hoezeer Bonnet zelf door de geest des tijds geïnfecteerd Rede èn Openbaring: de inhoud der Openbaring wordt, door de redelijke constructie, die Bonnet in haar meent te kunnen vinden, verrationahseerd en van haar religieus karakter beroofd. Uit de beschouwing van Bonnet als theoloog kan dan ook geconcludeerd worden, dat zijn theologische positie ge kenmerkt is door een grote tweeslach tigheid. Soms blijkt, dat de afstand tus sen hem en Calvjjn wel heel groot is! Dr. Van den End typeert hem dan ook als een gereformeerd supranaturalist, doch constateert nadrukkelijk, dat de „ratio" (rede) bij Bonnet nergens in een kritische houding komt te staan tegen over de inhoud der Openbaring. Zeer veel heeft Bonnet gepolemiseerd: ruim 40 blz. van de 100 zijn hieraan ge- Boek VAN DK DAG Dr. Ir. H. van Riessen, Buurtwerk, Dorps- en wijkcentra. Uitgave num mer 1 van de Nederlandse Gerefor meerde Jeugdraad. 174 blz. 1.50. Prof. Van Riessen heeft voor de Raad, waarvan hij directeur is en die het ar senaal wil gaan vormen van het gere formeerde jeugdwerk 'als eerste onder werp aangesneden de functie van het buurtwerk en de dorps- en wijkcentra. Het is goed, dat dit onderwerp in deze kring aan de orde gesteld wordt, want maar al te vaak is men geneigd deze vraagstukken meer intuïtief dan met kennis van zaken te benaderen, wanneer men er plotseling mee geconfronteerd wordt. Prof. Van Riessen toont de mo gelijkheden en de beperktheid van deze takken van werk aan. Niet alleen oriën terend maar ook instructief. wijd. Met H. Goodricke streed hij over de Formulieren en met zijn oud-leerling, de rationalist P. van Hemert over de rede en haar gezag in godsdienstzaken. Het eerste vooral is nog actueel. In de onenigheden met zijn ambtgenoot Herin ga heeft Bonnet deze zeker geen recht gedaan: Heringa is ons als mens sympa thieker dan de felle Bonnet. De promovendus had zijn proefschrift te verdedigen tegen bedenkingen van de promotor, prof. dr. M. van Rhijn, en de hoogleraren Van der Linde en Van Ruler. Prof. Van Rhijn prees in een harte lijke toespraak de speurzin en de vol harding van zijn leerling, die zijn studie tot een goed einde gebracht heeft on danks zijn drukke ambtspractjjk en zijn talrijk gezin. „Ieder, die een boek schrijft, gaat van tijd tot tijd door de Sahara", aldusde hoogleraar „men denkt er nooit te zullen uitkomen." de Chr. geref. eme ritus noogieraar. Uit de aan het proefschrift toegevoeg de stellingen memoreren wij: De noodleugen is niet onder alle om standigheden zonder meer verwerpelijk. De Nederlandse Hervormde Kerk spreke ondubbelzinnig uit. dat alleen de School met de Bijbel aanvaardbaar is voor het In haar gemeenschap gedoopte kind. Stedenvergadering van het C.J.M.V. Volgens de provinciale commissie in het Christelijke Jongemannenverbond vormt de randstad Holland ook voor het jeugdwerk een probleem. Op de jaar lijkse stedenvergadering Zuid-Holland, die cfp 2 maart in het hervormd cen trum De Haven, Oosthaven 31 in Gou da, wordt gehouden, zal dan ook aan- dit probleem worden ge- Beroepinsswerk NED. HERVORMDE KERK Broepen te Giessen-Nieuwkerk, te Zijderveld en te Leerbroek: kand. A. Gooyer te Huizen (N.H.); te Haamstede toez.): H. Brons te Sleeuwijk; te 's-Gra- •enhage (diakonessenhuis): G. L. Bou- nan te Oldenzaal. Benoemd tot vikaris te s-Gravenhage: kand. H. K. de Wilde aldaar Benoembaar. Het breed-moderamen der Generale Synode heeft na ingewonnen advies van de Raad voor de herderlijke zorg tot hulpprediker benoembaar ver klaard de heer P. Th. den Boer, evange list te Rockanje. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Barneveld en te Capelle ui den IJssel: W. C. Lamain te Grand Rapids Mich. (Ver. St.); te Artesia Cal.: A. Vergunst te Corsica S.D., die bedankte voor Bradford-Toronto (Canada); te Bos koop: L. Kieboom te Lisse. Evangelische Eenheid Evangelische Eenheid, de Nederland se afdeling van World Evangelical Fel lowship, houdt op 8 en 9 maart een con ferentie in het Brandpunt te Doorn. Het thema is de De Gemeente. Sprekers zijn D. C. Rietkerk (Het wezen der ge meente), dr. H. A. Colijn (Haar een heid), Jb. Klein Haneveld (Haar open baring), P. D. Bardelmeijer (Haar taak) en J. Kits (Haar voleinding). Voor belangstellenden is de conferen tie kosteloos. Het bureau van E.E. is gevestigd Heerengracht 449. Amsterdam. dacht schonken. De heer W. Mulder van het ministerie van waterstaat ztfl spreken over de ont wikkeling en de groei van de randstad waarna de door de provinciale water staat beschikbaar gestelde kleurenfilm „Vrij buiten" zal worden vertoond. Melodie en woord der Ethergolven VARA: 10.20 VPRO: 10.00 Tijdelijk "".05 Morgenwijding 11.00 Buitenl week- 11.15 De Familie Doorsnee, hoorsp; zang: 12.30 11.45 Blokfluittri< Land- en tuinb meded; 12.33 Gri Nws; 13.16 VARA-Varia; 13.20 Harmonl. 13 45 Sportpraatle: 14.00 V d jeugd; Koorzang; 14.50 Boekbespr; 15.05 C 15.30 Van de wieg tot bet graf. caus; 15.45 Radlophllh ork en soliste; 16.35 Is de maat vol?, caus; 16.50 Lichte muz; 17.15 Radioweek- Puzzel mee OPGAVE PUZZEL NO. 46 KRUISWOORDRAADSEL HORIZONTAAL: 1 Roofvogel; 5 dwaas; 7 reeds; 8 prop van linnen pluksel; 12 defekt; 13 slaap; 15 teerproduct; 16 hoeveelheid; 19 verhaal zonder stijl; 20 vogel; 21 soort; 22 steensoort. VERTICAAL: 1 Kogelvormig lichaam; 2 grondtoon; 3 krachteloos; 4 spoeden. 5 baal; 6 boomloot; 9 grote enveloppe; 10 bovendien: II cirkeltrekker; 13 aar digheidje; 14 in goede conditie; 16 af- sluitmiddel; 17 teken; 18 kledingstuk; 20 huisdier; 21 zangnoot. OPLOSSING PUZZEL NO. 45 HORIZONTAAL: 1 Subliem; 6 lade; 7 as: 9 op; 11 aap; 12 nerveus; 14 neo; 15 ere; 17 trommel; 19 nes; 21 li; 22 ga: 23 poos: 28 bunzing. VERTICAAL; 1 Sponning; 2 B.L.; 3 la: 4 idee: 5 Ee: 7 Aa; 8 spoeling; 10 pee; 11 asem; 13 rots; 16 rel; 18 ozon; 20 e.a.23 pu; 24 OZ. 25 si. NK- 19.00 Artistieke Staalkaart. VPRO: 19.30 Passep; tout, caus: 19.40 Het Evangelie van Joh an nes. caus: 19.55 Deze week. caus VARA 20.00 Nws: 20.05 Gevar progr; 22.00 Socialis tlsch comm; 22.15 Amateurprogr: 22.43 Dt 24 00rGramW Cr' hoorsp: 2315 Nws; 23 30— Hilversum n, 298 m. KRO: 7M Gram; 7.15 Gewijde muz: 7.45 M en lit kal: 8.00 Nws en weerber; 8 50 V d huisvr: 10.00 V d kleu 10.30 Ben Je zestg?: 11» 1145 Ins.. Metropole ork en solis 33 Gram: 1 ath nws: 1 ■V X» V d jeu0_ 14.40 Boekbespr: 14.50 12.00 Angelus. 12.0 Amateurs zang; 16.30 V d 17.35 Idem; 17 55 ider over de 15 landen, aangesloten bil Ltlantisch Pact: 19.00 Nws; 19-10 Omr en concertgebouwork; 20.10 Lichtbaken. 20 30 Act: 20.45 De gewone man; 20.50 Gevar progr; 22 10 Cabarert: 22 35 Wij luiden de zondag in. Daarna; Avondgebed en Ut kal; "00 Nws; 23.15 Nws In Esperanto; 23.22— 24 00 Gram. t visieprogram ma's. KRO: 17.00—17.30 V de kind. AVRO: 20 00 Journ en weeroverz; Gevar progr; 20.45 Eurovisie: Rep v d jese kampioenschappen kunstrijden op 12.30 Dansmua 330 >rieksfanfar 19.00 N- 20.15 progi Go; 13.55 Wei 14.1(1 tievar progr; 15.00 15.30 Hoorsp: 16.30 Orkestci 18.00 V d kind; 18.55 Weet 19.15 Stad en land; 19.45 Amus r Pari overz; 20.30 Interv: 2100 Ge' 22.00 Nws: 22.15 Hoorei: 23.45 Avoodg» Engeland, BBC Light progr. 1500 en 13.00 Klank; 12 30 Orkestconc; 13.15 Sportparade; 14.20 Amerika: 18 00 Sport; Progr-overz; 0.55—1.00 Nws. Brussel, 324 m. 12.00 Gram; 12.30 Weerber 12.35 Caus; 12.45 Gram; 13.00 Nws; 13.11 Mu zikale kaleidoscoop: 14.30 Radio-joum; 15.01. Gram; 15.15 Accord.muz; 15.30 Gram; 15.45 gezangen; 17.30 Gevar r 1» 30 V t 20.00 Cabaret; 21.00 Grar 22 00 Nws. 22 11 Verz pro —24.00 Gram. Brussel, 484 21.15 Amus r 13 00 Nw Nws: 17.10 Jazzmuz; 18.38 Gra 20 00 Gevar progr: 22.00 Nws 22.55 Nws; 23.00 Lichte muz; 23.05 m; 12.55 Idem; De goede aarde Zijn wij goede aarde? Kan het woord bij ons meer voudig vrucht dragen? Voelen wij ons uiteindelijk niet veel meer verwant met die men sen, waarover tfre de laatste dagen schreven? De duivel, de wereld en ons eigen vlees houden volgens onze aangenomen catechismus niet op ons aan te vechten. En met het vrucht dragen valt het bij ons toch ook wel tegen. Allemaal vra gen, die ons er van weerhouden kunnen, ons Gods kinderen te we ten in Christus. Vragen ook, die soms voort komen uit een onszelf kennen als nietswaardigen, die waardig ge maakt zijn. Maar evenzeer kunnen die vra gen voortkomen uit een zo zeer met onszelf bezig zijn, dat wij uit het oog verliezen, dat Christus met ons bezig geweest is. Tot de dood. De goede aarde is de grond, waarin het kruis stond. Winterconferenlie hervormde diakenen (Van een onzer redacteuren) De Federatie van diakonieën in de Nederlandse Hervormde Kerk is door de nieuwe kerkordelijke diakonale lichamen als de Algemene Diakonaie Raad en de Provinciale Diakonale Commissies niet over bodig geworden; de federatie, die het vertrouwen geniet van de meeste diakonieën 1100 van de 1400, zal haar vroegere arbeidsterrein moeten inkrimpen, maar kan aan de andere kant nog terecht op veel nog maar gedeeltelijk ontgonnen gebieden, zoals dat van de voor lichting en de vorming van diakenen. Deze conclusie zou men kunnen trekken uit de besprekingen, die de tweede dag van de diakonale winterconferentie op Woudschoten bij Zeist vulden. Gistermorgen heeft ds. G. J. Geels, secretaris, bij het landelijk diakonaal bureau te Utrecht, de besprekingen in geleid over de verhouding tussen de bijn; vijftig jaar oude federatie en de nieuwi diakonale organen, zoals die na de oorlog zijn ontstaan, met medewerking overi gens van de federatie zelf. Ds. Geels schetste de geschiedenis van de federatie. vees erop, hoe in 1924 reeds ee: nodale commissie die voor het grootste deel benoemd was op voordracht van de federatie het plan had geopperd een Algemene Diakonale Raad en Provinciale Diakonale Commisies. Zelfs de termen waren hun tijd vooruit, want de classicale besturen konden des- Advertentie VenkcJk (z5 Studieconferentie van het C.N.V. (Van onze sociale redacteur) raai van het Inter nationaal Christelijk Fransen geven het goede voorbeeld Vanistendael heeft gis- dael. De vakbeweging en teren op een studie- met name de christelijke vakbeweging heeft ook conferentie van net bujten de landsgrenzen en C.N.V. te Utrecht in een buiten de grenzen van ons indrukwekkend betoog werelddeel een roeping, aandacht gevraagd voor de roeping, die elke cjaje organisaties en dan Christen heeft ten aan- speciaal organisaties, die zien van de internatio- eedragen worden door een nale christelijke vak- beweging. christenen, maar ook bij Mohammedanen en Boed- Hij deed dit zonder veel dhisten heeft men daar omhaal van woorden, zon- deze behoefte aangetrof- der al te zeer uift te wij- fen. den over principiële ach- Boeddhisten en Moham- tergronden, maar in een medanen, die verklaren, eerlijk, recht op de man dat het I.C.V. de enige af gesproken woord. Een vakbeweging is, die hen woord, dat ieder in gewe- aanspreekt en waarbij zij ten er van overtuigde, dat zich willen aansluiten, de Christen verplicht is „Onze christelijke opvat zijn medemens in andere ting van arbeid vindt hier werelddelen te helpen weerklank. Onze door steun te verlenen ting over arbeid is voor aan het I.C.V. Een woord, vele Boeddhisten en Mo- dat bovendien ook een ge- hammedanen de enige, voel van beschaamdheid die zij geestelijk kunnen gaf, toen de voorzitter aanvaarden", aldus de van de conferentie de heer Vanistendael. heer M. Ruppert, vertelde Zo is een Vietnamees hoe „veel" Nederland op vakverbond, dat zijn le- het ogenblik in totaal bij- den voor 90 pot onder draagt voor de internatio- Boeddhisten telt, aange- nale christelijke vakbewe- sloten bij het I.C.V. In ging. India is een I.C.V.-orga- nisatie, waarbij vooma- F\E heer Vanistendael gaf melijk paria's zijn aange- eerst een korte schets sloten. Overal in Azië van de ontwikkeling van merkt men een geestelij- het I.C.V. tussen de jaren ke toenadering tot het I. 1920 en 1945 en vervol- C.V. ook van niet-Christe- gens een uiteenzetting nen. over de huidige taak en arbeid van het I.C.V. Hij ONWILLEKEURIG dringt j-u;; j_* v zich hier de vraag op, die tijdens de conferen- verklaarde daarbij, de chr. vakbeweging zeer terecht haar verantwoor delijkheid heeft beseft voor de verzorging van de werknemer in nationaal verband. Maar deze ver antwoordelijkheid geldt tie ook door de heer H. Amelink werd gesteld, of heit juist is, dat het I.C.V. organisaties met niet-christelijke leden accepteert. de materiële belangen, maar vooral het brengen van een geestelijk goed, van het Christelijk ge loof, dat alleen waarlijk vrij maakt. En juist daarom achtte de heer stelde hier tegenover, Vanistendael de roeping dat deze mensen in hun van iedere Christen tot eigen geestelijke ge- hulp aan het I.C.V. zo meenschap geen organi- enorm groot, saties kennen, die zij Aan dit punt uit het re- wensen. Organisaties, feraat van de heer Vanis- die het geweten van de tendael besteedden wij bij mens voor God vrijla- zondere aandacht, omdat ten en een mogelijkheid hier heit belangrijke prin- bieden tot geestelijke cipiële punt geraakt en materiële verheffing werd, of de internationa- van het leven. Mag het le christelijke vakbewe- I.C.V. deze mensen dan ging organisaties mag ac- afwijzen? Mag men cepteren waarvan de le- neen zeggen tegen de den een niet-christelijke miljoenen, die honge- godsdienst zijn toegedaan, ren, zowel geestelijk De heer Vanistendael als lichamelijk, terwijl tekende vervolgens de men in eigen land positie van het I.C.V. denkt over een vijf- over de gehele wereld, daagse werkweek, over dn ons verslag van de verdere uitbreiding van jongste jaarvergadering de vele sociale voorzie- van het C.N.V. gaven wij ningen en terwijl men hiervan reeds een uitvoe- zelf het geestelijk goed rige weergave), van een christelijke be- Aan het slot van de weging kent, waarnaar conferentie maakte de deze mensen uitzien? heer Ruppert een opmer- opvat- Al zien deze Mohamme- king over de bijdrage danen en Boeddhisten van Nederland voor het dan ook God anders I.C.V. Op het ogenblik is dan Hij in werkelijk- het zo, dat nog niet één heid is, dan mogen wij procent van de totale in- toch geen oordeel vel- komsten van het C.N.V. len over wat God met wordit besteed voor inter- deze mensen doet, zo nationaal werk in de meende de heer Vanis- ruimste zin van het tendael. woord. Als men de con- De christelijke vakbewe- tributie van de leden ge- ging krijgt hier de kans middeld op één gulden deze mensen God te per week stelt betekent doen zien, zoals Hij dit, dat door de leden ge- zelf gezien wil worden, middeld één cent per Het I.C.V. blijft steeds week voor het I.C.V. ook daar getuigen van wordt afgestaan. De de christelijke levens- C.N.V.-voorzitter moest beschouwing. En dan erkennen, dat de Neder- moet het als een onbe- lanse bijdrage maar be grijpelijk wonder gezien zonder schriel afsteekt bij worden, dat deze men- wat de Fransen voor de sen toch naar de chris- internationale christelijke rtelijke vakbeweging ko- vakbeweging doen. De men, want het I.C.V. is Fransen. die het naar werkelijk niet het eni- Nederlandse opvatting ge internationale vak- me* de principiële kanten verbond. van de zaak dikwijls niet zo nauw nerven, geven Vakbeweging betekent Nederland hier in precies evengrote mate heer Vanistendael niet alleen verzorging van beeld. in £(e maanaZ.' S SANOSTOL tijds de synodale instemming met het plan niet delen. Tot 1945 bleef de fede ratie het centrale orgaan van het diako- naat en bewees het de levensvatbaarheid van zulk een orgaan. Deze levensvatbaar, heid was uiteraard ook voor een groot deel te danken aan het feit, dat de fede ratie uit de diakonieën zelf is opgeko men. De federatie heeft aan de totstand koming van de A.D.R. van harte (ds. Geels dacht zelfs te zeer van harte) meegewerkt. Voor de federatie ligt, hoewel de instelling van de kerkelijke lichamen eigenlijk tot haar opheffing zou moeten lelden, de taak weggelegd om als draag ster van de meningen der plaatselijke diakonieën het werk van de A.D.R. en van de provinciale oommissies kritisch (of wil men: adviserend) te begeleiden. Des middags kwam ds. K. O. Finken- sieper. president-directeur van de Hel dringstichtingen te Zetten, aan de diakenen een voorstel doen. waardoor de federatie een zeer duidelijke taak erbij zou krijgen. Dat we een nieuwe tijd zijn binnengegaan, die totaal anders is dan die waarin wij leefden, is aan te tonen met spreken over supersonische vliegtuigen en kernenergie. Maar even goed kan men als voorbeeld nemen de kunstmatige inseminatie in het veeteelt bedrijf. Ds. Finkensieper bemerkt, dat de plattelandskinderen die nu te Zetten op school komen heel anders .over sexuele zaken spreken dan hun nog maar even oudere broertjes en zusjes. De techniek heeft invloed op de hele mens. En wanneer men weet, dat in ons land zeker enige honderden malen kunst matige inseminatie bij de mens is ge-, schied, dan merkt men dat wij in een nieuwe tijd leven. WU allen, maar zeker de diakenen, mogen niet blindelings een nieuwe tijd binnenlopen, zonder dat we weten, wat we er moeten doen! Het is dringend nodig, dat er iets wordt gedaan aan d< vorming van de diaken. Hierdoor za hU niet meer denken, dat de maat schappelijke werkers al alles voor hem doen; hij aal merken, dat het diakonaat In de komende tijd zeer belangrijk zal zijn; wellicht de belangrifkste arbeid van de kerk. Da. Finkensieper pleitte voor een diakonaal vormingscentrum. HU bood daarvoor vrijgekomen ruimte te Zetten aan. Met gereserveerde instemming heeft men dit voorstel begroet, en verwezen naar het federatiebestuur. Dat de federatie hier een taak heeft, vond aller bijval. Advertentie. Goedennacht Slaapt U slecht door rheumatiek, spit, ischias, hoofd- en zenuwpijnen, neemt dan Togal. Verdrijft in al die gevallen snel en afdoende de pijnen en U slaapt heerlijk. Togal baat! Zuivert de nieren en is onschadelijk voor hart en maag. Bij apotheek en drogist 0.95, 2.40, 8."" Onderwijsbenoemingen i de Geref. school 1 S tlchtsepleln C. N. den Duik te Sche\ Tot onderwijzer werden bent Verburg te Amsterdai de chr. school te Nieu de heer L. Smit te Heerlen; aan c Groen van Prlnstererschool te IJmuide tijdelijk de heer O. Bakker te IJmuidei de Bllderdljkschool te Rotterdam c heer C. M. van der Maaa te Ermelo. Uniecollecte lijst 23 Van de 77ste Uniecollecte voor scholen met de Bjjbel is thans lijst verschenen. In totaal is nu door 5*75 lokale comité's een bedrag van f 283.133,03 bijeengebracht. Vorig jaar collecteerden deze comité's f 258.960,57. Op lyst 23 komen de volgende pla bedragen voor. Spijk (Gr): f 291.25 199.—): Folsgare: f 80,— Jubbega f 70.— Rljperkerk: f 226.25 252,—); Havelterberg: f 209.50 (190.—); Hoogeveen f 1.284.03 <1-358.65); Hijken met Hooghalen: 216.— (281,— f 142,50 (136,90) f 250.- t 293.32 239.80); Gouderak- f J__. Lindt: f 432.25 1328,20); Moe Wiln ijk: f 193.— (190.— 12 Dat is te zeggenPiet heeft me aange nomen als huilpje in de huishouding en voor wat hoort wat, dart wist ik als schooljongen al. En nu denk iik opeens aan 'iets wat ik jaren gele den eens heb meegemaakt. Lachend onderbrak de boerin hem: Als jij een verhaal gaat vertellen moet je er maar in komen dan zal ik een kop koffie intuiten om je keel te smeren. Vrijmoedig volgde de Dromer de boerin, onwennig scharrelde Piet achter hem aan. Hij wist d'at sommige kooplui tot de tafel in de boerderijen wisten door te dringen, maar hij behoorde niet tot die gelukkigen. Verder dan de deur kwam hij nooit en dikwijls werd hem zelfs de deur voor zijn neus dicht gesmeten met sn kort: Niks nodig, koopman. Hij kende de flauwe smoesjes niet, die de deu ren wagenwijd openden en hij wilde ze niet ken au.... hij had zijn eergevoel. Grimmig nam hij zich voor om het spel van de Dromer niet mee te spelen. Hij was geen pias en hdj paste er voor om de aap van de boeren te worden. Ondanks zijn tegenzin liet hij zich de koffie goed smaken en gretig beet hij in de snee koek die dik beboterd naast zijn koffie was neerge legd. En de Dromer praatte maar, hij zou een dom ine van de sokken kletsen, maar over de handel sprak hij niet en daar was het toch maar om begonnenzijn warm eten en zijn nachtverblijf moesten nog verdiend worden. Het verhaal van de Dromer interesseerde hem niethij had wel andere dingen aan zijn pet. Hdj begreep echter niet dat de Dromer al pra tend het zaad zaaide, dat straks rijke vruchten dragen zou. Ik was nog maar een broekie, vertelde de Dromer, toen ik voor de eerste maal alleen op reis mocht naar het buitenland. Het was geen verre reis, maar naar mijn gevoel waren de Ar dennen aan het andere einde van de wereld en hogere bergen kon ik me niet voorstellen. Ik lo geerde in een klein dorp in de buurt van Roche- fort en elke dag trok ik te voet de bergen in Ik kan je verzekeren, dat ik na die tijd nooit ergens meer zo veel genoten heb als daai op die voetbochten. Ik zag bergen en bomen, die ver beneden mijn voeten niet groter leken dan strui ken, maar dk zag ook mensen, die mij geheel anders leken dan de boeren uit ons polder land. Op een dag was ik na een lange wande ling moe neergevallen langs een pad, dat steil omhoog kronkelde. Een tijdje had ik liggen dro men en suffen, toen een koopman naast me kwam zitten en een praatje begon te maken. Een uur bleef hij naast me, maar ik kan eerlijk vertellen dart ik in die korte tijd veel geleerd heb. De man was niet jong meer en hij vertel de me hoe zwaar zdjn leven was. Een heel berg dorp had hij afgewerkt en hij had het geld nog rriert verdiend voor een droge korst brood. Hij was niet glad genoeg, zei hij, om de men sen met mooie praatjes te vertellen dat hij thuis een ongelukkige vrouw had en een groot aantal kinderen, dde brulden van de honger. Zulke ver halen vertellen kon hij niert, want hij was een eerlijk koopman en geen bedelaar. Daarom hoor de hij overal hetzelfde: Vandaag niets nodig, koopman. En de man had werkelijk honger en hij had thuis een ongelukkige vrouw, die lag te wachten op zijn verdiende geld om daarvoor eten te kopen en geneesmiddelen voor haar zieke lichaam. Telkens als er over de weg, beneden de rots waarop wij zaten een auto voorbij ging, zei de man: Alweer een die niet weet wat honger en ellende is. De toon waarop hij dit zei was zo triest, dat ik mij begon te schamen over mijn volle maag. Ik zag die man sjouwen langs de huizen en ik hoorde de mensen onnadenkend zeggen: Niks nodig, en ik voelde de vermoeid heid van de man in mijn eigen benen. Doch om het kort te maken, ik gaf hem alle franken die ik bü me had en ik nam me voor om voor taan elke koopman, die moedeloos bij zijn koffer neer zou vallen, met raad en daad bij te staan. (WORDT VERVOLGD) TN „Tijd en Taak" is ds. L. H. RuitjT berg teruggekomen op wat wij i schreven hebben over zijn opmerki| gen bij de burgemeestersbenoemi voor Den Haag. Wij hebben zijn nii we reactie met belangstelling gele« maar hij zal ons ten goede houd dat wij de zaak er niet veel ven mee gebracht achten. Wij hadden het infaam genoemd v ds. Ruitenberg, toen hij stelde, dat anti-revolutionairen voor Den Ha liever een rooms-katholieke dan e protestants-christelijke burgemeesii eer hadden. d Het stelt ons teleur, dat ds. Ruitt JV0 berg deze beschuldiging, waarvan I m(] de onwaarachtigheid niet zal kunn |f betwisten, niet ruiterlijk intrekt. ,e]jj beschuldiging zelf is zo dwaas, dat er(j een nadrukkelijke bestrijding ni verder verdient. pr€ Voorts erkent ds. Ruitenberg nu si|en openlijk, dat hij niet kan bewijzen, d de a.r. ministers hun steun aan dt benoeming hebben gegeven. Hij ti dl weert, dat hij het intussen wel k zie uitrekenen. De rekensom echter bli ook in deze nadere uiteenzetting v inin ds. Ruitenberg geheel achterwege. e han W/"EL gooit hij wat cijfers op tal ho< maar die hebben niets uitstaan met deze burgemeestersbenoeming. he Wij moeten dus blijven bij ons ot t. deel, dat ook op dit punt het verha E' van ds. Ruitenberg voos was. Do ing omdat zijn verhaal een verwijt inhieoor dat voor hem het karakter moest dr gen van een beschuldiging, moeten i h voor ons ook wel staande houden, d ke: ook op dit punt zijn verhaal onwaa 11 ach tig was. 'Ze Zijn nieuwe verweer is nu, dat d socialistische pers deze benoemii md heeft veroordeeld en dat wij deze za, i 1 in het formele vlak zouden hebb< >e getrokken. Hierin ziet hij een aa ^P' wijzing, hoe de zaken zich in het kal dt net hebben voorgedaan. ng Ook dit is wel een uiterst zwi en' argument. Inderdaad hebben wij no 1 al oog gehad voor de formele kantig van de kwestie, maar zulks was di mi ook geheel terecht. Want het welzi idii van de democratische staatsinstellii d gen-is er voor een belangrijk deel a'1*, hankelijk van, dat men met de forme kanten niet schipperen gaat ipri JN dit verband willen wij wel meldii em maken van de steun, die wij in oi »ro betoog inmiddels gekregen hebben va1 e iemand als prof. Oud, met wie men i d het politieke vlak zeer wel van menie rvc kan verschillen om tegelijk te erkeiüjk nen, dat zijn kennis van ons staatinc' bestel niet gering is. t zj Prof. Oud dan heeft zich in d k i Tweede Kamer nauwelijks mindm c krachtig dan wij gedaan hebben tegelee de beschouwingen van ds. Ruitenbei gekeerd. Hij heeft, net als wij, gestel niets te weten van wat in de ministei V£ raad bij deZe benoeming is gebeurd. I v Wat er in de ministerraad gebeuille' is, gaat ons bovendien niets aan, aldi m prof. Oud. Ook daarom niet omdat i „d, alle bewindslieden zondi e onderscheid de verantwoordelijkheie voor deze burgemeestersbenoemin dragen. Legt men zich, aldus nog altijd pre Oud, in de ministerraad bij een bi slissing neer, dan betekent dit, d )r(j men voor die beslissing de volle vei n antwoordelijkheid aanvaardt. Wil me dat niet, dan moet men als minist( ,rk aftreden. (n Daarom gaat het ook niet aan, bit1111 nen het kabinet naar speciale zondi bokken te zoeken. Ze zijn er namelij niet. Constitutioneel, aldus nog pro trk Oud, is het volkomen fout, vragen t,at stellen als ds. Ruitenberg gesteld heef Al: QOK op ons laatste punt ten slotl van bestrijding van ds. Ruitenber is diens verweer zwak. Wij haddei h ds. Ruitenberg de vraag voorg(f legd: wat hebt u eigenlijk tegen rooms katholieken, u, die hen graag ziet bin uw politieke partij, met levens beschouwing en al? Zijn antwoord komt hierop neer, da hij niets tegen rooms-katholiekfi heeft, maar wel tegen de rooms-katho JDi lieken voor zover zij hun politiek streven belichaamd zien in de K.V.P Kijk, dit antwoord nu vinden wij D kort gezegd, flauw. Want in de dis 'er cussie rondom de Haagse burgemeesl,el ter ging het in wezen niet om dl 'ei| vraag, of de man behoort tot de K.V.P n maar om het feit, dat hij rooms-katho-105 liek is. 'p Meent ds. Ruitenberg, dat veler be-p zwaar tegen deze benoeming, die een afwijken inhield van een lange pro- 1,1 testantse traditie, niet aanwezig zou zijn geweest, indien de benoemde een*" rooms-katholieke socialist zou zijn ge-°pe weest? Immers neen. Vu Ds. Ruitenberg zal toch niet de in Co druk willen vestigen, dat hij twijfelt en aan het rooms-katholiek-zijn van deHc rooms-katholieken binnen zijn eigen partij? Advertentie IKindje verkouden? DAM

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 2