Campagnes van Billy Graham WATER IN DE WILDERNIS GEESTELIJK LEVEN "vr hebben een modern thuisfront JOODSE IMMIGRANTEN NAZARETH Bijzondere tentoonstelling in Joods Historisch Museum i ZONDAGSBLAD ZATERDAG 9 FEBRUARI 1957 Enkele weken geleden ontving een Amerikaans predikant, lid van een „Billy Graham-comité", een nieuw boek over de evangelist met de persoonlijke handtekening van de bekende spreker op de titelpagina. De predikant was erg trots op het geschenk. Het deed zijn, niet-zo-belangrijk, hart goed dat de beroemde evangelist hem kende en zelfs een boek stuurde. Een paar dagen later liep de opgeblazen ballon van zijn trots met een scherp sissend geluid leeg. Hij moest een ogenblik op het kantoor van de „Billy Graham Association" in Minnea polis zijn en vol trots toonde het hoofd van het kantoor hem de nieuwste aanwinst in modern kantoormateriaal: Een ma chine, die in een minimum van tijd boeken kon voorzien van de „persoonlijke" handtekening van Billy Graham. C MACHINES "N SCHRIJVEN DE „PER SOONLIJKE' BRIEVEN Iedere week ontvangt Billy Graham ongeveer tienduizend brieven, die gelezen en beant woord moeten worden. Vaak is een cheque of zijn een paar dol larbiljetten bijgesloten. Iedere zondagmiddag zendt Billy Gra ham een radioprogramma van een half uur uit over 800 stations in de Verenigde Staten en Oana- i da. Bovendien zenden nog vijftig stations buiten de U.S.A., zoals Monte Carlo en Luxemburg, dit programma later in de week uit. Het radiobudget beloopt een 1 114.000 gulden per week en al dit geld komt ln kleine giften van gemiddeld 5 dollar bijeen. Het is dan ook geen wonder dat negentig procent van de post binnen komt, naar aanleiding van de wekelijkse radiouit/en- ding. Toen Graham vijf jaar geleden de uitzendingen begon, vroeg hy zich af, hoe hij al de post zou moeten behandelen. Iedere gift vereiste een bevestiging, iedere brief met vragen een antwoord. Het w;as geen wonder, dat hij zich onmiddellijk richtte tot zijn persoonlijke vriend George Wil9on, die hem ook toen hij president van North Western College was, in zakelijke dingen terzijde had gestaan. Wilson raadde hem aan een aparte stichting voor dat werk op te zetten, en opende het kantoor van de Billy Graham Stichting ergens in Min neapolis met één secretaresse. Nu wer ken er meer dan honderd mensen op dat kantoor. George Wilson is een waarom-zou-dat- niet-kunnen man, en zijn zakelijke aan leg heeft het kantoor tot een model be drijf gemaakt. Volgens Wilson is het bes te nog niet goed genoeg en behoort al les met orde en regelmaat te geschie den. En alles geschiedt dan ook met or de en regelmaat. De post wordt machi naal geopend en onmiddellijk beginnen een paar meisjes de binnengekomen brieven te lezen. De cheques en het geld worden apart gelegd en nog diezelfde dag naar de bank ge bracht. De brieven zelf worden gesorteerd en voor er een week voorbij is, heeft iedere brief schrijver een antwoord en een persoonlijk ant woord ook nog. Niets uit de brief wijst er op, dat een ander hetzelfde ant woord heeft ontvangen. De brief is met de schrijf machine geschreven; het adres staat heel netjes op de brief getikt. De brief is persoonlijk.en toch is die brief niet per soonlijk. BRIEVEN Iedere maand wordt er een aantal brie ven klaargemaakt over bepaalde onder werpen. Een vrouw In Chicago, wier echtgenoot drinkt, krijgt dezelfde brief als een vrouw ln Omaha, die dezelfde moeilijkheid heeft. Ongeveer vijftien tot twintig brieven worden gereed gemaakt en in een aparte afdeling staan vier auto matische schrijfmachines, die de vereis te brieven tikken. De toetsen worden electrisch aangeslagen door middel van een band met gaatjes, terwijl een ande re band met gaatjes zorgt voor het juis te adres. Een meisje loopt van de ene machine naar de andere en hoeft er al leen maar voor te zorgen, dat alles goed door de machine loopt. In lange rijen komen de „persoonlijke" brieven uit de machine, klaar om getekend te worden. Beneden in de Franse kelder staat een andere machine, die alles in de envelop pe stopt. Als er bijvoorbeeld brieven uit gaan naar de verschillende mensen, die beloofd hebben voor de campagnes te bidden, dan raakt niemand de brieven aan. Alles gaat automatisch. Wilson re kende uit dat het een dollar per uur kost als meisjes de brieven en drukwerk jes in de enveloppen moesten stoppen; machinaal kostte het veertig cent en dus verscheen er een machine, die vier en twintig uur per dag door kan stomen, zonder moe te worden. Aan de ene kant gaan de enveloppen en het ongevouwen getypte en gedrukte papier naar faam en geld en die deze dingen in grote mate heeft gevonden. Samen met zijn zuster bezoekt hij de samenkomst van Gra ham. De evangelist predikt over de rijke jongeling en het meisje komt tijdens de uitnodiging naar- voren. Haar broer keert God de rug toe. De volgende dag komt hU in het zieken huis terecht door een val van een paard. Hij hoort Graham weer, ditmaal over de radio en buigt uiteindelijk zijn hoofd voor de Heiland. De film trok een enor me belangstelling in de Verenigde Sta ten en dwars tegen alle verwachtingen in ook onder de jeugd van Groot Britan- nië. Na deze film ontstond „Oil Town U.S.A." en daarna een derde film, die de ware levensgeschiedenis bracht van een Engelse filmster, die haar Heiland tijdens de Harringay-samenkomsten in Londen leerde kennen, toen Graham daar sprak. Souls in Conflict" met zijn En gelse sfeer bereikte duizenden jonge mensen in de Britse wereld. Op het con tinent staat men nog steeds een beetje afwijzend tegenover deze nieuwe vorm van Evangelieverkondiging. Het is nieuw, anders, en voor vele ouderen daarom verkeérd, maar ook de jeugd van Ne derland zou door deze films bereikt kun nen worden. ENORM BEDRIJF Al met al is de „Billy Graham Asso ciation" uitgegroeid tot een enorm be drijf, dat vorig jaar meer dan zi een half miljoen gulden ontving gaf, een bedrag, dat voor een zeer groot gedeelte binnenkwam dank zij kleine ga ven van gelovigen, die de zo bekende evangelist in hun gebeden steunen. De brieven worden geadresseerd aan Billy Graham, Minneapolis en iedere postbode weet het kantoor te vinden. De stad heeft een groot aantal enorme bedrijven, C maar geen enkele fabriek ontvangt meer post dan deze ene man. Onlangs kwam er een brief aan Graham, „Many Apples", en Eisenhower zowel als de aartsbisschop van Canterbury stuurden brieven door die voor Graham bestemd waren maar die naar hun adres waren gestuurd. Op het ogenblik werkt het kantoor on der hoogspanning. De meisjes, allen be lijdende leden van een plaatselijke kerk, werken soms de hele nacht door, zon der extra loon om alles in orde te krij gen voor de campagne, die in mei in New York zal beginnen. De grote zaal van Madison Square Garden is voor drie maanden afgehuurd en men heeft optie om de campagne eventueel nog twee maanden te kunnen verlengen. De samenkomsten op zondag zullen In Minneapolis Minnesota is het thuisfro waar met de modernste e wordt gevoerd, om de verschillende cam pagnes van Billy Graham mogelijk te maken. De Evangelist zelf (foto) behoeft zich over de administratieve rompslomp geen zorgen te maken. de andere kant komen de enveloppen ge vuld en wel, dichtgeplakt postzegel LIEDEREN EN BOEKEN De stichting bestaat niet alleen van giften en gaven. Iedere keer als Bever ly Shea een nieuw lied over de radio had gezongen, kwamen er aanvragen voor de muziek of voor platen. Eerst werden de mensen verwezen naar de ulrgever, maar Wilson was zakenman gen-«g om een eigen verkooporganisatie en uitgeverij op te zetten, onder de naam chines waren druk bezig c dikant van New York (e meer dan tweeduizend) e< ke" brief te schrijven, i iedere pn dat zijn ei i „persoon^- zijn gebed wordt ge- Overal waar Billy Graham komt zijn de zalen vol. Een is nodig om dit allemaal vlot te la ten lopen. In neven staand artikel leest bijzonderheden over. Deze foto geeft een beeld van de bijeen komsten in de Kei- Hall te Glasgow (Schotland). GELOOF VOLBRACHT HET ONMOGELIJKE (II) Van tijd tot tijd kwamen kleine hut of een dorpje v; Een enkele maal passeerd) stad met blanken en overal klonk hun dezelfde vraag tegen: „Waar gaan jul lie heen?" Met een beetje trots in hun stem antwoordden ze dan: „Naar Kaap stad." DAT HAAL JE NOOIT Naar Kaapstad? Maar jullie zijn gek, dat haal je nooit" En hoofdschuddend gingen de mensen dan hun huis in om ze wat eten mee te geven op hun ver re tocht. „Zulke jongens toch...." dach ten ze en de vrouwen vertelden 's avonds hun mannen van die twee jongens, die aan de deur waren geweest en die naar vestigen zich voor het eerst in 4- Grason (samentrekking van Graham _n Wilson). Aanvragen voor muziek, boeken, platen kunnen nu direct behan deld worden. Het boek „The Secret of Happiness", dat ook reeds in het Ne derlands is verschenen, heeft in sommi steden zelfs een veel grotere oplage gehad dan Grahams eerste boek. Boven dien verkoopt Grason nog zeven andere boeken van of over Graham, plus een in leer gebonden bijbel met een inleiding van de evangelist, tientallen grammo foonplaten en de „sprekende bijbel". serie grammofoonplaten met de tekst de bijbel er op, die voor 20.- ver kocht wordt. Ook de kinderen worden niet vergeten, en de Amerikaanse John ny, verzot op comic books" kan nu de verhalen van Goliath, Naaman en Da niël op zijn meest geliefde manier in te keningen lezen. FILMS s van deze stichting werd vijf jaar geleden een tweede stichting opgericht, die zich ging specialiseren in evangeli satiefilms. Een pasbekeerde filmster, Colleen Townsend, werkte mee aan de eerste poging. „Mr. Texas" vermengt cowboysfeer met de atmosfeer van een grote evangelisatiecampagne. Het is het verhaal van een cowboy, die op zoek is De goede, oude tijd In 1783 /ei William Pitt: „We ziei om ons heen niets anders dan vernielim en wanhoop." Even na 1800 de Aartsbisschop van d. Anglicaanse Kerk Wilberforce: „Ik durf geen huwelijk te sluiten, de toekomst In 1831 de Hertog van Wellington (g< storven in 1852): „Ik dank God, dat i de ellende die komende is, niet mei behoef te beleven." (Van een medewerker) I evenwicht Voor het eerst in het bestaan van I bestuur^ de staat Israël, hebben zich in Na zareth Joden gevestigd. Dezer da gen is een groep van 110 Joden in Nazareth aangekomen, afkomstig uit Oosteuropese lan den. Deze groep zal de voorpost zijn van nog meer immigran ten. Tot heden was Nazareth een overwe gend Christelijk-Mo- hammedaanse stad in Israël. Joden woonden er nauwelijks. Wel on der het Engelse man- daatsbestuur hebben in Nazareth Joden ge woond. Zij vormden toen echter een onbetekenende minderheid. de staat Israël ior de overwel- tArabieren, dié Nazareth woonden. Daarbij kwam nog dat Arabieren uit omliggende ge- Na het uitroepen van vluchtten zij, beducht digende meerderheid s meenten gevechten Nazareth togen, toen de in 1948 uitbraken. In enkele __d de stadsbevolking met 7.000 Arabieren vermeerderd. Tot grote ver rassing van de Israëlische troepen bo den de Arabieren geen weerstand toen zij de stad binnentrokken. Hoewel Naza reth onder militair bestuur van Israël werd geplaatst, hebben de Arabieren zich immer loyaal getoond tegenover dé Joodse staat. EVENWICHT De Israëlische regering besloot de stad een gemengd Christelijk-Moham- medaanse bevolking te laten houden en Joodse vestiging tegen te gaan Ook in ons land kwam dr. Graham. Deze foto herinnert aan de massale samenkomst in het Rotterdamse Feyenoordstadion. BS Men zegt dat de neger gewoonlijk erg gemakzuchtig is en zich Hl geen grote moeilijkheden getroost. Misschien is dat waar van vele negers, zoals het zeker geldt voor een groot aantal blanken, maar s Stephen en Reuben, die hun dwaze tocht te voet waren begonnen, s lieten zich niet zo gemakkelijk afschrikken. Een voetreis door Nederland kan heel plezierig zijn. Waar men ook staat, altijd gloeit IH er in de verte wel een lichtpuntje, en meestal kruipt er langs de horizon wel een glanzende trein over de rails. Er zijn weinig plaatsen in ons landje, waar het geluid van de „beschaving" niet wordt ge- g hoord. Altijd dendert wel ergens een trein, of gromt een auto of klinkt een klok. Reuben en Stephen echter zagen of hoqjden vaalc WM dagenlang niets van de bewoonde wereld. Zij trokken voort zonder 1= kompas, zonder horloge en lieten zich leiden door zon en sterren. Kaapstad wilden lopen. Meestal haalden de mannen ongeïnteresseerd de schou ders op en dat was het einde van hun belangstelling, maar de jongens waren ondertussen al weer kilometers verder en hadden net wat hout verzameld om een vuur voor de nacht te ontsteken. Om beurten waakten ze 's nachts om de wilde dieren uit de buurt te houden. Wat ze hadden gedaan als zo'n dier hen werkelijk had aangevallen, wisten ze geen van beiden, want ze hadden slechts hun blote handen. In Messinah aan de grens van Trans vaal ging het mis. Hoe zuidelijker ze kwamen hoe erger de kou 's nachts werd. Bovendien hadden zij dagenlang geen huis ontmoet en geleefd van wat wortels en bessen, die zij hadden gevon den. Het hoofd van Stephen was gaan kloppen en zijn pols was veel sneller dan normaal. Tegenover zijn vriendje had hij gedaan, alsof het niet zo erg was een beetje verkouden, maar zijn benen wilden bijna niet meer. Hij haalde nog net het stadje en bleef toen ergens op een trottoir liggen. Enkele mensen bogen zich over hem heen, een dokter kwam net voorbij en binnen een uur lag hij warmpjes ingestopt in het stadszie kenhuis. De dokter constateerde long ontsteking. ZIEK Twee maanden lang werd hij ver pleegd voor hü weer enigszins op krach ten was en sterk genoeg om de terug tocht te aanvaarden. Tenminste de dok ter en verpleegsters hadden hem ern stig onderhouden over zijn dwaasheid en hadden hem gezegd dat hij en zijn vriendje direct naar huis moesten gaan, want dat Kaapstad voor hen geen stad was. Toen ze Messinah echter verlieten, gingen ze weer verder in zuidelijke rich ting. Het landschap werd vlakker soms hield iedere vorm van begroeiing op. De jongens lieten zich niet afschrik ken,. maar trokken door. IN DE WOESTIJN De woestijn in Zuid-Afrika is wat gro ter dan het Mosselse zand bij Arnhem of een Drentse zandverstuiving. Vaak vonden ze dagenlang geen water moesten ze heel zuinig aandoen met hun voorraad. Steeds droger werd de streek, tot eens hun water volkomen op was. Terug konden ze niet meer, want dat zou den ze nooit halen. Ze moesten vooruit of ze wilden of niet. Een landkaart be zaten ze niet en ze hadden geen flauw idee of er een rivier of beekje in de buurt kon zijn. Moeizaam trokken ze vérder. Hun tongen begonnen op te zwel len en de keel begon van droogte te branden. Vijf dagen lang sleepten ze zich voort zonder een druppel. Soms kwam het verlangen op om te gaan liggen en hielden elkaar op et te verstoren. Het stads- intelligentsia in Nazareth wordt dan ook gevormd door de Chris ten-Arabieren. Uit hun kringen komen de ambtenaren, doctoren, advocaten andere notabelen voort. De Mohamme daans-Arabieren zijn doorgaans hande laren en landbouwers. Zij bezitten de banken, fabrieken en uitgestrekte lande rijen. Deze sleutelposities zijn echter handen van een slechts kleine groep. De meeste Mohammedaans-Arabieren voorzien in hun onderhoud door het ver richten van werkzaamheden bij hun ge loofsgenoten. Zij vormen het proletariaat van Nazareth, waarbij de oude feodale Arabische stelregels nog steeds van kracht zijn. Hoewel in de andere delen van Israël, waar grote concentraties Arabieren zetelen, de Israëlische rege ring er naar heeft gestreefd de Ara bische fellagah tot hetzelfde peil op te heffen als de Joodse arbeider, is dat in Nazareth niet gedaan om de stad haar specifieke karakter te laten houden en om geen verandering aan te brengen in de samenstelling van de bevolking. COMMUNISTEN De laatste tijd wordt de Mohamme daans-Arabische arbeider zich echter van zijn sociale achteruitstelling door zijn geloofsgenoten bewust. De kleine communistische partij in Israël heeft daarvan een dankbaar gebruik gemaakt en heeft in Nazareth een groot deel van haar leden: omstreeks 1.000. Op ver zoek van de Christelijke en Mohamme daanse kerk heeft de Israëlische regering thans besloten het communistische bol werk te doorbreken door ook Joden zich in Nazareth te laten vestigen en een sociaal programma in te voeren. Een nieuwe wijk zal bij Nazareth wor den gebouwd en fabrieken zullen in de hoofdstad van Galilea worden opgericht. Er zal echter streng op toe worden ge zien, dat in het oude stadsdeel zelf geen industrieën worden gevestigd en dat daar geen enkele modernisering wordt aangebracht. De Israëlische rege ring wenst de stad zijn gewijde karak ter te laten houden. Door de vestiging van de 110 Joodse immigranten is in middels een begin gemaakt de Arabische bevolking op te heffen tot het gemid delde peil van de arbeider in Israël. Tito nam diakonessen- huis over Het is goed, in Joegoslavië met va kantie te gaan; niettemin is het een communistische staat. Deze week kwam het bericht binnen, dat het diakonessen- huis in Vrbas door de staat wordt over genomen. Het huis is gesticht door een Zwitserse predikant en werd sindsdien in stand gehouden met behulp Zwitserse gemeenten. Vertegenwoordigers va vormd Christelijke Kerk vië", hebben de regering dringend verzocht, giften de „Her- i Joegosla- Belgrado 11 dlakonessenarbeid mogelijk ken, maar dat verzoek is afgewezen Het huis, dat sinds 1923 openstond voor vermoeiden en beladenen van alle richtingen, moet uiterlijk eind maart ontruimd zijn. De patiënten zullen in een oud weeshuis in de buurt van Vrbas ondergebracht worden. Hwaroiva Stephen Sitole droomde van een ver land toen hij ergens in het hort van Rhodesia een zendings school bezocht en vanaf dat ogen blik wist hij, dat hij naar Amerika moest gaan om voor zendeling Ie gaan studeren. Vier jaar later neemt hij met zijn vriendje het dtvaze be sluit om zjjn droom te gaan ver vullen en ze vertrekken vroeg op een morgen zonder iets te zeggen naar Kaapstad. Ze hebben slechts f 1.75 op zak en moeten lopen. Dit verhaal is volkomen historisch en door Sitole zelf verteld aan één van onze medewerkers. U hoeft echter geen verre reizen te ma ken om kinderlijk geloof te ontmoe ten. Reeds jaren lang proberen twee dames in het hartje van Amsterdam kinderen iets te vertellen van het Evangelie. Twee van hun regelmatige klantjes kwamen een tijdje geleden naar hen toe en vertelden het volgen de: „Nou Kiitty der moeder is toch 12Vi jaar getrouwd en me hebbe toch feest gehad gisteravondDer was niks aan hoor, nee, mot U hore Gistermiddag sei me moeder: „Ga effe naar tante Sientje om der Legerdes- eilsklere te hale." Me tante Sientje is heel vroeger bij de Legerdeseils ge weest siet U. Nou, me wiste direk wasse fan plan was en toen sei ik: „Dat doen ik met, want dan gane jul lie f ana vond seker spotte he? Daar werk ik niet foor mee." Nou, me moe der kwaad natuurlek en se sei: „Als je niet gauw gaat, slaan ik je bene kapot." Maar ik heb gesegd: „Dan slaan je me maar, maar ik gaan niet" Toen mos me fader et hale Maar ik was link geweest en ik had gauw me Bijbel weggestopt en toen bin ik de straat opgegaan Maar sa- vons mos ik toch mee naar Kitty der huis. Eerst gebeurde der niks, maar toen se allemaal een goed slokkie op hadde, kwam me moeder binne en toen dach se dat se lollig was hoor. Se had der Legerdeseils klere an ense had ook een Bijbel. Die had Kitty der moeder natuurlijk onder Kitty der kusse vandaan gepakt. Me moeder dee de Bijbel ope en toen ging se prate. Se sei: „Mirvse ik hep een boodschap fan God" en een heleboel onsdn meer. Kitty kon der mond niet houwe en riep: „Geef hier me Bijbel, dat maggu niet doen" en Kitty trefcke an die Bijbel, maar me moeder liet em nde^ los hoor. Toen hep ik ook hard gesegd. „Dat is gemeen wat Jullie allemaal doen, dat is spotte en dat siet God allemaal en tanteU bin ook mooi schijnheilig hoor. Je leert je kindere kateliek bid- de en nou sit je der sellef om te lache." Maar toen kreeg Kitty een lel om der ore en toen hebben me alle bei erg gehuild en we ware so kwaad dat me geschreeuwd hebbe: „Ophou- we motte jullie." Maar het hielep niks. Me krege ook de Bijbel niet trug en se hebbe allemaal om ons gelachen. Toen saaijn me maar de kamer uit gegaan en toen hebbe me same net so en-eg gehuild en toen hebbe me maar gebeden." (Historisch) Eind maart zal in het Joods Historisch Museum te Amsterdam I opnieuw een bijzondere tentoonstelling worden ingericht, die een beeld 5 geeft van Joods Nederland in d< eerste helft van de 17de eeuw, toen de Joden zich nog maar enkele tientallen jaren m Nederland hadden - moeite met^de be- gevestigd. Deze tentoonstelling die in samenwerking met het Genoot- s schap van Joodse Wetenschap zal worden georganiseerd gaat gepaard 1 met een bijeenkomst waarop de Joods-Engelsegeschiedkundige dr. het woord zal voeren over Menasse ben Israel. De tentoon- I steVing wordt namelijk ingericht naar aanleiding van de 300ste sterf- z dag 20 november jl. van deze rabbyn, die een van de eerste I rabbijnen was te Amsterdam. Menasse 'ben Israel bepleitte bij Cromwell in Engeland toelating van de uit dit land verdreven Joden, i De Engelse Joden hebben de driehonderdste verjaardag van hun I terugkeer naar Engeland, die dank zij Menasse ben Israel uit Amster- dam tot stand kwam, verleden jaar grootscheeps gevierd. Menasse I ben Israel was in zijn tijd een grote geleerde, die bevriend was met Hugo de Groot, Christina van Zweden en samenwerkte met Rembrandt, i die hem heeft geschilderd en bij boeken van hem illustraties maakte. 1 H\j stierf na terugkeer uit Engeland te Middelburg op 20 november 1656. vandaan. Toen Stephen in Messinah het ziekenhuis lag, had hij gewerkt, hard gewerkt en nu kwam het gespaarde geld hem te pas. Cent voor cent telde hij neer voor de verbaasde griffier. Toen ze het gebouw verlieten, zei de rechter dat ze onmiddellijk de terugtocht naar huis moesten beginnen, want dat ze z gestraft zouden worden als hij ze weer voor zich zou zien. Opnieuw richtten de jongens echter hun schreden naar zuiden en na negen maanden lopen gen ze de eerste huizen van die grote stad aan de zee. Stephen vertelde zelf later: „Wij had den gehoord dat het water van de oceaan zout is en het eerst wat we deden was proeven of dat echt waar was. Nog die zelfde dag gingen we naar ds. P. Wat son, wiens adres we in het postkantoor opgevraagd hadden. Watson was toen het hoofd van het Zuid-Afrikaanse Al gemeen Zendingsgenootschap. De was stomverbaasd en wilde eerst niet geloven, dat wij regelrecht uit Rusitu kwamen. Pas toen hij naar de zendings- post geschreven had, of zij een zekere Reuben en Stephen kenden en antwoord had ontvangen, geloofde hij ons hele maal. We gingen onmiddellijk naar de zaakgelastigde van Rhodesia Een ogen blik leek het, dat we teruggestuurd zou den worden, maar toen kregen we toch vergunning om te blijven als we ons iede re zes maanden zouden melden. We kre gen ook een vergunning om te werken er als we geen werk vonden binnen de veer tien dagen moesten we de stad verla ten. Gelukkig vond Reuben al gauw eer baan, maar ik kon maandenlang geen werk vinden, tot ik een aanstelling kreeg als loopjongen bij de plaatselijke krant, de „Cape Argus". De eerste dag bracht ik mijn Bijbel mee naar het werk en iedereen begon me uit tc lachen, 't Is hier geen kerk", zeiden ze en zo kreeg ik meteen al een kans om de me te vertellen, dat ik een christen wa heel gauw kende iedereen op de krant mijn Bijbel en mij." Maar Kaapstad was niet het einde de reis. De jongens wilden naar Ameri ka om naar een Bijbelschool te gaan waar hun zendelingen ook hadden ge studeerd. Het was echter oorlog en er zou wel niets van komen... of toch wel? Daarover leest u VOLGENDE WEEK te sterven, maar de been. Eindelijk begaven hun krachten het volkomen. Onder het lopen door hadden beiden voortdurend gebeden, maar nu was het lopen hen onmogelijk geworden. Ze keken elkaar aan en Stephen dacht: „Als ik nu sterf wordt ik begra ven door God net als Mozes. Ze knielden neer en begonnen nog eens te bidden. Woorden kwamen niet meer uit hun ke len, slechts klanken die als een nood kreet opstegen. „Heeft het wel zin? Hoort God ons wel?" ging het door de jongen heen en hij keek uit over die lange kal* vlakte. Plotseling werden zijn ogen groot. Was dat waar? Was het mogelijk? Had God het gebed verhoord en op het laatste ogenblik redding geschonken? In een uitgehold stuk rots, niet ver van de plaats, waar zij lagen stond water. Gul zig dronken ze en heel zacht hoorden ze I" een beekje stromen. Na enig zoeken von- i den ze het water dat even uit de grond kwam borrelen, maar vrijwel even gauw - in een gat in de grond weer weg- 1 stroomde. IN ANGST I Na een afgrijselijke tocht waarin ze meermalen wilde dieren zagen en eens 1 zelfs heel onverwachts van aangezicht tot aangezicht met een leeuw stonden, be- I reikten ze weer de bewoonde wereld. Ze i waren de wilde dieren veilig gepasseerd, maar hadden meer moeite met de schermers van de beschaving. Voor het wisten werden ze door een politie- u agent aangehouden en naar het politie- 1 Cicel Rath hpt uinard rol"iineren bureau gebracht, omdat zij zich niet kon. v"">ra zal "beren den identificeren. Een en twintig dagen in de gevangenis of onmiddellijk terug naar Rhodesia was de eis. Een paar da- gen verkeerden ze in doodsangst. 1 Stel je voor dat ze op de trein gezet zouden worden dan moesten ze weer he- I lemaal opnieuw beginnen. Ze baden als I nooit tevoren. Veranderde hun gebed de beslissing van de rechter? In ieder 1 geval eiste de rechter bij de uitspraak 1 niet het volle pond maar veroordeelde hen tot vier gulden boete per persoon, en liet ze vrij. Reuh«*n haalde trots van onder zijn bloesje een zakje met geld TER OVERDENKING God vergiste Zich niet Jantje drukte zijn neus plat tegen de ruiten en volgde met zijn o-gen de dik ke regendruppels die in grote hoeveel heden uit de grijsgrauwe hemel vie len. Grote plassen vormden zich op de stoep; een beekje stroomde door de goot naar de rioolafvoer. Niemand liep op straat; slechts een enkele auto deed het water hoog opspatten. De hele middag regende het al en Jantje verveelde zich. „Mama," ,Ja Jantje?" „Mama, waarom regent het?" ,Voor de bloemen en die planten. Die moeten toch ook groeien!" ,Mama, waarom regent het dan op De kleine jongen vond het kennelijk niet nodig dat ook de straat zijn deel kreeg van de watervloed, als het om de planten en de bloemen ging. Hij wil de liever buiten spelen met zijn vriendjes. Zijn wij niet vaak allemaal kleine Jantjes, die het niet eens zijn met God, die stampvol vragen zitten en maar niet begrijpen waarom God bepaalde dingen in ons leven toelaat. „Waarom moest mij dit gebeuren?" is een vraag die ons steeds weer op nieuw beheerst. Maar zelden krijgt een mens een ant woord van God, waarom het op de straat van zijn leven regent. Meestal breekt de zon van Gods genade na enige uren (of dagen) weer door en de opstand van ons hart is vergeten. Vergeet God die opstand even gemak kelijk? Het enige antwoord op de re genbuien van „waaroms" in ons le ven, is in kin-dierlijk geloof te aan vaarden, dat God geen fouten maakt. Vergeet niet, dat de regen de wereld schoonwast. Het stof en vuil van de straten verdwijnen in de riolen van de stad. Laat dat genoeg zijn. Is geloven moeilijk Veel mensen menen dat geloven erg moeilijk is. Ze worden zo gemakke lijk afgetrokken van God. Maar tel kens weer kunt U treffende staaltjes van geloof horen In een brief van een zendelinge uit India las ik het ver haal van Kara, een weesmeisje. Ze was ergens op één van de dorpsschool tjes, maar op de één of andere ma nier was ze er achter gekomen dat ha-ar voogd andere plannen met haar had. Ze ging naar de zendélinge-onderwijze- res en vroeg haar of ze niet in het weeshuis van de zending zou kunnen worden opgenomen, om haar vreselij ke toekomst als „slavin" te ontlopen. Het huls was vol en financieel was het erg moeilijk en het antwoord van de zendelinge was dan ook niet erg hoop vol Diep m haar hart voelde ze, dat ze Ka- ra eigenlijk een beetje op een goed kope manier had afgescheept toen ze zei: „Wij hebben op het ogenblik geen plaats en geen geld. We zullen er ech ter allebei voor bidden." Op haar bureau vond de zendelinge die avond een extra cheque van vijftig gulden voor een weeskind en na over leg werd besloten Kara op te halen. De boodschapper, die Kara moest ver tellen dat er een plaats voor haar in geruimd zou worden, kwam het meis je al halverwege tegen. Toen ze in het weeshuis aankwam vertelde ze heel éénvoudig; ,.U zou bidden en ik heb gebeden en daarom dacht ik dat ik maar op weg moest gaan." Kindergeloof

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 13