in 't Rijksmuseumaiieen maar
m
OMA EN TANTE
B
POPPENHUI
Kies de juiste
kaas
ROSE IS WÉL LIEF - K
Gastvrouw
over
honderden
vo°r
md""-
srys. ïrxr?
ZATERDAG 9 FEBRUARI 19S7
„SAERTJE", SPRAK MAMA, „GA FLUKS HET
LINNEN MANGELEN"
jaartje", «prak mama. „ga fluka het linnen mangelen." En Saertje
iim haar wjjde rokkenvracht bijeen en tripte naar boven, de trap op naar
k linnenkamer, waar het goed aan de droogstokken hing en de lange
ffijktafel met de strijkijzer* tegen de wand stond. In de hoek stond de
pm sa in de grote tenen en rieten manden lag het lijf- en linnengoed
ti wachten op de laatste behandeling, totdat het in keurige stapeltjes
nar de grote kast in de kraamkamer gebracht zou worden.
ïni lang,
!ang naar te kijken
W Mil NIK Mil (till HIH
Dat kaas heel goed als ueruanpinpt-
I middel voor ulees. vis of eieren kan
'dienen, u>eet u zo langzamerhand u>el.
Maar ook in combinatie met deze
produkten smaakt kaas voortreffelijk;
alleen moet u er wel aan denken de
juiste kaassoort te kieren. Vooral de
ouderdom van de kaas is hierbij van
veel belang.
Als u bijvoorbeeld een tomaten-kaas-
I ragout gaat maken, is een belegen soort.
van zo'n vijl a res maanden oud. aan
Ite bevelen. De stukjes kaas moeten in
I de ragout zichtbaar blijven en mogen
dus niet te veel uitsmelten. Voor een
t cordon bleu daarentegen dient u een
kaassoort te nemen van 1 i 3 maan
den oud. die bij verhitting gemakkelijk
tot een smeuiige massa overgaat.
U gaat bij het maken van cordons
bleu als volgt te werk: u snijdt mooie
kalfscoteletten in de lengte open, zodat
men twee platte delen aan het been
overhoudt. De coteletten worden gevuld
met een schijf kaas* die omwikkeld ls
met een plak ham.
De coteletten zouten, weer dichtklap
pen en goed aandrukken, zonodig met
1 een draadje hechten. Daarna door losge
klopt ei halen, paneren en op een klein
vuur goudgeel bakken. Vóór het opdoen
het draadje verwijderen.
maar 't moet niet zoetelijk sijn J
Vroeger (wat i's
overigens „vroe-
|«"f) was het een
uitgemaakte zaak.
dat het feestelijke
jurkje voor de jon-
gedochter rose was.
Rose zij met pof
mouwen en een flu
welen strikje hier
en daar, alles heel
teer en lief en aan
vallig. Soms werd
ook blauw of writ
gekozen, omdat toch
•1 „iedereen" in het
rose naar het par
tijtje of feestje
kwam.
Is terwfH Saertje ijverig aan het
wnftlen ging, trachtte op dezelfde
ttréepng van het oude statige Am-
ri'óome patriciërshuis de kinder-
wid enigs orde te scheppen m de
bsierkemer, waar men bijkans viel
trtr het speelgoed van de meisjes en
Mtr de stamhouder, papa's trots, in
nn loophekje en met zijn valhoed op
fojingen deed vooruit tè komen
In beneden in de kookkeuken rakel-
u ie keukenmeid het vuur nog wat
irtir op en zij hanteerde de blaas-
Ulg met veel ijver, want het maal
tem op t\jd gereed te zijn
Tirwijl zst mama in de zaal, in af-
tKhting van de visite die haar zuster
inr zou brengen. Hoorde zij buiten
•wdi het hoefgetrappel van de paarden
roor de koets? Nee. het rijtuig ging
worbij en stopte voor het buurhuis, Wie
zou daar op bezoek gaan? Mama kon
iur nieuwsgierigheid niet bedwingen,
cj keek eerst om het hoekje van het
1 gordijn, ze boog zich uit het raam. ver-
iet nog en verderen pats, daar lag
ij. En er wa» een stukje van haar neus
Pats misschien kreeg het handje,
lil de poppen-„mama" zo ver uit het
wnster liet buigen, óók wel een tik.
.Blijf er toch af, het is toch geen kin-
fcrspeelgoed!"
Geen kinderspeelgoed
dan w^er in orde en als u nu eens in
Amsterdam komt en u hebt dan een paar
kwartiertjes over. gaat u dan die paar
kostelijke stukjes gemeenschappelijk
goed een» bekijken.
Vertedering
Want het is zó de moeite waard,
weet u. U hoeft uw gezicht niet in
een kunstzinnige of wetenschappelijke
plooi te trekken, het is meer dan vol
doende als u vertederd raakt bij het
zien van zoveel peuterigs, zoveel snoe-
I Z'g gepriegel van heel kleine kom-
metjes en schaaltjes met nagebootste
vruchten en hammen en worsten en
zélfs een halve varkenskop, van die
kleine gevlochten rieten matjes en
mandjes, van die zorgvuldig nage-
bootste stoeltjes met kussens en kwas-
fen. van een ovaal tafeltje op een
voet in de vorm van een verguld bloot
engeltje, de wastobbetjes, de glazen-
I spuit, de poffertjespanhet braadspit,
'de bezempjes, het wafelijzer...
In 1686 huwden Petronella Oortman en
Brandt. Het poppenhuis, dat
1700 gemaakt Èfjn.'hctYs"us^wee^en
een halve eeuw oud en men kan zich
Geen kinderspeelgoed, dit kostelijk beschriivfns*.?6?™ V' iV dan door
„„.„bul, die precies n.£l
leefde, woonde en werkte. Maar
toch zal het de bedoeling van
mijnheer Brandt niet geweest
zijn. een interessant object voor
het nageslacht te laten vervaar
digen. Hij gaf z(jn vrouw een
allerliefst geschenk, daarmee
gehoor gevend aan een in die
tijd opkomende „verzamelwoede"
en aan een. zoals mevrouw J.
H. M. Leesberg—Terwindt het
beschrijft in haar catalogus „Pop
penhuizen": ..een speelse drang
om het Hollandse binnenhuis uit
het einde van de Gouden eeuw
en het begin van de achttiende
eeuw na te bootsen.
CUmwk. traan an hu kleinst* bokaal-
Ik m halt* en het langste luwe centi
meter hoog is..~.
bootste kleine meubeltjes en voorver
pi, met de pronkbedden en stoeltjes
linnenkasten met monogrammen
if di lakens en kussenslopen, met de
niaiutule zilveren bordjes en lepel-
tjes, met het glaswerk zo groot als
«n vingernagel en met de boterton-
irtjtt en wijnvaten, alles precies zo.
iBten veel en veel kleiner als papa
n mama het bezaten? Wat moet
kt voor het achttiende eeuwse
-dothterke" een temptatie geweest
Bp. dat ie alleen maar naar dat
kutelijke poppenhuis mocht kijken.
W*en en anders niet»!
Ze itain nu al jaren en jaren in het
«ijumustum, twee grote kabinetten",
zvare. bewerkte poten: de
PWtówizen. Eigenlijk zijn het
e. dre. maar het laatste, een
Khttiende-eeuws poppenhuis, dat
wt in kabinetvorm is opge-
•*mi maar een meer natuur-
l*w*e nabootsing geeft van
•o deftige patriciërswoning uit
HoT.indw Rococo, wordt op
ogenblik gerestaureerd.
TiwAens. ook de beide andere
t<W«nhuizen zijn een tijdlang
wt voor het publiek te bezich- jx
••r zewtezt. Wegens vemieu- y
fog vin de verwarmingsinstal-
■bez varen in het Rijksmuseum
zalen voor het
P*J«k gedotén. Maar nu is het
Neen, kinderspeelgoed was het be
paald niet. want daarvoor was de in
houd veel te kostbaar. Hoe zuinig zal
ook Margaretha de Ruyter op haar
Inoote boome poppe kas" geweest zijn.
Zij was de dochter van Michicl Adri-
aenszoon de Ruyter uit zijn derde huwe
lijk en zij trouwde in 1673 tnet de pre
dikant Bernardus Somer. In 1689 is zij
.gestorven; van vóór die tijd dateert dus
haar poppenhuis dat zij waarschijnlijk
'zelf heeft ingericht. Het moeten vaklie
den geweest zijn. die haar daarbij ter-
I *'Jde stonden, want er zijn bijvoorbeeld
zilveren haardplaten met het familie
embleem: de ruiter.
In dit poppenhuis zijn de baker en de
keukenmeid druk ..doende", zit de heer
des huizes met zijn hoed op in de
rookkamer en „loopt" de vrouw des
huizes in haar lange sleepjapon, die van
I voren openstaat om de weelde van goud
borduursel op de onderjapon goed tot
1 Bijn recht te doen komen.
Urenlang moet Petronella Oortman tick
met haar poppenhuis vermaakt hebben!
Het it een dwarsdoorsnede ion een huis
uit het einde van de Gouden Eeuw. Be
neden ziet u links de pronkkeuken, die
zo graag heeft willen spelen met al
dat moois, maar dat een tik over,
haar handjes kreeg: „Afblijven! Dat
is geen kinderspeelgoed." U kunt zich
dat zo goed voorstellen u zou zélf
zo graag dat glas voor die poppen
huizen weghalen en de denkbeeldige
mama tegen de denkbeeldige Saertje
laten zeggen, dat ze het linnen moet
gaan mangeleni
eigenlijk meer als eetkamer beschouwd
moet worden, daarnaast de kookkeuken
met haard, aanrecht, stookplaats ens. Er
onder is zelfs een kelderDaarnaast
de tapijtkamer, bekleed met een hespan-
ning van ..point tTHnngrie". en daar
achter de bibliotheek.
Bot en siet u links de ^zaal" met muur
schilderingen, daarnaast het voorhuis en
rechts de kraamkamer met het kabinetje,
uaarin lakentjes liggen met monogram
men geborduurd. Op de tueede verdie
ping is links de mangelkamer i ziet u het
goed aan de droogstokken hangen'! I,
daarnaast de turfzolder en ten slotte de
kinderkamer.
Er is wel zo het een en ander veran
derd: de „teenager" zal zélf wel beslis
sen wat ze zal aantrekken. Haar appre
ciatie van de mode en de kritische in
stelling ten opzichte van haar eigen
uiterlijk geven de doorslag. Maar het is
grappig, dat ze voor iets feestelijks tóch
wel dikwijls teruggrijpt naar de kleuren
van vroeger.
Nu ls daar nieta op tegen. Rose
kan heel mooi zijn in een stof met
„karakter", zoals een fraaie tweed
of jersey. Dat geldt ook voor wit
(als het model maar aangepast is
aan de leeftijd!) of blauw, wanneer
maar de juiste nuance wordt gekozen.
Voor heel blonde meisjes is een lich
te lrisblauwe wollen mousseline heel
flattens; voor brunettes met een don
kerder teint is een aquaraarijnblan-
we wollen crêpe meer aan t* raden.
Maar er is geen enkele reden, waar
om men zich niet eens „ta buiten"
sou gaan aan felle klenren, zoals hel
rood, een mooi groen, of anders rook
vrijs of honlngkleur, en ook zwart
kan een jong ding heel goed flatte
ren!
In de mooi* stoffen van orzz* tijd ko-,
men al deze kleuren op hun voordeligst
tot hun recht. Niet meer het harde ge-
glim van vroeger, maar gedistingeerde
materialen, verwerkt tot zeer eenvoudi
ge modellen. Wilt u een paar ideeën?
De tekeningen geven modellen uit Ita
lië weer. Nabootsen is niet nodig, 't is
maar dat u weet hoe het kin. Zo is
nummer één een tweed met een donker
of zwart fond. waarvan een heel eenvou
dig jurkje gemaakt ls, met een rand
hermelijn rond de hals, waarin een rose
roos is gestoken.
Witte jersey is voor nummer twee ge
bruikt: een rechthoekige hals, heel klei
ne mouwtjes, een bolle rok, waarvan da
inrimpelingen van boven worden vastge-
i houden door twee strücken van bruine
1 satijn. Voor rok nummer drie kunt n
1 loden of zelfs witte teddeybeer gebrui-
ken. De rok is afgezet met satijn en ge
garneerd met twee zakken, bezaaid met
parels en glinstersteentjes. Het jumper-
tje is van turquoise ribbeltricotage.
Shetlandwol ln kersrood of rose ls
nummer vier. De splitjes op de schou
ders worden vastgehouden met strücjes
van dezelfde stof. En nummer vijf is
laken in zwart of anthraciet, met een
breed turquoise satijnen lint. en een
heel wijde rok. die van onderen is inge
nomen tot een ,,harem"-lijn.
V er an tivoordelij k
baantje
«tavd., b'.U I.
Statendam stek bullrnzaata begeven
li?' f*"* ra*» naar Ame-
IT*" ,f,r mannelijke beman-
nlng bevindt .leb een „boet***". Hel la
de P"a»rlei» inveel moge-
te helpee, door bijvoorbeeld alleen-
«jende dame* met elkaar In contact
U brengen, wedeUIjdm te organiaeren.
ktnderpartle* te houden en ao nu en dan
I een bedlegerige aeeateke wat op te mon-
t teren. Deae hoatee." la een na-oorlog-
ae verachljnlng op verschillende passa-
j giersMbepen. die de wereldseeen heva-
f ren. Een goede Nederlandse vertaling la
T""r "ei vreemde
woord, wam „gastvrouw" klinkt niet
goed (segt men).
Mevrouw J. Da Cam ara. die op M de-
I cember ven het vorig jeer voor het
k eerst op de Ryndem uitvoer als hoste».
vertelde om dat dc Italiaans* boten kort
I na de laatate wereldoorlog voor het eerst
deae nieuwe figuur aanstelden. Al apo*.
I due vr.Urf« enkele Franee lijnen hun
t de Nederlandse echepcn.
t dene de reu moet hij immer* de passa-
l *l#r* ®ntv»ngen en de gastvrouw stelt
f vw>r »hifc aan hom voor Zij ia
i H'*1 «'«hts een „eerste klas"-ver-
I «tujmng. want se loomt ook in ander*
t *'«**en en er voortdurend op uit om
l P»*agier» op hun gemak te stellen.
Hoge eisen
Krakend trapje
Het poppenhuis van Petronella Oort
man is zo groot dat u slechts door een
.krakend (maar wel stevig) trapje te be-
klimmen de bovenste verdieping kunt
bekijken. En als u dan met uw ogen
Boter uit een
strooibusje
7"""'
PbZTiï PWicIiOT in.
n» bate, Ji!:: newel
to'geni etTnl rn*UcPoe<,<''. dat
m» "eejt een vetoe-
Wbóf, «a5ej^2rïp'w tmtven
Cf heI °°k
ldurende lan0ere
du. u,t ewi •tfooi-
7 tl eer en komfoortje met ketel cn kraan-
tjeskantier centimeter hoog!
..streelt" langs al die kleine en grote
vertrekken (want er is natuurlijk glas
voor de „kast" aangebracht en u kunt
er dus niet aankomen, hoe graag u
loudt willen) dan kan het niet anders
u moet wel vertederd worden bij het
zien van dat glaswerk, dat in hoogte va
rieert van een halve tot twee centime-
15 ua? ct *edreven zilveren comfoor
met ketel en kraantjeskan. die drie en
vier centimeter hoog zijn. van de ..zaal"
of tewel de salon, met wandschilderin
gen van Nicolaas Piemont of de kraam
kamer. waarvan de plafondschildering
Mo zes voorstelt met de stenen tafelen,
up de schoorsteen in de kraamkamer is
een schildering aangebracht van Mozes
het biezenmandje. door J. Voorhout.
En vast en zeker voelt u deernis
In zich opkomen als u denkt, aan
l il meisje, dat er vroeger be-
slist eens geweest moet zijn en dat
Voor een dergelijke baan worden
seer hoge eisen gesteld. Men moet se-
ker vier i vijf talen vloeiend kunnen
spreken. *p de hoogte z|jn van all*
omgangsvormen in de verschillende
landen, men moet rraag met mensen
omgaan, gemakkelijk een gesprek
knnnen beginnen en aan de gang
nonden. Men moet selfs een beetje de
gave hebben van een conferencier,
want tijdens da talentenparade, een
avond verzorgd door de passagiers
self, moet zij de leiding knnnen ne-
men. prijsen kunnen uitdelen, moet.
Iijkheden met een lach kunnen op
vangen.
Mevrouw Da Camera trof het niet tfj-
OP «n gegeven
700 van b**r 800 f"**"
i :r •mm°m d*m'-
CR rijn h,,l wat maadtri, Momn. „nven- We.t u w.l dc 10 tij, vind Wn. telen li) z rhz.lt ru-C iw
au a k nen maar om voor zc te bid- m die zeer sobere tekening U kunt met uw levenserva- reren, nu ze oud geworden
die denken dat haar Qm naflr hftn {e luistc. VJM1 Lm,? Dat woord: onge- ring de jongere generaties zo zijn. dat hun lei-en nu onnut
leven eigenlijk geen zin eeng meisje vclnsd. Het échte cn ware ge- dienen Wij kunnen cwzc ia. want zolang God een mena
»- hoasft -i- j. dagen niet missen, laat leven heeft Hij nog iets
getrouwden ré kin- iw K—- wJ
leven eigenlijk geen zin v"="- ft woura: onge-
meer heeft, als de kinderen ren' ?>eb ecn6 me,sje v'ln«d. Het échte en ware ge- dienen
"m tïr "Cn' J', b tj7', TSl TSa ïiï,»"'L'°S*Ï
*'<n««LbtZZ !s"S ïi
dan gaat ze maar heerlijk luisteren en je zo halen over hoe vroom en Opa's en Oma's nog zo heel
- 1goed de mensen vroeger wel veel voor de ji
waren paal rillen K»r.r»W.n
wat zitten breien voor te gocd raad fevwl k**11 mensen vroeger wel
verwachten kleinkinderen En waar de d,k' Raat zrtten bepreken en zijn Wl
wijk geen tijd hebben om Er is niets funester dan dat Er zijn ooms en tantes in preken, hoor "ct—-" hZ
haar kinderen „de stem ^der uw kleinkinderen in hun later de wereld om met goud te een broertje
Mevr. J. L-B. te B. Wee*
maar niet bang. dat
Zij voelt zich ineens oud. "ls ^!5.n ZP a*1. Z1J" wmi en tante* m preken, hoor. Daar heb Ik
Moor m hAófr k., haar kmderen ,.óe stem der uw kle:nkinderen in hun later de wereld om met goud te een broertje san <v>orl Maar
Maar zo hoeft het met. historie" te laten horen, kun: leven de herinnering meedra- beslaan' Tante». «kT^tijd «dVw ik^ekSr
Vrou- u. Oma. dit wél doen. Een gen crootmoede: was een maar weer klaar stonden om er eens uit moet. Zek»r rfrJ.
nders orachtis voorbeeld van groot- nreekstcr een mooi-oraai. m i va„ k—?rl*
In Amerika zien de vrou- u. Oma. dit wel d^cn Ee.n gen erootmoeder was een meer weer User stonden om er eens int moet. Zeker dn.
wen dit een beetje anders prachtig voorbeeld van groot- pre ekster, ecn mooi-praat- in t gezin van broer at sus- maanden van uw man m km
en naar mijn mening béter, moeders ooberekenbarc in- ster Ze deed vroom, maar ter de helpende hand te bie- deren wég En ze dan ook he"
Daar zijn duizenden Oma's vinden we in de bijbel ae was niet vroom. den. die schier eindeloos ge- leroaaJ niet zien U bent dmr
nog volledig in het arbeids- grootmoeder Lois. Paulus Bij TNmotheus ontdekken breid en gestopt hebben Dat cn door moe Geeatekjk
ben ik oud. kan iemand oud
maken, 't Is namelijk ook
medisch al bewezen, dat
het veel gezonder is aan het
werk te blijven, dan er
halve of hele dagen bij te
proces maeschnkelH Het Jchrl)ft aan Timotheus „en we de schom lijn van God* werd aan tante gevraagd, lichamelijk. Zó gaan uw hu-
IH.Ï L 7 d." kom. mu ro» Cc K, verbond, d, r loqx door d. „r .-ie eenrreterneki welnk «„h.l ll!
idee als ik zestig ben dan uw ongeveinsd geloof. zoaU slachten God zegt niet wat dat zeeen van üjd haar deel ir-^i 5
oen ik oud. kan iemand oud het eerst gewoond heeft in zoveel dwaze ouders „groot- waren, omdat ze ongetrouwd A Kaa":1P,<tc* uw
maken, 't Is nameliik nok uw emotmoeder Lob en uw moedig-' beweren ..mijn kin- wa*. Tante, op wie altijd ook '°'cx*r ®°*n*>e« een*, oi
uw ongeveinsd geiwi.
het eerst gewoond heeft
uw grootmoeder Lob en uw
moeden Eunice, en ook
daarvan ben ik overtuigd
woont in u."
Daar God in de regel van
gebruik maakt, dus
Met die k»v
geven wij de gevreesde maal oiel onverschillig of
reuma een goede kans. Er belangrijk, wie en wat onze
-oenngrijK. wie en
ts een wereld vol werk en ouders en grootouder? waren
van Lob nM Mh*n-
Overpeinzingen van Margaritha
dokter of dommee een»
die goede vrienden, over wi«
u schreef Wellicht weet één
van hen ergens bi 't land een
goed rusthuis of ander rustic
Plrkje voor u. waar u een?
helemaal met God «n met u-
*«1f in 't reine kimt komen
Dit ie de énige raad. dé* ft
deron moeten zélf kiezen. Wij door anderen een beroep ge- norm#*
laten hen vrij wat het geloof daan werd voor een collecte. fweijen en bij gelukkige
betreft.' ecn bazar, verenigmgirwerk huwelijken kan het vermen-
Prachtig klinkt dat Wél ,°1- wend en veifi iseuid werken,
wél. wal een ruim-denkeod» Eén is er. die haar heeft eens een poosje elkaar niet t»
•uder?Maar het is in u-czer :ien zittea tot diep in de r»a»r niet te
en goddel O"? cn onschrif vacht breiend sa.i een truitje
lurlijk individualisme, da: oor het kind van een andere m.i w r n n.„i
precic» doet of wdei men? vrouw, die wél Moeder mocht an* voor
SJ nuin nog utrsm uwi, u uw mms u een eenling is. en dat niet re- worden. Die Ene heeft de 0r*f m*< gedichtje*
kunt nog zoveel zijn voor uw laatste krachten te zijn. der. kent met hei verbond in de renen geteld^ wsar mirwn en ook voor de blaadjes „Zon-
kinderen en kleinkinderen kend. dat het leven voor u Ujn der gcjUchtcn Dat een- in hun versehrikJcelijk egois- newende", waarvan ik er
Heus. u bent nooit te oud en tóc+t weinig of geen zin meer voudig ecn ?t.oeph»lt door me geen notie van hadden een paer aan «eken k.k
nooit te gebrekkig ook. om heeft De Here wil u gebrui- he ,lvo2rd. 'k uw God Juwelen van Oma'* en ju- m w
noe iets voor anderen te kun- ken voor gróte dingen, onk a! cn de God van uw kinderen weien van Tante» bestaan er h»f'
tehjk denk en zege, op uw
een leven, dat overal roept God is ...-
om vrouwenharten en kelijk geweest, maar
-handen. ke*'d w U™LV
leggen: de kerk zou geen T;
VANZELFSPREKEND kan -T>othcus gehad hebben al-
iemand van zestig met Timotheus deze groolmoedc.
meer loveel v..rrir verzetten «chad had.
Grootmoeders, ga
als iemand van veertig Maar Urootmoedt...
ga. als u gezond bent er niet gezond bent niet zo gauv
direct bij zitten. Oma! al breiend zitten vegeteren
veronderstelt uw
nooit ie georeKKig ook. om neen ue nere »u u mwu.- - - -
nog iets voor anderen te kun- ken \oor gróte dingen, ook a! "1 'i' God v»n kinderer.
lijn en doen 'ijken ie u klein en u kun. 'oor de betoB, én voor
U kunt zo ontzaglijk veel dikwijls nog méér werk aan g* kinderen,
betekenen voor uw kleinkin- dan u denkt.
Opa'* en Oma'*, u staat aan
velen van Tante» bestaan r»
in deze wereld vol harde ra- —•/-
kelijkheid en egoïsme Laten mooi* werk.
wij haar in are houden. En
i
Ze verscheen geregeld in da Under**.
f bSJll kwmm Ze
r-L'TE ïftSi ochtmlwefc.
d* «er»t#.kJaapaaaag«re, dia
K»
^«weest En ne deelde manhaftig
i T" •*- hl iw met «an (kchtgckneiwn
I ï"d.vfw?f-.ür^r'' SS»
*«3. "üUJïór .f*- -* si»
I ««fTi ^32"* vote—d. ta.
Kapitein see,lek...
«,7-»«' hjdena bat ontbijt É«i
ka pite insta fel m te namen. Toen hrf
™,»TT" te» te» otribtj. Vtartteïj
teteL b. ii—ow. U-
r*. tem voo. <te tateo. „n.
het hem vai wmwleide dat da
-v-P'win vroeg
Neen. helemaal niet. ft w-,
vannacht." Ti)d«B he, ontbth vZZzï
P***agier zich er over dat irifa
A?7** iSJT" X1* ver-
Xsï
tete*»*»»""" ted tavov»
Een koeten op *gn passagiersschip
leeft een intereceontc werkkring. 7,*
r«f veel nieuwe gertchtm. Icomt m
f.Üfff1,, m5I mrni'n wel eeer
verschillende nationaliteiten De chief
'IEZÏIa Rvndam re, wel tent
plagend ..War heeft u toch een rwaar
leven, een olifant zou het niet vot
houden, maar al w haar werk dan
geen zwaar werk. xi, moet nek pe-
dl —ti n «du
tetevd. jteteo,..., vn dua von, k.,H
•V een verantwoordelijk work.