CHRISTELIJK sanatogen KANTTEKENING C.O.A.K geslaagd idee van Chr. Kruideniers Bond Ons land blijft achter met bejaardenzorg Duurder wèg die pijn Qkiëia aana a antina iflij nana uu MEM HM de SPIERPIJN Een dromer op pad Opgeheven 2 „DE VRIJE ORGANISATIE" H (Van onze sociale redacteur) OE brengen we de aantrekkelykheid van het werk in de detail handel beter onder de aandacht van de jongelui? Of hoe kunnen we hen animeren zich te bekwamen voor het later overnemen van een middenstandszaak? In de meeste branches van de middenstand zjjn deze vragen een probleem geworden. Ook het bestuur van de Chr. Kruideniers Bond confronteerde zich met deze vragen. Het bestuur van de bond is daarbjj echter op een lumineus idee gekomen. Een idee, dat inmiddels reeds verwerkelijkt is, maar waarmee de bond eerst nu voor het voetlicht treedt. Vrees voor mislukking dwong hem tot deze al te grote bescheidenheid. Wat heeft men namelijk gedaan? Naar het voorbeeld van de jonge boeren- en tuindersorganisatie heeft men een jonge kruideniers- organisatie in het leven geroepen, die tot naam kreeg Christelijke Organisatie van Adspirant Krui deniers. Het initiatief hiertoe werd genomen! in oktober van het vorige Jaar. Jongelui van 18 tot 22 jaar, die reeds in het krui deniersvak werkzaam waren, werden Om ook jonigelui, die nog geheel bui- door het gehele land opgeroepen een Jen de kruideniersbranche sfa-an voor I7. hert kruideruensvak te animeren, heeft dag naar Utrecht te komen om daar de Kruideniersbond onlangs met andere adspirant kruideniers van voorlichtingsdag georganiseerd gedachten te wisselen over de plannen. I tig vertegenwoordigers In maart zullen de jongelui een zoek brengen aan de Kruideniersbeur6 Roka, welke van 12 tot 16 maart in de Ahoy'-hal te Rotterdam wordt ge houden. Ook is er een plan tot oi linge uitwisseling, waarbij dan jongen uit een zaak in Groningen bijv. enige weken gaat werken in een zaak in Breda en omgekeerd. In de toe komst hoopt men ook over te kunnen gaan tot het stichten van afdelingen van de C.O.A.K. De eerste bijeenkomst reeds leidde tot een eerlijke en openhartige discussie: openhartiger dan de vaders-kruideniers van de betrokken jonigelui zich veelal te genover elkaar durven uitlaten over de gang van zaken in eigen bedrijf. Nog in de eerste bijeenkomst werd tot oprichting van de organisatie van adspi rant kruideniers overgegaan. Een be stuur werd gekozen en de zaak startte. Het contact met de leden van de jon ge organisatie wordt onderhouden via een mededelingenblad, dat door de secreta resse van de Kruideniersbond, die eveneens lid is van de C.O.A.K.. geheel zelfstandig wordt verzorgd. De jongeren Talsma hebben dus de zaak geheel in eigen han- den genomen. b bracht aan de krui deniers vakschool te Utrecht, waar in vier maanden tijdis volledige cursus wordt gegeven. Via de beroepskeuze instanties hoopt men nu in de toekomst ook in contact te kunnen ko men met jongelui, die nog geheel buiten de branche staan. Beroepinsstverk NEDERL. HERVORMDE KERK Bedankt In de begin januari gehouden verga dering zijn de statuten vastgesteld. De dosistelling is het bevorderen van be langstelling voor het kruideniersbedrijf en het behulpzaam zijn bij de vorming tot zelfstandig ondernemer in het krui-[ Tweetal te oor Veenendaal Itoez.): H :-Gravenhage. Beroepen te Wijk bij Heusden: I. Schip per te Ede; te Blauwkapel-Groenekan: J. C. Stelwagen te Hillegersberg. Belangstelling en medeleven D' christelijke vakorganisaties, die dikwijls onder moeilijke omstandigheden prachtig werk verrichten, hebben recht op de belangstellii,g en het medeleven van allen, die principieel voor stander zijn van de christelijke organisatie-gedachte. Om deze belangstelling te stimuleren en het medeleven beter mogelijk te maken, zullen wij regelmatig in een korte rubriek getiteld ..De Vrije Or ganisatie" uw aandacht vragen voor bepaalde ideeën of initia tieven, moeilijkheden of vragen in de vrije organisaties. Het eerste artikel in deze rubriek wijden wij aan een geslaagd initiatief van de Chris telijke Kruideniers Bond. GEREF. KERKEN (OND. ART. 31) Schouwerzijl: kand. M. va Links EEN WOORD VOOR VAN DAAG Daar staan ze voor Christus' troon: de schapen en de bokken. Daar staan ze. in Mattheus 25. En nu maar niet direct denken aan de wilde heidenen, verweg en naast de deur, maar aan ons zelf. Wanneer wij kerkelijk en per soonlijk zö leven, dat men de kerk niet meer lust, wanneer we de zwakke wegdruk ken in onze pro gressiviteit (of in ons conservatis- me), wanneer we de liefdedienst door de diake- laten opknappen en zelf geen hand-der-liefde uitsteken (dat is wat anders dan de zedelijk ver plichte handtekening op een lief- dadigheidslijst), dan komen wij links te staan. Dat betekent: het oordeel. Heer, bekeer ons; dan zullen wij in onze minste broeder (minste ónze ogen) U "herkennen. Maar laat ons het niet uit angst voor Uw oordeel doen, maar uit liefde. Ds. D. C. Goedhart, emeritus predikant van de Nederlandse Hervormde kerk. heeft zijn arbeid als ziekenhuis-predikant van het Wilhelmina-ziekenhuis te T^" tinchem neergelegd. C.H.-gemeentebestuurders bijeen Geanimeerde discussie na twee boeiende referaten (Van een onzer verslaggevers) HET BEJAARDENPROBLEEM en de financiële verhouding tussen het rijk en de gemeenten waren de onderwerpen, die gisteren tijdens de te Utrecht gehouden vergadering van de Vereniging van Christelijk-Historische gemeentebestuurders in het middelpunt van de belangstelling stonden. £)E abonnementen, vastrechtkaarten en De der meester H. M. Martens va stipte dit in zijn openingswi an, toen hij sprekende ovi lingnood en de moeilijkheid en en andere gebouwen te n Ermelo, Advertentie en in 10 minuten AKKERTJES' helpen direct GEREFORMEERDE KERKEN deniersbedrijf. j-Gravenhage-Loosduinen (vijfde predikantsplaats): W. A. Krijger te Schiedam en E. J. Wassink te Bussum. GRIEP? WEG GRIEP! Hidsbezoek Enige tijd geleden heeft de letterkundige C. Rijnsdorp aan de steeds voortdurende discussie over de preek zijn bijdrage ge geven. Wij hebben daarvan op deze pagina enige gedeelten weergegeven. Thans heeft de heer Rijnsdorp enkele gedach ten over het huisbezoek onder woorden gebracht. Wij publice ren zijn artikel in drie stukken, waarvan u het eerste hiernaast aantreft. Melodie en woord der FAhergplven DONDERDAG FEBRUARI AVRO: 8.00 Nws; 8.15 Gram; 9 00 Gyir irnmw; 9.10 V d huisvr: 9.15 Gram; 9 35 9.40 Morgenwijding; 10 00 Gram; 13 20 Metropole vijf; 17.00 V d Jeugd; 17.45 ca us; 22.30 Gr 23.00 Nws; 23 1 Onze buitenl ci 24.00 Lichte m 'eringsuitz: Nederland t andelljks overzicht van de i dei Verenigde Naties, door Puzzel mee '1 -J 12.55 Zonnewijze 13.20 Trompet e 14.00 Promenadt renigde Naties; 18.00 Nw erland in het huidige Europa, m; 22 40 Act; 22.50 Sportact; i Beursber v New Vork; 23.16 rrespondenten melden; 23.25 12.00 Angelus De menselijke kant van huisbezoek I Huisbezoek is persoonlijke aanvulling van „algemeen" gehouden preek '1 Ambt en mens door C. Rijnsdorp nauwelijks enig verschil uit of hij een man of een vrouw, een puber of een schappelijk gebied gel-todboïwe^S^'oliï dende spraakgebruik ,.be- dan ook niet een statische ties van de kerkleden die wikkelde of een o'ngeletter- kleedt" men een ambt. Dit aangelegenheid, geen toe- bezoek ontvangen in de be- toesDreekt Gelukkig is houdt m. dat de mens be. stJd stabiliteit, iaat J de Sur vaak SrkeTda" langrijker dan zijn ambt staan van rust, maar een is eenvoudig \erxenmng d win et de reali- wordt geacht. Hij verleent oorlog op twee fronten: naar van het gevechtsterrein en zekere hoog- er zijn menselijke «aardig- binnen en naar bulten, te- reker niet een poging tot telt hem tot op zekere noog heid aan. Weliswaar is het eCn vlees en tenen wereld, relativering. Dit moge uit te met ^e verscheidennem ambt Ivan burgemeester welke strijd elke dag hernu- "ile.dLmg duidelijk zijn hh«d™en^™keeet de huls? bv> primair en continu: er men wordt, „totdat wij ein- geworden. v.™,,!--.,. h„ een oDeescho- moet een burgemeester delijk te enenmale de over- .Wie de menselijke factor bez0?k" b 'wfnt ffnte zijn; als hij vertrekt ziet hand behouden". uit het oog verliest over- ten longen oegim aan men uit naar een op volger; spant de ambtsgedachte. spreKen op.ae manier aie maar aan de andere kant r» 7 7 H'j schePt een tégenstel- bij de leeftijdvan deze jon- is het aanzien en de prak- De kampplaats ijng tussen het menselijke gen past, kan dat een ge tische wSe v« het'bS- *n het ambtelijke.De con- vcg zijn van de om stand. gemeesterschap afhanke- "MU 1S er om ,te ku?ne.n sequentie hiervan is de op- heid dat hij zelf lijk van de menselijke en strijden een kampplaats vatting. uitgesproken persoonlijke kwaliteiten, nodig. Dat is hier he^ ge- niet, dat de puberteitsleeftijd be- het zit. Maar de mislukking zal 'het wordt Vervuld! bied "van het algemeen-mén- ambt staat het echt-mense- te groter zijn wanneer bij Bekleedt op maatschappe- selijke. Evengoed als de iijke er verder niet toe de jongen verwachtingen lijk gebied dus de mens het strijd tussen duisternis en doet. noch bij hemzelf, noch worden gewekt op een ge- ambt. op kerkelijk gebied licht zich in de enkele mens bij een ander. Al die zaken sprek dat met de eiseMar- bekleedt het ambt de mens, afspeelt, zonder dat deze in van tact, mensenkennis, digneden van zijn ïeettija Iof liever; Christus, als Ko- tweeën gesplitst wordt, levenswijsheid. psycholo- rekent, doch waarbij de do- ning van de kerk, bekleedt evengoed blijft de menselij- gie, huirmr, zijn dan onbe- minee of ouderling op een samenleving slagveld langrijk," zo niet verdacht, bepaald ogenblik zijn scha- zonde en genade, zonder w .bloqen te voorschijn haalt, iuuuccti ^t uuu^ Zn ipmanri meent onbewust Hl!it de kerk, 'bekleedt evengoed blijft de menselij- gie, humoi de "gelovigen met het alge- ke samenleving slagveld langrijk, ^HSlég SSF&XSST ÓtS preuk moet ,u ecu- kant. ouderling en diaken, sen Jod wü vjwrlopig nog aardse. menselijkheid ver- niaal in het algemeen wor- waarmede een kerkelijke ge- het melée^ het strijdgewoel slQnden ig En wanneer hel den proken6 maar het SSS'zfee persoSn hl- S het a™em"»-menseS echt-menselijke blijkt zich huisbezoek P"- naam zettere personen De _«xis j nu eenmaal niet te laten SOoniyke en individuele aan kleedt. Hier i£ het ambt dus ke concentratiepunt verdrijven (chassez le natu- vulling te geven. Gebeurt niet, zoals bij een bulge- kerk het cOTcentr.ü.pum a revlent m galop, fl«an heef, de meester bv afhankelijk ^'utïï.^;ns™k® blijft er seen keus dan óf „pr.ukmakende gemeente van hem die het gaat bekle- -:»u het menselijke met de oude recht, wanneer ze gewaagt zichzelf niets, alleen en__ze__o^_ersehe.dt Bch m<ms ïereenIe]vl£en en een preekje \hul,bc. Maar ook lu de zorEen" «kk onderscheidt k—staatkund'ig-jun- daardoor merkbaar dische constructie. Nee, het piet-kerk is. Maar Ow». religieuze (zwarte) ambt in de christelijke reli- kerk vliegt de <>ude te verlenen, óf te trachten gie is vol geest, vol leven ae nieuwe mens naar ae onbeeriipeliik en vol zin omdat het een keel en weigert zmh gewop- h<t p;s„„d ïïïf*1S°heen.ra° onder^st! strijdt op twee fronten dat JJ '^ZTbetml£éUlkl£ ËttmïiASrSSS! ?e' edïSedeeifnegento1ahaahr'w™ er is en zich gelden elk bijl rartZg m' sen behoort8 ook innerlijk der geval wil toegepast zien maant wederleet enz Met overhoop te liggen. Van Men kent bv. de Bijbel- het „aandoen van de'nieu- haar struikelen en vallen Oog van de Sf wT we men£-doen wii het ambt getuigen schisma's zowel 6 vloed des harten spreekt de aller gelovigen aan. als valselijk bijeengehouden verscheidenheid mond", meestal weergege- Rekening houden met het menselijke bewaart voor formalisme en dooddoeners. :,^e Een dooddoener is een al gemene waarheid, die stelt het do-kerk. Het bijeenhouden "DEKENING houde ude mens. van wat niet samenhoort is I*- het menselijke. meded; 12 38 Lich'te land; 12.35 f.30 Gram; 17.40 Koersen; 17.45 Voeaa 1.00 Kamerimiz; 18.30 Fries progr; ram; 19.00 Nws en weerber; 19.10 C ).20 Sociaal perspectief; 19.30 Gram; Huis en hondje", toespr; 20.00 Radiol ).20 Gevar progr: 21.45 Gram; 22.00 rhriftenkron; 22 10 Orgelcpnc: 22 35 •00 Tijdschriftenkron: 22.10" Orge 35 Gram. 22 45 AvondoverdenJcing: ws; 23.15 Sportultsl; 23.20—24 00 Gram Televlsieprogr. NTS: 20.00 Journ en er. AVRO: 20.15 Televizier; 20.25 1.05 De Jeugd van tegenwoordig; 21.30- gelspel; 14 00 Eng les; 14.11 1 waarheid, maatschappij, met karak- ken juist omdat ter en individuele eigen- zeer vervuld is van bepaal- aardigheden. Want het de gevoelens? Het gaat dus gevechtsterrein menselijke uit zich in de niet aan uit zwijgen AAR niet over de I wil ik spreken, ook niet i oude mens. van wat niet samenhoort is a a het menselijke, dat is hart vol De christen is beide en zijn slechts de keerzijde van het rékening houden o.a. met mond va christen-zijn bestaat uit de vaneendrijven wat wèl sa- geslacht, leeftijd, graad van tuurlijk levenslang aangehouden menhoort. De demonische intelligentie en ontwikke- is het met spanning tussen die beide, bedoeling is dezelfde. ling, met de plaats in de dat men soms niet k4n spre- Dit wordt tussen haakjes bij het spreken en schrijven Verkenning van het over christelijke kunst oogUverlorerf alsof deze 'za^ eerste plaats als verschei- nichts dir nichts te conclu- ken uitsluitend aangelegen- 1V/TAAR niet over de kerk denheid. De valse opvatting deren dat de persoon in heden van de nieuwe mens wil ik spreken, ook niet van ambtelijkheid past dus kwestie niets te zeggen zouden zijn Wat met het over het ambt aller gelovi- ten aanzien van het mense- heeft. Wie de ambtsgedach- ambt bekleed wordt, is gen, zelfs niet over het lijke een ongeoorloofde ver- te overspant, zal ook ge- evenwel de gehele mens. ambtelijk huisbezoek als zo- eenvoudiging toe. De mens neigd zijn uitspraken van Dit houdt in dat aan de danig, maar over de men- ^wordt dan een kwasi-theo- de Schrift te verabsolute- oude mens 'het bestaans- selijke kant daarvan. Het logische abstractie of for- ren. recht wordt ontzegd. Hij menselijke nu staat niet te- mule en juist datgene wat mag er niet zijn, hij kan genover, maar onderscheidt hem tot een aparte ver- Maar wie met name de geen aanspraak maken op zich van het ambtelijke. Het schijning maakt in precies brieven van Paulus leest, erkenning, hij moet verdwij- ambtelijke voltrekt zich in öle situatie, op die plaats wordt telkens aangemaand nen hij is ten dode opge- de menselijke sfeer. Het is en in die tijd wordt over met tact en onderscheiding schreven Wij worden dus dus niet onvroom het mens- het hoofd gezien of in naam op te treden, daarbij let- ook met het ambt aller ge- zijn van de ambtsdrager tot van het evangelie miskend, tende op leeftijd, staat des lovigen elke dag opnieuw voorwerp van onderzoek te Het maakt voor de man levens, sekse en sociale bekleed. maken. Evenmin is het on- van de overgeestelijke positie van de aangespro- „In een ambt staan" Is vroom de menselijke reac- ambtsopvatting geen of kene. zich afvroeg, welke gemeente bestuurders eigenlijk het nut var laatste woningtelling hebben kunnen inzien. Met betrekking tot de financiële houding tussen de rijksoverheid ei gemeenten, kon burgemeester Martens zich niet aan de indruk onttrekken, dat de rijksoverheid niet veel eerbied meer heeft voor de autonomie van de ge meenten, waarbij hij als voorbeeld noemde de geruchtmakende circulaire van minister mr. A. A. M. Struycken en de circulaire van de minister van maat schappelijk werk inzake de door de gemeentebesturen uit te keren sf normen na de inwerkingtreding va algemene ouderdomswet. Passieve plaats De burgemeester van Zelhem, de heer H. J. Langman in de morgenvergade ring over onze bejaarden spre kende. wees er op. dat het aantal be jaarden in ons land sterker toeneemt dan de groei der bevolking. Door de verdubbeling van het aantal bejaarden in de afgelopen 35 jaar is er een be jaardenprobleem ontstaan, dat van ver schillende kanten benaderd kan worden. Na gewezen te hebben op de oor zaken van de toeneming van het aan- tal bejaarden, d.w.z. van hen, die 65 jaar geworden zijn, constateerde bur gemeester Langman, dat zich een proces heeft ontwikkeld, waardoor de positie van de bejaarden minder gunstig is geioorden. De bejaarden komen buiten de samenleving te staan omdat de samenleving ze niet meer nodig heeft. De 65-jarigen en ouderen nemen in ons maatschappe lijk bestel een passieve plaats in. Een van de belangrijkste problemen Dor onze bejaarden noemde spr. de huisvesting. Ieder isolement is hier uit den boze. Bij het ontwerpen van uitbreidings plannen dienen de gemeentebesturen er voor te zorgen, dat tussen een com plex woningwetwoningen, ook wo ningen voor bejaarden worden gebouwd. Wat de verzorgingstehuizen voor de chronische zieken en a-sociale bejaar den betreft heeft Nederland nog een niet onbelangrijke achterstand in te De vrije-tijdsbesteding voor de be jaarden besprekend, geloofde bur gemeester Langman, dat men de men sen op een of andere wijze zal moe ten opvoeden om het bejaard-zijn te kunnen aanvaarden. In het Amerikaanse bedrijfsleven vind' reeds een voorbereiding plaats om V pensioen-shock te voor komen. Wanneer men de jeugd op voedt om later volwassene té kunnen zijn, zal men de volwassene moeten opvoeden om het bejaard zijn te kun nen inleven. De ovenheid heeft niet in de eerste plaats een taak om bejaarden-tehuizen te exploiteren. Hier ligt voor alles in taak voor de kerk. Tijdens de middagvergadering be sprak de heer B. J. Thijssen gemeente ontvanger van Haarlem het rapport van de commissie-Oud betreffende de fi nanciële verhouding tussen het rijk en de gemeenten. Na zijn grote waarde ring voor het werk van de ccommissie naar voren te hebben gebracht, zei spr., dat volgens hem bij een eventuele nieu we regeling niet de verschillen tussen het verzorgingspeil van de Nederland gemeenten mogen worden weggeno- i Hierdoor zou men standaard-ge meenten krijgen. De heer Thijssen was van oordeel, dat bij de toekomstige verhouding tussen het rijk en de ge meenten het doelmatigheidsvraagstuk meer tot gelding zal moeten worden gebracht, wanneer de taakbegrenzing van het rijk, de provincie en de ge meente ter sprake komt. Op beide referaten volgde een geani meerde discussie. Tijdens de huishoudelijke vergade ring las de secretaris, de heer B. J. Klumper uit Zwolle het jaarverslag voor, waaruit bleek, daf de verenigingen bij na 1000 leden telt. Ook financieel is de vereniging gezond. Zo kon de pen ningmeester J. Vogelaar met zekere voldoening vaststellen. De aftredende bestuursleden de heren A Hadderingh te Assen, B. J. Klumper te Zwolle en mr. J P. A. A. Lens te Hilversum wer den herkozen. weekkaartej, dergelijke gelijk, maar voor het overin wordt de trein op 1 april duurder. Ongetwijfeld een bericht dat te d» ken geeft, hoewel het verwacht koi worden, ook na de verhoging van dt andere tarieven in ve scheidene steden. Het is geen bericht om zich over verheugen. Het mag immers geld» bewijs, dat de strijd om dt prijsstabilisatie nog altijd bijzond» actueel is en dat in elk geval de ovtt. winning niet behaald kan worden zoi der concessies hier en daar. Men kan zich afvragen, of de tarie ven, niet alleen voor de trein man ook voor verscheidene tramw( langzamerhand niet aan de hoge kan komen te liggen. Dan rijst ook dt vraag, in hoeverre het wenselijk blijft een renderende exploitatie uit de ti rieven te voldoen. Dit laatste geldt te meer, omda prijsverhogingen in deze sector cq uitgesproken spectaculair karakta dragen. Ieder heeft er mee te maka en ieder moet er zijn deel aan leveru Toen de benzineprijzen omhoi| gingen, was de trein nog een behoor, lijk correctief voor wie daardoor moeilijkheden geraakten. Dit conto tief gaat nu veel van zijn waarde va dn liezen. Ook deze gedachte moet wé bij ons opkomen, nu juist thans ho rijverbod voor de zondag wel opgeheven, maar daaraan terstond wordt toegevoegd de mededeling, ds! de situatie op benzinegehied onzekn blijft. f rtvertentie lusteloos?! Neem f Éf hot z«nuw»torkond tonicum 14.45 Gram, 15.00 Schoc 16.02 Voca; 15 45 Jitse 15.31 Koers 16.30 Klai .50 Jeugd en muziek. 17.00 Nws: 1 Pianospel; 17.15 V.d kind; 18.15 Knapenkt Hert kwaad verjaart nooit, zei Nelis grim mig en de Dromer begreep dat de kwade da- OPGAVE PUZZEL NO. 38 Horizontaal: 1 Steeg. 4 betrekking. 7 pilaar. 9 vluchtig. 11 muurholte, 12 vo gel. 13 afval, 15 houding. 16 visgerei, 17 insekt, 18 speklaag, 20 boom, 22 reeds, 23 zin. 25 vogel, 26 zakken, 28 het tref fen. 29 natie. Verticaal: 1 Modder, 2 voorzetsel. 3 onaangenaam gevoel. 4 vruchtje. 5 sle de, 6 akelig, 8 aanraking met de tong, 10 kaartje aan reisgoed, 12 tijdschrif tenhuisje, 14 kracht, 15 drank, 18 stevig, 19 vaas, 21 huis, 23 opgeblazen, 24 hevig, 26 lidwoord, 27 dichtbij. OPLOSSING PUZZEL NO. 37 Horizontaal: 1 Opaal, 7 las, 8 ra. 9 loom, 10 kink, 12 fiber, 13 as, 15 dun, 16 le, 17 fagot, 20 slop. 21 duif, 22 om, 23 kas, 24 salto. Verticaal: 2 Plof, 3 aam. 4 as, 5 sa- nel, 6 slaafs, 8 rib. 10 kin, 11 kreeft. 12 fut. 14 salon, 15 dop, 18 gom, 19 fust, 21 dal, 23 ka. 1(J 0Jan de Beer voorbij waren; Nelis >r; een man met een goede naam en een grote in- 50 vloed onder de boeren van het dorp. De Dro- 'oat^Ra- mer was met wraakgierig en nadeel hemzelf Tsiteit- 22 30 Gram: 22.5523 00 Nws. aangedaan zou hij niet wreken, maar hij kon Brussel. 484 m 12.00 Gram; 13.00 Nws: niet dulden dat Jan de Beer onschuldig door 16 05 Lichte muz- Nwv i7 io Gram- de boeren werd veroordeeld tot een leven van Cello en piano; 17.50 Gram; 18.00 V.d'. dorpsp. dio-Uni sold; 5 Nw: Leg Thermogène watten op de pijnlijke plek. De weldadige warmte verjaagt pijn en stijf- heid - 's nachts terwijl u slaapt, overdag als u werkt. Thermogene p\ STILT PIJN DOOR WARMTE Bij het huis van Leen de Turf zag hij nog eenmaal om zich heen alsof hij voor lange tijd afscheid moest nemen van de natuur. Daarna zuchtte hij diep en aarzelend stapte hij naar binnen. Goeienavond, groette hij. Verrast zag Leen op van de krant, waarach ter hij zich verborgen had om het drukke be weeg van de kinderen niet te hoeven zien. Mensen toch aan toe, zei hij, ben hij daar? Je kan het geloven of niet, maar nog geen uur geleden zeg ik tegen mijn vrouw: het zou me niets verwonderen als we de Dromer weer eens gauw te zien kregentjonge toch nou ben je er alhoe is het mogelijk. De kinderen van Leen staakten hun spel, zij groepten om de Dromer heen en begerig zagen zij naar diens diepe zakken. Hup jongens, speel nu door, de Dromer is Sinterklaas niet! riep Leen hen bevelend toe Laat ze maar, lachte d<e Dromer. Hij greep in een van zijn velé zakken en voor elk der kinderen bracht hij een snoeperijtje te voorschijn. Even juichten de kinderen, doch al gauw trokken zij zich terug naar een hoek van de kamer voor een festijn van zuurbrokken en Die kinderen zijn toch zo gauw tevreden, zei de vrouw van Leen vertederd. Zonder iets te vragen sohonk zij de Dromer een kop koffie in en vol verwachting schoof zij bij de tafel om mee te luisteren naar de ge sprekken van de mannen. Als de Dromer in huis was, werd het voor groot en klein een feestdag waarop het gewone werk vergeten werd. Glimlachend luisterde zij naar het zonderlinge en voor een buitenstaander onbegrijpelijke ge sprek. De gewone informaties naar eikaars wel stand bleven achterwege Leen spuwde in de as- la van het fornuis, zijn mond brak in een bre de grijns open en met een veel belovende klank in zijn stem begon hij: Tjoi.ge Dromer, het wordt een uitgezochte nach' Een zeldzame nachi, beaamde de Dromer. Ik zou bijna zeggen dat jij een fijne neus hebt. Of een goed instinct. Die mooie woorden van jou versta ik niet. ik zeg maar doodgewoon, dat je prachtige maanloze nacht hebt uitgezocht.. En een goede wind. En geen politie in de buurt, want onze diender is met verlof. Mooi is ie. Tegen tien uur zullen we dan maar op stap gaan, stelde Leen vast. Waarheen zij gaan zouden behoefde niet ge zegd te worden. Leen was een machtig stroper en de Dromer hielp hem daarbij als tijd en omstandigheden gunstig waren. Het stropen was voor Leen geen broodwinning.... als vee handelaar verdiende hij genoeg om zijn gezin op een fatsoenlijke manier te onderhouden. Hij kon ook wel een visakte betalen, doch hierte gen verzette zich het bloed van vele voorge slachten, die als eerlijk stroper door de tijd ge gaan waren. Leen bezat een sterk ontwikkelde familietrots en hij wilde zijn voorouders niet te schande maken door van het vissen een wette lijk toegestaan tijdverdrijf te maken. Met zijn familie redeneerde hij heel simpel: De vissies zitten -in het water om gevangen te worden en als ik trek heb ik een hartige hap, vis ik zon der akte.... zo'n vergunning van de Staat zou mij de smaak van de vis bederven. (WORDT VERVOLGD) li! pjET rijverbod voor de zondag is op geheven. Maar de minister heeft wel duidelijk gemaakt, dat deze op heffing nog een voorlopig karakta draagt. De toestand verplicht nog altijl tot waakzaamheid. Trouwens, heel de toelichting, dk de minister bij het bericht van de op heffing gegeven heeft, is gesteld in d«- toon, dat het verbod wel terdep nodig is geweest. Deze toelichting lijkt ons nuttig ti alle verhalen die daarover onder dt goegemeente circuleerden. Alleen het feit, dat een soortgelijke maatrefÉ als bij ons getroffen is in tal van u dere landen, mag daarvoor als aanwij' zing gelden. Er was alleen enige keus in de nemen maatregelen. Welnu, dan li| !e voor een land als het onze een rijver bod voor de zondag het meest voordt hand. hoezeer dit ook voor bepaald) groepen bezwaren moest opleveren. Achten wij dus de toelichting, die minister geeft, sterk, wij kunnen niel verrukt zijn over de weg waarlanfi de minister haar heeft verstrekt. Zij is, evenals zelfs de mededeling van opheffing zelf, vervat in een antwoord op schriftelijke vragen, door een merlid aan de minister gesteld. Het is natuurlijk niet zo, maar wordt de schijn gewekt, alsof het fcü dat deze vragen gesteld werden au de opheffing van het verbod medi dienstbaar is geweest. Wij mogen in tussen wel aannemen, dat de opheffini toch wel zou zijn geschied, ook India dit Kamerlid deze vragen niet gesteld had. Maar dan was het ook juister p weest, zo de minister de opheffing hal verricht in een geheel afzonderlijki mededeling, waarnaar hij dan in antwoord aan het Kamerlid had kin nen verwijzen. Politiek is nu eenmaal óók een zaïl van psychologie. Zijn adviseurs had den de minister in dezen op beteri wijze van raad kunnen dienen. Dr. C. Oorthuys 55 jaar predikant Zaterdag gedenkt dr. G. Oorthuys ft Oegstgeest, emeritus predikant der Ne derlandse Hervormde kerk de dag, dal hij 55 jaar geleden te Brakel het amti van predikant aanvaardde. Dr. Oorthuys werd in 1876 gebora i te 's Heer Abtskerke op Zuid-Beveland Hij studeerde te Leiden theologie, werd in 1901 kandidaat in Zeeland en deed is 1902 zijn intrede in het Gelderse dorp' Brakel, waar hij vier jaar gestaan hee Gedurende zijn verblijf aldaar promo veerde hij in Leiden op een proefschrift over De anthropologic van Zwingli. 1* 1906 vertrok dr. Oorthuys naar Leid" en in 1910 naar Amsterdam, waar hij I aan zijn emeritaat in 1943 heeft gewerk'. Dr. Oorthuys vestigde zich te Lunterea waar hij de gemeente als hulpprediker en tot 1951 als ouderling diende. Late: vertrok hij naar Oegstgeest. De jubilaris ise lid geweest Algemene Synode en was in de Confes sionele Vereniging en in de in 1930 op gerichte vereniging Kerkherstel een voor aanstaande figuur. De totstandkomini van de nieuwe kerkorde is zonder he: werk van dr. Oorthuys niet te denken. Alvertenti-- WEK DE GAL IN UW LEVER OP ZONDER SCHADELIJKE LAXEERMIDDELEN - en u zult 's morgens kiplekker uit bed springen Elke dag: moet uw lever een liter gal lr Het bederft. U voelt u vergiftigd, u bent hui laxeermiddelen zijn alechti

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 2