OHRISTFIIJK Dr. J. Severijn ontwikkelt bezwaren tegen Dooyeweerds filosofie L Waarom alleen met buitenlandse kerken correspondentie onderhouden? Oecumenische gedachte in de ijskast geborgen? srrsstsdr It Alle proefdieren werden ziek Een dromer op pad 2 Hervormd-gereformeerde intellectuelen bijeen Wijsbegeerte is een kunst Schap vormd-gereformeerde intellectuelei een om zich door prof. dr. J. Severijn te laten voorlichten over de wijsbegeerte der wetsidee, de WdW, zoals die aan de Vrije Universiteit door de hoogleraren Dooyeweerd en Vollenhoven ontwikkeld is. Prof. Severijn herinnerde de talrijke aanwezigen aan het feit, dat Dooyeweerd c.s. niet alleen staan in hun streven naar een Schriftuurlijke wijsbegeerte. Ook Emil Brunner, wijlen prof. Ph. Kohn- stamm en prof. E. A. Loen hebben proe ven geleverd, doch het oeuvre van Dooyeweerd is naar opzet, structuur, uitwerking en volledigheid verre het meerdere van deze allen. In de kringen van de WdW spreekt men ook wel van calvinistische wijs begeerte (philosophia reformata), doch het is zeer de vraag, of Calvyn het hiermee eens zou zijn geweest: deze toch stond zéér critisch tegenover alle filo sofie en wanneer hij spreekt van chris telijke wijsbegeere bedoelt hij de theo logie! Er is een kosmische orde; anders zouden wetenschap en wijsbegeerte on mogelijk zijn. Dooyeweerd. die de orde in deze orde der dingen wil ontdekken, bedoelt een christelijke wijsbegeerte te ?;even in tegenstelling tot de „immanente ilosofie", die slechts van de mens uit denkt. Met het stellen van de antithese gaat prof. Severijn van harte akkoord De WdW neemt haar uitgangspunt in het hart van de mens, van waaruit immers de uitgangen des levens zijn (Spr. 4:23) en wel in het wederge boren hart. Als iedere wetenschap gaat deze wijsbegeerte nu uit van enige vooronderstellingen, ontleend aan de H. Schrift: allereerst dient de reeds aan geduide kosmische orde, de kosmische zin en de kosmische tnd te worden ge noemd. Dit zijn werkelijkheden en niet maar (zoals ruimte en tijd bij Kant) categorieën van het menselijk denken. Ten tweede: de soevereiniteit in eigen kring. Het is de taak van het wijsgerig denken om de ordeningen voor de ver schillende wetskringen in hun eigensoor tigheid te analyseren en systematisch op te bouwen. Uitvoerig gaat spr. in op de structuur van de WdW: de 14 wetskrin gen, ook wel modaliteiten of aspecten van het kosmische te noemen. Deze zijn de mogelijkheid of de verschijningsgrond der dingen in hun zo en zo bepaald zijn. Dingen zijn onderworpen (subject in de letterlijke betekenis van dit woord) aan de wetskring waaronder Zij vallen en waarin zij dus als subject fungeren. Zij kunnen daarenboven als object fungeren in wetskringen, waarin zij niet als subject verschijnen. Terwijl bijv. plant i alle wetskringen. Spr. verduidelijkte c beelden en toonde ai.... haar wijze worstelt met problemen, di de wijsbegeerte van alle eeuwen hebben beziggehouden. Zo doet de subject- en object-functie bijv. denken aan wat Locke noemde de primaire en de secun daire eigenschappen der dingen. De eerste behoren tot het ding: de tweede geven wij eraan. Mooi is de gedachte verbonden aan het begrip „ontsluiting" in de WdW: deze ontsluiting duidt onze cultuurtaak Bij alle waardering voor de persoon van Dooyeweerd en eerbied voor zijn oeuvre, dat als grootse proeve van een christelijke wijsbegeerte een kennisma king zeker waard is, heeft prof. Severijn toch kritiek, die hij inzet bij de vraag naar de verhouding van filosofie en theologie. Als de WdW gelijk heeft, blijft er z.i. voor de theologie alleen de locus de deo over (de leer aangaande God). Als theologie echter de geloofsbezin- ning is op de openbaring Gods in Zijn Woord op de basis van de belijdenis der Kerk. dan is er naast de theologie, die het gehele bonte leven onder schriftuur lijk licht ziet, geen zodanige filosofie nodig. Het wordt dan bis in idem (her haling van hetzelfde). By zijn geschapen- wórden werd de mens niet geroepen tot wijsgerige bezinning en alleen maar over gelaten aan zijn verstand en de algemene openbaring (Kuyper), doch onmiddellijk gebonden aan het Woord Gods (Calvijn: later ook Bavinck). De bijzondere open baring treedt niet eerst na de zondeval op. Waar is, zo vraagt spr., de grens tussen theologie en filosofie? Is het niet gevaarlijk uit te gaan van het nart, zij het ook het wedergeborene? Waarom niet bij zijn wetenschapsbeoefening uit gegaan van de belijdenis (hetgeen het in de praktijk wel wordt)? Wat de wets kringen betreft: enkele acht prof. Severijn te abstract (bijv. die van het getal) en het is moeilijk uit te maken, waar de biotische kring begint en eindigt. Tijdens de geanimeerde discussie, die geruime tijd vroeg, bleek, dat verschei dene aanwezigen sterk sympathiseerden met de idee van een christelijke wijs begeerte, gelet ook op de beginselvast- hun theologie te danken Op de vraag of filosofie een wetenschap of wel een kunst is, antwoordde de hoog leraar zonder aarzelen: een kunst cu wel die van het denken. Zo kwam prof. Severijn op voor de theologie als „koningin der wetenschappen". Onderivijzerssalarissen Regeringsvoorstel thans gereedgekomen Bij schrijven van 31 januari heeft de minister van onderwys, kunsten en we tenschappen het regeringsvoorstel be treffende de herziening van de onder- wijzerssalarissen bü de bijzondere com missie voor georganiseerd overleg voor het onderwijzend personeel bij het" lager onderwijs aanhangig gemaakt. De commissie is verzocht zo spoedig mogelijk advies aan de regering uit te brengen. eg- In aansluiting aan het 'bovenstaande' kan nog worden medegedeeld, dat de commissie tegen vrijdag 8 februari ter bespreking van de voorstellen is bijeen geroepen. Beroepingswerk NEDERL. HERVORMDE KERK Beroepen te Holwerd: H. Brouwer te De Wilp (Gr.); te Meerkerk (vak. J. Ch. W. Kruishoop, toez.): G. J. Jansen te Daarle (Ov.). Benoemd tot ziekenhuispredikant te Doetinchem: A. H. de Wit te Zoelmond. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Rotterdam-Zuidwijk: H. Heule te Deventer; te Boechout (Bel gië): K. J. Schaafsma te Rotterdam— Delf shaven; te Creil (N.O.P.): B. Oos- terhoff te Leimuiden. Bedankt voor Leiderdorp: T. Spilker te Maassluis. GEREF. KERKEN (ond. art. 31) Beroepen te Oegstgeest-Valkenburg: J. Faber te Deventer. CHRISTELIJKE GEREF. KERKEN Beroepen te Rotterdam-Kralingen: G. J. Buijs te Papendrecht. EVANG.-LUTHERSE KERK Benoemd tot hulpprediker te Baarn: W. F. Schöder te Gouda, die deze benoe ming aanvaardde. GEREF. GEM. IN NEDERLAND Beroepen te Ede en te Nieuwerkerk aan den IJssel: H. Ligtenberg te Rot terdam-Centrum, die bedankte voor Ederveen. Advertentie Huidgenezing Huidzuiverheid - Huidgezondheid Houdt de winter uit banden en voeten. en Stadsmensen hebben de neiging erg romantisch over „schaapjes"! te spreken En dat is ook wel in de hand gewerkt door prenten en zondagsschoolplaatjes, waarop melkblanke lammetjes zich om de herder verdringen. In feite echter zijn het maar erg domme beesten met zeker in de landen van EEN WOORD VOOR VAN DAAG de Bijbel niet bepaald schone vachten; het zijn onzelfstandige dieren, die wei nig intelligente Maatgeluiden ma ken. Beter dan de christelijke uit lopers van de voorbije romantiek hebben de hedendaagse bakvissen deze dieren op hun waarde ge toetst, wanneer ze elkaar verwij tend toevoegen: schaap dat je bent! Wanneer wij bidden, dat „wij van de grote kudde maar een heel klein schaapje mogen zijn", dan houdt dit uiteindelijk een belij denis in van eigen onmacht, koppige domheid en vuilheid. Inderdaad: wij allen hebben gedwaald als schapen. Landbouwhogeschool Dr. ir. G. H. Bolt zal op 14 februari in de aula van de Landbouwhogeschool te Wageningen het ambt van lector in de landbouwscheikunde aanvaarden met openbare les. Kwaliteitsproduct van de Wybert-Fabrleken. 70 en 90 ct. alléén bij Apothekers en Oroglsten Melodie en woord der Ether golven DINSDAG 5 FEBRUARI V d kleuters: 11.00 Gram; 11.30 Piai 12.00 Mil ork; 12.30 Land- en tuinb meded: 12.33 Hammondorgelspel: 13.00 Nws; 13.1E Meded en gram; 13.25 Lichte muz; 13.55 Beursber: 14.00 Gram; 14.40 Schoolradio; 15.00 V d vrouw; 15.30 Sopr cn piano: 16.0C 22.15 De Antwoordman; 22.31 no; 22.55 Ik geiool. dat 23.15 Beursber v New en New York calling; 23.35—24.00 7.00 Nws; 7.10 9.40 „Lichtbaker Schoolradio; 10.51 Puzzel muz; 13.50 Gram; Gram; 14.30 V d vrouwen v 14.40 Gevar progr; 15 50 Gr. zieken; 16.30 Ziekenlof; 17.00 ng van het speciale emigratiepi ar de Verenigde Staten"; 18.00 18.20 Sportpraatje; 18.30 Ai muz; 19.00 Nws; 19.10 Grar Boek der Boeken: 10.30 Caba "1-45 De gewone 21.45 Cello en pi. Radiofilharm orl irg kal: 23.00 Nwi Koldersituatie ter zake van de kanselruil Jeugd is verontrust (Van een onzer verslaggevers) KERKEN WAAG HET MET EI KAAR" Als een indringende kreet stond dit thema geschreven in de harten van ruim vierhonderd jonge mensen die met elkaar dit weekeinde in Hilversum onder auspiciën van de Oecumenische Jeugdraad spraken over hun ge meenschappelijke onrust. Ruim tien jaar zijn verstreken en de oecumenische gedachte, uie aanvankelijk snel wortel scheen te schieten lijkt nu wel ir de ijskast te zijn geborgen. Vandaar dat de conferentiegangers, leden van de bij de Oecumenische Raad aange sloten kerken en van de gereformeerde kerken het werkverband van Geref. jongeren is wel bij Oecum Jeugdraad aangesloten volledig het beroep ondersteunde?! dat de O.J.R. heeft gedaan op de kerken in ons land om niet te blijven staan maar het nu met elkaar te wagen, zijn. Het wordt zinloos de wacht te be trekken bij de eigen kerk en haar tra dities. De centrale gedachte in dit betoog was naar aanleiding van de vraag uit het Lucasevangelie: ,,Zal de Heer a" hij wederkomt het geloof vinden' Heel concreet legde prof. Hoekendijk deze vraag aan de conferentie voor. Men zal terug moeten keren tot de bronnen. De Hervormde Kerk zal dan de volkskerkgedachte moeten opgeven en zullen de Gereformeerden dan nog langer met ophef over 1 de Doleantie durven spreken? Dan zal de oecumene (met heel de kerk voor heel de wereld) pas het volle licht krijgen. Zullen de kerken bij het Deltaplan, het plan-IJmond, Randstad Holland de geestelijke verzorging aan de T.H. Eindhoven, het jeugdwerk in de achter gebleven gebieden en elders hun ge meenschappelijke taak verstaan? De O.J.R. heeft de kerken met grote klem gevraagd hierover hun houding te be- Weest u geen jonge oude kerk maar een jonge nieuwe kerk. Waag het met een" experiment. Ga wagen als de oude- Ga wagen als de ouderen waken Er kan een ogenblik komen, waarop men kan ophouden met gehoorzamen aan de synode, kerkbestuur of ouders die niet van een oecumenische gezind heid blijk geven, zo stelde prof. dr. J. C'. Hoekendijk, kerkelijk hoogleraar, het gistermiddag toen de vragen ge steld naar aanleiding van zijn zaterdag gehouden betoog op tafel kwamen. In dit betoog had prof. Hoekendijk geen twijfel over laten bestaan hoe hij de Oecumenische Jeugdraad en de jeugd in de kerk ziet. Zorgen jullie progressief te zijn. Er is al zorgd dat - voldoende conservatievi '350 jaar Engelse kerk i op het Bagijnhof I In tegenwoordigheid van de Engels» moassadeur in Nederland, sir Paul Alason, en de burgemeester van de hootd- stad, mr. G. van Hall, is gisteren in de Kerk op het Begijnhoi te Amsterdam een Herdenkingsdienst gehouden ter gelegen heid van het 350-jarig bestaan van de English Reformed Church (Church of Scotland) te Amsterdam. De dienst werd geleld door de tegenwoordige predikant van de Reformed Church, de rev. James Keillor. Dr. R. F. V. Scott, voorzitter van de algemene synode van de Church of Scot land, hield een predikatie over Galaten 5 vers 1 „Staat dan in de vrijheid waar mede Christus u heeft vrijgemaakt". De inleidende schriftgedeelten uit de brie! aan de Efeziërs en het Evangelie naai y Johannes werden gelezen door de minis- I- ter van staat, prof. mr. P. S. Gerbrandy, -I en prof. G. D. Henderson uit Aberdeen q in Schotland. Vertegenwoordigers van Nederlandse en buitenlandse protestantse kerken, alsme- b de vertegenwoordigers van de stads- en t., de Vrije Universiteit te Amsterdam, de hoogleraren dr. M. W. Woerdeman en dr, v: D. Nauta, woonden deze dienst bij. Vandaag is het prëcies 350 jaar ge leden, dat de kansel werd geplaatst in d< de toen reeds enkele eeuwen oude kapel w van het begijnklooster op het Begijnho! v] te Amsterdam, die voortaan zou dienen als plaats van aankomst voor.de ten be hoeve van de omvangrijke Engelse kolo- nie met toestemming van de stedelijke overheid gestichte English Reformed n: Church. d Op zondag 5 februari 1607 werd de fc eerste dienst in deze kerk geleid door c. d>s. John Pagett. Deze had, daartoe door de in de Anglikaanse Kerk heersende l. gewetensdwang genoopt, zijn vaderland verlaten en zich in de vrije Nederlanden w gevestigd. In 1605 aanvaardde hij de ai Nederlandse geloofsbelijdenis en werd k veldprediker bij de in dienst der staten ri tegen Spanje strijdende Engelse troepen. FEN van de kwesties, die in 1 verband met liet onderlinge contact van de verschillende kerken nogal eens aan de orde komt, is de vraag, of een pre dikant desgevraagd voor mag gaan in een officiële kerkdienst van een andere kerkformatie, zo schryft d«. F. L. Bos in Enigheid des Geloofs, het blad voor de gehele gerefor meerde gezindte. Voorstel van ds, F. L. Bos geen gewichtige studie-com missie nodig; een kind kan 't begrijpen. you Daar is nogal "geweest. Ook de synode Leeuwarden gehouden, heeft zich daar op opnieuw beraden, zonder er uit te komen. Besloten is toen gereformeerde leven, met name dat zulk optreden niet zou geschieden op een tijd- te doen stip. dat de gereformeerde r dan veel gewon- *-« nen zijn? Ik meen van S wel. Als de plaatselijke ker- ken tenminste mee zouden dan met verlox werken en van rïp pplpvpn rgewissen, dat terug k;ert. heeft hij;_het held om gereformeerde Jr.: dikanten van „buiten" te doen voorgaan, gebruik zou- zouden tralië. moeten H JU door zulk optreden geen volsfe recht om zowel schade zou worden toege- Geref. Kerken als het kerkelijk- Chr. Geref. Kerken woord den'maken' -n sacramenten te bedie- Weliswaar merkt ds. J. D. ien* Boerkoel in De Bazuin voor Zoiets is pas nog voorge- het voorgaan bij een andere Ds. P. H. Pellicaan, kerkformatie op: „(Dit) kerk ter plaatse haar-eigen pj-edikant te Melbourne, brengt ons geen stap verder- vroeger geref. -predikant te op de weg naar vereniging. Maassluis, heeft met verlof Men gaat even over op an- r geen jn Nederland zowel in Geref. dere rails, maar komt daar- als in Chr. geref. kerken op toch weer op het oude was daartoe spoor terecht. Men zat even toestem- in de bestuurscabine van de de Geref. eredienst houdt, igen jare QUIDELIJK IS, dat •gumenten gevoerd zijn, om het i o_r dijk, den van predikanten buiten zonder dat gereformeerde predi- eigen kerkelijke kring te ming ten volle gerechtigd, andere trein, kanten zich daarvan, gezien verbieden. De historie omdat de Reformed Chur- uurtje zei de huidige kerkelijke ver- spreekt in dezen ook een houdingen, zullen onthou- woordje mee. Het mag toch den, tenzij in uitzonderlijke bekend zijn, de synoda- met de Chr. Geref. Kerken den naast elkaar op eigen noodgevallen, te beoordelen le door hun kerkeraad. De sy- op node sprak echter tevens ovi uit, dat dit besluit anatf den tot eventueel, r leiding van het onderzoek i de deputaten 't algemeen niet nauw keek. In de vroegere Chr. Geref. Kerk van 'óór 1892 gingen her- vroeger respondentie onderhouden. - baan verder". bestudering van het vraag de haaldelijk predikanten diensten hervormde t-" een koldersituatie. Zo ge woon mag het niet. maar als ik even een reisje over Oceaan, visa de pluriformiteit gemeenten of in die van ge- maak. mag het wel. meenten onder het kruis. Wel bestond toen de bepa- Erg principieel is de ge- ling, dat, wanneer dit ge- irtmon, beslissing dus niet. schiedde op tijden, dat er "c in de chr. geref. kerk zelf me®rde godsdienstoefening werd ge- nr" n houden, toestemming beetje vaak gebeur., kans toch groter wordt, dat de treindirecties op het lu mineuze Idee komen, dat het wel zo rationeel is, de trei nen maar aan elkaar te 7nl,,iA,n k°Ppclen. En de passagiers idee. Zouden „r Het kén verkeren. HPROUWENS, reeds de c diefde synode ad- kerkeraad ter plaatse nodig Buiten de voor ere dienst in eigen kerk be- viseerde, nam reeds ruimer standpunt Deze achtte een dergelijk stemde voorgaan in een andere geoorloofd, kerkformatie vaststond dat hij meermal^ dolerende^dpre" ongehinderd de volte .bood- dikanten op in christelijk- enl&,n& 20 voor elkaar, gereformeerde kerkdiensten omgekeerd. Vandaag Ik heb chrlsteli jk-gerefor- sn gereformeerde predikanten ons niet alle- a l maal even In Australië la- /lUll ,TO1W„.Ï01IU, ten beroepen en dan direct komen. Ik laat het I"l°,/..aa3vr!!!S' .-aïrJïl"* staan En kom ten slotte tot de formulering van een wijder den we de zaak in Neder- ech- 'and hutje-mudje door el- conclusie,*"die"' strekking is dan de titel boven dit stuk doet vermoe- dagse prekerij. En dan het met eniging i Als de betrokken kerken het volkomen redelijke be- binnen- lijden en sterven zijn waarachtige opstanding uiit de doden, kon brengen. Een voorwaarde die voor zichzelf spreekt, en die bij een dergelijke uitnodiging ook wel altijd voorhanden zal zijn. Hike praktijk ook tussen dat de kerken „aar de2elfl tlentle i 1 .Die Gereformeerde Kerk" de maatstaI, da, 2lj Kerk' Bovendien bond deze com missie een dergelijk optre den aan de bewilliging van de kerkeraad, waartoe de predikant zelf behooi van de kerkeraad vi te gaan uc titaatotoi, uai x.ij ze,fde maatstaf, welke zij vï?3® Geref- respondentie in engere zin" aanleggen voor correspon- in Zuid-Afrika. aangaan met buitenlandse ^ent'e met buitenlandse ker kerken, dit ook doen met ken. en daaraan dezelfde eigen land. consequenties verbinden, is faciliteiten: een grote stap op de weg sn weer, be- van kerkelijke vereniging 'er en weer, gezet. De kerken kunnen attestaties dan metterdaad naar el kaar toegroeien. Ook hiervoor is een daad volkomen ratio- nodig. Maar zo simpel en argumentatie, neel zijn. Want leder die vanzelfsprekend, dat Maar op 't ogenblik gen Geref. predikanten in met dezelfde Nederland helemaal niet in voorgaan ove een officiële kerkdienst in roepbaarheid een andere kerkformatie erkenning vi voorgaan, de beruchte nood- enz. situaties dan daargelaten. We zijn er dus, zonder de principiële TNTUSSEN doordenkt, moet toch der geen toegeven, dat Iets wat prin- hoeft te worden vuil ge- nog wel clpieel over de landsgren- maakt. Men behoeft slechts heen verantwoord ls, de onevenredigheid in be- Ten slotte werd die bewil- Als een Geref. predikant ook verantwoord moet zijn handeling van binnen- lnirwr nrw wepr aldus ver- zich laat beroepen in de Re- in het binnenlandse verkeer, buitenlandse zusterkerken Aus- Voor zoiets is werkelijk uit te wissen. clausuleerd, dat de kerke- formed Churches diepe zin, de gedachte In de discussie werd de gedachte van een oecumenische orde in ons land die toewijding en volledige terbeschikking stelling in haar vaan zou schrijven een perspectieven openend idee genoemd. Zaterdagavond sorak nog ds. Pfagel Brussel. I- J-- end Eur eenheid. Na de zondagochtenderedienst Maranatakerk kwam prof. Hoekendijk andermaal aan het woord. Opnieuw kwam de ordegedachte ter sprake en verdedigde spr. het experiment, 's Mid dags vertelde reverend E. Patey Angli caan iets over de oecumene in Engeland en lichtte pastoor T. Horstman de werk zaamheden van de O.J.R. toe. Hij schetste de spanning waarmee op het antwoord der kerken gewacht wordt. De uitnemend georganiseerde en goed geslaagde conferentie die geleid werd door de praeses van de O.J.R. ds. N. -O. Steenbeek werd besloten met dienst waarin het door de O.J.R. bij eengebrachte bedrag ruim vijftiendui zend gulden werd overgedragen Belgische jongeren. Dit was het eerste bedrag in de actie Bouwen in België, waarvan de opbrengst bestemd is vooi de bouw van èen oecumenisch jeugd- paviljoen op de komende wereldtentoon stelling. Advertentie Zuiver Dw bloed d en bevrijd üxeli xó van Rhenmatliche Pijnen. Als die ondragelijke pijnen een gevolg 5 zijn van onzuiver bloed, brengt eer bloedzuiverende kuur uitkomst. Kru- schen, de beproefde combinatie van zes minerale zouten, wetenschappelijk sa mengesteld, is al jaren het reddende n middel voor generaties van lijders aan Rheumatiek. Neem voortaan ook Kru- schen. De aansporende werking op h lever, nieren en ingewanden doet Uw bloed sneller stromen. Onzuiverheden - en die veroorzaken de pijn zetten ziet niet meer vast, maar worden afgevoerd langs natuurlijke weg. Nazareth hoofdstad van Galilea De Israëlische regering heeft de stat r Nazareth tot regeringszetel van de pro vincie Galilea verheven; tot nu toe was 11 Tiberias provinciehoofdstad. De regerinj en de gerechtshoven zijn reeds naai I Nazareth overgeplaatst. i c Door deze verheffing tot hoofdstad vac j de provincie, krijgt de vaderstad vac s Christus een nieuwe betekenis. Dat dt stad Nazareth zich in sociaal en econo- misch opzicht echter nog in een slechte 3 situatie bevindt, blijkt uit het feit, da: eerst sinds kort de waterleiding in ge bruik is gënömen. Hoewel"90 procènt der 1 bevolking tot de rrièt de RJC Kerk. ge- t unieerde Griekse Kerk behoort, bezitten j de communisten in dè gemeenteraad de meerderheid. 2 In Frankrijk aangetoond Verwekker van longkanker in sigarettenrook DE 41-jarige Vietnamese pro fessor Nguyen-Phoc Buu Hoi, heeft in sigarettenrook het chemische bestanddeel aangetoond, dat longkanker zou veroorzaken. Over deze ontdekking heeft de Franse Academie van Wetenschap pen een publicatie uitgegeven. dlbenzpyrene,. een verbinding, die zich volgens de Vietnamese geleerde ge makkelijk laat absorberen door de filter in een sigarettenpijpje. Het zit niet in de tabak zelf, maar ontwikkelt zich in de brandende sigaret als der bestanddelen van de bij het roken ontstane teerprodukten. Het wordt bij afkoeling vloeibaar en dus door filter opgezogen. Dr. Buu Hoi, een afstammeling uit een koninklijk geslacht, die in Parijs heeft gestudeerd en daar nu bekend staat als een vooraanstaand geleerd' directeur van het Instituut-Curie, dat verbonden is met de universiteit Parijs. OPGAVE PUZZEL No. 36 Horizontaal: 1 vierkante tegel, 6 dun papier, 7 deel van de bijbel, 8 schrede, 10 uitroep, 11 dier, 13 vlaag. 14 zang- noot, 15 maanstand, 16 verdwenen, 17 Rus. 18 bijwoord. 19 opper vlaktemaat, 20 middelbare leeftijd, 21 onbedorven, 23 uiting van verzet. Verticaal: 1 rivier in Italië. 2 eet- gereedschap, 3 ditr, 4 grondtoon. 5 voegen. 6 ding, 9 siede, 10 gehoorzaal, 12 teder. 15 richting. 17 vreemde munt. 19 zangnoot, 20 onderwijs, 22 Fr. voegwoord. OPLOSSING PUZZEL No. 35 Horizontaal: 2 brons, 7 spul, 10 kuil, 11 pekci, 12 Dee, 13 ik. piano. i7 ar. 19 ga, 20 ze 24 iets, 26 plug, 27 etage. Verticaal: 1 spek, 3 R.K., 4 oud, 5 niét, 6 slendang. 7 spinazie. 8 uk, 9 ledig. 14 snoep, 13 reet, 19 geur, 21 sta. 23 IJ.. 25 S.G. id, BBC Home uz; 13.25 V d 14.40 Nws: 14.10 Discus: 15.00 V d scholen; 16,( 17.30 Voordr: 17.45 Cai 18.55 Weerber; 19 00 Nw .45 Ork conc; 20.00 Gi kussie; 21.30 Quiz; 22.C De stilte om hem heen bracht hem in een I roes. In hem werden werelden geboren vol van 330 m. 13 oo gevoelens, welke zijn mond verklanken moest. 3.55 weerber; Hij zong melodieën, die als een offer opwiek- Krit: 16.45 Gram: 18.00 V d kind; 19.15 Stad e de hemel. Zingend ging hij door het leven, maar dit keer gevoelde hij behoefte tot een gesprek met de feestelijke dingen die om 30 Dis- hem heen waren. Hij sprak tot de lijsterbes, «.-.o JB In piano Dhjcus- die naast het hek stond te gloeien in een over- ie; 23.45 Pari overz; 24.00 Nws en weerber; dadige pracht van rijpe bessen. Hij sprak tot .08—0.13 Koersen. de vlier, die beladen met donkerder vruchten iTnmelai3do'o Bparl^verz^lf""ctevar5 m-uz" °Prees aan de andere zijde van het hek. Er was 4.00 Dansmuz; 14.45 v'd kind; 15.00 V d geen boom of plant in zijn nabijheid, die niet rouw; 16.00 Nws en Schots ork; 16.45 Fa- door hem aangesproken werd. Het leek een zin- 30 Qufz' 19 00 loze bezi6heid- maar voor hem was het een 19.30 v d jeugd; 19.45 Hoorsp; waardevol gesprek. Hij verstond de taal van een 20.00 Nws en journ; 20.25 Sport; 20 30 Havé ritselend blad en het kreunen van een sterven- a'Ïi' mm de tak en h'j componeerde de verschillende Dansmuz; 24.00 Voo'rdr; 0.15 Dansmuz; 0^50 stemmen tot een heldenzang of tot een treurlied Progr-overz; 0.55—1 00 Nws al naar gelang zijn stemming was. Het onwezen- h3.rnÏ96« T?.inh' vl^n00 ljjke werd m zulke ogenblikken voor hem tol Nws. 13.11 Gram; i4.óo Schoolradio; is.45 realiteit en de in een avondschemering ver- Gram; 16.00 Koersen; 16.02 Orgelspel; 16.30 droomde uren werden in zijn herinnering tot i1™? „N^s; ljyotom: n.« mijnen, waaruit hij de grootste schatten kon op- 19 40 Omr ork; 'i9 50 Syndiulekrén: graven. Terwijl hij in een ernstig gesprek ge- 20.00 De Zandloper; 21.00 Gram; 21.15 Omr wikkeld was met een distel, die langs zijn be- otrlo; nen schuurde, werd hij vanaf de weg begroet: ■00 Gevar muz; 13.00 Nw*:Hallo die Dromerwe hebben je in lange 14.45 Omr ork;' I6.05 Lich'- tijd niet gezien. 17.00 Nws; 1710 Gram; 18.00 v d Onmiddellijk overschakelend naar zijn gemak 21 50 Grim; ZUJ0 Kw,: 2t\o"VrijTtlj* keIiike en vlotte omgangstoon antwoordde de .55 Nws. Dromer: Ik zeg ook goeieavond.je bent bespr; sold; 19.30 Nw. nog laat met een paard op stap. Met de gepaste trots van de bezitter zei de boer: Ja maateen nieuwkoop. een best pèrd, dat kan je gerust geloven als Nelis het zegt. De Dromer trad naderbij, hij klopte het paard op de hals, hij voelde de fluweelzachte huid en de zwelling der spieren en hij zei prijzend: Het is al donker, maar naar wat ik voel moet het een goed paard zijn Met deze waardering streelde hij de boer, die zichzelf de beste paar lenkenner van het dorp noemde. Als tegenprestatie wilde Nelis ook iets aardig: ceggen en terwijl de Dromer naast hem voort liep naar de wei vertelde hij: 't Is een mi rakel Dromer, zoals jij in de voorbije winter Jan de Beer op zijn nummer gezet hebt, in de scheerwinkel durft hij geen mond meer open doen.vroeger had hij de meeste praats. Wijdbeens ging de Dromer voor Nelis staan voor een antwoord, dat voor eens en altijd een ?inde zou maken aan een gevaarlijk misver stand Hij had Jan de Beer nooit' tot de risee van h"t dorp will°n maken Nelis, zei hij, er was eens een boer, die meer van paarden hield dan van koeien. Die ken ik er ook een, grinnikte Nelis Mijn boer ken je niet, want die boerde ver hier vandaan. Die boer kocht paarden als hij winst zag deed hij ze weer van de hand en dat gebeurde dikwijls, want hij was groot kenner van paarden. De beste breister laat echter wel eens een steek vallen en beste paardenkenner verkijkt zich een keer op een paard. Hij kocht een paard, dat er fleurig uitzag en dat op de markt met het afdraven nog al tierig voor de dag kwam. Het beest stond goed o-p de poten. Ho.ho, onderbrak Nelis, een paaird heeft benen. Goed, op de benen dan en het dier dartel- ie aan de halster. Natuurlijk zag mijn boer wel dat het dier niet jong meer was, maar een dier dat zo opdeed moest wel van een goed ras zijn, dacht hij en hij kocht het paard. De orijs was ook niet gek en het kon niet anders of het dier zou hem een goede winst opleveren. Maar. tjonge Nelis, wat kwam die boer van een slechte markt thuis. De volgende dag was de tier eruit, het dartele dier liet de kop han gen en na een regenbui verdween ook de frisse huidskleur en mijn boer moest erkennen dat zijn nieuwkoop een vlezig mirakel was, vies en grauw om aan te zien.... alleen maar geschikt voor de slager. In-plaats van winst had hij zich een strop gekocht. Wat zou 'in zo'n geval die kennis van jou gedaan hebben? IWOKÜ? VKKVOLGD) Volgens de hoogleraar is het onjuist, te veronderstellen, dat een minder ge compliceerd chemisch bestanddeel, het j, ervan te langzaam om de longkanker te verklaren en toonde dit aan met 8 proeven op muizen. Daarbij bleek, dat dibenzpyrene- injecties in 4000 muizen in 42 dagen kanker verwekt en wel bij alle proef- j, dieren. Een dosis van een half mill* gram in elk dier was daarvoor vol- doende. Met benzpyrene had hij een u vijf maal sterkere dosis en een hall t jaar nodig om kanker te verwekken d en dan nog niet met 100 pet. zekerheid, Dit onderzoek heeft drie jaar geduurd. De ontdekker is vermaard als degene, die nieuwe chemicaliën heeft'gevonden 3 voor de bestrijding van lepra. Ze wor- I den daarvoor al klinisch gebruikt. Hij d droeg voorts bij tot de ontdekking van g chemicaliën, gebruikt tegen een bepaald j type bloedkanker, waarbij een exces van róde bloedlichaampjes optreedt. Dr. Buu Hoi diende bij het uitbreken van de tweede wereldoorlog in het i Franse leger. Hij nam daarna deel aan g de verzetsbeweging en gaf Fransen, die naar Duitse werkkampen werden gede* porteerd, capsules met inactieve t.b.c.* bacillen. Zij moesten deze inslikken, waardoor zij zonder ziek te zijn - positief reageerden en terug werden ge stuurd. De geleerde bezit nog steeds de Vietnamese nationaliteit. Zijn onderzoe kingen werden gedeeltelijk door de Amerikaanse openbare gezondheidsdienst gefinancierd. Promoties Vrije Universiteit Vrijdag 22 februari vinden in he' A.M.V.J.-gebouw te Amsterdam twee promoties plaats in de faculteit der letteren en wijsbegeerte der Vrije Universiteit. 0l?, half twêe verdedigt de heer W. Albeda een dissertatie over De rol der vakbeweging in de moderne maat schappij. Enkele aspecten van het probleem der predictie (voorspelling) in de psycho logie, speciaal met het oog op de selectie van militair personeel vormen] het onderwerp van het proefschrift van dé heer R. W. van der Giessen De geschorste senaatszitting wordt voor: deze tweede promotie te half vier heropend. Gereformeerd sociaal en economisch congres Door het Gereformeerd Maatschappe- Jk Verbond en het Gereformeerd Sociaal-economisch Verband in de Ge reformeerde Kerken (ond. art. 31) zal van 14 tot 16 maart op De Witte Hei te Huis ter Heide een congres worden ge houden. Als referenten zullen optreden de heren H. W. de Jong. met het onder-j werp Gereformeerd sociaal en econo misch denken in historisch perspectief :n de heer J. F J. La met over de vraag: s vandaag een positieve houding in het naatschappelijk leven mogelijk?

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 2