„DE HEILIGE HAP" „Ik heb een juffrouw in buis moeten nemen ZONDAGSBLAD ZATERDAG 26 JANUARI 1957 Geestelijke verzorging van onze strijdkrachten (dienst aan wie dienen) staal midden in de troep De dominee en de pastoor in uniform Dat is de figuur, waarmee militair èn burger nu wel zó bekend zijn, dat we ons geen leger, vloot of luchtmacht meer kunnen voorstellen buiten deze geestelijke krijgsmacht zónder zwaard. Zij is in de vorm, waarin we haar nü zien, juist 40 jaren oud. In 1916 is de regering begonnen met de instelling van leger- en vloot- later ook luchtmachtpredikant, be ginnende met 10, thans uitgegroeid tot 98 predikanten. Dat wil lang niet zeggen, dat dit instituut pas in de 20e eeuw is ontstaan. Want de eerste leger- predikant in vaste dienst in ons land was er al in de 16e eeuw, t.w. Joh. Uyttenbogaart, hofprediker van Prins Maurits. Petrus Dathemus (de berij mer der Psalmen en vertaler van de Catechismus) werd legerpredikant van Lodewijk van Nassau in 1574, en Gijs- bertus Volteris maakte in 1629 de in neming van gerpredikant van Frederik Hendrik Kerkelijke Contact-Com- den. En niet te vergeten de par- de verschillende ticuliere briefwisseling van het Bureau te Amsterdam (in 1955 847 ingekomen en 664 verzonden). De Generale Deputaten der Geref. sectie „Kerk Kerken vergaderen eens per jaar die de relatie met al hun legerpredikanten." „Het nauwe contact tussen het militair gezag en de kerken geeft ook kans op het verzorgen van collectieve belangen?" „Bijvoorbeeld het Kerk-formaties gunstig werken en die maand vergadert. Herv. Kerk is eei en Strijdkrachten", tussen beide onderhoudt. IN DE PRAKTIJK bij de legerpredikant „Kunt spreken van een volle dagtaak?" zondagen. Dan de geestelijke „Ongetwijfeld. Zijn „gemeen- J heel groot, zeer gevariëerd en uiteraard nogal bewegelijk. El ke zondagmorgen preken (afwis selend een Hervormde en een Gereformeerde predi- TT i iii kant). In de week: zieken- 'xiertOgeïlDOSCn als le- bezoek, celbezoek, spreek- zorging in groepsverband, daar voor hebben we een voortreffe lijk middel in het te Huis ter Hei de gevestigd „Centrum voor breekt nog veel aan het hem verschaffen van adressen en adresveranderingen. (Na de eerste oefe ning van 8 weken verandert voor allen het militair adres). Ook de briefwisse ling der kerkeraden met hun in dienst zijnde of in het bui tenland vertoevende kerkleden laat nog te de catechisaties is er een uniform rooster plaatselijke kerken, zodat bij alle Gevo, administratie, rapporten, correspondentie, jj P*us de elastiek van hon- mee. Historische achtergrond dus derd bemoeiingen ten dien voldoende. Wat ons meer inte resseert is het heden Onze strijdkrachten zijn thans voorzien van 98 leger- en 20 vloot- predikanten (die voor de luchtmacht zijn daarbij inbegrepen). Daarvan zijn er 52 uit de Ned. Herv. Kerk, uit de Geref. Kerken 38, verder 2 Chr. Ge ref.. 2 Ev. Luthers; en uit de Geref. Kerken art. 31, Vrij-Evangel Gem., Bapt. Gem. en Remonstr. elk één. De R.K. aalmoezeniers hebben een afzonder lijke organisatie in het geheel. Aan het hoofd van de Prot. Chr. pre dikanten staat kol. De Kluis, met 4 geweste lijke predikanten in de rang van luit- kolonel, voor devloot- preijikanten is dat kapt. t/z Sillevis Smitt. Ziedaar in het kort bestek wat er is. Maar hoe het er kwam? Dat is een vraag, die we hebben voor gelegd aan ds. W. M. le Cointre. predikant in algemene dienst der Geref. Kerken, de man, wiens Qan OQk een psychologische keu- lang niet gemakkelijke taak het rinf, Voorts: geschiktheid. Ik kan wettig kind geworden. Thuis be is, om legerpredikanten te zoe-|—_<.rnnl.i.iir».ro!.Mip(! «n eroor Dan ken. En te vinden. Daar ligt als regel een lange weg tussen. Want n moet vooral niet denken, dat er een edele wedstrijd tussen de pre- beste kansen. dikanten bestaat om „veldpredi- Anderzijds: het is en blijft een ker" te worden. geestelijk ambt. En hier openen zich prachtige perspectieven de jongens. „En achter hem staat het kerkelijk thuisfront?" „Dit is de zeer belang rijke, eigenlnk onmisbare factor voor net welslagen van een alles-omvattende arbeid. De vollè medewer king der kerkeraden, clas ses enz. is daarbij beslis send en ik kan met blijd schap wyzen op toenemend inzicht te dezen. Elke in dienst komende militair ont vangt van ons een militair handboekje (een onmisbare gids), is op ons Bureau ge registreerd en alle mutaties worden bijgehouden. Met de 77 garnizoenskerken is er meer of minder regelmatig contact en één- maal 'sjaars vergaderen zij met gratis voeding en logies) diverse de Generale Deputaten en de sprekers over actuele onderwer- legerpredikanten. Een legerpredikant dient ook lichamelijk fit te zijn. Plaatselijk is er vaak zeer te waarderen medewerking, O.a. door het instellen van mil. wijk raden. In Amersfoort bijv. (er ook in Utrecht en Den He.,-Oor., '^7 otderS' zijn 12 ouderlingen, die zich spe- ciaal daarvoor inspannen, want u begrijpt, dat het contact met de trokken bij misstappen, straffen eigen kerk m verband met cate- ^nge" 0p ^frkdagen aangenaam bezig te DE OUDERS tevreden over de mede- litairen! „Wel dankbaar, maar niet vol daan. Voor velen schijnt het van Integendeel, ér moeten heel wat weerstanden overwonnen worden (gezinsomstandigheden, ontoe schietelijke of onmachtige kerke- toga uit- enquête militairen bleek 40 pet. nooit kerk aan de binnen- de dommee zijn ^ant te hebben gezien, e„ 41 pct. on8edoopt te zijn. Daarom is hogerhand _ji zijn uniform aantrekt. Maar zo vertelt ds. le Cointre, langzaam maar zeker slagen we erin, het noodzakelijke aantal bij. lich, gJst,,ld. een te krijgen en dit jaar ben ik £er ne,vn voor 't eerst „vol". „Maar u moet toch regelmatig weer „aanvoer" hebben, want de legerpredikant is dat toch maar voor één jaar?" OPLEIDING de week worden dan bijbelse onderwerpen, bij voorkeur figuren besproken, en is er „Eén jaar plus 6 weken oplei- een vrij onderweip. ding in Eindhoven. U moet zich Merkwaardig: bij de de legerpredikant vooral niet dan ook loskomende voorstellen zoals in vroeger tij- vragen der jongens den, toen hij alleen m>ar gewon- -;J- den en stervenden moest bij staan. Hij maakt, ook als er geen kogel te zien is. deel uit van de strijdkrachten en zijn geestelijke verzorging omvat veel meer dan bijstand te velde." „Uw functie „ii dienst" is nog niet oud? „Dateert van 19'- waren er Deputaten chisatie „Stellig. En daar heeft hij óók doen van groot belang is. eer z'n kansen. Bijvoorbeeld: In dit verband moet u c militair is vader van een on- ig kind geworden. Thuis be- RECRUTENDAGEN .pelijke reacties en erger. Dan ij„ ,ullBCllo hebben, gaat de legerpredikant erheen en „Dit zijn dè bij iedere nieuwe geen dominees. Dan geeft het poogt verzoening te bereiken. Of lichting door de Geref. garni- spreekuur eenmaal per week de de gehuwde militair mijdt z'n huis zoenskerken gehouden samen- -• waar hij alleen maar narigheid komsten met de nieuw-opgekomen vindt. Ook dan gaat dominee er- militairen. Wij hebben een staat heen en tracht het gezin weer in opgesteld, waaruit blijkt, dat in trr't gelid te krijgen. En wat de januari 1956 in het land 2317 re- Evangelie Want denkt u zich gestraften betreft: celbezoek, op cruten die samenkomsten hebben bij een enquête onder 13.000 grond waarvan hij, als het geval bezocht, waarbij 148 Chr. Gere- voor. de Krijgsraad komt, als plei- formeerden (die geen afzonderlij ke -recrutendagen heb ben): met deze kerk is de samenwerking uitstekend. Op alle recrutendagen maakt ook Pro Rege (Chr.- Mil. Tehuizen) con* tact met de reoruten. Na dit éénmalig contact blijft de mili tair „voorwerp van aanhoudende zorg" voor het thuisfront. Er is een persoons biljet in drievoud (voor Centr. Archief, plaatselijke gemeente en bij overplaatsing voor de volgende kerk), dat alle mili taire en kerkelijke ge gevens bevat, die voor zijn welzijn van be lang zijn in verband met de bemoeiingen van zijn pre dikant. Tussen deze registratie papieren door lopen diverse an- -dere zorgen: speciale brieven «I"" verhaart me. int TÏT1 tUd doorbrengt. e£ gelmatig contact tussen de leger predikant en zijn soldaten ont- andering van garnizoen de volg orde intact blijft. De militair vraagt vertrouwen, zijn predikant ook. Daarom is het van zeer groot belang, dat het thuisfront met de daad en permanent be wijst, dat het beider belangstel ling steunt en in hun streven mee leeft. Dat geldt ouders, zowel als kerkeraden." „DE HEILIGE HAP" „De heilige hap" is een bij naam van de leger- en vlootpre- dikanten. U begrijpt het wel: in tegenstelling met de „vette hap" uit keuken of kombuis. Zit schijn baar wel een beetje spot in. Maar ook wat anders. Namelijk: het afzonderlijke. Achter de geestelij ke, hij ga dan in toga of uniform, staat het Kruis. En achter het Kruis is het Evangelie. „Als een nieuwe vlootpredikant mij vraagt," zo schrijft ds. Sille vis Smitt in het boekje, dat elke recruut door zijn kerk wordt aan geboden, „wat eigenlijk zijn werk is, dan antwoord ik steevast: de grondwet van ons werk is: te gaan waar de mannen gaan, te staan waar de mannen staan, en als het nodig is, te vallen waar de mannen vallen." Alien, die zonen in 's lands dienst hebben, mogen mèt hun jongens bedenken, dat die drie plichten samen inhouden al de zorg, waarmee leger-, vloot- en luchtmachtpredikanten namens hen en namens hun kerk, de mi litair omringen, als vader en moe der dat niet kunnen. Ook in deze tijd Geen enkele infanterist ontkomt eraan; ook de geestelijke verzorger moet een aanvaardbare schuttersput kunnen graven. Vervolg van voorpagina. gelijk je kunt toch niet op elk uur van de dag staan koken? Nee, ik heb gezegd: zuster, daar zijn nu net de eethuizen voor. Enfin, ik weet niet, hoe ze het nu doet met eten, ik ruik nooit wat, maar ze heeft wel een electrische kook plaat om een kopje thee te kunnen zetten, hoor." „IK WEET NIET les geregeld naar haar als de zuster nu maar geen vrije dag per week had, zou ze helemaal tevreden zijn, In het ziekenhuis, tijdens haar vrije uur, spraken we met de zus ter. „Och, ik woon daar wel goed, beter dan anderen misschien. Al leenik raak er niet echt thuis. Mevrouw is niet lastig, maar ze heeft er een hekel aan als ik over de trap en door de gang loop. Ik moet er dus altijd aan den ken, dat ik geen boodschapje ver geet op weg naar huis en dat vall Ik het öRAAienö öe R&öioknop per week Gevo (gees telijke vorming); wie er wegblijft, moet in zijn die betreffende het 6e en 7e gebod Dverheérsend „De weg na de keu- i Ajs aues jj, or(je is gaat de algemene candidaat-legerpredikant met ds. i" de Kluis praten, wiens uitspraak 1947^'Daarvóór beslissend is, en dan volgt de be- contact noeming bij Kon. Besluit." Het camoufleren van het gezicht: met houtskool: een heerlijke bezigheid ZES WiKEN OPLEIDING die dit werk graag deed, werd ik benoemd." „Eén man. zowel voor land- als zee- en luchtmacht „U hadt het leiding. Is dat „Inderdaad. Daar in Eindhoven ziet u dominee in een nlet-kerke- lljk klimaat: daar leert hij sa lueren enputje graven, op bulk kruipen ra nachtelijke factor "in'hetmoreël ij Uiteraard vergezeld „Hoe is de verhoudingtussen spanningen - militair ge- "n "Daarbij is vertrouwen, evenals bij de manschappen, het van het. In het algemeen wordt de geeste lijke verzorging van de strijd oefeningen maken, uit springen, met kompas, padvinden enz. En op hoger vlak: lessen van officieren der Hogere Krijgs school over interne zaken, de Na- vo e.d." „Is de legerpredikant ook be- de troep. toezicht. De leger- en vloot- predikanten brengen elke maand een rapport uit aan de Hoofdle ger- en vlootpredikanten, en deze rapporteren driemaandelijks aan de Kerkelijke Deputaten. Er is elke recruut boekje „van hart tot hart", zoals die van ds. De Kluis en dat van ds. Sillevis Smitt „Militair en Christen", of zijn Kerstboekje 1956 „En het geschiedde in die dagen", getransponeerd op de gruwelberichten uit Hongarije. Of ;>er maand uitgr de brieven van ds. Le Cointre alle Gereformeerde militairen in het buitenland. Voorts een nauw contact met de Militaire Te huizen (waarvoor een Commissie van Advies uit Pro Rege is inge steld) en die door de legerpredi kanten regelmatig bezocht wor- STATENDAM Een stukje van het feest op de Statendam hebben we mogen meemaken. Even hebben we dc. gezellige sfeer aan boord, van het mooie schip van de H.A.L., dat ongeveer 20 km uit de kust op de Noordzee ten westen van Sclieveningen voer, geproefd, (lonk zfj de radiokrant van de N.C.R.V. In een directe uitzen- ding, die glashelder doorkwam, bracht de editie van woensdag de „doopplechtigheid", verricht door prinses Beatrix. Het was een levendige, ja soms spannende reportage, waarvoor we niet al leen de verslaggevers, maar ook de technici op het schip, dank- beur mogen zijn. OGENBLIK STILTE De uitzending had plaats op het moment, dat juist hel galadiner sou beginnen. Vanzelfsprekend werd voor het eten „een ogen blik" stilte ge-geven. Maar de redioverslaggever, die zoveel tc ei lellen had, merkte dit nauwe lijks op en praatte gewoon door. Alleen toen het „ogenblik" voor bij was, liet hij zijn stem wat dalen. Dat was niet fatsoenlijk. Dat was zelfs oneerbiedig in deze uitzending van de N.C.R.V. Dat ogenblik stilte had beslist niet gemist mogen worden in deze reportage. DEBUUT „Sprong naar de vrijheid" is een uur linn mini mm mm mm mm urn inn inni mini mm mm mimi mm iiimimi mm min unii mm mm mini mini mm mm mini «111111 minim mm mim Ds. IV. M. le Cointre, predikant in algemene dienst der Gerefor meerde kerken voor de geestelijke verzorging van land-, zee- en luchtmacht. „Als u de tuin doorkijkt we zaten in de studeerkamer van ds. le Cointre (Churchill-laan 244 Am sterdam). ziet u een ruim tuin huis. Daar werkt de administra teur. de heer Bakker en hij werkt hard. Want u begrijpt, ik ben meer uit dan thuis." „Steeds maar op zoek...." „Ja. En meer. Want toen het werk begon, heb lk eerst alle classicale vergaderingen bezocht om in elk deel van het land de noodzaak en de betekenis der geestelijke verzorging van onze militairen te bepleiten. Toen dat gedaan was, moest er een instruc tie komen inzake de eisen voor en de taak en de financiële rege- In niet weinig gevallen moest moet ik nog de classes bezoeken, om hun invloed op plaatselijke kerken voor ons streven aan te wenden." PLICHTEN EN RECHTEN „Zijn die eisen zwaar?" „Betrekkelijk. Uiteraard licha melijk fit; er gaat een volledige keuring vooraf en de daarbij ver kregen S is punt één: stabiliteit. Het verkeerde keelgat (II) TM AT zou dat?" informeert Jozef, als ik hem er op at tent maak dat 't minder fraai is om kerstgaven in ontvangst te nemen van kerken waartoe men niet behoort. „Voor mijn zijn alle geloven gelijk! We zullen allemaal voor Ééntje verschijnen moeten Nu kan ik er nooit tegen als mensen over God spreken in verkleinwoorden. Ik vind dat profaan. Ik vind dat vloeken. Waarschijnlijk antwoord ik hem juist daarom scherper don ik eigenlijk van plan ben. ,JZ.al ik jou eens wat zeggen, Jozef?!" bijt ik hem toe. „Jij gebruikt nu wel gauw even wat vrome woorden, maar daar meen je niets van! Je durft niet eens de naam van God te ge bruiken, je praat liever over Eentje. Je hoopt in je hart dat God helemaal niet bestaat. Ja, ja, dat moet je wel hopen, want je gelooft helemaal niet in Hem. Je luistert niet naar Hem. Het is lelijk wat je nu gedaan hebt. Je gaat naar mensen van een andere kerk, die voor hun allei- armsten wat bijeen hebben ge bracht en dat eigen jij je toe. Ik weet niet hoe je hen hebt kunnen bewegen om jou daar iets van af te staan. Of ik weet het eigenlijk best. Je hebt ge zegd dat je niets kreeg, is het niet?" Jozef knikt woordeloos. „Juist, je hebt gezegd dat je niets kreeg met Kerstfeest. Je hebt verzwegen dat je die dure kalender gekregen hebt. Je hebt er je mond over gehou den dat je bovendien dat aar dige kerststukje daar staat het ontving. Maar je hebt wel gezegd dat jouw kerk niets deed!" Jozef kon niet anders doen dan andermaal toestemmend knikken. ,Je hebt daarin wéér gelo gen!" ga ik onbarmhar- ,Jn heb je heel veel versterkende middelen ge had. In juni heb je die weer gekregen. We hebben op allerlei ma nieren telkens voor je klaar ge staan. Maar dat verloochen je nu allemaal! En dan ga je vro me praatjes ophangen. En die mensen helpen je omdat je je voordoet als een arme ouwe stakkerd, maar dat ben je niet. Ie bent vergeten dat we op jouw verzoek je geholpen hebben om aan die steun te komen. Je bent ook vergeten dat je zelf zei dat je nog nooit zoveel gehad hebt. Je bent vergeten dat je nou uit alle narigheid was. Je bent ver geten dat we meegeholpen heb Ui» de VOLKSWIJK ben dat je oude schuld je werd kwijt gescholden. Je bent een nare man, Jozef!" JOZEF zegt nog maar altijd niets. „Dat eten hier", zeg ik, „dat eten komt in het verkeerde keelgat. Dat moest door een arme stumperd worden opge geten. En je kreeg het niet om dat er Een voor ons zorgt. Je kreeg het omdat er een ander is, die ons verzoekt! Weet je wie ik bedoel?" „Ja", zegt Jozef, „De Du vel!" Want bij ons zeggen we niet duiuel, maar duvel. Dat klinkt speelser. Dan kun je net doen alsof hij ook al niet bestaat, of hij maar zo'n grapje uit onze kinder jaren is. „De duivel", verbeter ik 'm, „Inderdaad, de duivel.... En als je wijs bent en vroom, dan breng je dit pak gauw terug waar je het vandaan hebt ge haaldIk stap op; ik heb geen zin me verder kwaad te maken. Ik vind trouwens dat ik het hierbij wel laten kan: ik kan 'm toch bezwaarlijk bij 't handje nemen en 'm opbren gen naar dat vrij evangelische zevendedags baptistische kan toor, waar ze op zulk een wei nig verantwoorde manier on danks hun allerbeste bedoelin- gen mensen in verzoeking brengen. Het troost me nog een beetje dat ik uit die aandui ding niet wijs kan worden; dat ik nooit van z'n levensda gen weten zal welke groepering hiervoor aansprakelijk was. Want er bestaan geen vrij- evangelische-zevendedags-bap- tisten NIET dat dit bezoek enig suc ces heeft geboekt. Jozef heeft het relaas een paar dagen later zelf aun wijk- predikant verteld. Hij heeft dat zó gedaan: „Nou zien je toch maar weer dat onze lieve Heer voor ons zorgt, hè! Daar heb ben ze me nou van de Mormo nen zo maaT een heel Kerst pakket thuis bezorgd. Met thee en koffie en kaas en vlees! Ik heb gebikt tot ik niet meer kon!" „Ik dacht dat je dieet had", heeft wijkpredikant geant woord. Van mijn avontuur wist hij toen nog niets, en ei genlijk was zijn repliek korter en meer afdoende. Want met oudjaar was Jozef weer ziek En zei de dokter dat ie zich wel dood had kunnen eten. Maar dat is een geschiedenis zo oud als de mensheid, sinds die appel (die geen appel was) door Adam en Eva werd ge goten MIEBEL boeiend hoorspel over een vlucht v»u drie Hongaren, een hoorspel waarin de beruchte en angstige novemberdagen op dramatische wijze herleven. Onder regie van Kommer Kleijn is dit luisterspel maandagavond in de radioscoop uitgezonden. Het was een uurtje werden herinnerd aan de gevol gen van de communistische ter reur: wanhoop en dodelijke angst „Sprong naar de vrijheid" is het debuut en ik schrijf dit ip.ét een beetje trots van collega Henk van der Meyden, verslag gever van onze bladen. Hij is 19 jaar oud. Dat zegt veel. Henk is op het ogenblik in dienst en korporaal bij de geneeskundige troepen in Amersfoort. Hij schreef zijn hoorspel tijdens zijn kerttverlof in twee dagen. Henk van der Meyden ziet nu terug op een welbesteed verlof. Een hoorspel van kaliber, dat werd uitgezonden. Dat is geen kleinig heid. DIRECTEUR-ACTEUR De directeur van het chr. doof- stommeninstituut „Effatha" is één dag hoorspelacteur geweest. En daarmee heeft hij zevendui zend gulden voor zijn instituut verdiend. Verdienen was het eigenlijk ook niet. Want hij heeft dit bedrag le danken aan Saskia en Jeroen of liever aan de vrien den en vriendinnetjes van de lieve radiotweeling. Het zit zo met die tweeling. Saskia en Je roen gaan zo zoetjes aan uit de ether verdwijnen. Maar zjj wil den nog zo graag iets goeds doen. In hun honderdste uitzending voor de N.C.R.V. kwam spon taan het plannetje op een doof stom kindje te helpen. Bijna alle luislcraartjes deden onmiddellijk nn-e en liet resultaat was dat grote bedrag. De heer C. Tim mer heeft zich nu een dag onder regie van Wini Paauw geplaatst om zijn eigen rol te spelen, nl. die vun de dankbare directeur, voor wie zo'n douceurtje voor zijn doofstommeninstituut een onverwacht hartelijk blijk van meeleven was. Maandagmiddag om kwart over vjjf kunnen we beluisteren hoe hij het eraf ge bracht heeft en hoe de populaire tweeling het grote cadeau aan Effatha geeft. DE KOMENDE WEEK Moigenmiddag speelt het Con cert gebouworkest o.l.v. Erich Leinsdorf werken van Mozart, Philip Em. Bach en Landré II, 2.30). De Missa liefst na de dienst gauw naar huis gaan, m'n uniform uitdoen, een paar lekkere slofjes aan en dan gezellig een beetje koken en op m'n gemak eten. En dan eens r uit, dat heb je heus nodig. Of gewoon thuisblijven en een beetje huishouden." „Eet u elke dag in de stad?" De zuster lacht een beetje. „Ik neem wel eens ergens een hapje, maar ik heb er gewoonlijk geen zin in, vooral niet in uniform, daarmee ga je hoogstens even een cafetaria binnen. Goedkoop eten in de stad verveelt gauw, vooral als je moe bent en elke dag een restaurantmaaltijd dat kan een verpleegster zich heus niet per mitteren. Er komt toch al zoveel bij ik kan thuis nauwelijks iets wassen bijvoorbeeld. Verder eet ik wel eens bij kennissen of bij een collega, maar ik kan nooit iemand terugvragen en dan voel je je toch niet vrij." „Kookt u thuis nooit iets?" Óonieuw lacht de zuster. „Wat ruik je niet als het kookt? Een ei hoogstens.zegt ze ont wijkend Van heel deze achtergrond weet mevrouw, die het zo best heeft ge troffen met haar „inwoning" niets. Maar tel eens op: de zuster voelt zich „thuis" niet vrij, zit ze in costuum ergens te eten tussen gezellig-geklede mensen, dan voelt ze zich evenmin vrij, eet ze aan tafel bij iemand die ze niet terug kan noden, dan ach zus ter, waar voelt u zich dan eens helemaal uzelf, waar komt u tot rust na uw enerverende dag taak....? „ER MOET REGEL ZIJN" „Er moet regel zijn!" verzekert ons een andere mevrouw. Daarom, zegt ze, kan ze niet gedogen dat de lerares die bij haar Inwoont, de dispuutclub waarvan zij lid is, eenmaal per vier weken ook bij zich ontvangt. Het wordt wel eens één uur, eer die mensen dan weg gaan! O ja, meneer en mevrouw hebben zelf ook dikwijls laat be zoek. na de televisleultzcnding blijft men meestal erg lang plak ken„maar dat ligt toch an ders, nietwaar? Wij zijn tenslotte in ons eigen huis!" Ja, ze moet er ook op staan, dat „de juffrouw" niet telkens na twaalven thuiskomt, dat geeft maar onrust in huis! Een andere dame heeft direct, toen haar inwoonster met pak en zak verscheen gezegd „Hoort u eens, juffrouw, schaft u dat twee de opklapbed maar af. Geen lo gees, ik heb aan u alleen ver huurd!" Heel boos kan mevrouw X zich nu nog maken, omdat haar „juf frouw" toen ze kwam de „schilde rijen" van de kamermuur haal de en op de gang zette en de gor dijnen verving. „Hoe komt ze er bij? Mijn lo gees hebben ze altijd goed gevon den en waarom zij dan niet? En wat is zij nou helemaal? Band leidster in een confectiefabriek. Nou vraag ik u!" Ach. laten we de lijst maar niet te lang maken. Het draait alle maal om dat éne: de hoofdbewo ners „hebben een of meer kamers verhuurd"maar zij beseffen niet, dat degene (n) die daar nu in woont, zich een „thuis" willen scheppen, evengoed als de hoofd bewoners dat zelf doen. Verdiept men zich hierin, dan blijkt vrijwel alles te berusten op dit onderling wanbegrip. Meent u nu vooral niet, dat van de zijde der huursters alles altijd koek en ei is. Ook aan haar kant bestaat niet altijd de juiste tact en het goe de begrip. Rancune speelt dikwijls een rol. Altijd echter is de kamer bewoonster in het defensief, ook is de' strijd, welke nog al eens ont brandt, altijd ongelijk. Tenslotte heeft de hoofdbewoonster het voor 't zeggen en tot op zekere hoogte is dat ook haar goed recht. MEER NADENKEN Er zou echter veel kunnen wor den gewonnen, als er van beide kanten meer werd nagedacht. Het zou zo erg niet zijn, als de ver pleegster wat minder „nam"- en eens trachtte, mevrouw een en an der uit te leggen. Mevrouw is nl. geen onmens, maar ze denkt niet Twee wanbegrippen moeten de wereld uit, ten eerste dat men „een juffrouw" maar zonder meer de wet kan voorschrijven en haar haar persoonlijke leven ontnemen, en ten tweede: dat men meelijden moet hebben met de alleenstaande werkende vrouw. Het een noch het ander is juist. De werkende vrouw heeft recht op een eigen huiselijk leven, ook al moet ze daarvoor de woning van een ander delen. Natuurlijk dient er dan van beide zijden enig over leg en de nodige aanpassing te be staan. Er kunnen geen twee konin gen in één rijk regeren! dan is zij heus niet beklagenswa; dig. Een van de misplaatste ver schijningsvormen van „meeleven met een alleenstaande vrouw" is: „haar eens te eten te vragen". Dit mag goed bedoeld zijn. maar meestal wordt het, althans wan neer het een normale, flinke vrouw betreft, als denigrerend aange voeld. Het goedbedoelende echt paar zal er immers niet over den ken, dan ook eens bij haar te gast te gaan? i Het Nationaal Programma don derdagavond (verjaardag prinses Beatrix) staat min of meer in het teken van het studentenleven. Er is een klankbeeld over de Oranjes, die in Leiden hebben gestudeerdeep feestprogramma uit dc Stadsgehoorzaal te Leiden/* waaraan meewerken Jules dé Corlc en Ep Koster en Hugo de Waard van het Utrechts Studen ten Cabaret; en een concert het Nederlands Studenten gross Orkci Kempers spreekt de Cler psa. Bi ei i D van Moaar dagmorgen om 10.05 voor dc N.C.R.V. te horen. Dirigent Betnhard Paumgartner. Het r* diomatinec brengt woensdagmid dag l N.C.R.V.) Das Lied von der Erde van Mahlcr, gespeeld door het Weens Filharmonisch Orkest onder leiding van Bruno Walter met medewerking van Kulltleen Ferrier. Drs. H. R. Rookmaker begint vrjjtlag een serie toelichtende causerieën over de instrumentale muziek van Noordamcrikaanse negers (N.C.R.V., 23.15). A.V.R.O.'s jazzcompetitie brengt donderdagmiddag 4.40 het ere- concert van de winnaar Boogie- Woogie. non Papa, die 400 itierf. en het Koor Collegium iltisicum Amstelodamense laat enige werken van de componist horen (N.C.R.V., maandag 9.30 Gompie neemt de leiding, heet het N.C.R.V.-hijorepel van maan dagavond. Auteur G. H. van Muren. In het specifieke K.R.O- programma van dinsdagavond „En gij zult het aanschijn van de aarde verlichten" wordt het hoorspel „De verraderspoort" door Morna Sewart over Thomas Moore uitgezonden. Vertaling prol. Kranendonk. De V.A.R.A. zendt woensdagavond een hoor spelbewerking door S. de Vries jr. van „De muiterij op de Caine" uit (8.15—10.20). T elevisie De A.V.R.O. zendt woensdag avond het merkwaardige blijspel „Als 't kindje binnenkomt" uit. Voor de kinderen is er 's mid dags een reportage van de sche pen van de K.N.S.M. (V.P.R.O.). Niemand minder dan dr. Anthon van der Horst brengt ons don derdagavond in een documentair programma samengesteld door Jan Vrijman voor de V.P.R.O.- televisie in contact met de jazz. Het koor van de Nederlandse Seintoestellenfabriek in Hilver sum onder leiding van Willy Francois zal meewerken aan het onlspanningsprogramma van de N.C.R.V.-televisie op zaterdag 2 februari in het Minervatheatcr in Heemstede. Voorts treden op het orkest Juan Pctro en de Amerikaanse zangeres Fredey Marshall, die melodieën uit „Porgy and Bess" zal zingen. De wedstrijd „Uit tegen thuis" gaat ook dit keer weer tussen een gezin buiten de zaal en een team op het podium. In het vóór- programma, dat uit de Bussumse studio komt, zal in de rubriek „Dit is nu mijn hobby", een jonge slager laten zien, dat hij letterlijk een grote mate -van kunstzin in de botten heeft. Hij zal namelijk demonstreren, dat er na het uitbenen van een ge slacht varken genoeg grondstoffen overblijven voor huisnijverheid.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 14