Sociologie kan diaconie helpen bij
uitzetten van koers
Christus' opdracht ook voor
eigen gezin van betekenis
Anthon cle Zeeuw vertelde van
de moddergeuzen van Suez
PARKER 61
Staaltje van schilderachtige
filmkunst voor K. en O.
Dr. W. A. Veenhoven liet geen
opwekkende klanken horen
NIFUWF I.EIDSCHE COURANT
3
WOENSDAG 23 JANUARI 1957
Herv. diaconale conferentie op Oud Poelgeest
Gezin is verinnerlijkt, maar ook
kwetsbaarder geworden
IN HET KASTEEL OUD POELGEEST te Oegstgeest begon gistermiddag
om vier uur de tweede Hervormde provinciale diaconale conferentie
over „Het diaconaat en het gezin". De deelnemers vertegenwoordigden
de Algemene diaconale Raad, de landelijke sectie voor gezinszorg en ge-
zinsverzorging, vele plaatselijke diaconieën, de Geref. stichting voor maat
schappelijk werk in Zuid-Holland, de provinciale diaconale commissie,
de Hervormde stichting voor diaconaal maatschappelijk werk in Zuid-
Holland en de secties gezinszorg en gezinsverzorging en kinderbescher
ming en reclassering.
Ds J. C. Brokken van Rhoon, lid van dt
raad voor Kerk en gezin, sprak aan he'
1 begin van de conferentie een wijdings-
g- woord. Daarin merkte hij op, dat op het
en altaar van de menselijke strevingen vele
n. offeranden worden gebracht, die God niet
behagen. Zo komt men in de onrust van
"n" het gezin zo weinig meer toe aan de be-
'P* zinning en aan het verwerven van kennis
iet van God.
Hoeveel onkerkelijken en ook kerkelij-
n ken zijn niet in de greep van de geest van
de massa gekomen. De vader en de moe
der moeten weer leren ontdekken, dat zij
it- de diaken en de diakones bij uitstek zijn.
an In dit verband wees ds Brokken op het
tekstwoord „Barmhartigheid wil ik". Hij
maakte duidelijk, dat diaconie en i
,tc op elkaar betrokken zijn.
VERANDERING
an Prof. dr J. P. Kruyt uit Utrecht sprak
jd. vóór de avondmaaltijd over „Het gezin in
en deze tijd". Met name gaf hij voorbeelden
van het functieverlies van het gezin,
instituut van het gezin is oud, maai
wil niet zeggen, dat het gezin niet ve
dert. De maatschappelijke structuur
andert en dat brengt veranderingen op
vele gebieden met zich.
in- De hoogleraar zei, dat de sociologie de
en diaconie kan helpen bij het uitzetten van
5m de koers van het werk. De motor van het
diaconale schip blijft de barmhartigheid
nü De sociologie kan ook helpen om kritisch
iet te zijn tegenover vroeger en onze eigen
et. tijd. Dat kritische leren wij door het
I e Evangelie te raadplegen en door de ont
wikkeling der dingen te beschouwen.
«al GEEN EENHEID MEER
te
Prof. Kruyt vestigde er de aandacht op,
dat de Nederlandse taal onderscheid kent
uk tussen gezin en familie. Tegenwoordig
jf. valt de klemtoon op het gezin, niet 1
op de familie. Er is immers een groot
aantal mensen die niet meer blijven
u" zij geboren zijn. De beweeglijkheid der
zo mensen heeft de betekenis van het gezin
m- doen toenemen.
De meerderheid van de gezinnen is
geen produktieve eenheid meer. Er zijn
,re nog wel gezinsbedrijven in de agrarische
Aspirin*)
Is één van de weinige
middelen die helpen bij
verkoudheid. Elk tablet
Is voorzien van het merk
„De wonderbaarlijke mandarijn"
van Bartók. (NCRV 20.20 uur)
De Hongaarse componist Bela Bartók
schreef in 1919 zijn kostelijke pantomime
„De wonderbaarlijke mandarijn", dat een
vr\j luguber verhaal heeft, nl. straatrovers
dwingen een arm meisje mannen binnen
te lokken om ze uit te schudden. Een ver
lopen oude heer en een jongmens worden
met verleidelijke dansen voor het raam
naar binnen gelokt, maar eweer uit
gegooid omdat ze niets op zak hebben.
Dan komt er een mandarijn, die onkwets
baar blijkt voor de wurgingspogingen en
de messteken van de straatrovers. Dan
geven ze hem maar de vrijheid en het
meisje omarmt hem Nu begint h\j opeens
uit zijn vele wonden te bloeden en hij
sterft in haar armen. De muziek volgt de
handeling op de voet en Bartók stond
er op. dat bij de orkestsuite uit deze
pantomime de volgende thematische pro-
grammatiek werd gepubliceerd: 1. Inlei
ding (straatlawaai en bevel van de rovers).
2. Eerste lokroep van het meisje (klarinet)
voor de oude heer, die echter weer wordt
uitgegooid. 3. Tweede lokroep voor jonge
man, die hetzelfde lot ondergaat. 4. Derde
lokroep voor de mandarijn (volle orkest).
5. Lokdans voor de mandarijn (langzame
wals, later sneller). 6. De mandarijn be
reikt het meisje na een steeds wildere
jacht. Alles gaat zonder onderbreking in
elkaar over. De uitvoering geschiedt door
het Concertgebouworkest o.l.v. Antal
Do rati.
wereld en ook hier en daar nog wél in de
stad, maar dit aantal is niet groot. Vroe
ger was het gezin een centrum van leven;
men at en sliep en werkte er.
Wü kennen de afgeslotenheid van
het huis, maar ook van het gezin.
Vroeger was het huis open en kon
leder binnenkomen. Tegenwoordig
leidt bemoeienis van buiten vaak tot
conflicten. Hoe meer het dorp of de
stad zich opent, hoe geslotcner wor
den huis en gezin. Dat gezinsindivi-
dualisme bevordert ongetwijfeld de
intimiteit, die wü als moderne en ge
jaagde mensen niet kunnen missen,
maar anderzüds kan er een zekere
mufheid door ontstaan.
Prof. Kruyt zei ook iets over de functie
verandering van de vader. Wij leven al
eeuwen in een mannenmaatschappij, die
zich werkelijk wel eens als een tyrannie
heeft geopenbaard. Er is een tijd geweest,
dat de vader de huwelijkspartner aanwees.
De keuze voor het huwelijk was voorheen
veel meer materialistisch gericht. Nu is
die keuze min of meer „romantische zaak
van de Liefde met een grote L" gewor
den. Met de voor- en nadelen.
VERLIEZEN
De inleider noemde verder een serie
feiten, die het functieverlies van het ge
zin duidelijk aantonen. Het ziekenhuis bij
voorbeeld vervangt veel meer dan vroe
ger de verpleging thuis. De consumptieve
eenheid van het gezin, het samen eten. Is
op vele plaatsen verloren gegaan.1 Het
huishouden is gemechaniseerd Er zijn al
lerlei maatschappelijke organen, die de
functies van het gezin hebben overge-
de klok terug te zetten. Prof. Kruyt ci
teerde een Amerikaans socioloog toen hij
zei, dat het gezin functie na functie
loor maar dat het daarmee zijn eigen
functie vond. Vroeger was het gezin
instelling, een institutie, die werd bijeen
gehouden door zeden, wet, godsdienstige
opvoeding, openbare mening en vele n
schappelijke functies. Nu wordt het gezin
nog slechts bijeengehouden door de band
van de genegenheid. Het gezin is v«
nerlijkt, maar is tegelijkertijd kwetsbaar
geworden. En die kwetsbaarheid is een
probleem.
VERBONDENHEID
De conclusie van de hoogleraar was.
dat wü de oude toestand niet moeten
terugwensen; daarin was teveel frus
tratie en dwang. Wü kunnen veel in
het moderne gezin waarderen. De
erotiek, die overigens heel belangrük
is, mag echter niet het enige zün. Dan
zou men kunnen zeggen: Als de
„vlam" eruit is, moeten ze maar uit
elkaar gaan. De basis dient de lots
verbondenheid te zün, die niet afhan-
kelük is van fragiele gevoelens.
Prof. Kruyt meende, dat het besef van
lotsverbondenheid bij de huidige genera
tie wellicht te zwak is ontwikkeld. In dit
verband stelde hij de vraag, hoeveel
ouders in staat zijn, de betekenis var
huwelijk aan de jonge mensen duidelijk te
maken, met wijsheid, ernst en toewijding.
Het feit, dat velen zich daar geen reken
schap van geven, betekent, dat er organen
moeten zijn, die zich hierop beraden.
GESPREK
Na de warme maaltijd werd de inlei
ding van prof. Kruyt in kleine gespreks-
kringen besproken. De gemeenschappe
lijke nabespreking stond onder leiding van
mr A. W. Kist, directeur van het Her
vormde vormingscentrum. De dagsluiting
werd verzorgd door de heer A. J. Rotte
veel, voorzitter van de Hervormde stich
ting diaconaal maatschappelijk werk ir
Zuid-Holland.
Vanmorgen verzorgde ds J. M. Hoek
stra. die aan Oud Poelgeest is verbonden,
de dagopening. Daarna sprak ds J. C.
Dongen uit Utrecht over „Het diaconaat
en het gezinsleven in deze tijd". Elders op
deze pagina geven wij daarvan een ver
slag.
Uit deze omgeving namen aan de con
ferentie deel vertegenwoordigers van de
Herv. diaconieën van Leiden, Alphen aan
den Rijn, Katwijk aan Zee, Leidschendam,
Lisse, Oegstgeest, Voorhout, Voorschoten,
Warmond en Wassenaar.
Diaconale conferentie
Alleen hij mag helpen, die zich heeft
laten helpen
T~\S. J. C. VAN DONGEN TE UTRECHT begon vanmorgen zijn lezing op
-L' de Hervormde diaconale conferentie in Oud Poelgeest met te zeggen,
dat een van de vragen die de Kerk het meest aangaan, is, wat zij te zeggen
heeft ten aanzien van het gezin.De Kerk is krachtig als zij geworteld is in
het volle samenleven van de mensen. Zij is krachteloos als zij zich boven de
werkelijkheid stelt.
Van dat laatste is het verleden zeker
niet vrij. Allerlei moraal heeft zich buiten
de Kerk om gevormd. Zij is bij velen
geen oriënteringspunt meer. Het diaco
naat moet de Kerk er voor bewaren, da
zij zou vergeten, dat Jezus Christus in he
vlees gekomen is en dat de mensen in hur
lichamelijke nood Hem evenzeer ter harte
gaan.
Ds. Van Dongen stond stil bij enige
Paulinische vermaningen in dit verband.
Hij vermaant de diaken, dat hij zijn kin
deren en zijn gezin goed moet bestieren.
Het huisgezin is van betekenis voor de
opbouw van de Gemeente. De apostels,
braken het brood van huis tot huis, staat
in de Bijbel. Ze verkondigden het Evan
gelie in de tempel, maar ook in de hui
zen. Paulus waarschuwt voor de dwaal
leraars, die hele huisgezinnen ten gronde
richten. Hij roept op om goed te doen. in
het bijzonder aan de huisgenoten des ge-
loofs. Hij ziet hier voor zich het gezin,
in waaruit de Gemeente wordt gebouwd
Spanning
Bepaalde uitspraken van Jezus schij-
?n in een andere richting te wijzen,
ij mensen roept, moeten ze Hem volgen
et achterlating van alles. Het komt
aan, alle natuurlijke belemmeringen
prijs te geven in de vaart van het Konink
rijk Gods. Petrus laat alles in de steek,
ar even later lezen wij toch. dat Jezus
zijn huis moet zijn. waar de schoon
moeder van Petrus met koorts te bed ligt.
De radicale eis van Jezus om Hem te
volgen heeft zodoende ook geleid tot ver
nieuwing en versterking der aardse ban
den. Er is hier dus sprake van een span
ning tussen het volgen van Jezus ener-
en het opnieuw verstaan van onze
taak in onze verbanden anderzijds.
De predikant
diaken ook in dez
geeft voor zün wi
leven prüs. maar
een andere vorm I
van Christus een
van betekenis is v
5 spanning leeft. Hü
rk een stuk gezins-
hü ontvangt hel In
erug. Wü ontvangen
opdracht, die ook
tor het eigen gezins
leven.
Met betrekking tot het functieverlies
an het gezin stelde ds. Van Dongen de
raag, of het gezin vroeger wérkelijk een
kerkje in de Kerk was en of het niet veel
een natuurlijke gemeenschap dan
geloofsgemeenschap was. Kwam er
veel terecht van de persoonlijke navol
ging van Christus? Hebben wij er oog
dat God bezig is in deze tijd Zijn
Gemeente nieuw te bouwen? Wij moeten
oog krijgen voor de eigenlijke gezinsvra
gen. Onze handelwijze wordt dan bepaald
door een goed maatschappelijk inzicht,
^ar vooral door het geloof.
Geen gemoraliseer
D< 'nleider constateerde, dat de ver
houding man-vrouw eerlijker en waardi
ger is geworden. De evangelische eisen
trouw en liefde kunnen zuiverder tot
hun reoht komen. De echtscheiding is een
probleem, dat de diaken niet mag laten
liggen.
Vrezen de mensen die met dit probleem
zitten, teveel de man-in-het-zwarte-pak
en een veroordelende houding? In het
diaconaat dienen Wü ons ver te houden
van gemoraliseer en moet er bereidheid
zün om de weg te openen naar elk ge
sprek. Daarbij kan een nuchtere instel
ling ons het inzicht geven, dat het ook
niet gewenst is, de schün van een huwe
lijk te blüven ophouden, waar innerlüke
voorwaarden voor wezenlüke verandering
ontbreken.
Ds. Van Dongen ging vervolgens na, in
hoeverre de veranderingen in het samen
leven der mensen invloed kunnen hebben
op de werkwijze en de instelling van de
diakenen. Uitvoerig beschreef hij de baak
van de gezinsverzorgster en de maat
schappelijke werkster. Op een of andere
wüze hebben alle taken van het diaco
naat met de gezinszorg te maken. Ds. Van
Dongen wees hier op de Kerkorde der
Ned. Herv. Kerk, waar de taak der dia
kenen in een aparte ordinantie beschre- fe""m-)j^n
In kantine boksschool
Baggeraars van Sliedrecht verrichten overal
ter wereld grootse dingen
ANTHON DE ZEEUW, zelf zoon uit een slepers familie, heeft gisteravond
in de kantine van de Doelenkazerne voor helaas maar weinig men
sen het verhaal of liever het epos verteld over en lichtbeelden en films
vertoond van de moddergeuzen van Suez, ofwel de baggeraars van Slie
drecht. Mensen, die je, zoals het gezegde luidtnet als Zweedse lucifers
kunt vinden over de hele wereld.
TOIACCO COM
He't was een voortreffelijke lezing
cfcarom was het jammer, dat maar
luttele honderd mensen var. het Leids
garnizoen op uitnodiging van de dienst
Welzijnszorg naar Anthon de Zeeuw t
ren komen luisteren.
De Zeeuw, dae schrijver en cineast
vertelde niet over de Sliedrechtse bagge
raars alleen. Zün verhaal en zün beelden
hadden ook tot onderwerp de gigantisch'
organisatie, die de oude Suez-kanaalmaat-
schappü, sinds Ferdinand de Lesseps zij:
kanaal van Middellandse naar Eode Zee
groef, opbouwde om de bloedstroom
internationale goederenhandel van Euro
pa naar Azie gaande te houden
En bovendien dat wa> eigenlijk het
begin van zijn lezing, tüdens welxe. t
mate de Ujd vorderde, steeds meer belang
stellenden de grote kantinezaal binnen
schuivelden greep hü met behulp var
prachtige daas terug op e?n reis met de
sleepboot ..Loire", waarachter aan
Per 1 februari:
Stadstram 20 cent
Het ministerie van verkeer en wa
terstaat heeft zün goedkeuring ge
hecht aan de door de N.Z.H.V.M. aan
gevraagde verhoging van de stads-
tarieven. Een ritje per stadstram gaat
nu (per 1 februari) van vüftlen, twin
tig cent kosten.
Mr. Lichtenauer voor
C.-H. Statenkring
Zaterdagmiddag 2 februari zal mr. W. F.
Lichtenauer, lid van de Eerste Kamer,
voor de statenkring Leiden van de Chr.-
Hist. Unie in het wükgebouw Rehoboth
spreken over „Nederland en de interna
tionale economische vragen in Europa"
Op het programma voor deze bijeenkomst
staan verder bestuursverkiezingen.
L.A.K. stelt werk van
leden ten toon
Het Leids Academisch Kunstcentrum
opent vrijdag 1 februari om elf uur eer
tentoonstelling van kunstzinnig werk var
hoogleraren, leden van de wetenschappe
lijke staf en studenten. De tentoonstelling
is geopend van 1-14 februari en wordt g<
houden ter gelegenheid van de diesviering
in het Academisch Historisch Museum,
Rapenburg 73. De inzenders zullen bü de
opening aanwezig zijn.
L.P.S.V. klopl H.P.S.V.
op klinkende wijze
Na drie nederlagen en een gelükspel
is het L.P.S.V. gelukt de volle winst bin
nen te halen. Het werd een klinkende
8—4 zege op H.P.S.V. Met de rust
den de Leidse politiemannen reeds
voorsprong. De Leidse doelpunten
werden gescoord door Van Leeuwen (5)
Habraken (3). Door deze zege komt de
laatste plaats nu aan H.P.S.V.
A dvertentte
de pen die zichzelf vult
Reeds in verkoop en demonstratie bü de
VULPENKLINIEK
G. WOLFSLAG BREESTRAAT 145
overgaan, als zü gedreven wordt door
de Heilige Geest, als zü zich in de
problemen van deze tyd heeft ver
diept, een positieve Instelling daar
tegenover heeft en de Gemeente met
haar hele hart er achter staat.
Ds. Van Dongen vroeg de conferentie
gangers, het eigen gezinsleven vruchtbaar
het diaconaat. Daarbü is
de verticale verhouding, het geheimenis
van de God-mens-verhouding, alles
bepalend.
„Sous les toits de Paris"
■filmstudiekring zich gisteravond in het Casinotheater voor het
eerst of bij vernieuwing kunnen overtuigen. Men vertoonde „Sous les toits
de Paris", oud, maar niet verouderd; charmant en geestig; op-en-top Frans.
De vraag, waarom deze bejaarde rolprent dan toch eigenlijk zo aantrekke
lijk blijft, laat zich niet moeilijk beantwoorden. Treffend zijn, om maar
het belangrijkste te noemen, de fijne sfeertekening, de grillige fan
tasie, de knappe fotografie en vooral ook de sterke eenheid van beeld en
klank.
it dit laatste betreft: het thema van
de rolprent is een meeslepend wüsje van
straatzanger Albert, dat een opvallen
wisselwerking tussen het geluid en het
visuele doet ontstaan. Daarnaast heeft de
regisseur dan karakteristieke figuren in
het leven geroepen en als meester van het
detail heeft hü voorts nog kans gezien
door het geheel een fijne Ironie te weven.
n talrijke kleinigheden tot uitdruk
king komt.
Overigens blükt rich onder de daken
•an de lichtstad nogafl het één en ander
1 t€ spelen. Natuurlük staat de vrouw
ln het middelpunt en rondom haar zün
:owel Parüzenaars met een gouden hart
ils met een kwade inborst gegroepeerd
Het ontwapenende hierbü is, dat deze
heren zo heel gemakkelijk van elkaar zijn
te onderscheiden. Het zwart is zwart het
wit is wit en de goeden winnen het al
tijd. Maar dat moet men niet erg vinden
Zo hoort het toch immers ook.
Rolprenten als deze zün werkelijke
tichtpuntjes in de grote stroom van zwart
gallige films, waarin niet het minste
spoortje warmte is te ontdekken: die het
leven niet anders dan totaal uitzichtloos
voorstellen.
De gedraaide kopü was uit een buiten
landse cojlectie; onverkort dus en vrij
wel zonder onderschriften. Dit was hier
echter niet bezwaarlijk, want door hun
suggestiviteit waren de weinige dialogen
ook zonder kennis van het Frans t« be-
grijpen.
Veteranenlegioen Nederland
MEN KAN NIET ZEGGEN, dat dr. W. A. Veenihoven uit Den Haag gis
teravond, toen hij sprak voor de afdeling Leiden van het Veteranen
Legioen Nederland, opwekkende klanken liet horen. Dr. Veenhoven voerde
het woord over het Midden-Oosten, het Suezkanaal en Hongarije.
West-Europa, in 1914 nog oppermach-
g, staat er niet best voor, aldus dr.
eenhoven. Beseffen we het gevaar wel?
Spr. noemde het gebeuren van het af
gelopen najaar een uiting van de rebel-
an het onderworpen Europa, dat weer
wil komen tot een zelfstandige politiek.
'verloor deze opstand, niet slechts
door het lngrüpen van de Sowjetunie,
ook door de houding van de V.S.
crisis heeft het Westen veel ge
leerd. Het weet nu niet alleen, wat het
Rusland heeft, maar ook dat het niet
op Amerika zal kunnen rekenen. Men
heeft gesproken over het „perfide" Al
bion, maar de sluwe politiek van de V.S.
verraderlüker. Amerika zal. aldus spr.,
eerst de Europese landen uit hun kolo-
werken. waarmee het „goodwill"
kweekt bü het Aziatisch-Afrikaanse blok.
na neemt het de plaats in van de
oorspronkelüke „koloniale overheérsefs"
en wanneer Europa ten slotte is verdron
gen, is het tevens van de V.S. afhanke-
lük.
Het Amerikaanse anti-kolonialisme is
een camouflage voor kolonialisme, dat
een streven is van alle fijden, een streven
dat zich bedient van verschillende me
thodes. Het kolonialisme van thans h
voorbehouden aan de allersterksten. Dul
les zelf heeft de Suezkanaalcrisis uitge
lokt. waardoor hü Europa meer afhan-
kelük van de States maakte dan het tü
dens het Marshallplan was. De vraag of
de Amerikaanse politiek slim is, zal wor
den beantwoord door de krachtmeting
n Amerika en Rusland.
Eenwording
In de wereldpolitiek dragen de socia
listen grotendeels de verantwoording van
het debacle. Spr. vroeg zich af, of de Ne
derlandse socialisten deze geschiedenis
zuiver zien. De beste weg naar de
pese zelfstandigheid is nog de Euro
pese eenwording. Het nationaal besef
Culturele avond van
Chr. kweekschool
De leerlingenvereniging van de Chr.
kweekschool hield gisteren in gebouw
„Irene" een culturele avond. De com
missie, die deze avond moest organise
ren, had ernaar gestreefd, het publiek
via het zware genre langzaam in lichtere
anen te leiden. Deze opzet, die vooral
•at de klassieke muziek betreft. een
goede kennis van zaken vereist, is een
volledig succes geworden. Voor de pauze
ormde de „Danse rituelle" van De
Falla op de piano uitgevoerd door Loeki
Christiaanse het hoogtepunt. Ook het op
treden van Kors van Leeuwen oogstte
succes. Na een stukje van Simon
Carmiggelt voorgedragen te hebben zette
hü zich achter de piano, waar hü op
geestige wüze enkele variaties van Peter
an Anrooy ten gehore bracht.
Na de pauze brachten Gert Ottevanger,
'im van Hilten en Cees Janssen een vlot
cabaretprogramma, waarin zij hier en
daar een steekje gaven op het school-
Vooral de auto's van de leraren
:jen het nog al eens ontgelden. Ver
der trhden op „De Sunnysiders" een mu-
ziektrio en een groepje tweedeklassers,
lat onder het motto ..Zing en wees blü"
mkele sketches en liedjes ten gehore
brachten.
De directeur mr. dr. K. de Vries sloot
de a
nd.
i de
L.R.B. organiseerde
jeu gd wedstrijden
De Leidse Reddingsbrigade heeft i
Overdekte onderlinge jeugdwedstrüden
gehouden, waaraan 35 jongens en meisjes
deelnamen. Wim Hoekstra won de Plug-
beker, een wisselbeker voor 25 meter ge
kleed schoolslagzwemmen. Hü maakte een
tijd van 22.1 seconden. Voorts moest de
jeugd 25 meter gekleed en op de rug
zwemmen met een stokje tussen de tanden
en ook moest nog 25 meter gekleed en op
'n komische manier worden gezwommen.
Alle deelnemers kregen een prijsje. De
voorzitter, de heer A. Linschoten, had de
jongelui voordat de wedstrijden begon
nen, opwekkend toegesproken.
„dat niets met economie te maken heeft'
boycot al te vaak deze eenheid.
Als troef voor het behoud van de zelf
standigheid zag spr. ook de kwestie
Nieuw-Guinea. Het eiland bezet in de
Pacific een sleutelpositie en moet dus in
Westerse (beter: Nederlandse) handen
blüven. We moeten'een greep. hebben op
Amerika. We weten Australië achter
Zonder Australië zal Amerika het in
oorlog zwaar te verduren krügen.
Via Hongarije kwam spr. terug op de
toestand in West-Europa, waarbü
concludeerde dat Nederland behoefte
heeft aan een militante jongerenbewe
ging. Dr. Veenhoven vroeg zich af. of
hier wellicht een taak ligt voor het vete
ranenlegioen.
Na de pauze werd er ruimschoots ge
bruik gemaakt van de gelegenheid tot het
stellen van vragen.
Geen korting op pensioen
bij Van Herwaarden
Het bestuur van het Pensioen- en On
dersteuningsfonds van Van Herwaarden'
Kalkzandsteenfabrieken N V te Hillegom
heeft zich beraden over de vraag, in hoe
verre de pensioenrechten der werknemei
dienen te worden gecorrigeerd in verband
met de op 1 januari in werking getreden
wet op de algemene ouderdomsverzeke-
ring. Krachtens een artikel in het pen
sioenreglement is het mogelük tot verla
ging der pensioenen over te gaan. Door de
raad van beheer van Van Herwaarden's
Kalkzandsteenfabrieken daartoe in de ge
legenheid gesteld, heeft het bestuur beslo
ten, geen gebruik te maken van dit artikel
en de reeds lopende en in de toekomst uit
te betalen pensioenen geheel boven het
algemeen pensioen uit te keren.
Burgerlijke stand van
Leiden
GEBOREN: Anthonius Johannes Lau-
rentius zn van P. de Groot en C. M. J.
Ouwerkerk; Pietronella dr van J. A. Wel-
tevrede en P. van Splunder; Petrus Jo
hannes Joseph zn van P. P. Vonk en C.
H. Koperberg; René Ronald zn van W
Wagemans en M. C. Wendt; Margaretha
Wilhelmina Louise dr van J. P. F. ten
Broek en W. Hinnen; Robert zn van J.
Zonneveld en M. Hakker; Elsje Lucia dr
K. Meijer en A. L. Bank; Maria He
lena dr van J. J. van de Laar en A. S.
Poelman.
OVERLEDEN: C. Hanson, man. 68 jaar
Jeugd beschadigt
radiobakens
Ernstig gevaar voor
de luchtvaart
Tot twee maal toe is de laatste tyd een
radiobaken voor de luchtvaart door
baldadige jongelui beschadigd. In beide
gevallen viel het baken uit, wat ge
lukkig tüdig werd ontdekt, zodat ramp
zalige gevolgen voor de burgerlucht
vaart uitbleven.
Enkele schooljongens stalen onlangs uit
een radiobaken bü Amsterdam een
aantal radiobuizen en andere onderde
len. In het noorden van het land werd
een dergelük baken door de jeugd be
schadigd.
Deze bakens staan opgesteld langs de be
kende luchtvaartwegen, zowel in de
omgeving van vliegvelden als in meer
afgelegen delen van het land. Ze die
nen om vliegtuigen hulp te bieden bü
hun koersbepaling en de voorbereiding
tot de landing. Bij slecht zicht kunnen
de vliegtuigen slechts met behulp van
deze bakens worden binnengeloodst.
Valt een baken uit wegens een techni
sche storing, dan treedt automatisch
een reservebaken in werking. Men
vreest echter, dat als de baldadigheid
blijft aanhouden ernstige gevolgen
voor binnenkomende vliegtuigbeman
ningen en passagiers ntet zullen uit-
blijven.
nylontros de perscutter „Pax" van Hol
land naar Port Said werd gesleept.
Anthon de Zeeuw maakte deze reis in
opdracht om stof te verzamelen voor een
roman, dlie hü gaat schrüven over het
leven der Sliedrechtse baggeraars. Zee
sleepvaart en baggerbedrijf zijn onlosma
kelijk met elkaar verbonden, want onze
zees'e»nvaart. waarover Jan de Hartog
eens zün onvergetelijke „Hollands Glorie"
schreef, is groot geworden door de bag
geraars va«n Sliedrecht, die hun cutterzui
gers en bakken en baggermolens overal
te wereld nodig hadden, omdat nergens
te wereld welke baggermaatschaopij dan
ook tegen hun spreekwoordeUjke beheer
sing van heit vak kan concurreren.
Kleintoch groot
Nederland, klein land, heeft om veel
dingen, die het presteert, nog een grote
naam. Ook, misschien vooral ook, door
het werk van zeeslepers en baggeraars,
die de moddergeuzen van Sliedrecht wor
den genoemd. Wat. Anthon de Zeeuw gis
teravond in de koksschoolkantine ver
telde heeft hopelijk iedereen, die nog
„ouderwets" genoeg is om zich Hollander
te durven voelen, trots gemaakt. Wij zijn
in veel dingen klein, maar in sommige
dingen zeer groot.
Wie daaraan na het eerste deel van de
lezing nog mocht hebben getwijfeld, die
twijfelde niet meer. toen op het projectie
scherm de filmbeelden verschenen van het
eporme werk. dat na de stormramp van
1953 op Goeree en Overflakkee werd ver
richt, de aanleg van een zeedijk van 23
kilometer ln 20 weken, voordat de na
jaarsstormen van datzelfde jaar dit
eiland voorgoed van onze wonderlijke Ne
derlandse kaart konden vegen. Ze achtten
niet mogelijk, de buitenlandse inge
nieurs. Toch werd het gedaan. Er werd
opnieuw iets groots verricht.
Anthon de Zeeuw trekt overal stamp
volle zalen en dat niet alleen, omdat een
deel van zün lezing zo actueel is na de
recente gebeurtenissen bü het Suez-kanaal
Omdat hü goed vertelt, omdat zijn foto's
voortreffelijk zün en hü ze op een buiten
gewoon efficiënte manier met medewer
king van zün vrouw op het doek ver
toont en omdat hü vertelt over werk, dat
door Nederlanders wordt gedaan op een
manier, waarop wij allemaal trots kun
nen zün. Wij zien Anthon de Zeeuw nog
wel eens in Leiden terug.
beroemde
geneesmiddelen
in I tablet
doen wonderen!
AGENDA VOOR LEIDEN
Woensdag
Gulden Vlies, 8 uur: Prol Chr. Onder
wijzersvereniging, T. Tieleman over
Noord-Afrika.
Stadsgehoorzaal, 8 uur: Leidse Kunst
kring „Voor allen", Rotterdams Harp-
kwintet.
Snouck Hurgronje-huis, 8 uur: K. en O.-
ïrsus „Moderne beeldhouwkunst" door
Joh. H. Wertheim.
Kleine Burcht, 8 uur: Leidse vereniging
an postzegelverzamelaars, jaarvergade-
Gebouw Staalwük (Herenstraat), 8 uur:
5. M. W. J. Geursen over zün werk in
Australië.
Prediker, 8 uur: Baptisten Gemeente,
aranatha-bü eenkomst.
Rapenburg 8, 8 uur: V.I.R.O., dr. B.
Landheer, directeur bibliotheek Vredespa-
■is. over: Indrukken uit Polen.
Volkenkunde, 8 uur: G. D. van Wen-
;n over: Godsdienstige en sociale struc
tuur in het moderne Ceylon.
Donderdag
Chr. Sociale Belangen, half 8-half 10:
Ned. Chr. Bond van werknemers in de
hout- en bouwnüverheid, receptie 40-jarig
bestaan afdeling Leiden.
Prediker, 8 uur: Baptisten Gemeente,
Ma r anath a-bü eenkomst.
Stadsgehoorzaal, 8 uur: K. en O., Resi
dentie-Orkest, solist Abbey Simon, piano.
Doelenkazerne, 8 uur: De Schouwspelers
met „De huzaren".
Vrijdag
Huis over 't Hoff (Gerecht 10). half 8 en
9.15 uur: aanvang K. en O.-cursussen
„Maak het zelf" door mevrouw Grethe la
Croix-Hansen.
Stadsgehoorzaal, half 8: Ned. Chr. Bond
van werknemers in de hout- en bouwnü
verheid, feestavond 40-jarig bestaan afde
ling Leiden.
Wükgebouw Levendaal, 8 uur: A.R.
wükkiesvereniglng III, Chr. van den Heu
vel over: Overheid en Welvaart.
Kantine Smit (Herengracht 34), 8 uur:
Leidse Smalfilmliga, causerie Piet de
Groot over tekenfilms.
Foyer Stadsgehoorzaal, 8 uur: Lissone-
Lindeman, filmavond over Zwitserland.
>orschoten, gemeentehuis, 8 uur:
raadsvergadering.
Tentoonstellingen
Rüksmuseum voor Volkenkunde: „Het
ven van Buddha in do kunst" (tot
14 februari 1957).
Nachtdienst apotheken
Apotheek Kok, Rapenburg 9, tel. 24807;
apotheek Tot Hulp der Menschheid, Hooi
gracht 48, tel. 21060 en Oegstgeester apo
theek, Wilhelminapark 8, tel. 26274.