CHRISTELIJK
S
WYBERT
Niemöller 65 jaar
Boek
Westfaalse bisschoppen over
de glijdende werkweek
Karakteristiek van een merkwaardig
soort dieren: de kerka]
)en
Onze levensstijl!
2
j-,
Martin Niemöller, de leider van de evangelische landskerk van Hessen-
Nassau vierde gisteren zijn 65ste verjaardag. Drie en dertig jaar staat hij in
het ambt, tien jaar is hij nu Kirchenprasident in Hessen-Nassau.
Niemöller werd in een pastorie in
Lippstadt (Westfalen) geboren. In 1910
werd hij zeekadet bij de keizerlijke mari
ne, die hij in 1918 als kapitein-luitenant
ter zee en bekend duikbootcommandant
verliet. Door het verrichten van zware
arbeid verschafte hij zich de middelen
om theologie te gaan studeren. In 1924
werd hij als predikant bevestigd. Hij
leidde enige tijd de Inwendige Zending in
Westfalen. In 1931 werd hij door de kerk
van Berlijn-Dahlem beroepen.
Hier richtte hij in het begin van de
nationaal-socialistlsche heerschappij de
Pfarremotbond op. een vereniging van
predikanten die zich tegen het nationaal-
socialisme in de kerk verzette; in een
der brandpunten van de strijd tegen het
totalitaire systeem werd hij een leider
van de Belijdende Kerk. die zich verzette
tegen de in de Duitse Evangelische Kerk
infiltrerende nazi-Duitse Christenen. Van
1937 tot 1945 was hij als Hitiers „persoon
lijke gevangene" ln de concentratiekam
pen Sachsenbausen en Dachau.
Na de ineenstorting van het Derde Rijk
verzamelde de Rijksbroederraad van
de Belijdende Kerk zich om Niemöller.
Hij werd lid van de Raad der nieuwe
Evangelische Kerk in Duitsland en leider
van het Aussenamt. de afdeling voor
buitenlandse contacten van de E.K.D.
In de wereldkerk, als we zo de in de
Wereldraad van Kerken samenkomende
kerken mogen noemen, heeft Niemöller
een grote autoriteit; zijn arbeid in de
Centrale en in de Uitvoerende Commis
sie van de Wereldraad is dienstbaar aan
de gedachte van christelijke eenheid in
VAN DE DAG
„Erfdeel der Goden" door
Marja Roe, uitgegeven door H. P. Leo
polds Uitgeversmij., Den Haag.
Marja Roe heeft zich veel naam ver
worven door haar historische romans.
En terecht. Haar geschiedschrijving in
romanvorm heeft haar niet verleid tot
onverantwoorde vrijheden, terwijl zij
toch in de milieubeschrijving het ver
leden tot een wezenlijke werkelijkheid
doet herleven. Zij geeft haar figuren
een karakter, waarin de menselijkheid
ze tot tijdgenoten maakt. In „Erfdeel
der Goden" beschrijft zij de op- en on
dergang van de Perzische koning Cyrus
en zijn rijk. Tegenover de verwording
der Perzen stelt zij de levensgang van
een Joodse familie met als hoofd de
wijze schrijver Amram. In deze tegen
stelling ligt de geestelijke waarde van
de roman. Cambysus. de ongelukkige
Perzische koningszoon, stelt de vraag:
of er rechtvaardigheid te vinden is ir
het erfdeel, door de goden voor d«
mens bestemd
Amram, het leven eu lijden van wi«
hem lief zijn gadeslaande, kan er geen
antwoord op vinden, hij laat deze vraag
na aan zijn zoon, die ten slotte het ant
woord vindt, maar het gaat gepaard
met een vervloeking
Aan één ding hebben we ons bij deze
boeiende, overigens hoogstaande litera
tuur gestotèn. Marja Roe stelt er een
pervers vermaak in tot in het eindelo
ze intimiteiten te beschrijven. Groter
zelfbeheersing zou haar werk ten goede
komen.
Beroepingswerk
NEDERL. HERVORMDE KERK
Beroepen te Boven-Hardinxveld
(toez.): J. R. Cuperus te Doornspijk; t£
Oosterwolde (toez.): C. Treure te Eder-
Aangenomen naar Oudega-Kolderwolde
:oez.t: vik. P. de Ruiter te Warnsveld,
die bedankte voor Kerkdriel (toez.);
naar IJlst: T. Korporaal te Beerta; naar
Midwolda (Old.; toez.): vik. J. G. Hutink
te Lemmer; naar Aruba (Ned. Antillen):
A. Visser te Heerjansdam-Kijfhoek.
Bedankt voor Wijk bij Heusden: J. van
Drenth te Ooltgensplaat.
CHRISTELIJKE GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Middelburg: S. van
der Molen te Aalsmeer; naar Ulrum: P.
van Marrum te Nieuw-Amsterdam.
Bedankt voor Opperdoes: C. van der
Weele te Leiden; voor Bussum: J. C. van
Ravenswaaij te Scheveningen.
Tweetal te St Jansklooster: J. W. de
Bruin te Zwaagwesteinde en J. van
Doom te Ermelo.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Artesia Cal. (Ver. Staten):
H. Rijksen te Vlaardingen, die bedankte
Boskoop.
verscheurde volkenwereld. Talrijke
:n brachten hem steeds weer naar
kerken in alle werelddelen. Vele univer
siteiten, in en buiten Duitsland, verleen
den hem eredoctoraten.
Dat Niemöller zijn opvattingen inzake
politieke problemen als de dienstplicht,
de vrede, de spanning tussen Oost en
West en de vereniging van Duitsland,
met grote beslistheid in het openbaar
verdedigt, wordt hem door zyn tegen
standers als misbruik van het geestelijk
ambt aangerekend. Maar zijn vrienden
zien in hem een begenadigde prediker,
een zich zijn profetische verantwoorde
lijkheid bewuste christen, wiens geweten
getroffen is door de oproep „Red de
Zondagsrust
Premier Harold Macmillan kreeg gis
teren een berisping wegens zondagsar-
„The Lord's Day Observance Society"
zond hem een protest, omdat hij Koningin
Elizabeth, die nog met kerstvacanti
in Sandringham, zondag naar Loi
riep, om een lijst van nieuwe minis
goed te keuren.
„Sommigen mag dit een kleinigheid
toeschijnen, maar volgens onze menih'g*
is het ongelukkigerwijze typerend voor
de nationale veronachtzaming va
heiligheid van God's heilige dag"
GRIEP?
irdc's Gricppoeders. Do<
Melodie
en
der FAhergolven
WOENSDAG 16 JANUARI 1957
5 ontbijtclub (ven.'); 8.50 V d v
10 Waterst); VPRO: 10.00
\RA: 10.20 Gram; 11.30 Gev,
_telllngsagenda; 13.18
dische kron; 14 00 Gram; 14.30 V
16.00 V d zieken; 16.30 Gram; 17.20 Lichte
12.53 Gram of act;
'it op pad; 13.20 Kor
5.00 Jeugdconc; 1
17.50 Regeringsu
- Hartog:
sport ui tsl; 23.20—24.00 Gra
Televisleprogr
de Nederlandse Antillen;
.00 Nws en comm: 18.20 Act; 18.30 RVU:
A Saalbom: „Grote romantici": Van TV-spel; 21.50 Dagsluiting.
kind. NCRV: 20.00 Ber
J!TV«n»l- „vi rVao«lii1tino {<!ley SqUi
Schendei"!""ïs'ÓÖ Liedjes v"d~'jëugd- lSji
Joods progr. VPRO: 19.30 V d Jeugd. VARA: WOENSDAG 16 JANUARI VAN 18-20 UI
20.00 Nws; 20.05 Tussen de regels door; 20.15
In Opa's Jonge Jaren; 22.45 Hammondorgel- i. Orkest Rlcardo Santos: Bolero-Pigal
spél; 23 00 Nws; 23.15 Strljkork en soliste; Les feullles mortes - La petite valse - Pi
I Gram: 23.50—24 00 Socialistisch i
- Dor
9.30 Gram; 9.35 Vaudeville salon<
10 05 Gram; 10.30 Morgendienst; 11.00 Gr;
11.05 WIJ
i en II. Germaine M
jord Cois Aglae. Cather
815 Jean Sablon. Lou Vanburg e
uw sens met de orke;
Boyer. Michel Leg:
La Seir
- La vie en rose - Soi
- Symphony - J'attendr;
Morizimwiai. i mvirc, v d
afstandsmaat, 10 afstandsmaat. 11 titel, crk cc
12 Amsterdams peil. 14 deel van een DagD;
schip, 15 oppervlaktemaat, 16 telwoord, pianos
18 zangnoot, 20 kindergroet. 21 bij-
woord, 23 tennissportterm, 25 verwon-
ding. 27 overblijven.
Verticaal: 1 Ongedwongen. 2 voorzet
sel. 3 avondkleding. 4 triest, 5 geheel
de uwe. 6 knijpbril, 8 soort dominospel,
9 zangnoot, 11 lidwoord, 13 oktrooi. 17
ongeveer, 19 verlaagde toon. 22 dier.j
24 telwoord. 25 stoomschip. 26 bij
woord.
OPLOSSING PUZZEL 18
Horizontaal: 1 Partikel. 6 sop. 8
peseta. 10 pa. 11 tos. 12 per. 13
Ra. 17 pro. 18 m" *n 01 jjf
rem. 24 looistof.
Verticaal: 2 Rust. 3 iets. 4 es, 5 loper. 17 10 Gr
7 parade. 8 purper, 9 Eos, 14 arkel,. 151 yW:; 2f
koe, 18 mooi. 19 slot, 23 M.O. iFolkloii!
iv/; 16.00
ic. 16.45 Ut
17.30 Voordr: 17.45 U
.>el; 19.00 V d Jeugd;
i; 20.25 Sport; 20.30 Gev:
21.30 Hoorsp; 22.30 Ve:
23.15 Act; 23.20 Dansm
17.15 Mi
Ork conc: 18.45
00 N'
progr; 21.00
13.11 Gram: 14.00 School]
sn; 16 02 Gram; 16.15 Oi
17 10 Zang
17.50 Boekbespr:
filosofie; 18 30 V d
ïram; 20.00 Hoors
22.1! Blokfluit
i; 22.55^-23.00 Nws
i E... 21 foelie. 22
I 13.10 14.10 en 14.15 Grar
Kerk en Poolse staat
Premier Cyrankiewicz van Polen
heeft maandag met kardinaal Wys-
zynski uitvoerig van gedachten gewis
seld over de betrekkingen tussen de
R.K. Kerk en de Poolse staat, aldus
heeft Radio Warschau vanochtend be
kendgemaakt.
Volgens het radiostation is er ge
sproken over het pas aanvaarde rege
ringsdecreet over de benoeming van
bijzonderheden betreffende de invoe
ring van het facultatieve godsdienston
derricht op de scholen.
Ons dagelijks werk
Velen vinden hun dagelijks werk
geestdodende sleur, beneden hun
capaciteiten, Elke dag dezelfde
tram, hetzelfde straatje, hetzelfde
bureau. Tientallen jaren opstaan
en naar bed gaan zonder dat men
weet, waarmede de dag gevuld
werd. Tot men oud wordt.
Dit is verkeerd. Het gebeurde
een eeuw geleden, dat iemand de
man met wie hij
een diep geeste
lijk gesprek had
de volgende dag
als koetsier op de
bok van zijn rij
tuig zag zitten.
„Dat kan niet,
een kind Gods op
de bok", riep hij
uit. (Het was
honderd jaar geleden).
„Ik zet het de engelen het beter
te doen dan ik", was het oneer
biedige antwoord, waaruit echter
een diepe liefde sprak tot het werk.
De gewone, zich „eindeloos"
herhalende handelingen hebben
een diepe zin. Zij zijn een gave
van God. Zij zijn niet vervelend
als wij ze zien in Gods licht.
Dikwijls begrijpt men dit pas
als het dagelijks leven plotseling
wordt afgesneden. Als het te
laat is.
Zoek de diepe zin. Niets is hier
blijvend. Alleen wat gedaan is uit
liefde tot Jezus, zal eeuwig
bestaan.
Advertentie
Bij guur weer
kunt U verkoudheid -
voorkomen met
Zondagsrust in gevaar
Geen overleg
DE beroering in IWest-Duitsland
over het eventueel- invoeren
van de glijdende werkweek, waar
door wel een geringere werktijd
wordt bereikt, maar de zondag als
rustdag ernstig in gevaar gebracht
wordt, duurt voort.
Na de uitspraken der synodes
van enkele evangelische landsker-
ken hebben nu ook de r.k. aartsbis
schoppen van Keulen en van
Paderhorn en de bisschoppen
Münster een verklaring afgelegd
en daarin de metaalarbeidersbond
in de Deutsche Gewerkschaftsbund
verzocht, de glijdende werkweek
voor de Siemens-Martin- en de
Electrostahlwerke niet in te voe
ren. Tot de werkgevers is een zelf
de verzoek gericht.
Er moet een andere weg zijn om tol
n kortere werkweek te komen, waar
door de heiligheid van de zondag be
waard blijft.
Geen Nederlands meer
in de kerk
In de Reformed Churches in Muskegon
i de Amerikaanse staat Michigan en
omgeving zullen in het vervolg geen
kerkdiensten in de Nederlandse taal meer
plaatsvinden. Hiermee is een eind ge
komen aan een traditie van honderd
J De laatste Nederlandse dienst werd
zondag in de Berean kerk geleid door
ds. Henry Alkema. De Nederlandse taal
werd in Muskegon ingevoerd door Ne
derlandse immigranten.
„Het is duidelijk, dat de jongere ge
slachten volkomen tevreden zijn met
kerkdiensten in de Engelse taal -s
nig belangstelling hebben
derlandse taal J~ 1!J
Alkema.
„Onze lieve Heer hééft vreemde kostgangers"
In de Kralingse Kerk
bode schrijft dr. H Kakes
r
Uit de ark van Noach
J
eenzamen en onbegrepenen
in de kerk. Dat schijnt een 1
veen. Uitde ark van
Nqach, dat niet alleen
I, 'vanwegè de knap volge
houden allegorie de aan-
hun taak of bun aard: te van bun afgod. Daarom
-echoën. Wat ze van hom maken ze altijd zoveel
verheven voorbeeld ge- drukte. En daarom voeren
hoord hebben, dat geven ze ze ook altijd het hoogste
waarvoor het medicijn nog
niet zomaar gevonden is.
Maar deze ziekte is onder
de apen nog nooit voorge-
VXEINE kinderen spelen er
mee. Al die beesten en
beestjes, waar de ark zo vol
wrANNEER ze ergens het Als voorzitter van een
W woord voeren, dan denk vergadering schrijf je als
je altijd: waar heb ik dat het ware automatisch hun
toch meer gehoord. Totdat naam alvast maar op, wan-
je, argeloos mens, ineens neer de discussie begint. Of
de mensen; en, gezellige
lui als ze zijn, trekken ze 1
het volk naar zich toe. Je
verveelt je zeker geen 1
ogenblik in hun omgeving.
t God ook mee speelt, blykens
het boek Job.
1 Hjj speelt er ook mee in die
li andere ark, die nu over de
wateren dezer wereld dryft.
een licht op gaat. En je bij je kijkt hun kant uit. Want
jezelf zegt: natuurlijk! His ze zijn er natuurlijk altijd
masters voice. De stem bij. Wanneer ze er niet bij
van hun meester. Stom dat waren, dan zou iedereen
ik daar niet aan' dacht. ze missen, dan was het niet
Vraag ze daarom maar goed. Ze spreken met het
/NP DE middelbare school 1
hebben ze mij verteld
van een soort apen, die een
hol tongbeen hebben. Dat i
zijn de brulapen. En dat
holle been moet fungeren 1
11 Onze lieve Heer hééft
j vreemde kostgangers.
Mag ik u voorstellen onze
geliefde broeder aap? U
want die hebben ze niet. is het dan ook een zeer on-
Dat is jammer, maar dat heilig vuur. Want ze dienen
is nu eenmaal niet anders, hun afgod met een ijver
Een eigen mening hebben en toewijding een betere
ze nog nooit er op nagehou- zaak waardig.
die aan hun stem een door-
dringende klank geeft. i
Nu wil ik niet zeggen, dat
kerkapen ook brulapen zijn.
Dat zou ze beledigen. De
i kerken is hij vertegenwoor-
digd, tot in de kleinste
dorpskerk toe. Want het is
een uitgebreide familie, dat
vertel ik u.
U kent ze er zo maar uit.
Ik behoef u toch niet te
vertellen, wat apen zijn?
li Dat zijn die merkwaardige
exemplaren, die na-apen.
yE MAKEN zo'n drukte,
Het kan bepaald pijnlijk dat 2e zowat jupj aen
zun zoiets van ze te ver- hele kring van mensen om
gen: En broeder aap wat zich hcen hebben. Natuur-
is uw opinie. Tenminste als net ajs in ,je diergaar-
hun alter ego zich nog niet de Een leauw is v„,»ma.
heelt uitgesproken Dan jestueuzer. en de bruine
moet je ze zien kijken met beer ls haast een mystiek
angstig spiedende ogen. Het wezerL
ls gewoon ontroerend, die Maar he, volk zit bij de
smekende b.ik naar htm apen Dat zeggen ze ook
grote broer: zeg toch wat, heel eerl|jk wlJ
dat ik ook wat zeggen kan. naar de ieeuwen maar-
ze zijn wel leeg van in-
houd. Holle vaten, met een
pracht van een klankbo
dem, Of, in de kerktaal i
overgezet, het zijn mede
klinkers; geen vocalen.
Ik schrijf dit stukje In
volmaakte zielerust. Want
geen kerkaap zal er ook
maar aan denken daar aan
stoot aan te nemen. Hij zal
immers denken aan zijn i
'1 hebben ze slag van. Dat
kost ze helemaal geen
moeite. Want zo zijn zij
nu. Als de bijbel spreekt
van de dieren, en dan zegt;
elk naar zijn aard, dan is
dit de apen-aard: na-apen.
Daarom hebben ze zulke
li pientere oogjes. Ze moeten
die niet in de zak hebben.
Want er is altijd iemand
die ze nalopen: die ze bij
1 wijze van spreken schadu-
|i wen. Daarom zijn ze ook
altijd in de buurt van die
Op het concilie van Tren- wij gaan naar de apentuin.
te kwam er elke dag een Da zi)n da blikvan.
ijlbode van de paus om te van de dibrgaarde. dat
zeggen, wat de broeders is flnanciaeI da fc„rk
moesten zeggen. En wan- waar a„es drljft Wa„.
neer soms die ruiter van z heleb<ipl men-
zijne Heiligheid werd op- se,„ elkaar e„ je
gehouden door een gezwol- ho(>rt opgewonden kreten
len rivier of door een kreu- dan weel je be,
nel paard, dan zat het vast. d J
Dan konden de vaders in J£e zl,n m ae aap ge'°
Trente niet verder. Spotters 8
zeiden dan: dat het wachten z? 1S het ook met de
was op de Heilige Geest. kerkapen. Die zijn nooit
eenzaam. Daar zouden ze
Zo is dat met de apen in ook bepaald niet tegen kun
Ik doe dat ook, en ik grin-
/^"OD speelt met de apen,
vr en ook met die uit de
kerk. Gelukkig, dat te we- l
ten. Want daarom weet ik,
dat hij het ook wel met ze 1
klaar zal spelen. i
Dat is het blijde einde
van deze apenhistorie. Van
de verloren zoon lees je,
dat hij tot zich zelf geko- 1
men is. Dat is het wonder,
waarover ik niet meer wil
een ziet, dan zoek je met
een naar de ander: want
li dan weet je; hij zal wel
de kerk. Ze doen nooit nen. In de oude kerk had
mee aan het opnleonder- men de pilaarheiligen, de
mee aan het on«nieon<ter- stylieten; ergens boven op
zeggen dan dit. Dat het ons
maakt tot ons zelf. Van
apen tot mensen Gods. Die 1
'i Dat klopt altijd.
En daarom Is het ook
Dat wil zeggen: aan de tenij. En in deze tijd wordt
verbreiding van de opinie medelijden gewekt voor de
flere aap na te apen. Om
Christus na te volgen.
De bisschoppen verklaren, dat zij
aangenaam getroffen zijn door het be
sluit van de organisaties, de glijdende
werkweek toch door te voeren, ondanks
het feit dat het beloofde overleg met de
kerkelijke autoriteiten niet is gevoerd.
De organisaties hebben daarmede de
kerkelijke autoriteiten voor een voldon
gen feit gesteld.
De Westfaalse bisschoppen wijzen op
de ernstige gevaren, die de regeling der
glijdende werkweek voor het godsdien
stige leven der arbeiders meebrengt
en doen tenslotte een beroep op de rege
ring om elke bijzondere toestemming te
weigeren. Op de r.-katholieke arbeiders
en werkgevers doen zij een beroep, als
nog alles te proberen om de glijdende
werkweek te verhinderen.
Binnenkort te venvachten
Rapport over nieuwe
kankertherapie van
dr. Van Everdingen
Naar aanleiding van de publikaties
over de kankertherapie van dr. W. G.
van Everdingen deelt de stichting „Lan
delijke Organisatie voor de Kankerbe-
strijding" mee. dat een door haar in- christen, zoals deze in de tijd is gt
1VTAMENS de christelijke voetballen
organisatie is thans medegedeei
dat door deze organisatie aan enkd
protestants-christelijke hoogleraren i
de ethiek advies is gevraagd met fc
trekking tot het vraagstuk van c
voetbalpool.
Wij achten het verstandig, dat om
voetballers dit hebben gedaan. 2
hadden ook voor zichzelf een beslt
sing kunnen nemen; vóór of teg«
Misschien zou sommigen of velen hm
ner dit niet eens moeilijk zijn gi R
vallen. Maar zij hadden, menen otj
wij, reden, zich in deze om advies ti
de hoogleraren te wenden.
Wat toch is het geval? Het ^en'
maar niet alleen om de voetbalpolvan
Maar zien wij het wel en onze it!tenc
druk is, dat de voetballers er zo ooi k°P
over denken dan is hier tenslott!stul
in het geding heel het complex va V
de christelijke levensstijl. En wannep, Vc
dat werkelijk het geval is, dan kan hero
betekenis van de beslissing, waarvog dat
onze voetballers thans zijn geplaatR (^e
vóór of tegen de voetbalpool, wel ecu tyke
van heel wat wijder strekking zijn plaa
6tra.
J}E CHRISTELIJKKE levensstijl h kost
het geheel van leefregels voor
gestelde commissie eerlang rapport zal
uitbrengen over deze behandelingsme
thode. Aan dit rapport zal de nodige be
kendheid worden gegeven.
Op 20 juni van het vorige jaar werd
»n wetenschappelijke commi;
onderzoek ingesteld in overleg
Van Everdingen. Deze cc
maakt goede vorderingen. In de lande
lijke organisatie werken samen de vijf
universitaire kankercentra, het Neder
lands Kankerinstituut, het Rotterdams
Radio-Therapeutisch Instituut, een
tal provinciale behandelingscentra
het Koningin Wilhelmina Fonds.
Australië bestelt
Friendship
Ten behoeve van het Australische „de
partment of civil aviation" is een Fok
ker F. 27 Friendship besteld, die in 1959
geleverd zal worden.
Deze Friendship is bestemd voor de
inspectie en controle van het uitgestrek
te netwerk van radio-, navigatie- en vei
ligheidshulpmiddelen, die de luchtvaart
in Australië ten dienste «taan. Ook zal
dit toestel gebruikt worden voor de con
trole van de vliegvaardigheid van ver
keersvliegers. De D.C.3's, die nu voor
dit doel worden gebruikt beantwoorden
niet meer aan de eisen, die de tegen
woordige verkeersluchtvaart stelt.
Emigratie nam
in '56 toe
Volgens voorlopige cijfers emigreer-
en in 1956 ongeveer 32.000 Nederlan
ders, d.w.z. 3000 meer dan In 1955. In
het afgelopen jaar gaven zich ruim
54.000 Nederlanders voor emigratie op
tegen ruim 48.000 in 1955.
Naar Canada vertrokken vorig jaar
ongeveer 7600 Nederlanders, naar Aus
tralië ongeveer 11.000, naar Nieuw-Zee-
land ruim 1300. naar de V.S. 9500, naar
Zuid-Afrika 1800, naar Brazilië onge
veer 300, naar Rhodesia 350 en naar an
dere dan genoemde landen 150.
De N.V. Nederlandse Aardolie Maat
schappij zal in West-Brabant in de ko
mende maanden een uitgebreide weten
schappelijke verkenning van de onder
grond verrichten.
ze verkenning is een onderdeel
het door deze maatschappij sinds
1947 gevoerde bodemonderzoek van ge
heel Nederland. Niet alleen West-Bra
bant, doch ook Overflakkee en de Bies-
bosch komen thans voor een hernieuwd
onderzoek aan de beurt.
Bondsvoorzitter Algra
legt hamer neer
De voorzitter van de Nederlandse
Bond van Jongelingsverenigingen op
Gereformeerde Grondslag, het eerste
kamerlid H. Algra te Huizen, stelt
zich niet meer herkiesbaar. Ook de se
cretaris, ds. D. J. de Roos, gerefor
meerd predikant te Haarlem-Zuid,
heeft zich wegens zijn drukke werk
zaamheden genoopt gezien zijn functie
neer te legen; hy is afgetreden als
bondsbestuurder.
De jaarlijkse bondsdag, die op he
melvaartsdag te Amsterdam zal wor
den gehouden, moet dus zowel een
nieuwe voorzitter als een nieuwe
cretaris kiezen.
49.
Eenmaal, een paar dagen bij haar, van haar
te zijn. Proberen om een brug te slaan over
de afgrond van het naast elkaar voorthollen,
zonder eenmaal uit te spreken wat er leeft in
hun binnenste?
De brandende begeerte om zich te geven,
verteerde haar. Ze pijnigde haar hersens af
om iets te verzinnen dat hem vreugde kon ver
schaffen. Wanneer hij nu zou komen en enkele
dagen blijven, zou er een verandering komen,
dat voelde ze. Ze had toch de laatste tijd het
gevoel of ze voor een grote beslissing stond.
In elk geval, hier zou er gelegenheid zijn om
met elkaar te spreken. Thuis was die er niet.
Plotseling werd ze opgeschrikt door een man
die vlak voor haar stoel stond en zei:
..Alstublieft een boodschap voor U". Meteen
reikte hij haar een papier over en liep door.
Het was een tractaatje. Vera keek de man na.
Hij had geen sympathiek uiterlijk. Zijn donkere
kleding met zwarte bolhoed vormde een schril
contrast met de strandkleding der badgasten.
Bij elke strandstoel bleef hij staan en sprak
de woorden die hij ook tegen Vera gezegd had.
Vera merkte op hoe alle mensen evenals zij
eerst op deze woorden reageerden, ietwat ver
schrikt en daarna wanneer zij bemerkten wat
het was. verstoord het tractaatje ineen from
melden.
Ze moest glimlachen om de vreemde wijze
van doen van deze man. Hij bereikte juist het
tegendeel van hetgeen hij bedoelde Ze merkte
dat sommigen hem zelfs onheus behandelden.
Toen hij uit haar omgeving weg was begon
De glazen knikker
door KAltL WEST
ze te lezen. Het was een gewoon tractaatje met
de opwekking tot bekering. De lezing trof haar
niet.
Ze was er in die jaren in getramd om deze
dingen te lezen of in de kerk te horen zond?r
ze te verstaan. Dat was niet voor haar.
Toen ze het papier omdraaide zag ze nog
een paar regels over de breedte gedrukt.
„Dat niet iemand zij, gelijk Ezau, die om
eene spijze het regt van zijne eerstgeboor
te weggaf;
Want gij weet, dat hij ook daarna, de
zegening willende beërven, verworpen werd;
want hij vond geen plaatse des berouws
hoewel hij dezelve met tranen zocht."
De glazen knikker was er weer.
Toen de kinderen haar kwamen roepen om
naar huis te gaan zagen ze in haar ogen tra
nen. Bij het naar huis gaan zag ze op eens weer
de man die haar op zo eigenaardige manier hel
tractaatje had gegeven. Hij stond aan de ingang
van een grote tent die was opgeslager in d-
tuin van een pension nier. ver van he' strariL.
Op de tent stond eer bord
„Heden samenkomst", Vera hoorde Zachte or
gelmuziek. De man nodigde nu
binnen te gaan.
Met de woorden: „O, een kerk in een tent!"
was een van de kinderen tot aan de ingang gelo
pen om goed naar binnen te kunnen zien. Ze
stond daar met haar emmertje en keek nieuws
gierig naar binnen.
Toen Vera op haar toe trad om haar terug te
halen kreeg ze vlak bij de ingang een onbeschei
den duw in haar rug en hoorde ze weer de
kraakstem van de man van het traotaat: „Loopt
u alstublieft door, deze mensen willen ook naai
binnen.
Ze deed een stap vooruit om hen te laten pas
seren. Nu stond ze binnen, wilde direct weer te
ruggaan, maar de man kwam reeds aan met
haar andere kinderen en loodste ook deze bin
nen. Toen Vera eigenlijk verstoord toch wilde
weggaan, hoorde ze op eens van het spreekge
stoelte af roepen.
„Halt mevrouw, daar met uw kinderen. Ook
/oor u is de geschiedenis van Jerobeams huis
vrouw in Gods Woord geschreven. Vera keerde
zich op het horen van deze woorden weer om
en ging zitten.
De kinderen namen direct naast haar plaats
en keken hun ogen uit.
Er waren nog heel wat plaatsen open.
De prediker begon. En Vera luisterde, luister
de en haar benauwde ziel werd met droefheid
ervuld toen ze de ongelukkige koningsvrouw
volgde op de weg naar de profeet. Een doods
angst in haar hart om df zieke zoon.
IVvuttD? VLKVOLGD/ 'met het uitspreken
plaatst en in een bepaald land en ii ™utr
een bepaalde eeuw leeft. Een levens- het
stijl is geen keurslijf. Er staat ergen) in
in de bijbel dat prachtige woord, ds '®5{5
de bijbelse mens zijn vermaak (en da leen
niet zijn verdriet) zoekt in de wd defi
van God. de
Die levensstijl behoeft niet maar U een
zijn één grote machtige conceptie. N«, 1,131
zoals het leven zelf uiteindelijk bestail' van
uit allerlei kleine en alledaagse zaken, 3
zo zal ook de levensstijl moeten uit-
komen in het heel gewone levens- b
gedrag. Die styl zal in alle levens- na<
gedragingen gestalte moeten krijgen, rev
Ook in de sport. Onze voetballers heb Ho'
ben dit begrepen, toen zij aan de be-,
oefening van deze sport zelfs hel
woord „christelijk" verbonden. Va
Is de christelijke levensstijl dan op-: gei
gebouwd uit een hoeveelheid gedra- ha-
gingen in heel het gewone leven, zij nr
vormen toch samen weer een geheel g
en van dat geheel zeggen we eerst mei
recht, dat het de stijl uitmaakt. Heil de
is als met een gebouw een kerk,' 6tl
een gemeentehuis of wat ook waar-
van we zeggen, dat het in een bepaald
de -stijl is opgetrokken.
jyjAAR WANNEER dat zo is, dani
gaat het ook niet aan, dat één
bepaalde groep een beslissing neemt
die van principiële betekenis is ook
velen buiten die groep. Dat mag
men van die groep niet vergen en dat
kan men bovendien al die anderen
niet aandoen.
Dit hebben de voetballers begrepen,
Zij hebben dit bedacht, nu zij staan
voor de vraag, hoe te handelen met
de voetbalpool. Zij zijn zich bewust,
dat in de houding met betrekking tot
de voetbalpool tenslotte ook de chris
telijke levensstijl in het geding is.
Zij zijn zich bewust, dat hun beslis
sing van heel wat wijder strekking
kan zijn dan alleen maar voor hun
eigen organisatie. En in het besef van
hun verantwoordelijkheid in deze heb
ben zij zich thans tot de hoogleraren
in de ethiek gewend om raad.
Een verstandig besluit, waarvan wij
slechts mogen hopen, dat het met een
advies zal worden gehonoreerd ln de
mate waarin het dit verdient. Hoe is
het met de levensstijl? Zij is, zagen
wij, samengesteld uit tal van details,
die, alle bijeen en in onderlinge har
monie, het gemeenschappelijke ge
bouw uitmaken.
jy^AAR in de practijk van het leven
zullen telkens weer andere onder
delen van de levensstijl voor de pro
blematiek van het leven worden ge
plaatst. Vandaag zijn het de voet-;
bailers, morgen zijn het de kunste
naars, gisteren was het een andere
groep en overmorgen zal het weer een
andere zijn.
De beslissingen die men dan neemt
gelden uiteindelijk niet alleen de eigen
groep, doch ln feite ook de andere.
Want de stijl is ln wezen een eenheid
eri de stijl is in wezen aan allen ge
meenschappelijk.
Wij voor ons menen vooralsnog
reden te hebben, tegenover de voet
balpool afwijzend te moeten staan, en
hebben dit ook bij herhaling doen uit
komen. Maar, zegt men, wordt in onze
kring in andere opzichten al niet ge
duld en toegestaan wat aan de voet
balpool wordt verweten? Een vraag
die begrijpelijk is en die ons allen
moet doen afvragen, in hoeverre hier
de christelijke levensstijl al niet ge
weld is aangedaan.
De levensstijl is het dat we alleen
graag willen beschermen, beschermen
omdat we er de neerslag ln terug
vinden van dat vermaak in de wet
God, waarvan de bijbel spreekt.
Maar dan moeten we ook om in de
taal van de voetballers t« eindigen
oppassen voor het schot in eigen doel.
Ambtsaanvaarding
ir. F. A. van Baren, benoemd tot
buitengewoon hoogleraar in de faculteit
der wis- en natuurkunde aan de Rijks
universiteit te Utrecht om onderwijs te
geven in de algemene bodemkunde in
het bijzonder van de tropen, zal op
maandag 21 januari in het Groot-Audi
torium zijn ambt openlijk aanvaarden
rede.