KLEERMAKER: Kerkdiensten voor Leiden en omgeving het ideale type thuiswerker C.A.O, beschermt deze vorm van huisarbeid DOLLARREGEN OP HET MIDDEN-OOSTEN? üii li NIEUWE LEIDSCHE COURANT ZATERDAG 12 JANUARI 1957 (Van onze speciale verslaggever) MA ATKLEERMAKER die op zijn tafel klimt om daarop al dan niet i-J de in zijn kringen klassieke Turkse zit aan te nemen levert, thuis evenzeer als in het ateliereen huiselijk beeld op. Pas als de man zitting neemt op de huistafel, of wat daarvoor doorgaat, pleegt hij huisarbeid. De zelfde huisarbeid als die waarop de wet een verbodsbordje wil hangen. Evenwel, een algemeen verbod, zoals het ligt opgesloten in het ontwerp Huisarbeidswet waarover de Staten Generaal zich straks het hoofd zal breken, baart de maatkleermakers weinig zorgen. Zij zijn, menen ze, al bij voorbaat verzekerd van dispensatie. Hun bedrijfstak is niet voor niets aangehaald als voorbeeld van wat goede huisarbeid vermag. De sociale positie van de thuiswerker-maatkleermaker is volkomen gelijk getrokken met die van de atelierwerker. Hier nu een type thuiswerker met een eigen CAO, waarover ook een kritische instelling als de arbeidsinspectie met veel lof spreekt. Als de man op de (huis)tafél t.z.t. nogeens het veld ruimt, dan is dit niet vanwege de sociale narigheid rond de huisarbeid, maar omdat zijn opdrachtgever zijn bedrijf misschien wil rationaliseren. Wat hem met thuiswerkers, die aan een trapnaai- machine, een ijzer en naald en draad voldoende hebben, niet zo goed af- THUISWERKERS onder de loep III gaat. Voorlopig staat de maatkleer maker hoog genoeg aangeschreven om, ook thuis, in ere te blijven. Trouwens, de speciale geaardheid van dit oude vak heeft deze vorm van huisarbeid doen ontstaan. Want wat ligt er meer voor de hand voor hem die een trapnaaimachine onder zijn bereik heeft gekregen en het vak zelf als gezel bij zijn leermeester op Lafel heeft geleerd, dan een enkel 'amertje in zijn eigen huis af te zon deren voor zijn werk. Desnoods ruimt moeder de vrouw immers de tafel ii de huiskamer in om vader er schrij lings op neer te laten. Waarom moei- lijk als het ook makkelijk kan. Een goed vakman verdient zijn brood zo ook wel. En uit de tijd is het ook niet daar woningnood juist van deze ijd is. Gebrek aan bedrijfsruimte is voo kleermaker-natroon de voornaamste zaak, dat hjj zjjn mensen nog steeds op hun eigen erf naald en draad doet han teren. Het eventueel aanwezige atelier veelal te klein om er alle werknemers li onder te brengenn. Toch is ook deze thuiswerker geen eigen baas. Hij krijgt van zijn opdrachtgever i rolletje stof mee naar huis, gesneden wel en in de grotere bedrijven doen de eigen coupeurs het voorwerk reeds. Pas wordt de kleermaker als zelfstandige aan gemerkt als hij meer dan twee opdracht gevers heeft of met meer dan vijf hulpen werkt. Nu zijn er weinigen, die het hele maal zonder hulpen klaarspelen. In eigen huls ziin altijd wel een paar Dit zijn wel geen thuisw erkertjes, maar leerlingen van de kleerma kervakschool. Jongere krachten worden bij voorkeur in het atelier geplaatst, terwijl de huisarbeid veelal door de ouderen wordt be oefend. Het is echter nieton waarschijnlijk, dat deze jongens, die hier zo keurig de Turkse zit aannemen, t.z.t. óok thuis nog weieens op tafel zullen plaatsne men.. Zijn het zonen van kleer makers, dan zijn ze dikwijls met de huisarbeid (van huis uit) al vertrouwd. handen beschikbaar om de eenvoudige werkjes op te knappen. De thuiswerker.' werken op tariefloon en in hoeverre hulp op hulpjes (naaisters bjjv.) er by betrok ken zijn doet er niet toe. Daarom is de veronderstelling onjuist, dat een man, die 60 uren werk aflevert per week, nu van 7 uur 's morgens tot 11 uur 's avonds onafgebroken aan zyn tafel zit geklui terd. De vrouw van de kleermaker kan in negen van de tien gevallen ook steken inslaan of voeringen inzetten en vele handen maken het werk zodoende licht. Het geen by een overvloed van werk ook wel noodzakelijk is. Een gulden regel is, dat eenmaal genomen werk ook op tijd de deur uit moet. Geeft een patroon bijvoorbeeld wei zestig uren in de week af en thuiswerker zou dan in gebreke blyvi die opdracht in het gestelde tijdvak uit te voeren, dan kan hij in zijn loon gekort worden. Dit is dan een zekerheid die de werkgever door de collectieve arbeids overeenkomst gegeven wordt. De v nemer ontleent aan diezelfde CAO het recht op achtenveertig uur werk per week, en zo dat er niet mocht zijn op een gelijkwaardige honorering. De tijd ..geen werk geen geld", een kwaad dat in de meeste vormen van huisarbeid ligt opgesloten, behoort in het maatkleding- bedrijf voorgoed tot het verleden. En eer dergelijke werkgarantie is iets wat de ontwerpers van de nieuwe wet op de huisarbeid ook voor ogen staat. De thuis werker in het maatkledingbedrijf geniet buiten de volledige gelijkstelling op het sociale terrein met de zijn collega-atelier werker, bovendien nog een kostenvergoe ding voor de eigen werkplaats. Nadelen Hoe aanlokkelijk dit alles er op het eerste gezicht mag uitzien, het lijkt alle maal mooier dan het in wezen is. Een matig mens mag dan zijn vrijheid waard zijn, een matige thuiswerker verdient het zout in de pap nog niet. „Geen kleer maker beneden de dertig jaar die het kan opbrengen nog thuis te gaan werken", al dus een oude rot onder do thuiszitters. Zelf toegevend, dat hy 't thuiswerk nooit voor het atelierwerk zou opgeven, meende deze man toch een waarschuwing te ten laten horen voor de jongeren. En zoals hij spraken ook anderen. „Gezien vanuit het gezin kan thuiswerk moordend zijn". Hij be doelde er mee te zeggen, dat je eigen lijk nooit klaar bent. De praktijk is eenmaal, dat de beste vakmensen van geen ophouden weten als ze de verdiensten in eigen hand hebben. „We pakken wat we krijgen kunnen er gaan maar weinig dagen voor bij dat we ook na het avondmaal niet weer op tafel gaan zitten. Dat zit ons ouderen nog in het bloed en door de aard van het werk kom je er ook zo gauw toe. Hoe vaak zeggen we niet, zorg dat ik het werk zaterdag nog huis heb. dan kan ik het fijn zondag nna bijrichten- voorbewerken Neen. het moeten sterke henen zijn die de weelde van de huisarbeid kunnen dra gen. Onze zegsman mocht er nog zoveel tegen hebben, zijn vrijheid die deze huis- rbeid toch ook geeft, wilde hij voor geen geld prijsgeven. Al was het alleen i ir zo nu en dan eens met zijn hengel tussenuit te kunnen gaan Lange werkweken Juist nu, in de tijd van personeels- schaarste zit de thuiswerker in de regel om werk verlegen en dan 'vee (met hulp van anderen) zijn 90 werkuren in de week wel onder te brengen Aan z week was hij juist begonnen. „K:jk", de man, „de coupeur bracht me juist voor zes broeken. Voor een broek staat 15 werkuren, zoals vesten op 11 getaxeerd worden. Ik heb nu mijn naaister mijn vrouw bij de hand om :e zorgen dat de zaak weer voor elkaar komt en he goed op tijd bij de patroon terug is. Maai vervolgde hij, daar op dat hoopje ligt nog wat ander werk te wachten Particu lier werk, dat mag officieel wel niet, maar ik pik ook graag nog een graantje extra mee. Daar zit dus nachtwerk bij." Thuiswerk is nu eenmaal ongere geld, omdat er geen vaste werkuren zijn. Eigenlijk is het alleen geschikt voor mensen, die van ophouden we ten. Daarom heeft deze kleermaker zijn zoons dan ook naar het atelier gestuurd. Daar leren ze regelmaat en op tempo werken. Dat deze knapen hem thuis zo nu en dan de helpende hand reiken kan geen kwaad. Ze horen wel van vader hoe het vroeger allemaal toeging: „Dag en nacht zaten we op tafel, jongen, voor een schamel loon". Hetgeen op een jeugd die bij CAO's groot wordt, minder indruk maakt dan men wel zou willen. M. F. Vigeveno ambassa deur bij het Deense hof By Koninklijk Besluit is de heer M. F Vigeveno, ambtenaar van de buitenland se dienst tweede klasse, benoemd tot buitengewoon ambassadeur en gevol machtigd minister bü het Deense hof. Thomas Magyar, de Nederlands-Hon gaarse violist, is dezer dagen naar Ameri ka vertrokken voor een grote concertreis, waarop hy zowel met orkesten als in recitals zal optreden. Wat vrijgevigheid betekent Weinigen krijgen zeer veel en velen zeer weinig (Van onze economische medewerker) ^RESIDENT EISENHOWER heeft het Congres voorgesteld, hem mach tiging te geven strijdkrachten naar het Midden-Oosten te zenden, als Ihem dat nodig lijkt. Maar hij heeft het Congres ook machtiging gevraagd voor de jaren 1957/58 en 1958/59 in totaal 400 miljoen te verstrekken aan het Midden-Oosten. Dat eventueel militair mogen ingrijpen spreekt ongetwijfeld tot de verbeelding. Maar toch zal die economische hulp ten slotte veel méér zoden aan de dijk kunnen zetten, aangenomen dat zij aanvaard wordt en het geld doelmatig wordt besteed. Het Midden-Oosten behoort namelijk tot de sterk onderontwikkelde gebieden, waar weinigen zeer veel en velen zeer weinig verdienen, waar nog altyd het feodale stelsel heerst en de boer met pri mitieve middelen zijn land bebouwt. En al brengt de olie thans, dank zy de royalities, nog veel meer miljoenen op. ze komen toch in de zakken der macht hebbers terecht Weliswaar trachten in verscheidene gebieden meer verlichte despoten hun land op hoger niveau te brengen, maar dit gaat slechts uiterst langzaam. Armoede te schuld van hel westen Een neven-effect van die enorme stroom oliegeld, die vooral wordt aangewend voor de bouw van weelderige paleizen en bioscopen, alsook voor dure auto's en koelkasten, is de groeiende afgunst en Toch is het zo ANDERE JAARTELLINGEN 833) Voor ons heeft het er alle schün van dat de Christelijke tijdrekening overal ingang heeft gevonden, maar by de eerste vleug bezinning die over ons komt, beseffen we al direct dat ongetelde miljoenen buiten Europa er niet aan denken onze kalender te volgen. Trouwens, we behoeven ons voor deze waarneming niet spoorslags buiten Europa te spoeden, want een ieder weet dat de Joden hun eigen tydrekening hebben die volkomen lunisolair is en dus op eigen grondslagen berust. Tellen wy het jaar 1957 na de geboorte van Christus, de Joodse kalender zal hel jaar 5718 aangeven. Hun kalender, die met maan-maanden rekent, welke op even praktische als geniale wyze aan het zonnejaar zyn aangepast, dient in Europa voornamelijk voor kerkelijke doeleinden, maar wordt in de afzonder lijke Joodse gemeenschappen en samen levingen ook wel in het dagelijks leven gebruikt en dan wordt de „vreemde" kalender van anderen eigenlijk als lastig ondervonden. De Joodse staat Israël heeft de oude Joodse tydrekening aan vaard die aanvangt op 6 oktober van het jaar 3760 v. Chr„ welke dag volgens n de schcppings is. Hun jaar van 12 er 11 dagen korter at het kan voorkomt 'an onze telling 2 nieuw; i hun kalender vallen. Ii n het jaar 1957 zal het dat i volken toch niet belet rekening aan te houden terse jaartelling bestaat in vele gebieden van India byv. een eigen kalender van de Hindoes, evenals in Tibet. Ingewik keld is ook de jaartelling in het i tclKng indanks i 1873 weliswaar de Chr. doch i tyd- og twee ar gehandhaafd blev kent daar de doorlopende jaartelling die ,-en aanvang noemt by de stichting van het Japanse ryk, die men in 659 v. Chr. steeds i bov« dag v de a De grootst eigen kalender plaats onder de moslir maan de belangrijkste r beginpunt van de mohammedaanse kalender by het jaar 622 van de Chr tydrekening aanvangt. In vele streken van Afrika en Asii worden voorts weer geheel andere tyd rekeningen gebruikt. Gemakshalve werd hier en daar de Christelijke tydrekening overgenomen, maar dit heeft tal van beginnende jaartelling die neemt by de ambtsaanvaarding van elke ïieuwe keizer. Op het eind van 1957 :al keizer Hirohito 32 jaar hebben ge egeerd, het Japanse keizerryk zal dau •606 jaar geleden zyn gesticht, zodat loor elkaar 3 jaaraanduidingen, van zeer uiteenlopend karakter, kunnen worden gebruikt. Dat is natuurlijk wel wat inge wikkeld en daarom is bet maar goed, lat we allerlei particuliere tellinkjes, '.oals wè soms op postzegels kunnen 'waarnemen, geheel huiten beschouwing hebben gelaten. tydrekc- ook i maal in orde, 1963 of 1964 LEIDEN Hervormde Gemeente: Pieterskerk 10 u ds Van der Wiel; Hooglandse kerk 10.30 u ds Kloek viering heilig avondmaal; Oosterkerk 10 u ds Groot viering heilig avondmaal, 5 u ds Vossers viering heilig avondmaal; Marekerk 10.30 u ds Otte- vanger, 7 u dr Schoonheim („De Kerk zingt"); Kooikapel 10 u ds De Wit; Mara- nathakerk 11 u ds De Ruiter, 7 u ds. Van Achterberg; aula Hervormde school Bos- huizerkade 9.30 u ds De Ruiter; aula Her vormde school Asserstraat 10 u ds Van Achterberg; jéugdkerk aula gymnasi Frumlaan 10 u de heer De Koning; Ver eniging van vrijz.-Hervormden: Volkshui 10.30 u mej. ds Jongeling; Willem de Zwijgerkerk Oegstgeest 10.30 u ds Huheek; Waalse kerk Breestraat 10.30 u ds Cabanis; academisch ziekenhuis 10 u dr Oppenhei- mer; diaconessenhuis 10.30 ds" Vossers; tehuis voor ouden vart dagen donderdag 7 ds Vossers; Lüxor 10.30 u dr Schoon heim (onderwerp: „Ze kunnen me nog meer vertellen"). Geref Kerk: Zuiderkerk 10 u dr Dron- lcert, 5 u ds Koenekoop van Rotterdam; Herengracht 10 u ds Streefkerk Den Haag, 7 u dr. Westering; ude Vest 10 u dr von Meyenfeldt, 5 u dr Dronkert; Maranatha- kerk (Herv, Lage Morsweg) 9.30 u ds Koe nekoop, 5 u dr Westerink; openb school Telderskade 10 u dr Westerink, 5 von Meyenfeldt. Geref Kerk art 31: 8.30 en 5 u ds De Vries. Chr Geref Kerk: 10 en 5 u ds Van der Weele, „Het licht in de duistèrnis" en „Evangelische vrijmaking". Geref Gemeente: 10 en 5 u ds Molenaar. Geref Gemeente in Nederland: 11.30 en ï.30 u leesdienst. - Evangelisch Lutherse Gemeente: 10.30 u ds Haan, eerste zondag na Epifanias. Doopsgezinde Gemeente: 10.30 u ds Ver- Oud-Katholieke Gemeente: 9.45 u hoog mis, woensdag 9 u heilige mis. Evang Christengemeenschap: 10 ei de heer Dikkes, onderwerp: „Het bloed der verzoening", maandag 8 u jeugddienst, dinsdag 8 u bidstond. Baptisten Gemeente: 10 en 5.30 u de heer Schouten, dinsdag 8 u Bybelbespreking, vrijdag 8 u bidstond. Pinkstergemeente: donderdag 8 u eva gelist Van der Brugge van Den Haag. Leger des Heils: 10 u heillgingsdien 7.30 u verlossingssamenkomst. TER AAR Herv Gemeente: 9.30 en 6.30 u ds Cats van Beusichem. Geref Kerk: 10 en 6.30 u ds Heiner. ALPHEN AAN DEN RIJN Herv Gemeente: grote kerk Julianasti 10 u ds Hanemaayer, 6.30 u ds Bogers; kapel te Gouwsluis 10 u ds Lefeber; ge bouw Jonathan 6.30 u ds Lefeber; kapel Martha-stichting 10.30 u ds Bogers; Ouds hoorn 10 u ds Cadee (Nutsgebouw), 11.15 u zondagsschool (in zaal achter kerk); Kapel Hooftstraat 9.30 en 6.30 u ds Jorissen. Geref Kerk: Zuiderkerk 10 en 6.30 u ds Booij van Ierseke; Noorderkerk 10 en 6.30 u ds Mulder; aula 10 en 6.30 u ds Wijma (viering heilig avondmaal). Geref Kerk art 31: 10.45 en 4.45 u stud. De Jong van Alblasserdam. Chr Geref Kerk: 10 en 6 u ds Roos, viering heilig avondmaal. Oud-Geref Gemeente: 9.30 en 4 u lees- ngelisatie IJsclubgebouw: 10 u vie ring heilig avondmaal, 6.30 u de heer Pas- ïan van Haarlem. AARLANDERVEEN Herv Gemeente: 10 u ds Boesenkool, 7 ds Verweij van Zevenhoven. Geref Kerk: 10 u leesdienst, 6.30 u ds Van Hoek. li ds Alberts Chr Geref Kerk: 9.30 te Vlaardingen. HOOGMADE Herv Gemeente: 10 u ds Honnef Leiderdorp. HAZERSWOUDE Herv Gemeente: 9.30 u ds De Vos Katwyk aan Zee, 6.30 u ds Van der Leeden. Geref Kerk: 9.30 en 6.30 u ds Bouma van Noordwyk aan Zee. HILLEGOM Herv Gemeente: 10 u ds Brouwe ds Knottnerus. Geref Kerk: 10 en 5 u ds Krabbe. Chr Geref Kerk: 10 en 5 u ds Schippers. KATWIJK AAN DEN RIJN Herv Gemeente: 10 u ds Makkenze, 6 u ds Van Gosliga van Rijnsburg. Geref Kerk: 10 en 5 u ds De Valk, •KATWIJK. AAN ZEE - Herv Gemeente: Nieuwe Kerk 10 Hagen, 5 u ds Moerenhout; Oude Kerk 10 u ds Moerenhout, 5 u ds De Vos; kapel Voorstraat 10 u ds Bouman, 5 u ds Hagen Geref Kerk: 9 en 10.30 u ds Nawijn, 5 u ds Pylman. Geref Kerk art 31: 10.30 en 5 u ds Van Tongeren Leeuwarder Chr Geref Kerk: 10 en 5 u ds De Jong. Geref Gemeente: 10 en 5 u leesdienst. Geref Gem. in Ned: 10 en 5 u leesdienst. KOUDEKERK Herv Gemeente: 10 u ds V d Leeden van Hazerswoude, 7 u ds V d Most van Rot terdam. Geref Kerk. 9.30 en 7 u ds Zylstra. LEIDERDORP Herv Gemeente: dorpskerk 10 u ds Sep- meyer van Den Haag, 6.30. u ds Meyering van Voorschoten; aula Hervormde school Zylkwartier 6.30 u ds Honnef; gebouw Eikenlaan 10 u kinderdienst. Geref Kerk: dorp 10 u ds V d Berg Sassenheim, 6.30 u ds Dyk; Zylkwartier 10.30 u ds Dyk, 5 u ds Sweepe. LISSE Herv Gemeente: 10 en 5 u ds Jongeboer, viering heilig avondmaal. Geref Kerk: 10 en 5 u ds Schouten. Chr Geref Kerk: 10 en 4 u ds Eerland. Geref Gemeente: 10 en 4 u ds Kieboom, donderdag 7.30 u ds Kieboom. Geref Kerk art 31: 10 en 4.30 u lees- dyk. Ned Prot Bond: 10 u dr Noordhoff Rotterdam. LEIMUIDEN Herv Gemeente: 9.30 u de heer Offringa •an Alphen van den Rijn, 7 u ds Sirag van Vlaard'ngen jeugddienst. Geref Kerk: 9.30 en 2.30 u ds Oosterhoff. NOORDWIJK AAN ZEE Herv Gemeente: 10 en 5 u ds Cupedo. Geref Kerk: 10 en 5 u ds Kuiper van Sassenheim. Herv. evang: 10 ds Goedhart terdam. i Rot- Geref Kerk: 9.30 en 5 u ds Heinen. NIEUWKOOP Herv Gemeente: 10 en 6.30 u ds De Jong. Geref Kerk: 9.30 en 2.30 u ds Zijlstra an Aerdenhout. NIEUW VEEN Herv Gemeente: 9.30 u de heer V d Hoek, 2.30 u ds Schinkel van Woubrugge, 7.15 u ds Engels van Zaandam. Geref Kerk: 9.35 en 6.35 u ds Jongbloed van Muiden. NOORDEN Herv Gemeente: 9.5 ■an Heemstede. u ds Van Hoek v Geref Kerk: i Aarlanderveen. OEGSTGEEST Herv Gemeente: zendingskapel heden avond 7 u avondgebed; morgen: Groene of Willibrordkerk 10.30 u ds Callenbach; Pauluskerk 10.30 u ds V d Most van Rot terdam jeugddienst, 7 u ds Hildering (zen dingspredikant); Hoge Mors 10.30 u d: Hildering; gebouw Irene 10.30 u de heei J. Heijloo, kinderkerk; kerkzaal Ende geest 8.30 u ds De Wit van Leiden. Geref Kerk: 10 en 5 u ds Eringa, viering hetfig avondmaal. Geref Kerk art 31: 8.30 en 3 u ds Kap- teijn van Nykerk. Vereniging van vrijz.-Hervormden: zie Herv Gemeente Leiden. OUDE WETERING - Herv Gemeente: 10 en 7 u ds Knottnerus, viering heilig avondmaal. Geref Kerk: 9.30 en 3 u ds Van Gin- hoven van Westervoort, viering heilig avondmaal. RIJNSATERWOUDE Herv Gemeente: 10.30 u ds Van Soest, 7 u ds Stehouwer te Alphen aan den Ryn. Chr Geref Kerk: 8.30 en 5 u leesdienst. RIJNSBURG Herv Gemeente: grote kerk 10 u ds Van Gosliga, 5 u ds Groenewoud; kleine kerk J0 u ds Groenewoud, 5 u ds Makkenze van Katwijk aan den Ryn jeugddienst. Geref Kerk: Voorh.weg 9.30 u ds V d Linde, 5 u ds Bijleveld; Rapenb. 9.30 u d: Post, 5 u ds V d Linde; Mar.kerk 9.30 u ds Byleveld, 5 u ds Post. Geref Kerk art 31: 10 en 5 u ds Nyen- huis van Overschie. Chr Geref Kerk: 10 en 5 u ds Kampman. VALKENBURG Herv Gemeente: 10 en 6.30 u ds Lekker- kerker. Geref Kerk: 10 en 5 u ds Langeler. Geref Kerk art 31: 8.45 en 3 u ds Van Tongeren Leeuwarden. VOORHOUT Herv Gemeente: 10 u ds Kalkman. VOORSCHOTEN Herv Gemeente: grote kerk 10 u Meyering, viering heilig avondmaal, 7 ds Saraber, viering heilig avondmaal; Ry: dyk 10 u vikaris Fokkema; inrichting Hulp en Heil 10 u dr Elderenbosch var Voorburg. Geref Kerk: 10 en 5 u ds Den Boer, vie ring heilig avondmaal. Geref Kerk art 31: 10.15 en 3.15 u ds De Vries van Leiden. WASSENAAR Herv Gemeente: grote kerk 10 u dr Honders, 7 u ds Ottevanger van Leiden: Kievietkerk 10 u ds Wiersma, 7 u d.' Geursen van Melbourne jeugddienst, on derwerp: „Mens zyn is samen zyn mei God"; Deylerkapel 10.15 u ds Beker, 6 u ds Beker jeugddienst. Geref Kerk: 10 en 5 u ds Feringa; Zuid 10 en 5 u ds Van Duinen. Geref Kerk art 31: 10.15 u leesdienst, 3 u ds De Vries Den Haag. Ned Prot Bond: 10.35 u dr Faber. Doopsgezinde, Gemeente: 10.30 u prof dr Van Hoik van Leiden. Hervormde Evangelisatie: 10 u de heer Van Teylingen Leiden, 7 u de heer Kruit hof Monster. WOUBRUGGE Herv Gemeente: 9.30 u ds Schinkel, 6.30 u de herr Van den Hoek van Nieuwveen. Geref Kerk: 9.30 en 6.30 u ds Hengeveld. ZOETERMEER Herv Gemeente 10 u ds Vergunst van Ryssen, viering heilig avondmaal, 4 u ds Sirag van Hillegersberg, 6.30 u ds Ver- 2 u de heer Smit I gunst. Geref Kerk: 10 i ds Gerritsma. verbittering by hèt vo-lk, dat nog steeds gebukt gaat onder een bedroevend lage levensstandaard. En de heersers buiten die verbittering uit, door de massa tegen het Westen op te zwepen. Als het ons lukt, zo is het uitgangs punt van de Amerikanen, het levenspeil van de mens in het Midden-Oosten te ver hogen. zal hy geleidelijk aan minder ge voelig worden voor haatcampagnes en zal hij het Westen waaruit die hulp komt met andere ogen gaan zien. Met dit buitenlandse geld kunnen er kapitaalgoederen en technici door het Midden-Oosten worden aangelokt en kunnen in versneld tempo bevloeiings werken worden aangelegd en wegen ge bouwd. Voorts kan de landbouwproduk- tie worden verhoogd, kunnen epidemi sche ziekten worden onderdrukt, kunnen onderwys en hygiëne worden aange pakt en kan de hongersnood worden bestreden. Tevens zal dan de koopkracht van het Midden-Oosten toenemen En dat is voor elk exporterend land en dus ook voor ons land, een niet te verwaarlozen factor. Hoe groter de koopkracht is in de wereld en hoe beter zy is verdeeld, des te meer kan de internationale handel bloeien. Hetgeen op den duur ook de landen van het Westen ten goede komt. Toch geen goed geld naar kwaad geld De grote vTaag is natuurlijk of er geen goed geld naar kwaad geld zal worden gegooid. Die kans is niet bij voorbaat uitgesloten, getuige het feit, dat juist dezer dagen leden van het Amerikaanse Congres een onderzoek hebben geëist naar de besteding van het aan Iran verstrekte geld. Dat overigens economische hulp uiter mate vruchtdragend kan zijn. bewijzen Pakistan, Peru, Oostenryk, de Bondsre publiek en.... ons eigen land. om maar een aantal willekeurige voorbeelden te noemen. Van 1948 tot en met 1956 hebben wij in totaal -3150 -miljoen- ontvangen, waardoor onze landbouw en onze indu strie. ons militaire apparaat en onze pro- duktivife-if een enorme duw omhoog kregen. Zonder Marshallhulp (zoals ze indertijd heette) waren wij de verwoes tingen van de oorlog nooit zA snel te bo ven gekomen. Wat Amerika nog meer weggaf Die 3150 miljoen is voor Nederlandse verhoudingen een spectaculair bedrag: het is niet minder dan 1/6 van hetgeen w(J gezamenlijk In een heel jaar voor onze consumptie uitgeven. Maar dit be drag valt weer in het niet bü wat de Amerikanen na de oorlog aan alle landen van de vr|je wereld te zamen hebben ge geven. wy komen dan op het gigantische bedrag van 142.000 miljoen, oftewel acht maal onze jaarlijkse consumptie. En dat geld Is voor het overgrote deel weg gegeven zo maar. De Amerikaan be taalt dat gewoon vla z|jn belastingen uit z|jn eigen zak, jaar in. jaar uit. In 1945 begon de stroom te vloeien, in 1948 en '49 zwol h|j aan tot circa 25.000 miljoen, waarna h|j geleidelijk weer tot ƒ10.000 per jaar afnam. In deze bedragen zitten dan de economische en militaire hulp beide. Voor het lopende Jaar. dat zich voor de Amerikanen uitstrekt van 1 juli 1956 tl m 30 jund 1957, Is de totade bystand aan de vrye wereld gesteld op 14.500 miljoen, waarvan 7000 miljoen aan militaire hulp. Als men nu weet. dat het bruto nationale inkomen van de Ver. Staten in 1956 circa 1.550.000 miljoen bedroeg (bij ons 28.500 miljoen), dan komt die hulp aan vreemde landen neer op één procent van het nationale in komen. Dit ïykt niet eens zo heel veel, doch latere geschiedschryvers zullen pas goed kunnen vaststellen, wat al die dol lars hebben betekend. Geref Kerk art 31: 9.30 u leesdienst, u ds Janse van Zutfen. Vereniging van vrijz-Hervormden: 10.30 de lieer Van Ouwerkerk van Boskoop. Geref Gemeente: 10 en 6.30 u lees dienst. ZOETERWOUDE Herv Gemeente: 10 u ds Van Embden. ZWAMMERDAM Herv Gemeente: 10 en 6.30 u ds V d Eroeck. Geref Kerk: 10 en 6.30 u ds Wagenaar. ZEVENHOVEN Herv Gemeente: 9.30 u ds Verwey. Geref Kerk: 9.30 en 6.30 u ds Wynia. RADIO BLOEMENDAAL 9 en 10.30 u ds Toornvliet, 3.30 en 7.30 ds Popma van Amsterdam. Pijnlijke herinnering

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 9