CHRISTFUJK De gemeente ondergaat nog te veel de kerkdienst passief ■SSföfcS M. Ruppert op Arjos-conferende Arbeider moet ook mens zijn in het werk Herinneringen aan de kerkgang twintig jaar geleden Naar vierdaagse werkweek KANTTEKENING Liturgische Vereniging in de Herv. Kerk Interessante discussie over de Luthers-hervornide consensus Olateren, toen op deie pagina een heel klein berichtje stond, meldende dat In Berlijn 85 evangelische kerken dagelijks worden opengesteld (In 35 kerken daarvan worden dagdiensten gehouden), hield In Utrecht de Liturgische Ver eniging In de Nederlandse Hervormde Kerk haar jaarlijkse eendaagse conferentie. Ogenschijnlijk mag tussen een en ander geen verband bestaan, in feite sijn het belde facetten van hetzelfde verschijnsel: er voltrekt zich nl. In het evan gelisch christendom een evolutie. In oecumenisch verband en In de liturgie worden belangrijke stappen geiet. De voorzitter van de Liturgische Vereniging, prof. dr. J. N. Bakhuizen van den Brink, omschreef het in zijn openingswoord aldus: „Vaak verbindt de liturgie hetgeen dogmatisch geschei den scheen. Liturgie maakt zacht waar de leer verhardt". Hij illustreerde deze these met te wij zen op de hardhandige discussie, die in ons land tussen de Gereformeerde Ker ken en de Gereformeerden (artikel 31) gevoerd wordt. Consensus In het teken van de éénwording stond het eerste deel van het programma. Prof. dr. W. J. Kooiman, evangelisch- luthers hoogleraar in Amsterdam, refe reerde over de avondmaalsconsensus tussen Luthersen en Hervormden, een consensus die eigenlijk deze naam niet verdient en die men naar zijn mening als een vraagstuk moet zien. Prof. Kooi man merkte op, dat er op de consensus weinig theologische reacties gekomen zijn. Ingaand op hetgeen dr. A. F. N. Lekkerkerker (herv.) te Utrecht hier over heeft naar voren gebracht, be lichtte hij de consensus vanuit theolo gisch gezichtspunt. Met Karl Barth ■noemde hij vraag en antwoord 47 van de Heidelbergse catechismus (zondag 18) een theologisch bedrijfsongeval. Naast de opvatting van Calvijn. dat Christus na Zijn hemelvaart niet èn in de hemel èn op de aarde kan zijn. legde spr. Luthers mening, dat Christus God is en dus naar zijn godheid overal is. Hemel vaart is naar de overtuiging van Luther, anders dan bij Calvijn. een verandering van aard. Calvijn legt de nadruk op een verandering van plaats, maar Luther stelt, dat het ter rechterhand Gods zijn Identiek is aan God (zelf) zijn: een verandering van de aard van Christus, die dus bi) de hemelvaart zou zijn ingetreden. Langdurig stond spreker stil bij de zgn. presentia realis bij de bediening van het avondmaal. In discussie hierover werd voorge steld. deze term te vervangen door presentia sacramentalis en deze dan uit te breiden tot de gehele eredienst. Van verschillende zijden werd geopperd, dat de narrwezlghetd van Christus niet uit sluitend of in sterkere mate zou gelden bij de bediening van het sacrament, maar In de eredienst als totaliteit. Dit werd in overeenstemming geacht met het evangelie-woord „waar twee of drie in Mijn naam vergaderd zijn" etc. Hoe wel prof. Kooiman er tegen waar schuwde. vaststaande kerkelijke begrip pen als presentia realis te vervangen door nieuwe, daar men hiermee slechts de moeilijkheden verlegt, kon hij zich ln grote lijnen toch wel verenigen met een presentia sacramentalis. Het hierna volgend middaggebed werd geleid door dr. G. W. Oberman. Gevolgd werd de huisdienst met een toevoeging de liturgie van Taize en Grand- champ Hoewel men hier bewust ook nieuwe liturgische wegen bewandelde, deed het feit dat er slechts gesproken responsies waren en de gemeentezang tot het Klein Gloria beperkt bleef, enigs zins sober aan. Emden De middaguren waren gewijd aan een referaat van mej. mr. S. M. Holsteyn. secretaresse van de Oecunemische Raad. over de in Emden gehouden con ferentie van de europese sectie van de Presbyterian Alliance, de Gereformeer de wereldbond. Op deze conferentie, •over we onlangs uitvoerig schre- was het onderwerp: ,,De hervorm de kerken en de eredienst". De Presbyterian Alliance is een in 1875 opgericht verbond, waarin acht en zestig Gereformeerde (Hervormde) Ker ken uit heel de wereld elkaar ontmoeten. Een van de jongste activiteiten van de Alliance is het uitbrengen van een Por tugese bijbelvertaling voor de Hervorm de Kerk van Brazilië. In de op dit referaat volgende bespre king kwam duidelijk naar voren zoals dat trouwens ook in Emden gebeurd was de crisis waarin de prediking in de presbyteriale kerken zich bevindt. Tegenover de Kerk van Schotland en de Franse hervormde kerken, die pleit ten voor een verantwoorde liturgie, zijn er stemmen, met name van de Duit se ..Reformierten", die de crisis den ken op te lossen door verbetering van de prediking In de vergadering werd de in Emden geuite these, dat de gemeente actief aan de eredienst kan deelnemen door Ie luis teren (naar de prediking nl.), vierkant van de hand gewezen. Nog al te veel dat zou men wel de teneur van de conferentie kunnen men ondergaat de gemeente te passief de eredienst. Nog te weinig wordt hij echt In betrokken. Men ilet het als taak, de gemeente de eredienst een actieve rol te doen vi vullen en elementen van de liturgie waarvan de preek een wezenlijk be standdeel Is daaraan dienstbaar te Beroe pingswerk NED. HERVORMDE KERK Bedankt voor Kockengen: J. van der Haar te Waddinxveen. Benoemd tot diakonessenhuispredikant te Leiden: C. Petri, zendingspredikanl, woonachtig te Katwijk aan Zee. GEREF. KERKEN (ond. art. 31) Beroepen te Heerenveen: J. van Dijk te Schildwolde; te Buitenpost: kand. H. de Vries te Hattem. Aangenomen naar Musselkanaal: kand. H. Pool te Zeist. CHRISTELIJKE GEREF. KERKEN Bedankt voor Deventer: W. H. Vele- la te Eindhoven; voor Zaandam: W. de Joode te Ede. Uniecollecte lijst 16 Lijst 16 van de jaarlijkse Uniecol lecte voor de scholen met de Bijbel is verschenen. In totaal is nu door 400 lokale comité's een bedrag van 195.850,90 bijeengebracht (vorig jaar door dezelfde comité's 178.487,37). Op de UJst komen de volgende plaatsen en edragen voor: Apptngedam f 729.75 (v. j. Dosthem f 38,01 (32.38); Sondel f 197.95); Wltmarsum f 289,50 269,75): Alte eer l 469.— 1342.—); Emmen f 525,25 493.75); fuld-Barge f 319,50 362,50); Nleuwleusen - 198,25 (172,—Rijssen f 1.385,80 (1.369,—); Steen wijk f 702.— (636,— Ernst f 567 -); Kootwijk t 279,10 (265,80); Schaars- bergen f 156— (146,46); Varsseveld f 754,— (096,75); Winterswijk f 1.182.16 (1.100,69): Hollandsche Rading f 200,— 1; Kockengen 381,92 1359.72)Lopik-dorp f 113,— (113,—1; ussum f 3.137,50 3.042.50); Laren N. H. f 456,50 427,25); Goudrlaan f 168,78 f 161.631; Nieuwerbrug aan den Rijn f 408.55 (398.55). Melodie en woord der Ethergolven ZONDAG 11 JANUARI 1957 Uverium I, 402 m. VARA: 8.00 Nw fi platteland; 8.30 Weer of geen Geestelijk leven. IHH .00 Vlooi en i Muzikale caiua met Illustraties; 16.15 Sport; 1 16.30 Vespers. NCRV: 17.00 Gereformeerde 8.18 kerkd; 18.30 Gram; 19.00 Nws uit de ken; 19.05 Samenzang; 19.25 De hulsvi «u* ou* mot Tlluaü; ~ÏÏJÖ''Cabaret" AVRO: I gewone man; 20.50 Cabaret; 2120 Gri IJ 00 Amus mui; IJ.30 Sportsplegel; 12.35 21.30 Sprong ln het Heelal, hoorsp; 22.10 Even afrekenen, Heren; 12.45 Orgelspel; Promenade ork en sol;,22.45 Avondgebed ei 13.00 Nws; 13.10 Meded of gram; 13.15 Verz lit kal; 23.00 Nws; 23.15—24.00 Gram. JazzmuxMCtS Volksliederen uit Engeland en MAANDAG 14 JANUARI 1957 Wales; 15.00 Clavecim bel recital; 15.15 Hilversum J, 402 m. VARA: 7.00 Nws; 7., 15.15 16.30 I 17.30 8.3( 18.05 Schweitzer 82 Jaar- VARA: Bariton 8.18 Gr; VPRO: 10.00 „Albert 10.05 Morgenwij- AVRO: 20 00 Nw mnaatlek;' 22 20 Gram; 22.50 Act; V weg.. meded; 12.33 V h ttel and 12.38 Uchte mui; 13.00 Nws; 13.15 I Middenstand; 13.20 Orgel en zang; 13.45 i vrouw; 14.00 Literair muzikaal recital; 14.30 De Balloncommandant, hoorsp: 15.20 Claveclmbelrecltal; 15.30 „60 Minuten vooj I boven de 60"; 16.30 Gram; 17.10 -Planoduo; rrsum II. 29» m. KRO 8 00 Nws; 8 15,17.30 Orgelspel; 1750 MUIUir comm; IBM 8.25 Hoogmis. NCRV: 950 Nws en Nws en comm; 18 20 Lichte muz. 18.45 Pari t; 9.45 Gram. IKOR: 10 00 Anders dan'overz; 19.00 Wie weet hoe?;Martnet. kt. caus; 10.15 Muzikale caus; 10.30 cello en plano; 19.35 A£t; _19.45 Regering»- Lutherse' kerkd; 11.30 Vragenbei De kerk. ln de spiegel denkt. 11.45 uitx. LandbouwrubriekDe Boer ------ de pers. caus.gedacht"; 20.00 Nwi gg j NCRV: 12.00 Godad volksliederen. KRO: 12.151 Doorsnee, hoorsp met Gram; 12.30 Apologie; 12 40 Uchte 1 12.55 Zonnewijzer; 13 00 Nws e 13.10 Dansmuz; 13 45 Boekbespi kleuters; 14 30 Radio Phllharm te; 1 d pauze; Kind van deze 15.40 De vliegende Hollander. Advertentie Pracht handen Uen nimmer Hot is do Hamamelis die het m doet Mag ik mee „Pappa als Mamma en u naar de hemel gaan, mag ik dan mee?", vraagt een kind. „Waarom mag ik niet mee?" Voor kinderen is de hemel wer kelijkheid, iets vanzelfsprekends. Zij leven met de gedachte aan de hemel en denken veel meer daar over-na dan ouderen vermoeden. De volwassenen in het vijandige leven worden zo bezig gehouden, geboeid door het gewone leven. Zij zitten zo vast aan de aarde. Hun plichten zijn zo uitgebreid en on telbaar, dat de eeuwigheid iets onwerkelijks dreigt te worden. En toch kunnen zij elk ogenblik afreizen. Pas zijn zij vol bravour onder een auto uitgewipt, om enkele seconden te sparen of zij denken al weer aan de gevaren van Rus sen en Nasser, over boodschappen en ruzies. Men moet nog gauw een brief posten, de telefoon gaat. Zij moe ten hun werk nog gauw even af doen. Een tel later staan zij in de eeuwigheid. Zijn wij gereed om zo maar uit onze dagelijkse beslommeringen over te gaan? Wat moet er ont zaglijk veel in ons veranderen, willen wij gereed zijn. Gelukkig zijn er kinderstemmen, die ons waarschuwen. Het kan zo gauw zijn. De minister van onderwijs, kunsiten en wetenschappen heeft meegedeeld, dat de uitkering ineens over de laatste vier maanden van 1956 aan de kleuter- Het is een zwak volk, dat zich alleen op de overheid verlaat Antirevolutionaire Partij, de studenten bij haar werk. Zij nodigt hen uit voor een tweedaagse conferentie, waar tal van actuele poli tieke vraagstukken besproken worden. De conferentie van dit jaar heeft gisteren en vandaag plaatsgehad in het Gereformeerde jeugd centrum „De Witte Hei". Een tweede aspect van het sociale vraagstuk is het arbeidsvraagstuk. In het werk moet je bevrediging kunnen vinden. We moeten en dit is mo menteel voor duizenden arbeiders onmo gelijk in de arbeid iets kunnen ge ven van onszelf. Onze geest moet er bij betrokken kunnen zijn, niet onze handen alleen. Vandaar de noodzaak, te streven naar verruiming van de taak van de arbeider, opdat hij ook in zijn arbeid mens kan zijn. Onopgelost Het derde aspect is het reeds ge noemde werkelijke sociale aspect. Met overigens alle achting voor de bedrijfs organisatie merkte de heer Ruppert op, dat men aan de top hieraan veel kan doèn, zonder dat er werkelijk een ge meenschap ontstaat. Tot op heden het „Het eigenlijke sociale vraagstuk dat van de verhoudingen tussen de mensen in het bedrijf. De overheid dient alle belemmeringen, die de reali sering van een werkelijke bedrljfsge- meenschap in de weg staan, weg te ne men." Tot deze conclusie kwam gister middag de eerste spreker op de confe rentie, de heer M. Ruppert, voorzitter van het C.N.V., die refereerde „Het sociale vraagstuk." De heer Ruppert zag drie aspi aan dit sociale vraagstuk. Allereers materiële aspect. Hoewel dit niet het voornaamste is, verdient het toch de aandacht, omdat de arbeid niet op één lijn kan worden gesteld met de andere economische goederen. Immers, de beid is onlosmakelijk verbonden aar arbeider, d.i. de mens. De loonvorming heeft zo een ethisch element: de ar beider moet er van kunnen leven. Andere eisen ten aanzien van de loon vorming zijn, aldus de heer Ruppert, dat met het behoefte-element wordt re kening gehouden, dat er relatie is tus sen loon en prestatie en tenslotte, dat er verband is tussen de hoogte var loon en het rendement van onderneming en-of bedrijfstak, de eis dus van de „vrije loonvorming". Dit laatste wordt door de liberele werkgevers en de socialistische arbei ders niet ingezien. Maar opgemerkt dient te worden, dat de ondernemers cn werknemers in de eerste plaats verantwoordelijk zijn voor de loonvor ming (dit ter verdediging van zeggenschap daarbij) en voorts dat de arbeider ln de eerste plaats bc- drijfsgenoot Is, mede verantwoordelijk voor de gang van zaken ln bedrijf en bedrijfstak. 14.00 V d Nws. 23.11 .Nooit- 20.05 De Familie 20.35 Amus muz; 2155 22.10 Kamerork - Lichte muz; 23. 7 45 Een 8.00 Nws t ber: 8.15 SportultsJ; 8-25 Gram; 9. zieken; 9 25 Waar voor uw geld: 9.3( am; 11.20 Gevar muz: 12.25 Voor boer Inder. 12.30 Landb meded; 12.33 53 Gram of i j| pole ork; 13.48 Grs 13.15 Metro- 14.05 Schoolradio; 14 35 Gram1 4 45 V d vrouw; 15.15 Kamer ork; 15 47 Gram: 16 00 Bijbellezing; 16.30 Pianorecital: 17.00 V d kleuters; 17.15 V d jeugd; 17.30 Gram; 17.40 Beursber; 17.45 Re- gerlngsultr Rijksdelen overzee P J Merke- 11 jnNed Nleuw-Gulnea de beslui 10 OO Orffrï*' k. 18 00 Orgelspel: lt 19.10 Hulsmuz; 19 30 Parlement KRUISWOORDRAADSEL OPGAVE PUZZEL No. 17 HORIZONTAAL: 5 Bekendmaken, 9 dochter van Laban, 10 broeder. 11 zang- noot, 14 bijwoord. 15 vrucht, 16 paar- dekracht, 17 stoomschip. 19 watering, 21 verkeerd. 23 van boos opzet vervuld. VERTICAAL: 1 Stoot, 2 bron, 3 stuk grond. 4 taai, dik, studieboek, 6 plant. 7 uitroep, 8 eenmaal, 12 bijenhouder, 13. vergissing. 16 meertje. 18 pahnmeel, 20 Ik. 21 xangnoot 22 bevel OPLOSSING PUZZEL No. 16 HORIZONTAAL: 1 Melkkoker, 2 ever. larie. 3 Paljas, oog, 4 knie, serre. 5 noen. steel. 6 Ineen. Edam. 7 kervel, ega. 8 Ee. ge, erf. la. 9 snor, ti. lot. VERTICAAL 1 Mep. knik, es. 2 Eva. non. een. 3 lelie. ergo. 4 Kr jenever, 5 klas, anees 6 oase. tel. R.I 7 KV"— fl. 8 ei Or ea glo 9 regelmaat. Sport; 18 40 Engel) te "1.10 Huismui.- 19.45 Houtblazersens; 20.00 krant; 20 20 Zuidafrikaans progr: 20.45 Wij dwaze mensen, hoorsp; 21.40 Orgelconc; 22.15 Boekbespr, 22.30 Orgelconc fverv); 22.45 NTS: 20.30—22.00 GRAMMOrOONPLATENPROGRAMMA DRAADOMROEP. Over de Je UJn. Maandag 14 Janua )S7 van 16-» uur; I. Franz Schube. impromptu op. 146 nr. 3 ln bes gr Adrian Aeschbacher, plano; II. Robert Schu mann Abendlled Enrico Malnardl. cello Michael Rauchcisen. plano; III. Frédëric Chopin Notturno Enrico Malnardl. Cello Michael Rauchclsen. plano; IV FeUx Me delssohn-Bartholdy Ronde Capriecioso op p - W - v Mr- '.- -nr.-, Felix Mendelsaohn-Bartholdy Ouvert. Mee- resttlle und glückliche Fahrt op. 27. Phil- harmonlsch Orkest van Berlijn oh*. Frttr vi fram UsM fkrafeane Rap sodie nr 2 Symphonie Orkest oh-. Artur Rodzinskl; Vil Frédérlc Chopin Concert voor plano en orkest nr.t ln e kl.t.op.ll Alle gro maeetoao Romance Larghetto Rond Vivace Alexander Unlnskv. plano Residentie Orkest olv WMiem van Otterloo; VIII Em manuel Chabrler Espana L'Orchestre de la Suisse Romende olv Erneat Ansermet; IX Leo Delibes Intermezzo et Valse lente uit Sylvia Phllharmonlacb Orkest van Mun- chen olv Fritz Lehmann; X. Camilie Saint Saéns Bacchana'e uK .iamson et Daltli Svmphonte Orkest van Bamberg olv Frttz Lehmann. XI Jean Sibelius Lemmlnkairen Symphonic Orkest van de Deci Een jongen van dertien is nog precies eender In'het weekblad De Her vormde Kerk is de jeugd pagina geheel gewijd aan lang, er was ook een bin nenkant van de toenmalige kerkdienst. Om te begin- (r ln de kerk heb ik de de kerkgang. Eén bijdrage preekstoel "beschermd. Vlak mige predikanten gebrud- berijmde psalmen geleerd. bevat -herinneringen nan - - 1 •--«««- - ---- - - voor het uitspreken de kelijk de kerkgang vroeger. Wij zegen, als de buitendeuren. lir.g •- nemen daaruit enkele ge- al werden geopend, trok wenstemmen" vele couplet- namelijk de koster weerszijden va gordijntje deelten over. afwisse- In een tijd, dat er nog ,-,ci .mannen- en. vrou- fesskHiclen-met-één-gezang'' waren, hebben wij veel psalmen gezongen. Als ik TK heb natuurlijk ook be- hoord tot de vele jongens die regelmatig naar de kerk „moesten". Dat wil helemaal ten te laten zingen de kansel Gezang 114 Oude Bun- die bijna allemaal dicht. Er del, de dominee van de kan- ken, dank ik dat aan de waren predikanten, die hiel- sel af de organist horen tijd, i den niet 1 'k beb er eens een h°ren 'ni'êt zeeëen~dat*ik dat^ltïfd roePen tegen de stovenzet- lang tussenpingelen alsje- andere, het deed -* ctör Hip al Honrftn orionHp- Kliafl" TAin Ai-aanief ie (Ann 1,'ïV i„AA1 MgM| i last heb ondervonden. zeer veel psal- .werden gezongen. Niet sommige onzingbaar, ster, die al deuren opende: blieft". Die organist is toen lijk niet veel toe. In elk ge- Juffrouw, laat die deur misschien direct met z'n val: elke psalm is dicht; ik waai hier hele familie buitenkerke- lied, nog bijna woordelijk. Na tuurlijk. er waren eveneens heel wat. waar ik niets meer van weet. En verveeld heb ik me dikwijls. In kerkbank in in de buurt van Amsterdam, waar -mijn grootvader pre dikant was en waar ik na 20 jaar noe eens een keer in mocht zitten, .zag ik tot gebed of een klaagzang en dat zijn do- eigenlijk de enige liederen, kwam op tijd klaar die men werkelijk z i n- g e n kan. En ik kan het wel eens zeer missen, ook voor mijn kinderen, dat in vele hedendaagse kerkdien- gemeente SngenTmindeTstijlvol. Maar destijds de kosters degenen, jj«a h*Hn" met al die stijl, heb ik toch die de verschillende vak- dikwijls het gevoel, dat de ken pachtten van de kerk- verantwoorde meesters. ken die "ik in mijn jeugd" weg!" Dat 8ebrek aan sücb" l>3k geworden heb gehoord, herinner ,k me preek van die morgen. alles wat gemoe- H'de mét zijn liturgie. En nog iets over die ge- kerkgang gemoedelijkheid heeft inge boet, Ik weet wel: In de tweede plaats: 'z'u "hadden da"n h?b. «KM het meest gehad. r die pachtsom het recht niet aan preken, die hele i hun gehuurde vak de verhandelingen EK; ei(L"1",,stS!lehni.S KÏ3 Ik gevwrlUke' dingen nlaatsengelden op te halen, bfSaid!„°"d",re?«°'.Am! letters gekrast in het blad want met liturgische centra, ten eigen bate. Natuurlijk n dat soms paramenten en n :£[e dingen, mag je de bank sleutel van de pastoriedeur En, zoals zovelen in die jaren, heb ik in Amster damse .kerken ruitjes zit- ook: calotjes. thmdlHp heat in die konden kosters, die aan vroeger denken genacht. ten tellen, In die jaren wemelde het in die grote, vaak kille en 's winters tochtige kerken, van fhannetjes met calotjes. Op één recordochtend heb ik er de predikant eens 64 geteld. Meestal ten die mannetjes use— ui» c- ook ro°ge zijn. Maar aan de "heïekerk'haddVn die preken, die een bijbels niet overal zelf rerhaal beeldend in mijn .u„. .„«stal haalden ze leven zetten, zodat Ik er Iets geen enkel dubbeltje op. *on b'n want Amsterdamse kosters n°S predikanten dank- toen heren. Ze had- ba«. dle bu" Preek m'1 Ook als ik denk aan de den dan bepaalde vakken mU: met de gemeente, wat familiare wU«e, waarop de predikant soms een te bankbewaarders erg hoestend gemeentelld zetsters, de tegemoet kwam. 'k Heb wel r woestijnen doorwandelden, mij aan koningshoven brachten en in de spelonken der profeten, en die me de gelijkenissen des Heren zo Zo kwam het. dat ik nabij brachten, dat ik nü ging op. Je kunt je tegen- vooreer het dropdoosje ee" tZf|" jjj;™ Qude nog gebeuren, woird e eenvoudig met jtnm_ "jet mijn meisje ae uuae de dominee werd toe- Kerk binnenkwam rïrdig eenvoudig meer voorstellen, dat zo iets heeft bestaan: rijen manrie tjes met calotjes. Overigens, eerbied was er wèl; als de diaken 'met de collectezak kwam, gaven ze met de ene hand iets in het zakje en met de andere tilden ze even dat petje op En k heb °°k wel Trouwens, tegen die tocht op een volle kerstmorgen buitenkant werd ook de dominee op de nog wel, toen het bij som- van met z< gereikt, er Iets uitnam, ook werk el Hk voor de van de dienst ntet hoe«4l«' Je ">u RHna aai eeesfelHke drop raan ge loven. werd opgewacht Er - dit alles nog rest door de bankbewaarder, die veel te zeggen zijn. 'k Heb ons toeriep; „Hier mag ie alleen naast mekaar zitten." We dat schoven zijn vak maar in., een willen betogen, het verleden wei lessen kon inhouden voor het heden. Want ik mis- ging toen graag naar de r de kerk. En een jongen van n op zichzelf dertien was toen heus niet heel veel be- anders dan nu. o QVER de Vierdaagse spreken wij in ons land nog maar alleen voor wat betreft de wandelsport. In Ame rika spreekt men er al in andere zin over. Daar is een discussie begonnen over de mogelijkheid en wenselijkheid van een vierdaagsewerkweek. Wel een bewijs overigens, hoezeer de tijd voortschrijdt. Bij ons is de dis cussie nog nauwelijks op gang over de v ij f daagse werkweek. Vraagstuk ken betrekking hebbende op de pro ductie en daarnaast met name ook problemen van geestelijk karakter we noemen nu alleen maar de vrije tijdsbesteding zijn hierbij in het geding. Terwijl wij ten onzent thans in het materiële vlak geplaatst zijn voor de noodzaak ener bestedingsbeperking, zullen we bij invoering van een vijf daagse werkweek geconfronteerd wor den met de problematiek ener bestcdingsverruiming, te weten de besteding van onze vrije tijd. Intussen, in Amerika is de vijfdaag se werkweek al vrijwel gemeengoed niet gevallen op de onder-1 geworden en daar wordt dan nu het op de bedrijfsgroep en gesprek gevoerd over een blijkbaar volgende etappe: de werkweek van vier dagen. We lezen over dit gesprek in het jongste nummer van het week blad „Economisch-Statistische Berich- ciale vraagstuk blijft onopgelost. Om juist hier verbetering te brengen hebben de protestanten zo'n belangstel ling voor de structuur en de rechts vorm van de onderneming. Hun doel is, werkelijke samenwerking tussen de groepen, waarbij de verantwoordelijk heid voor de onderneming berust, bij de ondernemer, het kapitaal en de ar beid. De overheid kan hier veel ter goede doen en zal de wettelijke be lemmeringen moeten wegnemen. Maar, zo besloot de heer Ruppert, een volk toont zich een zwak volk, wanneer het zich alleen maar op de overheid verlaat. Er is een verant woordelijkheid in eigen kring volk moet niet nalaten, deze verant woordelijkheid te realiseren. Zwarte lonen Het is begrijpelijk, dat na een rie, waarin zoveel problemen werden besproken, een levendige discussie ont stond. Onder meer wérd de heer Rup- pett gevraagd, zijn mening te geven over de zwarte lonen. Hij antwoordde, dat hij het onjuist vond, dat de over heid normen vaststelt, waarvan men van te voren weet, dat ze niet nage leefd kunnen worden. Overigens zondigt de overheid ook tegen haar eigen re gels. Het euvel is niet te bestrijden door de arbeiders strafbaar te stellen. Gezien het grote percentage losse ar beiders in de bouwvakken, zal het heel moeilijk zijn, de zwarte lönen tegen te gaan, aldus de heer Ruppert. Jubilea Ds. J. P. A. Ie Roy te Zeist,, emeritus predikant van de Nederlandse Her vormde Kerk, wordt vandaag 80 jaar Hij werd te Amsterdam geboren er. deed in 1903 zijn intree te Vlagtwedde, waar hem i.v.m. zijn benoeming tot voorganger van de evangelisatie te Almelo eérvol ontslag met de be voegdheid van emeritus werd ver leend. Bijna vijf jaar later keerde ds. Le Roy weer als dienstdoend predi kant in de Hervormde Kerk terug. In 1925 deed hij zijn intree te Almelo. In 1943 verkreeg hij emeritaat. Zijn gezondheidstoestand laat geen viering van deze verjaardag toe. Niet-Delftse ingenieurs Onlangs is opgericht een „stichting register van degenen, die de aanduiding ing. achter hun naam mogen voeren". Deze stichting is in het leven geroepen als gevolg van het in mei 1955 aan de staatssecretaris van onderwijs, kunsten en wetenschappen uitgebrachte rapport over de titulatuur van niet-academisoh gevormde technici. Zij is opgericht door het Koninklijk Instituut van ingenieurs, de Vereniging van Delftse ingenieurs, het Nederlands Instituut van middel bare en hogere technici en de vereni ging van afgestudeerden aan middel bare technische scholen. Advertentie GEWRICHTSPIJN Als de kou zich vastzet tussen spieren en gewrichten, leg dan Thermogène watten op de-.^ pijnlijke plek. Een heerlijke warmtebron, die pijn en stijf- held verjaagt. Thermogene a STILT PIJN DOOR WARMTE 47. Zo bezocht hij meermalen een schatrijke no taris, wiens huis een museum geleek van ech te antiquiteiten. Deze heer bracht hem de beginselen van de antiekverzamelaars bij, maar na enige tijd zag de notaris hem niet meer terug, omdat Dr. Kui pers zijn verdere licht opstak bij een oucfe adellijke dame, die door haar woninginrichting liet zien, hoe antiek eigenlijk moest worden toe gepast in voorname meubilering. Anton bouwde in gedachten ook aan een nieuw huis en begon hoge honoraria te berekenen. Het geld begon hij met andere ogen te be- _.en. Ja, hij begon er eerbied voor te krijgen, zodra hij goed ingezien had, dat dit van grote betekenis was voor het bereiken van zijn c'>el. De beroemde professor Kuipers zou wonen in één der mooiste huizen. Het zou niet alleen rijk, maar ook bijzonder gemeubeld zijn. Rijkdom was een giote macht en van heel grote beteke nis voor de positie van de mens. Een zijner patiënten, een bankier, rekende he". zich tot een eer de dokter in te wijden in de kunst van het geld beleggen en Dr. Kuipers bankrekening groeide van twee zijden. Maar hij wachtte zijn tijd af. Niet bij stukjes en beetjes. In eens zou hij uit cl; hoek komen. Dat alleen zou indruk ma ken Wacht maar mensen, .Anton Kuipers kom*, wel waar hij wezen moet. Alleen jammer van die verloren jaren. Nee. die ontmoeting met Ada heeft niets geen indruk op hem gemaakt. Wat is. vergeleken bij de overwinning, die haar man bezig is voor te bereiden, het simpe- De glazen knikker 4loor KA HL WENT le, dat Vera Meilink wil? Alleen met zichzelf in het reine komen. Ze wil weten wie zij eigenlijk is en wat ze doen Ze wil geen wereld winnen. Ze verlangt naar geen grootheid. Ze is zelfs bereid om alles op te offeren, wat ze nog bezit. Als ze het maar Als ze maar weet. dat het goed is, wat ze doet. Ze wil ook op haar post blijven en zonder eni ge klacht ver Ja r leven, indien ze maar weet dat haar man juist dat behoeft. Als ze maar zeker wist, dat geen andere vrouw meer voor hem zou kunnen zijn. Dat eigenlijk geen andere vrouw ooit meer voor een man is, dan de ver zorgster van zijn huis. Dat alle beweringen over eenheid en samengroeien uitvindsels zijn van romantische schrijvers en dichters. Ja, als ze dat wist Maar dat weet ze niet Er zijn altijd twee Vera's in haar. Er is er nog één, die meer verlangt, die verlangt en lijdt, cTe liefheeft, die op wederliefde hcop* Dat is die Vera Meilink, die eens een 'ar:<?f •->■ (er- hield en die een man aan een ande. ontsla 1. Die heeft daarvoor alles opgeofferd, ook het uitzicht, het in kinderlijk geloof zeker geworden bestaan van een eeuwig leven. Die Vera Meilink, wil graag iets daarvoor te rughebben en met deze persoon in haar binnen ste heeft ze strijd en haar strijd is zwaarder dan cJ.e van haar man. Daarom ia haar uiter lijk zo peinzend. Ieder, die haar kent, roemt haar om haar zacht en liefelijk karakter. De c'.enstmeisjes, die ze gehad heeft, snikten bij het weggaan. Groentenboer en melkboer zijn vol lof over haar. (Hoe weinig wordt aan het oordeel van deze mensen waarde gehecht, hoewel zij scherp zien). De vrouwen, die haar kennen, prijzen haar huiselijke deugden. Als moeder is zij onovertroffen. Zo sterk is de ene persoon in haar ontwikkeld, dat ze haar kinderen opvoedt in een geest, waarin de lie gende Vera Meilink ver is. Het is haar, of ze hen wil beveiligen voor die tweede persoon in haar leven, waarvan ze vreest, dat hij ook in hen zal leven. Hoewel ze nooit echt bidt, is eigenlijk haar hele leven één gebed voor die kinderen, dat zij toch maar niet gestraft mo gen worden, voor haar daden. Een gebed, ge boren uit vrees. VEERTIENDE HOOFDSTUK De augustuszon blakerde het strand. Vera Meilink leunde in een strandstoel. Ze zat zo, dat ze nog het oog kon houden op de kinderen, die met zand en zeewater speelden. (WOKDT VERVOLGD) J^IET overigens, dat men er in Ame rika nu reeds aan toe is. Deskun digen achten een vierdaagse werk week op korte termijn niet te ver wezenlijken zonder dat grote schade zou worden aangericht aan de econo mie van het land. Er is uiteraard ook in Amerika een zeer hoog niveau van werkgelegenheid en wanneer men de werktijd met een 20 procent zou inkorten, zou dat neer komen op een daling van het natio naal product met een gelijksoortig percentage. Met als resultaat: tekorten aan allerlei goederen en diensten. Op langere termijn nochtans en mits geleidelijk ingevoerd, acht men de vierdaagse werkweek wel te reali seren. Men neemt aan, dat de Ameri kaan nog binnen de eerstkomende tien jaar gemiddeld in 32 uur dezelfde hoeveelheid goederen en diensten kan voortbrengen als thans in 40 uur. Dan echter zou de Amerikaan af stand moeten doen van iedere toe neming in zijn materiële welvaart. Wil hij wat te verwachten is èn meer welvaart èn bovendien de vierdaagse werkweek, dan zal hij in plaats van een jaar of tien nog een twintig of dertig jaar moeten wachten. Aan de bevordering van de vier daagse werkweek, zo betoogt men in Amerika eveneens, zou ook de ar beidswetgeving nog het een en ander kunnen doen. Men denkt daarbij aan een verlaging van de grens waar de overuren beginnen. Men denkt ook aan afschaffing van het verbod om langer dan acht uur te werken, een verbod dat de Amerikaanse arbeids wetgeving thans nog kent. J7R zijn echter aan een vierdaagse werkweek nog enkele andere problemen verbonden, die men in de Amerikaanse literatuur over dit onder werp eveneens tegenkomt. Daar is in de eerste plaats het ge vaar, dat vooral weinig geschoolde arbeiders van de straks bereikte vrije tijd gebruik zullen gaan maken om er allerlei baantjes bij te nemen. Dit schijnt nu bij de vijfdaagse werkweek reeds het geval te zijn. Hoe korter de werkweek, hoe groter het tekort aan geschoolde arbeiders. Men acht ook het gevaar niet denkbeeldig, dat velen twee baantjes van 32 uur per week zullen gaan zoeken. Van invloed op dit laatste zal uiter aard het loonniveau zijn. En dan komt weer een ander probleem om de hoek, Het is dit probleem: dat er ten slotte niets goedkoper is dan werken en dat vrijetijdsbesteding nogal wat geld pleegt te kosten; er zijn dan immers veel meer kansen om geld uit te geven. Zoals gezegd: dit alles is nog toe komst. Maar zoals van elke toekomst, geldt ook van deze: zij is in feite reeds begonnen. De discussie, in Amerika op gang komende, plaatst ons wel zeer duide lijk voor de noodzakelijkheid ener doeltreffende bezinning op de proble matiek, die hier in het geding is. Het is een problematiek, die het materiële vlak, hoe belangrijk al op zichzelf, nog vèr te buiten gaat. Advertentie t Zuiver en ontsmet i mo huld met de h e 1 d e IllV vloeibare D.D.D. GENEESMIDDEL TEGEN A H A UR HUIDAANDOENINGEN W H W U W VLOEISTOF 1.20 - BALSEM I.S0 ZEEP 0.90 Ds. J. Firet adviseur van de Geref. Jeugdraad De Nederlandse Gereformeerde Jeugd raad heeft ds. J. Firet, gereformeerd pedikant te Rottedam-Charlois. ver zocht de directeur, prof. dr. ir. H. van Riessen. als wetenschappelijk medewer ker ter zijde te staan. De Nederlandse Gereformeerde Jeugdraad is het lan delijk orgaan voor beraad, overleg en advies voor de jeugdzorg en de jeugd beweging.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 2