EZ) IP PE1 SPUI e viae/ 'TIEN JAAR PODIUMJ BRUNO WALTER REPETEERT MOZART als mens en componist Mariaverschijninger e„ wondergenezingef Cultureel venster ZONDAGSBLAD ZATERDAG 12 JANUARI 195 Bij een halve- feest Jifiniiiiinniiiniiiiniinniinminiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii PORTRET VAN EEN KUNSTENAAR „Iemand kan in zijn ziel een grote haard hebben en niemand komt er zich ooit bij koesteren en de voorbij gangers bemerken enkel maar 'n klein beetje rook die boven uit de schoorsteen komt en dan gaan ze huns weegs." Het is een citaat uit een brief, die Vincent van Gogh aan zijn broer schreef na zijn moei lijke werk als prediker in de Borinage. En dit citaat zou ik willen gebruiken als de lijst om het portret, dat ik Henk Badings wil voorhouden ter gelegenheid van zijn 50ste verjaardag op 17 januari a.s. Is er wel een meer passende omlijsting juist om dit kunstenaars portret mogelijk? „Tonica" heet het huis dat in Bilthoven verscholen ligt tussen diepten de bomen. Weinig voorbijgan gers weten het; ze letten niet op. En slechts als in het Badings eerst gekend, toen kwam extatische lofzangen, door de ten van gruwelijke verschrik kingen naar de tedere verrukking van de Godsstad. De extase van het ontdekken der muziek heeft donker iets van een lichtschijn sel uit het venster door groen dringt, dan beseffen toch niet op eiland te lopen. „Tonica' weet u wat dat betekent? Het is een muziekterm en betekent: grondtoon. De basis dus van een muziekstuk. „Tonica" op het huis in Bilthoven wil niet al leen een muziekterm zijn. In deze benaming is meer opge sloten, ze wil ook basis van een leven verbeelden, de grondtoon olluclJ>^reiuli vtul u, n i^^>C Van de melodische exta: de verschrikking van miskenning en afgunst en nu is er gekomen de verrukkelijke rust door de we- onbewoond tensohap, uitgedrukt in zijn Psal mensymfonie met de woorden van Ps. 67 over Gods aanschijn, dat over ons allen zal lichten. Op die hoogte wandelt Badings. Gezonde muziek nist in dit huis: Henk Badings. En nu wilde ik dat ge met mij dat huis betrad, dat ge met mij de maaltijd in dat huis gebruikte, dat ge met mij luisterde naar wat de r zegt en warmde aan die „grote haard", zo als Vincent van Gogh schreef. Ja, dan zoudt ge bemerken dat het woord Tonica een diepere zin heeft, dan zoudt ge zien dat dit leven niet atonaal is, dat dit le- vastomschreven „toon- te vangen? En dan meen ik dat de mens zich in dit opzicht niet onderscheidt van de componist. tase kwam hij door een dissonerend harmo nisch dal tot de verrukking van de totale en tonale klankvloeiing. De soms wat tragische ondertoon zijn vroegere werken is Engelse Verfdoos Bij Bert Bakker-Daamen N.V., Den Haag, is onder de hierboven genoemde, originele titel een bun del verzen in het licht verschenen, geschreven door Pierre Kemp, de oude Limburgse dichter met het jonge hart en de oorspronkelijke geest. Het is een jubileumuitgave ter gelegenheid van het bereiken van de zeventigste verjaardag van de dichter. Zoals gezegd: een bizon- dere gedachte, op 32 verschillende kleuren en tinten evenzovele korte gedichten te schrijven. Wie zoiets onderneemt moet een visueel aan gelegd man, die bovendien over schildersogen beschikt, wezen. Natuurlijk kan men van te voren de algemene bedenking inbren gen, dat de inspiratie wel nim mer zo systematisch te werk gaal dat zij zichzelf over het gehele palet gelijk blijft. Grote poëzie is dit dan ook inderdaad niet, maar wel geestig, dichterlijk-vernuftig, speels-kinderlijk en op meer dan een plaats raak van beelding en verbeelding. Als bundel van orga nisch bij eenhor ende verzen geeft dit werk een welkome aanvulling van het beeld, dat men van de dichter Pierre Kemp reeds had- C. R. ROMAN OVER: GILBERT CESBRON „Vous verrez Ie ciel ouvert Het is altijd de moeite waard een boek van Cesbron li band te nemen. Bij hem geen eindeloos uitpluizen van pathol gische gevallen, geen naspeuren van allerlei doolwegen erotisch gebied, maar een liefdevolle benadering van mar schappelijke en ethische problemen, een warme sympathie v<x al wat lijdt. van de werkelijkheid Tot zover is het verhaal dui lijk; de bedoeling van Cesbi is te demonstreren, hoe leugen: verschillende schakering grondslag liggen aan verse! ningsverhalen. Bij Odette is 1 de prestige-leugen èn de leug om bestwil, nl. om de gene:: van haar moeder te forceren; de kleine Louis is het de ee nuance. Bij het veertienjan meisje komen daar nog bij mythomane trekken in haar kan De dichter Jan G. Elburg (geb. 1919) ziet de werkelijkheid, blij kens de titel van zijn jongste dichtbundel, als een vlag: iets kleu rigs, iets met banen en iets bewegelijks. Dit mag voor een experi menteel dichter een bijzonderheid heten, want deze lieden zijn door gaans meer in zichzelf dan in de wereld om hen heen geïnteres seerd en voor zover zij hun aandacht van zich af naar buiten rich ten, overvalt hen doorgaans een sterk gevoel van onbehagen. EI- enigszins aparte figuur onder zijn experimentele kunstbroeders. Een geweldige opgang heeft ge maakt „Les Saints vont en enfer" (1953), waarin hij tekent het moeilijke, gespleten leven der prè- tres-ouvriers en het arbeidersmi lieu. waarin zij werken. In „Chiens perdus sans colliers" (1954) is het thema het probleem der verwaarloosde jeugd en de ge stichtsopvoeding. Zeer grote be kendheid verwierf het toneel stuk „II est minuit, docteur Schweitzer" (1952), dat de man van Lambarene ten tonele voert ter. Anders staat het met Claii op het moment van zijn interne- ze heeft een fout der liefde begj ring als Duitser-Elzasser bij het en is, door haar vriendinne begin van de Eerste Wereldoor- voortgestuwd, verder gegaan log Velen zullen het ook op het haar woorden dan mocht. Cesbr witte doek hebben gezien. heeft zich beijverd psychology In zijn laatste boek gaat het te verklaren, hoe de kinderen over de Maria-verschijningen en hun verzinsels kwamen en hoe de daarmee gepaard gaande won- volwassenen die zo gemakkei dergenezingen, met als secondair als thema de beschamende arbeids omstandigheden op de grote wer ken als het aanbrengen van stuw dammen en dergelijke. het Midden in de handeling plaatst laatste bladzijden,""dat protestants lezer moeilijk vaardbaar is. Als Claire, onder hoede van de pastoor, haar bi zal beginnen, wordt ze door Odette. Deze laatste onzichtbare hand gekeerd naar stuwdam, ziet, wat ze nimmer zag. en hoort een stem, ook u-dedans d'elle-m* Moeilijk aanvaardbaar wachte slot op 4 de componist Badings onderbroken geweest door het speelse en dartele van een door zichtige-polyfonie, doah keerde la- A bepaalde accenten te- ieven hij dan ook een uitzonderlijke plaats in ons muziekleven in. Zelfs het internationale muziek- rug. Wat niet terugkeerde wat hij zelf noemde bijten de humor. Daarvoor is in de plaats gekomen bevrijdende blijdschap. En ten slotte is hij gekomen tot centrum" heeft. Maar ook, dat dit b®t ontdekken der i lijkheden van deze tijd: de inge nieur en de muzikant gingen nog veel nauwer samenwerken. Het heeft geen zin in een cou rantenartikel de verschillende wer ken van Badings te analyseren. Aanstippen wil ik slechts dat de naam op zijn huis ook bepalend geweest voor zijn kunst: het to- leven zich moet en eerst kan wikkelen terzijde van de grote weg, buiten de drukke en beweeg lijke stralenbundels van de elkaar bevechtende schijnwerpers, afge sloten van de atonale geluiden in samenleving en kunst. Het leven van Henk Badings be gon eigenlijk al wat terzijde van het normale leven van een kind. Op 17 januari 1907 in Bandoeng naliteitsbesef bleef de grondtoon. geboren, verloor hij al heel vroeg de basis voor al zijn werken. Ook =|j muziek. Ja, ik wilde dat ge u met mij verwarmde aan die grote haard van Badings' muziek, waarin zijn ziel zich heeft uitgestort. Met de ze wens, ontleend aan Vincent van Gogh. wil ik het portret besluiten en het als vriend aan Henk Ba dings voorhouden, als dank ook uuiMuer d°°' *"mis en ticbron. die hij gemeïn heeft met d°°r muztek "U simpelheid te betrachten; gehoord te worden ondanks een gewoon woord veel kamermuziek (strijkkwartet ten, trio's, etc.), pianowerken, or gelmuziek, liederen en koorwerken (o.m. cantates), opera's en ballet ten, enz. enz. het is alles een enorme produktie en toont duide lijk de nimmer uitgeputte inspira- taal te maken. Ziehier ving van een avond waarvan de eenvoud sommigen opvallend t>q tam misschien wat gezocht zal lijken, i de oorspron- hij drie dorpskinderen. Ödette, de vroegwijze, haar jonger dinnetje Claire, de zuivere, kleine Louis, instrument handen komt door het zien van een film over Bernadette Soubirous, het herderinnetje van Lourdes, op de >vccl «,u.ucuo„a u cueJfl§ gedachte, dat Maria ook aan haar die op ,Yaar v ag antwoord, zou kunnen verschijnen met als ee„ zekere breedvoerigheid. 51 w :volg de genezine haar moeder, die al sinds - le jaren ziek is. Naast haar kin derliefde werkt in haar ook de gel dingsdrang, de begeerte in het middelpunt te staan van de aan dacht der dorpsbewoners, zij, de genoegen aan de simpele beschrij- de grootste componisten uit de ge- CORN. BASOSKI. -u m nu kaseerd OP verschillende t I land. Niet dus <e»> hebben immers het tonali- tertsbesef door het bezitten ving van wat hü ziet bijv^rteeld moe,en derde h, op een reia m Frankrijk. Ergens toegewn. ze De bergen De bergen steken het licht in hun zak i beschrij- herbergiersdochter. de bergen, mand veel goeds verwacht. Om dat ze vreest niet geloofd te zul len worden, schakelt ze het broer tje van Claire in en leert hem zeggen, hoe te doen: als t meisje zelf. wier getui genis ze nodig heeft om vertrou- te wekken. Fantasie-machine de pieren laten hun a de moeder van Odette in haar kenkamer. Vermoedelijk heeft Cesbron deze bladzijden ervaringen uit 1 deva artsoorden verwerkt. 1 spreekt van een enquête en l klaarblijkelijk de indruk gev van gecontroleerde feiten. Voor Katholiek, die met de verhal van verschijningen te Lourdt Fatima, Banneux enz. vertroui is, is dit alles aannemelijk zeer zeker een ander slot aan h boek bevreemdend zijn g< Als onuitgesproken voor voor een visoen-stelt de schrijn liefde en zuiverheid des harten, heel overeenkomstig zijn eigen der en moeder en als compensatie verschillende tonale centra, daarvoor dook hij onder in de "lfc ,n *,,n D' meest exacte studie: die voor elektrotechnisch ingenieur en la ter voor mijningenieur. En zij het in een geheel andere functie en met een geheel ander doel, even als Vincent van Gogh in de Bori nage, werkte ook Henk Badings in de mijnen, in Schotland. Cum lau- Onder de vele letterkundige de werd hij in Delft voor had hij echter reeds zelfs in zijn radiofonische en elek tronische muziek meen ik dit be sef te kunnen constateren. Vindingskracht Wat Badings' muziek echter bo venal zo boeiend maakt is de me lodische vindingskracht. Dat juist En tijdschriften, die land de oorlog heeft geteld weinige, die 't nog telt, nam en neemt „Podium" een eigen plaats in. Het heeft zich langzamer hand ontwikkeld tot 't blad van de experimentele avant-garde vervult als zodanig had hij echter reeds een dit gebied: Badings maakt muziek kan men 't een apart karak- de Verdediging laude-diploma als componist van al die elektronische geluiden, ter ontzeggen. werkelijkheid v, ontvangen: de uitvoering van zijn zoals Eerste Symfonie door het Concert- Abel' gebouworkest o.l.v. L. M. G. een Arntzenius. De muziek speelde hem tijdens de ingenieursstudie al zijn melodieën, d: parten en een korte tijd composi tieles bij Willem Pijper heeft hem wat technische houvast gege ven. Tot de zgn. „school van Pij per" wil ik Badings echter niet rekenen; daaraan ontgroeid zijn ballet ..Kain Elke klank heeft bij hem spanning, een dynamisch verloop. En zo is dat ook met toont derhalve op de vraag waarom de jongste ger te erkennen, zal men een mo- schrïjversgeneratie zo'n armetieri- raai kunnen scheppen.... die al ge indruk maakt. Dit antwoord thans de Macht binnen zekere (uit 1947) is angstig actueel nu; grenzen van Waardigheid en rede- in deze dagen van de Hongaarse lijk fatsoen zal kunnen houden, vrijheidsstrijd, nu de woorden vajl Deze bloemlezing uit een blad, bewogenheid, die aan dit drama waarin door de jaren heen de gewijd worden, vloeken met de experimentele dichtkunst een onmacht tot daden en dienen om steeds grotere plaats is de vrees te verbergen, dat ons gaan innemen, eindigt hetzelfde overkomen zal. met een gedicht van Remco Campert, dat wel Rodenko schrijft dan; „Er wordt niet toevallig als sluit- het ogenblik veel gepraat over stuk gekozen zal zijn. Het :g van Europa. In js jn ieder geval leer- valt er niets te ver- zaam voor hen, die de klippen gaan zich gelaten verdrinken zijn diep verlangen zij trekken de golven over zich derteken, dat zijn lauwe paroehi- - "°n naar hun herder zal toedrij- Hij betracht echter .voorzich- hardheid, zoals we die kennen 'r' j sympathieke figuur, is ge- zjjn boeken, waaruit een gr ïgd de echtheid der verschijmn- mensenliefde en veel meegevoJ nemen, gedreven door met al wat wordt verdrii spreekt. De maan roert partjes appel door het water ditioneel getekendT Christen. Deze humanitas heeft hem i het tweede thema van het bi ingegeven, de hekeling van trieste arbeidsomstandigheden rrote bouwwerken, de gebr kige legering der werkers, de volledige en slecht-gehandhaafó grote bogen zijn getrokken en zelfs aan de enorme bogen van een Bruck ner deden denken. Voor alle ge bruikelijke e ongebruikelijke hij volkomen heeft Badings gecomponeerd, ooit toe be- strumentaal dedigen; wij zullen doodgewoon moderne poëjje alleen De bloemlezing, die uit de eerste opnieuw moeten beginnen. Dat negatief verschenen wü natuurlijk, met zeggen met ■»i*rh facet een schone lei.... wij kunnen een verscmjnsei Kunnen wadi ?n erfenis van zoveel eeuwen niet deren. Ik citeer alleen de 'dé pardoes ongedaan maken, maar eerste strofe: wij zijn al een heel eind, wanneer „Poëzie is een daad van wij eenmaal het archimedisch bevestiging. Ik bevestig punt hebben gevonden T tien jaargangen derhalve een typisch facet van 't naoorlogse literaire leven; dat zullen zelfs zij, die voor de acteurs op dit podium niets beter hebben dan rotte tomaten. Guillaume Landré en Piet Ketting. Wat zou verder te zeggen zijn over de levensloop van Badings: in 1934 hoofdleraar compositie aan het Conservatorium in Rotterdam, daarna verbonden aan het Muziek- lyceum in Amsterdam, in 1941 di recteur van het Rijksconservato rium in Den Haag als opvolger van dr. D. L. Walther Boer en na 1945 als componist levend, eerst in het afgelegen Vierhouten, daarna in hei rustieke Biltihoven. Een conservatorium bezocht Badings niet en is het niet typerend, dat een groot deel van onze beste mu sici dat niet deden. Toch is Ba dings zelf de beste pedagoog, die men zach denken kan. Op de hoogte i het samenleven ge leerd, het heeft hem de blijdschap van de echte vriendschap en de haat van de afgunst gebracht, het heeft hem de betrekkelijkheid van de menselijke liefde en de onver gankelijkheid van Gods liefde doen beseffen. En het heeft hem uitein- ook wel moeten toegeven, samenstellingen Citeren uit een bloemlezing is W1J ,een nerwaaraerwg gjieen leef." omponeerd, in- derdehands werk, maar dat wil aanpsdtken... De Westerse cultuur vocaal-, In elk ik dan toch wel leveren muziek toe. ge- betreft een artikel van gedicht van Remco Cam- dat ik leef, dat ik niet M. BEINEMA zonde, krachtige muziek, muziek die alleen maar op die hoogte pert. Badings kan worden ge- Rodenko': feit dat de Cultuur slechts bestaat bij de gratie van de Macht.... ..Verzoening met de Slechts door de organische schreven. En als zodanig neemt soldaat" is bedoeld als antwoord heid van de Soldaat en de Bur- Daamen N.V., Den Haag, 195«. delijk gebracht op de verrukkelijke symfonie zo begint grammofoonplaat, waarop Bruno Walter met het Columbia Sym phony Orchestra de Symfonie „Mijn vrienden, laten we het proberen", zegt Walter op de plaat. En dat is de sfeer rondom Bruno Walter tezamen met zijn musici: samen proberen de mu ziek van Mozart te benaderen. De muziek die in 1783 een 27-jarige jongeman in enkele dagen in Linz schreef, toen hij met zijn jonge vrouw daar de gast was van Graaf Thun. Mozart moest nl. toen op zijn terugreis van Salzburg Wenen onverwacht „im Thea- de maan roert zijn zilveren staart hij lacht omdat hij een vis met varende schubben is beneden in het water. Verscheidene gedichten getui- »en van een ontwakend, zij het ïog aarzelend, optimisme: Onder de belichting van een heuse dag blijken wij schrap te staan, zonder hoogmoed, zonder masker diepvoelend ar voorzich tig diplomaat, blijft zeer gereserveerd en beveelt nen,~~de geestelijke "verwüderS rustig afwachten en der mannen, die, gescheiden nauwkeurige observatie dc hunnen, nergens enige onba aan. zuchtige genegenheid vinden- Vlak naast de kinde- Op het kruispunt der beide tbs ren staat Michel Legrand, ma's staat de figuur van Mieh' vurig Katholiek, die juist Legrand, de progressieve, jonp Lourdes heert meege- arbeider, diep.gelovig en strijdi1 maakt pr pen stprkp in- voor de ontrechten in*naam va, dridc van heeft behouden, a.jn geloot: vriend van kinder, maar geen wondergene- fSjls Cesbron zelt. Het is duidt zing heeft gezien. Werk- }"k: dat- "als bij de kinder. man bij de stuwdam, die c'a onder, de volwassenen M een kunstmatig meer ohri hem het naast staat. tot nieuw leven zal brengen, maar het dorp zal dwingen tot verhui zen, heeft hij door een toeval met de kinderen kennis gemaakt en leeft met hen mee. Hij hunkert naar een wonder, voornamelijk om zijn verruwde makkers te Overladen Het dubbele thema maakt hi boek interessanter en levendiger maar ook min of meer overlade: en ondoorzichtig. Om de het verhaal niet al plaats aan de buiten kant van de dam. bijna in 't gezicht der werklieden. Als de waarheid, der kinderge- tuigenissen moet worden getoetst, geschiedt dit eerst door de pas- de dokter-burj Op dit punt is de lezer moderne poëzie zo weinig het geloof. Onvoorwaardelijk gevaar te brengen, heeft de s 't hij de waarheid der verha- ver verseheideife raakvlakken a racht tussen dorp en bou*j k. Trouwens, de boodschap die Claire moet doorgeven, rich! zich zowel tot de arbeiders als to; de dorpsbewoners. De taal van Cesbron is kleurif met gevoel dooraderd, volks zot der evenwel in argot te verva! len. De stijl, in zijn drift, gee.' het moderne levenstempo weci - maar kan ook, waar het word; chiater uit de hoofdstad, die de vereist, zoals in het 'bisschoppelijk worden vervangen door i psy- gebruikelijke proeven neemt echtheid der extase te keuren. paleis, op rustige voeten voort- ter academie geben" (zoals Mo- wend, dat hij zich o Bruno zart toen aan zijn vader s-chreef). uitlating in die richting al verheugt, ÖLÜÏ .hii ook =1 mag tereoht gevraagd wpr. i enkele **ij stelt vast, dat Odette delen. den kleine IJouis simuleren, Claire werkelijk de stem hoort, die haar aanspreekt, een stem, die kijken, dan betekent dat wat. En als hij even verder opmerkt: „Hier glimlacht de muziek", dan weten de orkestleden precies wat hij bedoelt. Aan de hand van deze opname hoogte van een Ibsen: „Hoogland doorkruisen Schouw ik het eigen verleden. Het lage. het platgetreden pad; i. 36 in C-dur van Mozart voert. En ineens zitten we mid den in de opnamezaal: geruis stemmen, het bladeren van Aderen' Hier op de bergen is vrijheid, i: God De anderen stromp'len beneden" papier, het stemmen van de i strumenten. Het idee thuis Ja, ik wilde dat ge met mij in dat hoogland van Badings wandel de en hem hoorde spreken over zijn jonge vrouw Hetty, over zijn 9-jarig dochtertje Yvonne, over zijn collega-componisten, over de jonge musici, over het onderga is wel zijn verlangen de muziek van Mozart te laten zingen, ononderbroken, instrumen taal te laten zingen. Dit zijn dan zo enkele algemene opmerkingen, m uuav maar wie de partituur volgt (in dat alle de fraaie hoes heeft Philips de volgens onderzoekingen Ned. violist Willem Noske, ver moedelijk omstreeks 1786 verzorgd werd door de Amsterdamse mu- ziekuitgever Joseph Schmitt in de het ook. En het Warmoesstraat? dat de eerste grondt. In ieder geval wordt de Linzer-symfonie, lectuur van dit soort werk er een beetje door opgevrolijkt. De tyd zal er veel van wegvagen, maar enkele dingen zullen ook voor later hun waarde behouden en ik dit optimisme zich ujt haar ejgen innerlijk oprijst, besef kelijke, dat hij wordt binnengeleid in een hem vreemd geestelijk kli maat, waarin hem treffen de ge heel-eigen vormen van religieus besef en vroomheid. Men herin- haar echt is. Gezien nert zich het woord van Henrj had ook zij evenwel niets dan wat Newman na zijn overgang tot de haar fantasie haar in enkele iieicm" another schimmige lijnen voortekende. Wat de karaktertekening Als dan zaterdag 10 december treft: altijd de gevaarlijke klif komt, zal ze ten aanhore van de in de sociale en de problemenro i muziek i de eigen kamer te luisteren naar een grammofoonplaat valt weg: we maken echt de geboorte van een uitvoering mee. Onder die titel heelt Philips dan ook de opname uitgebracht: „The birtn Zjin; ^ier wordt ma-fn.wntih/i" /T,m nr, 9/1 n m 1 j het opnieuw ontdekken van schoon heid gesproken worden. Dan ook komt het verlangen op. dat alle jonse dirigenten - en ook wel de deren deze plaat bezitten en vo?g?) telkens weer van leren. Te zit ten aan de voeten Walter lijkt me niet PlDetSbuitenstaander kan zich wel- n!ets Dlj ae*e °P* licht eens afvragen wat er nu op name- noch de zo'n orkestrepetitie gebeurt. Het opmerkingen van ntwoord kan eigenlijk heel kort Bruno Walter. geeft. muziekpraktijk weer voor het raadsel, dat Mozart heette. Vijf en dertig jaar slechts is Mozart Bezige Bij geworden, maar wat heeft hij in die korte tijd de wereld een enorme rijkdom aan muziek ge- j- schonken. een rijkdom die een mensenleven zou vragen om het alles uit te schrijven of uit te voeren. En welk een verrukkelijk ontgaat de luisteraar muzikaal gezelschapsspel heeft de t de verschijningen betreft. 1 versteld staan hoe een enkel accent, een enkele vertra- Bruno 8ing, een enkele waardeverminde- «ïofwhte ring plotseling de muziek reliëf nrsr.pt TTw fthlddat Ho lliiclord Q r de muziek of a performance". (Twee 30 zelf. In al die gesprekken, wie en wat ook, klinkt er grondtoon: liefde. In zijn leven heeft Bading6 zich dirigenten langspeelplaten A 01254/55 L). i lang ge- noch de reacties van de orkest leden. En boven dien is de opna- VIA NAAip «N PLAAT strijdbaar getoond, wel jarige titaan, de deze tijd, de 80- strijdbaar moeten tonen. Maar van dat strijdbare is hij ge komen tot het aanvaardende, van Gustav Mahler het deren hoort de dirigent op de repe- 1 de orkestmusici allen goed te laten spelen en ze te- e muziek zelf te laten ont- i de geheimen dekken. Dat is nu eenmaal het Mozart's Linzer-symfonie. Al- merkwaardige van muziek: technisch de verbeterlijk. Op de 4e plaatzijde positie waarin is het gehele werk zonder onder- strumentalisten niet bij. En nu breking opgenomen. spelen. Niet 27-jarige Mozart met deze Linzer- symfonie geschon- Muzikaal ge zelschapsspel, in derdaad. daarom ging^ het in dit verschillende in- konden samen- niets vermeldt tegenstelling tot Goethe's uitspraak leen door een vertolking van dit orkestlid kan, bij wijze - zijn karakter verrijkt. AJs ik het leven van Henk Badings over zie, dan denk ik steeds aan het slot van die toelichting, die hij zelf eens gaf bij zijn oratorium der „Apocalyps" (Openbaring vai hannes), waarin hij de wens sprak, dat de hoorders mogen wedt? Niet alleen, óók namelijk door de instudering er van. Philips heeft namelijk de daad verricht van deze grote orkestlei- gehele repetitie op te ne- n repetitie van de Linzer- symfonie. En als we dan al die il 100 maal de Linzer-sym fonie van Mozart hebben gespeeld Mozart en dan komt er een nieuwe gent en die opent plotseling nieuwe schoonheid, soms slechts zichtig blijft. Een door een heel klein feit. door het Mozart inhouden van enkele noten bijv. Een opname die alle vakmusici de eerste Nederlandse uitgave - van de Linzer-symfonie op het ti telblad: „Grande symphonie a plusieurs instruments". Dus niet voor orkest, maar voor meerdere het instrumenten. Dat Bruno Walter het met een groot orkest klaar speelt niets te kort te doen alle muziek-liefhebbers moeten hebben, zowel om er van te le ren, maar ook omdat deze opna me ook voor het nageslacht van onschatbare waarde al wai alleen maar een historische w de zal zijn. Bruno Walter durft „aan te pakken". P" hij kan dat omdat het spel de eerste tot de laatste noot door ben geneigd te geloven, dat daar samengestroomde menigte, waar- man Cesbrons personen zijn ook iets van Elburg bij zal zijn. onder veel zieken en gebrekkigen, geen marionetten gebleven. De bundel is een uitgave van De hopend op een wonder, moeten be- spel wordt bestuurd door ei kennen gelogen te hebben, tenmin- zichtbare of zelfs zichtbare hand en gestuwd naar een vooraf-vast- gestelde conclusie. Verrassend» vondsten, psychologisch-fijne trek jes, getuigend van een sterk inle vingsvermogen, stellen de onder scheiden figuren in scherpe lijnen voor de ogen der lezers. Toegege ven moet worden, dat Iets meer soberheid in de gevoelsuitdrukking winst zou zijn geweest. Nu staat Cesbron meermalen te dicht bij zijn personen en vervalt hij zoetelijke sentimentaliteit. Vooral voor het portret van Michel zijn de kleuren te fel aangebracht. De ze overdadige lyriek schaadt de waarheid en werkt vermoeiend. Toch, ondanks dit bezwaar, we hebben hier een belangwekkend, goed geschreven boek. Dr. M. C. v.d. PANNE. den meegevoerd langs de hoogten horen, dan kan er met recht c aniwijzingen van Bruno Walter of door het naar voren halen i bepaalde partij. o Wal ter. En zeker niet in het minst voor het prachtig spelend Colum bia Symphony Orchestra. 1 van de transparantie van dit klare stemmenweefsel, pleit eens te meer voor zijn grote gaven als orkestleider. En het maakt er de ze unieke opname des te waarde voller door. CORN. BASOSKI Mijn boot ligt stil. De zonnestralen dringen gedempt door 't zeil, daar zich de dag reeds neigt, Soms verlokt het mij een lied te zingen, maar dan weer zwijg ik, zoals alles zwijgt. De reiger zal het beste mij begrijpen, die tussen dodde en riet verscholen staat. Ik kan door de patrijspoort er naar kijken, hoe hij van tijd tot tijd zijn vleugels slaat. Wang Tu Tsjeng 10e eeuw (vert. Frank Daen) ii het hierboven besproken boek

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 14