CHRISTELIJK l Bisschop Ting nam plaats van gearresteerde voorganger in Het Gereformeerde vervolgbundeltje Belangrijke figuur in de Wereldraad praat Russisch optreden goed Eden pe 2 Onaangename verrassing voor Wereldraad Verzivegen Onaangename verrasssingen blijven de Wereldraad van Kerken in zijn con tact met kerken in de communistische invloedssfeer niet bespaard. Het uitstel van de besprekingen met de Russische Kerk, de verklaring van de Tsjechische hoogleraar Hromadka en die van het Moskouse patriarchaat over Hongarije waren te verwachten. Maar de ontmas kering van de deze zomer met zoveel vreugde ingehaalde Chinese anglicaanse bisschop Ting als iemand die bereid bleek de plaats van zijn gearresteerde voorganger in te nemen, moet een schok voor het optimisme in Genève geweest zijn. Daarmee is het contact met kerken achter de „gordijnen" niet veroordeeld. Alleen waarschuwt het ervoor, er al te veel waarde aan te hechten. Sinds de verdrijving van Westerse zendelingen uit China wist men niet beter dan dat de kerken er sterk onder invloed van het communisme stonden. Des te groter was begin augustus in Hongarije de verrassing, toen in de vergadering van de Centrale Commis sie van de Wereldraad een afgevaar digde van de Chinese protestantse ker ken kwam, bisschop Ting, die zich openhartig uitsprak over de toestanden in zijn land. Trouw aan de staat, zo betoogde hij. volgens het Duitse protestantse week blad Christ und Welt, is voor de zuiver heid van het geloof geen groter gevaar dan in het Westen. Hij geloofde zelfs, dat de kerk in China, gesteld tegenover Boek VAN DE DAG Vervlakking en verschraling, door D. de Bondt. Uitgave van Zomer Keuning. 130 blz. 6.50 Vervlakking en verschraling zijn wc den, die sinds de Leeuwarder synode der Gereformeerde Kerken in de kerkelijke pers opgang doen. Te snel is men be reid de nieuwe tijd overal de schuld van te geven en de jeugd natuurlijk ook. Intussen is het een verschijnsel dat in alle kringen en leeftijdsgroepen heerst: men make zich hierover geen illusies. De heer C. de Bondt, die zich aan dient als eenvoudig bijbellezer, neemt als drager van het ambt aller gelovigen aan de discussie over de vervlakking deel. Hij ziet de centrale fout bij hem zelf en zijn lezers in het veronachtza men van Christus als Hoofd der Zijnen. De eenheid met ons Hoofd heeft niet die betekenis voor onze geloofspraktijk, die men zou mogen verwachten. De heer De Bondt werkt deze gedachte uit naar verschillende aspecten van ons christelijk leven, ons geloofsleven dus, als het goed is. Zijn methode is het nauwkeurig met de lezer nalezen van bijbelgedeelten. Zijn boek is een voort durend appèl: verstaat ge ook wat ge leest? Jammer is daarom, dat geen tekstregister is opgenomen. een duidelijke, ongodsdienstige regering, minder dan in andere landen gevaar liep door het communisme misbruikt te worden. Christendom en marxisme zijn niet te verenigen, zo had men in China na enkele vergeefse pogingen al gauw ontdekt. Hierdoor ontstond bij de Wereldraad de indruk, dat een ernstig gesprek met bisschop Ting over oecumenische gen de moeite zou lonen. Onlangs echter bezocht een delegatie van Australische predikanten China vernam daar. dat bisschop Ting de opvolger was van een vier jaar geleden gearresteerde geestelijke. Deze werd overigens net vrijgelaten, toen Australiërs op bezoek waren. Hiervan was bjj de Wereldraad niets bekend. Toen men aan Ting vroeg naar het lot van de gearresteerde christenen in zijn land, had hij alleen maar ge antwoord, dat niemand om zijn geloof gevangen gehouden werd. Hij verzweeg toen, dat hij op de plaats van gevangene zat. Door dit alles is Ting wel een zeer dubieuze figuur geworden. Ook al zou het waar zijn, zo besluit Christ und Welt, dat Timg inmiddels ontslag heeft genomen, dan verandert dit toch niets aan de onthulde feiten. Eerste chr. U.T.S. In september van dit jaar zal in Apel doorn worden begonnen met de lessen aan de nieuwe christelijke uitgebreide technische school, de eerste U.T.S. op christelijke grondslag in Nederland. De school zal voorlopig worden onderge bracht in een grote hal die later dienst zal kunnen doen voor industriële doel einden. Aan deze christelijke U.T.S. zullen lopig de vakken bouwkunde, werktuig bouwkunde en elektrotechniek worden onderwezen. Van her- .en der] In 35 kerken worden dagelijks korte diensten gehouden. De klokken van d< meeste kerken in beide delen van Berlijn roepen iedere dag op een be paald uur tot gebed en inkeer op. De kerkeraad van Zandvoort heeft be sloten de psalmberijming van ds. H. Hasper deze winter weer- te gaan gebruiken. GRIEP? Mijnhardt's Grieppoeders. Doos 50 ct. Melodie en woord der Ethergolven VRIJDAG 11 JANUARI 1957. Hilversum I, 402 m. VARA 7.10 Gym; 7.20 Gram: 8.00 Nw: 8.50 V d VPRO: 1-— ding. VARA: 10.20 Orgel d kleuters; 11.15 Dubbel fluittrio; 11.35 't Hangt aan de muur e tikt. AVRO: 12.00 Lichte muz; 12.30 Land- en tuinb meded: 12.33 Sport en prognose: 12.50 Gram; 13.00 Nwsr 13.15 Meded en - gram; 13.25 Metropole-ork; 13.55 Koersen; 14.00 Viool, cello en piano; 14.301 Literair I progr; 14.50 Gevar progT. VARA: 16.00 Gram; 16.20 Muz caus; 17.00 V d kind: 17.30 Promenade-ork; 18.00 Nws; 18.15 Act; 18.201 j Lichte muz; 18.50 De puntjes op de 1. caus; 19.00 V d kind; 19.10 Meisjeskoor. VPRO: 19.30 Vandaag, caus; 19.40 VTiJe tijdsbeste ding. caus: 19.50 Ber; 20.00 Nws; 20.05 Film- rubriek; 20.15 Twee violen; 20.35 Europe 7.45 Morgenget KRO: 7.00 Nws; 7.10 m; 8.50 9.40 Schoolradio; 10.05 Gram; 10.35 is; 11.00 V d zieken; 11.40 nse liedjes; 15.45 Gram; 16.00 V d zle- 17.00 V d jeugd; 17.15 Kinderkoor; 17.40 "7.45 Fluit, plano 18.30 Vragenbear lng: J Krol: „Sar 20 45 Zwart op 11.00 Dansmuz; 21.30 Etherforum; :enl overz; 22 25 Exotische klanker 12 40 Zorg om de mens. vijding. VARA: 23.00 liteit landse vlag, temidden 19.20 Regerlngsuitz: Emigratierubriek: Emigratiepraatje van H A van Luyk; 19.30 Verz progr v d militairen; 20.30 Act; 20.45 De gewone man; 20.50 De Springplank; 21.15 „Beste Oom", hoorsp; 22.00 Orar brk. kooi en solist; 22.45 Avondgebed en liturg kal; 23.0 Nws; 23.15—24.00 Gram. Engeland, BBC Home Service. 330 m. 13.00 Vragenbeantw; 13.30 Variété ork; 13.55 Weerber; 14.00 Nws; 14.10 Gevar progr; Klankb; 16.30 Oi V d kind; 18.55 Weerbi 10.45 Sport; 17.30 Hoorsp; 18.00 s; 19.15 r progr; progr OPGAVE PUZZEL NO 15 KRUISWOORDRAADSEL HORIZONTAAL; 2 Eenmaal, 5 Vis soort, 6 Heuveltje. 9 Weefsel, 11 Ge zinslid. 13 Pret, 14 Zangnoot, 15 Broe der, 16 Rekenkundige opgave, 17 Berg plaats, 18 Aap, 20 Rivier in Italië, 21 Hoofddeksel, 23 Halmen van gedorst ko ren 24 Periode na de vorst, 25 Dier. VERTIKAAL; 1 Winkelfles, 2 Streek, 3 Stekelvarken. 4 Paar, 7 Bijwoord, 8 Bevordering, 10 Huidopening, 12 Vogel. 14 Stop. 18 Materie. 19 Honingdrank, 21 De oudere, 22 Varkenshok. OPLOSSING PUZZEL NO 14 HORIZONTAAL; 2 Enigma. 5 Laag. 8 Aas. 9 Dozijn, 12 N.M., 14 Vos, 15 Bogen. 17 Mijl, 18 Ka, 19 Tabak, 20 Een, 21 Olie, 22 Poliep. VERTIKAAL; 1 Blank, 2 Eg, 3 Ga zon 4 Aan, 6 Aam, 7 As, 10 Over, 11 Us.' 13 Bola, 15 Bijbel, 16 Wanen, 17 Ma. 18 Kei, 19 Tap, 20 El, 21 Op. 247 m. 13 00 Di V d kind; 15.00 V d vrouw; 16.00 N* Fabrieks Fanfare; 16.45 Lichte muz; 17.15 Mrs Dales Dagb: 17.30 Orgelspel; 18.00 Lich te muz; 18.45 Kinderkoor; 19 00 Lichte muz; 19.45 Hoorsp: 20.00 Nws en journ; 20.24 Sport 20.30 Lichte muz; 21.15 Discussie; 22.00 Ork conc; 23.00 Nws; 23.15 Act; 23.20 Dansmuz; 24.00 Voordr; 0.15 Lichte muz; 0.50 Progr- scoop; 21.00 Kamer- iram; 22.00 Nw GRAMMOFOONPLATEN-PROGRAMMA (over de 3e lijn. Vrijdag 11 janua 1957 van 18—19.30 uur) Christ, Trilogie sacrée op. 25 4. Choeur des Devlns „Les Sages de Judée"; 5. L'Etable de Bethléem „O mon cher flls"; 6. Choeur d'Anges „J< seph! Marie1 Ecoutez-nous". II. La Fuite en Egypte: 1. Ouverture: Adieu des Bergers „II s'en va loln de la terre": 3 Le Repos de la Sainte Familie „Les Pélerlns étant venus". André Cluytens. Michel Roux, Choei Beroepingsiverk BEROEPINGSWERK NEDERL. HERVORMDE KERK Bedankt voor St. Maartensdijk: G. M. an Dieren te Ede. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Zwolle (vak.-G. Lugtig- heid): H. van der Wey te Emmen. Aangenomen naar Hemelum: kand. M. Overdulve te Amsterdam. Bondsdag De Gereformeerde Mannenbond houdt op 28 en 29 mei zijn jaarlijkse bondsdag Rotterdam. Kerkvoogden treden uit protest af Het college van kerkvoogden der her vormde gemeente van 's Heer Arends- kerke is in zijn geheel afgetreden uit protest tegen een beslissing van het provinciaal college van toezicht in Zee- Het provinciaal college had geen goed keuring verleend voor het bouwen van een nieuwe pastorie. Kerkvoogden achtten deze nieuwbouw nodig en hadden de oude pastorie reeds een nieuwe bestem ming als jeugdhuis gegeven. Ondertvijsbenoemingen Timmermans te Eibergen; aan de chr. school te Nieuw-Amsterdam: G. Borne- te Apeldoorn. EEN WOORD VOOR VAN DAAG Tijd voor God Als wij nergens tijd voor heb ben, als alles 'ons over het hoofd loopt, komt het soms doordat wij geen tijd hebben gegeven aan God. Het is noodzakelijk op de begroting vari ons leven vaste tij den uit te trekken voor God. Om Hem te zoeken, om ons leven te stellen onder zijn kritiek en Hem vergeving te vragen. Ons dagpro gram is overladen als het niet aan Hem is voorgelegd. Wij oe- ginnen uitgeput en moedeloos de dag, als wij niet eerst kracht heb ben gezocht. Wij vragen zo dik wijls haastig en gedachteloos een zegen, omdat wij niet meer besef- fen wat dit woord betekent, hoe er geen zegen kan zijn zonder ra dicale omkeer van ons leven en onze plannen. Wij zijn bang voor mensen, hun kritiek, hun geïntri- geer en al het kwaad dat zij ons kunnen doen, omdat wij niet eerst voor diezelfde mensen gebeden hebben. Velen zijn in crisis, ram pen en verdriet opgewekter dan in het alledaagse leven omdat zij die tijden weer geleerd hebben dichter te leven bij God. Als wij zo doodsbenauwd naar wegwij zers zoeken, ons arme verstand afpijnigen, dan zegt de Bijbel: Wentel Uw weg op de Heer en vertrouw op Uw verstand niet. Ons verstand hebben wij gekregen om te gebruiken^ niet om er op vertrouwen. Vertrouwen mo gen wij met een gerust hart op de Heer, want „Hij zal het maken". Men schrijft c Gereformeerde zijde; 7ES maanden nadat de genei ale synode het voorlopige vervolgbundeltje op de zgn. Enige Gezangen had aanvaard, kwam het nog net op tijd voor de kerstdagen van de pers Verschillende kerkeraden, die vlug reageerden (het waren er niet veel) maakten van hun vrijheid gebruik en in verschillende Gereformeerde plaatselijke kerken heeft men dus al de keus uit 209 liederen, waarvan laK.n we eerlijk zijn een groot gedeelte van de 150 psalmen en ook een enkel gezang afvallen. De Rotterdamse synode had deputa- ten benoemd tot het voorbereiden van herziening; en eventuele uitbreiding de gezangenbundel, die sinds 1933 gebruikt wordt. Deze deputaten heb ben het daar blijkbaar nogal moeilijk nee gehad, want hun rapport kw literst laat en bevatte zoveel „vo lopig"-s, dat men er haast over strui kelde: ze waren niet gereed gekomen: geen wonder. Maar, zo dacht de sy node, men roept In de kerken om ge zangen. En zij aanvaardde een voor lopig bundeltje om in de eerste be hoeften te voorzien. dat dit na-oorlögs verschijnsel is, heeft gelijk, .hij de eerste oorlog bedoelt. De bundel van 1933 kwam niet uit de lucht vallen. Maar na de tweede reldoorlog kwam mede onder invloed van de nieuwe bundel in de Hervorm de Kerk, die in veel gezinnen Joh. de Heer ging vervangen, vooral bij jonge ren de aandrang tot meer gezangen. In de steden en in de forenzendorpen vooral wekt men hierbij de indruk, als of zonder meer gezangen het gerefor meerde leven zich niet goed ontplooien kan. Wij geloven daar niets van. Uit andere streken komt de voorzichtige vermaning, dat het kerkvolk niet zo veel reformaties tegelijk verwerken kan. Dit is een nieuwe vorm van ,,De tijd is nog niet rijp" en wij geloven niet dat een kerk, die 1834 en 188f heeft meegemaakt veel last van refor maties kan hebben, tenzij ze aan dit jaartallen ontgroeid is. Wij menen, dat de vernieuwingsdrang vaak geleid is door de gedachte dat het zo ,,mooi" en zo progressief is. liever gezangen te zingen dan psalmen (want waarom is ook onder de de psalmbundel-Hasper z der nonchalant ontvangen?). Indien wij dit goed zien wij hebben het oog niet zozeer op de leidslieden dan op de volgelingen in de roep-om-méér Prof. Hromadka weet alles van Hongarije.... r Prof. Hromadka heeft zijn zienswijze gegeven over de gebeurtenissen it Hongarije. Over zijn per soon, verleden en stand punt schrijft tiet Parool drang 0.771.: lo,'w ,Het Westen is sc huldigs>] grijpen van het Sowjetleger op 4 november de Hongaren niet slechts voor een nog vreselijker bloedvergieten behoedde, maar hen ook van de nationale chauvinistische 1 de communisten- de Tsjech tegen de aanval- reactie bevrijdde. in 1947 tot het laatste. ?eed? hl dateelfde jaar tijd, *6 lang zelfs dat som- ren Tsjechen, die als gast migen zowaar hoopten, dat de de feesten ter gelegenheid Praagse hoogleraar er de voor- van de dertigste vcrjaar- leider Gottwald besloot hij len, die een Mclntlre (van Waarna Hromadka de rol de Wereldraad len blijft omdraaien en ende, fel rechtse niet slechts de „zogenaam- fnndamentalistische de vrijheid" van anti-Jood- - se pogroms en reactionaire herstelpogingen beticht, maar ook vanuit de hoogte aarzeling" zijner stichtelijke alwetend. Hromadka &eid decreteert, geval i haastte hij zich daar bij mede te delen, dat hij niemand opdracht'" w g e n. In dat gaarse gebeurtenissen geuit, s had men kun- """«'.ast over. De eertyds A h f 7>witB#rs#, npr<ibu. j Amerikaanse professor was n, dat deze meest rijp om tich 194g achter vooraanstaande oecumenische de communistische machts figuur uit de kerken achter overname in zl. het ijzeren gordijn, op de te plaatsen, die een Jan Ma- enige manier die hem nog saryk niet wenste te overle- overbleef, van zijn indirec- ven. te afkeuring van het Rus- Hromadka sisch-communistische optreden haar glorieus, had doen blijken. -•...) de anti- Sowjet-hysterie van het t Westen heeft. De veront- te waardiging van het Wes- 1 trale actiecomité, dat de Hromadka beschuldigt ding" overleefde ™et Rusland. Hromadka beschuldigt het Westen. Het Westen heeft z.i. naar een plaats en gelegenheid ge- ken betreft (waar de volks- zocht om achter het IJze- opstand de meelopers van Gordijn met alle mld- hun Hervormde Lu- wrirla £®8er!?8 adviseerde en dat delen die groepen te onder- therse bisschopszetels ver- .Y5—_r. bu .P1? machtsovername steunen, die daar vanwege joeg) gelooft Hromadka kQude gerwl njeti Hij heeft in ring. door de Zwitserse en bij de uitschakeling Evangelische PerriUeMt zijn vriend Benesj een verspreid, met dezelfde speelde. Tegelijkertijd wist garije zelf kon 6v.vvu „.o „blijkbaa, werden gehouden.... In Hon- niet alles in orde") dat de garije zelf kon men van vrijheid der kerken ..door het begin af aan ook leu- verschuiving op de bis te handhaven; fascistisoh-nationale communisten lopers, waar ter wereld deze positie was en is vol- hadden ook. kent, dit optreden ge- gens sommigen zelfs ster- wat ker dan de positie, die hij in het kerkelijke leven i |E thans 67-jarige Hro- zjjn eigen land inneemt. als madka was predikant bij de Evangelische Kerk der Tsjechische Broeders, waar- sche communistische rege- horen, die zelfs een schopszetels gewaarborgd kleur wordt". En dat wéét de uitdrukten in ere herstelde bisschop overblijfsel Ordass dan... Opzettelijk, naar zijn zeg gen. onthoudt Hromadka :en slotte ervan iets kardinaal Mindszenty die begin het in 1945 verdwenen Hongarije verder gistte.... 0 Er verschenen afgezanten zich van de Hongaarse emigra- over In elk geval: de Tsjechl- tie op Hongaarse bodem; te zeggen. in het nationaal-Tsjechische rjng; heeft anti-katholieke protestan- «jat zij katholieke bissehop- tisme van Johannes Huss pen en priesters massaal belichaamd is. Later werd gevangen zette, blijkbaar hij hoogleraar aan de naar voordeel ln gezien om prof. Huss genoemde Praagse Hromadka tot zijn kerke- theologische faculteit. lijke reizen naar de verga- In 1938 week Hromadka deringen van de Wereld- de westelijke grens werd vember het symbool terzelfder tijd veel te snel geopend. Europese 1 de Melbourne met hulp vrienden naar Amerika uit Evanston, en kreeg daar een leerop- Galatöy dracht aan Princeton Colle- ken ge. Hij was toen geen com- Dul munist. 1° Evanston (1954) lieten die het Na de oorlog aarzelde hij de Ver. Staten Hromadka doen lang: zou hij in Amerika toe J" reactie werd" «.cc hij dus terloops ging (aUuf, nog al- wèl iets over de kardinaal tijd prof. Hromadka) met zegt, nl. iets onbehoorlijks meer uitsluitend om de strijd van het Hongaarse volk, neen. het land was ge tuige van vreselijke contra- Zwitserse raad in Amsterdam, Lund, revolutionaire hartstochten, verklaring. Zij Iaat. niette- waarbij niet alleen duizenden genstaande veel stichtelij- de Wereldraad, die zonden ker- communisten, maar Joden ke franje, West- en andere burgers omkwa- niets te wensen over. I Ook de Hongaren, buiten de Wereldraad sr werkelijk om te Keken s bepaalde fouten, vergissingen goed weet men thans duidelijker dan ooit wat hem heeft, Maar het aanmaning tot grote wel uit de wijze, waarop het door combinatie van gerenommeerde bijbei- uitgevers is verzorgd. Brandt, Jong bloed en Zomer en Keuning gaven het een nette doch sobere aankleding. Het is een dun boekje dat. zonder al te veel bezwaar achter in het kerkboek kan worden gelegd en voor enkele dub beltjes verkrijgbaar is. Terecht is men ervan uitgegaan, dat een meer duur zame uitgave hoogst ongewenst is, daar er vermoedelijk in 1959 een heel an dere bundel uit de bus komt. Op stapel staat immers een herzie ning van de eerste 29 gezangen. Van deze 29 zullen er wel een paar sneu velen. En naar wij hopen zal ook niet ieder „nieuw" gezang zonder meer de definitieve („nog nieuwere") bundel be- ER ZIJN BEZWAREN tegen de uit breiding ingebracht, die geen hout snijden. Zo heeft de N.R.C. de eenheid der kerken op het tapijt gebracht. Haar redenering was: De Gereformeerde Kerken hebben het psalter van Hasper afgeschreven, omdat zij de eenheid var het psalmgezang niet wilden breken; maar waarom breken zij wel de een heid van het kerklied door allerlei wij zigingen aan te brengen in hervormde gezangen? De bekoring van deze redenering haar schijnbare consequentie. Zij is echter niet juist. De Gereformeerde Ker ken doen aan het interkerkelijke psalm- berijmingswerk mee, omdat ze daarin een kans zien voor een allen bevredi gende nationale psalmberijming. Maar met de gezangen ligt dat anders. Er is geen nationale gezangenbundel. En ker de hervormde bundel, die zelfs ijk der Algemene Synode niet geheel kon doorstaan en waaruit trouwens de Protestantenbond óók met wijzigingen overnam, maakt weinig aanspraak op de betiteling „nationaal"! De gerefor meerden, die thuis uit deze bundel zingen, oefenen zich in „prutswerk" „wangedrochten". Wij haasten ons schrijven, dat deze uitdrukkingen 1 hervormden zijn ep dat wij zelf mu_. liever zeggen, dat deze gezangen niet zelden weinig schriftuurlijke fundering vertonen, soms weinig reformatorisch en enkele keer bepaald zoetelijk aan doen. Een hervormd predikant zei ons, dat het hem steeds weer verbaasde, dat juist die „zoetelijke" (we nemen het begrip maar erg ruim) verzen het uit gerekend in gereformeerde gezinnen doen;, hijzelf gebruikte ze niet in de kerkdienst. t lk door U wense. it de lezing Geef m: ie bijzonder zinvol lelijk, m las Mogelijk heeft _en verbinding*.. aar zolang die elders ook niet verwijd' orden, lijkt deze verbetering vrij zlnlc Al dit esthetisch verbeterwerk ten spijt heeft men enkele enormiteiten overgenomen van onze hervormde broe ders. We noemen: Kwam Hij ten he mel af; koon'gen (staat voor koningen) schaüw (uit Vaste rots, een lied dat alleen om de melodie al niet opgeno men had moeten zijn). Een naam is onze hope, dat in de Hervormde Kerk al bijna doodgezongen lied, is sterk gewijzigd opgenomen on der nummer 40. Een taalkundige kracht toer is vers 2 geworden. De meer dan dertig academisch gevormde ambtsdra gers. die mede ter synode waren, heb ben zich toch wel kennelijk niet de 'e van het zin-ontleden genomen jp het - den!). Waarom in de gezangen niet Nog enkele r irdigheden. De Nieuwe Vertaling, die binni gezang in 1 het alleen via Hebben wij de gang begrepen, dan ging 1 zaken goed begrepen, dan ging het bij de ge- gezangenstrijd vooral om het nieuwtes tamentische lied en het zgn. vrije kerk lied, voorzover dat beter dan de psal- uitdrukking kon geven aan de ge loofsinhoud der gemeente. De psalmen dat stond vast zouden de groot ste plaats in het gereformeerde kerk boek behouden. Dit mag alles zo zijn en het mag 45. Eén ogenblik ziet hij in die ogen, die een diepe peinzende uitdrukking hebben. Hij schrikt weer, als op de avond toen hij haar zag zitten bij haar moeders doodbed. Hij stamelt een paar woorden van excuus. Het was zo belangrijk, dat bezoek aan die kliniek voor zielsziekten. De professor stond bekend als „een bok" en was gehaat door zijn collega's, maar hem, Anton, had hij zelfs twee weken bij zich laten werken. Wilde hem zelfs de hele zaak overdoen. Wanneer ze dan echter luchtig zegit, dat ze het met erg vindt, dat hij voor naar geen zorg hoeft te hebben, dat ze wel weet dat hij aan zijn werk is gebonden, dan vindt hij dat het al te veel is, wat hij heeft gezegd, blijft ook deze avond nog tot laat in de nacht op zijn kamer en denkt nergens aan dan aan zijn eigen zaken. Korte tijd later werd hij door een collega in consult geroepen. Toen hij zich naar het zieken huis spoedde, bemerkte hij daar tot zijn verwon dering, dat het mevrouw Haak was. die een ern stige maagkwaal had. Even gaf ze een bewijs van herkenning, maar alleen Anton merkte het Hij deed gewoon zijn werk en onderzocht haar Opereren was noodza kelijk an zijn collega bracht dat oordeel aan de pa-4iën «ver Anton ging weg en hoordp de ande re dag dat de patiënte had besloten, hoe ge vaarlijk ook de operatie was, er toch toe over De glazen knikker door KARL WEST te gaan deze behandeling op zich te laten toe passen. 's Avonds na de operatie zag hij voor 't eerst na het afscheid dat een tiental jaren geleden plaatsvond, mijnheer Haak In plaa'ts van. even als zijn vrouw, niet over de vroegere omgang te spreken, trad hij Anton met uitgestoken hand tegemoet. „Dat jij nu nog mijn vrouw moet opereren Anton, dat is toch wat", zei hij. Toen nam Anton Kuipers, de jonger van bui ten, wraak over de vernederingen die deze man hem had doen ondergaan en hij deed net of hij de uitgestoken hand niet zag en voegde de rijke steenfabrikant toe: „Ik ben hier om uw vrouw te helpen en heet doctor Kuipers." Verbluft keek de heer Haak hem aan, kleurde en wist zich niet zo spoedig een houding te geven. Ondanks dat de operatie schitterend slaagde, bleef dit incident nog lang bij de rijke steenfabrikant nawerken. „Gelukkig heeft Ada hem toen laten lopen, wat een verwaande boer is het toch gebleven", verzekerde hij steeds, wanneer laar aanleiding de verte zag Anton toen ook Ada voor 't eerst na al die jaren terug. Toen hij naar haar moeder wilde gaan zien, merkte hij nog bijtijds dat zij op bezoek was en ging terug Dit weerzien van zijn vroegere verloofde, maakte op dr Kuipers echter niet die indruk, die men verwacht zou hebben. Hij verzocht de zuster er voor te zorgen, dat na een kwartier het bezoek weg was. Meestal werden de be zoekers van ,,eerste-klas"-patiënten door de dokter zelf verzocht zich even te verwijderen, waarbij dan tevens gelegenheid werd geboden om na afloop van het onderzoek met de dokter of professor te spreken. De zuster zag in deze handelwijze van Kuipers echter niets vreemds Het was bekend, dat hij weinig met de be zoekers sprak. Over hem werd echter meer dan genoeg ge sproken. Dat bracht zijn gehele optreden, ook tegenover de zusters, mee. Hoewel hij over het algemeen vriendelijk optrad, leek het wel of hij geen van hen, zelfs die -hij jarenlang meemaakte, persoonlijk leerde kennen. Bijzon dere attenties bewees hij nooit. Ook had hij geen voorliefde voor deze of ge ne bijzondere hulp bij operaties en dergelijke. Hij kleedde zich niet uitzonderlijk, bezat geen dure wagen, zag er echter ook nooit slor dig uit Zelfs hoorde men nooit iets van zijn huiselijk leven Geen wonder, dat over zulk een dokter gesproken werd. Zo iemand, waar van niets te bespreken viel, moest wel bijzon der belangrijk zijn en de ware oorzaak van alle opspraak, „de fantasie" deed haar werk. (WORDT VERVOLGD) yOOR de oude volken waren J- koningen goden of godenzoi Wij weten beter: ook de groten onze tijd, zij mogen dan een nu bezitten en een verantwoordelijk! dragen welke die van vele koning hl der oudheid verre te boven gaande c zij blijven mensen. Hun geest, di^r—- geest is van een mens, huist in |ent* lichaam van een mens. En op be^kt sende momenten in de wereldgescf he denis kan het gebeuren, dat een pget bezwerend de hand opheft en zijn uitspreekt. Wij hebben het gezien bower. Wij zagen het in de noveml|öt 1 maand van het vorig jaar, toen Lanï de Britse premier Eden werd voojle schreven, zich tijdelijk terug te tf£u' ken in de rust. Wij zien het thans in het bijzonder, nu dezelfde Breft premier het advies ontving, zich d Wa nitief van de actieve politiek lorj1' maken. De krant publiceert vand het bericht, dat Eden aan dit ad gevolg heeft gegeven. nge du gTELLIG in al zijn menselijkheid pgge besluit met uitgesproken tragic w kanten. Het betekent de voorlof w' afsluiting van een verwarde per in de Britse politiek. Het begin lag bij het ingrijpen Engeland en Frankrijk in het Isi£j lisch-Egyptische conflict. Men w( hoezeer dit ingrijpen aanleiding h( gegeven tot felle en bittere crit^ zowel in Engeland als daarbuiten. 1^ name Amerika was het, dat in de Wfam lelijke wereld ondubbelzinnig afstjal nam van de Brits-Franse politiek. De vraag is nog nimmer bevredigt^ beantwoord, waarom het Brits-Frai^i optreden, eenmaal begonnen, toen wij* plotseling werd beëindigd. Was (kos vanwege de felle critiek? Was vanwege de Russische dreiging? kwam bier reeds tot uiting een als 1 ware aangeboren aarzeling bij de i die stond op de meest verantww lijke post, bij Eden? £JOE het zij en door welke oon ook, Engeland is komen te keren in een wel bij uitstek pijnljj situatie. In grote delen van de wen blijkt het land zijn gezicht te hebl{ verloren. De verhoudingen met rika worden slechts moeizaam steld. En terwijl Eden zich terugtr* schijnt de positie van de man, die r had willen verdrijven, de weinig s pathieke Nasser, sterker dan ooit.1; Nasser is het, die de wet schrijft. Men kan zich afvragen: hoe lang?, maar zeker op dit tragi ogenblik, nu Eden genoopt is tot I brengen van het offer van zijn soon. Objectief bezien moet men erke-g nen, dat Eden door dit vertrek land een dienst bewijst. Aan de pij lijke situatie waarin zijn land gekoni was, is zijn naam onlosmakelijk v< bonden. Aan anderen de taak, het geschokzz Engelse prestige naar vermogen herstellen. Dit zal nog diploma^' genoeg vergen, In zoverre betekent b vertrek van Eden tegelijk de mof lijkheid van een moeizaam niec In begin. doel Foto-almanak laat van de A.N.W.Ifc Wie dagelijks aan zijn bureau toeft en uit de nuchtere beslommert van het werk zijn ogen af en t> genoeglijk rustpunt wil verschaf™ doet er goed aan de Nederlandse fot almanak van de A.N.W.B. aan te schi fen. Het is nl. een notitiekalender, n> op de éne bladzijde een volledig wel overzicht, en op de andere een frai r fofo. Die foto's soms in zwart-wit, sor kleurendruk, zijn door kunstenas R gemaakt, mensen met zuiver gevoel vcR- schoonheid. Opnamen van het buitenHlni rusige en rustieke plekjes, vj c het bedrijvige havengewoel of de ind9tec trie maken deze almanak tot een f iegen om naar te kijken en zijn aa H tekeningen in te maken. Blijkens de hiKo schriften kan het werkje ook naar Kjaa buitenland gezonden worden. Des j verheugen wij er ons over, daarom welbewust de foto's vl de eeuwige klederdrachten achterwej heeft gelaten. Vk zelfs principieel juist zijn, hoe zal 4 praktijk wezen? "al om een voorbeeld te noenii Ln de toekomst het Rust mijn zie God is koning, waarin geen gedad te voorkomt die niet al veel beter I dieper in de psalmen is vertolkt, f niettemin van deze psalmen winnen1 In de vervolgbundel staan waard volle bijdragen tot de vorming van el gereformeerd kerkboek. Maar we tl) toch maar blfj, dat het een voorlopif bundel is. Niettemin is deze bundel een nieud roep om een snelle verbetering van öino boek der psalmen. Is die eenmaal aajo! vaard. dan vormen de gezangen gentri probleem meer, omdat men dan bemerken, dat de kracht van zestiend, melodieën, indien de tekst j zingbaar maakt, het ook in deze een*sc „doet". En van de daarnaast nodifdt geestelijke liederen zal men dan e» (e tig gebruik maken. Dat laatste vooj Jc komt dan weer het doodzingen van wij oc bij de meeste gezang? 0 gevaar bestaat. Rheumatiek Wrijf uw pijn weg met Kloos- I terbalsem, die diep in de huid 1 1 dringt en de pijn verjaagt. Kloosterbalsem "geert goud zo goed" J j

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 2