CttRISTFUJK
Chr. lager onderwijs staat er
niet zo erg slecht voor
Boek
Bedrag van 50.000 voor
Universitair Asylfonds
Kunstgebitten
KANTTEKENING
Burgemeester
2
Schijnbaar dorre statistieken leren
Maar er is wel alle reden voor
toenemende activiteit
(V»
i medewerker)
In de periode van 7 januari tot 16
september 1955 bedroeg op de Neder
landse scholen voor gewoon lager onder
wijs het aantal voor het eerst toegelaten
leerlingen 232.400. Hiervan gingen naar
de openbare school: 63.700; naar de chris
telijke scholen: 63.300; naar de ro>
katholieke scholen: 101.200 en naar ander
bijzonder onderwijs; 4200.
Het aantal voor het eerst tot het g.l.o.
toegelaten leerlingen bedroeg in de
periode van 17 januari tot 16 september
1956 (een jaar later dus) totaal 222.300.
Een absolute afneming dus van 10.100.
Van deze leerlingen gingen naar de open-
naar de prc.testarr.se
ir de rooms-katholieke
naar ander bijzonder
Met regelmatige tussenpozen hoort men wel verkondigen, dat de invloedssfeei
en de groei van de protestants-christelijke scholen minder worden en achterblijven
bij die van het openbaar onderwijs. Aan de hand van een objectief onderzoek,
waarby als leidraad werden genomen getallen, verstrekt door het Centraal Bureau
conciuderen dat het voor het Christeiyk onderwijs
s wil doen geloven.
Met deze twee zuidelijke provincies
tonen ook Overijssel en Gelderland
gunstig beeld voor het prot.-chr. onder
wys, terwijl Groningen, Friesland en
Drente voor alle soorten een achteruit
gang te zien geven; hier kreeg het open
baar onderwijs de grootste klappen te
incasseren en het r.k. onderwijs slechts
een fractie.
Wat Noordholland betreft kan worden
vastgesteld, dat aan de grote steden vooral
veel aandacht moet worden geschonken.
In Amsterdam bijv. geldt voor de open
bare lagere school een toename van 1,1
procent, voor het prot.-chr. een afname
van 2.4 pet. en voor het r.k. een groei
van 1,8 procent.
Ook in Rotterdam is het voor het
Brot-chr. onderwijs oppassen geblazen,
lier bedroeg de toeneming voor open
baar, prot.-chr. en r.k. resp. 1,8, 0,5 en
2,0; voor Den Haag gelden: 1,9, 1,4 en 2,0.
Alleen in de stad Utrecht ging het open
baar onderwys in een periode van 17
jan. tot 17 sept. 1956 met 0,3 pet, achter
uit in vergelijking met dezelfde periode
in 1955.
Op 16 september 1955 waren op de
Nederlandse scholen voor g.l.o. en v.
aanwezig 1.492.600 leerlingen, waa
by het openbaar 425.400, bij het prot.
chr. 402.100, by het rooms-katholiek
637.600 en bij ander by zonder onderwys
27.500. De getallen voor 16 september
1956 zyn voor geheel Nederland:
I.513.000 en voor openbaar, prot. chr.,
r.k. en ander byzonder onderwijs:
428.800. 407.100. 649.400, 27.700.
De absolute toeneming van het aantal
leerlingen in die periode (van 16 sep
tember 1955 tot 16 september 1956)
bedroeg voor het land 20.400 en voor
de verschillende typen resp. 3400, 5000,
II.800, 200 In procenten een toename
voor het gehele land van 1.4 procent
en voor de verschillende typen resp.
0.8, 1.2. 1.8 en 0.8.
De conclusies, die uit al deze getallen,
die droog lijken, maar waarachter zich
toch verschuilt een geestelyke stryd om
het kind van nu, zyn voor het prot.
chr. onderwys:
bare school: 60.
scholen: 60.400;
scholen: 97,900
onderwys: 4000.
Uit deze getallen blykt dus een abso
lute afneming voor de scholen (resp.
openbaar, prot.-chr., r.k. en ander byzon
der) van 3700, 2900, 3300, 200; in procenten
uitgedrukt: 5.9. 4,6, 3,3 en 2,6.
Voor Nederland totaal bedraagt dit per
centage 4,3.
Uitgaande van deze 4.3 pet. afneming
kunnen we constateren dat het openbaar
onderwijs verreweg het ongunstigste
beeld vertoont, terwyl het christelijk
onderwys ook iets achter blyft (0,3 pet.)
en dat het r.k onderwys met het ander
bijzonder onderwijs een gunstige ont
wikkeling te zien geeft.
Bekyken we de toe- of afneming van
het aantal leerlingen per provincie in de
periode van 17 jan. tot 17 sept. 1956, dan
constateren we. dat in Noordholland het
openbaar onderwijs groeide met 1,5 pet.
en het prot.- chr. met 0,1 pet., het r.k.
groeide met 2,4 pet.
Voor Zuid-Holland zyn deze getallen
resp. 1,9 pet., 1,3 pet. en 1,6 pet.
Noordbrabant geeft voor het prot.-chr.
onderwijs een toename van 3,7 pet. te
zien, terwyl het openbaar onderwijs niet
toenam en het r.k. onderwys met 1,5 pet.
vooruitging.
In Limburg ging het openbaar met niet
minder dan 8,5 pet. achteruit en groeide
het prot.-chr. en r.k. resp. met 4,6 en
VAN DE DAG
De mens op zoek naar zijn voor
ouders, door André Senet. Uitgave
Foreholte, Voorhout. 304 blz. Gebon
den 12.90.
De schrijver van dit boek is, zoals de
titel al zegt, op zoek gegaan naar zijn
voorouders. Het is een boek geworden
over de oudheid van de aarde, een po-
pulair-wetenschappelijke verhandeling,
die zich als zodanig vlot en gemakke
lijk laat lezen. Niet voor niets draagt
het boek als ondertitel „Roman van
de Paleontologie". Er staat in dit boek
wel het een en ander, dat men niet
voetstoots behoeft te aanvaarden. Trou
wens, heel deze wetenschap, hoezeer
zij ook op de oudheid betrekking heeft,
is nog betrekkelijk jong. Maar het boek
is wel interessant, omdat het een kijk
geeft op de stand van tal van weten-
i. er is geen reden tot pessimisme, wel
tot actief realisme;
in de grote steden zal nauwlettend
moeten worden gevolgd de gemeen-
telyke scholenbouwpolitiek, opdat in
de nieuwe wyken het prot. chr. on
derwys niet een paar jaar achteraai
komt met een gebouw;
er zal veel meer dan tot nu toi
planning moeten plaatsvinden. Plan
ning betekent ook samenwerking
van aUen, die voorstander zyn van
het vrije prot. chr. onderwijs;
I. de sociologie vraagt ook bij het on
derwijs een praktische toepassing.
Iedere school behoort in zijn struc
tuur en bezetting een centrum en
tehuis te zyn voor de omgeving,
d.w.z. voor de gezinnen en niet alleen
voor de kinderen.
Emigratie en migratie zyn op het
platteland, vooral in de agrarische
streken, van Invloed. Bij migratie
zal het schoolhoofd de ouders moeten
wyzen op de school in de nieuwe
omgeving, waar z.i. hun kinderen
thuishoren en ook thuis zijn. Tevens
zal hy zyn collega moeten verwit
tigen van de komst van een nieuw
gezin, opdat het ook vanuit de school
kan worden opgevangen.
Melodie en woord
der Ethergolven
WOENSDAG 9 JANUARI 1957
Hilversum I. 402 m. VARA: 7.00 Nws;
7.10 Gym; 7.20 De Ontbijtclub; 8.00 Nws:
De Ontbijtclub; 8.50 V d vrouw. VPRO:
- 1enwijding. VARA:
11.30 Gevar progr;
:d; 12.33 V h plat-
13.00 Nws: 13.15
>onstellingsagenda; 13.18 Dansn
Medische kron; 14.00 C
14.30 V d jeugd;
16.00 V d zieken; 16.30 Gram: 17.00 Lichte
Puzzel
muz; 17.30 Hammondtrio: 17.50 Regerings-
uitz.Rijksdelen overzee. Jeugduitz. De brie
venbus gaat open Correspondentieclub olv
Regina Zwart; 18.00 Nws en comm; 18.20
Act; 18.30 RVU: Grote romantici, door
dr. A Saalborn; tweede lezing: Byron; 19.00
V d jeugd; 19.10 Toespraak: 19 25 VARA-
Varia. VPRO: 19.30 V d jeugd. VARA: 20.00
Nws: 20.05 Tussen de regels door; 20.15
Fragm Le Clemenza di Tito, opera;
2§ Bfiflgrit. hoorsp; 22.20 Lichte
ens en nevelvlek, i
.ammondorgelspel; 23.35
23.50—24.00 Soc. nws in Esperai
[De Bal
23.00 Nws;
Hilve
II.
NCRV: 7.00 Nw
9.00 V d zieker
spel. hoorsp; 12.05 Surins
12.30 Land- en tuinb meded; 12.33 Vocaal
ens; 12 53 Gram en act; 13.00 Nws; 13.15
Met PIT op pad: 13.20 Gevar muz; 13.50
Gram; 15.00 Promenadeork; 15.40 Meisjes
koor: 16.00 V d jeugd; 17.20 Gra
21.35 Geestelijke
20.20 Radio Filh
der Kerkhervorme
liederen, 22 05 De
Salonork; 22.45 vondoverdenking: 23.00 Nw:
23.15 Sportuitsl; 23.20—24.00 Gram.
Beroepingswerk
NED. HERVORMDE KERK
Beroepen te Ridderkerk (toez.): L.
Kievit te Woerden; te Waddinxveen: J.
R. Cuperus te Doornspyk; te Aruba
(Ned. Antillen): J. A. Visser te Heer-
jansdam en Kijfhoek; te Kerkdriel
(toez.): Vik. P. de Ruiter te Warnsveld.
GEREFORMEERDE KERKEN
Beroepen te Jutryp-Hommerts: kand.
J. Winter te Amsterdam.
Bedankt voor Sellingen: kand. J. van
der Klaauw te Noordwijk aan Zee.
GEREF. KERKEN (ond. art. 31)
CHRISTELIJKE GEREF. KERKEN
Tweetal te Zaamslag: G. Blom te
deerkerk en J. van Doorn te Ermelo.
EEN
WOORD
VOOR
VAN
DAAG
Jubilea
Vandaag viert ds. B. Telder, predikant
bij de Gereformeerde Kerk (ond. art.
31) te Breda, zyn 60ste verjaardag.
Ds. Telder aanvaardde het ambt in
1925 en diende voordat hij in 1928 naar
Breda ging de Gereformeerde Kerk
van Vianen. In 1944 maakte hy zich
met een deel der gemeente vry.
Donderdag viert ds. K. A. Beversluis,
emeritus predikant der Nederlandse
Hervormde Kerk, te Warnsveld zijn
65ste verjaardag. Ds. Beversluis werd
in 1918 kandidaat in Noord-Holland
en diende de gemeenten van Sijbe-
carspel (1918), Grosthuizen (1921) en
Zutphen (1926). In 1948 ging hij met
emeritaat, waarna hy zich te Warns
veld vestigde.
Ds. J. Douma, emeritus predikant der
Gereformeerde Kerk van Arnhem,
aanvaardde zestig jaar geleden, op
10 januari 1897 het predikambt. Hy
diende de kerken van Spijkenisse
(1897), Alblasserdam (1902), Leiden
(1907), Watergraafsmeer (1911), Den
Haag (1916) en Arnhem (1929). In
1938 ging hy met emeritaat.
Leesbare brieven
Hoe velen hebben in hun werk
niet met brieven te maken. Dik
wijls zijn deze zo onduidelijk ge
schreven in zulk een duistere taal.
dat men de grootste moeite heeft
om te ontdekken, waarover deze
gaan en op wie zij doelen.
Zo is het ook zo dikwijls met
ons leven. Wij moeten levende
brieven van Christus zijn, zegt de
Bijbel. Leesbare
brieven, aan on
leesbare heeft
men niets. Daar
uit moet duide
lijk blijken aan
Wie wij toebe
horen, Wie het
hoogste doel van
het leven is.
In vele brieven staat duidelijk
onze eigen naam. Zo veel, wat wij
doen is tot lof en eer van ons zelf.
Wij willen geprezen worden, wij
willen door ons werk verrijkt
worden. Ieder zou moeten weten,
dat wij het beste voor hebben met
iedereen.
Dit is een fout, die veel dieper
ligt, dan een fout in ons handelen.
Dit betekent, dat niet ons hele
leven Christus is.
Mijn leven is Christus, zegt de
Bijbel. Hem moeten wij geheel
toebehoren. Ons levensdoel moet
zijn zo te werken, zo ons te ge
dragen, dat men niet ons, maar
Christus prijst, en dat kan alleen,
wanneer wij ons voor ons werk
en in ons werk aan Hem over
geven.
ONDERWIJSBENOEMINGEN
Benoemd tot lerares (A.V.O.) aan de
tweede chr. huishoud- en industrieschool
te Rotterdam: mejuffrouw A. Berken
bosch te Bergschenhoek.
Benoemd tot onderwijzeres aan de
Timotiheusschool te Enkhuizen: mevr.
Jager-Hiemstra, aldaar.
Benoemd tot onderwijzer te Ooster
se: P. Boonstra te Idskenhuizen (tyd.)
Prins Bernhard Fonds jubileert
/~)P een bijeenkomst te Amsterdam
ter gelegenheid van het tienjarig
bestaan van het Prins Bernhard
Fonds heeft Prins Bernhard vanmid
dag als regent van het Fonds sym
bolisch een bedrag van 50.000 over
handigd aan de president van
Universitair Asylfonds, prof. dr. G. C.
Heringa. De gift is de grootste,
de afgelopen tien jaar door het
Fonds werd afgestaan. „Gezien de
grote zaak van het Fonds is het
een echt offer en dit moest het
ook zijn, juist nu en voor deze nood'
aldus de Prins.
In zijn toespraak zei Prins Bernhard
dat ook dit jubileum van het Prins
Bernhard Fonds wordt overschaduwd
door een dramatische ontwikkeling
in het wereldgebeuren: de strijd
het Hongaarse volk voor zijn niet L.
laatste plaats geestelyke vrijheid. Deze
strijd houdt thans ons denken en on:
voelen in zijn ban.
De Prins wees erop, dat wy deze „sto
ring" vooral moeten zien als een me
mento. Een memento, dat ons er aar
herinnert, dat cultuur alleen in geeste
lyke vrijheid kan gedyen, dat cultuur
niet is een aangenaam byprodukt var
.everlasting prosperity" (altijddurend:
welvaart) maar een kostbaar en kwets
baar goed, dat veroverd moet worden,
tegen druk in velerlei vorm in.
Wat de gift aan het Universitair Asyl
fonds betreft herinnerde de Prins er
Advertentie
Geen losraken of verschuiven meer van
eer op een kritiek
raken, omdat üjt
srschuift. Maak ee
eigende ongemak.
nstgebit losschiet ol
>eder houdt het g<
«n weinig DENTOFIX
de gehele dag onwrik-
sts. DENTOFIX voorkomt
ie reuk uit de mond. Pro-
daag. Priji
Handschriften van Nag Hammadi III
Dertien boeken met 48 gnostieke geschriften:
een secte-boekerij
nrOT vóór de ontdekking van
de bibliotheek van Nag
Hammadi, die een buitenge»
wohe rykdom en verscheidden-
heid van geschriften bleek te
- bevatten, waren geen "Kopti-
sehe of Griekse papyri gevon-i
den die er zo prachtig uitza
gen als deze. Sedert lange
tyd hadden de geleerden
overigens zonder veel hoop
naar enkele van de docu
menten verlangd; de vondst
van de andere was een vol-
komen verrassing. De werke
lijkheid overtrof de stoutste
verwachtingen, zo schreef
prof. Quispel uit Utrecht en
hy vervolgde: „Daar staan
we nu, overladen (ik zou
haast zeggen: overstelpt) met
een stroom van teksten, die
even oorspronkelijk als ver
schillend zyn."
De archeologische schat
omvat dertien boeken met
48 werken. Sommige van
de boeken zijn echter maar
gedeeltelijk over of verto
nen, zoals de Codex-Jung,
tamelijk grote lacunes. Vier
van de dertien boeken zijn
bijna geheel ongeschonden,
terwijl er tien min of meer
volledig zijn. In totaal om
vat de vondst een duizend
bladzijden, waarvan er 794
gaaf zijn.
Elf bundels hebben hun
oorspronkelijke vorm be
houden, namelijk die van
een boek, een codex, met
een soepele leren band en
een reeks van ingenaaide
en vaak genummerde papy
rusbladen. De band van de
Codex-Jung de enige co
dex die geheel is bestu
deerd is helaas verdwe
nen. De „banden" van de
codices lijken vrij veel op
portefeuilles: ze zijn onge
veer 25 cm hoog en 15 cm
breed. Het schrift van de
papyri wekt bewondering
door de regelmaat, helder
heid en schoonheid. Helaas
is de Codex-Jung in dit op
zicht het minst bedeeld.
Alle 48 werken zijn af
komstig uit de gnostische
school van Valentinus, wel
ke school in het tweede
Valentinus
evangelie
theek var
de loop
kwart der tweede eeuw
werd gesticht. De geleerden
nemen aan dat de biblio-
Nag Hammadi in
an de derde en
uw is gevormd
gemeenschap in
Opper-Egypte, die prof.
Quispel Sethiaans noemt
omdat de gemeenschap bij
zondere betekenis toekende
aan de persoon van Seth.
De Codex-Jung vormt in
meer dan één opzicht een
uitzondering in de rij der
geschriften. Deze codex is
geschreven in het Subach-
mimisch, de taal van Mid-
den-Egypte en de geleerden
vermoeden dat hij pas la
ter aan de bibliotheek is
toegevoegd.
HET belangrijkste geschrift
uit de Codex-Jung is
ongetwijfeld het Evangelie
der Waarheid van Valenti
nus zelf, van welk „evan
gelie" de naam bekend was
uit het boek van Irenaeus,
getiteld „Tegen de ket
ters".
Irenaeus sohrijft over Va
lentinus dat deze de euve
le moed heeft gehad om aan
de vier canonieke evange
liën een „evangelie" van
hemzelf toe te voegen dat
hij het „Evangelie der
Waarheid" noemde.
Wie was deze Valentinus,
die door de kerkvaders
werd beschouwd als een
van de meest geduchte ket
ter en van wiens leringen
slechts enkele fragmenten
bewaard schenen te zijn
gebleven? Dat hij in de
oude kerk een belangrijke
figuur is geweest, staat wel
vast; tot in de vierde eeuw
waren er in Egypte en
Azië gemeenten, die zich
naar hem noemden.
De schrijver van het
Evangelie der Waarheid
werkte in Rome tussen 135
en 160 na Christus. Volgens
Tertullianus hoopte hij op
een benoeming tot bisschop
ME
en ging hij tot de bestrij
ders der Waarheid over
toen het episcopaat, waar
op hij min of meer had
gerekend, aan een ander
werd toegewezen. De ex
communicatie was in die
tijd nog niet in zwang met
het gevolg dat hij zijn ac
tiviteit kon ontplooien bin
nen de kerk. Zo ontstond
er een binnenkerkelijke
gnostiek. Ongetwijfeld was
Valentinus de diepzinnigste
en de belangrijkste van de
christelijke gnostici.
'ET bijzondere interesse
hebben de geleerden
zich de laatste jaren over
zijn „evangelie" gebogen
omdat zij verwachtten dat
de bestudering ervan hen
in staat zou stellen om de
ontwikkeling van het Valen-
tianisme te begrijpen of op
z'n minst de oudste vorm
ervan vast te stellen.
Het Evangelie der Waar
heid bleek geheel verschil
lend te zijn van de vier ca
nonieke evangeliën. Men
vindt er geen beschrijving
in van het leven van Je-
zus: de kruisiging wordt
slechts in het begin ter
loops genoemd.
Het Evangelie der Waar
heid is meer een soort van
Ïireek, een dogmatische en
egelijk mystieke beschou
wing. waaraan de begin
woorden luiden: „Het
Evangelie der Waarheid,
vreugde voor hen, die van
de Vader der Waarheid ge
nade ontvangen hebben om
hem te kennen door de
Macht van de Logos, die
gekomen is uit het Plero-
ma. dat is in de Gedachte
en het Denken van de Va
der, (van) hem (de Logos),
die verlosser genoemd
wordt omdat hij de bode is,
die bestemd was om te ko
men voor de verlossing van
hen, die de Vader niet ken-
Het niet-kennen van de
Vader des Als aldus het
thema van het geschrift
wordt opgeheven door het
optreden van Jezus; Hij is
de overgang van het Niets
tot het Al. Het is duidelijk
dat we hier te maken heb
ben met een gedachtengang
die sterke overeenkomst
met het Christelijk geloof
vertoont. Het verschil met
het bijbels Christendom is
echter dat de breuk tussen
God en mens in de bijbel
een gevolg is van de onge
hoorzaamheid aan Gods ge
bod, terwijl Valentinus de
breuk wijt aan verduiste
ring van de kennis omtrent
oorsprong en bestemming
van de mens. Voor Valen
tinus en hierin is hij echt
de gnosticus is God de
alles-omvattende, van wie
de mens in oorsprong een
onderdeel is.
TENS is het merk
waardig dat er in het
Evangelie der Waarheid
niets te vinden is van het
geen steeds is beschouwd
als de kern van de gnos
tiek, namelijk de hemelreis
van de ziel en de verloste
verlosser. Verbaasd waren
prof. Quispel en prof. Puech
toen zij tot de ontdekking
kwamen dat er in het
Evangelie der Waarheid
geen sprake is van een
processie van dertig aeo-
nen, die uit de godheid
emaneren, welke leer zo
bestreden is door mannen
als Ireneaus en Tertullia
nus. In het Evangelie der
Waarheid mist men be
paalde elementen uit het
Valentianisme; het „vijfde
evengelie" is stellig ge
schreven voordat de ty
pisch gnostische leerstellin
gen ontwikkeld werden.
Opvallend is ook dat het
ethische element, de ver
houding tot de naaste, het
gebod voor het leven in de
wereld, ontbreekt. De „ken
nis des Heren" heeft in het
Evangelie der Waarheid
geen component in de „vre
ze des Heren", zo heeft
prof. Van Unnik opge-
jyjET de keuze van de nieuwe burge
meester van Den Haag is zowel
dat dit fonds zich Jtot taak heeft ge- Residentie als de benoemde geluk
steld, voor aan de tirannie ontvluchte te wensen. Wij hebben reeds vele ja-
jongeren, die daartoe geschikt zijn, hier
De gelden zullen in de eerste plaats
bestemd worden voor de reeds eerder
aangegane verplichtingen ten aanzien
van de voor november jl. aangekomen
vluchtelingen. Als de noodzakelijkheid
mocht blijken, zal het bestuur van het
Pins Bernhard Fonds een verdergaande
steun in o
Bernhard.
Utrechtse eredoctoraten
Ter gelegenheid van de 321ste dies
van de Utrechtse Rijksuniversiteit zal
de senaat dier universiteit in zyn zitting
van 29 maart twee eredoctoraten ver
lenen, een aan dr. Geoffry B. Dowling
in de faculteit der geneeskunde en een
aan prof. dr. Maurice Ewing in de
faculteit der wis- en natuurkunde.
Dr. Dowling heeft jaren lang gewerkt
in de afdeling voor huidziekten van
het St. Thomas Hospital in Londen;
hy is nog medewerker aan de medi
sche school van dat ziekenhuis
clinical teacher aan de Universiteit
van Londen. Vooral zijn onderzoekin
gen betreffende de huidtuberculose
zijn baanbrekend geweest. Dat de
lupus-hospitalen in de wereld nauwe
lijks werk hebben, is voornamelijk
aan hem te danken.
Prof. Ewing is hoogleraar aan
Columbia-universiteit te New York
de geofysica en de geologie van
zeebodem. Op zijn gebied is hij een c...
allergrootsten, zowel door zijn eigen
arbeid als door wat hy aan voort
varendheid en bekwaamheid en
zielend enthousiasme weet tot stand
te doen komen.
Uniecollecte lijst 15
Lijst 15 van de 77ste Uniecollecte
voor de scholen met de Bijbel is ver
schenen. In totaal is nu door 375 lokale
comité's een bedrag van f 182.405,41
bijeengebracht (vorig jaar door de
zelfde comité's f 166.067,70).
Op lijst 15 komen de volgende c(
bedragen voor. Boerakker: f 133,
124.25); Wagenborgen f 475 460);
f 1.105.80 (1.001.10); Leeuwarden f 4.288,35
(3.952,79); Menaldum f 238,50 (252.75); Sua-
leer f 348,35 (337.10); Surhuisterveen f 433.85
(478.50); Ni
ren het voorrecht, de thans benoemde
te mogen kennen als een bij uitstek
hoogstaand man en een knap ma-
gistraat. Er is reden, voor deze goede
stad van de ambtsperiode van mr.
Kolfschoten veel goeds te verwachten.
Mogen hem de kracht en de bijstand
worden geschonken, die ook voor hem
overweging nemen, .ldns Prins onmisbaar Iullen zyn.
Als wijs man, begiftigd met een
ruime mate van redelijkheid en van
begrip, zal de nieuwe burgemeester
het ons ten goede willen houden, dat
wij voor ons het aanvankelijk menen
te moeten betreuren, dat, door welke
omstandigheden ook, de keuze niet is
gevallen op een „eerste burger" van
protestants-christelijken huize. Zulks
temeer omdat de Residentie in dit
opzicht een traditie heeft. Aan ons
echter, de getroffen beslissing te eer-
biedigen, waarbij de persoon van de
benoemde het ons wel bijzonder ge
makkelijk maakt.
gLIJKBAAR onvermijdelijk, is ook
deze benoeming weer het een
en ander voorafgegaan aan publi-
katies over touwtrekkerij en verschui
vingen in de politieke sfeer.
Een merkwaardig voorbeeld daar-
in leverde wel het socialistische
dagblad „Het Parool". Dit blad kwam
in zijn kolommen met een verhaal, zó
ingewikkeld, dat het er ten slotte zelf
in verstrikt raakte.
Zo betoogde dit blad, dat de r.k.
minister van binnenlandse zaken een
heel opzetje zou gemaakt hebben om
een r.k. burgemeester voor Den Haag
voor te bereiden.
De minister zou enige aarzeling ge
speeld hebben bij de benoeming (die
inmiddels eveneens is afgekomen)
van de nieuwe socialistische burge-
meester van Amsterdam, aarzeling 1
omdat de socialisten niet bijster veel i
zouden gevoelen voor de nieuwe 1
Haagse burgemeester. De socialisten
zouden dan door de aarzeling van de
minister over hun eigen aarzeling
heengeholpen moeten worden. 1
f 530,75 (498,58):
- (547,35).
der f 189.80 (148.10); Delft f 1.459,55 (1.411,60);
•ersdijk f MOO,— (1.127,15):
(315,25
bij Leerdam f
—1,16 (878,65); Streefkerkf 234,86 C
f 309,91 (329,60); Zoet<
(102,-
A msterdam.Manchester
Goochel wedstrij d
op T.V.-scherm
De televisie laat zaterdagavond in
Europees verband weer eens zien wat
zij kan. Er staat dan namelijk een
goochelwedstrijd tussen Amsterdam en
Manchester op het programma met
een jury van Brusselaars. Maar en
dat kan dank zij het nieuwe medium
iedereen blijft in de stad van zijn
inwoning.
In Amsterdam is de plaats van hande
ling restaurant Lido. Daar nemen de
Nederlandse goochelaars Tonny van
Dommelen, Fred Kaps en Marconick het
op tegen hun Engelse rivalen Michael
Bailey, Robert Harbin en Stanley Watson,
'le in Manchester resideren.
Dit illusiespel wordt in Nederland in
geleid door Francis White, vice-voorzit-
-'an The Magic Circle In Manches-
is die taak weggelegd voor Henk
Vermeyden, voorzitter van de Neder
landse Magische Unie.
In Brussel is Pol van de Velde, de be
kende spelleider van de Belgische tele
visie, voorzitter van de Internationale ju
ry. Voor de totstandkoming van deze
uitzending staat een cirkel (om in de
termen te blijven) van televisiezenders
in de drie landen (plus een stukje van
de eurovisieketen op Frans gebied, voor
de verbinding tussen Engeland en Bel
gië) opgesteld.
Er zal ook heel wat technisch ver
taalwerk aan te pas komen, aangezien
Engeland en Nederland een volkomen
verschillend beeldlijnensysteem hebben.
Dat in België komt in grote trekken
met dat van ons land overeen, maar
daaraan toch niet geheel gelijk.
Van her-
.en
der"]
goede samenwerking helemaal ni.
nodig Is, dat ze uit hun bed gehaald
worden. Ze hebben nu een soort
nachtdienst ingesteld, waarby telken:
een van hen te bereiken is voor
spoed,.gevallen". Het gevolg is, dat
mensen met moeilijkheden niet tot de
volgende dag behoeven te wachten,
omdat ze denken lastig te zijn.
De bruiloft
Horizontaal: 1 Dekklok, 6 dapper, 3
gereed, 10 zangnoot, 11 slede, 12 met
gras begroeid duin, 14 Chin, maat, 16
fig. moeilijkheid, 18 tweegevecht, 21
voorzetsel, 23 hevig, 24 lidwoord, 25
grondtoon, 27 bergplaats, 28 paard
rijder. 31 reptiel.
Verticaal: 1. Rijzig. 2 voorzetsel. 3
onsamenhangend. 4 gehalte. 5 onmeet
baar getal, 7 vervallen, 9 reklamege-
schrift. 13 Chin, maat, 15 pers. voor
naamwoord 17 rivier in Italië, 19 klaar,
20 euvel, 22 staatsgreep. 26 aanzien.
29 klein persoon. 30 rondhout.
OPLOSSING PUZZEL No. 12
Horizontaal: 1 Alp, 4 Tar. 6 raap. 8
pa, 9 es, 10 amulet, 12 vlo, 13 na. 14
en, 16 ion, 19 buiten. 21 ba, 22 Ee, 23
spek. 25 ras, 26 als.
Verticaal: 1 Ares, 2 las, 3 pa, 4 tal
men, 5 rots, 7 pal, 8 pu, 11 motie, 12
valies 15 ober, 17 ons, 18 laks, 20 te,
21 bel, 24 pa.
Engeland, BBC Hoi
Veerber; 19.00 Nw:
5 Volksdansen; 20.00 Gevar
js; 21.00 Symf ork: 22 00
247 m. 13.00 Ork conc; 13.45 Idem; 14.45 V
d kind; 15.00 V d vrouw; 16 00 Nws en ork
conc; 16.45 Lichte muz; 17.15 Mrs. Dale's
Dagb; 17.30 Voordr; 17.45 Schots ork; 18.45
9.00 V d jeugd;
12.00 Gram: IC 'n Veerber:
12.34 Gram: 13.00 Nws; 13.11 Gram; 14.00
Schoolradio; 16.00 Koersen; 16.02 Gram; 16.15
Omr ork: 17.00 Nws; 17.10 De wonderbare
mandarijn, muz pantomime; 17.50 Boekbespr:
18.00 Zang en piano; 18.30 V d sold; 19.00
Nws; 19.40 Volkszang: 20.00 Die Czardasfür-
stin. operette; f
Gram: 22.00 Nwi
Gram- 22.55—23.00 Nws.
Brussel 484 m.: 12 00 Gev«
13.10 Gram: 15.15 Koorcc
16.05 Lichte muz; 17.00 F
18.30 Jazzmuz: 19.30 Nws:
22.00 Nws; 22 10 Folklorist
43.
„Gauw, gauw, haal de dokter uit de zaal."
Het meisje gaat weg, de cJaur slaat dicht.
Vera is alleen. Géén antwoord heeft ze ont
vangen. Verslagen zit ze neer. Zó vindt haar
haar man.
Later, vele jaren later, wanneer ook zij er
niet meer zijn zal, zal Ariton Kuiper zich her
inneren, dat ze toen voor 't eerst die oogopslag
vertoonde, die later zo tekenend voor haar was.
Nu ontroert het hem alleen maar even. Zoals
ze daar ineengedrukt in elkaar zat naast het
bedHij heeft zoveel bedroefde mensen bij
doden zien staan. Nee, het is niet de liefde, het
is niet omdat het zijn vrouw is. Nee, het is de
aanblik van een mens, die het diepste leed door
maakt, dat een mens kan doormaken. Het alleen
zijn met zijn eigen kwaad.
Juist in het ogenblik dat haar de last te zwaar
is geworden en ze tot het enige wezen dat in
deze wereld troost kon geven, haar toevlucht
heeft genomen om haar hulp, is dit haar ont
nomen. Nu staat hij daar, haar man. Waarom
schreeuwt ze het niet uit: „Ga weg, ga weg,
ik ben schuldig, ik ben schuldig
Waarom is hij nu zo vriendelijk, zo vol atten
tie?
„Vera, kom, laten we even uit de kamer gaan."
Ze laat zich leiden, willoos. Ze komen bij haar.
Zijn vader en moeder, ze proberen haar te troos
ten. Ze spreken over haar moeder, maar wat
.veten zij van verlies? Ja, zeker, moeder is goed
afgestorven, maar ikvoor mij kan er alleen
De glazen knikker
door KARL WEST
maar troost zijn, wanneer ze weer leven zou.
Wat weten jullie daarvan. Al die jaren maar
aan jezelf denken, je eigen narigheid en nooit,
nooit met iemand kunnen spreken en als je nu
eindelijk ziet, dat het niet hoeft, dat je niet al
leen bent en je rent er heen, je zegt: „Hier
ben ik, help me!" en je praat dan tegen een
dodezie je, dat begrijp je niet. En of ze
nu praten en praten, het helpt niet.
Nee, tranen komen er niet meer. Maar later
zou Anton het zich herinneren, haar oogopslag
was veranc'ïrd en die diepe verzonkenheid, die
wondere blik zal hij dan nooit, nooit meer kun
nen vergeten.
Nog eenmaal zorgde Vera's moeder voor een
verrassing. Dat wil zeggen, dat ze er voor ge
zorgd had, dat na haar dood haar dochter en
in 't bijzonder ook haar schoonzoon nog eenmaal
in verbazing zouden raken over haar daden.
Haar spaarpenningen waren opgegaan de laat
ste jaren.
Het gezin van Vera had haar zóveel gekost, dat
ook van iets overleggen geen sprake had kun
nen zijn.
Dt premie voor de levenoverzekering echter
had ze trouw betaald. Nu ontving Vera een som,
die hen in staat stelde, niet alleen de resteren
de schuld van de dissertatie-rekening te betalen,
maar ook om een beter huis te betrekken. Voor
al nu het te verwachten was, dat de naam, die
Anton door het proefschrift gemaakt had, 'hem
ook vruchten zou gaan opleveren in de vorm
van patiënten, was dit wel gewenst.
Dat werd onmiddellijk na ontvangst van het
geld besproken. Tot aan de begrafenis was An
ton zeer attent geweest voor zijn vrouw. Hij
had er een eer in gesteld alles naar de voor
schriften van de gestorvene te regelen. Zo had
den ook de kinderen niets gezien van al
er gebeurde.
DERTIENDE HOOFDSTUK
Daarna begint weer het oude leven, nu ech
ter nog eenzamer voor Vera, omdat ze haar
moeder miste. In haar fantasie vergrootte ze de
waarde, die haar moeder voor had gehad hon
derdmaal en zo werd haar dit gemis tot zó gro
te smart, als alleen het gemis van hetgeen de
mens nooit bezat, wezen kon.
In haar doen en laten bleef ze echter dezelf
de. Haar huishouden hield ze in orde met de
zelfde regelmaat als vroeger. Ze ontving de
patiënten als vroeger, wanneer Anton niet thuis
was en ze telefoneerde naar de kliniek of naar
andere plaatsen, die hij opgegeven had om hem
te verwittigen.
(WORDT VERVOLGD).
pjET blad ging nog verder. De socia
listische ministers zouden alleen
met de benoeming van de nieuwe
Haagse burgemeester hebben willen
instemmen, mits er een r.k. door-
braakminister voor Eindhoven of
Maastricht gegarandeerd kon worden,
iets waarvoor de r.k. ministers in het
kabinet weer niets zouden voelen»
Dit alles ging dan nog vergezeld van
andere, niet minder zonderlinge mede
delingen, bijvoorbeeld dat de P.v.d.A.
als zodanig door de minister of door
de commissaris der Koningin geraad
pleegd zou zijn over de keuze uit haar
midden van een burgemeester voor
Amsterdam.
Wel een zonderling verhaal dus, ge
lukkig zó zonderling dat het onwaar
schijnlijke er dik bovenop ligt. Het
betreurenswaardige bij dit soort arti
kelen is, dat zij de indruk vestigen,
alsof benoemingen van burgemeesters
volop getrokken mogen worden in het
vlak van de partijpolitieke verhoudin
gen.
j^ATUURLIJK behoort bij de keuze
van een burgemeester rekening te
worden gehouden met de godsdienstige
en/of politieke gevoelens der gemeen
telijke burgerij.
Een burgemeester is maar niet
iemand die boven de gemeente troont,
hij is „eerste burger". Wij voor ons
hebben grond voor onze stelling, dat,
indien aanwezig, een burgemeester uit
protestants-christelijken huize voor de
Residentie stellig evenzeer in aanmer
king zou zijn gekomen. Maar de ver
onderstellingen, die spreken uit dit
artikel in het socialistische blad gaan
ons niet alleen veel te ver, we achten
ze verwerpelijk en voor een gezonde
en verantwoorde democratie zelfs
verderfelijk.
Laten we dit alles intussen voor wat
het is. Belangrijker mag heten, dat
Den Haag zijn burgemeester heeft. De
stad van de ooievaar is niet langer
vacant.
JN dit verband moeten we denken
aan hetgeen dr. Kuyper zo'n 75
jaar geleden schreef. Hij critiseerde
toen burgemeesters, die van elders
werden gezonden en die dachten, dat
zij als ooievaars waren, die de lente
uit het Zuiden kwamen brengen in
barre streken.
.Slag op slag doet zich het geval
>r", schreef Kuyper, ,,dat een
vreemd jonkman, zonder kennis van
„land en luyden", van practische er
varing nog verstoken, aan de ernst des
levens nog gespeend en alleen begif
tigd met wat theoretische kennis, in
een gemeente van eenvoudige lieden
letterlijk de baas kon spelen."
Voor wat betreft mr. Kolfschoten
geldt van alles alleen, dat hij uit het
Zuiden komt; in alle andere opzichten
kan hij het beeld naast zich neerleg
gen. Misschien zelfs wel dat van die
.gemeente der eenvoudige lieden"....
In^het onlangs gekozen Amerikaanse
Huis van Afgevaardigden zyn twee
predikanten gekozen. De ene. ds. Coad,
ioc3? ïaar eej van de J°n?ste der
435 leden: de ander, dr. A. C. Powell,
heeft al zeven parlementaire perioden
achter de rug; hij is predikant van een
negergemeente en treedt bij de stryd
om gelyke rechten voor de rassen naar