CHRISTELIJK De wonderlijke weg van het Evangelie der Waarheid Kerkeraad mag plaatselijke kerk uit kerkverband losmaken Boek Patriarch Alexius weet niets van deportaties r 1 Stalin herleefd 2 Procureur-generaal bij de Hoge Raad: Het geschil over de goederen van de Gereformeerde kerk van Hasselt De procureur-generaal bij de Hoge Raad der Nederlanden concludeerde gisteren, dat rijns inziens kerk en school van de Gereformeerde Kerk van Hasselt in handen behoren te blijven van de (meerderheid in de) kerke raad, die in een akte van vrijmaking deze kerk heeft losgemaakt uit het verband der Gereformeerde Kerken. Dit bevestigt een uitspraak van de Rechtbank te Zwolle en een arrest van het Gerechtshof te Arnhem. Tegen dit laatste arrest werd door de minderheid der gereformeerden te Hasselt, die binnen sydonaal verband bleef, beroep in cassatie aangetekend. Beroepingswerk NEDERL. HERVORMDE KERK Beroepen te Eek en Wiel (toez.: M. J. de Jong .te Noordwijkerhout; door de centrale gemeente Mijnstreek voor de wijkgemeente Heerlerheide (toez.): J. Irik te Twisk (N.H.). Beroepen te Bellingwolde (toez.)P- W B. Haseloop te Dokkum. GEREFORMEERDE KERKEN Bedankt voor Bolnes: A. W. Meeder te Spiikenisse. Overweging Kand. P. van Breu- :1, Geuzenkade 48. Amsterdam, zal gaarne met ingang van 27 januari een eventueel beroep m overweging nemen. GEREF. GEMEENTEN De in cassatie aangevoerde middelen werden door de procureur-generaal on toereikend geacht. Hij is met het Arn hemse hof van mening, dat de rechter in geloofszaken niet kan treden Mede op grond van een rapport van deskun digen wordt het oordeel uitgesproken, „dat een kerkeraad van een plaatselijke Gereformeerde Kerk bevoegd is die kerk uit het verband der Gereformeerde Kerken los te maken, indien dit ver band naar inzicht van de plaatselijke kerk (door zijn bevoegd orgaan) afwykt van de grondslag dier gemeenschap of VAN DE DAG „Het rverzengende vuur", door Nor man Collins, Uitg. Jan van Tuyl, Zalt- bommel, 232 pag. DEZE AARDIGE en boeiende roman uit Van Tuyl' Triomfreeks, vertelt de avonturen van een jonge boekhouder, die de agent van zijn firma in Zuid- Amerika moet gaan controleren. Het boek, dat vlot is geschreven de ver taling van Jan Vrijman is helaas niet vlekkeloos behoort zeker niet tot de meesterwerken der literatuur. Het is echter onderhoudend door de veelheid van verwikkelingen en levendige be schrijvingen. de kerkenorde schendt en, ook ne roepen van revisie (art. 31 Dordtse kerkorde) daarvan niet afstaat". Tot grondslag der gemeenschap wor den de drie formulieren van enigheid, de Nederlandse Geloofsbelijdenis, de Heidelbergse Catechismus en de Dordt se artikelen gerekend. Op grond hiervan bestaat slechts een beperkte theologische gebondenheid van de plaatselijke kerk met het verband. De vrijgemaakte kerkeraad heeft door het tekenen van de akte van vrijmaking openlijk te kennen gegeven, dat de leer- bepalingen van de synode (betreffende de kinderdoop en het genadeverbond) zijn inziens niet overeenkomstig de Heilige Schrift, de gereformeerde be lijdenis en de liturgische formulieren zijn. Dit theologisch geschil behoeft niet te betekenen, dat de vrijgemaakte kerkeraad uit de Gereformeerde Kerk van Hasselt is getfeden. Beide groepen menen de juiste ge reformeerde leer te belijden. De rech ter kan daarin niet treden. Wel moet, mede op grond van de beperkte theo logische gebondenheid tussen plaatse lijke kerk en landelijk verbond en de in de formulieren van enigheid ver vatte mogelijkheden, geconcludeerd worden, dat kerk en school te Hasselt in handen kunnen blijven van de meer derheid, de vrijgemaakte kerkeraad. De hoge raad zal later arrest wijzen Ondertcijsbenoemingen school te Lage Zwaluwe: aan de Prinses Beatrix dam-Zuid: P J, de Maak< (tijd.), beid» Asch van Wijckschool i (tijd.); n Zwolle. Bos te Utrecht; >ol te Amster- i J. J. Weenink Rotterdar rdam-Zuid; aan usschool te Amsterdam-West: J. Bi taarlem (tijd.) Rust De korte week is bijna voorbij gegaan Hoe opgelucht gaan velen aan het werk omdat het weer zaterdag is, omdat de rust nabij is. „Prettig weekend", roepen velen elkander toe. „Wie zegt er nog „goede zon- ig?" Beseffen we nog, hoe het komt, dat elke keer weer, zolang het leven zijn gewone gang gaat, zo lang wij nog gaan in de alledaagse banen, die we zo schimpend „sleur" noemen, er een einde aan het werk komt, een tijd waarin men kan uit blazen. Het is niet al tijd zo geweest in ons land, dat we op een be paald ogenblik de arbeid konden onderbreken. Er zijn ook nu nog velen voor wie dit niet het geval Het grootste deel van de mens heid kent deze verademing nog niet. In vele landen behoort zij al weer tot het verleden. Maar wij kunnen, zo lang er geen oorlog en rampen komen, in grote meerderheid nog elke week rust genieten. Beseffen wij die diepere zin van de rust. Echt rusten kunnen wij alleen in God. Als God vergeten „Verkeerde voorlichting" Met een verwijzing naar de officiële verklaringen van de Russische delegatie in de vergadering der Verenigde Naties heeft het hoofd van de Russische Orthodoxe Kerk, patriarch Alexius, geantwoord op het dringende verzoek van twee vooraanstaande Duitse predikanten, iets te doen tot stop zetting van de deportaties in Hongarije. Dit verzoek is, aldus de patriarch, gebaseerd op verkeerde inlichtingen. De brief begint met een herinnering aan de ontmoeting van patriarch Alexius met de beide predikanten (ds. Held en dr Wilm) in 1955. De geest van chris telijke eenheid, die bij die ontmoeting heerste, vond hij ook in hun brief over de deportaties terug. „Evenals gij, geliefde broeders," zo vervolgt patriarch Alexius, „zijn wij diep bedroefd over het lijden van de volkeren in Hongarije en Egypte en bidden wy gedurig, dat de Heer ze zege- ne met vrede (Ps.«29:11)." wordt, dan wordt het weekend een tijd van druk genieten, waar van men in de werkweek herstel moet vinden. Of een dag van saai heid, waarop niets valt te beleven. De rustdag is een geschenk van God, een gelegenheid om rust, kracht, bezinning en vreugde te vinden. Wie de dag houdt, houdt hem de Heer, zegt Paulus. Een dag om de Heer te vinden en Hem gedurende de week vast te houden. Advertentie SINATRAN Melodie en woord der FAhergolven ZONDAG 6 JANUARI VARA: 8.00 Nws; l I Ork i I 402 m. VARA: 8.00 Nws; 8 18 22.15 Weer of geen weer; 9.45 Geestelijk leven,1 Muz t caus; VPRO: 10.00 V.d. kind; IKOR: 10.30 Herv kerkdienst; 11.30 Vragenbeantw. AVRO: 12 00 Amus muz; 12.30 Sportsplegel; 12 35 Even afrekenen, Heren, 12.45 Westlndisch ork: 13.00 Nws; 13.10 Meded of gram; 13.15 22.30 Recital; 23.05 Voordr; V.d. trljdkra uisco-caus; 15.00 De discussie; 15.30 Omi orkest; 16.30 Sportre sprekken met luister land nu. VARA: 17.50 Nws en sp 18.30 Strijkers; 1! 4.00 grafologie. hoorsp: 21.25 Pre 23.15—23.55 Met de Franse im II 298 m. NCRV: 8 00 Nw 8.15 Ore is; 23 50 Epiloog; tnd, BBC Ligth ogr; 14.15 Lichte 15.15 Hoorsp met ïcital; 23.45 Gra LOG-^>.08 NWS en 'gramme, 13.00 z; 14.45 Gevar iz; 15.45 Film- 0.55-1.00 Nw: Brussel, 324 m. 12.00 Gram; 1 ork; 1230 Weerber; 12.34 Amus Nws; 13.15 V d sold; 14.00 Oper ing; 22.0 Ge v d man; 23 31 0.50 Progr-overz 12 55 Zonnewijzer; 13.00 Nws en Kath nws- -.10 Ballroomork; 13.45 Boekbespr; 14.00 V d jeugd; 14 30 Brabants ork; 14.55 Cello en piano; 15.25 Byzantijns koor; 15.35 ..De Kerk van heden en de wereld van morgen.' caus; 15 55 Lichte muz; 16 15 Sport; 1630 Vespers. IKOR. 17.00 ..De betekenis van de Hervorming nu. discussie; 18.00 De Kerk aan het werk. caus: 18.15 Filmrubriek; 18115 Over peinzingen van een dorpsdominee: 18.35 VIuz caus: 1840 Radioschlpperscatechisatle NCRV: 19-00 Kerkelijk nws; 19.05 Vocaa ens en solist; 19.25 Zondagavondgesprek KRO: 19 45 Nws; 20.00 Gevar progr v.d. mili talren; 20.30 Act: 20.45 De gewone man; 20.5C Cnbaret: 21.20 Gram; 2130 Het Marsrmsle- rie. hoorsp; 22.10 Gram; 22.45 Avondgebed en liturg kal; 23.00 Nws; 23.15—24.00 Om ork Televtsleprogr. N.T.S.: 19.45 Quiz; 20.15- 21.15 Muzikaal prog. Engeland. BBC Home Service, 330 m. 13.1 Hoorsp: 13.25 Caus; 13.55 Weerber; 14.0 Nws; 14.10 Country Town; 14 40 Operamuz 15.00 Tuinb praatje; 15.30 SymI ork en so list; 16.45 Boekbespr: 17.15 Hoorsp: 17.4 Amerikaanse nws brief. 18 00 V d kind 18.50 Caus: 18.55 Weerber; 19.00 Nws; 19.1 MAANDAG 7 JANUARI Hilversum I, 402 m. AVRO: 7.00 Nws; 7.10 Gym; 7 20 Gram; 8.00 Nws; 8.15 Gram; 9.10 V d vrouw; 9.15 Gram; 9.35 Waterst; 9.40 Morgenwijding; 10.00 Gram; 11.00 Her- sengym: 10.20 Gram; 11.45 Voordr; 12.00 Amus muz; 12.30 Land- en tuinb meded; 1 12 33 V h platteland; 12.43 Habanera-ork; 13 00 Nws; 13.15 Meded of gram; 13.20 Piano en orgel. 13.40 Lichte rmiz; 13.55 Koersen; 14.00 V d vrouw; 14.45 Bas en piano; 15.15 caus over Hector Malot; 15.30 Gram; 17.00 Jazzmuz 17.30 V d Jeugd: 17.50 Mil comm; 18.00 Nws; 18,16 Lichte muz; 18.50 Koor zang. 19.15 Muz caus; 19.30 Orgelspel; 19.45 Regeringsuitz.: Landbouwrubriek De boer van „nooitgedacht"; 20.00 Nws; 20.05 De Ra- dioscoop; 22.40 Muz folklore; 23.00 Nws; 23.15 Koersen v New York; 23.16 Buitenl overz; 23 30—23.55 Frontloge. Hilversum n, 298 m. NCRV; 7.00 Nws en SOS-ber: 7 10 Gewijde muz; 7.30 Gram; 7 45 Een woord voor de dag; 8.00 Nws en weer ber; 8.15 Sportuitsl; 8.25 Gram; 9.00 V d zieken; 9.25 V d vrouw; 9.30 Gram; 935 Mastklimmen; 10.05 Gram; 10.30 Theologische etherleergang; 11.10 Gram; 11.20 12.30 Land- en tuinb meded; 12.33 Zigeuner- kwint; ,2.53 Gram en act; 13.00 Nws; 13.15 Lichte muz; 13.40 Gram; 14 05 Schoolradio; 14 30 Gram. 14 45 V d vrouw; 15.15 Instr septet; 15.35 Gram; 16 00 Bijbellezing; 16 30 Strijkkwart; 17.00 V d kleuters; 17.15 V d Jeugd; 17.30 Gram; 17.40 Koersen; 17.45 Re geringsuitz.: Rijksdelen Overzee: P J Mer- kelljn: „Nederlands Nieuw-Guineade pio nierbestuursambtenaar; 18.00 Orgelspel; 18 30 Sport; 18 40 Engelse les; 19.00 Nws en weer- ber; 19.10 Volkszang; 19.30 Volk en Staat, caus; 19.45 Beiaardconc; 20.00 Radiokrant: 20.20 Amus muz; 20.45 Het Luisterspel, hoor sp. 21.35 Gevar muz; 21.50 Boekbespr: 22.00 Radio Filh ork: 22 45 Avondoverdenking: 23 00 Nws: 23.15 Gram; 23.40—23.57 Het Evangelie in Esperanto. Televisleprogr. NTS: 20.30—22.00 a. ..Blue Puzzel mee 3 a U IH van Charley Chaplin. i/ Engeland. BBC Home Service, 330 m. 13.00 Accord.muz: 13.20 Gevar muz; 13.55 Weer ber; 14 00 Nws; 14.10 Gram; 14.40 Caus; 14.55 Schots ork: 16 00 Caus; 16.30 Mezzo- sopr. bariton en piano; 17.00 Hoorsp; 17.30 Lichte muz; 18 00 V d kind; 18.55 Weerber; 19 00 Nws: 19.15 Stad en land: 19.45 Caus: 20 00 Symf ork; 21.00 Caus; 21.15 Gevar progr; 22.00 Nws; 2215 Hoorsp; 24-00 Nws en weerber: 0 080 13 Koersen. Engeland, BBC Light Programme. 1500 en 247 m. 13.00 Dansmuz; 13.30 Sport; 13.45 Ork cone; 14 45 V d kind; 15.00 V d vrouw M OPGAVE PUZZEL No. 11 soldaat, 8 wapen, 9 rondhout, 10 voor zetsel, 12 verbrande rest. 13 bijwoord, 14 bladader. 15 smerig, 16 voorzetsel, 17 en andere. 18- zangnoot. 19 spil, 20 dierenverblijf. 22 bloedworst, 23 bloem. Verticaal: 1 man van adel, 2 een maal, 3 vogel. 4 bijwoord, 5 akelig persoon, 6 niet uitgelokt, 7 welwil lende lezer, 9 vreemde munt. 11 vogel 15 gemeente in Limburg. 17 koker. 20 drank. 21 Chin, maat, 22 uitroep. OPLOSSING PUZZEL no. 10 Horizontaal: 1 aks, 4 bes. 7 spits, 9 N.T., 10 St., 11 puts, 13 aas. 15 kalot, 17 lap. 18 pari, 19 alant. 22 Io. 23 naar. 25 on. 26 ik, 28 plein. 30 sap. 31 kin. Verticaal: 1 A.P.. 2 kip. 3 stuk 5 en, 6 station. 7 staal, 8 stap. H salaris, 12 sla, 14 span. 16 Orior 20 nap, 21 talk, 24 rei, 27 ka, 29 in. i ».oo Nw of the I neisjessch De handschriften van Nag Hamadi I ÜIJ het vlek Nag Hamadi in Oppcr-Egypte verheft zich boven de woeslyn, zeer stijl en verlaten, een hoge klip van kalksteen: de Djebel- el-Tarif. De klip bevat vele holten, die even zovele graf- openingen z\jn; ter halver hoogte de graven der Pharao's uit de zcsile dynastie en aan ongeveer 100 nieter de klei- Grieks- Roi tijd. 1945 een {Ier meest verbazingwekkende vondsten van deze tijd gc- Bocren uit Debba Har a-Doi dolvt hiei chijnbai grote kruik op, waaruit een grote hoeveelheid handschrif ten tc voorschijn kwam. Over de geschiedenis van deze gnostische handschriften wil len wij in dit eerste artikel vertellen in de volgende gaan wjj in op de inhoud en de betekenis ervan. Zoals meestal bij toeval lige opgravingen het geval is, ging al direct een deel van de vondst verloren; de fellahs hechtten er niet veel waarde aan en verscheur den of verbrandden een aantal 'bladen. De rest werd voor ongeveer dertig gul den aan Koptische hande laars verkocht en naar Cai ro overgebracht. In Cairo werden de ge vonden geschriften in drie porties verdeeld; een van de codices werd in 1946 aangekocht door de inmid dels overleden Belgische an tiquair Albert Eid en naar de Verenigde Staten over gebracht, terwijl een tweede codex verhuisde naar het Koptisch Museum te Cairo, waarvan wijlen Togo Mina directeur was. De overige elf codices zwierven enkele jaren rond en werden tenslotte even eens naar het museum te Cairo overgebracht. OP HET OGENBLIK is de inhoud van de codices in Cairo nog niet bekend. De geschriften waren veilig op geborgen in een safe en de van nieuwsgierigheid brandende wetenschaps mensen in Europa slaag den er niet in om toestem ming te krijgen ze aan een onderzoek te onderwerpen. Gelukkig ziet het er naar uit dat deze hoogst onbe vredigende situatie niet lang meer zal voortduren. Enkele maanden geleden heeft de Hoge Raad van Oudheden van Egypte en de directie van het Kop tisch Museum besloten tot de samenstelling van een in ternationaal comité, dat met het onderzoek en de publi- katie zou worden belast. Dit comité, waarin de Ne derlandse classicus dr. G, Quispel, hoogleraar in de geschiedenis der Oude Kerk te Utrecht, zitting heeft, is van 29 september tot 27 ok tober in Cairo bijeen ge weest om tot een zo Snel mogelijke publikatie te ko men. Voor de wetenschap is de toekomst vol beloften; buitengewoon interessante ontdekkingen zijn geenszins uitgesloten. DOORDAT er van de tek sten wel microfilms in omloop zijn gebracht, is prof. dr. H. Ch. Puech, hoogleraar aan het „Collé ge de France" te Parijs, er achter gekomen dat een van de geschriften, getiteld het „Evangelie van Thomas", een volledige collectie „woorden van Jezus" be vat. Dit was niet minder dan een opzienbarende ont dekking, waarvan prof. Puech op 10 april van het vorige jaar in Utrecht mede deling heeft gedaan als hul debetoon aan de theolo gische faculteit aldaar, die hem een ere-doctoraat had verleend. We komen op de ze „woorden van Jezus" nog terug. Tot op dit ogenblik kent men alleen de gehele in houd van de ene codex, die door de antiquair Eid was aangekocht. Dit honderd pagina's tellende hand schrift er ontbreken 38 pagina's bevat: een Brief van Jacobus, Verhandeling over de Drie Naturen en twee zeer ge schonden bladzijden van het Gebed van de Apostel. De heer Eid bracht de co dex over naar de Ver. Sta ten en bood hem voor ca. f 48.000 aan de universiteit van Michigan te koop aan. Deze universiteit was even wel financieel niet in staat im zo'n bedrag te spende ren, zodat de heer Eid met rijn codex bleef zitten. In de winter van 1948 49 bood hij de codex aan :>p de kantoren van de Bol lingen Foundation te New York voor twaalfduizend dollar. Klaarblijkelijk heb ben de Amerikaanse geleer den niet begrepen dat zij hier wel eens te maken konden hebben met een uiterst belangrijke vondst; anders is het onbegrijpelijk dat zij de gevraagde som, hoe hoog ook, niet op tafel hebben gelegd. TNTUSSEN in het voor- l jaar van 1948 had ook prof. Quispel te Utrecht van de vondst gehoord. Reeds zeven jaar was hij bezig met een studie over de belangrijkste gnosticus uit het midden der tweede eeuw, Valentinus, en hij overwoog dat er zich onder de in Egypte gevonden ge schriften wel eens autentie- ke Valentiaanse teksten konden bevinden. Zijn belangstelling was gewekt en werd nog ver sterkt toen hij vernam dat één van de vier manuscrip ten uit de codex tot titel droeg „Evangelie der Waar heid". Zou dit het ketterse evangelie zijn, waarvan men kan lezen bij de kerkvader Irenaeus, die omstreeks 180 na Chr. meedeelde dat het bij de aanhangers van de gnosticus Valentinus in gebruik was? Met bijkans hartstochte lijke inspanning begon pröf. Quispel zijn nasporingen, die zeer bemoeilijkt wer den toen bekend werd dat de heer Eid was overleden. Zijn grote zorg was: ge steld dat ik er achter kom waar zich de codex bevindt hoe kom ik dan in deze tijd van deviezenschaarste aan een zo groot bedrag aan dollars? De enige mo gelijkheid scheen dat de genereuze Bollingen Foun dation zich alsnog voor de zaak ging interesseren. De bemoeiingen van de Utrechtse hoogleraar had den succes; ip opdracht van genoemde instelling stelde hij in augustus 1950 te Pa rijs enkele onderzoekingen in, waai bij hij te weten kwam dat de codex zich in een safe te Brussel bevond. Het duurde echter nog tot 19 juli 1951 voordat dr. C. A. Meier, verbonden aan het eveneens ingeschakelde Jung-instituut te Zurich, achter het adres van de nieuwe bezitter kwam en de prijs vernam, die hij voor de codex vroeg. De Bollingen Foundation be sloot daarop in beginsel het bedrag beschikbaar te stel len. Maar uiteraard wilde men eerst zekerheid hebben omtrent de vraag of men niet met een vervalst ge schrift te maken had. PROF. QUISPEL kreeg de opdracht om naar de echtheid een onderzoek in te stellen, welk onderzoek in maart 1952 te St. Ides- bald plaats had. Met klop pend hart nam prof. Quis pel de papyri ter hand; zij waren zo gebrekkig inge pakt dat het niet raadzaam was om ze uit te pakken. Slechts één pagina kon hij lezen, maar dit was vol doende om tot de overtui ging te komen dat het ge schrift inderdaad Valen- tiaans was. Toch kon nog niet tot de aankoop worden overge gaan. De eigenaar vroeg uit stel en het vermoeden rees dat er kapers op de kust waren, die een nog hogere som wilden betalen. Boven dien stelde de Bollingen Foundation voorwaarden, waaraan niet direct kon worden voldaan. Was alle inspanning tevergeefs ge weest? Gelukkig behoefde op de ze vraag niet een bevesti gend antwoord te worden gegeven. De reeds genoem de dr. Meier legde de kwestie telefonisch voor aan de heer George H. Page te Wallisellen, die voor het Jung-instituut de benodigde som ter beschikking stelde. En zo kon prof. Quispel op 10 mei 1952 te Brussel in opdracht van het Jung-in stituut de codex kopen. (Vandaar de naam codex- Jung). Het was voor prof. Quispel en andere geïnte resseerden een grote dag. In alle stilte vóór 10 nov. 1953 mocht niets bekend worden gemaakt werd een begin gemaakt met het onderzoek der papyri. Er volgde geen teleurstel ling; het bleek dat het „Evangelie der Waarheid" zonder enige twijfel uit de school van Valentinus af komstig was en identiek met het geschrift dat door Irenaeus was vermeld. Het moet omstreeks 150 ge schreven zijn, misschien door Valentinus zelf. „Een gunstige beschikking", zo zei prof. Quispel tijdens een 'oordracht op 15 november 1953 te Ziiricb. ,,had onze inspanningen met een on verwachte overvloed geze- den met het herstellen van normale om standigheden in die landen en dat ook de kerken hulp verlenen. De Russische kerk blijft daarbij niet achter. „Geliefde broeders bi de Heer, gij ver zoekt ons om een rekest aan onze re gering tot stopzetting van de deportaties van Hongaarse burgers naar de Sowjet- unie. Uit dit uw verzoek maken wij op, dat gij verkeerd zjjt ingelicht en wij voelen ons verplicht u te wijzen op de officiële verklaringen, die meer dan eens door de sowjetrussische delegatie in de elfde vergadering der Verenigde Naties zijn afgelegd omtrent de onge gronde beschuldigingen tegen de Sow- Jubilea Morgen preekt ds. T Sap, emerituspre dikant der Gereformeerde Kerk van Doornspijk, te Wirdum in de classis Leeuwarden. Donderdag is het nl. zestig jaar geleden, dat hij in die plaats zijn intrede deed (1897). Daar na diende hij in de kerken van Gouda (1900), Glanerbrug (1925) en Doorn spijk (1929'33)). In 1933 ging ds. Sap met emeritaat. Hij is thans 85 jaar oud. Morgen wordt ds. L. M. Wijnia, gere formeerd predikant te Zevenhoven 65 jaar. Maandag over een week zal hij veertig jaar in het ambt staan. Ds. Wijnia stond te Wateringen (1917), Murmerwoude (19211941), Kolhorn (1944) en Zevenhoven (sinds 1950). Maandag wordt ds. T. H. Hoeksema, gereformeerd predikant te Ooster- woide (Fr). 60 jaar. Hij diende de kerken van Zwartemeer (1929) en Oosterwolde (sinds 1947). Ds. IJ. S. Buruma, emeritus predikant V«ji de Doopsgezinde Broederschap staat maandag 45 jaar in het ambt. Hij was predikant te Graftdijk (1912) en Nijmegen (1917). In 1950 ging hij met emeritaat. Herv. evangelisatie synodaal erkend Dezer dagen heeft de Generale Syno de der Nederlandse Hervormde Kerk de hervormde evangelisatievereniging in Ede officieel erkend. De vereniging, die zich na de oorlog als minderheids groep afscheidde van de plaatselijke hervormde gemeente, omdat zij zich niet kon verenigen met de heersende modaliteit van catechese en prediking, de eerste in Nederland, die een der gelijke erkenning verkrijgt. De buitengewone ouderlingen en dia kenen, die door de provinciale kerkver gadering werden benoemd, worden zon dag in een kerkdienst te Apeldoorn in hun ambt bevestigd door ds. P. Visser, voorzitter van de provinciale kerkver gadering. De bestaande hervormde gemeente te Ede, die gereformeerd georiënteerd is, en de hervormde evangelisatiever eniging 'zijn nu forrhéel één ongedeêlde gemeente gebleven. Delftse hogeschooldagen Samenvallend met de 115e dies natalis van de Technische Hogeschool te Delft zullen op 11 en 12 januari hogeschoolda gen worden gehouden. De ochtend en de middag van de elfde januari zullen afdelingsbijeenkomsten worden gehouden; in de bijeenkomst van de afdeling weg- en -waterbouwkun de zal, zoals gemeld, het Stevin-labora- torium officieel worden geopend. Des avonds zal de pianiste Ingrid Haebler een recital geven in de aula van de hogeschool. Op 12 januari wordt 's ochtends een viertal discussie-bijeenkomsten gehou den en 's middags om drie uur zal prof. dr. R. Kroning, secretaris van de senaat, de dies-rede uitspreken. Eerste rector magnificus van Eindhoven Bij Koninklijk Besluit is voor het tijd vak van 1<5 november 1956 tot en met 31 augustus 1959 benoemd tot rector mag nificus van de Technische Hogeschool te Eindhoven, dr. H. B. Dorgelo, hoog leraar aan deze hogeschool. Advertentie WEK DE GAL IN UW LEVER OP ZONDER SCHADELIJKE LAXEERMIDDELEN - en u zult 's morgens kiplekker uit bed springen Elke dag moet uw lever een liter gal In uw Ingewanden doen stromen, andere verteert uw voedsel niet. Het bederft. U voelt u op geblazen. u raakt verstopt. Uw lichaam wordt vergiftigd, u bent humeurig, voelt u n&Ar en loom. De meeste laxeermiddelen zl)n slechts ipmiddelen. Neem CARTERS LEVER- 'ILLETJES - onschadelijk, plantaardig en gal op te wekken, die uw - dig heeft. U zult zich voelen. Vraag Carters onschadelijk, plantaardig zacnt - om ae liter gal op te wekk lichaam dagelijks no<lig heeft. U weer een ander mens voelen. Vri Leverpllletjes. f. 1.30 per flacon. VOORHAVEN 41. Zó kwam het, dat bij het promotie-diner de professor, die zijn promotor was en zijn naaste medewerkers, voor 't eerst met Vera Meilink kennis maakten. Ze zat daar naast collega Drost, die steeds voor hem waarnam. Hun laatste geld was na verkoop van het huis in het dorp aan de kos ten van de dissertatie weggegaan. En ze had den zelfs nog schuld gemaakt, maar Anton be kommerde zich daar niet om. Hij genoot van zijn glorie. Zijn proefschrift had werkelijk in druk gemaakt, dus zijn dag zou komen. Vera Meilink zag hoe hij zich bewoog onder de gasten. Ze leerde een man kennen, wiens bestaan ze niet had vermoed. Vrolijk, slagvaar dig, uit de hoogte zelfs. Maar zij hoorde er niet bij, dat voelde ze. Doch zij niet alleen. Daar zaten ook zijn ouders, stil en eenvoudig en het was haast niet te begrijpen wat zij erbij de den. Ja, hun zoon zou een sieraad zijn voor de wetenschap, maar de vader kon geen woorden van grote vreugde vinden, omdat hij reeds lang wist dat al mocht zijn zoon bekeerd zijn tot de ijver van zijn jeugd en grote idealen nastreven, voor het hoogste dat zijn vader kende, was in het hart van de zoon geen plaats. Bij de promotie ging het nog, maar hier, hier is voor ons helemaal geen plaats. Tevergeefs poogde dr. Drost Vera in stemming te brengen. Zelfs stond hij op om speciaal op haar te speechen. De glazen knikker door KARL WEST Op deze voor haar zo glorievolle dag voelde zij diep in haar de weemoed om dat, wat vroe ger geweest was en een voorgevoel van een naderend onheil. Toen bracht men haar de boodschap, of zij bij haar moeder wilde komen Toen Vera de boodschap ontving, kreeg ze een lichte duizeling. Het moest iets ernstigs zijn, anders zou moeder haar niet laten roepen. Hoe veel moeite had moeder niet gedaan, om zélf toestemming te krijgen om ten minste de pro motie bij te wonen. De specialist die Anton er bij had gehaald, was echter niet te vermur wen geweest. „Als ik dan zó erg ben, laat dat dan ten minste mijn laatste uitgangetje zijn", had ze ge zegd. Bij haar stond Anton heel hoog aangeschre ven en eigenaardig, voor haar had hij ook altijd zijn bijzondere hoffelijkheid behouden. Haar tafelgenoot waarschuwde haar man, die in druk gesprek was. Anton informeerde: „Wie stuurt de boodschap?" „De meid, ze is er met een taxi." „Ga jij dan maar en als het erg is, roep mij dan ook maar. Vraag of Rietberg nog even kijkt vóór de nacht." Ds. Kuipers en zijn vrouw wilden meegaan, maar Vera hield hen terug. Een sterk vermoe den kwam in haar op, dat het héél erg was en ineens kreeg ze behoefte om met haar moeder éénmaal te spreken, alléén. Toen ze aankwam in 't oude bekende huis vond ze daar dr. Rietberg, de specialist reeds op wacht bij het ziekbed. Toen ze binnenkwam stond hij op, kwam haar tegemoet en nam haar mee in de andere kamer. „Is uw man er niet?" „Nee. hij bleef nog even op het diner. U be grijptis het zo erg?" De dokter knikte. „Ja, het is de laatste nacht, ik verwachtte het al. Uw man had ik het al ge zegd: wanneer ze nóg zo'n -aanval 'krijgt, door staat ze het niet." „Wilt u dan naar mijn man gaan en het hem zeggen Of liever had ik, dat hij het hoorde na het diner, dan zal hij wel hierheen komen. Het is nog maar een kwestie van een uurtje. Voor de gasten is het ook zo sneu, wanneer het zo hal verwege geëindigd wordt." „Zoals u wilt, mevrouw, ik begrijpu bent.. Het is een treurige samenloopUw man be leeft wel een gloriedag vandaag. Zo heb ik nog nooit een professor horen spreken, zoals van daag, tegen uw man. Het is wel een prestatie geweest. Nu, sterkte; ik zal een briefje aan de ober afgeven, dat hij direct na het diner aan uw man ter hand moet stellen." (WORDT VERVOLGD) j^a de lafhartige aanval van het Rus sische communisme op Hongarije, na de verraadzondag van 4 november 1956 dus, schreven we op deze plaats: de destalinisatie, de schijnbare ont troning van Stalin na diens dood, heeft in feite niets te betekenen ge had. Wij stelden het toen zó, dat die onttroning van de dode Stalin in wezen niet anders was dan een com plex van rancune tegen een man, naar wiens pijpen de huidige macht hebbers van Rusland steeds hadden gedanst soms, naar zij achteraf met wrevel hebben toegegeven, zelfs in de meest letterlijke zin van het woord. Maar die machthebbers, die zich naar de schijn van Stalin dis- tancieerden, hadden zich inmiddels door dezelfde Stalin de geest laten doordrenken Dit schreven wij op 5 november en de feiten hebben ons ook sindsdien zonder aflaten in het gelijk gesteld. Zózeer zelfs, dat diezelfde macht hebbers, die zich in dermate duide lijke taal aan de nagedachtenis van Stalin vergrepen, dezer dagen even onbewimpeld konden verklaren: wij zijn en blijven Stalinist. J^aarmee hebben zij dan doen blij ken, dat de gevoelens van rancune zijn uitgewoed en dat zij zich, ver moedelijk berouwvol, opnieuw tot de verering van de oppermachtige dic tator hebben gezet. Daarmee en zij konden het moeilijk duidelijker doen hebben zij evenzeer laten blijken, dat er in wezen niets ver anderd is. De nieuwe toewending tot Stalin zal de huidige machthebbers, na al hun ontboezemingen van de laatste maanden, stellig enige moeite heb ben moeten kosten. Want de simpele erkenning: wij zijn en wij blijven Sta linist, houdt niet minder in dan een bekentenis, dat hun eigen politiek is mislukt. Waaruit bestond deze politiek? Hieruit, dat na de dood van Stalin de nieuwe Russische machthebbers aanvankelijk het besluit hebben ge nomen tot een vrijgevender houding jegens de satellietstaten. Over de motieven, waardoor zij daarbij werden geleid, behoeft men geen illusies te hebben. Zij zullen stellig bemerkt hebben, dat de harde Stalinistische politiek de vrijheidszin i in de satellietlanden niet had kunnen doden en dat er zich, integendeel, binnen de satellietstaten een enorme hoeveelheid haat tegen de Russische onderdrukkers had opgehoopt. ]^u hadden de Russen zich de satel lietstaten steeds gedacht als een beschermende gordel om Rusland. Daarin zagen zij de betekenis van de satellietstaten, méér dan in het feit dat ook daar het communisme heers te. Maar staten waarin de haat hoog tij viert kunnen moeilijk tegelijk gel den ais een bescherming. Het zijn uitsluitend deze overwegingen ge weest, die de nieuwe machthebbers van Rusland hebben geleid tot hun eigen, vrijgeviger politiek jegens de satellietstaten. Zij hebben zich daarbij verrekend. Want de grotere vrij gevigheid jegens Hongarije maakte van de Hongaren geen betrouwbaar der bondgenoten voor Rusland; juist omgekeerd: de verleende vrijgevig heid was voor de Hongaren het sein om de opgekropte haatgevoelens tot uitbarsting te doen komen. Men kent het afschuwwekkende verdere verloop. De Russische macht hebbers, ziende dat Hongarije hun uit de hand liep, grepen meedogenloos en verraderlijk in en in hun wrede wijze van optreden lieten zij al blij ken, dat de geest van Stalin nog niet was gestorven, hoezeer hij ook naar de schijn was verguisd. En nu is ook publiekelijk de keer gekomen. De- nieuwe machthebbers in Moskou hebben het verzekerd: wij zijn en blijven Stalinist. gen verrassing kan dit niet heten. Het mag wèl voor de wereld gel den als een onverbloemde waarschu wing, de zoveelste zelfs. Wat zij in houdt? Stellig dit, dat Rusland voort gang gaat geven aan het systeem, dat het reeds onder Stalin volgde: voort zetting van de koude oorlog en af tasting van de zwakke steeën in de vrije Westelijke wereld. Syrië is er het jongste voorbeeld van. Eisen hower heeft intussen door zijn jong ste verklaring over Voor-Azië laten blijken, op zijn qui-vive te zijn. Een koude oorlog, waarvan men mag aannemen, dat ook Rusland het niet zover zal laten komen, dat deze zich tot een hete oorlog zal ontwik kelen. Want een hete oorlog betekent vandaag een oorlog met de water stofbom als afschrikwekkend projec tiel. Een hete oorlog betekent van daag een zeirmoordoorlog. die het einde kan inhouden van de wereld, het communisme inbegrepen. Men neemt aan, dat Rusland het zover niet zal laten komen. Maar van ziin aspiraties van een wereldhege monie zal het zich alleen laten af houden door een Westerse wereld, die sterk Is en die bovendien weet wat zij wil.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 2