S lsikï MADO ROBIN, IRMA KOLASSI en TITO SCHIP A - drie stemmen ZONDAGSBLAD Het leven gevangen in beelden Cultureel venster d'e mCt Z«n Wefk PRECIOSA-REEKS ZATERDAG 17 NOVEMBER 1956 ■KUNST ZONDER HOKJES- Wat niet o*er hem in de radio-encyclopaedie staat Dir Radio-tncyclopaedir is een leerzaam ding. meende ik en ik bladerde tot ik bij Hl GO DE GROOT was aangeland. Toen echter begon ik te twijfelen. Was dit de DE GROOT, die ik had leren kennen' Ik las: I „Geboren 1897 te 's-Hertogenbosch A It jong talent verdiende hij de kost tn orkesten als violist, trompettist en pianist .Neen. het was mij te zag het meer zo: Het vroegere centrum van mu ziekbeoefening in Den Bosch wii het Harmonieorkest, dat na op heffing van de oude Schutterij de wijdse naam Stedelijk Orkest'' ontving. Niet de beroepsmi de burgei van occarino tot dirigeerstok zelf maakten hier muziek. Het orkest ging kunnen noe- .op^karwei" en speelde bij ^m'si* vaak. npersoonlijk. Ik Royal-Orkest in Amsterdam. Ook hier was we bekennen: dringende aan leiding En ze ven jaar later ■orrnde weer de jubilea, feesten, inwijdingen begrafenissen. 's Winters zette men wat toeters opzij en greep naar de strijkinstrumenten, om in zalen een heus symfonieorkest te vormen. Dit alles onder leiding van Marinus Ogier. Het lidmaat schap van dit orkest was uiter aard meer een cultuurdaad dan een sinecure De concertmeester Groot b.v had dan ook een kruideniers- niet c winkel en Vader dc Groot, die a'.; slagwerker een topsalaris van 22 50 per maand beurde, was maatkleermaker Muziek, m'n jongen, da- maak je voor de eer en om de leut Maar noot voor-je brood' Zoiets moet Vader De Groot wel tegrn Hugo hebben gezegd Dus was het niet zomaar het ver- bod om ..m de muziek te gaan' doch de beginselverklaring van de muzikant die zijn amateurisme hoog hield, waartegen de zoon moest optornen Maar. vond Hu- go. talent ;s hoofdzaak, wat doet Vie" a' vijf jaar heeft hij bij zijn vader aangehouden en daarmee bewezen, dat het talent nooit met de stroom meedrijft. Dit ..te genstroom-principe"' blijft ook in zijn later leven een hoofdrol spelen. De vier Jaren waren ech ter niet verspild. Hugo heeft nl leren schilderen en kleermaken en kon daar door. toen hij in de dertiger jaren de eerste Radio-show- band «De Flierefluiters» sa- menstelde. zijn eigen decors en costuums ontwerpen Vier jaren dus draaide Hugo, fi guurlijk gesproken. ..aan 't grote wiel" en won ten slotte het pleit ..Wat zou je het liefste willen" vroeg de dirigent Ogier aan de veertienjarige Hugo, toen deze hem rijn opwachting kwam ma ken. En het geviel dat Hugo fluit en cello wilde leren. ..Dat is uitstekend", antwoordde Ogier: ..hier heb je een viool en R» daarbij /.al ik je trompet laten na blazen (Die heb ik het hardste ka: nodig, zei hij er eerlijk bij sprekende film leiding voor Dc Groots vertrek uit Cinema- Royal Maar ik vraag daar Spelsuggesties in sneltreinvaart In de serie cahiers van "Werkcentrum voor Leketoneel en Creatief Spel is een derde deel tje verschenen (bij de uitgever J. Muusses te Purmerend», waar in een aantal suggesties wordt ge geven voor jongens en meisjes van ongeveer IC jaar. die zich willen wagen aan het geïmpro viseerde spel. Het boekje bevat zowel opdrachten in algemene vorm. die dus op verschillende manieren kunnen worden uitge werkt. alsook kleine verhalen met min of meer nauwkeurig omschre ven inhoud. De auteur heeft er -- -- -- - naar gestreefd ook bij deze meer ...""j™" L£!S v~rrt.ll... •P«l- Jan-de-arbeider niet geschikt laten voor de fantasie Bij voorbeeld d:e Avond een term di gemaakt. Het latere Metropole- Orkest had in die tijd een tegen hanger in het ..Orkest Bravour $n Charmedat filmmuziek-met- koor-n-grote-stijl bracht. Ook al een conceptie van Hugo de Groot. Hij speelde (en riskeerde"» alles, en kreeg prompt een lawine van boze brieven van Varaleden, die te laten van de deelnemers, voorbijgaan geeft de schrijver menige praktische wenk of voor beeld. Hij tekent hierbij aan. dat hij hoopt dat ze niet klakkeloos geweten moest u.tgcvoerd zullen worden, maar botsing komen aè deelnemers op eigen ideëen en met de hokjesgeest die ons volk tot eigen oplossingen zuUen bren ook op muziekgebied geheel jjj J~ j gaan beheersen. Ik lap die zegt De Groot «deze indt U ook Mambo «n ernst Hiermede nader ik de tragische kant van Hugo de Groot s carriè re. Zijn artistiek gen. Ook wie de praktijk jeugdwerk met kent. kan zich ié- i laars", vendig voorstellen dat het hier be- uitspraak sproken werkje waardevol en de encyclo- overvloedig materiaal biedt het geschreven hoofdstukken behandelen achtereenvolgens ..Vage" opdrach ten. spreekwoorden, verhalen vol tooien en verhalen interpreteren. paedie». ..Of ik nu een Mambo het doel schrijf of een stuk Kamermuziek, ik geef er mijn eigen naam aan/' Deze trotse houding verdient res pect. Is het de kunstenaar waar dig met valse naam en baard muziek te schrijven? Waarom zou De Groot, als hij bepaalde muziek De tSe Lang heeft De Groot tegen de- zf wassende stroom opgezwom- rrien. Doch het kon zo niet blij ven. Hij heeft ten slotte, om- £,"kEn1930' m°"*n -k beeldroman van emmy ANDRIESSE r ^rtt****-irj. ïr-.';****<Z******tr** ******0*****************0-****************thI Den Haag wonderkind van de negers Ook bij de negers zijn er wonderkinderen. Eén daarvan en misschien wel het beroemd ste is de jonge Philippa Duke Schuyler, dochter van de neger-journalist George Schuy ler en zijn blanke in Texas geboren vrouw. Journalist Schuyler is hoofdredacteur van de Pittsburg Courier. Zijn dochter geeft maandag avond a.s., 19 november, een pianorecital in de Haagse concertzaal Pulchri Studio. Toen Philippa Schuyler zes jaar was werd ze getest en ze bleek een intelligentiequotiënt te hebben van 185 (160 is een genie) en een opvoedingsquotiënt van 200. Ze werd groot gebracht op een diëet van ongekookt vlees, vis en rauwe groente. Op 4-jarige leeftijd had ze reeds 10 stukken voor piano gecompo neerd en op school werd ze bekend als muzi kaal wonder. Ze toon 8 op elkaar volgende prij zen in de New York Philharmonic Young Peo ple's Concerts in de Carnegie Hall. Op 8-jarige leeftijd was ze van verdere weggegaan, wanneer niet in de bovenzaal Hugo van Cinema-Royal zich iets had dirige ontwikkeld, dat hem wel mag- geinte netisch aan zijn post moest u«/. i kluisteren. De Radio-Omroep im mers. die bjj gebrek aan studio ruimte daar haar uitzendingen tuums hield. De Radio-Omroep, hij spoedig al even geinten iIr bekende radio Momenteel behoort hij tot de vaste diriginten- staf van de Nederlandse Radio Unie", aldus de encyclopaedic. Het fotoboek komt steeds meer in trek. We hebben al verteld! eens eerder op dergelijke uitgaven gewezen, o.m. „Das Afgewisseld door Benedict Sil- Münchner Jahr" van de jonge grafe 'Emmy Andriesse uitgeko '"«Of!"'' uit Munchen. Eli- het bijzonder heeft loejelrjd op sabeth Nlggemeyer. en bij J B Charles de begeleidende dl'^ïid' net melodieuze middengenre. Vrmiwpn van Pariis' van tekst schreef. (Uitgave Bert Bak Werd in het eerste boek in beeld het verhaal van München het boek van Jesse de ontdekking van men- n talrijke Parijse vrouwen. Uit de tijdschriften ..Maatstaf" (uitg. Daamen N.V.is bijzonder gelukkig met zijn Utrechtnummer van tien vel druks, met een belangwekkende en zeer gevarieerde verzameling bij- foto'boek, dat" zij dragen in proza en poëzie. i te- scoop-orkest. Dit laatste lijdt geen twijfel, want (zegt weer de encyclopae- lom heette Achter het gordijn bouw. De Groot van de suitekamer stond Hugo de gen oio- Groot mel zlJn or)cest en maak te behalve de bijpassende mu ziek. allerlei on-orkestrale maar noodzakelijke geluiden. Op de gang ten slotte, dicht opeenge pakt, zaten de Engelse in- genieur White en zijn as sistent. temidden van een wirwar van moeren, kabels en apparaten. Het ging allemaal prima KSS' middengenre. „Vrouwen van Parijs" van llbet i' Nederlander Nico Jesse. orkest. De Groot als gastdirigent van het Residentie-orkest en De Groot die in café's musiceerde. al deze ..De Groten" hebben el kaar ten slotte gevonden in een enkele Hugo de Groot. Die voor goed heeft gekozen. chtergrond. of een Utrechts ker-Daamen N.V.T Den Haagi. auteur Het opstel van Vestdijk Het is inderdaad een beeldroman over Doorn valt eigenlijk wel bui- geworden. een beeldroman van de i de lijst, maar het is op zich- "levënsveriiaal zelf interessant deze veelzijdige oude j gjfij i »- schrijver over zijn woonplaats te ,,t horen vertellen. Voor hen die in ie. Utrecht geboren zijn of daar kor- kinderen. visverkoopsters en zi- ter of langer tijd gewoond heb- geunerinnen. doodbidders en ne- b°n. heeft dit dubbel Maatstaf- gers, vissers en kunstenaars. Of nummer een aparte bekoring. Van eigenlijk AU componist van tal loze hoorspelen en films toonde hij een bijzondere feeling voor het illiulra- HÏ»,. "tnnnt»lïrh Re adel van een En juist met dat Promenade- man welke nog uit een nederlaag orkest, dat de begrijpelijke mid- y' m°w.rMhif heeft St°t.rdwoiin nenTuiVteraars'zoveel1 schoons ^ge- haal van "h^t Teven," van de wieg alle gereleveerd kunnen wordem kwam. Went hi, beeft dtt ledwon- térugblikkend op het tot het graf Zoals J B. Charles mag in het bijzonder worden^ver- rraafschavan het grote rijk der achter hem liggend deel van zon het zegt: Dit ,s een prentenboek, graafschapen h etgrotery Ka w* kale,dojcopjsche loopbaan. vat De een beeldroman Een prentenboek, bij de microfonische ^.nt zim èfgenl'iik muriTk-ideaal Groot alles samen, wanneer hij byeengelezen uil het leven op aar- Hr«»ir. qjent ZI]n ïaeaai Zoa]s .fe nu waJ du de Ult honderdduizend beelden. Wanner is hii zich zijn ideaal het wezenlijk ideaal, dat mij van Uit honderdduizend beelden waar- hJi^t tew^dèn' Ook ^trover jongsaf heeft voortgedreven >n Jij. die keek aanwezig was bewust geworden uok amroier j Ecn prent€nb0ek ontstaat door encyclopaedic. llr rondgaan, zien; mense. erbij behoren". Italië woonweg geen kans kregen te winnen. Op 13-jarige leeftijd componeerde zij Rompelstiltskinvoor compleet symfonie-orkest en ze orkestreerde het zon der enige hulp. Nu, op 24-jarige leeftijd, is zij een knappe en char mante vrouw en verdient opgeveer S 20.000 per jaar als concertpianiste. De Amerikaanse radio-rubriek „The Voice of America" zond haar spel al ver schillende malen uit in de Spaanse. Franse. Portugese en Duitse uitzendingen. Een groot aantal concert- tournée's heeft ze al achter de rug. ook door Europa, Vorig jaar speelde ze met jjj het Concertgebouworkest i? en oogstte ze enorm sue- ces op de Gershwin-Festi- vals in Parijs en Madrid. Het hoogtepunt van haar s wel Ja ik de spannende die eerste primi- De Dronk- bcschrijvi tleve opvoering van aard", ecn volksstuk van ac nalist Kees de Dood. In de speelden de acteurs xst zonder decors of ook dat je thuiskomst van de „dronk' aard" op commando moes ten gaan huilen, kregen zo de smaak ervan te pakken, dat ze niet meer konden uitscheiden. Gillend en stampend moesten ze onder veel kabaal dwars door het orkest van De Groot lijfe lijk worden weggedragen. Het nieuwe en zich vernieuwen de heeft Hugo de Groot steeds ge boeid Ook hijzelf heeft (hoe kan het andersi heel wat noviteiten bedacht Zo kwam hij. nog in Ci- nema-Royal met het eerste Radio- Non-Stop-Programma. 5 kwartier lang. Nadat hij omstreeks 1929 di rigent van het eerste Vara-symfo- nieorkest was geworden en zich naar hartelust aan de klassieken kon wijden, zette hij daarnaast van alles op stapel: v «««a*»*»*»** Eens. lang voor de oorlog, gaf hij op een morgen een eenvoudig concert voor de omroep, waaraan hij bij wijze van prijsvraag een .ieata! vraagjes had gekoppeld. Di; ..prijzen" waren in die dagr - zciukkig nog» symbolisch het niet het verhaal de bijna dertig grotere ncnn maar hM var. nere bijdragen, die onmogelijk g tournee vorig jaa het optreden in het paleis - van Keizer Haile Selassie JL meld het artikel van Wouter Paap -s pthionië in Addis 2P over Marsmans relatie tot Utrecht. -Z Maar hiermede is niets ten nade le van de andere bijdragen ge zegd. In het novembernummer van Pe »yia,amwe G'd_s.,valt <i Ravel. De Keizer onder- Wat moei ik nor vermelden* rondgaan, zien; mensen ontmoe- de ..Monoloog bij Nacht van de scheidde haar met de h Wat moet ik nog yermeioen. behoren". Dat de °u,de Herman Teirlink. een soort -0 Dat De Groot muzikaal leider van beelden veelal in Italië en Frank- beknopte levensbiecht, egn poging -5 Abeba, op welk concert zij werken speelde van de J1 lievelingscomponisten van de Keizer: Beethoven en jjp hele uitzending. de instrumenten van het orkest demonstreerde, droeg dan ook een Tvi»d. Dat hij Ul van ernstige en pretentieloos, ja huiselijk ka rak- lichte muziekwerken op zijn naam ter. heeft? Dat Maai- de reactie! Bij duizenden erden de brieven van belangstel- Maar neen, dat hebt U ln allerlei u-nde luisteraars bij postzakken publicaties toch al lang geleren. zijn woning binnengedragen. „Ik E„ „(ft u vergeten. In die en cyclopaedic: CARL LANS. de Wereld Omroep Is geweest? rijk zijn gemaakt, doet niets ter- 't01 h«t opmaken Dat hij een muziek-ultgeverlj zake want het levensverhaal van D.. - kV, Emmy Andriesse zijn stuk voor stuk kunstwerken, vaak ontroeren de beelden van de werkelijkheid. Emmy Andriesse ontdekte en uit haar ontdekking kwam de, compo sitie. uit die compositie k' óf luidsstudio in Nederland bestaat. i de zijn leven. Eerlijk, sober, zuiver, maar arm. ..Broeder, leg af die schaamte, aanvaard uw on volmaaktheid Verzoen u met de oneindigheid der verschillen. Geef toe dat het is, omdat het is. Het geluk kan immers nooit dan een daad van liefde zijn. En sterven doet men alleen." Be- had". verklaarde De Groot, iets in de verste verte niet wacht. Werkelijk, ik was diep ont- VIA NAALD £N IM.AAI hij als knaap speelde op een^fluit- :cdachte. En die gedachte maakt langrijk is ook een bijdrage de kijker blij een mens onder Pierre H. Dubois over ..Het mensen te zijn. De begeleidende selijk dichterschap tekst van J. B. Charles is pure J~ poëzie, ook ontdekkend. Niet be doeld als uitleg van de beelden (..Het klare beeld houdt niets om verder uit te leggen achter"), maar als begeleidend verhaal van dezelfde mensen, van hetzelfde le ven. Op 105 grote pagina's kunst druk heeft .Dick Elffers een prach tige typografische verzorging be reikt. Een waardevolle uitgave. ■fr 5 gouden medaille <r Kunst en Wetenschap. De Odeon-grammofoon-maat- ■h schappij maakte enkele at platen van haar, o.m. met 5 enkele eigen composities. Concertdirectie Ernst 3 Krauss heeft haar nu weer jjj naar ons land gebracht 3 •ts voor haar recital op 19 I november in Den Haag. 2 *********************3 Kleine geschenken van grote waarde sopraan? Zij die op de hoogte woorden direct mer erg hoge sopraan, het type 1 Sack Inderdaad, het spraakgebruik heeft van dierbaar als dc colorafuursopraan de zeer hoge sopraan gemaakt, de sopraan die staat is b.P. de beide zware aria's van de Koningin der Nacht j handhai monica. kor'.om met alle instru menten die hij te pakken kreeg. Ook bestond er voor hem maar een soort publiek: een aandach tig publiek. Was er dus ooit een beter dan de huzaren uit het Gar nizoen Den Bosch, die steeds maar meer wilden hem dat Infanterie in Maastricht, kortgeleden, bijna vijftig jaar la ter dus. zijn nieuwe Defileermars werd bekroond. „Ik maak geen onderscheid", zegt Hugo de Groot. ..Zolang mu ziek niet banaal is noem ik het Kunst." Hier dan manifesteert zich het coloratuur-sopi contrapunt van de Groots per soonlijkheid difpe a]t fcan ook een Stroomopwaarts coloratuur-zangeres zijn en een diepe bas een colora- 1851 het lied ..Rossignol" (Nach tegaal». dat later door Liszt pianowerk tuur. zoals we weinig zullen mee maken. (25 cm langspeelplaat LX 3150>. Johan Fabricius- Omnibus (en andere goedkope herdrukken) n Mozart's opera „Dn- Zauberflötefe zingen. Maar in feite zegt werkjes. die toch stukjes verruk- het woord „coloratuur niets over de hoogte Het is afgeleid het Latijnse color, d i. kleur En op murickpebied is de coloratuur een uersienng ran een melodie door middel van nootomspehngen, een soort versierend passagewerk bi.it'. En zo kan men dus eigen lijk wel spreken van een colon kelijke muziek zijn, worden door Mado Robin onverbeterlijk gezon gen (25 cm langspeelplaat LW 5239». De Arbeiders Pers te Amstei dam heeft verleden jaar d,rd« llemtype ,Jn 1917 werd hij na vergelijkend proefspel d oor Willem Mengelberg aangesteld als riolist in het Maar waarom deed Hugo zijn rijke gage als cafè-musicus „ca deau". om het schamel salaris van zijn kunstbroeders in dat or kest le gaan delen? In Den Bosch was het al net zo gegaan Die geschiedenis be gon op een zaterdagmiddag toen de Jonge Hugo. 15 jaai - tuur-bas. althans zij kun nen ook coloratuur-aria's zingen indien ze er ten minste de techniek voor hebben Wellicht zou men dus bij de sopranen beter kunnen spreken van een „soprano leggiero", lichte sopraan Doch de term co loratuur-sopraan is ai zo ingeburgerd, dat ik il houden en dan zal iedereen begrijpen, wat hiermee wordt bedoeld Een coloratuur-sopraan zingt nog een octaaf hoger dan de gewone sopraan sommigen zelfs nog meer Want ook in dit genre zijr er weer verschillen Ik wil er drie noemen: Madi bin. Erna Berger Loose De Franse sopi is de hoogste en volkomen in dit stemtype let hal! jaar zomaar deze aanstelling zangeres met het op en vertrok naar Den Haag ,cheu, timbre, ideaal r broek, achter de pia no van een bioscoop werd ge sleurd. om «en feestprogramma te redden, dat door uitvallen van de pianist misliep Hij deed het zo goed dat hij terstond werd aangesteld tegen viermaal het sa laris. dat zijn vader bij het Ste delijk Orkest verdiende' Waarom dus gaf hij na ander- i Mado Rol de lage sopraan, de mezzo sopraan. een stemtype tussen praan A en wel de tenor, vertegen woordigd door de befaamde, nu al 87-jarige Italiaan Tito Schipa, een echte lyrische tenor, of beter ge zegd nog: een ..tenore leggiero" al moet hij dan de hoogste noten met falset zingen. Tito Schipa be- gon zijn carrière eigenlijk als kind. toch schaars In de; Puccini in de 2e acte moet uit- nden roepen: „Vo Ia tromba e il ca- vallin". Van dat moment af ging !^rè h'i carrière maken. DURIUM maakte van hem een opname in Napolitaanse liederen, Men kajt niet zeggen dat er te genwoordig niet voor iedereen de gelegenheid is goede werken nit de wereldliteratuur te lezen. Alle uitgevers beijveren zich er voor de literatuur onder zo breed mo gelijke lagen van de bevolking te brengen tegen zeer redelijke, soms zelfs bijzonder lage prijzen, groot Zulk streven bewijst, dat het de uitgevers heus niet altijd om za kelijk belang te doen is, maar dat zij ook proberen een cultureel standpunt in te. nemen. Ze wil len de mensen graag wat goeds de vertellingen* Wij blcd"- d«~h hel"* d«* iet geen harde. ilt. zoals de bariton en bas. Bij een me sopraan kan men eigenlijk twee dat jn de opera La Bohème" timbres onderscheiden: het so praantimbre en het alttimbre. De betiteling mezzo-sopraan veel zangeressen niet zo erg pret tig. ..Je hangt- j in", zeggen ze zich alt noemende zangeressen zijn in werkelijkheid mezzo-so praan. Overigens een foutieve ge dachte. want de mezzo-sopraan is een zeer belangrijk stemtype. een stem die een Carmen kan zingen of een C'nerubino in Mozart's „Fi garos Hochzeit". De Griekse mezzo-sopraan Irma Kolassi is de zangeres met het sopraantimbre en de kunstenares die voorbestemd is de Franse mu ziek te zingen. Dat is haar fort. doch in andere muziek it zij ook een ideale vertolkster, b.v. in in Purcells ..Dido and Aeneas", in Strawinski's ..Oedipus Rex", en in Alban Berg's ..Wozzek". De stem van Irma Kolassi is van een ontroerende warmte en heeft een ongekende rijkdom aan kleurnuan- behaald met een Antoon Coolen-Omnibus. en komt thans met drie romans van Johan Fa- bricius (in één band) op de markt. De voornaamste voorwaarde voor het slagen van een dergelijke po pulaire uitgave is natuurlijk de kwaliteit van de vertellingen. Wij beschikken over veel romanschrij- de echte vertellers zijn de winstposten. Uitgeverij W. Gaade te Delft i b r i c i u s-O m n i - heeft dit wel zeer duidelijk be- ïndt men bijeen: „Kome- wezen met de waardevolle Pre- dianten trokken voorbij". ..Het ciosa-reeks, die thans juist één meisje met de blauwe hoed", en ja?r bestaat en redactioneel ge- Flipje". Drie zeer uiteenlopende leid wordt door de literatoren Ben erhalen, maar zeker alle drie van Eysselsteijn en Kitty dc Jos- deze veelgele- selin de Jong. In dat ene jaar 13 deeltjes uitgekomen. Ook acht stuks. w-o. het populaire hand ..Funiculi' Funicula", alles met or- kcstbegoleiding o.T.v. Mino Campa- nino. (25 cm langspeelplaat DLU 96020). Wie zou deze liederen be ter zingen dan Tito Schipa, met zijn typisch Italiaanse timbre en zijn typisch Italiaanse stemtruc- jesDe opname is wat scherp, doch het is heerlijk om deze lich te muziek uit het zonnige land zo eens even in uw huiskamer te heb ben en dan nog te weten, dat ze gezongen wordt zoals het niet be ter Van en door niemand anders dan door de favoriet Tito Schipa representatief vo- boek t Fabricius ter omvattend vertaalde novellen leemt weet waar hij aan internationaal bekende auteurs. ™RoJnfntiek' span- Een prachtig voorbeeld dus van ning. De_rhal_ve geen kmderlectuur. het streven naar de democratise- ...4.1-1 j. ring van het boek. Kleine deeltjes de uitstekende S a 1 i manderreeks verschenen weer enkele herdrukken. Het ver wondert ons niet dat Carry van Bruggen's ..Eva" hier opnieuw gemiddeld 80 tot 96 pagina's, enkele maal in een dubbel zoals b.*v. „Goden, men sen en dieren" van de Indische dichter Noto Soeroto. (196 pagi- Vorm en prijs zijn aantrekke- CORN. BASOSKI. W. Decern. kost bijeen moest schat reten door in café's en restaurants te spelen. De Groot zegt: ..Ik wilde niet verzanden in plaatselijke beroemdheid En ook voor zijn vrijwillige ar moede in het Concertgebouwor kest kan een goed motief bestaan Maar intussen heeft hij zich al drie maal van de stroom, die hem wilde opnemen. losgemaakL Verscholen achter d( gen ligt. sluimerend, misschien Kooit'» N»"' E'n" Berger reikt niet zo hoog a-s Ma- do H.bin «n h„ti i»"- ,t'f!*l« en warme lichtheid een pracht.- ge Lucia uit ..Lucia di Lammer- moor" van Donizetti En Emmy Loose ter. slotte, van de Wcense Staatsopera. is dc soprano leggie ro die nog meer lyriek geeft en eigenlijk nog lichter is. het typ.- van de coloratuur-soubrette «roa.s b.v. Louise de Vries in ons land eens was). Voor haa partij die van Blondchen uit M.- zarts „Entführung aus dem Se rail". bracht r nieuwe _iiek-terreinen drijven. onb*-j vooroordeeld en stroomopwaarts hoogste coloratuur-sopraan io geheel naar zijn eigen aard. ogenblik, de Francaise Ms Inderdaad beviel het De Groo' bin Wat het meest °pv»lt onder Mengelberg, men kon zelfs zang is. dat de hoogste to ean een persoonlijke vriendschap- nog zang blijft en dus g pel ijk contact met de grote mee«- gil wordt. Haar «temUmb tor ipreksn Toch vinden we heel overeenkom: hem -nge ;»ren later terug als van een glazige dirigent vu het -erote Cinema s de ideale kunstenares Zij zingt, prachtig begeleid door het London Philh. Orchestra o.l.v Anatole Fistoulari. heerlijke en charmante werkjes Allereerst ,.H Bacio" «De Kus», een wals van Luigi Arditi «1822—1903» Daarna Thema en variaties" van de Oos tenrijker Heinrich Proch (1800— 1573- ecn werk dat vaak a!« Einlage" tn een opera-voorstel- ng werd gebruikt. Dan het be faamde lied ..Vilanellejtagr- coloratuurwerken DECCA maakte van haar een opname van „Poème d? l'amour et de la mer" van de Franse com ponist Ernest Chausson (1885 1899'. op tekst van Maurice Bou- chor. De muziek van Chausjon is van een nobele melodiek en veelal ernstig van karak ter. Paul Dukas schreef eens over deze muziek, dat ze „een harmonisch evenwicht heeft tussen de serene ex- Mado Robin behoudt pressie der rust van Chaus- son's leven en de smartelij ke accenten die hem de aanblik van een wereld, die hij gelukkig en stralend had willen zien. ontrukte" Het ..Poème de l'amour et de la mer" werd geschre ven tussen 1862 en 1892 en is ontroerend door de per soonlijke orkeitkleur en dc welvende melodiek. Zoals Dertig jaar geleden lazen wij haar subtiele „Het Huisje aan de sloot". Een boek vol van in tiem Joods familieleven. In „Eva" gaf deze begaafde schrijf- lijk gemaakt' ster zich ten volle als moderne le auteurs bij een zo groot vrouw. Mede in deze reeks ver- gelijk publiek te brengen c; scheen van de Canadees Hum- tevens in te leiden door in phrey D. Cobb „Op het veld van boekje opgenomen toelichting eer", een beroemde roman uit de de schrijver en zijn werk. Me' wereldoorlog 1914'18. (Querido's zondering van het bundeltje Uitgeversmij. Amsterdam». Noto Soeroto zijn het tot heden Mado Robin, de hoogste sopraan i an deie rijd maakte een opname naam. al heeft Deccs de plaat dan wat scherp opgenomen he- „13- W e Erna Sack wel eens hoeft gehoord, weet dat hier alleen maar vat hoge vogelnootjes za- tcn heel charmant, maér als noflkiuiatHMHMjll waarde mi faam als i altijd Italia de stemsoort leid door het London Philh. compon'-t- uit Bra..V OrchtXr. I.v Loui» i toch nergens sche! Dal'.' Acqua tgeb 1890 en ten glotta van dc Rus Alexander Alcxandrowitsch Alabief <1787— Froment. dit werk zingt i vin een ontroering, een zuiverheid et» aan ttaneul GIJ ZEIDET MIJ Ge zeidet mj: een eenzamk oude vrouw Zal ik gaan worden, ah ge er niet meer zijt. 'k Vermoedde niet, dat ik in eenzaamheid Eens ieder woord van u gedenken zou. Ge zeidet: samen jong te zijn geweest, Is het onschatbaarste, dat liefde kent. Nooit dacht ik, dat mij dat het allermeest Zou blijken, nu ge mij ontnomen bent. Ge zeidet: laat ons leven voor elkaar, Zoveel wij kunnen, wont het duurt zo kort. Hoe kort nog maar. dat wisten wij toen niet. Maar dat wij dit althans vervulden, wordt Mij de weldadigste gedachte, waar Ik mee kan samen zijn in m;jr> verdriet. De in 1951 overleden Indisch! dichter Noto Soeroto, wiens IT» janglieder-n en dierfabelen uitgegeven in de Preciosarecty van uitgeverij Gaade te Delft, I 1 toe uitsluitend vertaalde noveUS geweest. Herman Teirlinck hew nu een nieuwe novelle voor dea ,c.. lucul.m„.t w.C4 Preciosa-reeks toegezegd, waai zijn werk. Met uit- do?.r er..du.5 ,weer «W Van de vertaalde auteurs d<4 men we „De minnaar" van E. Bates. „Intermezzo in Meisei heim" van Ludwig Bate „Atla% tische Nacht" van Louis Brodj field, „Oude wegen en jonge me® sen" van de Fransman And* Chamson. voorzitter van de k tern. P.E.N.. „Poverello" van He: mann Hesse. „De Wet" van Thd mas Mann. „In de ban van h«j noodlot" van Art. Schnitzli „Ojembo" van Albert Schweizef „De brief" van W. Somer* Maugham, „De vader" van Ernl Wiechert. „Afscheid" van Sigr$ Undset en „Ballingen" van de h# nog weinig bekende Italiaan C-* sare Pavese. Een serie dus, c waard is in elke boekenkast staan en waaruit men telktf weer kan lezen. De omslagen tó geheel overeenkomstig de Noto Soeroto „Goden, mensen dieren", een unieke verzamelr ..Wajangliederen" cn de diei bels „Djaman Koekila" rend door wijsheid en schoonht De Preciosa-reeks bevat kleine ll schenken van grote waard».

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1956 | | pagina 18