CHRISTELIJK c Noodzaak van integratie levensgroot voor ons Balans van zeven kerk vervol jar en Bijbels onderwijs en bijbelonderricht Hamsteraars - PEP-SELS Ook Zwitserlaiu Het werd te ers 2 Studieconferentie C.N.V. O Christel ijk-soeiale visie moet tot uiting komen (Van onze sociale redacteur) Het doorklinken van ons standpunt als Christen zit niet in het gebruik van een Bijbeltekst, maar in de wijze, waarop we het pro bleem benaderen en een oplossing zoeken. Als Christenen zijn we geroepen, voor de sociaa«-econonvsche ontwikkeling, de welvaart der Europese volken, voor de strijd om het behoud der vrijheid ons in te zetten en op zulk een wijze dat de Christelijke-sociale visie tot uiting komt. Dit zei gisteren drs. C. P. Hazenbosch aan het slot van zijn beantwoording van de vragen op de eendaagse studie conferentie van het C N V.. waarin hij gesproken had over „de sociaal-economische integratie van West-Europa". Ook e«n buitentarief op het niveau van de gemiddelde tarieven zou voor Neder land. dat veel handel buiten Europa heeft en dat nu de laagste tarieven no teert, bezwaarlijk zijn. De door Engeland voorgestelde vrij handelszone zou alleen geaccepteerd kun nen worden, als ze ons ook toegang gaf tot het gehele gemenebest. Intussen wees spr. er op. dat de ge beurtenissen der laatste dagen ons le- ensgroot voor ogen hebben gesteld, dat e eenwording van West-Europa een duidelijke noodzaak is. Hongarije heeft diepe indruk gegeven van de basis de West-Europese economie staat. Gelukkig wordt dit nu ook door de ver antwoordelijke staatslieden begrepen, zo dat de heer Hazenbosch op dit punt niet al te somber is. Het merkwaardige van drie discussie was. dat daarbij vin de vertegenwoordi gers alt de kerkelijke wereld (de Raad voor Kerk en Samenleving van da Gen. Synode der Ned. Herv. Kerk waa verte genwoordigd door de heer J. H. Hes, het Leger des Hells door de heer H. A. Ma lais. do Gen. Synode der Geref. Kerken door da. H W II. van Andel en de Oud- Katholieke Kerk door pastoor J. A. J Jansen! de belde laataten behoorden tot de vier discussianten. Ook door de Inzet der bespreking door de heer H. Peters bewoog de discussie slch geheel op prin cipieel vlak. nl.t boe kunnen wij In deir Internationale onderhandelingen onszelf s|)n. Het referaat van de heer Hazenbosch sloot geheel aan op de behandeling van hetzelfde onderwerp in de algemene vergadering van het C.N.V., deze zomer gehouden. Toen had hij in zijn slotzin gewezen op de grote taak. waartoe de Christelijk-sociale beweging In deze on derhandelingen over de sociaal-economi sche integratie geroepen is. Nu kon hij aanwijzen, dat een aantal standpunten, die de Christelijk-sociale beweging in deze arbeid inneemt, Ingegeven zijn door de zorg. dat hiervan een typisch socialis tische zaak zou groeien. Zonder de na men te noemen had de heer Hazenbosch In zijn belde referaten dan ook zowel liberale ais socialistische visies afgewe- Hii stemdf de heer Peten toe. dat de West-Europese socialisten deze gelegenheid gaarne zouden aangrij pen, om een aantal standpunten, die voortvloeien uit de socialistische dog mata en die z\j nationaal niet hebben kunnen verwezenlijken, nu. misbruik makende van de moeilijkheden, op internationaal terrein tot peldino te hrenern Zo zouden zij misschien kunnen komen tot een soort supra- nationalisatie. Maar spr. kon opmer ken, dat re totdusver blonder slecht in deze toeleg geslaagd zijn. De structuur van de EKSC. hijv. ie zo. dat daarin de verwezenlijking van de W"i'i*Hsche desiderata niet aan de orde komt. Groeien nf opleppen Gevraagd wa< moeten we de integra tie niet meer laten groeien dan opleg gen Die vraagstelling is feitelijk niet aan de orde, meende de heer Hazen- Er la al Jaren een ontwikkeling in Europa, waardoor de staten de zaken niet lieten groeien, maar oplegden. Hij herinnerde aan de In de jaren dertig phkomen in- en uitvoerverboden en He eon tingen teringen Daardoor is de ver breking van de gemeenschappelijke markt opgelegd Het gaat nu bij de In tegratie om de terugkeer daarheen. Gevraagd was ook: of de consequen tie van de integratie niet zal zijn. dat de nationale zelfstandigheid ondergaat. Ook dat is naar spr. oordeel niet het eerste probleem. Spr. gelooft niet. dat. als Je Het handhaven van de eigen souverel- nltelt is In deze tijd alleen facade, omdat de bewegingsvrijheid voor de soclaal- eeonnmlsche politiek so gering Is, dat ie geen weien meer heeft. Voor zijn In- en uitvoer voor de financiering van zijn productieapparaat Is elk volk zozeer aan- geweien op de andere (kernenergie e.d.) dat de afneming van de nationale zelfstandigheid voortvloeit uit de ont wikkeling der dingen. Supra-nationaal Het woord supra-nationaal ia, naar spr sinds enige tijd ziet. een slecht woord. Velen zien daarin een overheid boven de eenheden, zoals de rijksover- gaat niet om een hoger gezag, de instelling van een gezag naast dat der nationale regeringen, waaraan deze de uitvoering van beoaalde dingen op dragen. die ze zelf niet kunnen uitvoe- In zijn referaat had de heer Hazebosch die ook zei, dat het hier gaat om nieuwe, ingewikkelde problematiek, het ingrijpen waarvan we doorlopend op onze tenen moeten staan een uiteen zetting gegeven van de problemen van het kapitaalverkeer Hij wees daarbij af, dat een investeringsfonds zou worden ge sticht, dat rijn gelden op lagere renteba- is doorgeeft aan de achtergebleven stre ken. doch bepleitte, dat een dergelijk fonds objecten zou financieren, die aan deze gebieden ten goede zouden komen 'wegen, havens, e.d.), voorts grote inter nationale verkeerswegen, ombouw onder nemingen, terwijl het er naar moet stre ven. op basis van rentabiliteit te werken, zonder zich te richten op het uitkeren van dividend: Een tweede punt van de integratie is de regeling van de concurrentie door anti- dumpingsmaatregelen. bestrijding van discriminaties on eon bestrijding van mis bruik van kartels, door ze te toetsen aan het algemeen belang. Wat de sociale harmonisatie aan gaat. wees h(t op het Franse standpunt, dat binnen 2 Jaar de gelijkheid van beloning van mannen en vrouwen al- remeen moet zUn doorgevoerd en bin nen 4 jaar de 40-urlge werkweek en een vakantie van 18 dagen. Dit sou ons lind op een kostenverhoging van ÏOT In 4 Jaar brengen. Die termijn moet langer worden en gebonden aan handhaving van volledige werkgeli genheid en monetair evenwicht. Melodie en woord der Ether solven ZATBRDA OIO NOVEMBER MS Gewijd* ll; S r>0 Nw. kleuters: 10 J»; 11.00 V 12.00 Angelus: 12.03 KRO 7.00 Nwe: 7 1(1 m 1 Morgengebed Promenade-ork: 12 35 Zonnewijzer; 13. ■riMMÉÉÉB 1330 Idei 14-20 Puzzel '1 12J0 U« Dit Is leven, eaue: 14.13 Grei ie les 14.40 Boekbespr; 14.30 Aim- Itr 13.10 Kron v letteren en kun- 13 43 Amateurtultz 10 00 Gregoriaan se. IS30 V.d. kind: 17.10 Inrtr trio; Metropol# ortc en solist. 17 53 Lichte 18 13 Journ «eefcnverz 18.23 Gram; IS 30 Perl «ven; 10 «0 Gram; 18 43 Rege- rlngaultz Atlantisch Allerlei Een en ande» r de 13 landen, aangesloten bij het At tisch P set, 19 00 Nws: 19.10 Kamerork solist; 20 10 Lichtbaken, eeus. 20 30 Act: 20 43 De gewone man: 20 V> Gevar progr: rersum II. 9t m VARA 720 Nws; 7 10 Gym: 720 Gram. S00 Nws. 8 18 De KRUISWOORDRAADSEL OPGAVE PUZZEL NO. «4 Horlionta.il: 1 Elektrisch geladen deeltje. 4 Stevig. 8 Rijksdaalder 11 Go din der verblinding 12 Dier. 15 Maat 16 Eng. inhoudsmaat 18 Uitroep. 19 Fr voegwoord. 20 Onopgevoede vlegel 25 Pers voornaamwoord. 26 Voorzetsel, T Lidwoord. 28 Gelofte. 30 Rolgordijn. O Balletje papier. S3 Schrede Loopstok 7 Aanzien. 9 Gravin van Hol land. 10 Wagen. 14 De oudere 16 Vlaag 17 Drank. 18 Bouwland. 21 DichtbU. 22 Oogholte 23 Boomloot, 24 Vogel, 2-5 Boom 22 Spoedig Zangnoot. 31 Voor- OPLOftSlNO PUZZEL NO. >3 BOLLEBOF R I P A IK STORE NON:ES:UT DEN RAVE ER PU: LEG S A R G E L E R A L I L P L A T V I N K Advertentie EEN WOORD VOOR VAN DAAG Half uur stilte In drie minuten stilte hebben we gistermiddag in gedachten bij bet Hongaarse volk verwijld. Wij hebben hun doden herdacht en getracht ons in te denken het droevig lot der levenden. In die aangrijpende stilte, die plots viel over de stad met haar drukte van mensen en verkeer, konden en moesten we onze gedachten con centreren op één punt: het ont vettende lijden van. onze mede mens. In Openbaring 8 1 lezen we, dat ook in de hemel eens zulk een pauze is geweest: En toen Hij (Christus) het zevende zegel f opende, kwam er een stilte in de hemel, ongeveer een half uur lang. Die lange stilte (10 maal 3 minu ten!) sprak te meer omdat, blij- kens de vorige hoofdstukken, de hemel voort durend vol was geweest van lof zangen van cherubs en oudsten, engelen en gezaligden. Maar nu hielden allen, als in geweldige spanning, de adem in. Wat hiervan de oorzaak was? Christus had het zevende, het laatste zegel geopend! Dat wil zeg gen: de verhoogde Heiland gaat Zijn koninklijke heerschappij voering over de wereld beginnen! Ma gaan de laatste dagen in. Dit De Rooms-Katholieke kerk in Hongarije Aspecten van het christelijk onderwijs VIII Door de contacten met de Wereldraad van Kerken, vooral door het feit. dat de Centrale Commissie van die Raad deze zomer in Hongarije bijeen kwam. was de vrije wereld enigszins op de hoogte van de stand van zaken in de evangelische kerken van Hongarije. Veel minder wist men van de Hongaarse Rooms-Katholieke Kerkprovincie. De korte tijd van vrijheid heeft aan het licht gebracht, welke fatale slagen de communisten aan de R.K. Kerk hebben toegebracht. (ruim twintig procent is gereformeerd zee procent is luthers), dan begrijpt nier dat vernietiging van bet Rooms-Katho- licisme het christendom In dit land een geweldige slag zou toebrengen. In de jaren 1946 tot 1952 heeft men ge probeerd alle roomse organisaties er instellingen te doen verdwijnen. Op voordracht van de minister var onderwijs, Gyula Ortutay. liquideerde men in die jaren niet minder dan 3.147 r.k. scholen en S58 colleges en interns ten. en daarnaast nog 1.031 scholen vai de Gereformeerden^ 353 van de Luthera nen. 14 van de Grieks-Orthodoxen ei 30 joodse scholen. Alles bij elkaar werden 1.216 lagere scholen met 6 klassen. 1.669 lagere scho len met 8 klassen. 22 middelbare vak scholen. 49 gymnasia. 86 andere mid delbare scholen, 32 kweekscholen. 3 scholen voor fröbelonderwijs. 27 bachtsschclen. 1 handelsschool meisjes. 1 middelbare handelsschool. 1 huishoudschool. 191 pensionaten en 167 colleges en internaten van de R.K. Kerk genationaliseerd De dwangmaatregel van de regering troffen 80 orden en congregaties van mannelijke religieuzen met 187 kloosters en 2.459 leden, onder wie 1.422 priesters, verder 39 vrouwelijke orden en congre gaties met 456 kloosters en 2.525 leden. Deze orden en congregaties hadden 9 ziekenhuizen. 120 charitatieve instellin gen en 293 scholen. Bovendien waren zusters in 90 openbare ziekenhuizen werkzaam waaruit zij verdreven zijn. Alleen op één dag. namelijk op 9 juni 1950, werden in Hongarije 1.100 priesters en religieuzen gevangen genomen, een enkel decreet hier de Hongaarsi gering 67 orden en congregaties tegelijk is het begin van het einde. O zeker, er zullen voor de be woners der aarde zware tijden aanbreken. De vorst der duister nis zal zich verweren met al zijn duivelse krachten maar de overwinning staat reeds vast! Straks zal het woord in vervulling gaan: Want Hij moet als koning heersen, totdat Hij al zijn vijan den onder zijn voeten gelegd heeft. De hemel weet van de oordelen, die over de aarde zullen komen. Maar hij weet tevens, dat ook hier alle dingen moeten medewerken ten goede voor hen die God lief hebben. Christus haast zich tot Zijn wederkomst. En dan? „Hij zal alle tranen van hun ogen afwissen, en de dood zal niet meer zijn. noch rouw, noch geween, noch moeite zal er meer zijn want de eerste dingen zijn voorbijge gaan HET vek bijbelkennis en cultuurgeschiedenis van het Christendom ligt op een geheel ander vlak. omdat hiertoe van overheidswege docenten (predikanten of andere personen) kunnen worden aangesteld. Toch zal de overheid (bijv. een gemeenteraad voor -?meen- telijke middelbare scho len) dit vak bezwaarlijk als een verplicht leervak kunnen invoeren, omdat ook hier met de mogelijkheid moet worden gerekend, dat ouders er bezwaar tegen hebben, hun kinderen deze lessen te laten volgen. Tevens zal rekening moe ten worden gehouden met de wens der kerk, dat dit vak gedoceerd wordt op een voor haar aanvaardba re wijze. Men onderscheidt dan het brengen van de Bijbel op exoliciet-christe- lijke en op impliclet-chrls- telijke wijze (rapport com missie-Van Dodewaard). Expliciet-christelijk wil zeggen ,,op de wijze, zoals de katholiek of de reforma torische christen de Bijbel positief als Gods Woord aanvaardt". Impliciet-chris- telijk is een kennisne men van de Bijbel, zoals hij bestaat, van de geschie denis en de gegevens die hij bevat, zonder expliciet deze gegevens en deze ge schiedenis aan te duiden als Openbaring en heilsgeschie denis. De Bijbel wordt dus zo gegeven, dat het godde lijk karakter ervan niet Hoe zal echter Iemand, bijv. een predikant. die voor slchzelf en de gemeen te de Bijbel expllclet-chrls- teil Ik aanvaardt, op tmpll- ciet-chrlatelljke wl)i« kun- De Hervormde Raad voor de zaken van Kerk en school heeft tegen het do ceren op impliciet-christe- lijke wijze geen bezwaar, mlta de kerk zichzélf, ter- wille van de situatie, deze beperking oplegt. Hij wijiH Kerk en openbare school lijke belangstelling tonen, dan zal deze belangstelling kerkelijk geleid moeten worden, buiten de school. Ds. Van Gelder, zelf docent In Haarlem, betoogt in Woord en Dienst: de overheid stelt geen apostelen aan. maar lera ren. De school is er niet terwille van ons, maar wij zijn er terwille van de school. Als zij de noodzaak voelt van onderricht in bij belkennis en cultuurgeschie denis van het Christendom, mogen wij de prlmaii" christelijke deugd van het dienen beoefenen. Eerste en beslissende vraag is, of we tot dit dienen bereid zijn. De openbare school wil (en moet willen) opvoeden tot bewust staatsburgerschap in democratische zin, d.w.z. elkaar leren kennen en waarderen in en ondanks alle verschillen in geloof en wereldbeschouwin? Alleen wie zelf deze religieus-de mocratische instelling heeft, kan cn mag een desbetref fend leraarschap aanvaar den. Men wordt benoemd tot leraar met een paeda- gogische taak namens de overheid en de ouders; en dus niet als theoloog-predi kant met een apostolaire aak de kerk." i dergelijke wettelijke be perking. dus van over heidswege. terecht af. De geestelijke Instelling van de docent is vpor de aanvaardbaarheid van zijn onderwijs van beslissende betekenis. Mocht een leer ling. tengevolge van het op impliciet-christelijke wijze doceren der Bijbel, geeste- EEN vraag van onder wijstechnische aard doet zich hier al direct voor: moet de overheid. die tot aanstelling van een docent overgaat, niet een pa- goeisrh eetuigschr-ft eisen, zoals bij het middelbaar on derwijs een M O -akte of een doctorale examenbul gevraagd wordt. Men kan verder als be zwaar aanvoeren, dat de wijze van doceren (impli- ciet-christelijki de Bijbel geweld aandoet, en zich af vragen of de docent zich mag beperken tot het wek ken van bloot-culturele be langstelling „Juist echter de docent die zich onder werpt aan het gezag der Schrift kan dit rustig over laten aan de werking van de Geest, die blaast waar heen Hij wil" (dr. D. H van der Neut) En dan geloven wtj, dat dese Geest ook blaaat door de geopende deur en de kleren van de openbare school. De Kerk zou geen Kerk meer iljn, Indien zij gaan bedienen. Daarom moet deze kerkelijke en tevens christelijke opdracht aanvaard en gestimuleerd Het Is daarom een ver blijdend verschijnsel, dat voor deze opdracht tot die nen de ogen steeds meer open gaan. ook bij hen die zelf voor de christelijke school hebben gekozen. A/TAU de gemeente subsi- die verlenen vopr het bijbelonderricht? Deze vraag is beantwoord door Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland, die hun goed keuring hebben onthouden aan het besluit van de Rot- térdamse gemêenteraad, subsidie te verlenen aan de federatie I.K.O.S.-Protes tantenbond. Gedeputeerden hebben zich bij deze weige ring laten leiden door de «rende overwegingen: dat uit de geschiedenis van de totstandkoming van de lager-onderwijswet valt af te leiden, dat de wetge ver heeft gemeend in art. 26 dier wet het godsdienst onderwijs uitputtend te re gelen: dat dit met name blijkt uit de Memorie van Ant woord op het voorlopig ver slag van de Eerste Kamer, waar o.m. wordt medege deeld: „Op de openbare la gere scholen zal het gods dienstonderwijs evenmin als 'tot nog toe uit de openba re kas worden bekostigd"; dat a deze opvatting i contrario steun wordt vonden in art. 17 der Kleu teronderwijswet, waar de wetgever aan de gemeente besturen ruimer bevoegdhe den heeft toegekend dan in art. 26 der l.o.-wet 1920; dat door het verlenen van een tegemoetkoming ala door de raad der gemeen te Rotterdam beoogd. de wedden dergenen, die met het bifbelonderrlcht zijn be last. in feite geheel of ge deeltelijk voor rekening der gemeente komen, hetgeen in strijd is met de boven bedoelde zienswijze van de en dat de door de ge meente te maken kosten voor het godsdienstonder wijs op de openbare lagere scholen beperkt dienen te blijven tot die van het be schikbaarstellen van lokali teit, zo nodig verwarmd en verlicht. De Amsterdamse ge meenteraad heeft een voor stel van B. en W. aangeno men om het in groepsver band gegeven protestants onderwijs op de openbare scholen van gemeentewege te subsidiëren. Het betreft hier godsdienstonderwijs, dat gegeven wordt vanwege de hervormde, lutherse, doopsgezinde en remon strants-gereformeerde ge meenten en van de afde ling van de Protestanten bond. B. en W. hebben overwogen dat de kerken zelf niet voldoende financië le middelen hebben om dit onderwijs te bekostigen. ZU menen, dat vele ouders het godsdienstonder wijs verlangen en dat een goede verzorging van het openbaar onderwijs met slch meebrengt dat aan dit verlangen kan worden vol- In de toekomst zal een speciaal op te richten stich ting de subsidie verdelen. Het Humanistisch Verbond te Amsterdam had een adres gezonden aan de ge meenteraad met bezwaren Volgens dit adres is het niet de taak van de over heid, godsdienstonderwijs op de openbare scholen te bevorderen door het te sub sidiëren. Tegen Bijbelon derricht had het Verbond geen bezwaar. Men kan zich afvra gen of art. 26 niet kan worden verruimd en aangevuld, in deze zin, dat een redelijk aandeel der kosten, verbonden aan het bijbels onder richt voor rekening der gemeente komt, zodat de ene provincie niet tegenhoudt, wat de an dere steunt. Wij ver helen ons niet, dat deze wijziging bepaalde con sequenties zou kunnen meebrengen, ten aanzien van de wijziging van art. 42 der l.o.-wet, zoals deze leeft bij het Huma nistisch Verbond en aanvaard is door de commissie van de Ne derlandse Onderwijzers vereniging. KANTTEKENING vindt, wat dreigende woorden, die door ter zake kundige mensen nauwe lijks ernstig worden genomen, en de Nederlandse winkels stromen al vol' j met Nederlandse vrouwen, die aan het hamsteren slaan. Zij hebben blijkbaar niet door, dat ze op deze wijze aardig het dansen zijn naar het Russische pijpen. R Want vergeten wij het toch niet: er" is de Russen alles aan gelegen, dat deer wereld in voortdurende spanning en[ c inzekerheid blijft. Onrust is de toe-L( 'tand waarvan zij het meeste profijt; rekken. In hun optreden neemt derg -enuwoorlog een wezenlijke plaats in.jj,, Dit zouden diegenen kunnen over wegen, die naar de winkels zijn ge meld om daar voorraden in te slaan. Meent men, om even in de stijl mensen te blijven, dat het werke lijk enige zin heeft? En om hi inderwerp op een wat hoger plan 1 irengen: wat denkt men van al die sen. die niet künnen Inkopen, zelfs als ze het zouden willen? Hamsteren is in wezen een daad van egoïsme. Het is een inbreuk op de onderlinge solidariteit, die we in moei lijke tijden nodiger hebben dan ooit. Het kan leiden tot ontwrichting van het maatschappelijk leven. Wat zullen we geestelijk tegen hei communisme vermogen, wanneer spoedig door de knieën gaan? op. Bijzonder gevoelig was de slag tegen de goed georganiseerde roomskatholieke pers In Hongarije, toen meer dan 200 r.k. kranten en tijdschriften tegelijkertijd verboden werden. De Hongaarse regering sloot alle twintig r.k. drukkerijen. Van de 50 r.k. uitgevers werken er nog drie. De kardinaal is een clericaal fascist99 Het centraal comité van de Oostduitse communistische partij, die zich aandient als Sozialistische Einheitspartei Deutsch- lands, heeft een verklaring uitgegeven „bij gelegenheid van de overwinning van de Hongaarse arbeiders op de contra revolutie", waarin men kardinaal Mind- szenty een „clericaal fascist" noemt, die met de „grootgrondbezitter graaf Ester- hazy" in nauw contact gestaan heeft ..om aan het hoofd van de contra-revo lutie een program te verwezenlijken, dat de rehabilitatie van de kapitalistische grootgrondbezitters wilde ddorvoeren met alle gevolgen van dien arbeiders". De secretaris van het centraal comité der S.E.D., prof. Albert Norden, bestem pelde op een bijeenkomst van de S.E.D. de kardinaal als een „gevaarlijk reac- tionnalr, een fascistische kerkvorst, die medeverantwoordelijk Is voor de bestiale misdaad yan de reactie, die de Hon gaarsc volksrepubliek een korte tijd ge terroriseerd heeft". „De witte terreur past niet onze samenleving en wil men een witte terreur uitoefenen, dan wordt hier niet meer over gepraat, doch zullen wij deze uit onze samenleving bannen". Beroepingstverk NED. HERVORMDE KERK Aangenomen naar Zegveld: kand. I. Kok te Veenendaal. die bedankte voor Lopik, Leerbroek, Polsbroek. Stellen dam, Schoonrewoerd, Bruchem-Kerkwijk, Hei en Boeikop, 's-Gravenmoer, Koeken- gen, Giessen-Nieuwkerk en voor Otter- loo; naar Zuid-Beijerland: H. Kraay te Boven-Hardinxveld. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Jutrijp-Hommerts: kand. T. S. de Groot te Minnertsga Examen. De classis Dordrecht heeft praeparatoir geëxamineerd de heer D N. Wouters, theol. kand. aan de Vrije Universiteit en hem verlof verleend te staan naar de dienst der Woords sacramenten en daartoe in de kerken een stichtelijk woord te spreken. Kand. Wouters, die nog geen beroep in over weging kan nemen, is echter wel bereid des zondags de kerken te dienen. Hij is woonachtig Jacob Marisstraat 23b te Amsterdam VRIJE EVANG. GEMEENTEN Bedankt voor Veendam: W. de Goede te Oude Bildtzijl. Krimp< en van PUn door rheumatiek, spit. ischias, hoofd- en zenuwpijnen is onnodig. Togal bevrijdt U snel en afdoende van die pijnen. Togal baat waar andere middelen falen. Toga] i maag. Bij apoth. en drog. 0.95, gen wijding VARA 10* Ziceunerork: 10 30 100 Orgel en zang: 1130 Land teded. 1233 Gram. '3 00 Nw» 13.15 VARA- 13* Accord Club: 13 43 Sportpraat- rt" eau»: 19 40 ..Het Nieuwe Een levend Boek eau*: 19 33 VARA *00 Nw»; thul* hoonp: 23 00 Nwe: 88.19- TrlevUIrprogr. VARA 17.00—17 JO V kind NTS: *00 Journ en weerb* NCR\ *13 Zenrrecita:Hobby-r Venkcdk 170. Een brief uit Parijs meldde hem dat Lucille en Hiècques weer in St- Omer waren en onmid dellijk klom hij in zijn „D B." en vloog er naar toe. Toen hij aanklopte en de deur opende, her kenden ze elkaar onmiddellijk en waren een tijdlang helemaal in de war. Iedereen huilde en lachte en omarmde de anderen. De Hiècques waren niet zo erg veranderd als hij had ge vreesd. Wel had madame er de nodige rimpel tjes bij gekregen, maar ze was nog dezelfde hartelijke en zorgzame ziel en monsieur aaide zijn wangen weer met de punten van zijn snor De dappere Lucille was magerder geworden en wat stiller Bader wist eenvoudig niet hoe hij hen moest bedanken De jongeman, die hem door de donkere straten van St Omer had ge leid. was er niet: hij werd al twee Jaar lang vermiat. Een van zijn squadrons in de North Weald sector vloog met Meteor straaljagers en deels omdat hij er er» nieuwsgierig naar was. doch ook omdat de plicht het eiste, vloog hij er ook een Merkwaardig genoeg was de Meteor, die kort daarna het snelheidsrecord op 600 mijl per uur zou brengen, het. eerste twee-motorige toe stel dat hij vloog. Hij was verrast toen hij be merkte dst het voor hem. al* man zonder be nen. veel gemakkelijker te besturen was dan alle andere vliegtuigen omdat het niet nodi| was veel met de roeren te werken teneinde bij het starten of omlaag duiken afwijkingen te corri geren. Hierdoor gerustgesteld moest hij er met een aandenken dat wanneer de oorlog in het Verre Oosten zich naar het noorden verp1**»«te en de tijd van de invasie van Japan zou zijn DAN PAPL BR1CKHILL MAAR ZO! aangebroken, het klimaat van Japan voor hem zeker geen beletsel zou zijn daar dienst te doen. Hij was hard aan het intrigeren voor z'n over plaatsing, toen de atoombom viel en de oorlog ook in dat gebied een einde nam Tegenover anderen toonde hij zich daar heel verheugd over. maar in werkelijkheid voelde hij niet zo'n grote voldoening. Hij ervoer zelfs een paar dagen iets van spijt, maar zijn gezond verstand rekende toen resoluut met £et verleden af, zoals het ook met het verlies van zijn be nen had afgerekend- Evenals alle anderen moest hij nu zijn aandacht aan de toekomst wijden maar hij wist dat zijn problemen anders waren dan de hunne In materieel opzicht zou 't nog het gemakkelijkst zijn als hii bij de R A F bleef, maar zowel geestelijk als physiek zou het daar moeilijker zijn. ongeacht welke taak ze hem zou den geven Hij had de roem genoten, maar daar kon je niet op leven Hoe 't ook zij e- was geen haast by. Eerst moest hij wat orde in de chaos schepper dan zou hii we! erd» zien Op 1 september vond hij een brief van het hoofdkwartier van de Groep bij zijn post. Er zou op 15 september een „luchtparade" worden ge organiseerd ter herdenking van de vijfde ver jaardag van de Slag om Engeland. Er zouden driehonderd vliegtuigen aan deelnemen, met twaalf overlevenden van deze grote strijd in de voorste gelederen. Group Captain Bader kreeg de opdracht deze parade te organiseren en te leiden. Stuffy Dowding kwam op de 15e september al vroeg op North Weald aan en stond een poosje te praten met de uitgezochte twaalf; hij was in vijf jaar tijds nauwelijks veranderd. De ande- ren zagen er een beetje anders uit. Crowley- Milling, die ten tijde van de slag een tweede luitenant was geweest, droeg nu de onderschei dingstekenen van luitenant-kolonel, cn de D S O en het D F C. op zijn borst Hetzelfde gold voor Stan Turntr. Bob Tuck en alle anderen. Ook was de stemming volkomen anders; ze waren rustiger geworden en spraken nauwelijks over de slag Bader knoopte een blauwe shawl met witte stippen om zijn hals en riep: ..'t Is tijd", oakte zijn rechterbeen en zwaaide dat in de 'ockpit van zijn „D B De wolken hingen laag over Londen. Daarbe- ïeden in de grauwe straten stonden zwijgend de mensen en velen liepen de tranen langs de wan gen. Ze tuurden in de lucht waar de cavalcade der driehonderd voorbij stormde Bader zag ten nauwelijks, want met Turner aan de ene en Crowley-Milling aan de andere kant, had hij het te druk door de nevel zijn weg te vinden. Daar boven de stad. dacht hij maar éénmaal aan de -lag en verlangde hij - voor een kort ogen blik met heimwee terug naar de strijd. (WORDT VERVOLGD). QOK ZWITSERLAND heeft besloten af te zien van medewerking de olympische spelen. Dit verbaast om niet. De Zwitsers nemen de vrijheii hoog op. Mèt ons zijn de Zwitsers van me ning, dat men niet stellen kan. da sport niets uitstaande heeft met poli tiek en omgekeerd. Sport heeft we degelijk met politiek te maken, om dat sport te maken heeft met de men: omdat politiek te maken heeft metge de mens. En die mens is in Hongarije^ op' het hart getrapt door lieden, ditL.( men straks op de olympische spelen moet toejuichen. Daar past Nederland voor en daar past Zwitserland voor. We vragen ons intussen af, of hetar niet tijd wordt, een zekere heer Ott«Fer Mayer, die blijkbaar een nogal voorl^ aanstaand man is in de international^: olympische beweging, tot de orde We roepen. De taal, die deze heer ziek veroorloofd heeft na de Zwitserse af£ zegging van de spelen, loopt de spui-jg, gaten uit. J-JET RUSSISCHE OPTREDEN Hongarije is een communistisct raadslid te Utrecht te erg geworden, L Dit raadslid had zich dezer dagerf> I al duidelijk losgemaakt van heel hef. walgelijk gedoe daar en nu heeft hiC ook de consequentie getrokken en voor het lidmaatschap van de raad bedankt. &e Wij zullen het raadslid om deze daarf.d niet prijzen. Hij had nooit communis^]e( moeten worden en hij had nooit voo*i tie communistische partij in een ge*gf meenteraad moeten gaan zitten. N/gc wat lijn vroegere partijgenoten Hongarije hebben uitgehaald, lag zij» w besluit nogal voor de hand. Wij pryinn -en hem er niet om; wij vinden hef" liever vanzelfsprekend. En wij menet^' te mogen vertrouwen, dat andergen ommunisten zijn voorbeeld zulleiPe volgen. I b toe Dies Kerk en Wereld K*rk en Wereld, het centrum van hetff apostolaat in de Nederlands Hervormdlf Kerk. viert op 20 november zijn elfd" dies. Hoewel de deuren van De Hora het gehele jaar wijd openstaan, wil Ker» en wereld op deze feestdag zoveel m® gelijk „vierders van bulten" ontvangen! Het programma omvat des morgenl -en bijeenkomst in de grote kerk val Driebergen, waar de diesrede zal worj den uitgesproken door mr, C Ph Ab> bmg. Omstreeks halfeen is er een wan delende lunch op De Horst. Des middags waagt men een nieuq experiment met bijbelstudie, waarbl elke deelnemer betrokken wordt. Na thee wordt tot ongeveer zes toneelspel Comme des Dieux van mand Payot door de Horstspelers gevoerd. Meer subsidie voor insnectii schriftelijk onderwijs De regering heeft haar medewerkinl ëfu -#?e.. *li£hting Inspectie van ftilb* n PnderwÜ* aanzienlijk sterkt Dit komt tot uitdrukking ir. belangriik verhoogde subsidie aan ISo} .♦fiA t» 'Jksbegroting wordt vo steld aldus deelde de voorzitter van Richting de heer L. Kleiterp. 'ijdcns de vandaag in Amsterdan houden jaarvergadering. Deze werd bijgewoond door vertegen] oordigers van de ministeries van OJ en economische zaken (directol aat middenstand) en marine breiding van de inspectie w_ zakelijk geworden om ook bij de verderto eii Vj" het schrifteHjk ondérwijs i% land aan de leerlingen blijvend dl jrborgen te kunnen bieden, die brengt* d°°r dC 1S met zich Veranderingen K bondsdag 1957 van het Christelijk Jongemannenverbond (C.J.M.V.) zaln0 op Hemelvaartsdag worden gehoude»,„ te Arnhem onder presidium van du T v vgn. Haarden- hervormd predK kant te Scheveningen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1956 | | pagina 2